eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
415 دنبال‌کننده
572 عکس
80 ویدیو
134 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹احکام نماز : استاد اصغری ۱. کسی که برای یافتن جهت قبله هیچ راهی ندارد، و گمانش هم به هیچ طرف نمی‌‌رود، باید چه‌ کند؟ (نظر مقام معظّم رهبری) الف) بنابر احتیاط واجب باید به چهار طرف نماز بخواند ب) نماز خواندن به یک طرف کافی است ج) باید چهار نماز به چهار طرف بخواند د) باید آن‌قدر نماز بخواند که یقین کند رو به قبله بوده است ۲. میزان پوشش لازم مرد در نماز را بیان نمایید.
🌺 شهر الله الأصبّ (خصوصیّت ماه رجب) 🔰 حضرت آیت الله حق شناس (رضوان‌ الله‌ علیه) #️⃣ #️⃣
6⃣ جلسه ششم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۵۶ تا ۶۳ (احکام نماز: شرایط پوشش: پاک بودن)
جلسه ۶. نماز، پوشش (مسأله ۵۶ تا ۶۳ رساله نماز و روزه). ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ .mp3
6.06M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه ششم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ششم: "جهاد، رهبانيّت امت پيامبر" 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «عَلَيْكَ بِالْجِهَادِ؛ فَإِنَّهُ رَهْبَانِيَّةُ أُمَّتِي» 🖊 شرح حدیث: ✳️ دنباله وصايای قبلى، جناب ابوذر عرض مى‌كند: باز هم بفرما! 🍃 دل مشتاق، سيراب نمى‏شود، و مايل است همين‌طور از پيامبر (صلّی الله عليه‌ و آله) بشنود. ❇️ حضرت با عبارت بسيار زيبايی دستور جهاد مى‏دهند، جهاد كن! برو به جهاد؛ زيرا جهاد رهبانيّت اُمّت من است. 🌱 مسيحيان خودشان رهبانيت را انتخاب كردند، خداى متعال اين كار را براى آن‌ها لازم نكرده بود، «و رَهبانيّةً ابتدعوها ما كتبناها عليهم» (سوره مبارکه حدید - آیه ۲۷) رهبانيت شان اين بود كه در ديرها در حالت انزوا به عبادت و ذكر مشغول بشوند، از جامعه كناره بگيرند، البته نه به اين معنا كه تبليغ دين نكنند. 🌱 آن زمانى كه مسيحيت دين و شريعت الهى بود، مسيحيان خيلى فداكارى كردند. از جمله سفر به سرزمين‌ها و مناطق دور دست براى تبليغ و دعوت‌هاى فراوان، كه انسان آثارش را در تاريخ می‌بيند، لكن آن وقتى هم كه نمی‌توانستند تبليغ كنند، رهبانيّت را بر می‌گزیدند، اين، در مسيحيت رسم شد، اول به شكل درستى بود، به تدريج به انحراف كشيده شد 🌱 تا زمان پيامبر (صلّی الله عليه‌ و آله) كه ششصد سال و اندی از بعثت حضرت مسيح گذشته است، و اقلّاً سيصد، چهارصد سالى است كه آن دين دچار انحراف شده، و رهبانيت هم به اين سرنوشت دچار شده است، ولى هنوز رهبانيت هست، اينجا حضرت مى‏فرمايند: می‌خواهيد رهبانيّت بكنيد؟ اين را دوست می‌دارید؟ 🍃 برويد جهاد! جهاد همين رهبانيّت است. 🌱 جهاد يعنى انسان از خانه و زندگى، فرزند، پدر، مادر، همسر، و از همه محبوبان خودش را منعزل بكند، و به سمت سختی‌ها برود، در زمستان روى كوه‌هاى پربرف كردستان، در تابستان در گرمای سوزان خوزستان، خودش را در راه مجاهدت و در معرض شهادت قرار بدهد، اين چقدر زيباست! 🌱 وقتی كه جهاد مطرح نيست، رهبانيت نداريم، ما گوشه‌گيرى و منزوی شدن و از مردم قهر كردن و به كوه‌ها پناه بردن، اين حرف‌ها را نداريم. با مردم باشيد! معاشرت كنيد! اسلام دين اجتماع، دين معاشرت است، رهبانيّت می‌خواهيد، جهاد كنيد، هرجا جهاد بر پاست آنجا رهبانيّت است. 🍃 البته جهاد به معناى اعمّ آن، اعمّ از قتال، هر نوع جهاد در راه خدا، 🌱 در مبارزات غير قتالی، هم رهبانيّت هست، فرض كنيد! عالمى از حوزه علميه قم يا از تهران، وطن و محل شغل و زندگى خودش، منقطع بشود، برود در فلان روستا، نقطه دوردست كشور، و مشغول تبليغ دين، تعليم معارف الهی و فقه اسلامی بشود. اين هم يک نوع رهبانيّت است. آن‌كه مايل به رهبانيّت است، آنجا برود، رهبانيّت بكند. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۲۸ فروردین ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۲ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ششم: نکات تکمیلی 🌕 صحيحة ثانیة زرارة از امام باقر (علیه‌السّلام) 1⃣ نسیان: تطهیر و اعاده نماز ❓ وَ نَسِيتُ أَنَّ بِثَوْبِي شَيْئاً، وَ صَلَّيْتُ، ثُمَّ إِنِّي ذَكَرْتُ بَعْدَ ذَلِكَ؟ 🍃 قَالَ: تُعِيدُ اَلصَّلاَةَ، وَ تَغْسِلُهُ 2⃣ علم اجمالی: تطهیر و اعاده نماز ❓قُلْتُ: فَإِنْ لَمْ أَكُنْ رَأَيْتُ مَوْضِعَهُ، وَ عَلِمْتُ أَنَّهُ قَدْ أَصَابَهُ، فَطَلَبْتُهُ، فَلَمْ أَقْدِرْ عَلَيْهِ، فَلَمَّا صَلَّيْتُ وَجَدْتُهُ؟ 🍃 قَالَ: تَغْسِلُهُ، وَ تُعِيدُ اَلصَّلاَةَ 3⃣ ظنّ به برخورد نجاست، و نیافتن نجاست: تطهیر، و صحت نماز ❓قُلْتُ: فَإِنْ ظَنَنْتُ أَنَّهُ قَدْ أَصَابَهُ وَ لَمْ أَتَيَقَّنْ ذَلِكَ، فَنَظَرْتُ، فَلَمْ أَرَ شَيْئاً، ثُمَّ صَلَّيْتُ فَرَأَيْتُ فِيهِ؟ 🍃 قَالَ: تَغْسِلُهُ، وَ لاَتُعِيدُ اَلصَّلاَةَ. 4⃣ استصحاب: بناگذاری بر حالت سابق ❓قُلْتُ: وَ لِمَ ذَاكَ؟ ✅ قَالَ: لِأَنَّكَ كُنْتَ عَلَى يَقِينٍ مِنْ طَهَارَتِكَ، ثُمَّ شَكَكْتَ؛ فَلَيْسَ يَنْبَغِي لَكَ أَنْ تَنْقُضَ اَلْيَقِينَ بِالشَّكِّ أَبَداً 🟢 *متن کامل شعر معروف از کتاب  معراج السعاده ملا احمد نراقی* آن‌کس که بداند و بداند که بداند اسب شرف از گنبد گردون بجهاند آن‌کس که بداند و نداند که بداند با کوزه ی آب است ولی تشنه بماند آن‌کس که نداند و بداند که نداند لنگان خرک خویش به مقصد برساند آن‌کس که نداند و بخواهد که بداند جان و تن خود را ز جهالت برهاند آن‌کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند آن‌کس که نداند و نخواهد که بداند حیف است چنین جانوری زنده بماند 🌕 قاعده طهارت: موثقة عمار بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلْحَسَنِ عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُصَدِّقِ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْه اَلسَّلاَمُ) فِي حَدِيثٍ قَالَ: "كُلُّ شَيْءٍ نَظِيفٌ حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّهُ قَذِرٌ؛ فَإِذَا عَلِمْتَ فَقَدْ قَذِرَ، وَ مَا لَمْ تَعْلَمْ فَلَيْسَ عَلَيْكَ." 📚@doros_howze_asghari
🌺 شهر الله الأصمّ؛ ماه نشنیدن بدی (فضیلت ماه رجب و اغتنام فرصت) 🔰 حضرت آیت الله حق شناس (رضوان‌ الله‌ علیه) #️⃣ #️⃣
7⃣ جلسه هفتم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۶۴ تا ۸۸ (احکام نماز: شرایط پوشش)
جلسه ۷. نماز، شرایط پوشش (مسأله ۶۴ تا ۸۸ رساله نماز و روزه). ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ .mp3
9M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه هفتم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه هفتم: "صمت، سکوتِ مدبّرانه و عاقلانه" 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «عَلَيْكَ بِالصَّمْتِ إِلاَّ مِنْ خَيْرٍ؛ فَإِنَّهُ مَطْرَدَةٌ لِلشَّيْطَانِ عَنْكَ، وَ عَوْنٌ لَكَ عَلَى أُمُورِ دِينِكَ» 🖊 شرح حدیث: ✳️ ابوذر از شنيدن حِكَم و تعاليم نبي مكرّم (صلّی الله عليه‌ و آله) سير نمى‏شود، در ذيل اين روايت طولانى عرض مى‌كند: زدني! 🍃 صمت با سكوت فرق دارد. 🍃 صمت، سكوتِ مدبّرانه و عاقلانه است، نه اينكه انسان از روى تنبلی يا ناتوانى يا موقع‌نشناسی سكوت كند، اين را صمت نمی‌گویند، صمت يعنى: سكوت حساب شده. 🌱 فرمود: بر تو باد به صمت، مگر آن جايى كه در كلام خيری وجود داشته باشد، كه طبعاً صمت هم در اينجا صدق نمى‌كند، ولى عبارت، عبارت بليغ و گويايی است. 1⃣ اين سكوت موجب می‌شود كه شيطان از تو دور بشود. 2⃣ كمك مى‌كند به تو در امر دين؛ حرف‌هاى زيادى، بی تأمّل حرف زدن، شيطان را بر دل انسان مسلّط مى‌كند، علاوه بر اين‌كه از امور دين هم انسان را دور مى‌كند، يكى از امور دين صدق است، يكى سلامت در نيّت است، يكى نُصح در مقام گفتار است، وقتى كه صمت نبود، اين‌ها هم به كلّی پايمال می‌شوند. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۳ مکاسب محرّمه).
🌺 ماه رجب و شب‌زنده‌داری (ماه رجب و منادی آن را بزرگ بشمارید) 🔰 حضرت آیت الله حق شناس (رضوان‌ الله‌ علیه) #️⃣ #️⃣
8⃣ جلسه هشتم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۸۹ تا ۱۱۳ (احکام نماز: شرایط پوشش و مکان نمازگزار)
🌺 حدیث جلسه ۸: "نگاه به پايين‌تر از خود در امور دنیوی" 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «اُنْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ تَحْتَكَ، وَ لاَ تَنْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَكَ؛ (فَإِنَّهُ أَجْدَرُ أَنْ لاَ تَزْدَرِيَ نِعْمَةَ اَلله عَلَيْكَ)» ◀️ در مسائل دنيوی و شخصی، به آن كسى كه پايين‌تر از توست نگاه كن، و به كسى كه بالاتر از توست نگاه نكن! زیرا زمینه‌ساز این‌است که نعمت خدا را بر خودت كوچک نشماری. 🖊 شرح حدیث: ✳️ ابوذر از شنيدن حِكَم و تعاليم نبي مكرّم (صلّی الله عليه‌ و آله) سير نمى‏شود، در ذيل اين روايت طولانى عرض مى‌كند: زدني! 🍃 اين، يک دستور عامّی است كه در مرحله اول آرامش و آسايش خيال براى انسان به وجود می‌آورد، و در مرحله دوم او را از شحّ، كه عبارت از حرص و بخل است، مصون و محفوظ می‌دارد: «و مَن يوقَ شُحَّ نفسِه فأولئك هم المُفلحون» (سوره مبارکه تغابن - آیه ۱۶). 🍃 حضرت (صلّی الله‌عليه‌وآله) مى‏فرمايند: در مسائل دنيوی، در امور زندگى، به آن كسى كه بالاتر از توست نگاه نكن! به آن كسى كه پايين‌تر از توست نگاه كن! 🌱 چون نفس انسان سیری‌ناپذیر است، اين هم يكى از رازهای الهى است كه در هيچ مرحله‌اى نفس انسان قانع نيست. ❇️ اين خصوصيت نفس انسانى اگر درست هدايت بشود حركت او به سوى كمال هيچ‌وقت متوقف نخواهد شد، به هر نقطه‌اى كه می‌رسد، بالاترش را می‌خواهد، ولی وقتی صحيح هدايت نشد، محصور به امور مادى خواهد شد، و اين چيز خطرناكی است. 🌱 كسى كه در منزل اجاره‌اى زندگى مى‌كند، مايل است يک منزل ملكی داشته باشد، اگرچه يک اتاق داشته باشد. 🌱 منزل ملكی را تهيه مى‌كند، بعد كه آن شور و عطش اوليه فرو نشست، نگاه مى‌كند، می‌بيند منزل رفقايش سه اتاق يا چهار اتاق دارد، می‌رود سراغ تبديل آن به احسن، مى‌گويد: اگر اين تهيه بشود، من هيچ مشكلى ندارم، 🌱 آن كه تهيه شد، بيشترش را می‌خواهد. 🍃 اين نفس انسانى است، در همه امور همين‌طور است، در امور مادى محسوس و نامحسوس، نامحسوس مثل مقام و شأن، هميشه يک چيزى بالاتر و پست عالی‌تر را طلب مى‌كند. ❇️ البته در مسائل معنوى اين عطش و غريزه سیری‌ناپذیر خوب است. در تحصيل علم، تقوا، تخلّق به مكارم اخلاقى، و در مسير توحيد و سلوک إلى الله، خوب و پسنديده است كه انسان به بالاتر از خود نگاه كند، بگويد كم است، عطش او بيشتر بشود، از اين غريزه در آنجا استفاده كردن خوب است. اين موتور را در آن راه و مسير به كار انداختن بسيار مطلوب است. ❌ اما در مسائل مادى به حرص منتهى می‌شود. اگر جلوى اين حس زياده‌خواهى را نگيريد، به هر چه برسيد، سيری ندارد. اين حس را بايد در درون سركوب كرد، راهش هم همين است، نگاه كنيد به مادون خودتان. 🌱 شما الآن خانه اجاره‌اى می‌نشینید، نگاه كنيد به آن كسى كه، در به در، دنبال خانه اجاره‌اى مى‌گردد، پيدا نمى‌كند. پس شما خيلى وضع بهترى داريد، 🌱 يا خانه‌اى ملكی داراى دو اتاق داريد، نگاه كنيد به آن كسى كه در خانه اجاره‌اى است، صاحب‌خانه‌اش مرتّب مى‌گويد يا بايد اجاره را زياد كنی، يا بايد تخليه كنی! 🍃 به او نگاه كنيد تا نعمت و لطف خدا را بر خودتان، احساس كنيد تا بدانيد آنچه داريد كم نيست. ⛔️ البته بعضى از ما مسلمان‌ها اشتباه كرديم، عده‌اى هم از دشمنان ما همين اشتباه را أخذ كردند، كه: قناعت موجب شده مسلمانان به جاهاى بالا نرسند. ❌ نه، اين، مربوط به مسائل شخصی است. آن هم مسائل دنيوی شخصى، كه هرچه قانع‌تر، هرچه كم‌خواه‌تر بهتر، ✅ نه در مسائل عمومى، نه در مسائل علمى، نه در مقامات اُخروی، در كسب علم به هيچ حدّش قانع نشويد! در تحقيق به هيچ حد قانع نشويد. كسى جلوى اين‌ها را نگرفته است. ❌ جلوى زياده‌خواهى مادى براى خود را گرفته، يعنى همان چيزى كه امروز منشأ همه فسادها و همه جنگ‌هاى دنيا است كه براى خود می‌خواهند. 🌱 براى پيشرفت علم كه جنگى وجود ندارد. ❌ برای تصرف منابع نفتی و بازارهاى تسليحاتی به نفع فلان كمپانی است كه جنگ پيش مى‌آيد، برای مسائل شخصی است. ✅ بنابراين، آن‌چه در اين روايت، و در روايات مشابه در باب قناعت گفته شده، فقط در مسائل شخصی است. آن هم بخش مادى قضيه. در بخش معنوى مطلقاً چنين چيزى نيست. ❇️ اين، نگاه به ما دون، نه ما فوق، زمينه‌ساز اين است كه: "نعمت خدا را بر خودت كوچک نشماری." 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۴ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه هشتم: نکات تکمیلی ◀️ لباس نمازگزار 5⃣ لباس مرد از طلا نباشد 🌕 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): "لاَ تَخَتَّمْ بِالذَّهَبِ؛ فَإِنَّهُ زِينَتُكَ فِي اَلْآخِرَةِ". 6⃣ لباس مرد از ابریشم خالص نباشد 🌕 وَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَلْجَبَّارِ قَالَ: ❓كَتَبْتُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) أَسْأَلُهُ هَلْ يُصَلَّى فِي قَلَنْسُوَةِ حَرِيرٍ مَحْضٍ أَوْ قَلَنْسُوَةِ دِيبَاجٍ؟ 🍃 فَكَتَبَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): "لاَ تَحِلُّ اَلصَّلاَةُ فِي حَرِيرٍ مَحْضٍ". ◀️ مکان نمازگزار 4⃣ از قبر پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و امام (عليه‌السّلام) جلوتر نباشد 🍃 مسأله ۸۸۴. انسان بايد رعايت ادب را بكند و جلوتر از قبر پيغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم) و امام (عليه‌السّلام) نماز نخواند، و چنان‌چه نماز خواندن بی‌احترامی باشد حرام است، ولى نماز باطل نيست. [امام‌خمینی‌ (رحمه‌الله)] 🌱 [آیت‌الله سيستانى] بايد پشت به قبر پیغمبر و ائمّه (علیهم‌السّلام) در صورتى كه بی‌احترامی به آنان باشد نماز نخواند، و در غير اين صورت اشكال ندارد، ولی نماز در هر دو حال صحيح است. 🌱 [آیت‌الله مكارم] شايسته است انسان رعايت ادب كند و جلوتر از قبر پيغمبر و امام نماز نخواند، و در صورتى كه نماز خواندن هتك و بی‌احترامی باشد حرام است، و نماز هم اشكال دارد، در غير اين صورت نماز باطل نيست. 6⃣ بین زن و مرد فاصله (حداقل یک وجب) باشد 🍃 مسأله ۸۸۶. بنا بر احتياط مستحب بايد زن عقب تر از مرد بايستد، و جاى سجده او از جاى ايستادن مرد كمي عقب تر باشد. [امام‌خمینی‌ (رحمه‌الله)] 🌱 [آیت‌الله سيستانى] بايد بنا بر احتياط لازم زن عقب تر از مرد بايستد، اقلاً به مقداری كه جاى سجده او برابر جاى دو زانوی مرد در حال سجده باشد. 🌱 [آیت‌الله مكارم] بايد در نماز، زن عقب‌تر از مرد بايستد، و جاى سجده او از جاى سجده مرد كمى عقب‌تر باشد، و الّا نماز باطل است؛ در اين حكم محرم و غير محرم تفاوتي ندارند. ✅ ولى اگر ميان مرد و زن ديوار يا پرده و مانند آن باشد يا به اندازه ده ذراع (تقريباً پنج متر) فاصله باشد اشكال ندارد. 📚@doros_howze_asghari
🌹احکام نماز : استاد اصغری ۱. شرط "لباس مرد از طلا نباشد" چه نوع شرطی است؟ الف) شرط واقعی ب) شرط علمی ج) شرط ذُکری د) گزینه ب و ج ۲. به نظر مقام معظّم رهبری "شرکت در نماز جماعتی که واسطه‌ی اتصالِ مردان، زنان بدون پرده و حائل هستند" چه حکمی دارد؟ الف) بنابر احتیاط مستحب اعاده شود ب) بنابر احتیاط لازم باطل است ج) نماز باطل است د) اگر یک وجب فاصله باشد صحيح است
🌺 این ماه عزیز است (تذکراتی پیرامون ماه رجب) 🔰 حضرت آیت الله حق شناس (رضوان‌ الله‌ علیه) #️⃣ #️⃣
🌺 فضیلت روزه ماه رجب 📚 المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (رضوان‌الله‌علیه) #️⃣ #️⃣
9⃣ جلسه نهم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۱۱۴ تا ۱۲۸ (احکام نماز: احکام مسجد)
🌺 حدیث جلسه ۹: "صله رحم، دوستی و مجالست با مساکین" 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «صِلْ قَرَابَتَكَ وَ إِنْ قَطَعُوكَ؛ وَ أَحِبَّ اَلْمَسَاكِينَ؛ وَ أَكْثِرْ مُجَالَسَتَهُمْ» 🖊 شرح حدیث: ✳️ در ادامه درخواست ابوذر براى بيشتر دانستن، حضرت (صلّی الله عليه‌وآله) مى‏فرمايند: 1⃣ «صِلْ قَرَابَتَكَ» با نزديكان و خويشاوندان خود ارتباط خود را محفوظ بدار! 🍃 يكى از اسرار ماندگاری فرهنگ اسلامى و تبادل نسل به نسل معارف الهی، مسأله صله رحم است. يعنى كانون گرم خویشاوندى و خانوادگى بايد باقى بماند، بهترين وسيله ارتباط تفكّرات صحيح و سُنَن صحيح اسلامى به نسل‌هاى بعد همين محيط‌هاى خانوادگى است. اين يكى از علل و حِكَم توصيه به صله رحم است كه قطع رحم از محرّمات است. 🌱 «وَ إِنْ قَطَعُوكَ»؛ هرچند از طرف مقابل پاسخ مناسبی داده نمی‌شود، اما تو ارتباط را قطع نكن! ارتباط را حفظ كن! 🍃 شايد رازش اين است كه بالأخره در اكثر موارد اين ارتباط يک جانبه به ارتباط دوجانبه خواهد انجاميد، البته حِكَم و منافع گوناگون ديگرى هم می‌شود تصور كرد. 2⃣ «وَ أَحِبَّ اَلْمَسَاكِينَ» مستمندان را دوست بدار! اين يک احساس خيلى مفيدی است، به عدالت كمک مى‌كند، به دورى از محيط‌هاى إسراف و تجمّل و تُرَف و تعدّی از حدود كه مخصوص برخورداران از ثروت است، به دورى از اين‌ها كمک مى‌كند. 3⃣ «وَ أَكْثِرْ مُجَالَسَتَهُمْ» با آن‌ها نشست و برخاست كن! طبيعت مادّیِ انسان به سمت اين است كه به سوى ثروت و اهل ثروت و غنا برود. در محيط مادّی چون معيار مادّه است، انسان هرجا پول بود به سمت او كُرنش مى‌كند، لذا ميل به همنشيني با أغنياء و ثروتمندان به وجود مى‌آيد. 🍃 نقطه مقابلش اين است كه انسان به سمت كسانى كه برخورداری شان از ثروت كم است يا برخوردار نيستند اصلاً به اين سمت توجه كند، 🌱 نشست و برخاست با اين‌ها انسان را از آن محيط دور مى‌كند، از آن دلبستگی‌ها دور مى‌كند. به نِعَم و الطاف الهى كه در اوست، آشنا مى‌كند. 🌱 يكى از عيوب بعضى از ما همين است. در فلان شهر يا فلان روستا وقتى غنی ای به طرف ما مى‌آيد، نشست و برخاست با او را مغتنم می‌شماریم، اين، ما را از آن حقيقتی كه اسلام ما را به آن دعوت مى‌كند، دور مى‌كند، 🌱 روحانى در هر سِمتى كه باشد يكى از بزرگ‌ترين محسّناتش اين است كه به اين دستور عمل كند، مجالست با فقرا كند، با آن‌ها بنشيند، برخيزد، آن‌ها را دوست بدارد، با آن‌ها صميمی باشد، اين خيلى كار بزرگى است. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۵ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۹ 🍃 مراتب ثواب مساجد 📚@doros_howze_asghari
📜 جزوه جلسه نهم: نکات تکمیلی ◀️ احکام مسجد 2⃣ زینت کردن به مسجد 🍃 مسأله ۹۰۸. بنا بر احتياط واجب مسجد را به طلا نبايد زينت نمايند (امام خمینی، آیت الله سیستانی و مکارم) 3⃣ امور منافی با شأن و احترام مسجد انجام نگیرد ❓س ۳۹۳: آيا انجام تمرين‏های ورزشی در مسجد محل يا خوابيدن در آن جايز است؟ اين کارها در مسجدهای ديگر چه حکمی دارد؟ 🍃 ج: مسجد جای ورزش و تمرين ورزشی نيست، و از کارهايی که با شأن و منزلت مسجد منافات دارد، بايد پرهيز شود، و خوابيدن در مسجد هم مکروه است. ❓س ۳۹۹: آيا پخش موسيقی شاد از مسجد به مناسبت جشن ميلاد ائمه معصومين (عليهم‏السلام) شرعاً اشکال دارد؟ 🍃 ج: واضح است که مسجد جایگاه شرعی خاصی دارد، لذا اگر پخش موسیقی در آن منافی با حرمت مسجد باشد، حرام است، حتی اگر از نوع موسیقی غیرلهوی حلال باشد. 5⃣ عمل بر خلاف کیفیت وقف و مسجدیت نباشد ❓س ۳۹۸: آيا نمايش فيلم‏های سينمايی که توسط وزارت ارشاد اسلامی ايران توزيع می‏شود، در مسجد برای شرکت کنندگان در جلسات قرآنی، اشکال شرعی دارد يا خير؟ 🍃 ج: تبديل مسجد به مکانی برای نمايش فيلم‏های سينمايی جايز نيست، ولی نمايش فيلم‏های مذهبی و انقلابی دارای محتوای مفيد و آموزنده به مناسبت خاصی و برحسب نياز و تحت نظارت امام جماعت مسجد اشکال ندارد. ❓س ۳۹۴: آيا استفاده از شبستان مسجد برای رشد فکری، فرهنگی و نظامی (با آموزشهای نظامی) جوانان جايز است؟ آيا با توجه به کمبود مکان های اختصاصی می‏توان اين کارها را در ايوان مسجد انجام داد؟ 🍃 ج: کارهایی از قبیل کلاس‌‌های آموزشی، اگر با شأن مسجد منافات ندارد و مزاحمتی برای برگزاری نماز جماعت و نمازگزاران ندارد، اشکال ندارد. 📚@doros_howze_asghari
🌹احکام نماز : استاد اصغری ۱. نظر مقام معظّم رهبری در مورد زینت کردن مسجد به طلا چیست؟ الف) بنابر احتیاط واجب حرام است ب) بنابر احتیاط مستحب حرام است ج) اگر اسراف حساب شود حرام است د) مکروه است ۲. به نظر مقام معظّم رهبری "ورود کفار به مساجد مسلمانان" چه حکمی دارد؟ الف) اگر برای مشاهده‌ی آثار تاریخی باشد مانعی ندارد ب) در مسجدالحرام جایز نیست، اما در سایر مساجد ایرادی ندارد ج) جایز نیست د) اگر ورود آنان هتک و بی حرمتی مسجد شمرده شود جایز نیست
🌺 ماه رجب ماه مبارکی است. شایسته‌ترین عمل در ماه رجب استغفار است. همه ما به استغفار احتیاج داریم. ✏️ رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: حقاً و انصافاً ماه رجب ماه مبارکی است. رحمت الهی در سرتاسر این ماه در اختیار آحاد مردمی است که دل‌هایشان متذکر به یاد پروردگار باشد. ✏️ شایسته‌ترین عملی که انسان در این ماه انجام میدهد استغفار است. واقعاً همه‌ی ما احتیاج داریم به این‌که استغفار کنیم. به خدای متعال پناه ببریم. ✏️ مغفرت الهی بزرگترین نعمتی است که در دنیا و آخرت خدای متعال به یک انسان عنایت می‌کند. حتی اولیاء الهی، حتی پیغمبر خدا از مغفرت الهی بی‌نیاز نیستند. لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ. ✏️ این مغفرت به خاطر آن است که احدی نمی‌تواند حق اطاعت و عبادت پروردگار به جای بیاورد. هیچ کس نیست که بتواند حق عبادت پروردگار را، حق بندگی را، آن طور که شایسته‌ی اوست به جا بیاورد. هر چه مجاهدت هم بکند نمی‌تواند. احتیاج داریم به استغفار. همه‌مان باید استغفار کنیم.۱۴۰۲/۱۰/۲۶ #️⃣ #️⃣
🔟 جلسه دهم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۱۲۹ تا ۱۳۷ (احکام نماز: اذان و اقامه)
جلسه ۱۰. نماز، اذان و اقامه (مسأله ۱۲۹ تا ۱۳۷ رساله نماز و روزه). ۴ خرداد ۱۴۰۲ .mp3
8.52M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه دهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۱۰: "متابعتِ حقّ" 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «قُلِ اَلْحَقَّ، وَ إِنْ كَانَ مُرّاً» 🖊 شرح حدیث: 1⃣ تلخ بودن حق گاهى به اين صورت است كه براى خود انسان تلخ است، انسان يک حقيقتی را بخواهد اعتراف كند، براى خود او تلخ است، مثل اينكه يک قضاوتی است عليهِ خود او، عليهِ كسان او، 2⃣ و گاهى اين تلخی برای مخاطب است. اگرچه به كام مخاطب شما كه شخص محترمی است، رفيق نزديكى است، رودر بایستى هم داريد تلخ مى‌آيد، در عين حال حق را بگو! ✅ به گمان من اوّلی سخت‌تر از دوّمى است. 🍃 دوّمى يک نوع شجاعتی را می‌طلبد كه انسان دچار رودربايستی نشود، و آنچه را كه حق است به خاطر رفاقت و ملاحظات گوناگون پنهان نكند، 🍃 لكن اوّلی شجاعت بيشترى را لازم دارد؛ زيرا شجاعت در مقابل نفس خود انسان است. اين، آن جايى است كه غالباً از مزالّ اَقدام است، اينجا هم مى‏فرمايند: حق را بيان كن! هرچند براى تو تلخ باشد. 🍃 در قرآن هم آمده است: «و لو علی أنفسكم أو الوالدين أو الأقربين» [يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيّاً أَوْ فَقِيراً فَالله أَوْلَىٰ بِهِمَا، فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَن تَعْدِلُوا، وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (النساء - ۱۳۵)] 🍃 ابوذر (رحمه‌الله) به اين نصيحت عمل كرد، در سخت‌ترين اوقات كه گفتن حقايق براى او خيلى هزينه داشت، او حقايق را با صدای بلند بيان كرد، چه در مدينه، چه در شام، ❇️ آن نكته دقيقی كه اينجا وجود دارد اين است كه حق چيست؟ 🛑 خيلى‌ها حرفى را می‌زنند، طرف مقابلش هم حرف مقابل آن‌ها را می‌زند، و هر دو ادعا می‌كنند حرف ما حق است. 🌱 به نظر می‌رسد آنچه براى ما، عمل شخصی‌مان، بينى و بين‌الله بايد ملاک باشد، آن حجّت است، حجّت الهى است. سر خودمان را كلاه نگذاريم، محاسبه كنيم، ببينيم بر طبق حجت و استدلالی كه می‌توان آن را پيش خداى متعال در مقابل احتجاج الهى عرضه كرد،‌ آن را حق بدانيم، و بر آن ايستادگی كنيم ولو تلخ باشد. نه اينكه با توجيه و تأويل و كلاه شرعى يک چيزى را حق تصور كنيم، بعد هم بگوييم آن حق است، حق را بگو! يعنی چيزي را كه جازم به حقّانيت آن هستى، اين جزم هم آن وقتى حاصل می‌شود، كه يک حجّتی بر آن قائم باشد كه انسان بتواند به آن احتجاج كند. هم پيش نفس خودش، هم نزد خداى خودش. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۶ مکاسب محرّمه).
📜 نکات "اذان و اقامه" 📚@doros_howze_asghari
جزوه 12 - اذان و اقامه.pdf
396.3K
🌺 جزوه جلسه ۱۰، فقه pdf 🍀 اذان و اقامه 🍃 ۱. اقسام اذان 🍃 ۲. موارد سقوط اذان و اقامه 🍃 ۳. شرایط اذان و اقامه 🍃 ۴. مستحبات اذان و اقامه 📚@doros_howze_asghari