eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
413 دنبال‌کننده
601 عکس
91 ویدیو
136 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه ۳۲. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۴۳. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... قلت دلالتهما علی العموم. ۲۰ آبان ۱۴۰۳ .mp3
10.23M
🎙جلسه ۳۲. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي ج۱، ص ۲۴۳؛ الأمر الثاني... قلت: دلالتهما علی العموم و الاستیعاب 📆 یکشنبه؛ ۲۰ آبان ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۳۲: «رساله حقوق: حقّ زبان» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:... «وَ حَقُّ اَللِّسَانِ إِكْرَامُهُ عَنِ اَلْخَنَا، وَ تَعْوِيدُهُ اَلْخَيْرَ، وَ تَرْكُ اَلْفُضُولِ اَلَّتِي لاَ فَائِدَةَ لَهَا، وَ اَلْبِرُّ بِالنَّاسِ، وَ حُسْنُ اَلْقَوْلِ فِيهِمْ» 🖊 شرح حدیث: 🍃 می‌فرماید: 1⃣ حقّ زبان بر عهده‌ی تو این است که آن را از دشنام سالم بداری. 🍃 آن را اکرام کنی، و برتر و گرامی‌تر بدانی از این‌که آن را دچاربدگویی و زشت‌گویی کنی. 🛑 این، واقعاً اهانت به زبان است، زبانی که می‌تواند ذکر خدا را بگوید، می‌تواند عالی‌ترین حِکَم را از قلب و ذهن انسان به فضای بیرون، به گوش دیگران منتقل کند، خیلی وسیله‌ی مهمّی است. انسان این ابزار محترم و گرامی را پست کند، تحقیر کند، کوچک کند به این‌که آن را به دشنام مثلاً یا دروغ آلوده کند. 2️⃣ یکی دیگر از حقوق زبان این است که آن را به خیر عادت بدهد. 🍃 بعضی زبان‌شان به شرّ عادت کرده. غالباً این مشکلات از نوجوانی و جوانی شروع می‌شود. هرچه به دهانش آمده گفته، از پدر و مادر و از معاشرین این‌طوری یادگرفته؛ دروغ گفته، بد گفته، تعبیرات زشت به کار برده. همین‌طور برایش عادت شده. حال، هم که مرد کاملی است، دلش می‌خواهد خوب زندگی بکند، این زبان طبق عادت حرکت می‌کند! ✅ باید ریاضت بکشد، مواظب باشد که دروغ نگوید، مواظب باشد که حرف زشت نزند، فحش ندهد. 🍃 ما دیده بودیم در یکی از این زندان‌های دوره‌ی طاغوت در مشهد، افسری بود کأنّه ساخته شده بود برای فحش! وقتی وارد زندان می‌شد، اهمیت نداشت که مخاطبش چه کسی است، شروع می‌کرد به دادنِ فحش‌هایی که ما تا آن موقع نشنیده بودیم، شاید دیگران شنیده بودند. ظاهراً در تولید فحش‌های قبیح مبتکر بود. هیچ عصبانی هم نبود، که بگوییم عصبانی است دارد فحش می‌دهد. این، عادت زشتی است. مثل این است که انسان زبانش را دربیاورد در نجاست‌ها وارد کند! چنین چیزی است، بلکه بدتر از این است. ❌ فحش، نجاست معنوی است، باطنِ آن، قاذورات و کثافات است. 🍃 عبارت «تعویدُه الخیر» که این‌جا می‌فرماید، برای نجات از چنین وضعی است. از جوانی زبان‌تان را به خیر، به تعبیرات خوب، به ذکر الهی، به بیانات محبّت‌آمیز عادت بدهید. 3️⃣ یکی از حقوق زبان، ترک زیاده‌گویی‌هایی است که فایده‌ای در بیان آن‌ها نیست. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۳؛ فیض کاشانی 📆 دوشنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۰ (جلسه ۴۲۶ مکاسب محرّمه)
📜 ۲.۱۴. اجتماع امر و نهی 🍃 ۱۴.۲. تنبیه دوم: صغرویة المقام لکبری التزاحم ◀️ وجوه تقدیم نهی 1⃣ دلالت نهی اقوی از امر است ❌ آخوند: با مقدمات حکمت و عقل فهمیده می‌شود.
جلسه ۳۵. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۹۲. المسألة ۲۶، الولایة من قبل الجائر...المسوّغ الثاني، الإکراه...قال في القواعد. ۲۱ آبان ۱۴۰۳ .mp3
10.14M
جلسه ۳۵. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الرابع المکاسب، ج۲، ص ۹۲؛ المسألة السادسة و العشرون: الولایة من قبل الجائر... المسوّغ الثاني: الإکراه... قال: في القواعد 📆 دوشنبه؛ ۲۱ آبان ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۳۵: «تبختر و خودآرایی ممدوح در مقابل دشمن» 🌕 عن امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «(لَمّا کان یومَ بدر) اِعْتَمَّ أَبُو دُجَانَةَ اَلْأَنْصَارِيُّ، وَ أَرْخَى عَذَبَةَ اَلْعِمَامَةِ مِنْ خَلْفِهِ بَيْنَ كَتِفَيْهِ، ثُمَّ جَعَلَ يَتَبَخْتَرُ بَيْنَ اَلصَّفَّيْنِ؛ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «إِنَّ هَذِهِ لَمِشْيَةٌ يُبْغِضُهَا اَللَّهُ تَعَالَى إِلَّا عِنْدَ اَلْقِتَالِ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 حضرت می‌فرمایند در روز جنگ بدر، وقتی که دو صف در مقابل هم قرار گرفتند، ابی دُجانۀ انصاری که از شجاعان عرب و از مسلمان‌های خوب بود عِمامه‌ی خودش را -که عمامه می‌پیچیدند، لباس معمولیِ عرب جزوش عِمامه بود- عمامه را که پیچید، این «عِذبَه» یعنی تحت الحنک که ما می‌گوئیم، این را «أرخی مِن خلفِه بین کتفیه»، انداخت این‌طوری پشت سرش تحت الحنک را. 🍃 ثُمَّ جَعَلَ يَتَبَخْتَرُ بَيْنَ اَلصَّفَّيْنِ؛ با تبختر بنا کرد در بین صف مسلمین و کفار راه رفتن. 🍃 فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): پیغمبر وقتی چشمش افتاد دید ابی‌دُجانة این‌طور با تبختر حرکت می‌کند، فرمود: 🍃«إِنَّ هَذِهِ لَمِشْيَةٌ يُبْغِضُهَا اَللَّهُ تَعَالَى إِلَّا عِنْدَ اَلْقِتَالِ». دو چیز در این جمله هست که هر دو مهم است، فرمود: ❇️ این‌طور با تبختر راه رفتن و خودآرائی‌کردن را خدای متعال از انسان مبغوض می‌دارد، مگر در مقابل دشمن. «قتال» یعنی در مقابل دشمن. 1⃣ این، اوّلاً نشان‌دهنده‌ی این است که مشیِ به تواضع و خضوع مَشیی است که خدای متعال آن را برای زندگی معمولیِ انسان می‌پسندد و دوست می‌دارد. این که شخصی با تبختر راه برود، این را خدای متعال نمی‌پسندد. 🌱 البته مشیِ به خضوع هم معنایش این نیست که انسان گردنش را همیشه باید کج نگه دارد، یا لباس مندرس بپوشد! نه، انسان می‌تواند سرش را هم بالا بگیرد، سینه‌اش را هم جلو بدهد، امّا حالت تبختر و تکّبر نداشته باشد. این‌ها را باید از هم تمییز داد. آن حالت تبختر و بی‌اعتنایی و تکبّر و از خود راضی بودن، نشان‌دهنده‌ی این‌که به کسی اعتنایی ندارند، این را خدای متعال مبغوض می‌دارد. 2⃣ یک استثناء دارد و آن در مقابل دشمن است. این که «عند القتال» فرمودند، این، مخصوصِ میدان جنگ سُنّتی به آن شکل نیست، زیرا آن‌طور میدان جنگی اصلاً وجود ندارد که شخص یا اشخاصی جلوی چشم افراد بخواهند راه بروند و تبختر کنند؛ ✅ یعنی در منظرِ دشمن هر چه می‌توانید حالت تعظّم و بی‌اعتنایی به خودتان بگیرید، دشمن شما را بزرگ ببیند، شما را بی‌اعتنا ببیند. 🍃 این در موضع‌گیری‌های سیاسی هم هست، مخصوص جسم و آن هیأت جسمی و آن به‌اصطلاح بقول آقایان پوزیشِنِ جسمانی فقط نیست، این در همه‌ی خصوصیاتِ انسان است. در مقابل دشمن، تذلّل، همانی است که صائب گفت: اشک کباب مایه‌ی طغیان آتش است! ابراز ذلّت به هر زبانی. گاهی هم انسان به زبان اظهار ذلت نمی‌کند، امّا مفهوم کلام را که آن دشمن هم می‌گیرد، این احساس ذلّت است، احساس تسلیم است در مقابل او، ولو با تعبیراتی که ظاهرش تعبیرات تَجلُّد و این‌هاست در آن، امّا باطن مطلب و روح مطلب را دشمن هم می‌فهمد که این شخص دارد اظهارِ تسلیم می‌کند در مقابلش. این از جمله‌ی چیزهایی است که مشمول این حدیث است. 📚 النوادر، صفحۀ ۱۳۹، مرحوم راوندی 📆 ۲۳ اسفند ۱۳۸۳ (جلسه ۳۵ مکاسب محرّمه)
📜 جزوه نموداری 📚 المکاسب، ج۲، ص ۹۲؛ دفع الضرر المخوف عن المؤمنين من دون إكراه 🍃 تقریر یکی از رفقای درس
جلسه ۳۳. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۴۴. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... و منها أنّ دفع المفسدة أولی. ۲۱ آبان ۱۴۰۳ .mp3
10.29M
🎙جلسه ۳۳. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي ج۱، ص ۲۴۴؛ الأمر الثاني... و منها: أنّ دفع المفسدة أولی من جلب المقتضي 📆 دوشنبه؛ ۲۱ آبان ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۳۳: «رساله حقوق: حقّ گوش و چشم» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:... «وَ حَقُّ اَلسَّمْعِ تَنْزِيهُهُ عَنْ سَمَاعِ اَلْغِيبَةِ، وَ سَمَاعِ مَا لاَيَحِلُّ سَمَاعُهُ؛ وَ حَقُّ اَلْبَصَرِ أَنْ تَغُضَّهُ عَمَّا لاَيَحِلُّ لَكَ، وَ تَعْتَبِرَ بِالنَّظَرِ بِهِ (و یَعتَبِر بالنّظر به، یا یُعتَبَر بالنّظر به)» 🖊 شرح حدیث: 🍃 اوّلین چیزی که امام سجاد (علیه‌الصلاةوالسلام) به عنوان حقّ گوش ذکر می‌فرمایند، این است که: 1⃣ او را منزّه و پاکیزه بداری از این‌که غیبت را بشنود. 🛑 اوّل غیبت را ذکر می‌کنند. نشان‌دهنده‌ی اهمیّت این گناه است. بعد، ذکر عامّ بعد الخاصّ است. 2⃣ شنیدن هر آن چیزی که شنیدنش جایز نیست. 🍃 خیلی چیزها شنیدنش جایز نیست: مثل غنای لهوی و بقیه‌ی محرّمات سمعی. لکن در درجه‌ی اوّل، غیبت را ذکر می‌کنند، که هم می‌تواند ناظر به اهمیت غیبت باشد، و هم می‌تواند ناظر به شیاع این گناه باشد. 🍃 حقّ چشم این است که: 1⃣ آن را فروبنشانی، یا ببندی از آن چیزهایی که نگاه کردن تو به آن حلال نیست. 2⃣ یک بخش دیگر، یکی از دو حقّ بزرگ چشم هم این است که چشم را وسیله‌ی اعتبار قراربدهد. 🍃 چیزهایی را انسان مشاهده می‌کند، می‌تواند از آن عبرت بگیرد. خیلی چیزها را انسان مشاهده می‌کند که می‌تواند مایه‌ی عبرت برای انسان باشد، انسان از آن‌ها درس بگیرد. 🍃 البته این حدیث ادامه دارد... 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۳؛ فیض کاشانی 📆 دوشنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ (جلسه ۴۲۷ مکاسب محرّمه)
📜 ۲.۱۴. اجتماع امر و نهی 🍃 ۱۴.۲. تنبیه دوم: صغرویة المقام لکبری التزاحم ◀️ وجوه تقدیم نهی 2⃣ دفع المفسدة أولی من جلب المنفعة ❌ اشکال میرزای قمی، و ردّ آخوند ❌ اشکالات چهارگانه مرحوم آخوند
هدایت شده از میرهاشم حسینی
♦️دوره فشرده راویان مقاومت 🔰سخنرانان: حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی (نماینده محترم مجلس خبرگان رهبری و مسئول دفتر حفظ و نشر رهبر معظم انقلاب در قم) ساعت ۷:۰۰ 🔰آقای دکتر ناصر کنعانی (معاون وزیر و سخنگوی سابق وزارت امور خارجه)ساعت۸:۰۰ 🔰حجت الاسلام والمسلمین امیری طیبی (استاد حوزه و دانشگاه)ساعت۹:۰۰ 🔰حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی (استاد حوزه و دانشگاه)ساعت۱۰:۰۰ 🔰حجت الاسلام والمسلمین بی آزار تهرانی (تولیت محترم آستان مقدس امامزاده صالح ع)ساعت۱۱:۰۰ 🔰حجت الاسلام والمسلمین استاد میرهاشم حسینی (تولیت معظم حوزه علمیه آیت الله حق شناس (ره) و حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (ره)) بلافاصله بعد از نماز ظهر و عصر 🔰جناب آقای علی فروغی (مدیر شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران)ساعت۱۲:۳۰ 🔰سردار حسن حسن زاده(فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله تهران)ساعت۱۴:۰۰ 🔰جناب آقای حسین شریعتمداری (نماینده ولی فقیه و مدیر مسئول روزنامه کیهان)ساعت۱۵:۰۰ ⏰زمان: پنجشنبه ۲۴ آبان ماه۱۴۰۳ | از ساعت ۷ صبح الی ۱۶ 📌مکان: حوزه علمیه آیت الله مجتهدی رحمة الله علیه ( میدان قیام ، خیابان مولوی، خیابان موسوی کیانی ، کوچه مسجدآقا) 🔴مجلس برای خواهران برقرار است . 🎥مراسم به صورت زنده از طریق لینک زیر قابل مشاهده می باشد https://www.aparat.com/Mirhashem_ir/live?eitaafly ---------- 📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی https://eitaa.com/joinchat/188809216Cd6eff9e6f5
جلسه ۳۶. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۹۵. المسألة ۲۶، الولایة من قبل الجائر... المسوّغ الثاني، الإکراه... الثالث. ۲۲ آبان ۱۴۰۳ .mp3
11.96M
جلسه ۳۶. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الرابع المکاسب، ج۲، ص ۹۵؛ المسألة السادسة و العشرون: الولایة من قبل الجائر... المسوّغ الثاني: الإکراه... الثالث 📆 سه‌شنبه؛ ۲۲ آبان ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۳۶: «دعوت به اسلام» 🌕 عن أمیرالمؤمنین (علیه‌السلام) إنّه قال: «لَمَّا بَعَثَنِي رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) إِلَى اَلْيَمَنِ؛ فَقَالَ: «يَا عَلِيُّ! لاَتُقَاتِلْ أَحَداً حَتَّى تَدْعُوَهُ إِلَى اَلْإِسْلاَمِ، وَ اَيْمُ اَللَّهِ لَأَنْ يَهْدِيَ اَللَّهُ عَلَى يَدَيْكَ رَجُلاً خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ اَلشَّمْسُ؛ وَ لَكَ وَلاَؤُهُ يَا عَلِيُّ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 در سال هشتم هجرت، پیغمبر اکرم، امیرالمؤمنین (علیه‌الصلاةوالسلام) را به یمن فرستادند. وقتی حضرت در سال دهم به مکّه رفتند، حضرت به حجة الوداع رفتند، چون پیغمبر یک حج بیشتر نکردند! آن سالی که به حجة الوداع رفتند، امیرالمؤمنین از یمن خود را به مکّه رساند، و به رسول مکرّم اسلام ملحق شد. غرض، در سال دهم این بزرگوار را فرستادند به یمن، فرمودند وقتی یمن رفتی با هیچ‌کس مقاتله نکن حتی تَدعوه إلی الإسلام. 1⃣ اوّل دعوت و زبان، توجیه و تبیینِ حقیقت 🌕 وَ اَيْمُ اَللَّهِ لَأَنْ يَهْدِيَ اَللَّهُ عَلَى يَدَيْكَ رَجُلاً خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ اَلشَّمْسُ (و غربت)؛ وَ لَكَ وَلاَؤُهُ يَا عَلِيُّ 🍃 سوگند به خدا در جنگ‌ها غنائم فراوانی دست مسلمان‌ها می‌آمد. خود این بدست‌آمدن غنیمت، یکی از انگیزه‌هایی بود که بعضی از مجاهدین فی سبیل الله را حتّی با نیّت قربت به جنگ می‌کشاند؛ چون این غنائم مال مسلمین بود، ثروت عمومی محسوب می‌شد، این‌طور نبود که برای شخص خودشان باشد که غنیمت‌طلبی یک امرِ شخصی محسوب بشود، بلکه برای بیت المال بود. بنابراین، برای افراد مؤمن هم این انگیزه وجود داشت. آن وقت حضرت می‌فرمایند: اگر خدای متعال یک نفر را بوسیله‌ی تو هدایت کند، از همه‌ی ثروت روی زمین ارزشِ این بیشتر است!یک دل را بتوانی به صراط مستقیم هدایت کنی، ارزشش از همه ثروت روی زمین بیشتر است. 🌱 هم از جهات معنوی می‌شود این را فهمید و معنا کرد که هدایت الهی برای هر انسانی آن‌چنان دست‌آورد مهمی است که اگر کسی بتواند این را برای یک انسان فراهم کند، این عمل با هیچ امر مادی‌ای قابل مقایسه نیست، 🌱 هم از لحاظ مسائل کشورداری این‌طور است اگر چنان‌که کسانی دل‌هایشان به حقیقت و به اسلام متوجه شود و تمایل پیدا کند، این، از هر قدرتی برای نظام بیشتر است؛ از پول و از سلاح و از همه چیز بیشتر است. 2⃣ «وَ لَكَ وَلاَؤُهُ يَا عَلِيُّ» یعنی: بعد آن ولای معروف که مولا گفته می‌شد، یعنی آن ارتباط غیرِ نسبی و غیر سببی که ارتباط ولایی است، که احکام و‌آثاری هم دارد، تو مولای همه‌ی اين‌ها هم خواهی بود. مولا به این معنا که: ارتباطات‌تان، ارتباطاتِ ولائی است با یکدیگر، در این ارتباط هیچ امر و نهی و حاکمیت و محکومیتی نیست. وِلاء به این معنا است. 📚 النوادر، صفحۀ ۱۴۰، مرحوم راوندی 📆 ۲۱ فروردین ۱۳۸۳ (جلسه ۳۶ مکاسب محرّمه)