❇️ لزوم حلالیت طلبی برای غیبت و تهمت در انتخابات
6⃣1⃣ سؤال: وظیفهی اشخاصی که در جریان انتخابات، تخلّفات تبلیغاتی از قبیل هتک حرمت اشخاص، تهمت، غیبت و مواردی از این قبیل را مرتکب شده اند، چیست؟
✅ جواب: در صورتیکه حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد باید از آنها حلالیت بطلبد، و در صورت امکان جبران نماید، مثلاً گفتههای خود را به هر کس که رسانده تکذیب کند.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
جلسه ۲. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي؛ ج۳، ص ۳۴۷. و إن کان الذي يقوی في النفس. ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
12.23M
🌺 حدیث جلسه ۲: «ویژگی شيعه واقعی»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَلله عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلنَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
قَالَ لِي: يَا جَابِرُ؛ أَ يَكْتَفِي مَنِ اِنْتَحَلَ اَلتَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ؟!
فَوَ اَللهِ مَا شِيعَتُنَا إِلاَّ مَنِ اِتَّقَى اَللهَ وَ أَطَاعَهُ...
قَالَ جَابِرٌ: فَقُلْتُ: يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللهِ! مَا نَعْرِفُ اَلْيَوْمَ أَحَداً بِهَذِهِ اَلصِّفَةِ؟
فَقَالَ: «يَا جَابِرُ! لاَ تَذْهَبَنَّ بِكَ اَلْمَذَاهِبُ، حَسْبُ اَلرَّجُلِ أَنْ يَقُولَ أُحِبُّ عَلِيّاً وَ أَتَوَلاَّهُ، ثُمَّ لاَ يَكُونَ مَعَ ذَلِكَ فَعَّالاً؟!
فَلَوْ قَالَ: "إِنِّي أُحِبُّ رَسُولَ اَللهِ" فَرَسُولُ اَلله (صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ) خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) ثُمَّ لايَتَّبِعُ سِيرَتَهُ، وَ لايَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ مَا نَفَعَهُ حُبُّهُ إِيَّاهُ شَيْئاً،
فَاتَّقُوا اَللهَ وَ اِعْمَلُوا لِمَا عِنْدَ اَللهِ، لَيْسَ بَيْنَ اَللهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ،
أَحَبُّ اَلْعِبَادِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَكْرَمُهُمْ عَلَيْهِ أَتْقَاهُمْ وَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِهِ»
🖊 شرح حدیث:
🍃 پس از آنکه حضرت صفات شيعه را بيان فرمودند، جابر عرض مىكند كه امروز كسى را با اين خصوصيّت نمیشناسیم!
🍃 حضرت در جواب میفرمایند: ذهنت را متشطّط نكن، فكرت به اين سو و آن سو نرود، درست فكر كن!
❓آيا كافى است كه كسى فقط بگويد من على را دوست دارم، و ولايت او را قبول دارم؟!
هيچ فعلى، عملى با اين ادعاى حبّ ولايت از او صادر نشود؟ آيا اين كافى است؟!
❓حضرت يک تمثيل سادهای میکنند، میفرمایند: اگر كسى بهجای اينكه بگويد من على را دوست دارم، بگويد من پيغمبر را دوست دارم، پيغمبر (صلىاللهعليهوآله) كه بالاتر از على (عليهالسلام) است، لكن هيچ عمل به سنّت پيغمبر و دستورات او نكند آيا فايدهای دارد؟!
معلوم است كه نه، پس در مورد على (عليهالسّلام) به طريق اولى.
🍃 و بعد حضرت استنتاج میفرمایند: خداوند قوم و خويشی با كسی ندارد، ملاک اتقی بودن و عمل به طاعت الهى است، اين، ملاک محبوبيت انسان و تقرّب او پيش خداست.
✅ البته اگر چنانچه كسى اعمال را انجام بدهد، امّا محبّت اولياء الله را نداشته باشد، اين هم اهل نجات نيست، چون بزرگترين و مهمترين احكام الهى همين مسأله ولايت الله و ولايت اولياء الله و امامت است.
اگر اين را كسی قبول نكند، مهمترين فرائض الهى را عمل نكرده است، پس ولايت شرط است، امّا شرط لازم، نه شرط كافى.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۳؛ فیض کاشانی
📆 ۴ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۱ مکاسب محرّمه).
جلسه ۳. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۰۲. الأوامر... الفصل الثاني في ما يتعلق بصیغة الأمر... المبحث الثالث. ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
10.29M
🎙جلسه ۳. اصول۲، کفایةالأصول؛
المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر
ج۱، ص ۱۰۲؛ المبحث الثالث
📆 چهارشنبه؛ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
#کفایة_الأصول
#اصول۲
🌺 حدیث جلسه ۳: «راه بخشش گناهان بزرگ»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الفقیه؛ وَ سُئِلَ اَلصَّادِقُ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِنَّ اَللّٰهَ لاٰيَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ، وَ يَغْفِرُ مٰا دُونَ ذٰلِكَ لِمَنْ يَشٰاءُ»، هَلْ تَدْخُلُ اَلْكَبَائِرُ فِي مَشِيئَةِ اَللَّهِ؟
قَالَ: «نَعَمْ؛ ذَاكَ إِلَيْهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ إِنْ شَاءَ عَذَّبَ عَلَيْهَا، وَ إِنْ شَاءَ عَفَا».
🖊 شرح حدیث:
🍃 این لمن یشاء که فرمود، کسانی را که مشیت پروردگار اراده کند و بر آن تعلق بگیرد، اينها را خدای متعال میآمرزد، آیا این «غفران» شامل گناهان کبیره هم هست؟ یا فقط صغائر را میآمرزد؟
قال: نعم. فرمودند: بله. کبائر هم مشمول مشیئةُ الله هستند.
ذاک الیه «عزّوجلّ» اِن شاء عذّب علیها، و اِن شاء عَفی.
✅ البته مشیت الهی بدون منطق و ملاک نیست، کار خداوند از روی حکمت است.
🌱 این مشیت الهی گاهی به خاطر توبه است، استغفار است، که وعده فرموده است: اگر توبه بکند، باب توبه باز است، و گناهی که واقع شد بر انسان و ثبت شد در پروندهی انسان، با توبه محو میشود.
🌱 گاهی ممکن است در یک مواردی به خاطر انجام یک عمل نیکی باشد. کار بزرگی، حسنهی بزرگی را انجام میدهد، خدای متعال به عنوان پاداش، گناه او را میآمرزد.
که در بعضی از این روایات، این اعمال ذکر شده است.
🌱 گاهی هم به خاطر مصائبی است که انسان متحمّل میشود. پاداش مصیبت، کفارۀ گناهان است، بخشش گناهان است.
بیماری سختی میدهد، تنگدستی میدهد، سختیهای گوناگون و شدائد زندگی گاهی متوجّه انسان میشود، پاداش پروردگار در مقابل اينها، بخشش گناهان است.
🍃 بنابراین، مشیت الهی شامل گناهان كبيره هست، لكن این مشیت با ملاک است.
ملاکش یکی از این چیزهایی است که عرض شد.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۰۵؛ فیض کاشانی
📆 ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ (جلسه ۳۴۰ مکاسب محرّمه)
❇️ حرام بودن درآمد ناشی از انتشار دروغ و شایعه در انتخابات
7⃣1⃣ سؤال: کسب درآمد ناشی از پخش دروغ و شایعه در فضای مجازی در ایام انتخابات چه حکمی دارد؟
✅ جواب: اینگونه کسب درآمد، حرام است.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari