🌺 حدیث جلسه ۲ (۲۰ بهمن ۴۰۱): "برترین جهاد"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قُلْتُ: وَ أَيُّ اَلْجِهَادِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «مَا عُقِرَ فِيهِ جَوَادُهُ، وَ أُهَرِيقَ دَمُهُ»
🖊 شرح حدیث:
✳️ در ادامه سؤالها، جناب ابوذر از نبيّ مكرّم (صلّی الله عليهوآله) میپرسد:
🌱 كدام جهاد أفضل است؟
حضرت در پاسخ میفرماید: جهادى كه به شهادت منتهى شود، شهادت را با اين تعبير بيان میكنند كه «عُقِر فيه جواده» مركب او كشته شود، و خون او ريخته شود.
❌ بحث در اين نيست كه جهاد با كدام دشمن با فضيلتتر است، ممكن است آن دشمن اهل كتاب، يا مشرک، يا مسلمان ياغی باشد.
هر كدام از اينها وقتى در مقابل اسلام و امت اسلامی صفآرايی كردند. از حيث جهاد، تفاوتی بين جهاد با اينها نيست.
🍃 اينكه انسان جانش را كف دست بگيرد و برود به ميدان، و جانش را از دست بدهد، علاوه بر فضيلت شهادت كه نصيب او میشود، ثواب اين جهاد، از ثواب ديگر جهادها كه منتهى به شهادت نشود، بالاتر است.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۲؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ (جلسه ۱۵۵ مکاسب محرّمه)
2. رساله نماز و روزه؛ اوقات نمازهای یومیه.pdf
379.9K
📜 ۱. اوقات نمازهای یومیه
📜 ۲. تعداد و وقت نوافل یومیه
📚 تحریر الوسیلة
📚 العروة الوثقی
👆👆👆👆👆👆👆👆
📚@doros_howze_asghari
🌹احکام نماز : استاد اصغری
1.فجر صادق چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟
2. زمان مخصوص نماز های واجب را بیان فرمایید.
3⃣ جلسه سوم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۱۶ تا ۲۱ (احکام اوقات نماز، وقت فضیلت، و وقت نوافل)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۳. نماز، احکام اوقات نماز، و وقت فضیلت و نوافل (مسأله ۱۶ تا ۲۱ رساله نماز و روزه). ۴ اسفند ۱۴۰۱ .mp3
10.04M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه سوم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَلله عَنْهُ):
وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَلله (صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ؛
1⃣ فَقَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): يَا أَبَاذَرٍّ؛ إِنَّ لِلْمَسْجِدِ تَحِيَّةً،
قُلْتُ: وَ مَا تَحِيَّتُهُ، يَا رَسُولَ اَلله!
قَالَ: رَكْعَتَانِ تَرْكَعُهُمَا، ثُمَّ اِلْتَفَتُّ إِلَيْهِ
فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَمَرْتَنِي بِالصَّلاَةِ، فَمَا اَلصَّلاَةُ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): اَلصَّلاَةُ خَيْرُ مَوْضُوعٍ، فَمَنْ شَاءَ أَقَلَّ، وَ مَنْ شَاءَ أَكْثَرَ
2⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله! أَيُّ اَلْأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلَى اَلله عَزَّ وَ جَلَّ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): اَلْإِيمَانُ بِالله، ثُمَّ اَلْجِهَادُ فِي سَبِيلِهِ
3⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله! أَيُّ اَلْمُؤْمِنِينَ أَكْمَلُ إِيمَاناً؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً
4⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ اَلْمُؤْمِنِينَ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): مَنْ سَلِمَ اَلْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ.
5⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ الله! أَيُّ اَلْهِجْرَةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم): «مَنْ هَجَرَ اَلسُّوءَ»
6⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ اَللَّيْلِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم): «جَوْفُ اَللَّيْلِ اَلْغَابِرِ»
7⃣ قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّلاَةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «طُولُ اَلْقُنُوتِ»
8⃣ قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّدَقَةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «جُهْدٌ مِنْ مُقِلٍّ إِلَى فَقِيرٍ فِي سِرٍّ»
9⃣ قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّوْمِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «فَرْضٌ مُجْزِئٌ وَ عِنْدَ اَللهِ أَضْعَافُ ذَلِكَ»
🔟 قُلْتُ: وَ أَيُّ اَلزَّكَاةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «أَغْلاَهَا ثَمَناً وَ أَنْفَسُهَا عِنْدَ أَهْلِهَا»
1⃣1⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ اَلْجِهَادِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «مَا عُقِرَ فِيهِ جَوَادُهُ، وَ أُهَرِيقَ دَمُهُ»
2⃣1⃣ قُلْتُ: «وَ أَيُّ آيَةٍ أَنْزَلَهَا اَللهُ عَلَيْكَ أَعْظَمُ؟»
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «آيَةُ اَلْكُرْسِيِّ»
🌺 حدیث جلسه: "عظیمترین آيه قرآن"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قُلْتُ: «وَ أَيُّ آيَةٍ أَنْزَلَهَا اَللهُ عَلَيْكَ أَعْظَمُ؟»
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «آيَةُ اَلْكُرْسِيِّ»
🖊 شرح حدیث:
✳️ در ادامه سؤالات، جناب ابوذر میپرسد:
🌱 يا رسول الله! كداميک از آيههايى كه خداى متعال بر تو فرستاده بزرگتر است؟
مراد بزرگی كمّی نيست. چون معلوم است كدام آيه در قرآن بلندتر و بزرگتر از ديگر آيات است، بلكه مراد عظمت مضمونی و محتوايی است.
🍃 حضرت (صلّی الله عليهوآله) میفرمایند: "آية الكرسي".
✅ شايد وجهش اين است كه آية الكرسی شامل ده موضوع توحيدی است.
از اول آية الكرسی، تا «و هو العليّ العظيم»، همين آيه اول، كه به نظر ما آية الكرسی همين آيه اوّل است، آنجایی كه بإطلاقه بگويند آية الكرسي، همين آيه اول مراد است.
مگر تصريح كرده باشند به آن دو آيه بعدى، تا «هم فيها خالدون».
✅ در اين آيه اول ده موضوع توحيدی و معرفتی وجود دارد كه دقت در اينها و ملاحظه اينها بسيار مهم است.
🍃 عظمت و بزرگی آيه به آن موضوعى است كه در آن آيه مطرح شده است، هرچه آن موضوع با اهميتتر باشد، آيه عظمت بيشترى پيدا مىكند.
🍃 آن چيزی كه مربوط به ذات اقدس الهى و مربوط به توحيد پروردگار، صفات و اسماء الهى است، طبعاً اهميتش بيشتر است.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۲؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ (جلسه ۱۵۶ مکاسب محرّمه)
2. رساله نماز و روزه؛ اوقات نمازهای یومیه.pdf
379.9K
📜 ۱. اوقات نمازهای یومیه
📜 ۲. تعداد و وقت نوافل یومیه
📚 تحریر الوسیلة
📚 العروة الوثقی
📚@doros_howze_asghari
4⃣ جلسه چهارم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۲۲ تا ۴۰ (احکام اوقات نماز، ترتیب نمازها، و نما،های مستحبّ)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۴. نماز، احکام اوقات نماز (مسأله ۲۲ تا ۴۰ رساله نماز و روزه). ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ .mp3
11.66M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه چهارم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه: "مضامین صحف ابراهيم"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قَالَ: قُلْتُ يَا رَسُولَ اَلله؛ «فَمَا كَانَتْ صُحُفُ إِبْرَاهِيمَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ)؟»
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «كَانَتْ أَمْثَالاً كُلُّهَا؛
أَيُّهَا اَلْمَلِكُ اَلْمُسَلَّطُ اَلْمُبْتَلَى إِنِّي لَمْ أَبْعَثْكَ لِتَجْتَمِعَ اَلدُّنْيَا بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ، وَ لَكِنِّي بَعَثْتُكَ لِتَرُدَّ عَنِّي دَعْوَةَ اَلْمَظْلُومِ؛ فَإِنِّي لاَ أَرُدُّهَا، وَ إِنْ كَانَتْ مِنْ كَافِرٍ أَوْ فَاجِرٍ فُجُورُهُ عَلَى نَفْسِهِ.»
🖊 شرح حدیث:
✳️ در ادامه سؤالات، جناب ابوذر
🌱 از مضامين صحف ابراهيم (عليهالسّلام) سؤال میكند:
🍃 حضرت (صلّی الله عليهوآله) میفرماید:
صحف ابراهيم تعبيرات تمثيلی و مثالها بود،
نصايحی بود در لباس و شيوه مثال،
از جمله آنها اين بود:
🌱 ای ملک مسلّطی كه به امور مردم ابتلاء پيدا كردی!
من تو را براى جمع كردن دنيا و گردآورى زخارف دنيا براى خودت بر نيانگيختم.
چون همه حوادث عالم معلول اراده الهی است.
همه انسانها و همه ذرات عالم در هر جايى كه هستند خارج از اراده و قدرت الهى نيستند، لذا به فرمانروا خطاب مىشود: "تو كه در سلسله تقديرات الهى قرار گرفته، و به اين منصب نائل شدى، نبايد هدفت جمع مال باشد، وظيفه اصلى حاكمان اين است كه رفع ظلم كنند."
❌ اين ابتلاء همیشگى جوامع بشری است كه بعضى از مردم بر بعض ديگر طغيان میكنند، و ستم روا میدارند، تو بايد مانع اين بشوی.
❇️ از نگاه دين، رسالت حاكمان عبارت است از اقامه عدل، و رفع ظلم از مظلومين، اگرچه كافر يا فاجر باشد.
🌱 من دعاى او و تظلّم او را ردّ نخواهم كرد، و ترتيب اثر خواهم داد.
فجور و گناه او مانع نمىشود از اينكه خداى متعال به او توجّهی نكند،
هر چند او سزای فجور خود را خواهد ديد،
لكن در تنظيم روابط انسانها در اين عالم چون بايد عدل برقرار باشد،
بنابراين اگر ظلمی انجام بگيرد حتّی نسبت به يک فاجر و كافر و او از خداى متعال شكوهای بكند، شكوه او رد نخواهد شد.
✅ اينجا مخاطب مَلِك و پادشاه است، اما مراد فرمانرواست.
◀️ فرمانروای در هر حيطهای،
شما هم در محيط قضاوت تان، در محيط كارتان يک فرمانروا هستيد،
اين معنا در مورد همه كسانى كه به نحوى مسئوليت دارند صادق است، كه بایستى در محيط كار و محيط عيش خودشان و زندگى خودشان نگذارند به كسى ستم شود،
و بدانند كه نفرين و شكايت مظلوم پيش خداى متعال ردّ نخواهد شد.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۲؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ (جلسه ۱۵۷ مکاسب محرّمه)
🌹احکام نماز : استاد اصغری
۱. حکم تکلیفی و وضعی را در مسأله ذیل مشخص نمایید.
(مسأله ۲۴) کسی که به اندازۀ خواندن یک رکعت از نماز وقت دارد، باید نماز را به نیّت ادا بخواند، ولی نباید عمداً نماز را تا آن وقت به تأخیر بیندازد.)
۲. ترتیب بین نماز ظهر و عصر چه نوع شرطی است (واقعی، علمی، ذُکری)؟ تبیین نمایید.
5⃣ جلسه پنجم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۴۱ تا ۵۵ (احکام نماز: ۱. قبله، ۲. پوشش)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۵. نماز، قبله (مسأله ۴۱ تا ۵۵ رساله نماز و روزه). ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ .mp3
8.73M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه پنجم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه: "توصیهی پیامبر اکرم به ابوذر"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!
قَالَ: «أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَلله، فَإِنَّهُ رَأْسُ أَمْرِكَ كُلِّهِ»
فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي!
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «عَلَيْكَ بِتِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ، وَ ذِكْرِ اَلله عَزَّ وَ جَلَّ؛ فَإِنَّهُ ذِكْرٌ لَكَ فِي اَلسَّمَاءِ، وَ نُورٌ فِي اَلْأَرْضِ»
🖊 شرح حدیث:
✳️ جناب ابوذر در ادامه سؤالها از نبیّ مكرّم (صلّی الله عليه و آله) طلب توصيه مىكند؛
يا رسولالله؛ به من توصيهای كنيد!
1⃣ أوصيك بِتَقوى الله
اولين وصيّت حضرت وصيّت به تقوا است.
رأس همه امور تو تقوا باشد، مايه نجات تو در دنيا و آخرت تقواست، مايه قبولى همه كارها و عبادات تقواست «إنّما يتقبّل الله من المتّقين»،
🌱 تقوا عبارت است از مراقبت از خود،
انسان در زندگى مثل آدم مست و خواب حركت نكند، بفهمد چه میكند، مراقب حركات خود باشد كه از چارچوب و محدوده شرع و امر و نهی الهى خارج نشود، همين مراقبت تقواست،
گاهى هم ممكن است در عين مراقبت، از انسان يك لغزشی، خطايی سر بزند، لكن اگر تقوا نبود مثل ماشينی كه فرمانش بريده باشد، از كنترل خارج شود و به جدول بزند.
تقوا، يعنى فرمان را داشته باشيد!
اين لگام سركش اسب نفس در دستتان باشد، اين معناى تقواست.
بايد تمرين كنيم، بهترين وقت تمرين هم همين ايّام جوانى است؛ زيرا هم در جوانى تحصيل آن آسان است، هم ماندگار، اثرش مىماند،
انسان زبانش را، چشمش را، دل خود را مراقب باشد.
2⃣ عليك بتلاوة القرآن
تلاوت قرآن با توجه به معانى آن چنانكه در روايات وارد شده، گويی خداى متعال دارد با شما حرف میزند، اینطوری قرآن را بخوانيد!
عزيزان من! قرآن خواندن را ترك نكنيد!
هيچ روزى بر شما نگذرد مگر اينكه مقدارى تلاوت قرآن بكنيد هر چند كم.
در روايات ما در هر روز تلاوت حداقل پنجاه آيه سفارش شده است، اما اگر پنجاه آيه نشد، دو آيه هم بخوانيد، غنيمت است.
قرآن خواندن هر روز را هرگز ترک نكنيد. سرّی در اين تلاوت قرآن است.
3⃣ و ذكر الله
توصيه بعدى اين است كه خدا را ذاكر باش.
ذكر، اعمّ است از ذكر لسانی، و ذكر قلبى؛
البته لسانی تنها كه فقط لقلقه لسان باشد و به كلّی انسان ساهی و غافل باشد، بعيد است اثرى داشته باشد،
امّا ذكر قلبى بدون لسان، داراى تأثيراتی است.
اگر هر دو با هم باشد خيلى بهتر است.
ذكر الهى مايه ياد در آسمانهاست پيش ملائكه، پيش قدّيسين، پيش ارواح طيّبه، و نور في الأرض.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۱ مکاسب محرّمه).
🌕 آیه تعیین قبله
"قَدْ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ، فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا، فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ، وَ حَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ، وَ إِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ، وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ" (البقرة - ۱۴۴)
ﻧﮕﺎﻩﻫﺎی ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﺁﻣﻴﺰﺕ ﺑﻪﺳﻮی ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪﻭﺿﻮﺡ ﻣﻲﺑﻴﻨﻴﻢ!
ﺍﻛﻨﻮﻥ، ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪﺳﻮی ﻗﺒﻠﻪﺍی ﺑﺮمیﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺘﺶ ﺩﺍﺭی.
ﭘﺲ، ﺑﺮﺍی ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻧﻤﺎﺯ، ﺑﻪﻃﺮﻑ ﻣﺴﺠﺪﺍﻟﺤﺮﺍم ﺑﺮﮔﺮﺩ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻫﻢ ﻫﺮ ﺟﺎ ﻛﻪ ﺑﻮﺩﻳﺪ، ﺑﻪﻃﺮﻑ ﻣﺴﺠﺪﺍﻟﺤﺮﺍم ﺑﺮﮔﺮﺩﻳﺪ.
ﺍﻫﻞﻛﺘﺎﺏ میﺩﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻗﺒﻠﻪ ﻛﺎﺭِ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍﺳﺖ.
ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺸﺎﻥ بیﺧﺒﺮ ﻧﻴﺴﺖ.
◀️ مسأله ۷۸۴. اگر براي پيدا كردن قبله وسيله اي ندارد، يا با اين كه كوشش كرده گمانش به طرفى نمیرود،
چنانچه وقت نماز وسعت دارد بايد چهار نماز به چهار طرف بخواند(۱)،
و اگر به اندازه چهار نماز وقت، بايد به اندازهای كه وقت دارد نماز بخواند، مثلاً فقط به اندازه يک نماز وقت دارد، بايد نماز را به هر طرفى كه میخواهد بخواند، و بايد نمازها را طورى بخواند كه يقين كند يكى از آنها رو به قبله بوده، يا اگر از قبله كج بوده، به طرف دست راست و دست چپ قبله نرسيده است.
(۱) (خوئی، بهجت، تبريزی، سيستانی، زنجانی، مکارم:) نماز خواندن به يك طرف (زنجاني: كه احتمال ميدهد قبله است) كافي است، و احتياط مستحب آن است كه چنانچه وقت نماز وسعت دارد، چهار نماز به چهار طرف بخواند.
📚@doros_howze_asghari
🌹احکام نماز : استاد اصغری
۱. کسی که برای یافتن جهت قبله هیچ راهی ندارد، و گمانش هم به هیچ طرف نمیرود، باید چه کند؟ (نظر مقام معظّم رهبری)
الف) بنابر احتیاط واجب باید به چهار طرف نماز بخواند
ب) نماز خواندن به یک طرف کافی است
ج) باید چهار نماز به چهار طرف بخواند
د) باید آنقدر نماز بخواند که یقین کند رو به قبله بوده است
۲. میزان پوشش لازم مرد در نماز را بیان نمایید.
6⃣ جلسه ششم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۵۶ تا ۶۳ (احکام نماز: شرایط پوشش: پاک بودن)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۶. نماز، پوشش (مسأله ۵۶ تا ۶۳ رساله نماز و روزه). ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ .mp3
6.06M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه ششم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ششم: "جهاد، رهبانيّت امت پيامبر"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي!
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «عَلَيْكَ بِالْجِهَادِ؛ فَإِنَّهُ رَهْبَانِيَّةُ أُمَّتِي»
🖊 شرح حدیث:
✳️ دنباله وصايای قبلى، جناب ابوذر عرض مىكند: باز هم بفرما!
🍃 دل مشتاق، سيراب نمىشود، و مايل است همينطور از پيامبر (صلّی الله عليه و آله) بشنود.
❇️ حضرت با عبارت بسيار زيبايی دستور جهاد مىدهند، جهاد كن! برو به جهاد؛ زيرا جهاد رهبانيّت اُمّت من است.
🌱 مسيحيان خودشان رهبانيت را انتخاب كردند،
خداى متعال اين كار را براى آنها لازم نكرده بود،
«و رَهبانيّةً ابتدعوها ما كتبناها عليهم» (سوره مبارکه حدید - آیه ۲۷) رهبانيت شان اين بود كه در ديرها در حالت انزوا به عبادت و ذكر مشغول بشوند، از جامعه كناره بگيرند، البته نه به اين معنا كه تبليغ دين نكنند.
🌱 آن زمانى كه مسيحيت دين و شريعت الهى بود، مسيحيان خيلى فداكارى كردند.
از جمله سفر به سرزمينها و مناطق دور دست براى تبليغ و دعوتهاى فراوان، كه انسان آثارش را در تاريخ میبيند، لكن آن وقتى هم كه نمیتوانستند تبليغ كنند، رهبانيّت را بر میگزیدند،
اين، در مسيحيت رسم شد، اول به شكل درستى بود، به تدريج به انحراف كشيده شد
🌱 تا زمان پيامبر (صلّی الله عليه و آله) كه ششصد سال و اندی از بعثت حضرت مسيح گذشته است،
و اقلّاً سيصد، چهارصد سالى است كه آن دين دچار انحراف شده، و رهبانيت هم به اين سرنوشت دچار شده است،
ولى هنوز رهبانيت هست، اينجا حضرت مىفرمايند: میخواهيد رهبانيّت بكنيد؟
اين را دوست میدارید؟
🍃 برويد جهاد! جهاد همين رهبانيّت است.
🌱 جهاد يعنى انسان از خانه و زندگى، فرزند، پدر، مادر، همسر، و از همه محبوبان خودش را منعزل بكند، و به سمت سختیها برود، در زمستان روى كوههاى پربرف كردستان، در تابستان در گرمای سوزان خوزستان، خودش را در راه مجاهدت و در معرض شهادت قرار بدهد، اين چقدر زيباست!
🌱 وقتی كه جهاد مطرح نيست، رهبانيت نداريم، ما گوشهگيرى و منزوی شدن و از مردم قهر كردن و به كوهها پناه بردن، اين حرفها را نداريم.
با مردم باشيد! معاشرت كنيد! اسلام دين اجتماع، دين معاشرت است، رهبانيّت میخواهيد، جهاد كنيد، هرجا جهاد بر پاست آنجا رهبانيّت است.
🍃 البته جهاد به معناى اعمّ آن، اعمّ از قتال، هر نوع جهاد در راه خدا،
🌱 در مبارزات غير قتالی، هم رهبانيّت هست، فرض كنيد! عالمى از حوزه علميه قم يا از تهران، وطن و محل شغل و زندگى خودش، منقطع بشود، برود در فلان روستا، نقطه دوردست كشور، و مشغول تبليغ دين، تعليم معارف الهی و فقه اسلامی بشود.
اين هم يک نوع رهبانيّت است.
آنكه مايل به رهبانيّت است، آنجا برود، رهبانيّت بكند.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۲۸ فروردین ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۲ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ششم: نکات تکمیلی
🌕 صحيحة ثانیة زرارة از امام باقر (علیهالسّلام)
1⃣ نسیان: تطهیر و اعاده نماز
❓ وَ نَسِيتُ أَنَّ بِثَوْبِي شَيْئاً، وَ صَلَّيْتُ، ثُمَّ إِنِّي ذَكَرْتُ بَعْدَ ذَلِكَ؟
🍃 قَالَ: تُعِيدُ اَلصَّلاَةَ، وَ تَغْسِلُهُ
2⃣ علم اجمالی: تطهیر و اعاده نماز
❓قُلْتُ: فَإِنْ لَمْ أَكُنْ رَأَيْتُ مَوْضِعَهُ، وَ عَلِمْتُ أَنَّهُ قَدْ أَصَابَهُ، فَطَلَبْتُهُ، فَلَمْ أَقْدِرْ عَلَيْهِ، فَلَمَّا صَلَّيْتُ وَجَدْتُهُ؟
🍃 قَالَ: تَغْسِلُهُ، وَ تُعِيدُ اَلصَّلاَةَ
3⃣ ظنّ به برخورد نجاست، و نیافتن نجاست: تطهیر، و صحت نماز
❓قُلْتُ: فَإِنْ ظَنَنْتُ أَنَّهُ قَدْ أَصَابَهُ وَ لَمْ أَتَيَقَّنْ ذَلِكَ، فَنَظَرْتُ، فَلَمْ أَرَ شَيْئاً، ثُمَّ صَلَّيْتُ فَرَأَيْتُ فِيهِ؟
🍃 قَالَ: تَغْسِلُهُ، وَ لاَتُعِيدُ اَلصَّلاَةَ.
4⃣ استصحاب: بناگذاری بر حالت سابق
❓قُلْتُ: وَ لِمَ ذَاكَ؟
✅ قَالَ: لِأَنَّكَ كُنْتَ عَلَى يَقِينٍ مِنْ طَهَارَتِكَ، ثُمَّ شَكَكْتَ؛ فَلَيْسَ يَنْبَغِي لَكَ أَنْ تَنْقُضَ اَلْيَقِينَ بِالشَّكِّ أَبَداً
🟢 *متن کامل شعر معروف از کتاب معراج السعاده ملا احمد نراقی*
آنکس که بداند و بداند که بداند
اسب شرف از گنبد گردون بجهاند
آنکس که بداند و نداند که بداند
با کوزه ی آب است ولی تشنه بماند
آنکس که نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به مقصد برساند
آنکس که نداند و بخواهد که بداند
جان و تن خود را ز جهالت برهاند
آنکس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند
آنکس که نداند و نخواهد که بداند
حیف است چنین جانوری زنده بماند
🌕 قاعده طهارت: موثقة عمار
بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلْحَسَنِ عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُصَدِّقِ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْه اَلسَّلاَمُ) فِي حَدِيثٍ قَالَ:
"كُلُّ شَيْءٍ نَظِيفٌ حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّهُ قَذِرٌ؛ فَإِذَا عَلِمْتَ فَقَدْ قَذِرَ، وَ مَا لَمْ تَعْلَمْ فَلَيْسَ عَلَيْكَ."
📚@doros_howze_asghari