eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
411 دنبال‌کننده
603 عکس
98 ویدیو
136 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام ۹.mp3
17.72M
📚کلاس آموزش احکام 🖊حجت‌الاسلام والمسلمین اصغری ⛳️ جلسه نهم 📒 رساله نماز و روزه؛ مسأله ۸۷۴ تا ۸۸۶ (برخی احکام مبطلات؛ مکروهات؛ موارد وجوب قضا و کفّاره) 📆هر روز ساعت ۱۳ 🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳ 🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه) https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
🌕 احکام روزه ۱۷ 🌺 کفّاره افطار عمدی ❇️ مسأله ۸۸۷. کفّاره افطار عمدی روزه ماه مبارک رمضان در شرع مقدّس اسلام یکی از سه مورد زیر است: ۱. آزاد کردن یک برده؛ ۲. گرفتن دو ماه روزه؛ ۳. غذا دادن به شصت فقیر. به جهت این‌که در این دوران برده‌ای وجود ندارد که بتوان آزاد کرد، مکلّف باید یکی از دو کار دیگر را انجام دهد. 🍃 عن أبِي عَبْدِاللهِ (عليه‌السّلام):‏... يُعْتِقُ نَسَمَةً، أو يَصُومُ شَهرَينِ مُتَتَابِعَينِ، أو يُطعِمُ سِتِّينَ مِسْكِيناً... (الكافي) ❇️ مسأله ۸۸۸. کسی که می‌خواهد دو ماه کفّاره روزه ماه رمضان را بگیرد، باید یک ماه تمام و حدّاقل یک روز از ماه دوم را پی‌درپی روزه بگیرد، و اگر بقیه ماه دوم پی‌‌در‌‌پی نباشد، اشکال ندارد. ❇️ مسأله ۸۸۹. کسی که باید پی‌‌در‌‌پی روزه بگیرد، اگر در بین آن بدون عذر یک روز روزه نگیرد یا زمانی شروع کند که در بین آن به روزی برخورد کند که مانند عید قربان روزه آن حرام است و یا روزی باشد که روزه آن واجب است، مثلاً به روزی برسد که نذر کرده آن روز را روزه بگیرد، ایامی را که روزه گرفته، حساب نبوده و باید دوباره از ابتدا روزه بگیرد. ❇️ مسأله ۸۹۰. کسی‌‌که می‌‌خواهد شصت روز روزه بگیرد، اگر بین آن به واسطه عذری؛ مانند بیماری یا حیض، نتواند روزه بگیرد، بعد از برطرف شدن عذر می‌‌تواند بقیه روزه‌ها را بگیرد و لازم نیست از ابتدا شروع کند. ❇️ مسأله ۸۹۱. غذا دادن به شصت فقیر را می‌توان به دو صورت انجام داد: ۱. با غذای آماده آنان را سیر کرد. ۲. به هر نفر ۷۵۰ گرم (یک مُد) گندم، آرد، نان، برنج یا سایر مواد غذایی (جو، ماکارونی، عدس، لپه، سایر حبوبات، کشمش، خرما و مانند اين‌ها) داد. 🍃 دادن پول به فقیر كافى نيست، ولى اگر فقير را در خريد آن جنس از طرف مؤدّی کفّاره، و تملیک آن به خود وكيل كند، و فقير نيز اين کار را انجام دهد كافى است. 🍃 کفّاره افطار عمدی با موارد دیگر کفّاره، مثل کفّاره تأخیر، فدیه بیمار و... ۲ تفاوت اصلی دارد: 🌱 ۱. در کفّاره افطار عمدی باید ۶۰ فقیر مختلف اطعام شوند، و نمی‌شود یک فقیر را چندبار اطعام کرد، امّا در فدیه و کفّاره تأخیر می‌شود تمام کفّاره را به یک فقیر داد. 🌱 ۲. در کفّاره افطار عمدی به هر دو صورت مذکور در مسأله می‌توان فقیر را اطعام کرد، امّا در کفّاره تأخیر و فدیه فقط صورت دوم، یعنی ۷۵۰ گرم طعام دادن باید انجام گیرد، و سیر کردن کافی نیست. ❇️ مسأله ۸۹۲. فقیر کسی است که مخارج سال خود و خانواده‌‌اش را ندارد، و نمی‌‌تواند به‌‌دست آورد. ❇️ مسأله ۸۹۳. اگر کسی هیچ یک از سه موردی را که برای کفّاره عمد مخیّر است، نتواند انجام دهد، باید به هر تعداد فقیر که قادر است غذا بدهد، و احتیاط آن است که استغفار هم بکند، و اگر به هیچ وجه قادر بر غذا دادن به فقرا نیست، کافی است که استغفار کند، یعنی با دل و زبان بگوید: اَستَغفِرُ اللهَ (از خداوند بخشایش می‌طلبم). 🍃 اختلاف کمی در ترتیب این مسأله وجود دارد: 🌱 امام و آیت‌الله سیستانی: هر چند مد كه مى‌تواند به فقرا طعام بدهد، و اگر نتواند طعام بدهد بايد استغفار كند، اگرچه مثلاً يک مرتبه بگويد «اَستغفرُ اللهَ» 🌱 آیت‌الله مكارم: هر چند «مد» كه مى‌تواند به فقرا اطعام كند، و اگر نتواند بايد (۱۸) روز روزه بگيرد، و اگر نتواند هر چند روز كه مى‌تواند به جا آورد، و اگر نتواند استغفار كند، و همين اندازه كه در قلب بگويد: «استغفر الله» كافى است. ❇️ مسأله ۸۹۴. کسی که به دلیل عدم توانایی بر روزه و غذا دادن به فقیر وظیفه‌اش استغفار است، اگر بعدها بتواند روزه بگیرد یا به فقرا غذا دهد، احتیاط مستحب آن است که انجام دهد. 🌱 امام و آیت‌الله سیستانی: احتياط واجب هر وقت بتواند، كفاره را بدهد. 🌱 آیت‌الله مكارم و آقا: واجب نيست بعداً كه قدرت پيدا كرد كفّاره را بدهد. ❇️ مسأله ۸۹۵. کسی که برای کفّاره عمدی می‌خواهد به شصت فقیر غذا دهد، اگر به شصت فقیر دسترسی دارد، نمی‌تواند سهم دو نفر یا بیشتر را به یک نفر بدهد، بلکه لازم است به تمام شصت نفر به اندازه سهم هر یک غذا بدهد. البته می‌تواند سهم افراد خانواده شخص فقیر را به او واگذار کند که برای آنان مصرف کند و در فقیر، تفاوتی میان بچه و بزرگ یا زن و مرد نیست. ❇️ مسأله ۸۹۸. کسی که کفّاره بر او واجب شده، لازم نیست آن را فوراً انجام دهد، ولی نباید آن را به قدری تأخیر بیندازد که کوتاهی در ادای واجب شمرده شود. ❇️ مسأله ۸۹۹. اگر چند سال بگذرد و کفّاره واجب را ندهد، چیزی بر آن اضافه نمی‌شود. 🍃 این‌که بعد از گذشت چند سال قیمت اجناس گران‌تر می‌شود، ارتباطی به زیاد شدن کفّاره ندارد، بلکه محصول تورّم است. ❇️ مسأله ۹۰۰. در انجام قضای روزه و کفاره آن، ترتیبی وجود ندارد، و می‌‌توان هر کدام را بر دیگری مقدّم کرد. 🖋حجت‌الإسلام و المسلمین استاد اصغری بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دام ظلّه العالی)
🌙 ماه بندگی؛ ۱۷ 🌺 مقدّمه‌ای برای شب قدر 🌸بیانات حضرت آيت‌الله حق‏شناس (رحمه‌الله)🌸 1⃣ تا طلوع فجر بايد تصميم بگيرى‏ 🍃 پس امشب كه شب‏ قدر است تا طلوع فجر كه ملائكه به آسمان باز مى‏گردند، بايد تصميم خودت را بگيرى. اى امام‏ زمان! اين رفقاى ما را نگهدار، اين‌ها مى‏خواهند در اين دنيا بنابر فرمايش اميرمؤمنان (علیه‌السّلام) تجارت كنند. 2⃣ خاطره‏ اى از شيخ محمدحسين زاهد (رحمه‌الله) 🍃 خدا رحمت كند مرحوم آشيخ محمد حسين زاهد را كه گفت: «من يک مقدار از اين پول‏هايى كه بى‏اشكال است و برايم احراز شده است كه چه‏ جور پولى است، براى ماه رمضانم نگه مى‏دارم، كه اقلاً در ماه‏ رمضان‏ يک قدرى از مال حلال ارتزاق بكنم»، داداش جون! 🍃 اين ها را بنده عرض مى‏كنم تا بدانيم براى چه خلق شده‏ايم، و چه لباس‏هايى براى قامت ما دوخته‏اند، و ما در چه مرحله‏اى هستيم. 3⃣ مذاکره علم در شب قدر 🍃 واقعاً بنده از عزادارى آقايان لذت بردم. در روايت وارد شده است كه هر كس اين دو شب را به مذاكره‏ى علم بگذراند؛ هر يک ساعت ثواب يک احياى تامّ و تمام را در بر دارد. يكى از برنامه‏هاى امشب، آگاهى دادن به شماست. مذاكره‏ى علم همين است، همين «قال الصادق (علیه‌السّلام)» و «قال الباقر (علیه‌السّلام)» است. 4⃣ برترين عمل ماه رمضان، دورى از گناه‏ 🍃 رفقاى عزيز من! اگر بخواهيد از اميرمؤمنان (علیه‌السّلام) تبعيت بكنيد؛ بايد به اين نكات توجه بفرماييد. اميرمؤمنان (علیه‌السّلام) عرضه داشت: يا رسول الله! افضل اعمال در اين ماه كدام است؟ حضرت فرمودند: «الورعُ عن محارم الله». 5⃣ مبادا از رحمت خدا مأيوس شويد! 🍃 «وَ إِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» (سوره مبارکه انعام - آیه ۵۴) 🍃 آى رفقاى عزيز! شناختن پروردگار اين است. مبادا شما مأيوس بشويد! ابداً يأس در كار نيست. 🌱 پروردگار فرمود: اگر فرعون -كه ادّعاى خدايى كرد- يک مرتبه مرا صدا مى‏زد؛ نجاتش مى‏دادم! بايد اين خدا را بشناسيم، رفقاى عزيز من! بايد بشناسيم و تصميم بر توبه بگيريم. 🌱 با اين‌كه قارون به حضرت موسى (علیه‌السّلام) اهانت كرد، به پيغمبر اولوالعزم اهانت كرد؛ امّا پروردگار به ذات اقدسش قسم خورد كه اگر او يک مرتبه مرا صدا زده بود، من نجاتش مى‏دادم! 6⃣ پروردگارا! ما آبرو نداريم‏ 🍃 فرمود: «اللّهمَّ إنَّ كَثرةَ الذُّنوبِ تَكُفُّ أيدِيَنَا عن انبِساطها إليكَ بالسُّؤالِ، و المداوَمةَ على المعاصي تَمنَعُنا عن التضرّعِ و الإبتهالِ». 🌱 اى پروردگار من! ما آبرو نداريم. جوانى است، غفلت است، عدم توجه به آينده است. ما از بس روسياه هستيم، نمى‏توانيم دست به سوى تو دراز كنيم. مداومت بر معاصى بر دل‏هاى ما اثر گذاشته و نمى‏توانيم از تو خواهش و تمنّا كنيم. 7⃣ خداوند كوهى را به كاهى ببخشد! 🍃 «و الرَّجاءَ يَحُثُّنا على سُؤالِك، يا ذَا الجلال و الإکرام؛ فَلا تَرُدَّ أكُفَّنَا المتضرّعةَ إليك إلّا بِبُلوغ الآمال». 🌱 امّا اى پروردگار عزيز! از ته دلِ ما يكى مى‏گويد كه خداوند علىِّ اعلى كوهى را به كاهى بخشد. «همه‏ى ملک سليمان به يكى مور ببخشد بدهد هر دو جهان را و دلى را نرماند» الهى العفو...
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚کلاس آموزش احکام 🖊حجت‌الاسلام والمسلمین اصغری ⛳️ جلسه دهم 📒 رساله نماز و روزه؛ مسأله ۸۸۷ تا ۹۰۰ (کفّاره ی افطار عمدی) 📆هر روز ساعت ۱۳ 🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳ 🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
احکام ۱۰.mp3
19.1M
📚کلاس آموزش احکام 🖊حجت‌الاسلام والمسلمین اصغری ⛳️ جلسه دهم 📒 رساله نماز و روزه؛ مسأله ۸۸۷ تا ۹۰۰ (کفّاره ی افطار عمدی) 📆هر روز ساعت ۱۳ 🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳ 🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه) https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
🌕 احکام روزه ۱۸ 🌺 مواردی که فقط قضای روزه واجب است ❇️ مسأله ۹۰۱. کسی که در روز ماه رمضان نیّت روزه نمی‌کند، یا از روی ریا روزه می‌گیرد یا قصد می‌كند كه روزه نباشد، ولی هیچ یک از کارهایی را که موجب باطل شدن روزه است انجام نمی‌دهد، قضای آن روز بر او واجب است، ولی کفاره واجب نیست. 🍃 نیّت رکن عمل عبادی مثل روزه است، و اگر به هر نحوی به آن اخلال وارد شود چه عمداً چه سهواً، چه با برگشتن از نیّت، چه با تردید و قصد قاطع بنابر احتیاط، عمل باطل است، امّا اگر مبطل دیگری انجام نگیرد فقط قضاء لازم دارد. ❇️ مسأله ۹۰۲. اگر کسی در شب ماه رمضان جنب باشد و به تفصیلی که در مساله ۸۴۴ گفته شد تا اذان صبح از خواب دوّم بیدار نشود، فقط قضای روزه بر او واجب است، البته تا مغرب باید از انجام کارهایی که روزه را باطل می‌‌کند، خودداری کند. ❇️ مسأله ۹۰۳. کسی که در ماه رمضان غسل جنابت را فراموش کرده و با حال جنابت چند روز روزه بگیرد، فقط قضای آن روزه‌ها بر او واجب است. ❇️مسأله ۹۰۴. در سحر ماه رمضان تا وقتی یقین به طلوع فجر نکرده است، می‌تواند کارهایی را که موجب باطل شدن روزه است انجام دهد. 🍃 طبق آیه شریفه و روایات تا وقتی که احراز طلوع فجر نشده است امساک لازم نیست، و خوردن و آشامیدن جایز است، وقتی که طلوع فجر ثابت شد دیگر نباید خورد👇 «وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ... » (البقرة - ١٨٧) ❇️ مسأله ۹۰۵. اگر در سحر ماه رمضان بدون این‌که تحقیق کند صبح شده یا نه، کاری که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، و سپس معلوم شود که آن هنگام صبح بوده است، باید قضای آن روز را بگیرد، ولی اگر با تحقیق و علم به این‌که صبح نشده، انجام داده باشد، و بعد معلوم شود که صبح بوده است، قضای آن روز بر او واجب نیست. 🍃 برخی از مراجع بین اطمینان حاصل از تحقیق، و اطمینان از طریق رادیو و ساعت و... فرق می‌گذارند، مثل آیت‌الله سیستانی، و تنها در صورتی که تحقیق صورت گرفته باشد (صورت اول) قضا را لازم نمی‌دانند، اما حضرت آقا فرقی نمی‌گذارند و در هر دو صورت می‌فرمایند قضا لازم نیست. ❇️ مسأله ۹۰۶. در روز ماه رمضان تا وقتی یقین به مغرب نکرده است، نمی‌تواند افطار کند. 🍃 بین طلوع فجر و مغرب تفاوت اساسی وجود دارد: 🌱 در طلوع فجر حکم جواز خوردن و آشامیدن است تا احراز شود طلوع فجر (استصحاب لیل)، 🌱 امّا در مغرب حکم وجوب امساک و حرمت خوردن و آشامیدن است تا احراز شود مغرب شده است (استصحاب نهار و بقاء روزه)؛ لذا تا دلیل معتبر شرعی بر مغرب نباشد، خوردن و آشامیدن جایز نیست، و در صورت ارتکاب قضا و کفّاره واجب است👇 ❇️ مسأله ۸۸۴. اگر در ماه رمضان به گفته کسی که می‌گوید مغرب شده و اعتمادی به گفته او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفّاره بر او واجب می‌شود. ❇️ مسأله ۹۰۷. اگر در روز ماه رمضان به خاطر تاریکی هوا یقین کند مغرب شده یا کسانی که خبر آن‌ها شرعاً حجت است بگویند مغرب شده و افطار کند، سپس معلوم شود آن هنگام مغرب نبوده است، باید قضای آن روز را به‌جا آورد. 🍃 در مغرب ولو با تحقیق هم یقین به مغرب نماید، اما بعداً بفهمد اشتباه بوده، قضا لازم است، مگر در مورد هوای ابری، که روایت داریم و ظنّ هم در آن‌جا متّبع است👇 ❇️ مسأله ۹۰۸. اگر بر اثر ابری بودن آسمان گمان کند مغرب شده و افطار کند، بعد معلوم شود مغرب نبوده است، قضای آن روز واجب نیست. ❇️ مسأله ۹۰۹. اگر به دلیلی باطل کردن روزه جایز یا واجب شود، مانند این‌که او را مجبور کنند کاری که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، یا برای نجات جان غریق، خود را در آب بیندازد، در این صورت، کفّاره بر او واجب نیست، ولی باید قضای آن روز را بگیرد. 🍃 در مسائل قبل بیان شد که برای وجوب کفّاره سه شرط اساسی است: ۱. عمد؛ ۲. اختیار؛ ۳. بدون عذر لذا در مسأله فوق که فرد معذور است، فقط قضا دارد، و کفّاره واجب نیست. 🖋حجت‌الإسلام و المسلمین استاد اصغری بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دام ظلّه العالی)
🌙 ماه بندگی؛ ۱۸ 🌺 فضائل و عظمت و اعمال شب قدر 1⃣ پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در دهه آخر رخت‌خواب خود را جمع می‌کرد، و کمر خود را محکم می‌بست برای عبادت، و هر شب، کلّ شب را احیاء می‌کردند. 🍃 عن علي (عليه‌السّلام) في حديث: انّ النبيّ (صلّى اللهُ عليه و آله) كان إذا دخل العشر [الأواخر] من شهر رمضان شمّر، و شدّ الميزر، و برز من بيته، و اعتكف، و أحيى اللّيل كلّه، و كان يغتسل كل ليلة منه بين العشاءين. (سنن النبي (ص)، ص: ۲۳۳) 2⃣ غسل هر شب وارد شده است. (بهتر است اول وقت، بین نماز مغرب و عشاء به جا آورد) 3⃣ عمل در آن بهتر از هزار ماه است. 4⃣ در آن شب تقدیر امور سال می‌شود. 5⃣ آمرزش گناهان، اثر احیاء شب قدر 🍃 عن الباقر (عليه‌السّلام): من أَحيا ليلةَ القدر غُفِرَت له ذنوبُه، و لو كانت ذنوبُه عددَ نجومِ السّماء و مثاقيلِ الجبال، و مكائيلِ البحار. 🍃 عن النبيّ (صلّى اللهُ عليه و آله) أَنّه قال: من أَحيا ليلة القدر حوّل عنه العذاب إلى السنة القابلة. 6⃣ روز آن نیز مانند شب آن با عظمت است. 🍃 عن أَبي عبد اللهِ الصّادق (صلوات اللهِ عليه) انّه قال: يومها مثل ليلتها يعني ليلة القدر. 7⃣ قرب الهی در بیداری در شب قدر، رحمت الهی با کمک به مساکین در شب قدر، جواز عبور از صراط با صدقه در شب قدر، نجات از آتش با استغفار در شب قدر، رضایت الهی با دو رکعت نماز در شب قدر. 🍃 عن النبيّ (صلّى اللهُ عليه و آله) أَنّه قال: قال موسى: إِلهي أريد قربك؟ قال: قربي لمن يستيقظ ليلة القدر، قال: إِلهي أريد رحمتك؟ قال: رحمتي لمن رحم المساكين ليلة القدر، قال: إِلهي أريد الجواز على الصّراط؟ قال: ذلك لمن تصدّق بصدقة في ليلة القدر، قال: إِلهي أريد من أَشجار الجنّة و ثمارها؟ قال: ذلك لمن سبّح تسبيحة في ليلة القدر، قال: إِلهي أريد النجاة من النار؟ قال: ذلك لمن استغفر في ليلة القدر، قال: إِلهي أريد رضاك؟ قال: رضاي لمن صلّى ركعتين في ليلة القدر. 8⃣ شب نوزدهم، شب تقدیر است. 🍃 التَّقْدِيرُ فِي لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ 🌱 شب نوزدهم؛ شب تقدیر به معنای اندازه‌گیری کردنِ امور است، البته می‌گویند نسبت به سال آینده. 🌱 یعنی اين‌كه امور هر موجودی در سال آینده چگونه باشد، از ناحیه خداوند در شب نوزدهم رسیدگی می‌شود.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚کلاس آموزش احکام 🖊حجت‌الاسلام والمسلمین اصغری ⛳️ جلسه یازدهم 📒 رساله نماز و روزه؛ مسأله ۹۰۱ تا ۹۱۱ (مواردی که فقط قضای روزه واجب است) 📆هر روز ساعت ۱۳ 🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳ 🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
🌕 احکام روزه ۱۹ 🌺 احکام قضای روزه ۱ ❇️ مسأله ۹۱۲. کسی که یک یا چند روز بی‌هوش و در حال اغما بوده و روزه واجب از او فوت شده است، لازم نیست قضای روزه آن روزها را بگیرد. 🍃 ظاهراً مقصود بی‌هوشی غیر اختیاری است، و إلا در بی‌هوشی اختیاری بنابر احتیاط قضاء نماید، (آیت‌الله سیستانی هم در رساله جامع به این مطلب تصریح نمودند)؛ شبیه به این مسأله در نماز هم هست👇 ❇️ مسأله ۶۳۰. اگر مکلّف در تمام وقت نماز بی‌هوش باشد، قضای آن واجب نیست؛ مگر این‌که بی‌هوشی به اختیار خودش بوده باشد، که بنابر احتیاط واجب باید نماز را قضا کند. ❇️ مسأله ۹۱۳. کسی که به خاطر مستی روزه از او فوت شده است، مانند این‌که نیّت روزه نکرده، هر چند تمام روز را امساک کرده باشد، روزه‌‌اش صحیح نیست، و قضای آن واجب است. 🍃 در اخلال به نيّت بدون انجام هیچ مبطلی، تنها قضا لازم بود، و کفّاره ندارد. ❇️ مسأله ۹۱۴. کسی که نیّت روزه کرده، سپس مست شده و همه یا بخشی از روز را با حال مستی گذرانیده بنابر احتیاط واجب باید روزه آن روز را قضا کند، مخصوصاً در مستی های شدید که موجب زایل شدن عقل است. ❇️ مسأله ۹۱۵. در دو مسأله قبل فرقی نمی‌کند که خوردن مادّه مست کننده برای او حرام باشد، یا به خاطر بیماری یا بی‌اطّلاعی از موضوع (یعنی نمی‌‌دانسته مایعی که می‌‌نوشد شراب است)، حرام نباشد. ❇️ مسأله ۹۱۶. روزهایی را که زن به خاطر عادت ماهانه یا زایمان روزه نگرفته است، باید پس از ماه رمضان قضا کند. ❇️ مسأله ۹۱۷. اگر كسى بر اثر بیمارى یا عادت ماهانه یا خونریزى زایمان (نفاس) روزه ماه رمضان را نگیرد، و پیش از تمام شدن ماه رمضان از دنیا برود، لازم نیست روزه‏هایى را كه نگرفته است، به نیابت از او قضا کنند. 🍃 زیرا بعد از ماه مبارک رمضان تکلیف قضا متوجّه او می‌شود، و فرد قبل از توجّه‌ تکلیف فوت کرده است، لذا قضا واجب نیست. 🍃 اگر فرد در ماه مبارک بیمار باشد، و بعد از آن هم بیماری ادامه یابد، و قبل از ماه مبارکِ آینده فوت کند، ورثه تکلیفی ندارند، نه نسبت به قضاء، و نه نسبت به فدیه؛ امّا اگر در ماه مبارک بعد فوت کند، ورثه از اموال او باید فدیه سال قبل را پرداخت نمایند. 🖋حجت‌الإسلام و المسلمین استاد اصغری بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دام ظلّه العالی)
🌙 ماه بندگی؛ ۱۹ 🌺 فضائل امیرالمؤمنین (صلواتُ الله و سلامُه علیه) 1⃣ فضائل غیر قابل اندازه‌گیری 🌱 نبیّ مکرّم (صلّی الله عليه و آله) در مورد حضرت امیر (عليه‌السّلام) فرمودند: ایشان شخصیتی ناشناخته‌اند: 🍃 قَالَ النَّبِيُّ (صلّی الله علیه و آله): يَا عَلِيُّ مَا عَرَفَ اللهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ غَيْرِي وَ غَيْرُكَ؛ وَ مَا عَرَفَكَ حَقَ مَعْرِفَتِكَ غَيْرُ اللهِ وَ غَيْرِي. (مناقب آل أبي طالب (علیهم‌السّلام) (لابن شهرآشوب)؛ ج ۳؛ ص ۲۶۷)   2⃣ اگر تمام مخلوقات جمع شوند تا فضائل حضرت را شمارش کنند درمانده اند. 🍃 قَالَ رَسُولُ اللهِ (صلّی الله علیه و آله): لَوْ أَنَّ الْغِيَاضَ أَقْلَامٌ، وَ الْبَحْرَ مِدَادٌ، وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ، وَ الْإِنْسَ كُتَّابٌ؛ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ. (كنز الفوائد کراجکی؛ ج ۱؛ ص ۲۸۰) 3⃣ با وجود این‌که ۷۰ سال بالای منابر خطباء حضرت را لعن می‌کردند، و مطاعن جعل می‌کردند، اما با این وجود برتری حضرت و مناقب ایشان عالم‌گیر است. 🌱 عامر بن عبدالله بن زبیر، خلیل بن احمد فراهیدی، امام شافعی، زمخشری همه در حق حضرت امیر می‌گویند: 🍃 ما أقولُ فيمن كَتَم مُحبّوه فضائلَه خوفاً و تقیةً، و أعداؤُه بغضاً و حسداً، و ظَهَر مِن ذَینِ و ذَینِ ما مَلَأَ الخافَقَين. 🌱 با وجود همه مخفی کاری‌های دوستان و دشمنان، فضائل حضرت سرتاسر عالم را پر کرده است.   4⃣ امیرالمؤمنین مُطهِّر موجودات 🌱 بیان فصائل حضرت گوش، و چشم و دهان و جان ما را تطهیر می‌کند. 🍃 قَالَ رَسُولُ اللهِ (صلّی الله علیه و آله): إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَعَلَ لِأَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَضَائِلَ لَا يُحْصِي عَدَدَهَا غَيْرُهُ، فَمَنْ ذَكَرَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ مُقِرّاً بِهَا غَفَرَ اللهَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ، وَ لَوْ وَافَى الْقِيَامَةَ بِذُنُوبِ الثَّقَلَيْنِ؛ وَ مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (علیه السّلام) لَمْ تَزَلِ الْمَلَائِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِتِلْكَ الْكِتَابَةِ رَسْمٌ؛ وَ مَنِ اسْتَمَعَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِي اكْتَسَبَهَا بِالاسْتِمَاع؛ِ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى كِتَابَةٍ فِي فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِي اكْتَسَبَهَا بِالنَّظَرِ؛ ثُمَّ قَالَ: النَّظَرُ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عِبَادَةٌ، وَ ذِكْرُهُ عِبَادَةٌ، وَ لَا يُقْبَلُ إِيمَانُ عَبْدٍ إِلَّا بِوَلَايَتِهِ، وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِ. (الأمالي (للصدوق)؛ ص ۱۳۸) 5⃣ ذکر و یاد حضرت عبادت است 🌱 ابن اثیر جزری عالم أهل سنت هم نقل می‌کند که همه از دیدن حضرت به وجد می‌آمدند، و ذکر (لا إله إلا الله) می‌گفتند: 🍃 قَالَ رَسُولُ اللهِ (صلّی الله علیه و آله): النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ عَلِيٍّ عِبَادَةٌ. قيل معناه أنّ علياً كانَ إذا بَرَزَ؛ قال الناسُ: لا إله إلا الله ما أشرفَ هذا الفتى، لا إله إلا الله ما أكرمَ هذا الفتى، لا إله إلا الله ما أعلمَ هذا الفتى، لا إله إلا الله ما أشجعَ هذا الفتى، فكانت رؤيتُه تَحمِلُهم على كلمة التوحيد. ◀️ مرحوم مجلسی می‌فرمایند: أقول أراد هذا الناصب أن ينفيَ عنه منقبةً فأثبتَ له أضعافَها، و ما الباعثُ على ذلك؛ و أيُّ استبعاد في أن يكون محضُ النظرِ إليه (صلوات الله عليه) عبادةً.
احکام ۱۱.mp3
20.52M
📚کلاس آموزش احکام 🖊حجت‌الاسلام والمسلمین اصغری ⛳️ جلسه یازدهم 📒 رساله نماز و روزه؛ مسأله ۹۰۱ تا ۹۱۱ (مواردی که فقط قضای روزه واجب است) 📆هر روز ساعت ۱۳ 🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳ 🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه) https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚کلاس آموزش احکام 🖊حجت‌الاسلام والمسلمین اصغری ⛳️ جلسه دوازدهم 📒 رساله نماز و روزه؛ مسأله ۹۱۲ تا ۹۲۲ (احکام قضای روزه) 📆هر روز ساعت ۱۳ 🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳ 🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)