eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
415 دنبال‌کننده
572 عکس
80 ویدیو
134 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۴۸: «رسالة حقوق: حقّ طلب‌کار و مختلط در کار و زندگی» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:... «وَ أَمَّا حَقُّ غَرِيمِكَ اَلَّذِي يُطَالِبُكَ فَإِنْ كُنْتَ مُوسِراً أَعْطَيْتَهُ؛ وَ إِنْ كُنْتَ مُعْسِراً أَرْضَيْتَهُ بِحُسْنِ اَلْقَوْلِ، وَ رَدَدْتَهُ عَنْ نَفْسِكَ رَدّاً لَطِيفاً؛ وَ أَمَّا حَقُّ اَلْخَلِيطِ أَنْ لاَتَغُرَّهُ، وَ لاَتَغُشَّهُ، وَ لاَتَخْدَعَهُ، وَ تَتَّقِيَ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي أَمْرِهِ» 🖊 شرح حدیث: ◀️ حقّ طلب‌کار تو، طلب‌کاری که مطالبه هم می‌کند: 🍃 اگر داری، طلبش را ادا کن! 🍃 و اگر معسر هستی و نداری، باز هم با او بداخلاقی نکن! دل او را بدست بیاور! با سخن نیکو، او را راضی کن! و منصرفش کن از مُطالبه‌ی از خودت! و این ردّ او همراه با لطف، با مهربانی و خوش‌اخلاقی باشد. ◀️ آن کسی که با تو در زندگی شریک است -نه فقط عضو خانواده- کسی که با او در کارِ کسب‌تان، در کار زندگی‌تان مخالطت دارید: 1⃣ او را فریب ندهی! 2⃣ با او غشّ نکنی! 🌱 سخن درست را با نادرست مخلوط نکنی! 3⃣ گمراه نکنی او را! 4⃣ در کار او تقوای خدا را پیشه کنی! 🌱 یعنی ممکن است خلیط انسان، آن کسی که در زندگی با انسان همراه است، همکار است، خودِ او ملتفت نشود زرنگی شما را و کاری که شما می‌کنید، امّا خدای متعال ملتفت است. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۷؛ فیض کاشانی 📆 سه‌شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۱ مکاسب محرّمه)
📜 ۳.۲. المقصد الثالث: المفاهیم 🍃 فصل: مفهوم شرط
📜 ۳.۳. المقصد الثالث: المفاهیم 🍃 فصل: مفهوم شرط 🌱 استدلال بر علت منحصره بودن شرط برای جزا
جلسه ۷. العروة الوثقی. في الجماعة... ج ۳، ص ۱۱۴، مسألة ١. تجب الجماعة.. الظاهر وجوبها أيضا إذا كان ترك الوسواس. ۱۸ آذر ۱۴۰۳.mp3
11.69M
🎙جلسه ۷. العروة الوثقی؛ فصلٌ في الجماعة ج ۳، ص ۱۱۴، مسألة ۱. تجب الجماعة... و الظاهر وجوبها أيضاً إذا كان ترك الوسواس موقوفا عليها 📆 یکشنبه؛ ۱۸ آذر ۱۴۰۳
◀️ روایتی بر حرمت وسواس 📚 الکافي، ج ۱، ص ۱۲ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: ذَكَرْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) رَجُلاً مُبْتَلًى بِالْوُضُوءِ وَ اَلصَّلاَةِ؛ وَ قُلْتُ: هُوَ رَجُلٌ عَاقِلٌ. فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ: وَ أَيُّ عَقْلٍ لَهُ، وَ هُوَ يُطِيعُ اَلشَّيْطَانَ؟! فَقُلْتُ لَهُ: وَ كَيْفَ يُطِيعُ اَلشَّيْطَانَ؟! فَقَالَ: سَلْهُ هَذَا اَلَّذِي يَأْتِيهِ مِنْ أَيِّ شَيْءٍ هُوَ؛ فَإِنَّهُ يَقُولُ لَكَ: مِنْ عَمَلِ اَلشَّيْطَانِ. https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/103911 دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith 📜 مسأله ۶۹۷) اگر شخصی در نماز دچار وسواس باشد، واجب نیست نماز را به جماعت بخواند؛ مگر آنکه وسواسش در حدی باشد که نماز را قطع می‌کند یا تکرار زیاد ذکر، موجب از بین رفتن موالات و باعث بطلان نماز شود. 📚 رساله نماز و روزه
◀️ دو مسأله در باب وسواس 📚 أجوبة الاستفتائات ❓س ۳۱۱: چند سالی است که به بيماری وسواس مبتلا شده‏ام و اين موضوع مرا بسيار عذاب می‏دهد، و روز به روز اين حالت در من تشديد می‏شود تا جايی که در همه چيز شک می‏کنم و همه زندگی‌ام بر پايه شک استوار گشته است. بيشترين شک من درباره غذا و اشياء مرطوب است، به همين دليل نمی‏توانم مثل ساير مردم عادی زندگی کنم. وقتی داخل مکانی می‏شوم فوری جوراب هايم را از پای خود بيرون می‏آورم، زيرا فکر می‏کنم جوراب‏هايم عرق کرده و بر اثر تماس با نجس، نجس خواهند شد، حتی من بر سجاده هم نمی‏توانم بنشينم. هر وقت بر آن می‏نشينم بر اثر وسوسه نفس از روی آن بلند می‏شوم تا مبادا پرزهای سجاده به لباس‌هايم بچسبد و مجبور به شستن آن‌ها شوم. در گذشته چنين نبودم، اکنون از اين کار هايم خجالت می‏کشم و هميشه دوست دارم کسی را در عالم رؤيا ببينم و مشکلاتم را با او در ميان بگذارم و يا معجزه‏ای رخ دهد و زندگی‏ام را دگرگون نمايد و به حالت گذشته‏ام برگردم. اميدوارم مرا راهنمايی فرماييد. ✅ جواب: احکام طهارت و نجاست همان است که در رساله‏های عمليه ذکر شده ‏است. از نظر شرعی همه اشياء محکوم به طهارت هستند، مگر مواردی که شارع حکم به نجاست آن‌ها کرده و برای انسان هم يقين به آن حاصل شده است. در اين صورت رهايی از بيماری وسواس احتياج به رؤيا و معجزه ندارد، بلکه بايد مکلّف ذوق و سليقه شخصی خود را کنار گذاشته و متعبد و مؤمن به دستورات شرع مقدس باشد و چيزی را که يقين به نجس بودن آن ندارد، نجس نداند. زيرا شما از کجا به نجاستِ در و ديوار و سجاده و ساير اشيايی که استفاده می‏کنيد، يقين پيدا کرده‏ايد؟ چگونه يقين پيدا کرده‏ايد که پرزهای سجاده‏ای که بر روی آن راه می‏رويد يا می‏نشينيد، نجس هستند و نجاست آن‌ها به جوراب و لباس و بدن شما سرايت می‏کند؟ لذا در اين صورت اعتنا به وسواس برای شما جايز نيست. مقداری عدم توجه به وسوسه نجاست و تمرين عدم اعتنا به شما کمک خواهد کرد تا به خواست و توفيق خداوند خود را از وسواس نجات دهيد.
📚 أجوبة الاستفتائات ❓س ۳۱۲: زنی هستم با تحصيلات عالی و دارای چندين فرزند، مشکلی که از آن رنج می‏برم مسأله طهارت است. چون در خانواده‏ای متدين بزرگ شده‏ام، می‏خواهم همه تعاليم اسلامی را مراعات کنم. به علت داشتن فرزندان کوچک، هميشه با مسائل بول و غائط سر و کار دارم. هنگام تطهير بول، ترشحات سيفون پراکنده شده و به پاها، صورت و حتی سرم برخورد می‏کنند و هر دفعه با مشکل تطهير آن اعضاء مواجه هستم، و اين باعث شده که در زندگی با سختی‏های زيادی روبرو شوم. از طرفی هم نمی‏توانم اين امور را رعايت نکنم، زيرا مربوط به عقيده و دينم است. برای حل مشکل به پزشک روانشناس هم مراجعه کردم، ولی نتيجه‏ای نگرفتم. بعلاوه موارد ديگری هم هست که از آن‌ها رنج می‏برم مثل غبار شی‏ء نجس يا مراقبت از دست‏های کودک که يا بايد آن‌ها را آب بکشم و يا از دست زدن بچه به اشياء ديگر جلوگيری نمايم. با توجه به اين که تطهير شی‏ء نجس برای من بسيار دشوار است، ولی در همان وقت، شستن آن ظرف‌ها و لباس‌ها در صورتی که فقط کثيف باشند برايم راحت است. لذا از حضرتعالی می‏خواهم که با راهنمايی‏های خود زندگی را بر من آسان نماييد. ✅ جواب: 1⃣ از نظر شرع مقدس، در طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشياء است. و تا زمانی‌که یقین به نجاست چیزی نداریم،‌آن چیز پاک است؛ هرچند احتمال زیادی به نجاست آن دهیم. 2⃣ به کسانی که دارای حساسیت شدید روانی در امور طهارت و نجاست‌اند و مثلا زودتر از دیگران يقين به نجاست، يا ديرتر از ديگران يقين به طهارت چيزى پيدا مى‏كنند، در فقه «وسواسى» گفته مى‏شود. اگر وسواسى يقين به نجس بودن چيزى پيدا كند، لازم نيست به يقين خود عمل كند؛ جز در مواردى كه به طور متعارف يقين حاصل مى‏شود. در آب كشيدن چيز نجس به دست وسواسى، ميزان حال متعارف مردم است، و لازم نيست وسواسى يقين به طهارت و برطرف شدن نجاست پيدا كند. استمرار اجرای اين حکم در مورد افراد مزبور تا زمانی است که اين حساسيت به‌طور کلی از بين برود. 3⃣ هر شی‏ء يا عضوی که نجس می‏شود، برای تطهير آن، يک‌بار شستن با آب لوله‏کشی بعد از زوال عين نجاست کافی است. تکرار در شستن يا فرو بردن آن در آب لازم نيست، و اگر شی‏ء نجس از قبيل پارچه و مانند آن باشد، بايد بنا بر احتیاط به مقدار متعارف فشار یا تکان داده شود تا آب از آن خارج گردد. 4⃣ از آن‌جايی که شما به اين حساسيت شديد در برابر نجاست مبتلا هستيد، بايد بدانيد که غبار نجس در هيچ صورتی نسبت به شما نجس نيست، و نيز مراقبت از دست‏های کودک چه پاک باشد يا نجس، و هم‌چنين دقت در اين که خون از بدن زائل شده يا خير، لازم نيست. اين حکم درباره شما تا زمانی که اين حساسيت از بين نرفته، باقی است. 5⃣ دين اسلام دارای احکام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشری است، لذا آن را بر خود مشکل نکنيد، و با اين کار باعث وارد شدن ضرر و اذيت به جسم و روح‌تان نگرديد. حالت دلهره و اضطراب در اين موارد زندگی را بر شما تلخ می‏کند، و خداوند راضی به رنج و عذاب شما و کسانی که با شما ارتباط دارند، نيست. شکرگزار نعمت دين آسان باشيد و شکر اين نعمت، عمل بر اساس تعليمات خداوند تبارک و تعالی است. 6⃣ اين حالت يک وضعيت گذرا و قابل علاجی است. افراد بسياری بعد از ابتلا به آن، با روش مذکور از آن نجات يافته‏اند. به خداوند توکل نماييد، و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشيد. إن‌شاءالله موفق باشيد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه ۵۲. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۴۲. حرمة التکسب بالواجبات... و إن کان کفائیاً جاز. ۱۹ آذر ۱۴۰۳ .mp3
12.51M
جلسه ۵۲. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الخامس: حرمة التکسب بالواجبات المکاسب، ج۲، ص ۱۴۲؛ و إن کان کفائیاً جاز الاستئجار علیه 📆 دوشنبه؛ ۱۹ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۲: «نماز جعفر طیار» 🌕 قَالَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): لَمَّا قَدِمَ جَعْفَرُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) تَلَقَّاهُ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ قَبَّلَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ، فَلَمَّا جَلَسْنَا قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): أَ لاَ أُعْطِيكَ أَ لاَ أَمْنَحُكَ أَ لاَ أَحْبُوكَ؟! قَالَ: بَلَى يَا رَسُولَ اَللَّهِ! فَقَالَ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): تُصَلِّي أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ، تَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ سُورَةَ اَلْحَمْدِ وَ سُورَةً، ثُمَّ تَقُولُ: سُبْحَانَ اَللَّهِ وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلَّا اَللَّهُ وَ اَللَّهُ أَكْبَرُ خَمْسَ عَشْرَةَ مَرَّةً، ثُمَّ تَرْكَعُ فَتَقُولُ هَذَا اَلتَّسْبِيحَ عَشْراً، ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَكَ فَتَقُولُ عَشْرَ مَرَّاتٍ، ثُمَّ تَسْجُدُ فَتَقُولُ عَشْراً، ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَكَ فَتَقُولُ عَشْراً، ثُمَّ تَقُومُ إِلَى اَلرَّكْعَةِ اَلثَّانِيَةِ فَتَفْعَلُ مِثْلَ ذَلِكَ، فَذَلِكَ خَمْسٌ وَ سَبْعُونَ مَرَّةً فِي كُلِّ رَكْعَةٍ، فَإِنِ اِسْتَطَعْتَ أَنْ تُصَلِّيَهَا كُلَّ يَوْمٍ فَافْعَلْ، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَفِي كُلِّ جُمْعَةٍ، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَفِي كُلِّ شَهْرٍ، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَفِي كُلِّ سَنَةٍ، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَفِي عُمُرِكَ مَرَّةً، [فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ غَفَرَ اَللَّهُ ذَنْبَكَ كَبِيرَهُ وَ صَغِيرَهُ، قَدِيمَهُ وَ جَدِيدَهُ، خَطَأَهُ وَ عَمْدَهُ] 🖊 شرح حدیث: 🍃 ايشان بعد از سال‌ها كه در هجرت حبشه بود، در آن‌جا چه زحماتی كشيده بود، در سال ششم، بعد از فتح خبير برگشت. 🍃 پيغمبر به جعفر خيلی علاقه داشتند، با او ملاقات كردند. 🌕 وَ قَبَّل بين عَينَيه، پيشانی او را بوسيدند. 🍃 حضرت به عنوان تشويق جعفر فرمودند: 🌕 ألا اُعطيك، چطور است چيزي به تو بدهم، 🌕 ألا أمنَحُك، چطور است يک تفضّلی به تو بكنم، 🌕 ألا أحبوك، چطور است يک هديه‌ای به تو بدهم! 🍃 حضرت می‌خواهند به پسر عموی عزيزِ مجاهدِ زحمت‌کش خودشان كه سال‌ها در غربت زندگی كرده، و اسلام را ترويج كرده، و پادشاه آن‌جا را مسلمان كرده، يک هدیه‌ای بدهند. 🍃 بله، لطف كنيد. خوشحال شد كه هدیه‌ای پيغمبر می‌خواهند به عنوان پاداش عطا کنند. 🍃 چهار ركعت نماز می‌خوانی، نماز جعفر را به او ياد دادند. ✅ ارزش‌ها، این‌هاست. ما شاخص ها را خيلی اوقات گم می‌كنيم! 🌕 تَقرَأ في كلّ ركعةٍ سورةَ الحمد و سورة. 🍃 اين‌جا آن سورة إذا زلزلت، و سورة مبارکه و العاديات ضبحاً، و سورة إذا جاء نصر الله، و قل هو الله که مأثور است اين چهار سوره را بخوانند، در این‌جا نيست. سورةً، يك سوره‌ای بعد از حمد بخوانی، 🌕 ثم تقول: سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اكبر خمسَ عشر مرّة، پانزده مرتبه بعد از قرائت، ده بار در ركوع، ده بار بعد از اين‌كه از ركوع سربلند كردی، 🌕 ثُم تَسجُد فتقول عشراً، ثم تَرفع رأسَك فتقول عشراً، ثم تَقوم إلي الركعة الثانية فتَفعَل مثلَ ذلك و ذلك خمسٌ و سبعون مرة في كلّ ركعةٍ، 🍃 چهار ركعت است، هر ركعتي هفتاد و پنج تا «سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اكبر»، كه مجموعاً سيصد مرتبه می‌شود. 🌕 فإن استَطَعتَ أن تُصلِيَها كلَّ يومٍ فَافعَل. 🌱 اگر طاقت داری، وقتش را داری كه هر روز بخوانی، بخوان. 🌕 فإن لم‌تَستَطِع ففي كلِّ جُمُعَة، 🌱 لذا مرحوم آقا شيخ عباس در مفاتيح، نماز جعفر را جزو نمازهای روز جمعه ذكر می‌كنند، كه به‌طور خاصّ، مستحب است. 🌱 سالی يک‌بار اقلاً نماز جعفر را بخوان! 🌱 در طول عمرت يک‌بار بخوان! 🍃 اين، هديه پيغمبر است.اين نماز جعفر و اين نوافل گوناگون را من و شما بالخصوص بايد به آن از دو نظر اهميت بدهيم: 1⃣ يكي از اين نظر كه مسئوليت ما خطير است و احتياج داريم به تغذيه‌ی مناسب، مثل كسی كه كارش کار سختِ بدنی است، احتياج دارد كه بدنش را تغذيه كند، يا يک كار فكریِ خیلی سختی دارد، احتياج دارد که مغز را با موادّ لازم مغذّیِ مغز تغذيه كند، و الّا از كار می‌افتد! يكی از اين جهت، ما كارمان خيلی سخت است. ما هم مسئوليتی دينی داريم، خيلی‌هايمان مسئوليت دنيايی هم داريم، و كار ما بسيار دشوار است، بايد از درون تغذيه بشويم تا بتوانيم ديگران را تغذيه كنيم؛ 🌱ذات نايافته از هستی بخش كی تواند كه شود هستی بخش؟ باید اوّل خودمان را تغذیه كنيم. 2⃣ دوّم اين‌كه: مردم به ما نگاه می‌كنند! از ما الگو می‌گيرند، لااقل بخشی از مردم. يک عدّه هم نگاه می‌كنند كه از ما عيب بگيرند! فرقی نمی‌كند. بايستی مراقب باشيم. اين مراقبت‌ها، احتياج به تذکّر، توسّل، دعا و تضرّع دارد، بدون اين‌ها نمی‌شود. 📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۱۶۰. 📚 ۲۲ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۲ مکاسب محرّمه)
جلسه ۴۹. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۶۹. في المفاهیم... مفهوم الشرط... و أمّا دعوی الدلالة. ۱۹ آذر ۱۴۰۳ .mp3
11.95M
🎙جلسه ۴۹. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثالث: في المفاهیم ج۱، ص ۲۶۹؛ مفهوم الشرط... و أمّا دعوی الدلالة 📆 دوشنبه؛ ۱۹ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۴۹: «رسالة حقوق: حقّ شریک» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:... «وَ أَمَّا حَقُّ اَلشَّرِيكِ فَإِنْ غَابَ كَفَيْتَهُ، وَ إِنْ حَضَرَ رَعَيْتَهُ، وَ لاَتَحْكُمْ دُونَ حُكْمِهِ، وَ لاَ بِرَأْيِكَ دُونَ مُنَاظَرَتِهِ، وَ تَحْفَظُ عَلَيْهِ مَالَهُ، وَ لاَتَخُنْهُ فِيمَا عَزَّ أَوْ هَانَ مِنْ أَمْرٍ؛ فَإِنَّ يَدَ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى (مع) اَلشَّرِيكَيْنِ مَا لَمْ‌يَتَخَاوَنَا، وَ «لاٰ قُوَّةَ إِلَّا بِاللّٰهِ»» 🖊 شرح حدیث: 🌱 شریک در این‌جا شرکاء مالی است؛ شریک در مِلک، شریک در تجارت، لکن از آن‌چه در ذیل این عنوان از حقوق شرکت آمده است، می‌شود فهمید که شامل شریکِ غیر مالی هم می‌شود؛ شریک در مدیریت، شریک در کار اداری، شریک در اداره‌ی کشور یا بخشی از آن، در همه‌ی این موارد، این حقوق صادق است. 1⃣ وقتی او حضور ندارد، کاری را که او بر عهده گرفته است، تو به جای او انجام دهی! 2⃣ اگر او حضور دارد، او را رعایت کنی! 🌱 یعنی بخش سنگینِ کار را به او نسپاری. یا بخش سنگین کار را خودت برداری، یا این‌که به اندازه کار را با او تقسیم کنی. 3⃣ در کاری که با هم شرکت دارید، تصمیمی که باید بگیرید، بدون حکم او حکم نکنی! 🌱 یعنی استبداد به رأی نکنی! 4⃣ کاری که مربوط به هر دوی شماست، بدون توجّه به نظر او تصمیم نگیری! 🌱 بدون این‌که با او مناظره کنی، یعنی نظرهای‌تان را داد و ستد کنی، به تنهایی عمل به رأی خودت نکنی! نظر او را هم بگیری و رعایت کنی. 5⃣ سهم او را از مال مشترک، برای او حفظ کنی! آن‌جایی که سهم مفروضی وجود دارد، مشخّص است این، مالِ اوست، آن را نگه داری، برای او حفظ کنی! 6⃣ در هیچ کاری از کارها؛ چه کوچک و چه بزرگ (عَزَّ یعنی: کارِ بزرگ. هانَ یعنی کارِ سبک، کوچک) به او خیانت نکنی! 🛑 گاهی انسان اموری که آن‌ها را کوچک می‌شمارد، رعایت نمی‌کند، می‌گوید این که چیزی نیست. ❌ نه، خیانت به شریک در امور کوچک هم نباید بشود. 7⃣ کمک و ید خدای متعال همراه آن دو نفری است که با هم شریک کاری را انجام می‌دهند، مادامی که به هم خیانت نکنند. 🍃 در همه‌ی اموری که بین ما و نفر دیگر کاری مشترک است، این معانی صادق است؛ در مسأله‌ی مدیریت، در کارهای گوناگون اجتماعی، مسائلی که دو نفر، سه نفر، چند نفر با هم مسئولیت دارند، مسئولیتِ عرضی دارند، مسئولیت‌های طولی فرق می‌کند، یکی آمر است، یکی مأمور است، در مسئولیت‌های عرضی، در کنار هم باید کار را انجام بدهند، در همه‌ی آن‌ها رعایت این حقوق لازم است. 🍃 به هم کمک کردن، به یکدیگر خیانت نکردن، رعایت یکدیگر را کردن، رأی یکدیگر را لحاظ کردن. ✅ اگر این‌ها عمل بشود، چقدر از مشکلاتی که می‌بینید و می‌شنوید حل خواهد شد. 🍃 با همدیگر همکاری کنند، به هم کمک کنند، خیر هم را بخواهند، به هم خیانت نکنند، رعایت یکدیگر را بکنند، وقتی نیست کارِ او را انجام بدهند، وقتی هست او را رعایت بکنند. ✅ جوامعِ خیرات و کلید همه‌ی موفقیت‌ها این است که ما این حقوق را رعایت بکنیم، اصول این‌هاست. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۶؛ فیض کاشانی 📆 سه‌شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۲ مکاسب محرّمه)
جلسه ۵۳. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۴۴. حرمة التکسب بالواجبات... و من هذا القبیل استئجار الشخص. ۲۰ آذر ۱۴۰۳ .mp3
7.33M
جلسه ۵۳. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الخامس: حرمة التکسب بالواجبات المکاسب، ج۲، ص ۱۴۴؛ و من هذا القبیل استئجار الشخص 📆 سه‌شنبه؛ ۲۰ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۳: «ادب قرائت قرآن» 🌕 قَالَ جَعْفَرٌ اَلصَّادِقُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ) قَالَ: سُئِلَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى: "وَ رَتِّلِ اَلْقُرْآنَ تَرْتِيلاً" قَالَ: «بَيِّنْهُ تِبْيَاناً؛ وَ لاَتَنْثُرْهُ نَثْرَ اَلْبَقْلِ، وَ لاَتَهُذَّهُ هَذَّ اَلشِّعْرِ؛ قِفُوا عِنْدَ عَجَائِبِهِ، حَرِّكُوا بِهِ اَلْقُلُوبَ، وَ لاَ يَكُونُ هَمُّ أَحَدِكُمْ آخِرَ اَلسُّورَةِ». 🖊 شرح حدیث: ❓سؤال كردند كه معنای ترتيل چيست؟ 1⃣ قال (صلی‌الله‌علیه‌وآله): بَيِّنهُ تِبياناً؛ 🍃 يعنی در تلاوت آن، آشكارا تلاوت كن آن را! 🌱 «بَيِّنهُ»: آن‌را واضح كن، واضح‌كردنی. وقتى قرآن را تلاوت می‌كنيد، به شكل واضح، با كلمات واضح، با نحوه‌ی قرائت واضحی آن‌ را قرائت كنيد. 2⃣ و لاتَنثُرهُ نَثرَ البَقل، 🍃 مثل بقل يعنی سبزی كه پهن‌ می‌كنند، پخش‌ می‌كنند، می‌ريزند، آن را پخش‌ مكن! 🌱 نَثر يعنی پخش‌کردن و از هم جداگذاشتن؛ یعنی يک كلمه را بگويی، يک كلمه را بعد از مدتی بگویی. مثل بعضی از تلاوت‌هايی كه خيلی جدا جدا كلمات را از هم بيان می‌كنند، اين‌طور تلاوت نكن! 3⃣ و لا تَهُذُّه هَذَّ الشعر، 🍃 قرآن را مثل شعر پی‌در‌پی و پشت سر هم نخوان! انسان وقتی می‌خواهد شعر بخواند، همين‌طور تند تند می‌خواند، اين‌طور نخوان قرآن را! 🍃 وقتی كه قرآن را تلاوت می‌كنيد، كلمه كلمه و جمله جمله باشد، نه چنان گسسته از هم، نه چنان پيچيده و فرو رفته در هم، بلكه مبيَّن، واضح، آن را بخوانيد؛ 4⃣ قِفوا عند عجائبه، 🍃 بعد در موارد عجائب قرآن توقّف كنيد. 🌱 وقتی يک معنای مهمّی، يک نكته‌ای در قرآن به نظرتان می‌رسد، توقّف كنيد و در آن تأمّل كنيد و تدبّر كنيد! مثل كسی كه يک نسخه‌ای، یا يک سخن مهمی را كه بر روی يک يادداشتی نوشتند با دقّت می‌خواند، تا ببيند چه چیزی در آن هست و چه‌کار بايد بكند. قرآن را اين‌طور بخوانيد. صِرف اين‌كه ما يک امواج صوتی‌ای در فضا ايجاد كنيم، اين، مطلوب نيست! مطلوب اين است كه انسان قرآن را بخواند تا بفهمد. 5⃣ حَرِّكوا بِه القلوب، 🍃 دل‌ها را با آن به حركت دربياوريد، دل را تكان بدهيد؛ اوّل دل خودتان را، بعد دل ديگران را. انسان تا دل خودش تكان نخورد، نمی‌تواند دل ديگران را تكان بدهد. 6⃣ و لايَكون هَمُّ أحدِكم آخرَ السورة، 🍃 يک سوره‌ای را كه شروع می‌كنيد، همّت‌تان اين نباشد كه برسيد به آخر و تمامش كنيد! يا آن‌هايی كه مثلاً روزی يک جزء می‌خوانند، يا نيم جزء می‌خوانند، همّت‌شان اين باشد كه برسند به آخر، یا تا آن نقطه‌ای كه مقرّر است. بعضی روزی سه صفحه، پنج صفحه، ده صفحه قرآن برای خودشان مقرّر كردند كه بخوانند، يا يک جزء، يا نيم جزء. اين‌طور نباشد كه وقتی قرآن را می‌خوانيد، بخواهيد برسيد سرِ آن مقطع! ✅ قرآن را تأمّل كنيد، تدبّر كنيد، بفهميد، استفاده كنيد از قرآن. واقع قضيه هم همين است، قرآن را وقتی انسان تأمل می‌كند، سوره‌هايی كه انسان صدها بار اين سوره را خوانده، وقتی با دقّت، با تأمل، با استفهام و استفسار، اين سوره را می‌خواند، كأنّه نكته تازه‌ای در آن پيدا می‌كند. يا نكته علمی، يا اجتماعی، يا غيره كه می‌تواند آن را بنويسد، گاهی هم نكاتی انسان در آن پيدا می‌كند که نوشتنی و ثبت‌كردنی نيست، بلكه لمس‌كردنی است، حس‌كردنی است. انسان در خود يک حالتی مشاهده می‌كند، يک فتوحی از خواندن قرآن بدست می‌آورد. تلاوت قرآن باید اين‌طور باشد. 📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۱۶۴. 📚 ۲۳ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۳ مکاسب محرّمه)
جلسه ۵۰. اصول۳، کفایة... حدیث خوانی، رساله حقوق، حقّ خصم. ۲۰ آذر ۱۴۰۳ .mp3
2.55M
🎙جلسه ۵۰. اصول۳،کفایةالأصول؛ حدیث خوانی: رساله حقوق: حقّ خصم 📆 سه‌شنبه؛ ۲۰ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۰: «رسالة حقوق: حقّ خصم شما که با هم اختلاف و مخاصمه دارید» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:... «وَ أَمَّا حَقُّ خَصْمِكَ اَلَّذِي تَدَّعِي عَلَيْهِ فَإِنْ كُنْتَ مُحِقّاً فِي دَعْوَاكَ أَجْمَلْتَ مُقَاوَلَتَهُ، وَ لَمْ‌تَجْحَدْ حَقَّهُ؛ وَ إِنْ كُنْتَ مُبْطِلاً فِي دَعْوَاكَ اِتَّقَيْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ تُبْتَ إِلَيْهِ، وَ تَرَكْتَ اَلدَّعْوَى» 🖊 شرح حدیث: 🍃 کسی که خصم شماست و با او بر سرِ یک امری؛ چه امر مادّی، دنیوی، چه امر غیرمادّی، غیرپولی، مثل یک عقیده‌ای، یک فکری، اختلاف و مخاصمه دارید، او هم حقّی به گردن شما دارد. حقّ او این است که: ◀️ اگر شما خودت را در این ادّعایی که علیهِ او داری، مُحِقّ می‌دانی: 1⃣ گفتگوی با او را از حالت نیکی و جمیل‌بودن خارج نکنی! 🌱 یعنی با او به تندی، به خشونت، به اهانت حرف نزنی! با او نیکو مقاوله کن و گفتگو کن! 2⃣ حقّ دیگر هم این است که هر چند حق با شماست، امّا معمولاً حقّ مطلق وجود ندارد، یعنی حقّ او را جحد نکن! 🌱 چون او هم بالأخره یک حقّی دارد، اگرچه در این ادّعا حقّ با شماست، لکن بالأخره او هم صاحب حقّی است. 🍃 فرض کنید یک اختلاف مالی‌ای با او دارید، شما می‌گویید من طلبکارم، او می‌گوید از من طلب نداری. احتمال دارد که او فراموش کرده، نمی‌خواهد عن علمٍ و عمدٍ انکار کند. پس او هم حقّی دارد، این را هم فراموش نکنید! ◀️ امّا اگر خود شما هم می‌دانید که این ادّعایی که علیه او دارید، ادّعای درستی نیست، بلکه حق با آن طرف مقابل است، حقّ او بر شما این است که: 3⃣ اگر شما خود را مبطِل می‌دانی، قطع دعوا کنی، از خدای متعال بترسی! 🌱 معنایش این است که اگر ما -نستَجیرُ بالله- از خدا نترسیدیم در آن‌جایی که خودمان را مبطِل می‌دانیم، هم‌چنان ادامه دادیم، فقط حقّ خدا را تضییع نکردیم، حقّ این برادر مؤمن را هم تضییع کردیم. این کار انسان را خیلی مشکل می‌کند. 🍃 ببینید همین یک کلمه، همین یک فقره اگر در بین ما که یک مسئولیت‌هایی در مدیریت جامعه‌ی اسلامی داریم، اگر مورد توجّه قرار بگیرد، چقدر مشکلات حل می‌شود. ❇️ با کسی اختلاف داریم در زمینه‌ی مسائل سیاسی، مسائل مدیریتی کشور، برای خودمان حقّی قائلیم، معتقدیم به حقّ ما ظلم شده، جفا شده، همین را رعایت کنیم: 🌱 اوّلاً: در گفتگو، در حرف‌زدن ملاحظه کنیم، زیبا، نیکو حرف بزنیم. این‌طور نباشد هر چه از دهان‌مان درآمد، بگوییم. 🌱 ثانیاً: طرف مقابل هم بالأخره یک حقّی دارد، آن را هم از یاد نبریم. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۷؛ فیض کاشانی 📆 یکشنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۳ مکاسب محرّمه)
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: من به شما عرض می‌کنم به حول قوه‌ی الهی گستره‌ی مقاومت بیش از گذشته تمام منطقه را فرا خواهد گرفت 🔹️رهبر انقلاب اسلامی هم‌اکنون در دیدار اقشار مختلف مردم در سخنان پیرامون تحولات اخیر منطقه: ✏️ مقاومت این است، جبهه مقاومت این است: هرچه فشار بیاورید محکم‌تر می‌شود، هرچه جنایت کنید، پرانگیزه‌تر می‌شود. هرچه با آنها بجنگید، گسترده‌تر می‌شود و من به شما عرض می‌کنم به حول قوه‌ی الهی گستره‌ی مقاومت بیش از گذشته تمام منطقه را فرا خواهد گرفت. ✏️ آن تحلیلگرِ نادانِ بی‌خبر از معنای مقاومت خیال می‌کند که مقاومت که ضعیف شد، ایران اسلامی هم ضعیف خواهد شد و من عرض می‌کنم به حول و قوه‌ی الهی، به اذن الله تعالی، ایران قوی مقتدر است و مقتدرتر هم خواهد شد. ۱۴۰۳/۹/۲۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 |  رهبر انقلاب، صبح امروز: مناطق تصرف‌شده‌ی سوریه به وسیله‌ی جوانان غیور سوری آزاد خواهد شد؛ شک نکنید این اتفاق خواهد افتاد ✏️ جاپای آمریکا هم قرص نخواهد شد، به توفیق الهی، بحول و قوه الهی، آمریکا هم به‌ وسیله‌ی جبهه‌ی مقاومت از منطقه اخراج خواهد شد. ۱۴۰۳/۹/۲۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ | تبیین و ترسیم وضع امروز سوریه 🔹️چرا در سالهای ۹۰ تا ۹۶ که در سوریه حضور داشتیم، نظام آن حفظ شد؟ 🔹️چرا در ۱۴۰۳ که در سوریه مانند گذشته نبودیم، دولت آن سقوط کرد؟ 🔹️نوع حضور ما در سوریه و عراق در آن زمان چطور بود؟ 🔹️چه کسانی در اتفاقات سوریه نقش داشتند؟ 🔹️از قرائن نقش آمریکا و رژیم صهیونی در سوریه چیست؟ 🔹️اهداف مهاجمین چیست؟ 🔹️آینده جبهه مقاومت چه خواهد شد؟ 👈 پاسخ به این سوالات در سخنرانی ۱۴۰۳/۹/۲۱ رهبر انقلاب اسلامی در پی تحولات منطقه بیان شده و در این اطلاع‌نگاشت در دسترسی شماست. 📥‌ نسخه قابل چاپ را از اینجا دریافت کنید. 💻 Farsi.Khamenei.ir
1⃣1⃣ جلسه یازدهم 📚 رساله نماز و روزه (مقام‌معظّم‌رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۹۳۶ تا ۹۵۳ (روزه؛ احکام روزه مسافر)
جلسه ۱۱. روزه (مسأله ۹۳۶ تا ۹۵۳، رساله نماز و روزه، احکام روزه مسافر). ۲۲ آذر ۱۴۰۳ .mp3
8.11M
🔈 استاد:حجت‌الإسلام 📆 جلسه یازدهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۱: «سه خصوصیت زیبای انسانی» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 [عَنْهُ عَنِ اَلْهَيْثَمِ اَلنَّهْدِيِّ عَنْ عَبْدِ اَلْعَزِيزِ بْنِ عُمَرَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ اَلْحَلَبِيِّ قَالَ:] قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ الله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): أَيُّ اَلْخِصَالِ بِالْمَرْءِ أَجْمَلُ؟ فَقَالَ: «وَقَارٌ بِلاَ مَهَابَةٍ، وَ سَمَاحٌ بِلاَ طَلَبِ مُكَافَأَةٍ، وَ تَشَاغُلٌ بِغَيْرِ مَتَاعِ اَلدُّنْيَا». 🖊 شرح حدیث: 🍃 ممكن است خيلى از خصوصيات اخلاقى و رفتارى براى انسان‌ها زيبايی آفرين باشد، لكن بعضى از اين خصوصيات از لحاظ زيبايى برتر از ديگر خصوصيات است، 🍃 آن ها عبارتند از: 1⃣ وَقَارٌ بِلاَ مَهَابَةٍ 🍃 وقار بدون مهابت 🌱 وَقار يعنى: متانت و سنگينی در رفتار، كه ناشى و حاكی از متانت فكرى و روحى است، كه در رفتار انسان تجلّی پيدا مى‌كند، نقطه مقابلش جلافت و سبكی است. 🍃 لكن اين وقار همراه نشود با مهابت، 🌱 مهابت يعنى: هيبت داشتن و ترس‌آور بودن، وقار باشد، امّا مهابت نباشد. 🛑 نقطه مقابل بعضى از سیاست‌مداران رايج دنيا كه مهابت دارند، ترسناكند، دستور كشتار و سركوب مردم مى‏دهند، اين، مهابت مذموم است، نه وقار ممدوح. 2⃣ وَ سَمَاحٌ بِلاَ طَلَبِ مُكَافَأَةٍ 🌱 سماح يعنی: گشاده‌دستى، به آسانی چيزى را كه متعلّق به خود است، در اختيار ديگرى قرار دادن، مصداق رايجش پول است كه به ديگرى قرض بدهد، يا بلاعوض انفاق كند. فقط هم اين نيست، شامل چيزهای معنوى هم می‌شود، كارى از او برمی‌آید، مشكلى را می‌تواند گره‌گشايی بكند، بدون توقع و چشم‌داشت، بده بستان نباشد. 🍂 بده بستان يک كار معمولى متعارف است، اين جزو خلقيات والا به حساب نمی‌آید. 3⃣ وَ تَشَاغُلٌ بِغَيْرِ مَتَاعِ اَلدُّنْيَا 🌱 تشاغل: دائماً اشتغال داشته باشد، امّا به چيزى غير از بهره‌هاى دنيای مذموم. 🍃 كسانى كه از صبح تا شب دائماً مشغول كار و تلاش‌اند، اين طرف و آن طرف می‌دوند، ولى براى خودشان، براى تجمّلات‌شان، براى افزودن حساب بانكی شان. ❌ اين اشتغال دائمى مطلوب نيست، ✅ اشتغال دائمى به غير متاع دنيا، شامل آن‌جایی می‌شود كه تلاش براى آبادانی دنيا براى ديگران، براى خدمت به ديگران باشد. اين تلاش و اشتغال براى متاع دنيا محسوب نمى‏شود، و از فضائل والا محسوب می‌شود. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۱؛ فیض کاشانی 📆 ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۲ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۱۱ (نکات تکمیلی) 🌺 نماز مسافر 🍀 مسافرى كه بايد نمازهاى چهار ركعتى را در سفر دو ركعت بخواند، نبايد روزه بگيرد، و روزه حرام است. 🌱 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه‌السّلام) قَالَ: سَمَّى رَسُولُ الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) قَوْماً صَامُوا حِينَ أَفْطَرَ وَ قَصَّرَ عُصَاةً؛ وَ قَالَ: هُمُ الْعُصَاةُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَ إِنَّا لَنَعْرِفُ أَبْنَاءَهُمْ وَ أَبْنَاءَ أَبْنَائِهِمْ إِلَى يَوْمِنَا هَذَا. (الكافي) 🍀 ملاک تمام و شکسته خواندن نماز، همان لحظه‌ای است که می‌خواهد نماز بخواند، نه زمانی که اذان گفته می‌شود، یا نماز قضاء می‌شود، (نه اول و نه آخر وقت)؛ لذا اگر در زمانی که می‌خواهد نماز بخواند مسافر است نماز را باید شکسته بخواند، و اگر در وطن یا مانند آن است باید تمام بخواند. بله؛ اگر نماز قضاء شد، ملاکِ کیفیتِ قضاء (تمام یا قصر)، آخر وقت است. 🌱 مثلاً اگر اذان ظهر در تهران ساعت ۱۳، و اذان مغرب ساعت ۲۰ است، و شخصی می‌خواهد از تهران (وطن) به قم مسافرت کند، اگر ساعت ۱۴ می‌خواهد در تهران نماز بخواند، باید نماز را تمام بخواند، و اگر ساعت ۱۶ در مسیر (بعد از حدّ ترخّص) یا در قم می‌خواهد نماز را بخواند باید قصر بخواند، و اگر ساعت ۱۹ به تهران بازگشت، و آن‌گاه خواست نماز را بخواند، باید نماز را تمام بخواند. و اگر نمازش قضاء شد، ملاک آخر وقت است، اگر آخر وقت در وطن بوده، تمام قضاء نماید، و اگر در سفر بوده، قصر قضاء کند. 🌺 روزه مسافر 🍀 اما ملاک در روزه؛ لحظه زوال آفتاب و اذان ظهر است؛ که اگر مسافر است روزه صحیح نیست، و اگر در وطن یا مانند آن است باید روزه بگیرد. 🌱 عَنْ أَبِي عَبْدِ الله (علیه‌السلام): إِنْ خَرَجَ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَنْتَصِفَ النَّهَارُ فَلْيُفْطِرْ، وَ لْيَقْضِ ذَلِكَ الْيَوْمَ؛ وَ إِنْ خَرَجَ بَعْدَ الزَّوَالِ فَلْيُتِمَّ يَوْمَهُ. (الكافي؛ ج ۴؛ ص ۱۳۱) ✅ آیت‌الله خامنه‌ای: هرگاه روزه‌دار پیش از ظهر مسافرت نماید، در صورتی که از شب قبل قصد سفر کرده باشد، روزه‌اش باطل است. ولی اگر قصد سفر در روز بوده بنابر احتیاط واجب روزه بگیرد و پس از ماه رمضان آن روز را قضا کند. (🌱 امّا بنا بر نظر امام خمینی و آیت‌الله سیستانی: اگر روزه‌دار پيش از ظهر مسافرت كند، وقتی به حدّ تَرَخُّص برسد، نمی‌تواند آن روز را روزه بگیرد؛ چه شب قبل قصد سفر داشته یا نداشته‌ است.) 🍀 و مسافرى كه نمازش را تمام مى‌خواند، بايد در سفر روزه بگيرد. مثل كسى كه شغلش مسافرت است، يا سفر او سفر معصيت است، مثل زنی که بدون اجازه شوهر به مسافرت غیر واجب رفته است، یا کسی که سفر برای او ضرر یا خطر دارد. ✅ آیت‌الله خامنه‌ای: مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد، هر چند براى فرار از روزه باشد، البته بهتر است به سفر نرود، مگر این‌که سفر برای کار نیکو یا لازمی باشد. (🌱 آیت‌الله سيستانى: اگر برای فرار از روزه باشد مکروه است، و هم‌چنين است مطلقِ سفر در ماه رمضان، مگر اين‌كه سفر براى حجّ يا عمره يا استقبال برادر مؤمن يا از بيم تلف مال و يا تلف جان برادر مؤمن يا به جهت ضرورتی باشد.)
هدایت شده از صلح میرزایی
✅ابطال انگاره ها انگاره‌هایی که در بیانات ۲۱آذر رهبر معظم انقلاب مدّظلّه‌العالی ابطال شد: - مشروعیت حکومت برخاسته از مسلحین - محکم شدن جاپای با سقوط نظام - کنار آمدن جوانان غیور سوریه با اشغال کشورشان - محافظه‌کار شدن فرماندهان ارشد و - نابود شدن جبهه - ضعیف شدن ایران قوی مقتدر - بی‌ثمر بودن خون شهدای مدافع حرم و زحمات ۱۳ ساله در سوریه - شروع همکاری از سوی ایران نه سوریه - بی‌تأثیر بودن سقوط حکومت سوریه - نقش اول بودن ترکیه در اتفاقات اخیر و ندیدن آمریکا و اسرائیل - ضعیف یا محدود شدن دامنه مقاومت با افزایش خباثت و جنایت دشمن - صحت عملیات مستقل و غیر مستشاری نیروهای مسلح در کشوری دیگر - ترک یاری اسد از سوی ایران در ماه‌های اخیر - تسلیم شدن ج.ا - دشمنی اسراییل و آمریکا صرفاً با دولتهای مقاومت نه ملتها و کشورهای آن - کم‌اهمیت بودن ترساندن مردم 🟦https://virasty.com/solhmirzaei/1734083942601811840 🟩https://farsnews.ir/solhmirzaei/1734083596159096706 📲 @solhmirzaei58
جلسه ۵۴. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۴۵. حرمة التکسب بالواجبات... فإن قلت. ۲۴ آذر ۱۴۰۳ .mp3
10.07M
جلسه ۵۴. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الخامس: حرمة التکسب بالواجبات المکاسب، ج۲، ص ۱۴۵؛ فإن قلت 📆 شنبه؛ ۲۴ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۴: «اساس کار سه چیز است» 🌕 عن اميرالمؤمنين (علیه‌السلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «مَا مِنْ شَيْءٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى مِنَ اَلْإِيمَانِ بِهِ، وَ اَلْعَمَلِ اَلصَّالِحِ، وَ تَرْكِ مَا أَمَرَ بِهِ أَنْ يَتْرُكَهُ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 بعضى دنبال برخى از اعمال مستحبّه و ذكر و وِرد هستند، كه البته خيلى خوب است انسان متذكّر بشود، و به‌خصوص از افرادى كه صاحب مقامات معنوى باشند انسان تعليم بگيرد. اين‌ها خيلى خوب است، لکن اساس كار اين‌ها نيست. ❇️ اساس كار، سه چيز است، كه اين‌جا بيان فرمودند كه اگر اين پايه كار درست شد، بعد انسان اذكار، نوافل، و مستحبات را اضافه کند. اساس كار اين است: 1⃣ مَا مِنْ شَيْءٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى مِنَ اَلْإِيمَانِ بِهِ 🍃 هيچ چيزى پيش خداى متعال محبوب‌تر نيست من الايمان به. 🌱 اوّل ايمان، ايمان را قرص و محكم كند. 🌱 باور به خدا، به مبدأ، به معاد، و به نبوّت، اين‌ها را در دل خودش راسخ كند. 🍃 كه اين رسوخ، هم از طريق تحكيمِ مبانی عقيدتی می‌شود، استدلال و تفکّر، هم از عمل صالح، از توجّه به خدا و ياد خدا بودن حاصل می‌شود. 2⃣ وَ اَلْعَمَلِ اَلصَّالِحِ كار نيک، 🌱 كه اظهر مصاديق كار نيک، عمل به واجبات است، که انسان واجبات را اعمّ از عبادات و غير عبادات، انجام بدهد. 3⃣ وَ تَرْكِ مَا أَمَرَ بِهِ أَنْ يَتْرُكَهُ. 🍃 ترک گناه. اين، مهم‌ترين كار است، كه انسان مرتكب گناهان، كبائر و صغائر بشود -خداى نكرده- و اين رشته‌ی فاسد را در زندگى خودش، در دل و جان خودش، مستمراً ادامه دهد! از آن طرف هم با خداى متعال در ارتباط باشد! 🍃 گفت: سبحه بر كف، توبه بر لب، دل پر از شوق گناه، معصيت را خنده می‌آيد به استغفار ما! ✅ اين، فايده ندارد. انسان این‌طور با دل پر از شوق گناه و فكر گناه و انگيزه گناه و خداى نكرده صدور گناهان، ذكر بگويد، اين ذكر خيلى اثر نمى‌كند. 🌱 مثل اين است كه انسان يک زهری را، يک سمّی را، داخل بدن خودش بكند، از آن طرف هم غذاى مقوّی بخورد. این غذای مقوّی فايده‌ای ندارد، آن سمّ كار خودش را می‌كند. 📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۱۰۸. 📚 ۲۴ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۴ مکاسب محرّمه)
◀️ استئجار نائب حج 📚 تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، ج ۱۱، ص ۱۶۳ 🍃 مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ اَلْعَبَّاسِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا يُقَالُ لَهُ عَبْدُ اَلرَّحْمَنِ بْنُ سِنَانٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ رَجُلٌ، فَأَعْطَاهُ ثَلاَثِينَ دِينَاراً يَحُجُّ بِهَا عَنْ إِسْمَاعِيلَ، وَ لَمْ يَتْرُكْ شَيْئاً مِنَ اَلْعُمْرَةِ إِلَى اَلْحَجِّ إِلَّا اِشْتَرَطَ عَلَيْهِ، حَتَّى اِشْتَرَطَ عَلَيْهِ أَنْ يَسْعَى فِي وَادِي مُحَسِّرٍ، ثُمَّ قَالَ: يَا هَذَا! إِذَا أَنْتَ فَعَلْتَ هَذَا كَانَ لِإِسْمَاعِيلَ حَجَّةٌ بِمَا أُنْفِقَ مِنْ مَالِهِ، وَ كَانَ لَكَ تِسْعُ حِجَجٍ بِمَا أَتْعَبْتَ مِنْ بَدَنِكَ. وَ رَوَاهُ اَلشَّيْخُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ: مِثْلَهُ . https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/174980 دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
◀️ ثواب نیابت در حجّ 📚 تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، ج ۱۱، ص ۱۶۴ 🍃وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ يُوسُفَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْمُؤْمِنِ عَنِ اِبْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قُلْتُ لَهُ اَلرَّجُلُ يَحُجُّ عَنْ آخَرَ مَا لَهُ مِنَ اَلثَّوَابِ؟ قَالَ: لِلَّذِي يَحُجُّ عَنْ رَجُلٍ أَجْرُ وَ ثَوَابُ عَشْرِ حِجَجٍ. أَقُولُ: هَذَا مَحْمُولٌ عَلَى مَنْ تَبَرَّعَ بِالْحَجِّ عَنِ الْغَيْرِ وَ لَمْ يَأْخُذْ أُجْرَةً لِمَا تَقَدَّمَ. https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/174982 دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
جلسه ۵۱. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۷۰. في المفاهیم... مفهوم الشرط... ثمّ إنّه ربما یتمسّك للدلالة. ۲۴ آذر ۱۴۰۳ .mp3
11.11M
🎙جلسه ۵۱. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثالث: في المفاهیم ج۱، ص ۲۷۰؛ مفهوم الشرط... ثمّ إنّه ربما یتمسّك للدلالة 📆 شنبه؛ ۲۴ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۱: «رسالة حقوق: حقّ مستشیر (کسی که از شما مشورتی می‌خواهد) و حقّ مشیر (کسی که از او مشورت خواستید)» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:... «وَ أَمَّا حَقُّ اَلْمُسْتَشِيرِ فَإِنْ عَلِمْتَ أَنَّ لَهُ رَأْياً حَسَناً أَشَرْتَ عَلَيْهِ، وَ إِنْ لَمْ تَعْلَمْ لَهُ أَرْشَدْتَهُ إِلَى مَنْ يَعْلَمُ؛ وَ حَقُّ اَلْمُشِيرِ عَلَيْكَ أَنْ لاَتَتَّهِمَهُ فِيمَا لاَيُوَافِقُكَ مِنْ رَأْيِهِ، وَ إِنْ وَافَقَكَ حَمِدْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ» 🖊 شرح حدیث: ◀️ کسی که از شما مشورتی می‌خواهد، در امری از امور زندگی خود با شما مشورت می‌کند، حقّ او این است که: 1⃣ اگر یک رأی خوبی، راهنمایی خوبی به ذهن‌تان رسید، آن را به او به عنوان مشورت می‌دهید، 2⃣ و اگر چیزی به ذهن‌تان نیامد به عنوان مشورت که به او مشورت بدهید، او را راهنمایی کنید به کسی که او می‌تواند این شخص را مشورت بدهد. 🌱 در امری از امور دینی یا دنیوی مثل ازدواج فرض بفرمایید یا قبول فلان مسئولیت و ... با شما مشورت می‌کند. اگر خودتان به ذهن‌تان چیزی نرسید، او را هدایت کنید، بگویید برو از فلانی بپرس، او می‌داند. ❌ بخل نکنید نه در دادنِ رأی خود، نه در هدایت او به سمت کسی که می‌تواند رأی خوب را به او بدهد. ◀️ امّا اگر شما از کسی مشورت خواستید، او به شما مشورت داد، او هم حقّی به گردن شما دارد. حقّ او این است که: 1⃣ اگر مشورتی که او به شما می‌دهد، موافق با میل و رأی شما نبود، با سلیقه‌ی شما نبود، آن را نپسندیدید، او را متّهم نکنید! ❌ نگویید: او با من غرض‌ورزی کرد. 2⃣ امّا اگر آن‌چه او در مقام مشورت گفت، حرف او مطابق با تشخیص و نظر خود شماست، اگر این‌طور شد، خدای متعال را حمد کنید. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۷؛ فیض کاشانی 📆 دوشنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۴ مکاسب محرّمه)