eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
415 دنبال‌کننده
567 عکس
79 ویدیو
133 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۱: «دفاع از مؤمن و برخورد با لبخند» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الکافي [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: «مَنْ أَخَذَ مِنْ وَجْهِ أَخِيهِ اَلْمُؤْمِنِ قَذَاةً كَتَبَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ، وَ مَنْ تَبَسَّمَ فِي وَجْهِ أَخِيهِ كَانَتْ لَهُ حَسَنَةٌ». 🖊 شرح حدیث: 🌱 قذاة یعنی خاشاک. 🍃 هر کس از صورت برادر مؤمنش خاشاکی را بردارد، کأنّه ده کار خوب انجام داده است، خدا به حساب او ده حسنه می‌نویسد. 🌱 خاشاک برداشتن، ممکن است به معنای ظاهری قضیه باشد، مثلاً از روی صورتش، یا لباسش خاشاکی را برمی‌دارید و دور می‌اندازید؛ برای این‌که او این عیب را جلوی چشم دیگران نداشته باشد، 🌱 شاید هم معنای کنایی در این تعبیر ملحوظ باشد؛ یعنی آن چیزهایی که خدشه‌ی به آبروی اوست، به وجاهت اوست، این را بردارید. 🍃 اگر احساس می‌کنید یک چیزی وجود دارد که به آبروی او صدمه می‌زند، سعی کنید آن را از بین ببرید؛ یا با خودش صحبت کنید، تذکّر به او بدهید، یا اگر یک جایی صحبت از او می‌شود، شما از او دفاع کنید، نگذارید چهرۀ او را مشوّه کنند! 🍃 سپس می‌فرماید: کسی که لبخندی به برادر مؤمنش بزند، این، یک کار نیک است، یک ثواب است. ✅ رفع عیب، ده ثواب دارد، امّا تبسّم، لبخندزدن به برادر مؤمن که دل او را خوش می‌کند، این هم یک حسنه است، یک ثواب است. 🍃 قابل توجّه حضرات عبوس! که داشتیم ما در بین بعضی‌ها که مقدّس هم بودند، مردمان خیلی خوبی هم بودند، واقعاً ما هیچ خدشه‌ای هم بر این‌ها وارد نمی‌کنیم. مردمان خوب، معروف به خوبی، حتّی از کثرت زهد و تقدّس، کارشان به جایی رسیده بود که وقتی نیاز به این نبود که عبا را به سر بکشند، این کار را می‌کردند! یک وقت هوا سرد است، انسان عبا را به سر می‌کشد. لکن این عدّه، آن وقتی که نیازی هم نبود، عبا را سرمی‌کشیدند، انسان به آن‌ها سلام می‌کرد، لکن جوابی نمی‌شنید. 🍃 بنده مکرّر به یکی از این‌ها سلام می‌کردم، امّا جواب سلام نمی‌شنیدم! نمی‌توانم بگویم جواب نمی‌دادند! لابدّ سلام من را نمی‌شنیدند که جواب نمی‌دادند. 🛑 یک توجّهی، یک تبسّمی، یک لطفی، ابداً! داشتیم از این قبیل مقدّس‌ها. ❌ این، اخلاق درستی نیست. با لبخند با مردم مواجه بشوید! البته با لبخند و با روی خوش بودن هیچ منافاتی با وقار و متانت‌داشتن ندارد. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۸۰؛ فیض کاشانی 📆 یکشنبه، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ (جلسه ۴۱۵ مکاسب محرّمه)
📜 ۲.۱۳. اجتماع امر و نهی 🍃 ۱۳.۲. پاسخ تفصیلی آخوند (العبادات المکروهة) 🌱 ۴ جواب در قسم دوم 🌱 ۲ جواب در قسم سوم
جلسه ۲۳. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۵۵. المسألة الثانية و العشرون، معونة الظالمين... و أمّا العمل له في المباحات. ۱ آبان ۱۴۰۳ .mp3
11.85M
جلسه ۲۳. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الرابع المکاسب، ج۲، ص ۵۵؛ المسألة الثانیة و العشرون: معونة الظالمین... و أمّا العمل له في المباحات 📆 سه‌شنبه؛ ۱ آبان ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۳: «رحمت الهی برای نیکوکار» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 عن امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «يَدُ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَوْقَ رُءُوسِ اَلْمُكَفَّرِينَ تُرَفْرِفُ بِالرَّحْمَةِ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 این درباره‌ی آن کسانی است که احسان آن‌ها، کار نیک و خدمت آن‌ها مورد ناسپاسی قرار می‌گیرد؛ چون یک چنین کسانی که مورد ناسپاسی قرار می‌گیرند ممکن است از کار خیر مأیوس بشوند. این روایات شریفه این معنا را می‌خواهد در ذهن‌ها از بین ببرد، که اگر خدمت می‌کنید، کار نیک انجام می‌دهید، امّا از شما سپاس‌گزاری نمی‌شود، قدردانی نمی‌شود، بلکه خدمت شما کفران می‌شود، بدانید که نفس این کفران‌شدن نعمت موجب جلب رحمت خداست، مثل همۀ مشکلات دنیا؛ چون ترازوی الهی میزانی است که هیچ کم نمی‌گذارد، کسانی در این‌جا بهره‌مندی های زیادی دارند، «اذهبتم طیّباتکم فی الحیاة الدنیا» خیری که لازم بود به شما برسد همین‌جا بردید، دیگر طلبی از خدا ندارید. از آن طرف هم هر بلائی که به مؤمن برسد، هر سختی، هر شدّت روحی و جسمی، عنوانی، شأنی، مالی، هر طور سختی‌ای به کسی برسد، یک اجری در مقابلش آن‌طرف هست، کاملاً میزان الهی درست و دقیق است، کم نمی‌گذارند. هر چه اين‌جا از شما کم گذاشته شد، آن‌جا به شما عوضش داده خواهد شد بدون تردید. 🍃 یکی هم همین است خدمت می‌کنید، زحمت می‌کشید، کار خوب انجام می‌دهید، امّا کسی نمی‌فهمد، یا می‌فهمد و عمداً کفران می‌کند، یا خباثت می‌کند، یا جهالت، بدانید که در مقابلش رحمت الهی است. «ید الله تبارک و تعالی فوق رؤوس المکفّرین ترفرف بالرحمة»، رحمت را بالای سر آن‌ها برافراشته می‌کند، چه از این بهتر! 🍃 انسان آرزو می‌کند که جزو مکفّرین قرار بگیرد و قدردانی نشود، در بین ما که متأسفانه تقدیرها و تشویق‌های بی‌خودی هم داریم، کار نکرده را مورد تشویق قرار می‌دهیم، 🍃 «و یُحبّون أن یحمدوا بما لم‌یفعلوا». ما هم آهسته آهسته عادت کردیم، کارهای خوبی را هم که انجام ندادیم، می‌خواهیم به خاطر آن‌ها ما را حمد کنند، سپاس‌گزاری کنند. 🍃 فلاتحسبنّهم بمفازةٍ من العذاب، آن کسانی که دوست دارند بر کار نکرده پاداش بگیرند، بر حُسن نداشته حمد و سپاس‌گوئی و تمجید شوند، خیال نکنید که این‌ها از عذاب الهی دور هستند. 📚 النوادر، صفحۀ ۱۰۴؛ مرحوم راوندی 📆 ۲۸ دی ۱۳۸۳ (جلسه ۲۳ مکاسب محرّمه).
جلسه ۲۲. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۳۰. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... و لایخفی أنّه لایکاد. ۱ آبان ۱۴۰۳ .mp3
13.31M
🎙جلسه ۲۲. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي ج۱، ص ۲۳۰؛ و لایخفی أنّه لایکاد 📆 سه‌شنبه؛ ۱ آبان ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۲: «نیکی به شیعیان» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الکافي [اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى جَمِيعاً عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عَدِيٍّ قَالَ: أَمْلَى عَلَيَّ مُحَمَّدُ بْنُ سُلَيْمَانَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ] قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «أَحْسِنْ يَا إِسْحَاقُ إِلَى أَوْلِيَائِي مَا اِسْتَطَعْتَ، فَمَا أَحْسَنَ مُؤْمِنٌ إِلَى مُؤْمِنٍ وَ لاَ أَعَانَهُ إِلَّا خَمَشَ وَجْهَ إِبْلِيسَ وَ قَرَّحَ قَلْبَهُ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 هر چه می‌توانی به شیعیان و پیروان اهل بیت (علیهم‌السّلام) نیکی کن! 🌱 خمش به معنای پنجه‌زدن و سیلی‌زدن است؛ 🍃 یعنی می‌فرماید: هر احسان و هر اعانتی که مؤمنی به مؤمنی بکند، مثل این است که یک سیلی به چهره‌ی ابلیس زده یا چنگ بر صورت ابلیس انداخته، و دل او را مجروح کرده است. ◀️ «إنّما یُرید الشیطان أن یوقِع بینکم العداوة و البغضاء». (المائدة - ۹۱) شیطان از دشمنی و بغضاء و بددلی و وجود اختلاف لذّت می‌برد. 🍂 هم شیطان‌های جنّ این‌طورند که رأسشان ابلیس است و مَرَده و تبعه‌اش، هم شیاطین انس. وقتی اختلافی بوجود بیاید، دعوایی بشود، آن‌ها خوشحال می‌شوند! 🍃 وقتی شما این‌جا به برادران مؤمن نیکی کردید در حدّی که آن شیطان اطّلاع پیدا کند (شیطان جنّ فوراً اطلاع پیدا می‌کند، شیاطین انس دیرتر اطّلاع پیدا می‌کنند، یا دائره‌ی اطّلاع‌شان محدودتر است)، به مجرّدی که اطّلاع پیدا کردند، کأنّه سیلی به صورت آن‌ها زده‌اید. ✅ این روایات را هم خودمان در برنامه‌های زندگی باید به آن‌ها عمل کنیم، هم باید به مردم یاد بدهیم. البته اگر خودمان اهل عمل نبودیم، حرف‌مان در مردم تأثیر نخواهد داشت، و یا خیلی سطحی و کم اثر خواهد بود. لذا لازمه‌اش این است که اوّل خودمان به آن‌ها عمل کنیم. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۸۲؛ فیض کاشانی 📆 دوشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ (جلسه ۴۱۶ مکاسب محرّمه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حمیم (صلح میرزایی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکسری از دستاوردهای معرفتی و اعتقادی، با مطالعه و کلاس به دست نمی‌آید بلکه حضور میدانی لازم است. میدان ، یکی از شتاب‌دهنده‌های بسیار بسیار عالی برای این موضوع است. عزیز و عارف، مصطفی در این قطعه تصویری در یک دقیقه این یافته‌اش را تشریح فرموده است. و جهاداً فی سبیلک فوفّق لنا...🤲 @solhmirzaei_ir
هدایت شده از ایران همدل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ ویژه ایران همدل | این صدای سید حسن نصرالله است ▫️سید حسن نصرالله: من امروز به شما می‌گویم که مهم‌ترین وظیفه‌ای که مسلمانان دارند، چه مرد، چه زن، چه کوچک و چه بزرگ، این است که به مردم فلسطین کمک کنند. و آنچه که باید به نیروهای جهادی فلسطینی ارائه دهیم، پول است. همه ما می‌توانیم پول بدهیم. پول‌های کم از اینجا و آنجا، مانند قطرات آبی که می‌توانند سیل، دریا و اقیانوس بسازند. 🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛ شماره کارت:
6037998200000007
شماره شبا:
Ir320210000001000160000526
کد دستوری: * پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به
3000222
🔹۳- کمک‌هزینهٔ سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به
3000222

📣 راوی همدلی باش: 👇 @iranehamdel_contact
هدایت شده از ایران همدل
🖼 مجموعه پوستر "ایران همدل" از بیانات رهبر انقلاب اسلامی | امت اسلامی ملت مظلوم فلسطین را وسط میدان تنها رها نکنند! ▫️رهبر انقلاب: به همه کشورهای اسلامی و ملتهای مسلمان هم عرض میکنیم که امروز وظیفه شرعی همه ملتها و دولتهاست که به آن جماعت مؤمن و آن ملت مظلوم [فلسطین] کمک برسانند و آنها را وسط میدان، تنها رها نکنند. ۱۳۷۹/۰۹/۲۵ 🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛ شماره کارت:
6037998200000007
شماره شبا:
Ir320210000001000160000526
کد دستوری: * پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به
3000222
🔹۳- کمک‌هزینهٔ سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به
3000222

📣 راوی همدلی باش: @iranehamdel_contact
هدایت شده از ایران همدل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 حجت‌الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی، تولیت حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی و حوزه علمیه آیت‌الله حق‌شناس به پویش پیوست ▫️"در این جهاد مالی، بهترین و مطمئن‌ترین جایی که میشود این کار انجام شود، پویش ایران همدل است که دفتر نشر آثار رهبر انقلاب آن را شروع کرده‌اند." 🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛ شماره کارت:
6037998200000007
شماره شبا:
Ir320210000001000160000526
کد دستوری: * پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به
3000222
🔹۳- کمک‌هزینهٔ سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به
3000222

📣 راوی همدلی باش: 👇 @iranehamdel_contact
جلسه ۲۴. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۵۸. المسألة الثانية و العشرون، معونة الظالمين... لکن الإنصاف. ۲ آبان ۱۴۰۳ .mp3
9.24M
جلسه ۲۴. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الرابع المکاسب، ج۲، ص ۵۸؛ المسألة الثانیة و العشرون: معونة الظالمین... لکن الإنصاف 📆 چهارشنبه؛ ۲ آبان ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۴: «قبول هدیه و تحفه» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 عن امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، عن رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله): [في الکافي: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلنَّوْفَلِيِّ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)]: «مِنْ تَكْرِمَةِ اَلرَّجُلِ لِأَخِيهِ اَلْمُسْلِمِ أَنْ يَقْبَلَ تُحْفَتَهُ، وَ يُتْحِفَهُ بِمَا عِنْدَهُ، وَ لاَيَتَكَلَّفَ لَهُ شَيْئاً». 🖊 شرح حدیث: 🍃 از جمله گرامی‌داشت‌های انسان نسبت به برادر مؤمنش یکی این است که تحفه او را، هدیه او را قبول کند، 🍃 یا از آن‌چه خود دارد به او چیزی بدهد. یعنی این هدیه‌دادن و هدیه‌گرفتن در بین مؤمنین از جمله چیزهای محبوب پیش خدای متعال است. ✅ نکته این‌جاست تکلّف به خرج ندهد. مثل آن‌چه معمول است به مناسبت‌های مختلف خودشان را به زحمت می‌اندازند، به خرج می‌اندازند! ❌ یک چیز گران‌قیمتی را تهیه کنند، اگر جایی است که چند نفر هدیه مناسب برده‌اند، او یک چیزی بالاتر از آن‌ها ببرد! این، مطلوب نیست. ❇️ نفس هدیه‌دادن، هدیه‌گرفتن مطلوب است. وقتی هدیه‌ای به شما می‌دهند، شما با خوش‌رویی آن را قبول کنید. خود شما هم یک وقتی به دوستان‌تان هدیه بدهید. البته هدیه با چیزهایی که ظاهرش هدیه است ولی باطنش رشوه است نبایستی مخلوط شود ❌ گاهی هدیه می‌دهند امّا باطنش چیز دیگری است. هدیه برای این‌که یک حکمی را خدای نکرده صادر کند، یک نظری را بدهد، یک کاری را در یک جایی برای او انجام بدهد؛ این، هدیه نیست، یک معامله‌ی حرام است، اسمش رشوه است. 🌕 امّا تحفه و هدیه مشروط بر این‌که متکلّفانه نباشد، هم دادنش مطلوب است، هم گرفتنش. 📚 النوادر، صفحۀ ۱۱؛ مرحوم راوندی 📆 ۲۹ دی ۱۳۸۳ (جلسه ۲۴ مکاسب محرّمه).
جلسه ۲۳. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۳۲. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... و ینبغی التنبیه علی أمور. ۲ آبان ۱۴۰۳ .mp3
13.26M
🎙جلسه ۲۳. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي ج۱، ص ۲۳۲؛ و ینبغی التنبیه علی أمور 📆 چهارشنبه؛ ۲ آبان ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۳: «خدمت به مسلمین» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الکافي [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ سَلَمَةَ بْنِ اَلْخَطَّابِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلثَّقَفِيِّ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبَانٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ أَبِي اَلْأَسْوَدِ رَفَعَهُ عَنْ أَبِي اَلْمُعْتَمِرِ قَالَ: سَمِعْتُ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ:] قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «أَيُّمَا مُسْلِمٍ خَدَمَ قَوْماً مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ إِلَّا أَعْطَاهُ اَللَّهُ مِثْلَ عَدَدِهِمْ خُدَّاماً فِي اَلْجَنَّةِ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 یکی از مصادیق خدمت، همین مسئولیت‌هایی است که امثال بنده و شما آن‌ها را قبول می‌کنیم، اگر هدف و مقصد، حقیقتاً خدمت به مردم باشد. که این زمینه‌ی خوب تقرّب الی الله است. 🍂 و آفتش این است که انسان نیّتش، کسب مقام و وجاهت قدرت و مال و این چیزها باشد. که اگر هدف این‌ها شد، آن وقت این معانی پیش نمی‌آید. نمی‌خواهیم بگوییم خدمت جزو اموری است که حتماً قصد قربت لازم دارد. شاید به طور مطلق این‌طور نشود گفت، امّا در خصوص این مسئولیت‌هایی که ما قبول می‌کنیم، این‌طوری است که اگر واقعاً قصد خدمت باشد و خدمت هم انجام بگیرد، مشمول این حدیث خواهد بود که: «هرچه دائره‌ی این فعالیتی که شما می‌کنید، خدمتی که انجام می‌دهید، وسیع‌تر باشد، اجر و ثوابش پیش خدای متعال بیشتر است.» در بهشت که انسان کاری ندارد تا نیاز به نوکر و خدم و حشم داشته باشد، آن‌جا همه چیز برای مؤمنین آماده است. این معانی که در باب تعبیرات مربوط به بهشت و جهنّم است، شبیه آن‌چه برای ما در دنیا پیش می‌آید، آمده است، این‌ها ممکن است معانی بالاتر و والاتری داشته باشد. آنچه فی الجمله فهمیده می‌شود، این است که این خدمت، در نزد پروردگار عالم مایه‌ی درجات عالیه و مایه‌ی تقرّب الی الله است که اگر خدّامی هم در بهشت در اختیار مؤمنی که اهل خدمت است، عطا می‌کنند، این کار بی‌حساب نیست، نشان‌دهنده‌ی یک حقیقتی است که آن حقیقت همان تقرّب اوست به پروردگار، آن چیزی که معیار و ملاک عافیت و سلامت در آن نشأه است. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۸۲؛ فیض کاشانی 📆 سه‌شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ (جلسه ۴۱۷ مکاسب محرّمه)
📌 فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الرابع المکاسب، ج۲، ص ۶۱؛ المسألة الثالثة و العشرون: حرمة النجش، الرابعة و العشرون: النمیمة، الخامسة و العشرون: النوح بالباطل ❌ محدوده‌ی مطالعاتی است، لذا صوت آن از سال‌های قبل بارگذاری می‌شود.
🌺 النوع الرابع: ما يحرم الاكتساب، لكونه عملاً محرّماً في نفسه 🍀 المسألة الثالثة والعشرون: النجَش 🍀 المسألة الرابعة والعشرون، النمیمة 🍀 المسألة الخامسة والعشرون، النوح بالباطل 👇👇
جلسه ۱۴۵ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ص ۶۱؛ النوع الرابع، المسألة 23، حرمة النجش + 24. النمیمة + 25. النوح بالباطل .mp3
11.63M
🎙جلسه ۱۴۵ - ص ۶۱؛ المسألة الثالثة والعشرون، حرمة النجش + ۲۴. النمیمة + ۲۵. النوح بالباطل 📆 دوشنبه؛ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
6⃣ جلسه ششم 📚 رساله نماز و روزه (مقام‌معظّم‌رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۸۴۰ تا ۸۶۱ (روزه؛ واجبات روزه: ۲. پرهیز از مبطلات روزه: ۴. باقی ماندن بر جنابت... ۷. دروغ بستن به خدا و...)
🌺 حدیث جلسه ۶: «متابعتِ حقّ» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «قُلِ اَلْحَقَّ، وَ إِنْ كَانَ مُرّاً» 🖊 شرح حدیث: 1⃣ تلخ بودن حقّ گاهى به اين صورت است كه براى خود انسان تلخ است، انسان يک حقيقتی را بخواهد اعتراف كند، براى خود او تلخ است، مثل اين‌كه يک قضاوتی است عليهِ خود او، عليهِ كسان او، 2⃣ و گاهى اين تلخی برای مخاطب است. اگرچه به كام مخاطب شما كه شخص محترمی است، رفيق نزديكى است، رودربایستى هم داريد تلخ مى‌آيد، در عين حال حق را بگو! ✅ به گمان من اوّلی سخت‌تر از دوّمى است. 🍃 دوّمى يک نوع شجاعتی را می‌طلبد كه انسان دچار رودربايستی نشود، و آن‌چه را كه حقّ است به خاطر رفاقت و ملاحظات گوناگون پنهان نكند، 🍃 لكن اوّلی شجاعت بيشترى را لازم دارد؛ زيرا شجاعت در مقابل نفس خود انسان است. اين، آن‌جايى است كه غالباً از مزالّ اَقدام است، اين‌جا هم مى‏فرمايند: حق را بيان كن! هرچند براى تو تلخ باشد. 🍃 در قرآن هم آمده است: «و لو علی أنفسكم أو الوالدين أو الأقربين» [يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيّاً أَوْ فَقِيراً فَالله أَوْلَىٰ بِهِمَا، فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَن تَعْدِلُوا، وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (النساء - ۱۳۵)] 🍃 ابوذر (رحمه‌الله) به اين نصيحت عمل كرد، در سخت‌ترين اوقات كه گفتن حقايق براى او خيلى هزينه داشت، او حقايق را با صدای بلند بيان كرد، چه در مدينه، چه در شام. ❇️ آن نكته دقيقی كه اين‌جا وجود دارد اين است كه حقّ چيست؟ 🛑 خيلى‌ها حرفى را می‌زنند، طرف مقابلش هم حرف مقابل آن‌ها را می‌زند، و هر دو ادّعا می‌كنند حرف ما حق است. 🌱 به نظر می‌رسد آن‌چه براى ما، عمل شخصی‌مان، بينى و بين‌الله بايد ملاک باشد، آن حجّت است، حجّت الهى است. سر خودمان را كلاه نگذاريم، محاسبه كنيم، ببينيم بر طبق حجت و استدلالی كه می‌توان آن را پيش خداى متعال در مقابل احتجاج الهى عرضه كرد،‌ آن را حق بدانيم، و بر آن ايستادگی كنيم ولو تلخ باشد. نه اين‌كه با توجيه و تأويل و كلاه شرعى يک چيزى را حقّ تصور كنيم، بعد هم بگوييم آن حقّ است، حقّ را بگو! يعنی چيزی را كه جازم به حقّانيت آن هستى، اين جزم هم آن وقتى حاصل می‌شود، كه يک حجّتی بر آن قائم باشد كه انسان بتواند به آن احتجاج كند. هم پيش نفس خودش، هم نزد خداى خودش. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۶ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۶ (نکات تکمیلی) 🌺 ۴. باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح 🍀 ۱. اگر جنب در روزه‌ی رمضان و قضاء آن عمداً تا اذان صبح غسل نكند، يا اگر وظيفه‌ی او تيمم است عمداً تيمم ننمايد، روزه‌اش باطل است. (🍃 آیت‌الله سيستانى: ... بايد روزه‌ی آن روز را تمام كند، و روزى ديگر را نيز روزه بگيرد، و چون معلوم نيست آن روز قضا است يا عقوبت است، هم روزه آن روز از ماه رمضان را به قصد ما في الذمه انجام دهد، و هم روزى كه به جاى آن روز، روزه مى‌گيرد، و قصد قضا نكند.) 🍀 ۲. اگر در روزه‌ی ماه مبارک رمضان از روی خجالت و حیا عمداً غسل نکند تا وقت تنگ شود، معصیت کرده است؛ ولی واجب است تيمم كند و روزه‌اش صحيح است. (🍃 آیت‌الله مکارم: صحّت روزه مشکل است) 🍀 ۳. هر گاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود، اگر احتمال بدهد كه اگر دوباره بخوابد بيدار مى‌شود براى غسل، مى‌تواند بخوابد. ◀️ خواب اول: كسى كه در شب ماه رمضان جنب است، و مى‌داند يا احتمال مى‌دهد كه اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى‌شود، چنانچه تصميم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن غسل كند، و با اين تصميم بخوابد و تا اذان خواب بماند روزه‌اش صحيح است. ❇️ خوابى را كه در آن محتلم شده نبايد خواب اول حساب كرد، بلكه اگر از آن خواب بيدار شود و دوباره بخوابد خواب اول حساب مى‌شود. (🍃 آیت‌الله سيستانى و زنجانی: خوابى كه در آن احتلام صورت گرفته است خواب اول حساب مى‌شود.) ◀️ خواب دوم: اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود، و بداند يا احتمال دهد كه اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى‌شود، و تصميم هم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن غسل كند، چنان‌چه دوباره بخوابد و تا اذان بيدار نشود، بايد روزه‌ی آن روز را قضا كند؛ ◀️ خواب سوم: و هم‌چنين اگر از خواب دوّم بيدار شود و براى مرتبه‌ی سوم بخوابد، كفّاره بر او واجب نمى‌شود. 🌺 ۷. مبطلات روزه: دروغ بستن به خدا و پيغمبر (صلّى الله عليه و آله و سلّم) و معصومین (علیهم‌السّلام) 🍀 ۱. اگر روزه‌دار به گفتن يا به نوشتن يا به اشاره و مانند اين‌ها به خدا و پيامبران و معصومین (عليهم‌السّلام) عمداً نسبت دروغ بدهد، اگر چه فوراً بگويد دروغ گفتم يا توبه كند، روزه‌ی او بنابر احتیاط باطل است. (حضرت آقا و آیت‌الله مکارم (حفظهماالله)) (🍃 اختلافات مختصری در فتوا و احتیاط واجب وجود دارد. 🍃 آیت‌الله سيستانى: ... و همچنین بنابر احتياط مستحب دروغ بستن به حضرت زهرا (عليهاالسّلام) و ساير پيغمبران و جانشينان آنان.) ✅ توجّه شود که دروغ بستن به خدا و پيامبران و معصومین (عليهم‌السّلام) از گناهان کبیره است، اما محلّ بحث بطلان روزه با این گناه است. 🍀 ۲. اگر بخواهد خبرى را كه نمى‌داند راست است يا دروغ نقل كند: ◀️ حکم تکلیفی: بنابر احتياط واجب (آیت‌الله مکارم: بايد/ آیت‌الله خامنه‌ای: احتیاط مستحبّ) بايد از كسى كه آن خبر را گفته، يا از كتابى كه آن خبر در آن نوشته شده نقل نمايد؛ مثلًا بگويد: «فلان راوى چنين مى‌گويد» و يا «در فلان كتاب چنان نوشته شده است كه پيامبر فرموده ...». ◀️ حکم وضعی: لكن اگر خودش هم خبر بدهد روزه‌اش باطل نمى‌شود. (🍃 آیت‌الله مکارم و سیستانی: روزه اشکال دارد) 🍀 ۳. اگر سخنی را كه مى‏داند دروغ است به آنان نسبت دهد، و بعداً معلوم شود راست بوده، بنابر احتیاط باید روزه را تمام کرده و بعداً قضای آن را هم بگیرد. (🍃 حضرت امام (رحمه‌الله): روزه اش صحيح است.) 🍀 ۴. اگر دروغى را كه ديگرى ساخته عمداً به خدا و پيغمبر و جانشينان پيغمبر نسبت دهد، روزه‌اش بنابر احتياط باطل مى‌شود، ولى اگر از قول كسى كه آن دروغ را ساخته نقل كند اشكال ندارد. 🍀 ۵. اگر در نقل احكام شرعيه عمداً دروغ گويد، مثلاً واجبى را غير واجب و حرامى را حلال ذكر كند: 🌱 اگر منظورش نسبت دادن آن حكم، به خدا يا پيغمبر باشد روزه‌اش اشكال دارد، 🌱 و اگر قصدش نسبت دادن فتوا به مجتهد است كار حرامى كرده، اما روزه‌اش باطل نمى‌شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا