هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 زهرا(س) میان جمع میگردد تا که ببیند #مرد_میدان را
گفتا بنفسی انت، مادر جان! من قاسمم اعزامی از کرمان!
👆 از شهید نواب صفوی تا شهید قاسم سلیمانی در روضه امشب حاج مهدی رسولی در حضور رهبر انقلاب
🔍صفحه ویژه حسینیه امام خمینی(ره)👇
💻 khl.ink/hoseineiemamkhomeini
جلسه ۵۰. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۳۸. حرمة التکسب بالواجبات... الخامس، أنّ المنع. ۱۷ آذر ۱۴۰۳ .mp3
10.98M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۰: «دو صنف مهمّ از امت، امراء و علماء»
🌕 عن أمیرالمؤمنین (علیهالسلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي إِنْ صَلَحَا صَلَحَتْ أُمَّتِي، وَ إِنْ فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِي؛
قِيلَ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ! وَ مَنْ هُمْ؟
قَالَ: اَلْقُرَّاءُ وَ اَلْأُمَرَاءُ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 این، همان بحث خواص و عوام است که یک وقتی ما عرض کردیم،
که اگر این دو دسته صالح بشوند، همه امّت صالح خواهند شد.
چون اينها تأثیر دارند، نفوذ دارند، و میتوانند حرکت و رفتار جمعیِ مردم را شکل بدهند، هر کدام به نحوی.
امّا اگر اينها فاسد شدند، اُمّت هم فاسد خواهد شد.
◀️ از دو جهت:
1⃣ یکی از این جهت که: فسادِ اينها مشوّقِ فساد دیگران است!
وقتی در رأس یک نظام حکومتی کسانی باشند که اهل دنیاطلبی و رشوهخواری و تجمّل و این چیزها باشند، این فرهنگ در بین مردم به طور طبیعی رشد پیدا میکند، هر چند آنها هیچ عملی هم برای افساد مردم انجام ندهند، نفسِ مشیِ آنها مردم را به یک مشیِ مشابه آنها سوق میدهد.
🍃 بنده در یک نقلی دیدم که در زمان عمر بن عبدالعزیز که در بین بنیاُمیّه اهلِ عبادت بود، مردم در اجتماعاتشان، در مسجد، در بازار، وقتی به هم میرسیدند کلامشان به همدیگر اینطور بود که: تو نافلهی فلان را مثلاً خواندی؟
دیگری میگفت: تو چند جزء قرآن امروز خواندی؟
تبادلات اطلاعاتیِشان درباره نماز، دعا، عبادت و این چیزها بود.
در زمان سلیمان بن عبدالملک که قبل از عمر بن عبدالعزیز بود، و اهل بنا و ساختمان و قصر و از این قبیل کارها بود، مردم وقتی در اجتماعات، در مسجد به هم میرسیدند، میگفتند: آقا! شما آن ملک را خریدی؟ آن خانه را ساختی؟ منزلت را اخیراً تعمیر کردی؟
سؤال و جواب مردم همهاش حول و حوش ساخت و ساز بود.
طبیعی است تأثیرِ رفتار اُمرا و حکّام در مردم.
2⃣ یک جهت دیگر این است که: اينها برای توجیهِ فساد خودشان، فساد را ترویج میکنند!
چون خودشان اهل فسادند، فساد را ترویج میکنند، میشود عرف، برای اینکه دیگر کسی در داخل جامعه به اينها اعتراض نکند.
🍃 إذا فسدا فَسدت اُمّتی از این جهت هم هست.
❓حالا این دو صِنف چه کسانی هستند که یک چنین تأثیر معجزه آسایی دارند؟
🍃 قیل: یا رسول الله! و مَن هم؟
قال: القُرّاء و الأُمراء.
🌱 اینجا قُرّاء دارد، بعضی از روایات، ظاهراً علماء دارد.
اگر علماء بود، ممکن بود کسی بگوید مراد از علماء، مطلقِ علماء هستند، عالمِ دین فقط نیست.
🍃 امّا قُرّاء است که در آن دوره اطلاق میشده است بر علمای دین، روحانیون؛ کسانی که اهل تعلیم دین و مسألهگویی و معارف بودند؛ نه فلان عالم شیمیدان مثلاً.
القرّاء یعنی علمای دین.
🍃 یکی هم اُمراء، حُکّام، کسانی که حکومت میکنند بر جامعه، به هر شکلی حکومت میکنند، اينها هم مؤثّرند.
پول دست اینهاست، امکانات دست اینهاست، وسایل تبلیغاتی دست اینهاست،
إذا فَسدا فَسدت اُمّتی، إذا صَلُحا صَلُحت اُمّتی.
❌ وای به حال کسانی که هم جزء قُرّاء هستند، هم جزء اُمراء!
که آن وقت این تأثیر، تأثیر مضاعفی خواهد بود -پناه میبریم به خدا-.
📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۱۵۷.
📚 ۱۶ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۰ مکاسب محرّمه)
جلسه ۴۷. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۶۷. المقصد الثالث، في المفاهیم، مقدّمة. ۱۷ آذر ۱۴۰۳ .mp3
11.63M
🎙جلسه ۴۷. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثالث: في المفاهیم
ج۱، ص ۲۶۷؛ مقدّمة
📆 شنبه؛ ۱۷ آذر ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۴۷: «رسالة حقوق: حقّ مصاحب»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:...
«وَ أَمَّا حَقُّ اَلصَّاحِبِ فَأَنْ تَصْحَبَهُ بِالتَّفَضُّلِ وَ اَلْإِنْصَافِ؛
وَ تُكْرِمَهُ كَمَا يُكْرِمُكَ، وَ لاَتَدَعَهُ يَسْبِقُ إِلَى مَكْرُمَةٍ، فَإِنْ سَبَقَ كَافَأْتَهُ؛
وَ تَوَدَّهُ كَمَا يَوَدُّكَ؛
وَ تَزْجُرَهُ عَمَّا يَهُمُّ بِهِ مِنْ مَعْصِيَةٍ؛
وَ كُنْ عَلَيْهِ رَحْمَةً، وَ لاَتَكُنْ عَلَيْهِ عَذَاباً؛
وَ «لاٰ قُوَّةَ إِلاّٰ بِاللّٰهِ»»
🖊 شرح حدیث:
🍃 امّا حقّ مصاحب تو در سفر، در حضر، در محلّ شغل و کار این است که:
1⃣ با او تفضّل داشته باشی.
🌱 تفضّل یعنی افزایش در نیکوکاری به او، لطف به او، محبّت به او.
2⃣ و الانصاف،
🌱 یعنی آنجایی که بین تو و او اختلافی وجود دارد، جانب حق را بگیری نه جانب خود را لزوماً.
3⃣ اکرام کنی او را!
🌱 اکرام با تفضّل فرق دارد، یعنی نوع برخورد محترمانه باشد، به همان اندازهای که او تو را اکرام میکند.
نه اینکه اگر کسی دائم با تکبّر با شما رفتار میکند، شما همینطور در مقابل او خاکساری کنید!
◀️ نگذار که او در اکرام از تو جلو بیفتد، تو سبقت کن بر آن مکرمت.
🌱 فرض کنید در سلامدادن، تو سبقت کن در سلامگفتن.
◀️ حال، اگر او جلو افتاد و آن کار خوب را او انجام داد، کافَیتَه، شما هم متقابلاً همینطور رفتاری را با او بکنید.
🌱 اگر او جلو افتاد، شما هم متقابلاً در یک موردی از او جلو بیفتید.
4⃣ یکی هم این است که: او را دوست بداری به همان اندازهای که تو را دوست میدارد.
5⃣ یکی از حقوق این است که: اگر میبینی او به سمت یک گناهی حرکت میکند، همّت گماشته است بر یک گناه، جلویش را بگیری.
🌱 این، از جملهی مهمترین حقوق مصاحِب است.
🛑 نه اینکه با او همراهی کنی، و نه اینکه بیتفاوت بمانی، بلکه سعی کنی مانع از گناه او بشوی.
6⃣ دائم نیش نزنی! دائم آزار ندهی! برای او رحمت باش! برای او عذاب نباش!
و لاقوّة إلّا بالله.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۶؛ فیض کاشانی
📆 دوشنبه، ۹ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۰ مکاسب محرّمه)
ا.مباحث تمهیدیه.pptx
77.5K
📜 مفهوم
🍃 تمهید
📚 اصول الفقه؛ مرحوم مظفر
جلسه ۵۱. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۴۰. حرمة التکسب بالواجبات... السابع، أنّ وجوب الصناعات. ۱۸ آذر ۱۴۰۳ .mp3
9.72M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۱: «ظلمه و اعوان ظلمه»
🌕 عن أميرالمؤمنين (علیهالسلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ: أَيْنَ اَلظَّلَمَةُ وَ أَعْوَانُ اَلظَّلَمَةِ؟!
مَنْ لاَقَ لَهُمْ دَوَاةً، أَوْ رَبَطَ لَهُمْ كِيساً، أَوْ مَدَّ لَهُمْ يَدَهُ (مَدَّةَ قَلَمٍ) اُحْشُرُوهُ مَعَهُمْ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 روز قیامت فرا میخوانند ستمگران و أعوان ستمگران را، كه بيايند و عذاب مخصوص خودشان را دريافت كنند!
🌱 أعوان ظلمه چه کسانی هستند؟
نكته حديث اينجاست كه مىخواهد آن موارد و مصاديق بسيار ريزِ معاونتِ ظلمه و عون ظلمه را بيان كند، كه اگر انسان كمترين كمكی هم به آنها بكند، جزو اعوانِ ظلمه محسوب میشود!
🌕 مَن لاقَ لهم دواةً،
🍃 كسى كه ليقهی دوات را براى آنها درست كند.
🌱 در تعبيرات عربى، دوات به معنای مرکّب است،
لکن در فارسی دوات، به مركّبدان گفته میشود.
يک ظرف مركّبی بود قلم را مىزدند داخل آن، براى اينكه جوهر يا مركبّی كه داخل دوات است، سر قلم زياد جمع نشود، داخل آن ليقه میگذاشتند. شیئی بود از جنسی شبيه مو، که جوهر را میگرفت.
ليقهكردن يک دوات مگر چقدر اهميت دارد؟
به همين اندازه كمک به او، كه میخواهد فرض كنيد حكم اعدام يک مظلومی را، يا زندانِ یک مظلومی را امضاء كند و بنویسد، شما قلمتان یا خودکارتان را در اختیار او میگذارید، به همين اندازه، كمک به ظالم است.
🌕 أو رَبَط لهم كيساً،
🍃 يا اينكه يک كيسهای، یک كيفی را براى آنها ببندد،
مثلاً در حال رفتن است براى اينكه يک حكم ظالمانهای بكند، شما زيپ کیفش را مىكشيد (به تعبيرات امروز)، میدهید دستش.
🌕 أو مَدَّ لهم مَدَّةً،
يا اينكه يک چيزی را كه بايد كشيده بشود برای آنها بكشد،
فرض كنيد يک كلمهای را نوشته است و يک نقطهای، کلمهای كم دارد، اضافه میكنيد.
🌕 اُحشُروه معهم،
در مورد اينها میگويند: با آنها محشورشان كنيد!
🍃 در نظام جمهوری اسلامى، باید اين معارف اسلامی محور همه كارهاى ما قرار گیرد.
اساس قضيه اینهاست كه ظلم نبايد در جمهورى اسلامی باشد؛
در نظام اسلامى، ظلم، ممنوع است،
در رفتار شخصیِ خود ما هم ممنوع است، به هیچ كسى ظلم نشود! از حدّ و آن قانوني كه معين شده است، نباید حتّی ذرّهای تخطّی شود.
در حرف زدن، در خطابكردن، در حكمدادن، در كمک به يک مديرِ ظالم، همه جا این هست.
🍃 عدالت اجتماعی فقط عدالت اقتصادی نیست،
البته مصداق مهمى است عدالت اقتصادی، يعنى توزيع و تقسيم صحيح منابعِ مالي و درآمدهای يک كشور، پر كردن شكاف و فاصلهی بين غنى و فقير؛
لكن در اين منحصر نيست.
❌ به هيچ كس، به هيچ نحوى نبايد ظلم بشود در نظام جمهوری اسلامی،
اين باید فرهنگ، و رفتار عمومى، و رفتار سازمانی، و رفتار دولتى در تشكيلات بشود.
📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۱۵۷.
📚 ۱۷ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۱ مکاسب محرّمه)
جلسه ۴۸. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۶۸. المقصد الثالث، في المفاهیم... فصل، مفهوم الشرط. ۱۸ آذر ۱۴۰۳ .mp3
10.66M
🎙جلسه ۴۸. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثالث: في المفاهیم
ج۱، ص ۲۶۸؛ فصل: مفهوم الشرط
📆 یکشنبه؛ ۱۸ آذر ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۴۸: «رسالة حقوق: حقّ طلبکار و مختلط در کار و زندگی»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:...
«وَ أَمَّا حَقُّ غَرِيمِكَ اَلَّذِي يُطَالِبُكَ
فَإِنْ كُنْتَ مُوسِراً أَعْطَيْتَهُ؛
وَ إِنْ كُنْتَ مُعْسِراً أَرْضَيْتَهُ بِحُسْنِ اَلْقَوْلِ، وَ رَدَدْتَهُ عَنْ نَفْسِكَ رَدّاً لَطِيفاً؛
وَ أَمَّا حَقُّ اَلْخَلِيطِ أَنْ لاَتَغُرَّهُ، وَ لاَتَغُشَّهُ، وَ لاَتَخْدَعَهُ، وَ تَتَّقِيَ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي أَمْرِهِ»
🖊 شرح حدیث:
◀️ حقّ طلبکار تو، طلبکاری که مطالبه هم میکند:
🍃 اگر داری، طلبش را ادا کن!
🍃 و اگر معسر هستی و نداری، باز هم با او بداخلاقی نکن! دل او را بدست بیاور! با سخن نیکو، او را راضی کن!
و منصرفش کن از مُطالبهی از خودت!
و این ردّ او همراه با لطف، با مهربانی و خوشاخلاقی باشد.
◀️ آن کسی که با تو در زندگی شریک است
-نه فقط عضو خانواده- کسی که با او در کارِ کسبتان، در کار زندگیتان مخالطت دارید:
1⃣ او را فریب ندهی!
2⃣ با او غشّ نکنی!
🌱 سخن درست را با نادرست مخلوط نکنی!
3⃣ گمراه نکنی او را!
4⃣ در کار او تقوای خدا را پیشه کنی!
🌱 یعنی ممکن است خلیط انسان، آن کسی که در زندگی با انسان همراه است، همکار است، خودِ او ملتفت نشود زرنگی شما را و کاری که شما میکنید، امّا خدای متعال ملتفت است.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۷؛ فیض کاشانی
📆 سهشنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۱ مکاسب محرّمه)
جلسه ۷. العروة الوثقی. في الجماعة... ج ۳، ص ۱۱۴، مسألة ١. تجب الجماعة.. الظاهر وجوبها أيضا إذا كان ترك الوسواس. ۱۸ آذر ۱۴۰۳.mp3
11.69M
🎙جلسه ۷. العروة الوثقی؛ فصلٌ في الجماعة
ج ۳، ص ۱۱۴، مسألة ۱. تجب الجماعة... و الظاهر وجوبها أيضاً إذا كان ترك الوسواس موقوفا عليها
📆 یکشنبه؛ ۱۸ آذر ۱۴۰۳
#العروة_الوثقی
#فصلٌ_في_الجماعة
◀️ روایتی بر حرمت وسواس
📚 الکافي، ج ۱، ص ۱۲
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ:
ذَكَرْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) رَجُلاً مُبْتَلًى بِالْوُضُوءِ وَ اَلصَّلاَةِ؛ وَ قُلْتُ: هُوَ رَجُلٌ عَاقِلٌ.
فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ: وَ أَيُّ عَقْلٍ لَهُ، وَ هُوَ يُطِيعُ اَلشَّيْطَانَ؟!
فَقُلْتُ لَهُ: وَ كَيْفَ يُطِيعُ اَلشَّيْطَانَ؟!
فَقَالَ: سَلْهُ هَذَا اَلَّذِي يَأْتِيهِ مِنْ أَيِّ شَيْءٍ هُوَ؛ فَإِنَّهُ يَقُولُ لَكَ: مِنْ عَمَلِ اَلشَّيْطَانِ.
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/103911
دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث:
https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
📜 مسأله ۶۹۷) اگر شخصی در نماز دچار وسواس باشد، واجب نیست نماز را به جماعت بخواند؛ مگر آنکه وسواسش در حدی باشد که نماز را قطع میکند یا تکرار زیاد ذکر، موجب از بین رفتن موالات و باعث بطلان نماز شود.
📚 رساله نماز و روزه
◀️ دو مسأله در باب وسواس
📚 أجوبة الاستفتائات
❓س ۳۱۱: چند سالی است که به بيماری وسواس مبتلا شدهام و اين موضوع مرا بسيار عذاب میدهد، و روز به روز اين حالت در من تشديد میشود تا جايی که در همه چيز شک میکنم و همه زندگیام بر پايه شک استوار گشته است.
بيشترين شک من درباره غذا و اشياء مرطوب است، به همين دليل نمیتوانم مثل ساير مردم عادی زندگی کنم.
وقتی داخل مکانی میشوم فوری جوراب هايم را از پای خود بيرون میآورم، زيرا فکر میکنم جورابهايم عرق کرده و بر اثر تماس با نجس، نجس خواهند شد، حتی من بر سجاده هم نمیتوانم بنشينم.
هر وقت بر آن مینشينم بر اثر وسوسه نفس از روی آن بلند میشوم تا مبادا پرزهای سجاده به لباسهايم بچسبد و مجبور به شستن آنها شوم.
در گذشته چنين نبودم، اکنون از اين کار هايم خجالت میکشم و هميشه دوست دارم کسی را در عالم رؤيا ببينم و مشکلاتم را با او در ميان بگذارم و يا معجزهای رخ دهد و زندگیام را دگرگون نمايد و به حالت گذشتهام برگردم. اميدوارم مرا راهنمايی فرماييد.
✅ جواب: احکام طهارت و نجاست همان است که در رسالههای عمليه ذکر شده است.
از نظر شرعی همه اشياء محکوم به طهارت هستند، مگر مواردی که شارع حکم به نجاست آنها کرده و برای انسان هم يقين به آن حاصل شده است.
در اين صورت رهايی از بيماری وسواس احتياج به رؤيا و معجزه ندارد، بلکه بايد مکلّف ذوق و سليقه شخصی خود را کنار گذاشته و متعبد و مؤمن به دستورات شرع مقدس باشد و چيزی را که يقين به نجس بودن آن ندارد، نجس نداند.
زيرا شما از کجا به نجاستِ در و ديوار و سجاده و ساير اشيايی که استفاده میکنيد، يقين پيدا کردهايد؟
چگونه يقين پيدا کردهايد که پرزهای سجادهای که بر روی آن راه میرويد يا مینشينيد، نجس هستند و نجاست آنها به جوراب و لباس و بدن شما سرايت میکند؟
لذا در اين صورت اعتنا به وسواس برای شما جايز نيست.
مقداری عدم توجه به وسوسه نجاست و تمرين عدم اعتنا به شما کمک خواهد کرد تا به خواست و توفيق خداوند خود را از وسواس نجات دهيد.
📚 أجوبة الاستفتائات
❓س ۳۱۲: زنی هستم با تحصيلات عالی و دارای چندين فرزند، مشکلی که از آن رنج میبرم مسأله طهارت است.
چون در خانوادهای متدين بزرگ شدهام، میخواهم همه تعاليم اسلامی را مراعات کنم.
به علت داشتن فرزندان کوچک، هميشه با مسائل بول و غائط سر و کار دارم.
هنگام تطهير بول، ترشحات سيفون پراکنده شده و به پاها، صورت و حتی سرم برخورد میکنند و هر دفعه با مشکل تطهير آن اعضاء مواجه هستم، و اين باعث شده که در زندگی با سختیهای زيادی روبرو شوم.
از طرفی هم نمیتوانم اين امور را رعايت نکنم، زيرا مربوط به عقيده و دينم است.
برای حل مشکل به پزشک روانشناس هم مراجعه کردم، ولی نتيجهای نگرفتم.
بعلاوه موارد ديگری هم هست که از آنها رنج میبرم مثل غبار شیء نجس يا مراقبت از دستهای کودک که يا بايد آنها را آب بکشم و يا از دست زدن بچه به اشياء ديگر جلوگيری نمايم.
با توجه به اين که تطهير شیء نجس برای من بسيار دشوار است، ولی در همان وقت، شستن آن ظرفها و لباسها در صورتی که فقط کثيف باشند برايم راحت است. لذا از حضرتعالی میخواهم که با راهنمايیهای خود زندگی را بر من آسان نماييد.
✅ جواب:
1⃣ از نظر شرع مقدس، در طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشياء است.
و تا زمانیکه یقین به نجاست چیزی نداریم،آن چیز پاک است؛ هرچند احتمال زیادی به نجاست آن دهیم.
2⃣ به کسانی که دارای حساسیت شدید روانی در امور طهارت و نجاستاند و مثلا زودتر از دیگران يقين به نجاست، يا ديرتر از ديگران يقين به طهارت چيزى پيدا مىكنند، در فقه «وسواسى» گفته مىشود.
اگر وسواسى يقين به نجس بودن چيزى پيدا كند، لازم نيست به يقين خود عمل كند؛ جز در مواردى كه به طور متعارف يقين حاصل مىشود.
در آب كشيدن چيز نجس به دست وسواسى، ميزان حال متعارف مردم است، و لازم نيست وسواسى يقين به طهارت و برطرف شدن نجاست پيدا كند.
استمرار اجرای اين حکم در مورد افراد مزبور تا زمانی است که اين حساسيت بهطور کلی از بين برود.
3⃣ هر شیء يا عضوی که نجس میشود، برای تطهير آن، يکبار شستن با آب لولهکشی بعد از زوال عين نجاست کافی است.
تکرار در شستن يا فرو بردن آن در آب لازم نيست، و اگر شیء نجس از قبيل پارچه و مانند آن باشد، بايد بنا بر احتیاط به مقدار متعارف فشار یا تکان داده شود تا آب از آن خارج گردد.
4⃣ از آنجايی که شما به اين حساسيت شديد در برابر نجاست مبتلا هستيد، بايد بدانيد که غبار نجس در هيچ صورتی نسبت به شما نجس نيست،
و نيز مراقبت از دستهای کودک چه پاک باشد يا نجس، و همچنين دقت در اين که خون از بدن زائل شده يا خير، لازم نيست.
اين حکم درباره شما تا زمانی که اين حساسيت از بين نرفته، باقی است.
5⃣ دين اسلام دارای احکام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشری است، لذا آن را بر خود مشکل نکنيد، و با اين کار باعث وارد شدن ضرر و اذيت به جسم و روحتان نگرديد.
حالت دلهره و اضطراب در اين موارد زندگی را بر شما تلخ میکند، و خداوند راضی به رنج و عذاب شما و کسانی که با شما ارتباط دارند، نيست.
شکرگزار نعمت دين آسان باشيد و شکر اين نعمت، عمل بر اساس تعليمات خداوند تبارک و تعالی است.
6⃣ اين حالت يک وضعيت گذرا و قابل علاجی است.
افراد بسياری بعد از ابتلا به آن، با روش مذکور از آن نجات يافتهاند.
به خداوند توکل نماييد، و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشيد.
إنشاءالله موفق باشيد.
جلسه ۵۲. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۴۲. حرمة التکسب بالواجبات... و إن کان کفائیاً جاز. ۱۹ آذر ۱۴۰۳ .mp3
12.51M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۲: «نماز جعفر طیار»
🌕 قَالَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): لَمَّا قَدِمَ جَعْفَرُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) تَلَقَّاهُ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)
وَ قَبَّلَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ،
فَلَمَّا جَلَسْنَا قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): أَ لاَ أُعْطِيكَ أَ لاَ أَمْنَحُكَ أَ لاَ أَحْبُوكَ؟!
قَالَ: بَلَى يَا رَسُولَ اَللَّهِ!
فَقَالَ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): تُصَلِّي أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ،
تَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ سُورَةَ اَلْحَمْدِ وَ سُورَةً،
ثُمَّ تَقُولُ: سُبْحَانَ اَللَّهِ وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلَّا اَللَّهُ وَ اَللَّهُ أَكْبَرُ خَمْسَ عَشْرَةَ مَرَّةً،
ثُمَّ تَرْكَعُ فَتَقُولُ هَذَا اَلتَّسْبِيحَ عَشْراً،
ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَكَ فَتَقُولُ عَشْرَ مَرَّاتٍ،
ثُمَّ تَسْجُدُ فَتَقُولُ عَشْراً،
ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَكَ فَتَقُولُ عَشْراً،
ثُمَّ تَقُومُ إِلَى اَلرَّكْعَةِ اَلثَّانِيَةِ فَتَفْعَلُ مِثْلَ ذَلِكَ،
فَذَلِكَ خَمْسٌ وَ سَبْعُونَ مَرَّةً فِي كُلِّ رَكْعَةٍ،
فَإِنِ اِسْتَطَعْتَ أَنْ تُصَلِّيَهَا كُلَّ يَوْمٍ فَافْعَلْ،
فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَفِي كُلِّ جُمْعَةٍ،
فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَفِي كُلِّ شَهْرٍ،
فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَفِي كُلِّ سَنَةٍ،
فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَفِي عُمُرِكَ مَرَّةً،
[فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ غَفَرَ اَللَّهُ ذَنْبَكَ كَبِيرَهُ وَ صَغِيرَهُ، قَدِيمَهُ وَ جَدِيدَهُ، خَطَأَهُ وَ عَمْدَهُ]
🖊 شرح حدیث:
🍃 ايشان بعد از سالها كه در هجرت حبشه بود، در آنجا چه زحماتی كشيده بود، در سال ششم، بعد از فتح خبير برگشت.
🍃 پيغمبر به جعفر خيلی علاقه داشتند، با او ملاقات كردند.
🌕 وَ قَبَّل بين عَينَيه،
پيشانی او را بوسيدند.
🍃 حضرت به عنوان تشويق جعفر فرمودند:
🌕 ألا اُعطيك،
چطور است چيزي به تو بدهم،
🌕 ألا أمنَحُك،
چطور است يک تفضّلی به تو بكنم،
🌕 ألا أحبوك،
چطور است يک هديهای به تو بدهم!
🍃 حضرت میخواهند به پسر عموی عزيزِ مجاهدِ زحمتکش خودشان كه سالها در غربت زندگی كرده، و اسلام را ترويج كرده، و پادشاه آنجا را مسلمان كرده، يک هدیهای بدهند.
🍃 بله، لطف كنيد. خوشحال شد كه هدیهای پيغمبر میخواهند به عنوان پاداش عطا کنند.
🍃 چهار ركعت نماز میخوانی، نماز جعفر را به او ياد دادند.
✅ ارزشها، اینهاست.
ما شاخص ها را خيلی اوقات گم میكنيم!
🌕 تَقرَأ في كلّ ركعةٍ سورةَ الحمد و سورة.
🍃 اينجا آن سورة إذا زلزلت، و سورة مبارکه و العاديات ضبحاً، و سورة إذا جاء نصر الله، و قل هو الله که مأثور است اين چهار سوره را بخوانند، در اینجا نيست.
سورةً، يك سورهای بعد از حمد بخوانی،
🌕 ثم تقول: سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اكبر خمسَ عشر مرّة،
پانزده مرتبه بعد از قرائت،
ده بار در ركوع،
ده بار بعد از اينكه از ركوع سربلند كردی،
🌕 ثُم تَسجُد فتقول عشراً،
ثم تَرفع رأسَك فتقول عشراً،
ثم تَقوم إلي الركعة الثانية فتَفعَل مثلَ ذلك و ذلك خمسٌ و سبعون مرة في كلّ ركعةٍ،
🍃 چهار ركعت است، هر ركعتي هفتاد و پنج تا «سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اكبر»، كه مجموعاً سيصد مرتبه میشود.
🌕 فإن استَطَعتَ أن تُصلِيَها كلَّ يومٍ فَافعَل.
🌱 اگر طاقت داری، وقتش را داری كه هر روز بخوانی، بخوان.
🌕 فإن لمتَستَطِع ففي كلِّ جُمُعَة،
🌱 لذا مرحوم آقا شيخ عباس در مفاتيح، نماز جعفر را جزو نمازهای روز جمعه ذكر میكنند، كه بهطور خاصّ، مستحب است.
🌱 سالی يکبار اقلاً نماز جعفر را بخوان!
🌱 در طول عمرت يکبار بخوان!
🍃 اين، هديه پيغمبر است.
✅ اين نماز جعفر و اين نوافل گوناگون را من و شما بالخصوص بايد به آن از دو نظر اهميت بدهيم:
1⃣ يكي از اين نظر كه مسئوليت ما خطير است و احتياج داريم به تغذيهی مناسب،
مثل كسی كه كارش کار سختِ بدنی است، احتياج دارد كه بدنش را تغذيه كند،
يا يک كار فكریِ خیلی سختی دارد، احتياج دارد که مغز را با موادّ لازم مغذّیِ مغز تغذيه كند، و الّا از كار میافتد!
يكی از اين جهت، ما كارمان خيلی سخت است. ما هم مسئوليتی دينی داريم، خيلیهايمان مسئوليت دنيايی هم داريم،
و كار ما بسيار دشوار است، بايد از درون تغذيه بشويم تا بتوانيم ديگران را تغذيه كنيم؛
🌱ذات نايافته از هستی بخش
كی تواند كه شود هستی بخش؟
باید اوّل خودمان را تغذیه كنيم.
2⃣ دوّم اينكه: مردم به ما نگاه میكنند!
از ما الگو میگيرند، لااقل بخشی از مردم.
يک عدّه هم نگاه میكنند كه از ما عيب بگيرند!
فرقی نمیكند. بايستی مراقب باشيم.
اين مراقبتها، احتياج به تذکّر، توسّل، دعا و تضرّع دارد، بدون اينها نمیشود.
📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۱۶۰.
📚 ۲۲ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۲ مکاسب محرّمه)
جلسه ۴۹. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۶۹. في المفاهیم... مفهوم الشرط... و أمّا دعوی الدلالة. ۱۹ آذر ۱۴۰۳ .mp3
11.95M
🎙جلسه ۴۹. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثالث: في المفاهیم
ج۱، ص ۲۶۹؛ مفهوم الشرط... و أمّا دعوی الدلالة
📆 دوشنبه؛ ۱۹ آذر ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۴۹: «رسالة حقوق: حقّ شریک»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:...
«وَ أَمَّا حَقُّ اَلشَّرِيكِ
فَإِنْ غَابَ كَفَيْتَهُ،
وَ إِنْ حَضَرَ رَعَيْتَهُ،
وَ لاَتَحْكُمْ دُونَ حُكْمِهِ،
وَ لاَ بِرَأْيِكَ دُونَ مُنَاظَرَتِهِ،
وَ تَحْفَظُ عَلَيْهِ مَالَهُ،
وَ لاَتَخُنْهُ فِيمَا عَزَّ أَوْ هَانَ مِنْ أَمْرٍ؛
فَإِنَّ يَدَ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى (مع) اَلشَّرِيكَيْنِ مَا لَمْيَتَخَاوَنَا،
وَ «لاٰ قُوَّةَ إِلَّا بِاللّٰهِ»»
🖊 شرح حدیث:
🌱 شریک در اینجا شرکاء مالی است؛ شریک در مِلک، شریک در تجارت،
لکن از آنچه در ذیل این عنوان از حقوق شرکت آمده است، میشود فهمید که شامل شریکِ غیر مالی هم میشود؛ شریک در مدیریت، شریک در کار اداری، شریک در ادارهی کشور یا بخشی از آن، در همهی این موارد، این حقوق صادق است.
1⃣ وقتی او حضور ندارد، کاری را که او بر عهده گرفته است، تو به جای او انجام دهی!
2⃣ اگر او حضور دارد، او را رعایت کنی!
🌱 یعنی بخش سنگینِ کار را به او نسپاری.
یا بخش سنگین کار را خودت برداری،
یا اینکه به اندازه کار را با او تقسیم کنی.
3⃣ در کاری که با هم شرکت دارید، تصمیمی که باید بگیرید، بدون حکم او حکم نکنی!
🌱 یعنی استبداد به رأی نکنی!
4⃣ کاری که مربوط به هر دوی شماست، بدون توجّه به نظر او تصمیم نگیری!
🌱 بدون اینکه با او مناظره کنی، یعنی نظرهایتان را داد و ستد کنی، به تنهایی عمل به رأی خودت نکنی! نظر او را هم بگیری و رعایت کنی.
5⃣ سهم او را از مال مشترک، برای او حفظ کنی!
آنجایی که سهم مفروضی وجود دارد، مشخّص است این، مالِ اوست، آن را نگه داری، برای او حفظ کنی!
6⃣ در هیچ کاری از کارها؛ چه کوچک و چه بزرگ (عَزَّ یعنی: کارِ بزرگ. هانَ یعنی کارِ سبک، کوچک) به او خیانت نکنی!
🛑 گاهی انسان اموری که آنها را کوچک میشمارد، رعایت نمیکند، میگوید این که چیزی نیست.
❌ نه، خیانت به شریک در امور کوچک هم نباید بشود.
7⃣ کمک و ید خدای متعال همراه آن دو نفری است که با هم شریک کاری را انجام میدهند، مادامی که به هم خیانت نکنند.
🍃 در همهی اموری که بین ما و نفر دیگر کاری مشترک است، این معانی صادق است؛
در مسألهی مدیریت، در کارهای گوناگون اجتماعی، مسائلی که دو نفر، سه نفر، چند نفر با هم مسئولیت دارند، مسئولیتِ عرضی دارند،
مسئولیتهای طولی فرق میکند، یکی آمر است، یکی مأمور است،
در مسئولیتهای عرضی، در کنار هم باید کار را انجام بدهند، در همهی آنها رعایت این حقوق لازم است.
🍃 به هم کمک کردن، به یکدیگر خیانت نکردن، رعایت یکدیگر را کردن، رأی یکدیگر را لحاظ کردن.
✅ اگر اینها عمل بشود، چقدر از مشکلاتی که میبینید و میشنوید حل خواهد شد.
🍃 با همدیگر همکاری کنند، به هم کمک کنند، خیر هم را بخواهند، به هم خیانت نکنند، رعایت یکدیگر را بکنند، وقتی نیست کارِ او را انجام بدهند، وقتی هست او را رعایت بکنند.
✅ جوامعِ خیرات و کلید همهی موفقیتها این است که ما این حقوق را رعایت بکنیم، اصول اینهاست.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۶؛ فیض کاشانی
📆 سهشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۲ مکاسب محرّمه)
جلسه ۵۳. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۴۴. حرمة التکسب بالواجبات... و من هذا القبیل استئجار الشخص. ۲۰ آذر ۱۴۰۳ .mp3
7.33M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۳: «ادب قرائت قرآن»
🌕 قَالَ جَعْفَرٌ اَلصَّادِقُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ) قَالَ:
سُئِلَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى: "وَ رَتِّلِ اَلْقُرْآنَ تَرْتِيلاً"
قَالَ: «بَيِّنْهُ تِبْيَاناً؛ وَ لاَتَنْثُرْهُ نَثْرَ اَلْبَقْلِ، وَ لاَتَهُذَّهُ هَذَّ اَلشِّعْرِ؛
قِفُوا عِنْدَ عَجَائِبِهِ،
حَرِّكُوا بِهِ اَلْقُلُوبَ،
وَ لاَ يَكُونُ هَمُّ أَحَدِكُمْ آخِرَ اَلسُّورَةِ».
🖊 شرح حدیث:
❓سؤال كردند كه معنای ترتيل چيست؟
1⃣ قال (صلیاللهعلیهوآله): بَيِّنهُ تِبياناً؛
🍃 يعنی در تلاوت آن، آشكارا تلاوت كن آن را!
🌱 «بَيِّنهُ»: آنرا واضح كن، واضحكردنی.
وقتى قرآن را تلاوت میكنيد، به شكل واضح، با كلمات واضح، با نحوهی قرائت واضحی آن را قرائت كنيد.
2⃣ و لاتَنثُرهُ نَثرَ البَقل،
🍃 مثل بقل يعنی سبزی كه پهن میكنند، پخش میكنند، میريزند، آن را پخش مكن!
🌱 نَثر يعنی پخشکردن و از هم جداگذاشتن؛
یعنی يک كلمه را بگويی، يک كلمه را بعد از مدتی بگویی.
مثل بعضی از تلاوتهايی كه خيلی جدا جدا كلمات را از هم بيان میكنند، اينطور تلاوت نكن!
3⃣ و لا تَهُذُّه هَذَّ الشعر،
🍃 قرآن را مثل شعر پیدرپی و پشت سر هم نخوان!
انسان وقتی میخواهد شعر بخواند، همينطور تند تند میخواند، اينطور نخوان قرآن را!
🍃 وقتی كه قرآن را تلاوت میكنيد، كلمه كلمه و جمله جمله باشد، نه چنان گسسته از هم، نه چنان پيچيده و فرو رفته در هم، بلكه مبيَّن، واضح، آن را بخوانيد؛
4⃣ قِفوا عند عجائبه،
🍃 بعد در موارد عجائب قرآن توقّف كنيد.
🌱 وقتی يک معنای مهمّی، يک نكتهای در قرآن به نظرتان میرسد، توقّف كنيد و در آن تأمّل كنيد و تدبّر كنيد!
مثل كسی كه يک نسخهای، یا يک سخن مهمی را كه بر روی يک يادداشتی نوشتند با دقّت میخواند، تا ببيند چه چیزی در آن هست و چهکار بايد بكند.
قرآن را اينطور بخوانيد.
صِرف اينكه ما يک امواج صوتیای در فضا ايجاد كنيم، اين، مطلوب نيست!
مطلوب اين است كه انسان قرآن را بخواند تا بفهمد.
5⃣ حَرِّكوا بِه القلوب،
🍃 دلها را با آن به حركت دربياوريد، دل را تكان بدهيد؛ اوّل دل خودتان را، بعد دل ديگران را.
انسان تا دل خودش تكان نخورد، نمیتواند دل ديگران را تكان بدهد.
6⃣ و لايَكون هَمُّ أحدِكم آخرَ السورة،
🍃 يک سورهای را كه شروع میكنيد، همّتتان اين نباشد كه برسيد به آخر و تمامش كنيد!
يا آنهايی كه مثلاً روزی يک جزء میخوانند، يا نيم جزء میخوانند، همّتشان اين باشد كه برسند به آخر، یا تا آن نقطهای كه مقرّر است.
بعضی روزی سه صفحه، پنج صفحه، ده صفحه قرآن برای خودشان مقرّر كردند كه بخوانند، يا يک جزء، يا نيم جزء.
اينطور نباشد كه وقتی قرآن را میخوانيد، بخواهيد برسيد سرِ آن مقطع!
✅ قرآن را تأمّل كنيد، تدبّر كنيد، بفهميد، استفاده كنيد از قرآن.
واقع قضيه هم همين است، قرآن را وقتی انسان تأمل میكند، سورههايی كه انسان صدها بار اين سوره را خوانده، وقتی با دقّت، با تأمل، با استفهام و استفسار، اين سوره را میخواند، كأنّه نكته تازهای در آن پيدا میكند.
يا نكته علمی، يا اجتماعی، يا غيره كه میتواند آن را بنويسد، گاهی هم نكاتی انسان در آن پيدا میكند که نوشتنی و ثبتكردنی نيست، بلكه لمسكردنی است، حسكردنی است.
انسان در خود يک حالتی مشاهده میكند، يک فتوحی از خواندن قرآن بدست میآورد.
تلاوت قرآن باید اينطور باشد.
📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۱۶۴.
📚 ۲۳ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۳ مکاسب محرّمه)