eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
415 دنبال‌کننده
567 عکس
80 ویدیو
133 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۷: «چهار نشانه سعادت انسان» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 عن امیرالمؤمنین (علیه السّلام) عن رَسُول اللهِ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم) أنه قال: «أَرْبَعَةٌ مِنْ سَعَادَةِ اَلْمَرْءِ: اَلْخُلَطَاءُ اَلصَّالِحُونَ، وَ اَلْوَلَدُ اَلْبَارُّ، وَ اَلْمَرْأَةُ اَلْمُؤَاتِيَةُ، وَ أَنْ تَكُونَ مَعِيشَتُهُ فِي بَلَدِهِ». 🌸 «امیرالمومنین (علیه السّلام) از قول پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله) نقل می کنند که فرمود: «چهار چیز از سعادت انسان است: دوستان و معاشران صالح، فرزند نیکوکار، زن سازگار، و این‌که محل کسب و کار او در شهر خودش باشد.» 🖊 شرح حدیث: 🍀 چهار چیز را هر کسی دارا است، این را برای خودش سعادتی بداند. خب، حالا که این چهار چیز جزو اموری است که انسان سعادت خود باید بداند، [پس] اولاً اگر داشت، باید آن را حفظ کند و قدر آن را بداند؛ ثانیاً در مقام ارزش‌گذاریِ داشته‌ها و نداشته‌های خود، تقدیر (اندازه گیری) و تقویم (قیمت‌گذاری و ارزیابی) صحیح داشته باشد؛ دنبال این چیزها باشد که این ها سعادت است. 🛑 البته نه این‌که سعادت انسان منحصر در این‌ها است، لکن جزو عناصری است که سعادت انسان را تشکیل می‌دهد. 🍃 آن چهار چیز این‌ها هستند: 1⃣ الخلطاء الصالحون؛ اوّل: این که کسانی که انسان با آن‌ها در زندگی آمیزش اجتماعی دارد، رفت وآمد دارد، افت و خیز دارد، مردمان صالحی باشند. 🍃 خیلی مهم است؛ همسایه را، معاشر را، محیط کار را، محیط معاشرت رفاقتی را انسان ملاحظه کند. بعضی‌ها با اشخاص ناصالح مخالطت و معاشرت می‌کنند؛ بنابراین معیار می‌شود ضدّ ارزش. اگر شما در محیطی هستید که دوستان شما، معاشرین شما، کسانی که رفت و آمد با شما دارند -خانوادگی، دوستانه، محیط کار- مردمان صالحی هستند، این جزو سعادت‌های شما است؛ دنبال این باشید؛ اگر دارید حفظ کنید، و اگر هم ندارید دنبال این باشید. 2⃣ و الولد البارّ؛ دوّم: فرزندی که نسبت به والدین بارّ باشد؛ برّ به والدین داشته باشد. 🍃 این هم یکی از سعادت ها است که [فرزند] نیکی کند. این غیر از صَلاح (صالح بودن) فرزند است -که آن حالا یک نعمت دیگری است- صرف همین که فرزند نیکی کند؛ اگر دارید، این معنا را قدر بدانید، حفظ کنید؛ و اگر ندارید، دنبال این باشید که مقدمات این را فراهم بکنید که فرزند، برّ به شما داشته باشد. 3⃣ و المرأة المواتیة؛ سوم: زن سازگار. 🍂 اگر ناسازگار باشد، خیلی سخت است. محیط خانواده با سازگاری زن و شوهر، یک محیط امن و امان می‌شود. البته این‌جا «المرأة المؤاتیة» گفته‌اند؛ برای خانم‌ها هم «المرء المؤاتی» و «البعل المؤاتی» [است]؛ شوهر سازگار؛ [چون] شوهر هم گاهی نازساگاری می‌کند. 4⃣ و أن تکون معیشته فی بلده؛ از جمله سعادت‌های انسان این است که زندگی او، معیشت او، کسب و کار او در شهر خودش باشد. این چهار چیز چیزهایی است که سعادت‌های زندگی معمولی و ساده انسان را تامین می‌کند؛ سعادت‌های معنوی و الهی و اخروی هم که چیزهای دیگر است. 📚 النوادر، صفحۀ ۱۰۹؛ مرحوم راوندی 📆 ۶ بهمن ۱۳۸۳ (جلسه ۲۷ مکاسب محرّمه)
جلسه ۲۶. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۳۶. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... فمن ترک الاقتحام. ۷ آبان ۱۴۰۳ .mp3
11.57M
🎙جلسه ۲۶. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي ج۱، ص ۲۳۶؛ فمن ترک الإقتحام 📆 دوشنبه؛ ۷ آبان ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۶: «برادران مؤمن عالی‌مقام، برآورده‌کنندگان حاجات» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الکافي [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ بَكَّارِ بْنِ كَرْدَمٍ] عَنِ اَلْمُفَضَّلِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: «قَالَ لِي: يَا مُفَضَّلُ! اِسْمَعْ مَا أَقُولُ لَكَ، وَ اِعْلَمْ أَنَّهُ اَلْحَقُّ، وَ اِفْعَلْهُ، وَ أَخْبِرْ بِهِ عِلْيَةَ إِخْوَانِكَ. قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ! وَ مَا عِلْيَةُ إِخْوَانِي؟ قَالَ: اَلرَّاغِبُونَ فِي قَضَاءِ حَوَائِجِ إِخْوَانِهِمْ. قَالَ: ثُمَّ قَالَ: وَ مَنْ قَضَى لِأَخِيهِ اَلْمُؤْمِنِ حَاجَةً قَضَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ مِائَةَ أَلْفِ حَاجَةٍ، مِنْ ذَلِكَ أَوَّلُهَا اَلْجَنَّةُ، وَ مِنْ ذَلِكَ أَنْ يُدْخِلَ قَرَابَتَهُ وَ مَعَارِفَهُ وَ إِخْوَانَهُ اَلْجَنَّةَ بَعْدَ أَنْ لاَ يَكُونُوا نُصَّاباً؛ وَ كَانَ اَلْمُفَضَّلُ إِذَا سَأَلَ اَلْحَاجَةَ أَخاً مِنْ إِخْوَانِهِ قَالَ لَهُ: أَ مَا تَشْتَهِي أَنْ تَكُونَ مِنْ عِلْيَةِ اَلْإِخْوَانِ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 حضرت به مفضّل می‌فرمایند: گوش کن! ببین چه می‌گویم! این حرفی را که می‌زنم، بپذیر! عمل کن! و به برادران بزرگوار خود، عالی‌مقام خود، این را ابلاغ کن! 🌱 عِلیَة جمع علیّ است، مثل صِبیَة که جمع صبیّ است؛ یعنی برترها، بزرگترها، حسابی‌ترها. به برادرانت این را بگو. ❓پرسیدم: برادران بزرگوار من، چه کسانی هستند؟ ✅ حضرت فرمود: کسانی که مایلند، راغبند که حوائج برادران مؤمن‌شان را برآورده کنند. 🍃 در ادامه‌ی حدیث، حضرت فرمایشی دارند در باب محاسبه‌ی این عمل خیر که واقعاً محاسبه‌ی عجیب و غریبی است. 🍃 در دنیا یک حاجت از برادر مؤمن را روا کردید، در قیامت صد هزار حاجت شما را روا می‌کنند! 🍃 همان جایی که دست انسان از همه چیز و همه جا کوتاه است، هیچ چیزی همراه انسان نیست مگر عملش. در این صد هزار حاجت، اوّلی‌اش بهشت است. معلوم می‌شود این مقامات و درجاتی که در آخرت وجود دارد، به قدری زیاد و غیر قابل شمارش است که اگر انسان بخواهد این‌ها را از خدای متعال طلب کند، ممکن است صدها هزار بلکه میلیون‌ها حاجت بشود، که خدا در مقابل یک حاجتی که شما این‌جا برآورده کردید، آن‌جا این را به شما عطا می‌کند. از جمله‌ی آن صدهزار حاجتی که خدا در قیامت برآورده خواهد کرد، یکی این است که شما از خدای متعال بخواهید که خویشاوندیا دوست یا برادر دینی تان را وارد بهشت کند. البته تحقّق این خواسته به این شرط است که ناصبی نباشد، دشمن اهل بیت نباشد. کفر هم بلاشک در زمره‌ی نصّاب است. 🍃 دنباله‌ی روایت دارد که: مفضّل بن عمر که ساکن کوفه بود و از بزرگان شیعیان، وقتی با یکی از برادران مؤمن و از شیعیانی که در کوفه بودند، کاری داشت و می‌خواست از آن‌ها کمک بگیرد، به آن‌ها می‌گفت: دوست داری جزو برترین‌های از برادران باشی؟ 🍃 بنابراین، شما حضراتی که در مراکزی هستید و مراجعاتی به شما می‌شود، باید این مراجعات را مغتنم شمارید. 🛑 البته معنایش این نیست که هر کس هر چه خواست، به او اِعطا شود به این تفکّر که این طرف بیت المال و امکانات دولتی است و...، این‌طور نیست، باید با حساب و کتاب باشد. همه‌ی آن‌چه که از حاجات عرضه می‌شود، به حق نیست. امّا آن‌جایی که واقعاً حاجت به حقی است، و انسان یا از مال خود، یا مال غیر خود اختیار دارد که کمک کند یا گره‌ای را باز کند یا مشکلی را حل کند، این‌جا در صورت توجّه و دستگیری، مشمول این روایت می‌شود. در این حدّ از ارزش و اهمیّت است. امثال من و شما باید قدر این توانایی‌ها را بدانیم. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۸۴؛ فیض کاشانی 📆 سه‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ (جلسه ۴۲۰ مکاسب محرّمه)
📜 ۲.۱۴. اجتماع امر و نهی 🍃 ۱۴.۱. تنبیه اول: مناط الاضطرار الرافع للحرمة (خروج از دار غصبی) 🍂 اشکالات آخوند به شیخ انصاری 🌱 ۲. قدرت اعم از با واسطه است‌ 🌱 ۳. نقض به تصرّف بقایی 🌱 ۴. غیرمقدور با واسطه مقدور است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از میرهاشم حسینی
♦️بسم رب الشهدا و الصدیقین مراسم دومین سالگرد شهادت طلبه بسیجی شهید عزیز آرمان علی وردی به همراه یادواره بیش از ۱۳۵ شهید حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (رحمة الله علیه) 🔰سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین استاد سید میرهاشم حسینی 🔰بانوای : حجت الاسلام و المسلمین اباذری حاج علی جهانبخش ⏰زمان: سه شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰ 📌مکان: حوزه علمیه آیت الله مجتهدی رحمة الله علیه ( میدان قیام ، خیابان مولوی، خیابان موسوی کیانی ، کوچه مسجدآقا) ◀️ جلسه مشترک دو حوزه علمیه آیت‌الله‌مجتهدی(ره) و آیت‌الله‌حق‌شناس(ره) (امین الدوله_فیلسوف الدوله) 🔴مجلس برای خواهران برقرار است ---------- 📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی https://eitaa.com/joinchat/188809216Cd6eff9e6f5
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | ✏️ رهبر انقلاب: آرمان عزیز چه گناهی کرده بود؟ اینکه او را شکنجه کنند، زیر شکنجه او را بکشند، جسدش را بیندازند در خیابان. 🗓 ایام سالگرد شهادت شهید آرمان علی‌وردی 📥 سایت 💻 Farsi.Khamenei.ir
جلسه ۲۸. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۷۹. المسألة ۲۶، الولایة من قبل الجائر... مسوّغات... و لايخفى ما في ظاهره من الضعف. ۸ آبان ۱۴۰۳ .mp3
12.08M
جلسه ۲۸. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الرابع المکاسب، ج۲، ص ۷۹؛ المسألة السادسة و العشرون: الولایة من قبل الجائر... المسوّغات... و لایخفی ما في ظاهره من الضعف 📆 سه‌شنبه؛ ۸ آبان ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۸: «"دیانت و اخلاق" ویژگی خواستگار و داماد خوب» 🌕 عن امیرالمؤمنین (علیه السّلام) عن رَسُول اللهِ (صلّی الله علیه و آله و سلّم): «إِذَا أَتَاكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ‏ دِينَهُ‏ وَ أَمَانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ؛ [فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ.]» «امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) از قول پیامبر (صلّی‌ الله‌ علیه و آله) نقل می‌کنند که فرمود: «اگر کسی که از دین و امانت او خرسند و راضی هستید، به خواستگاری دختر شما آمد، اجابت کنید، و دخترتان یا خواهرتان یا آن کسی که مورد خواستگاری است را به او بدهید.» 🖊 شرح حدیث: 🍃 معیار این است: «ترضون دینه و أمانته»؛ یعنی آن چیزی که در مورد ازدواج، در درجۀ اوّل اهمیت قرار دارد و باید ملاک باشد، و چیزهای دیگر در جنب او اهمیتی کمتر دارد عبارت است از دین و امانت. 🛑 ثروت ملاک نیست، جاه و موقعیت دنیایی ملاک نیست، این‌که پسر چه کسی است، یا دارای فلان مقام است و فلان اندازه درآمد دارد، و امکاناتی از قبیل اتومبیل، خانه و غیره دارد، این‌ها ملاک نیست. ❇️ زندگی هم عموماً با معیار دین و امانت، زندگی سالمی خواهد شد. ⛔️ البته بعضی افراد متدّین هم داریم که دین و امانت شان خوب است امّا بداخلاقند، این هم خیلی بد است. 🔉 شنیده شده که گاهی بعضی از افراد مؤمن و حزب اللهی در داخل خانواده رفتار بسیار بدی دارند که نشان می‌دهد این فرد به حسب معیارهای ظاهری، دیندار است؛ امّا به حسب معیارهای واقعی دینش سست است. 🔵 از قول مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری نقل می‌کنند طلبه‌ای یک عمل بدی در زمینه‌ی مسائل خانوادگی انجام داده بود، و مرحوم حاج شیخ اوقاتشان تلخ شد. گفتند: آقا! ایشان مرد عادلی است، فرمود: بله، عادل است، امّا از شمر هم بدتر است! گاهی اوقات انسان به حسب ظاهر عادل است، امّا رفتارش از شمر هم بدتر است. 🍃 غرض این‌که، معیار، دین‌داری است. اگر دین‌داری را به معنای أوسع آن بگیریم شامل اخلاق و رفتار خانوادگی هم می‌شود. 📚 النوادر، صفحۀ ۱۲؛ مرحوم راوندی 📆 ۱۱ بهمن ۱۳۸۳ (جلسه ۲۸ مکاسب محرّمه)
جزوات مکاسب. جلد ۲؛ فقه ۳ (از قیافة تا سر بیع).pdf
946.4K
📋 النوع الرابع: المسألة السادسة و العشرون: الولایة من قبل الجائر 🌱 مسوّغات: ۱. القیام بمصالح العباد ◀️ واجبی (امر به معروف و نهی از منکر) متوقّف بر قبول ولایت است 🌱 اقوال و استدلالات ✅ نظر مقام معظم رهبری (حفظه‌الله)
📜 شرایط وجوب و جواز امر به معروف و نهی از منکر
جلسه ۲۷. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۳۸. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... و قد ظهر ممّا حقّقناه فساد القول. ۸ آبان ۱۴۰۳ .mp3
10.67M
🎙جلسه ۲۷. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي ج۱، ص ۲۳۸؛ و قد ظهر ممّا حقّقناه فساد القول 📆 سه‌شنبه؛ ۸ آبان ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۷: «رقابت مثبت در خدمت به مؤمنین» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الکافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أُورَمَةَ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ] قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «تَنَافَسُوا فِي اَلْمَعْرُوفِ لِإِخْوَانِكُمْ، وَ كُونُوا مِنْ أَهْلِهِ، فَإِنَّ لِلْجَنَّةِ بَاباً يُقَالُ لَهُ اَلْمَعْرُوفُ، لاَيَدْخُلُهُ إِلَّا مَنِ اِصْطَنَعَ اَلْمَعْرُوفَ فِي اَلْحَيَاةِ اَلدُّنْيَا فَإِنَّ اَلْعَبْدَ لَيَمْشِي فِي حَاجَةِ أَخِيهِ اَلْمُؤْمِنِ فَيُوَكِّلُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مَلَكَيْنِ وَاحِداً عَنْ يَمِينِهِ وَ آخَرَ عَنْ شِمَالِهِ يَسْتَغْفِرَانِ لَهُ رَبَّهُ، وَ يَدْعُوَانِ بِقَضَاءِ حَاجَتِهِ؛ [ثُمَّ قَالَ: وَ اَللَّهِ لَرَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) أَسَرُّ بِقَضَاءِ حَاجَةِ اَلْمُؤْمِنِ إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْهِ مِنْ صَاحِبِ اَلْحَاجَةِ]». 🖊 شرح حدیث: 🌱 تنافس یعنی رقابت، رقابت مثبت. 🍃 می‌فرماید: در معروف، یعنی در کار نیک، در خدمت به برادران‌تان تنافس کنید! از اهل معروف باشید! وقتی تنافس کردید، از اهل معروف به حساب خواهید آمد. یک مسیری و مَدخلی برای ورود به بهشت فقط همین است، که اگر کار نیک کردید، کمک به برادران مؤمن و خدمت به برادر مؤمن کردید، از این در و از این طریق وارد بهشت می‌شوید. غیر از طریق عبادات، ذکر، توجّه، معرفت و...؛ یعنی اگر کسی از هیچ یک از این راه‌ها نتوانست وارد بهشت بشود، از این در می‌تواند وارد بهشت بشود، درِ معروف. 🍃 بعد می‌فرماید: وقتی شما راه می‌افتید که یک خدمتی را به برادر مؤمن‌تان انجام بدهید، خدای متعال دو فرشته را موکَّل می‌کند که از یمین و یسار شما حرکت کنند، و برای شما استغفار کنند. «و یَستَغفرون للذین آمَنوا»، که در قرآن کریم هست، یکی از مواردش این است که: ملائکه‌ی آسمان برای انسان زمینی استغفار می‌کنند، طلب مغفرت می‌کنند. 🍃 علاوه بر این، از خدای متعال می‌خواهند که: پروردگارا! حاجات این انسانی را که برای قضاء حاجت برادر مؤمنش حرکت می‌کند، برآورده کن! شما گاهی خودتان دعا می‌کنید که خدای متعال حاجات شما را به شما بدهد، گاهی کاری می‌کنید که ملائکه‌ی خدای متعال که پاک‌تر از ماها هستند، آن‌ها دعا می‌کنند که خدای متعال حاجات ما را برآورده کند. این، خیلی بهتر است، یک معاملۀ خیلی خوبی است. ✅ می‌خواهند ما را تشویق کنند که به برادران مؤمن کمک کنیم. 🍃 ممکن است شما در یک مرکزی، در یک دستگاهی باشید، مراجعات مردمی داشته باشید؛ بعضی افراد، از مراجعات مردم کسل و خسته می‌شوند، این‌ها توجّه کنند به این ثواب بزرگ، بدانند که چقدر اهمیت دارد. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۸۵؛ فیض کاشانی 📆 سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ (جلسه ۴۲۱ مکاسب محرّمه)
📜 ۲.۱۴. اجتماع امر و نهی 🍃 ۱۴.۱. تنبیه اول: مناط الاضطرار الرافع للحرمة (خروج از دار غصبی) 🌱 ۳. استدلال صاحب فصول بر وجوب و معصیت 🍂 اشکالات آخوند و جواب‌های صاحب فصول
📜 ۲.۱۴. اجتماع امر و نهی 🍃 ۱۴.۱. تنبیه اول: مناط الاضطرار الرافع للحرمة (خروج از دار غصبی) 🌱 ۴. استدلال میرزای قمی و ابوهاشم بر وجوب و حرمت 🍂 اشکالات آخوند
جلسه ۲۹. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۷۹. المسألة ۲۶، الولایة من قبل الجائر... مسوّغات..و الحاصل أنّ جواز الفعل و الترك. ۹ آبان ۱۴۰۳ .mp3
9.58M
جلسه ۲۹. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الرابع المکاسب، ج۲، ص ۷۹؛ المسألة السادسة و العشرون: الولایة من قبل الجائر... المسوّغات... و الحاصل أنّ جواز الفعل و الترک 📆 چهارشنبه؛ ۹ آبان ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۹: «سابقین به ظلّ عرش» 🌕 عَنْ جَعْفَرٍ اَلصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ) قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «اَلسَّابِقُونَ إِلَى ظِلِّ اَلْعَرْشِ طُوبَى لَهُمْ؛ قِيلَ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ! وَ مَنْ هُمْ؟ فَقَالَ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «اَلَّذِينَ يَقْبَلُونَ اَلْحَقَّ إِذَا سَمِعُوهُ، وَ يَبْذُلُونَهُ إِذَا سَأَلُوهُ، وَ يَحْكُمُونَ لِلنَّاسِ كَحُكْمِهِمْ لِأَنْفُسِهِمْ؛ هُمُ اَلسَّابِقُونَ إِلَى ظِلِّ اَلْعَرْشِ». 🍃 خوشا به حال آن کسانی که به سایه‌ی عرش سبقت می‌جویند. یا مراد روز قیامت است کسانی به سایه عرش الهی سبقت می‌گیرند، یا در همین سرای دنیا این معنا صادق است. 🍃 بعضی در سایه‌ی عرش الهی زندگی می‌کنند، عُلُوّ درجۀ معنوی و روحی آن‌ها آن‌چنان است که در سایه‌ی عرش الهی هستند، با همان معنایی که عرش الهی در معارف اهل بیت دارد. به هر حال، خوشا به حال اين‌ها. ❓سؤال شد: چه کسانی بر سایۀ عرش الهی سبقت می‌گیرند؟ ✅ حضرت فرمودند: کسانی که دارای این خصوصیاتند: 1⃣ وقتی حق را می‌شنوند، قبول می‌کنند و زیر بار حق می‌روند. 🍃 چه در بحث علمی، چه در بحث سیاسی، چه در مسائل فی ما بین مردم، در معاملات، خرید و فروش، يا در مسائل کاری، وقتی می‌فهمد که طرف مقابل درست می‌گوید و حقّ می‌گوید، تعصّب او، غیرت ابلهانه‌ی او، حمیّت جاهلانه او مانع از این‌که حرف حق را قبول بکند، نمی‌شود. 🍃 ببینید چقدر همین یک کلمه برای امثال ما راهگشاست که حق را قبول کنیم. خیلی از این مشکلاتی که در جوامع بشری از جمله در جامعه خود ما پیش می‌آید به خاطر این است که در مجادلات و منازعات گوناگون شخصی، عمومی، سیاسی یا عقیدتی، طرفِ مقابل زیر بار حرف حق نمی‌رود. می‌فهمد که حق است امّا قبول نمی‌کند! 2⃣ خصوصیت دیگرِ سابقین این است که حق را بذل می‌کنند. وقتی که از آن‌ها خواسته می‌شود در اختیار دیگران می‌گذارند. 🍃 گاهی انسان حق را می‌داند امّا نمی‌گوید! می‌فهمد حق با کیست و برایش روشن است امّا نمی‌گوید! 🍃 مرحوم پدر بزرگ ما نقل می‌کرد که مرحوم آقای نجف‌آبادی می‌گفت یک نفر در مدینه با شخصی مواجه شد و درباره‌ی امامت بحث کردند. دید که در باب ادّله‌ی امامت، آن شخص مسلّط‌تر است. ادّله‌ی قرآنی و حدیثی و عقلی می‌گفت. از او پرسید: تو که این قدر می‌دانی چرا امامت را قبول نمی‌کنی؟ جواب داد: هر وقت می‌خواهم اذعان بکنم و تصدیق قلبی بکنم و این حقیقت را بپذیرم، یأتینی شیطانٌ، شیطانی می‌آید و نمی‌گذارد. شیطان می‌گوید: تو که این قدر خوب فهمیدی و دیگران نفهمیدند، اگر این را قبول بکنی جواب مریدها را چه می‌دهی؟! جواب مردم را چه می‌دهی؟! بنابراین، خصوصیت دوّم سابقین این‌که: وقتی حق را از آن‌ها سوال می‌کنند قضاوت به حق بکنند، و حق را در اختیار مردم بگذراند و حقّ را برای جویای حقیقت روشن کنند. 3⃣ خصوصیت دیگر این‌که: برای دیگران طوری حکم کنند که گویی برای خودشان است. 🍃 بعضی بیت المال را که پول دیگران است، مثل حاتم طائي خرج می‌کنند، امّا اگر پول خودشان باشد، با دقت خرج می‌کنند! ما همیشه توصیه‌مان به مسئولین این است که پول‌های بیت المال را محاسبه کنید که این مقدار پول؛ یعنی چقدر پول؟ بناست چطور خرج شود؟ 🍃 اگر پول خودتان را می‌خواستید دست وکیل‌تان بدهید تا خرج کند، همین‌طور بی‌حساب و کتاب می‌دادید؟! آبروی مردم را مثل آبروی خود دانستن، و حق مردم را مثل حق خود دانستن، از خصوصیات سابقین است. در آخر حدیث فرمودند: افراد با این خصوصیات، سابقین بر سایه‌ی عرش الهی هستند. 📚 النوادر، صفحۀ ۱۲۳ 📆 ۱۲ بهمن ۱۳۸۳ (جلسه ۲۹ مکاسب محرّمه)
7⃣ جلسه هفتم 📚 رساله نماز و روزه (مقام‌معظّم‌رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۸۶۲ تا ۸۷۸ (روزه؛ واجبات روزه: ۲. پرهیز از مبطلات روزه: ۸. رساندن غبار غلیظ به حلق...؛ برخی احکام مبطلات و مکروهات)
🌺 حدیث جلسه ۷: «در راه خدا از ملامت ملامت‌گران نترس» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «لاَ تَخَفْ فِي اللهِ لَوْمَةَ لاَئِمٍ» 🖊 شرح حدیث: 🍃 از ملامت ملامت‌گران در راه خدا نترس. آموزش عجيبی است، اين امر مهمّی است، بسيارى از كوتاهی‌ها ناشى از همين است كه انسان از ملامت ملامت‌گران می‌ترسد، چه در اعمال شخصى و چه در اعمال سياسى. 🍃 قبل از انقلاب جوان مسلمان در دانشگاه، در فرودگاه يا در مراكز عمومى، نماز نمی‌خواند، چون خجالت می‌كشيد، ملامتش می‌كردند. زن مسلمان حجاب را رعايت نمی‌كرد؛ چون هو می‌كردند، 🍃 در مسائل سياسى آن جايى كه به حق يک موضعى را می‌گيريد، ناگهان سيل ملامت‌ها به سوی شما سرازير مى‌شود، ملامت‌ها هم انواع گوناگونی است. از انتقاد و ايراد، مقاله و هرزنامه و جعل خبر و غيره. 🍃 اگر مؤمن در راه حق اين ملاحظات را داشته باشد، قدم از قدم بر نخواهد داشت، پس حركت مؤمن در طريق حق، و اقامه حق و عدل، با اين خطر هميشه همراه است، اگر قرار بشود كه اين خطر موجب بشود كه انسان حركت نكند، و پيش نرود، كارى برای اقامه حق و عدل نخواهد شد. 🍃 گاهی به بعضی گفته شده است كه چرا در مقابل فلان حكم باطل موضع‌گيرى نكرديد؟ يا از آن حق واضح طرفداری نكرديد؟ 🌱 می‌گويند: ترسيديم بگويند فلانى از فلان جناح است. لومة لائم، يعنی اين. در راه خدا از ملامت ملامت‌گران نترس! البته اين سنگ‌هايى كه به طرف ما نشانه می‌روید، بدن ما را مجروح و آزرده خواهد كرد، به ما آسيب می‌زند، ولى خدای متعال وعده نصرت داده است: «إنّ الله يُدافع عن الّذين آمنوا». بالأخره وقتى انسان در جبهه حق قرار گرفت، خداى متعال هم دفاع اصلى و تعيين كننده را در نقطه تعيين كننده از او خواهد كرد. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۷ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۷ (نکات تکمیلی) 🌺 مبطلات روزه: ۸. رساندن غبار غليظ و دود به حلق 🍀 ۱. رساندن غبار غليظ به حلق روزه را باطل مى‌كند، چه غبار چيزى باشد كه خوردن آن حلال است، مثل آرد، يا غبار چيزى باشد كه خوردن آن حرام است، مثل خاک. (🍃 آیت‌الله خامنه ای و آیت‌الله سیستانی: بنابر احتياط واجب مبطل است. 🍃 آیت‌الله مکارم: هرگاه در حلق تبديل به گِل شود و فرو رود، روزه را باطل مى‌كند.) 🍀 ۲. بخار غليظ، روزه را باطل نمى‌كند، مگر اين كه در دهان به صورت آب درآيد و فرو دهد. (🍃 آیت‌الله مکارم: احتیاط واجب بخار غلیظ را نرساند) 🌺 مبطلات روزه: ۹. فرو بردن تمام سر در آب 🍃 آیت‌الله سیستانی: فرو بردن سر در آب روزه را باطل نمى‌كند، و کراهت شدیده دارد. 🍀 آیت‌الله مكارم: غوّاصان، اگر سر خود را در كلاهک پنهان كنند و با آن زير آب روند، روزه‌ی آن‌ها صحيح است. (🍃 آیت‌الله خامنه ای: اگر لباس به سر او چسبیده باشد، اشکال دارد.) 🌺 قضای روزه 🍀 ۱. اگر انسان عمداً و از روى اختيار كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام دهد روزه‌ی او باطل مى‌شود، و باید قضای آن را به جا آورد، چه عالم به حکم باشد و چه جاهل؛ جاهل مقصّر، و جاهل قاصر بنابر احتیاط واجب. (🍃 آیت‌الله سيستانى: اگر انسان نداند كه چیزی روزه را باطل مى‌كند، اگر جاهل قاصر باشد [یعنی در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده يا آن كه اعتماد بر حجت شرعى داشته باشد]، اگر آن چيز را انجام دهد، روزه‌اش باطل نمى‌شود، مگر در خوردن و آشاميدن و جماع) 🍀 ۲. اگر روزه دار سهواً يكى از كارهايى كه روزه را باطل مى‌كند انجام دهد، و به خيال اين كه روزه‌اش باطل شده عمداً دوباره يكى از آن ها را به جا آورد، روزه‌ی او باطل مى‌شود. (🍃 آیت‌الله مكارم: بنابر احتیاط واجب... 🍃 آیت‌الله سيستانى: در جاهل قاصر روزه‌اش باطل نمى‌شود، مگر در خوردن و آشاميدن و جماع.) ◀️ استثنائات از سهو غيرمبطل 1⃣ اگر جنب بخوابد، و در خواب دوم‌ به بعد بر جنابت باقی بماند، و تا اذان صبح غسل نكند 2⃣ اگر غسل جنابت را فراموش كند و بعداً متوجه شود (🍃 حضرت آقا: روزه آن روز صحیح است، ولی اگر این فراموشی چند روز طول بکشد باید روزه‌های ایام فراموشی را قضا کند) 3⃣ اگر براى خنک شدن يا بى‌جهت آب در دهان بگرداند و بى‌اختيار فرو رود روزه‌ی او باطل است. 🍀 ۱. اگر فراموش كند كه روزه است و آب را فرو دهد، يا براى وضوی نماز واجب مضمضه كند، و بى‌اختيار فرو رود، قضا بر او واجب نيست. (🍃 اختلافات در بحث مضمضه در جزوه جلسه ۵ بیان شد) 🍀 ۲. اگر غير آب چيز ديگرى را در دهان ببرد، و بى‌اختيار فرو رود، يا آب داخل بينى كند و بى‌اختيار فرو رود، قضا بر او واجب نيست. (🍃 آیت‌الله مكارم: هرگاه چيز ديگری غير مايعات را در دهان ببرد...) 🌺 مکروهات روزه 🍀 آن چه براى روزه دار مكروه است‌: 🌱 ۱. هر كارى كه سبب ضعف ‏شود (مانند خون دادن و حمام رفتن‏). 🍃 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عليه‌السّلام):‏ أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الرَّجُلِ يَدْخُلُ الْحَمَّامَ وَ هُوَ صَائِمٌ؟ فَقَالَ: لَا بَأْسَ مَا لَمْ يَخْشَ ضَعْفاً. (وسائل الشيعة؛ ج ‏۱۰؛ ص ۸۱) 🌱 ۲. بوييدن گياه خوشبو‏ (عطر زدن مكروه نيست). 🍃 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللهِ (علیه‌السّلام): الصَّائِمُ يَشَمُّ الرَّيْحَانَ وَ الطِّيبَ؟ قَالَ: لَا بَأْسَ بِهِ. قَالَ الْكُلَيْنِيُّ وَ رُوِيَ:‏ أَنَّهُ لَا يَشَمَّ الرَّيْحَانَ، لِأَنَّهُ يُكْرَهُ لَهُ أَنْ يَتَلَذَّذَ بِهِ. (وسائل الشيعة؛ ج ‏۱۰؛ ص ۹۲) ✅ استعمال عطر مستحبّ است. 🍃 كَانَ أَبُو عَبْدِ اللهِ (علیه‌السّلام) اِذَا صَامَ تَطَيَّبَ بِالطِّيبِ؛ وَ يَقُولُ: الطِّيبُ تُحْفَةُ الصَّائِمِ‏. (الكافي) 🌱 ۳. خيس كردن لباسى كه بر تن است. 🌱 ۴. مسواك كردن با چوب تر‏، ولی با مسواک خشک مانعی ندارد، بلکه مستحبّ است. 🍃 عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللهِ (علیه‌السّلام) أَ يَسْتَاكُ الصَّائِمُ بِالْمَاءِ وَ بِالْعُودِ الرَّطْبِ يَجِدُ طَعْمَهُ؟ فَقَالَ: لَا بَأْسَ بِهِ. (وسائل الشيعة؛ ج ‏۱۰؛ ص ۸۳) 🌱 ۵. كشيدن دندان و هر كارى كه به سبب آن از دهان خون بيايد. 🌱 ۶. چشيدن غذا و مانند آن‏‏. 🌱 ۷. ریختن دارو در بینی در صورتی که به حلق نرسد. 🌱 ۸. ريختن دارو در چشم و سرمه كشيدن در صورتى كه بو يا مزّه آن به حلق برسد. 🌱 ۹. نشستن زن در آب‏. 🌱 ۱۰. لمس كردن همسر و شوخى با او و هر كارى كه موجب برانگيخته شدن شهوت شود. 🌱 ۱۱. مضمضه زیاد.
هدایت شده از حمیم (صلح میرزایی)
🔺️پدافند رسانه ای خود را فعال کنید! @solhmirzaei_ir