هدایت شده از KHAMENEI.IR
🖤 لوح | شهید همیشه زنده
🔺 بازنشر بخشی از پیام رهبر انقلاب بمناسبت سالگرد شهادت جانباز عزیز، علی خوشلفظ
☑️ @Khamenei_ir
33.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
فرمایشات فوق العاده
گفت و گوی شهید خوش لفظ با رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دام ظله و حفظه الله تعالی)
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
هدایت شده از محمود زرینپر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
مسئول مجاهد
نگاهی بر زندگی شهید محمدجواد تندگویان رضوان الله تعالی علیه
سالگرد شهادت
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
2⃣1⃣ جلسه دوازدهم
📚 رساله نماز و روزه (مقاممعظّمرهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۹۵۴ تا ۹۷۳ (روزه؛ کسانی که روزه بر آنان واجب نیست و راه ثابت شدن اول ماه)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۱۲. روزه (مسأله ۹۵۴ تا ۹۷۳، رساله نماز و روزه، کسانی که روزه بر آنان واجب نیست و راه ثابت شدن اول ماه). ۲۹ آذر ۱۴۰۳ .mp3
8.19M
🔈 استاد:حجتالإسلام #اصغری
#احکام_روزه
📆 جلسه دوازدهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۲: «آثار يقين و رضا»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 [عَنْهُ عَنْ مُعَلًّى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْوَشَّاءِ عَنْ عَبْدِالله بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي وَلاَّدٍ اَلْحَنَّاطِ وَ عَبْدِالله بْنِ سِنَانٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«مِنْ صِحَّةِ يَقِينِ اَلْمَرْءِ اَلْمُسْلِمِ أَنْ لاَيُرْضِيَ اَلنَّاسَ بِسَخَطِ اللهِ، وَ لاَيَلُومَهُمْ عَلَى مَا لَمْ يُؤْتِهِ اَللهُ؛
فَإِنَّ اَلرِّزْقَ لاَيَسُوقُهُ حِرْصُ حَرِيصٍ، وَ لاَيَرُدُّهُ كَرَاهِيَةُ كَارِهٍ،
وَ لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ فَرَّ مِنْ رِزْقِهِ كَمَا يَفِرُّ مِنَ اَلْمَوْتِ لَأَدْرَكَهُ رِزْقُهُ كَمَا يُدْرِكُهُ اَلْمَوْتُ»؛
ثُمَّ قَالَ: «إِنَّ اللهَ بِعَدْلِهِ وَ قِسْطِهِ جَعَلَ اَلرَّوْحَ وَ اَلرَّاحَةَ فِي اَلْيَقِينِ وَ اَلرِّضَا، وَ جَعَلَ اَلْهَمَّ وَ اَلْحَزَنَ فِي اَلشَّكِّ وَ اَلسَّخَطِ.»
🖊 شرح حدیث:
🍃 انسان معمولاً آن جايی به فكر راضى كردن مردم، ولو با سخط إلهی مىافتد، كه در امور زندگى چشمش را به كمک آنان دوخته است.
پس يقين او به خدا ضعيف است،
يا دنبال اين است كه از آنها رزقی بگيرد، يا از آنها مقامى بگيرد، يا دنبال احترام آنهاست.
🍃 بالأخره علت اينكه اين و آن را راضى مىكند، به بهاى به خشم آوردن خداى متعال، اين است كه چشم به دست كسانى دارد كه آنها را راضی كرده،
🌱 چشم به دست آنها داشتن، معنايش اين است كه از خداى متعال مأيوس است،
🌱 يقين ندارد كه كار او، سرنوشت او، زمام امور او به دست خداست، اين را يقين ندارد.
🛑 وقتى يقين ندارد، دچار اين بَليّه میشود، كه برای رسيدن به مال و منال، يا پُست و مقامى دل اين و آن را به دست میآورد، ولو اينكه با سخط إلهی باشد، راهى كه آنها میخواهند برود، ولو اينكه آن راه مرضیّ الهى نباشد،
وجه ارتباطش با يقين اين است.
✅ پس انسان اگر به درستى، به حكمت و تدبير الهى نسبت به خود و نسبت به عالم وجود، يقين داشته باشد، مردم را به چيزى كه موجب سخط الهى است، راضى نمىكند.
🍃 حرفى را براى خوشآيند زيد و عمرو به زبان نمیآورد، در حالى كه میداند خدا از اين حرف ناراضى است.
⛔️ اين، نشانه ضعف يقين است،
و الّا اگر واقعاً بداند كار دست خداست، در برابر خواستههای غير مشروع میایستد، اين ايستادگی دليل صحّت يقين است.
🍃 نقطه مقابل هم اين است كه اگر يک مشكلى، محروميّتی در زندگى دارد، اين و آن را متّهم نكند كه فلانى نگذاشت، ما به جايى برسيم.
اگر فلانى نبود، من فلان مقام را پيدا میكردم.
🍃 خير، بر طبق ضابطهها و سُنن الهی در آفرينش و تقديرات، اين نعمت روزى تو نشده، به فلانى ربطى ندارد.
◀️ اگر كسى يقين و رضا داشت، احساس راحتی مىكند، احساس امنيّت و آرامش مىكند؛ چون يقين دارد،
و میداند اين وضعيت موجود براساس حكمت إلهی، تدبير و تقدير إلهی است.
از كسى هم گلهمند نيست، حالت رضا و آرامش به او دست مىدهد.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۲؛ فیض کاشانی
📆 ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۳ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۱۲ (نکات تکمیلی)
🌺 مادر باردار و شیرده
🍃 ... وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿بقرة - ۱۸۴﴾
🍃 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیهالسّلام) يَقُولُ:
الْحَامِلُ الْمُقْرِبُ وَ الْمُرْضِعُ الْقَلِيلَةُ اللَّبَنِ لَا حَرَجَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُفْطِرَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ، لِأَنَّهُمَا لَا تُطِيقَانِ الصَّوْمَ،
وَ عَلَيْهِمَا أَنْ يَتَصَدَّقَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي كُلِّ يَوْمٍ يُفْطِرُ فِيهِ بِمُدٍّ مِنْ طَعَامٍ،
وَ عَلَيْهِمَا قَضَاءُ كُلِّ يَوْمٍ أَفْطَرَتَا فِيهِ تَقْضِيَانِهِ بَعْدُ. (الكافي)
🍀 ۱. زنى كه زاييدن او نزديک است،
🌱 و روزه براى حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست،
و بايد براى هر روز يک مد طعام يعنى گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد؛
🌱 و نيز اگر روزه براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست،
و بنابر احتياط واجب بايد براى هر روز يک مد طعام به فقير بدهد.
و در هر دو صورت روزههايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد. (امام (رحمهالله))
(🍃 حضرت آقا: اگر روزه برای خودش ضرر دارد در حکم بیمار است، و بنابر احتياط واجب يک مُد طعام هم فدیه بدهد.
🍃 آیتالله سيستانى: در صورتی که برای خودش ضرر دارد هم بايد فدیه بدهد.
🍃 آیتالله مكارم: در صورتی که برای خودش ضرر دارد فدیه لازم نیست)
🍀 ۲. زنى كه بچه شير مىدهد، و شير او كم است، چه مادر بچه، يا دايه او باشد، يا بىاجرت شير دهد،
🌱 اگر روزه براى بچهاى كه شير مىدهد ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست،
و بايد براى هر روز يک مد طعام يعنى گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد؛
🌱 و نيز اگر براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست،
و بنابر احتياط واجب بايد براى هر روز يک مد طعام به فقير بدهد.
و در هر دو صورت روزههايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد.
ولى اگر كسى پيدا شود كه بىاجرت بچه را شير دهد، يا براى شير دادن بچه از پدر يا مادر بچه يا از كس ديگرى كه اجرت او را بدهد اجرت بگيرد، احتياط واجب آن است كه بچه را به او بدهد و روزه بگيرد. (امام (رحمهالله))
(🍃 حضرت آقا: اگر روزه برای خودش ضرر دارد در حکم بیمار است، و بنابر احتياط واجب يک مُد طعام هم فدیه بدهد.
🍃 آیتالله مكارم: در صورتی که برای خودش ضرر دارد فدیه لازم نیست.
🍃 آیتالله سيستانى: ولى بنا بر احتياط واجب اين حكم اختصاص به موردى دارد كه شير دادن بچه منحصر به همين راه باشد، و امّا اگر راه ديگرى براى شير دادن بچه باشد، مثلاً چند زن در شير دادن او شركت كنند، يا از شير دادن با شيشه و پستانک كمک بگيرد ثبوت اين حكم محل اشكال است.)
🌺 پیرمرد و پیرزن؛ ذوالعطاش (تعذّر و تعسّر)
🍃 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیهالسّلام) يَقُولُ:
الشَّيْخُ الْكَبِيرُ، وَ الَّذِي بِهِ الْعُطَاشُ، لَا حَرَجَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُفْطِرَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ؛
وَ يَتَصَدَّقُ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي كُلِّ يَوْمٍ بِمُدٍّ مِنْ طَعَامٍ، وَ لَا قَضَاءَ عَلَيْهِمَا، فَإِنْ لَمْ يَقْدِرَا فَلَا شَيْءَ عَلَيْهِمَا. (الكافي)
1⃣ پیرمرد و پیرزنی که اصلاً توانایی روزه گرفتن ندارند، یا گرفتن روزه برایشان مشقّت دارد، روزه بر آنها واجب نيست.
ولى در صورت دوم (مشقّت) بايد براى هر روز يک مد (كه تقريباً ۷۵۰ گرم است) گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهند. (امام، آیتالله سیستانی و مکارم)
🍃 حضرت آقا: در صورتی که اصلاً توانایی ندارند هم بنابر احتياط واجب فدیه بدهند.
◀️ كسى كه به واسطۀ پيرى روزه نگرفته، اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد، بنابر احتياط واجب بايد قضاى روزههايى را كه نگرفته به جا آورد. (امام و آیتالله مكارم)
🍃 (آیتالله خامنه ای و سيستانى: بنابر احتياط مستحب قضای روزه ها را بگیرند.)
2⃣ اگر انسان مرضى دارد كه زياد تشنه می شود و مبتلا به بيمارى استسقاء است، و نمىتواند تشنگى را تحمل كند، يا براى او مشقت دارد، روزه بر او واجب نيست.
ولى در صورت دوم (مشقّت) بايد براى هر روز يک مد گندم يا جو و مانند اين ها به فقير بدهد.
و احتياط واجب آن است كه بيشتر از مقدارى كه ناچار است آب نياشامد،
و چنانچه بعد بتواند روزه بگيرد، بنابر احتياط واجب بايد روزههايى را كه نگرفته قضا نمايد.
(🍃 حضرت آقا: در صورتی که اصلاً نمیتواند تحمّل کند هم بنابر احتياط واجب فدیه بدهد.
🍃 آیتالله مكارم (ظاهراً): در هر دو صورت بايد فدیه بدهد.
🍃 آیتالله مكارم: بهتر است بیشتر آب نیاشامد
🍃 آیتالله خامنه ای و سيستانى: و چنانچه بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد، بنابر احتياط مستحب قضای روزهها را بگیرد)
✅ احکام نموداری از کانال مقام معظّم رهبری نیز تقدیم میشود 👇👇
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🔄 یادآوری
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
#احکام_نموداری #احکام_نموداری_روزه_زن_باردار #روزه_زن_شیرده
🆔 @leader_ahkam
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد،
الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت:
✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود.
ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت:
✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید.
ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است:
✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد:
الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد:
✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد:
✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد.
✳️ ملاحظات:
🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهلانگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است.
🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند.
🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود.
🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى كند، اشكال ندارد.
🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است.
#احکام_نموداری #احکام_نموداری_روزه_زن_باردار #روزه_زن_شیرده
🆔 @leader_ahkam
📜 جزوه جلسه ۱۲ (نکات تکمیلی)
🌺 راه ثابت شدن اوّل ماه: رؤیت هلال
🍃 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (عليهالسّلام) قَالَ:
صُمْ لِلرُّؤْيَةِ وَ أَفْطِرْ لِلرُّؤْيَةِ،
وَ لَيْسَ رُؤْيَةُ الْهِلَالِ أَنْ يَجِيءَ الرَّجُلُ وَ الرَّجُلَانِ فَيَقُولَانِ رَأَيْنَا، إِنَّمَا الرُّؤْيَةُ أَنْ يَقُولَ الْقَائِلُ: رَأَيْتُ، فَيَقُولَ الْقَوْمُ: صَدَقْتَ.
🍀 ۱. اول ماه از پنج راه ثابت مىشود:
۱. دیدن ماه توسّط شخص مکلّف
۲. شهادت دو مرد عادل، در صورتی که جمع زیادی رؤیت هلال را انکار نکنند، و گمان اشتباه در آن دو عادل تقويت نشود
۳. شهرتی که موجب علم یا اطمینان باشد (عدّهاى كه از گفتهی آنان يقين یا اطمینان پيدا مىشود بگويند ماه را ديدهايم، و هم چنين است هر چيزى كه به واسطهی آن يقين یا اطمینان پيدا شود)
۴. گذشت سى روز از اول ماه قبل
۵. حکم حاكم شرع
(🍃 آیتالله سیستانی: ثابت نمیشود)
🍀 ۲. اگر حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقليد او را نمىكند، بايد به حكم او عمل نمايد. ولى كسى كه مىداند حاكم شرع اشتباه كرده، نمىتواند به حكم او عمل نمايد.
🍃 صِرف ثبوت هلال نزد حاکم تا زمانی که حکم به رؤیت هلال نکند، برای تبعيّت دیگران از وی کافی نیست، مگر آنکه اطمینان به ثبوت هلال حاصل شود.
🍀 ۳. محاسبات تقویمی، شهادت بر شهادت عدلین، حکم حاکم (طبق نظر کسانی که با آن اول ماه ثابت نمیشود): اگر یقین و اطمینان به ثبوت هلال ایجاد کند کافی است.
🍀 ۴. ثبوت هلال اول ماه تقلیدی نیست، بلکه مبانی آن تقلیدی است.
🌺 علت اختلاف نظر مراجع
🍀 ۱. ملاک اثبات رؤیت هلال در شهری برای شهرهای دیگر
🍃 الف) اعتبار اتحاد افق یا قریب الافق بودن
(حضرات آیات امام، خامنهای، سیستانی، مکارم)
🍃 ب) اعتبار اتحاد در شب {مثل مکه و کراچی، یا لندن و تهران؛ نه مثل تهران و واشنگتن}
(حضرات آیات نوری، صافی)
🌱 موارد اتحاد افق یا قریب الافق بودن:
🍃 شهر دوم اگر در غرب شهر اول باشد، و در خطّ عرضی و طول جغرافیایی نزدیک به آن باشد. مثال:
اگر در افغانستان دیده شود، برای ایران ثابت میشود.
اگر در مشهد دیده شود، برای تهران ثابت میشود.
🍃 شهر دوم اگر در شرق شهر اول باشد، و وحدت افق باشد. مثال:
اگر در عراق دیده شود، برای تهران ثابت میشود. (اختلاف افق کم و ناچیز است؛ تقریباً ۱۰ دقیقه)
اگر در عربستان دیده شود، برای ایران ثابت نمیشود. (در شمال شرقی است، و وحدت افق نیست)
🍀 ۲. کیفیت رؤیت ماه: با چشم مسلّح یا غیرمسلّح
🌱 رؤیت با دوربین، تلسکوپ و...:
(🍃 آیتالله خامنهای: کافی است.
🍃 آیتالله سیستانی و مکارم: کافی نیست)
🍀 ۳. حکم حاکم
🍀 ۴. شهادت بیّنه نزد حاکم (اطمینان آور باشد یا نه)
🍃 عامل اختلافات فوق: مبانی نظری و اجتهادی، اصولی، ادبیاتی، رجالی، حدیثی و...
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
❤️بسمه تعالی
💐حوزه مجازی اخلاق پنج ساله شد
⛳️آغاژ ثبت نام حوزه مجازی اخلاق
🌺برای عموم آزاد است
🗂دوره سه ساله (مقدماتی متوسطه عالیه)
🇮🇷با هدف تربیت مومن ، متخلق ، انقلابی
📚کلاس (عقاید ، اخلاق ، احکام و بصیرتی)
🏛روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۴تا ۱۷
🖥کلاس ها به صورت مجازی و آنلاین
🪑در ۷ سطح :
1⃣کودکان ۵ و۶ ساله
2⃣دبستان
3⃣متوسط اول
4⃣متوسط دوم
5⃣دانشجویان
6⃣طلاب
7⃣شاغلین و بازاریان
⏳زمان ثبت نام ۱ تا ۲۰ دی ماه
📆شروع کلاسها از ۴ بهمن
📲برای ثبت نام عدد ۱ را به آیدی زیر پیام دهید
@MJavadPashaie
📌این ثبت نام ویژه برادران میباشد
ثبت نام دوره خواهران خرداد ماه میباشد
🏢حوزه مجازی اخلاق حضرت آیتالله حقشناس (رضوان الله تعالی علیه)
https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
@hhaghshenas
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤ مادری افتخار است | نماهنگ جدید "ریحانه" KHAMENEI.IR
👆 بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره ارزش معنوی «مادری»
✏️ مادری یک افتخار است؛ اینکه شما یک موجودِ انسانی را با زحمت زیاد، چه در درون خودتان، چه در بیرون، در اوایل زندگیاش پرورش بدهید، زحماتش را تحمّل کنید، او را به عنوان یک انسان پرورش بدهید، افتخار کوچکی است؟ این خیلی بااهمّیّت است، خیلی باارزش است.
✏️ از پیغمبر سؤال میشود «مَن اَبَرّ»؛ یک نفری آمده سؤال میکند: به چه کسی خوبی کنم، نیکی کنم، ترجیح دارد؟ فرمود «اُمَّک»؛ به مادرت. گفت «ثُمَّ»؛ بعدش به چه کسی؟ باز فرمود به مادرت. دفعهی سوّم پرسید بعد به چه کسی؟ حضرت فرمود به مادرت. سه بار گفت به مادرت! گفت بعد به چه کسی؟ گفت بعد به پدرت؛ یعنی پدر مرتبهی چهارم است. ... مسئلهی «مادری» این است.
💻محصولات "ریحانه" از دیدار اخیر بانوان را از اینجا ببینید
💻 Farsi.Khamenei.ir
جلسه ۵۷. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۴۹. الاکتساب بما یجب علی الانسان فعله... و بنی فخر الدین. ۱ دی ۱۴۰۳ .mp3
12.63M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۷: «عزیزان؛ از سؤال مردم خسته نشوید»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
🌕 عن أبی محمّد العسکری (علیهالسلام): حَضَرت إمرأةٌ عند الصّدیقة فاطمة (سلاماللهعلیها)
فقالت: إنّ لی والدةً ضعیفة، و قد لَبِس علیها فی أمرِ صلاتِها شیءٌ، یا لُبِس علیها.
در مسألۀ نماز سؤالاتی دارد...
🖊 شرح حدیث:
🍃 و قَد بَعَثَتنی إلیکِ أسألُک.
من را فرستاده که از شما مسائلِ نمازش را سؤال کنم.
🍃 فأجابَتها فاطمةٌ (سلاماللهعلیها) عن ذلک.
فرمود: سؤال کن! سؤال کرد و حضرت جواب دادند.
🍃 ثمّ ثَنَّت،
دوباره یک مسألۀ دیگری را سؤال کرد،
🍃 فأجابَت،
حضرت جواب دادند.
🍃 ثمّ ثَلَّثَت فَأجابَت،
مسألۀ سؤمی را سؤال کرد، باز حضرت جواب دادند.
🍃 إلی أن عَشَّرَت،
تا ده مسأله را پی در پی از حضرت سؤال کرد و حضرت جواب این مسائل را به او دادند.
🍃 ثمّ خَجِلَت مِن الکَثرَة،
این زن شرمنده شد که همینطور پشت سر هم مسأله پرسیده.
🍃 فقالَت: لاأشُقُّ علیکِ یا بنتَ رسول الله!
زحمت دادم به شما، دیگر بیشتر از این زحمت نمیدهم.
خواست از حضرت اینطوری عذرخواهی کند.
🍃 قالت فاطمةُ (سلاماللهعلیها): هاتی و سَلی عمّا بَدا لک؟
بیا هر چه میخواهی بپرس! یعنی ثقلی برای من نیست از اینکه تو از من سؤال کنی.
خسته نمیشوم. حضرت یک مثالی برایش زدند که آن مثال برای من و شما مورد توجّه و إن شاءالله استفاده است.
🍃 أرَأیتِ مَن اکتُرِی یوماً،
اگر یک شخصی را یک روز تمام اجیر کنند،
🍃 یَصعَدُ إلی سطحٍ بِحِملٍ ثقیلٍ،
به او بگویند که یک روز صبح تا شب این بار را بایستی بالای پشت بام ببری، و بیایی دوباره بار بعدی را ببری، باز بیایی بعداً بارِ سوّم را ببری. کسی را اجیر میکنند برای این کار،
🍃 و کِرائُه مأةُ ألفِ دینار،
اجرتی که به او میدهند برای اینکار، صدهزار دینار باشد! یک دینار، یک مثقال طلاست.
صدهزار مثقال طلا اجرت به او بدهند که تو امروز این بارها را ببر بالا،
🍃 أ یَثقُلُ علیه؟
آیا این بار به دوش او سنگینی میکند؟ احساس خستگی میکند؟
🍃 فقالت: لا،
سائل گفت نه، برایش میارزد، و احساس خستگی نمیکند.
🍃 فقالت (سلاماللهعلیها): اُکتُریتُ أنا،
من اجیر شدم و کرایه میگیرم
🍃 لکُلّ مسألةٍ بِأکثَر مِن مِلءِ ما بین الثّری إلی العرشِ لؤلؤاً.
اجری که من از هر پاسخ سؤال تو میبرم اینقدر است: از زمین تا آسمان را از لؤلؤ پرکنند، بیشتر از این.
بیشتر از این یعنی چه؟
چون آن ثواب معنوی، ثواب الهی که داده میشود، قابل مقایسۀ با این پولها نیست، یک لحظه نظرِ رحمت و لطف الهی از همۀ دنیا و ما فیها ارزشش بیشتر است.
اصلاً قابلِ مبادلۀ با این پولهای مادّی نیست. بخواهند معادله کنند و قیمتگذاری کنند، باید اينطور بگویند. از زمین تا کرۀ ماه مثلاً پرکنید از الماس.
و الّا تفضّل و لطف الهی و ثواب الهی که قابلِ مبادلۀ با این چیزهای مادّی و پوچ نیست.
🍃 فأحری أن لایَثقُلَ علیّ،
سزاوارتر است که برای من، این پاسخ دادن به مسألۀ تو سنگین نباشد.
✅ عزیزان از سؤال مردم خسته نشوید،
و از وقت گذاشتن برای مردم، و جواب دادن به مشکلات مردم.
همهاش هم مسألۀ نماز و روزه نیست،
خیلی از مسائل مورد نیاز مردم هست که من و شما باید بیان کنیم.
چهار نفر که آمدند، آدم خسته میشود!
انسان واقعاً خسته هم میشود، امّا این خستگی را در مقابل یک چنین اجری تحمّل بکند.
بعد فرمود:
🍃 سمعتُ أبی (صلیاللهعلیهوآله) یقول: إنّ علماءَ شیعتِنا یحشرون،
علمای شیعۀ ما در قیامت محشور میشوند مثل بقیۀ خلائق،
🍃 فَیُخلَعُ علیهم مِن خِلَعِ الکرامات،
بر آنان از خلعت های کرامت الهی خلعت پوشانیده میشود.
این خلعت قبا و لبّادۀ مادّی نیست، خلعت کرامتِ الهی است.
🍃 علی قَدَرِ کَثرَةِ علومِهم و جِدِّهم،
به قدری که علمشان و جدِّیتشان بیشتر باشد.
در اينجا البته دانشِ دین مراد است، دانش دین هم فقط مسألۀ نماز و روزه و اينها نیست، اينها فقه اصغر است،
فقه الله الأکبر، معارف الهی است که انسان معارفِ الهی را بداند، مسائل دینی را بداند، پاسخ به مشکلات دینی و شبهات دینی را بدهد.
به قدر کثرتِ علمی که انسان دارد، و جدّی که انسان در راه تحصیل علم و تبلیغ علم میکند، به همان اندازه از کرامت الهی در قیامت برخوردار است.
🍃 علی قَدَر کثرة علومهم و جِدّهم فی إرشادِ عباد الله حتی یُخلَعَ علی الواحدِ منهم ألفُ ألفُ خلعةٍ مِن نور!
اصلاً قابل فهم برای اذهان بشری نیست.
این، برای تکثیر است.
میدانید قیامت فضای ظلمت است، نور مادّی وجود ندارد.
آن وقت در چنین فضایی هزاران خلعت از نور را به عالم دین میپوشانند.
🍃 ثمّ ینادی منادٍ...
تا آخر حدیث که مفصّل است.
📚 تفسیر منسوب به امام عسکری (علیهالسّلام)
📚 ۳۱ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۷ مکاسب محرّمه)
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۷: «عزیزان؛ از سؤال مردم خسته نشوید»
📚 التفسير المنسوب إلى الإمام العسکري (عليهالسّلام)، ج ۱، ص ۳۴۰
🌕 قَالَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): وَ حَضَرَتِ اِمْرَأَةٌ عِنْدَ اَلصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ اَلزَّهْرَاءِ (عَلَيْهَا السَّلاَمُ)،
فَقَالَتْ: إِنَّ لِي وَالِدَةً ضَعِيفَةً، وَ قَدْ لُبِسَ عَلَيْهَا فِي أَمْرِ صَلاَتِهَا شَيْءٌ، وَ قَدْ بَعَثَتْنِي إِلَيْكِ أَسْأَلُكِ.
فَأَجَابَتْهَا فَاطِمَةُ (عَلَيْهَا السَّلاَمُ) عَنْ ذَلِكَ،
ثُمَّ ثَنَّتْ، فَأَجَابَتْ،
ثُمَّ ثَلَّثَتْ [فَأَجَابَتْ]
إِلَى أَنْ عَشَّرَتْ فَأَجَابَتْ،
ثُمَّ خَجِلَتْ مِنَ اَلْكَثْرَةِ،
فَقَالَتْ: لاَ أَشُقُّ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اَللَّهِ.
قَالَتْ فَاطِمَةُ (عَلَيْهَا السَّلاَمُ): هَاتِي وَ سَلِي عَمَّا بَدَا لَكِ،
أَ رَأَيْتِ مَنِ اُكْتُرِىَ يَوْماً يَصْعَدُ إِلَى سَطْحٍ بَحَمْلٍ ثَقِيلٍ، وَ كِرَاؤُهُ مِائَةُ أَلْفِ دِينَارٍ، أَ يَثْقُلُ عَلَيْهِ؟!
فَقَالَتْ: لاَ.
فَقَالَتْ: اُكْتُرِيتُ أَنَا لِكُلِّ مَسْأَلَةٍ بِأَكْثَرَ مِنْ مِلْءِ مَا بَيْنَ اَلثَّرَى إِلَى اَلْعَرْشِ لُؤْلُؤاً، فَأَحْرَى أَنْ لاَيَثْقُلَ عَلَيَّ،
سَمِعْتُ أَبِي [رَسُولَ اَللَّهِ] (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَقُولُ: إِنَّ عُلَمَاءَ شِيعَتِنَا يُحْشَرُونَ، فَيُخْلَعُ عَلَيْهِمْ مِنْ خِلَعِ اَلْكَرَامَاتِ عَلَى قَدْرِ كَثْرَةِ عُلُومِهِمْ، وَ جِدِّهِمْ فِي إِرْشَادِ عِبَادِ اَللَّهِ، حَتَّى يُخْلَعَ عَلَى اَلْوَاحِدِ مِنْهُمْ أَلْفُ أَلْفِ خِلْعَةٍ مِنْ نُورٍ.
ثُمَّ يُنَادِي مُنَادِي رَبِّنَا عَزَّ وَ جَلَّ: أَيُّهَا اَلْكَافِلُونَ لِأَيْتَامِ آلِ مُحَمَّدٍ، اَلنَّاعِشُونَ لَهُمْ عِنْدَ اِنْقِطَاعِهِمْ عَنْ آبَائِهِمُ اَلَّذِينَ هُمْ أَئِمَّتُهُمْ، هَؤُلاَءِ تَلاَمِذَتُكُمْ وَ اَلْأَيْتَامُ اَلَّذِينَ كَفَلْتُمُوهُمْ وَ نَعَشْتُمُوهُمْ، فَاخْلَعُوا عَلَيْهِمْ [كَمَا خَلَعْتُمُوهُمْ] خِلَعَ اَلْعُلُومِ فِي اَلدُّنْيَا.
فَيَخْلَعُونَ عَلَى كُلِّ وَاحِدٍ مِنْ أُولَئِكَ اَلْأَيْتَامِ عَلَى قَدْرِ مَا أَخَذُوا عَنْهُمْ مِنَ اَلْعُلُومِ حَتَّى إِنَّ فِيهِمْ -يَعْنِي فِي اَلْأَيْتَامِ- لَمَنْ يُخْلَعُ عَلَيْهِ مِائَةُ أَلْفِ خِلْعَةٍ، وَ كَذَلِكَ يَخْلَعُ هَؤُلاَءِ اَلْأَيْتَامِ عَلَى مَنْ تَعَلَّمَ مِنْهُمْ.
ثُمَّ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ: أَعِيدُوا عَلَى هَؤُلاَءِ اَلْعُلَمَاءِ اَلْكَافِلِينَ لِلْأَيْتَامِ حَتَّى تُتِمُّوا لَهُمْ خِلَعَهُمْ، وَ تُضَعِّفُوهَا.
فَيُتِمُّ لَهُمْ مَا كَانَ لَهُمْ قَبْلَ أَنْ يَخْلَعُوا عَلَيْهِمْ، وَ يُضَاعَفُ لَهُمْ، وَ كَذَلِكَ مَنْ بِمَرْتَبَتِهِمْ مِمَّنْ يُخْلَعُ عَلَيْهِ عَلَى مَرْتَبَتِهِمْ.
وَ قَالَتْ فَاطِمَةُ (عَلَيْهَا السَّلاَمُ): يَا أَمَةَ اَللَّهِ إِنَّ سِلْكاً مِنْ تِلْكِ اَلْخِلَعِ لَأَفْضَلُ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ اَلشَّمْسُ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ، وَ مَا فَضَلَ فَإِنَّهُ مَشُوبٌ بِالتَّنْغِيصِ وَ اَلْكَدَرِ.
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/304700
دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث:
https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
536.doc
1.92M
📜 جلسه ۵۳۶ درس خارج مکاسب محرّمة
🌱 اجیر شدن برای إطافة و حمل
🍃 مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
جزوه 12 - اذان و اقامه.pdf
396.3K
🌺 جزوه جلسه ۱۰، فقه pdf
🍀 اذان و اقامه
🍃 ۱. اقسام اذان
🍃 ۲. موارد سقوط اذان و اقامه
🍃 ۳. شرایط اذان و اقامه
🍃 ۴. مستحبات اذان و اقامه
📚@doros_howze_asghari
جلسه ۵۴. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۷۵. في المفاهیم... مفهوم الشرط... بقي هنا أمور... إشکال و دفع. ۱ دی ۱۴۰۳ .mp3
10.9M
🎙جلسه ۵۴. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثالث: في المفاهیم
ج۱، ص ۲۷۵؛ مفهوم الشرط... بقي هنا أمور... إشکال و دفع
📆 شنبه؛ ۱ دی ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۴: «رسالة حقوق: حقّ سائل و مسئول»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ) قَالَ:...
«وَ حَقُّ اَلسَّائِلِ إِعْطَاؤُهُ عَلَى قَدْرِ حَاجَتِهِ؛
وَ حَقُّ اَلْمَسْئُولِ إِنْ أَعْطَى فَاقْبَلْ مِنْهُ بِالشُّكْرِ وَ اَلْمَعْرِفَةِ بِفَضْلِهِ، وَ إِنْ مَنَعَ فَاقْبَلْ عُذْرَهُ»
🖊 شرح حدیث:
◀️ کسی که از شما چیزی طلب میکند
که منصرف است غالباً به سائل به کفّ؛
فقیری است مثلاً، این هم به گردن شما حقّی دارد، دائرهی حقوق اسلامی تا اینجاست.
حقّ او این است:
🍃 هر مقداری احتیاج دارد، به او بدهید!
البته در صورتی که بتوانید. این حقّی است از او بر گردن شما.
◀️ شما هم که مورد سؤال قرار گرفتید، حقّی به گردن آن سؤالکننده دارید.
حقّ مسئول این است که:
1⃣ اگر چیزی به شما داد، از او بپذیرید،
❌ ردّ نکنید به خاطر اینکه مثلاً بگویید کم است، نه این را من نمیخواهم!
🌱 –در زمان بچگی ما، در مشهد شخصِ گدایی بود که به درب منازل میآمد، درب منزل ما نیز میآمد، و با صدای بلند میگفت: جاهای دیگر پنج قِران میدهند من نمیگیرم! امّا شما دو قران هم بدهید، میگیرم.
منّت میگذاشت، کارش با منّت بود-
🍃 وقتی سؤال کردید، او چیزی داد، بپذیرید و از او سپاسگزاری کنید! قبول کنید فضل او را!
لطف او را، آن چیزی را که تفضّل کرده است به شما، آن را بشناسید.
2⃣ اگر هم چیزی نداد، عذر او را باید قبول بکنید.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۷؛ فیض کاشانی
📆 سهشنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۷ مکاسب محرّمه)
وَ حَقُّ اَلصَّغِيرِ رَحْمَتُهُ فِي تَعْلِيمِهِ، وَ اَلْعَفْوُ عَنْهُ، وَ اَلسَّتْرُ عَلَيْهِ، وَ اَلرِّفْقُ بِهِ، وَ اَلْمَعُونَةُ لَهُ.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✍ #خط_دیدار | رهبر انقلاب: برنامه آمریکا برای تسلط بر کشورها یکی از دو چیز است: یا ایجاد استبداد یا هرجومرج و اغتشاش
✏️ در سوریه هرج و مرج به وجود آوردند و حالا به خیال خودشان احساس پیروزی میکنند
✏️ یک عنصر آمریکایی در لفافه میگوید هر که در ایران اغتشاش کند ما کمکش میکنیم
✏️ ملت ایران هر کسی را که مزدوری آمریکا را در این زمینه قبول بکند، در زیر گامهای خود لگدمال خواهد کرد. ۱۴۰۳/۱۰/۲
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
39.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭐️ رهبر انقلاب، هماکنون: برنامه آمریکا برای تسلط بر کشورها یکی از دو چیز است: یا ایجاد استبداد یا هرجومرج و اغتشاش/ در سوریه هرج و مرج به وجود آوردند و حالا به خیال خودشان احساس پیروزی میکنند/ یک عنصر آمریکایی در لفافه میگوید هر که در ایران اغتشاش کند ما کمکش میکنیم؛ احمقها بوی کباب شنیدند!
✏️ ملت ایران هر کسی را که مزدوری آمریکا را در این زمینه قبول بکند، در زیر گامهای خود لگدمال خواهد کرد. ۱۴۰۳/۱۰/۲
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐️ رهبر انقلاب، هماکنون: مرتب میگویند که جمهوری اسلامی نیروهای نیابتی خودش را در منطقه از دست داد! این هم یک غلط دیگر! جمهوری اسلامی نیروی نیابتی ندارد. یمن میجنگد چون با ایمان است؛ حزبالله میجنگد، چون قدرت ایمانی او را به میدان میکشاند؛ حماس و جهاد میجنگند چون عقیدهشان آنها را وادار میکنه به این کار میکند/ اینها نیابت از ما ندارند.
✏️ما اگر یک روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم... ۱۴۰۳/۱۰/۲
💻 Farsi.Khamenei.ir
جلسه ۵۸. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۵۰. الاکتساب بما یجب علی الانسان فعله... و في روایة حمران. ۲ دی ۱۴۰۳ .mp3
11.74M