بسمالله الرحمن الرحیم
چه باید کرد؟ (قسمت 13): مشارکت (2)
)... ادامه قسمت 12)
همانطور که در پایان قسمت قبل عنوان شد، با بررسی وضعیت کشور طی چهل سال گذشته، به نظر من، مشارکت موثرترین راهبرد در تغییر رفتار نظام حاکم بر کشور بوده است. یعنی افرادی داخل کاروان #انقلاب، در طول مسیر انقلاب (اگر بخواهیم با نگاه خوشبینانه تئوری نفوذ را کنار بگذاریم!) به هر دلیلی در صحت راه، روش یا هدف #انقلاب_اسلامی به تدریج دچار تغییر عقیده (#استحاله) شدند اما همچنان این کاروان را همراهی و حتی در مدیریت کلان آن مشارکت کردند و کم کم تغییراتی در مسیر و اهداف (به سمت مطلوب خود) ایجاد کردند. اکنون تغییر مسیر به حدی رسیده که در مقایسه وضعیت موجود با #آرمانهای_انقلاب_اسلامی، یک زاویه و #انحراف به خوبی نمایان شده است. در بعد نظری هم میبینیم از شعارهای اصیل انقلاب همچون #قسط و #عدالت کمتر سخن به میان میآید. در منش فردی بسیاری از مدیران کلان، #کاخنشینی، #سلطنتمنشی، غرور، تکبر و طلبکاری، نمایان شده است. طوری شده که وقتی پای درد دل بسیاری از مردم که هنوز حاضرند برای انقلاب اسلامی از جان و مالشان هزینه کنند مینشینی، دلخوشی و نقطه امیدشان منش و سلوک #رهبر_معظم_انقلاب شده است. بنابراین میتوان مشارکت را یکی از موثرترین راهبردها در تغییر رفتار نظام جمهوری اسلامی طی چند دهه گذشته دانست. به همین ترتیب میتوان از همین راهبرد در اصلاح این انحراف بهره گرفت. به این منظور لازم است که افرادی کاری، #متعهد به آرمانهای انقلاب اسلامی و #متخصص با ورود به ساختار مدیریت کشور، در سطوح مختلف اعم از سیاستگذاری، طرحریزی، برنامهریزی و اجرا، مسیر این کاروان را به سمت اهداف و آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی اصلاح کنند. این نگرش از منظر تمایل به تغییر و اصلاح، یک نگرش اصلاحطلب و از منظر پایبندی به اصول انقلاب اسلامی یک نگرش اصولگرا است. من این نگرش سیاسی را که خود به آن قائلم و به نظرم دارای اقبال در میان جوانان انقلابی و عدالتخواه است را از این پس جریان #اصلاحگرا مینامم. در قسمت بعد وجوه افتراق نگرش اصلاحگرا با دو نگرش #اصلاح_طلب و #اصولگرا را معرفی خواهم کرد.
#علی_اکبر_داستانپور_حسین_آبادی
#تحلیل_سیستمها
#تفکر_سیستمی
#مطالعات_راهبردی
#شفافیت_صداقت_صراحت
#جمهوری_اسلامی
#انتخابات_مجلس
#مجلس_شورای_اسلامی
#دولتمردان
#عدالت
#عدالت_خواهی
#عدالت_اجتماعی
#عدالت_اقتصادی
#انتخابات_مجلس_یازدهم_اصفهان
بسمالله الرحمن الرحیم
چه باید کرد؟ (قسمت 14): مشارکت (3)
مهمترین زاویه پدید آمده در مسیر کاروان انقلاب اسلامی نسبت به آرمانهای آن در مقوله #عدالت است که واضحترین نمود آن در شکل گیری #شکاف_طبقاتی مشهود است. در کشوری که مزین به نام اسلام عزیز است، به چشم خود میبینیم که پیر مرد از کار افتاده یا کودک نابالغ یا پیرزن قد خمیده برای نان شب تا کمر داخل #سطل_زباله میشود و از آن سو دهها هزار دلار (آنهم گویا #دلار_رانتی و سوبسیدی) صرف واردات #غذای_سگ و گربه میشود! آیا تا حالا از خود پرسیدهاید که چه شد که اینطور شد؟ چه شد که محرومان به فراموشی سپرده شدند؟ چه شد که مسئولان، #کاخنشین شدند؟ چه شد که #سرمایهسالاری تطهیر و کم کم تقدیس شد؟
پاسخ در کلام #مولی_الموحدین #امیر_مومنین علی علیه السلام آمده است: الناس علی دین ملوکهم: مردم به شیوه و روش حاکمان خود عمل میکنند! طی سالیان گذشته دو جریان اصلی که امروز با عنوان جریان #اصلاح_طلبی و #اصولگرایی میشناسیم سکان مدیریت کشور را در دست داشتهاند. مهمترین نقد من به جریان #اصلاحطلبی گرایش به لیبرالیسم و بالاخص #لیبرالیسم_اقتصادی و منش طلبکارانه در تعامل با نظام و مردم است؛ گویی نقشی در اداره کشور نداشته و ندارند! از دیگر سو، مهمترین نقد من به جریان #اصول_گرایی سکوت ناشی از منافع در برابر انحراف نظام اقتصادی کشور به سمت کنونی و منش قیممآبانه آنها در تعامل با نظام و مردم است؛ گویی آنها صاحب نظام و مملکتند! جریان اصولگرایی، اگر چه در بعد نظری نمیتواند تایید کننده لیبرالیسم اقتصادی باشد اما در عمل با توجه به وابستگی به برخی بازاریان بزرگ و #سنتی، این منش اقتصادی برایش دارای منفعت است. از دیگر ایرادات جریان اصولگرایی این است که #ظواهر_دینی نسبت به باطن آن برایشان ارجحیت یافته است و بهمین دلیل خیلی راحت با #ظاهرسازی فریب می خورند و معمولا در تحلیل #شرایط_اجتماعی به انجام اصلاحات ظاهری بسنده کرده و دلخوشند! با این توصیفات، وجه مشترک دو #جریان_سیاسی مطرح کنونی، پذیرش نظام اقتصاد لیبرالیستی است؛ خواه از سر اعتقاد و خواه از سر منافع. از منظر #جریان_شناسی_سیاسی ، نقطه آغازین و حلقه وصل این دو جریان را مرحوم #هاشمی_رفسنجانی میدانم.
حال که نقش مشارکت در انحراف از مسیر #آرمانهای_انقلاب_اسلامی را بیان و تاکید کردیم که بهترین راه بازگشت این کاروان به مسیر اصیلش، تمسک به همین راهبرد یعنی مشارکت است وقت آن رسیده است که به سوال اصلی پاسخ دهیم: چه باید کرد؟ ... ادامه دارد.
#علی_اکبر_داستانپور_حسین_آبادی
#مجلس_شورای_اسلامی
بسمالله الرحمن الرحیم
چه باید کرد؟ (قسمت 15): مشارکت (4)
در قسمت قبل به اینجا رسیدیم که بهترین راه بازگشت کاروان #انقلاب به مسیر اصیلش، تمسک به #راهبرد #مشارکت است. همه ما باید با رویکردی دغدغهمند از طریق شناسایی و حمایت از افراد دارای صلاحیت در امر حکومت مشارکت مسئولانه داشته و راه را برای ورود این افراد به سطوح مختلف مدیریت کشور هموار کنیم تا مقدمه اصلاح امور فراهم گردد. بنیانگذار فقید و رهبر معظم انقلاب بارها و بارها درخصوص جهتگیری اصلی و اصولی #نظام_اسلامی صحبت کردهاند. دو نمونه از این موارد در دو پست اخیر در قالب پوستر تقدیم حضورتان گردید. در پستهای قبلی ضمن نقد دو جریان موسوم به #اصلاحطلبی و #اصولگرایی، جریان سومی را تحت عنوان جریان #اصلاحگرایی مطرح کردم. در ادامه شروط لازم برای یک #اصلاحگر که میتواند شایستگی حمایت از سوی مردم را داشته باشد طرح خواهم کرد. در مقدمه اعتقاد به مبانی و اصول قانون اساسی و باور به اینکه تمامی مسائل کشور را میتوان در چارچوب اندیشه اسلامی و با بکارگیری توان و ظرفیتهای درونی حل کرد را یک پیششرط میدانم.
معیارهای اصلی در کلام امام خمینی به این شکل خلاصه شده است:
مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رای دهند كه متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت كنند و #طعم_تلخ_فقر را چشیده باشند و در قول و عمل مدافع #اسلام_پابرهنگان زمین، #اسلام_مستضعفین، #اسلام_رنجدیدگان_تاریخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاك طینتان عارف و در یك كلمه، مدافع #اسلام_ناب_محمدی _ صلی الله علیه و آله و سلم _ باشند و افرادی را كه طرفدار#اسلام_سرمایه_داری، اسلام مستكبرین، اسلام #مرفهین_بی_درد اسلام منافقین، #اسلام_راحت_طلبان ، اسلام فرصت طلبان و در یك كلمه، #اسلام_آمریكایی هستند، طرد نموده و به مردم معرفی نمایند.
۱۳۶۷/۱/۱۱
بنابراین اصل مطلب روشن و مشخص است. در ادامه به عنوان شرح یا حاشیهای بر این فرمایشات، مطالب خود را خدمت شما عرض میکنم. ادامه دارد ...
#امام_خمینی
#جمهوری_اسلامی
#انتخابات_مجلس
#مجلس_شورای_اسلامی
#دولتمردان
#عدالت
#عدالت_خواهی
#عدالت_اقتصادی
#انتخابات_مجلس_یازدهم_اصفهان
#شفافیت_صداقت_صراحت
#علی_اکبر_داستانپور_حسین_آبادی
بسمالله الرحمن الرحیم
چه باید کرد؟ (قسمت 16): مشارکت (5)
شروط لازم برای مدیران نظام اسلامی
- پیششرط: اعتقاد قلبی به کمال اسلام برای اداره جامعه و اعتقاد به زنده و جاری بودن #قرآن_کریم در شئون مختلف حیات بشری به عنوان #کتاب_آفرینش
- برای حل یک مساله، توان #شناخت_مساله از شروط لازم است. بنابراین یک اصلاحگر را میتوان در پاسخ به این سوال که مساله اصلی کشور را چه میداند، شناخت! بنده اعتقاد دارم#شکاف_طبقاتی (ناشی از عدم تحقق عدالت) مهمترین چالش پیش روی کشور است. - برای حل یک مساله، قدرت #تحلیل_مساله از دیگر شروط لازم است. به این منظور طرح این سوال اساسی که [دلیل بروز شکاف طبقاتی کنونی چیست؟] راهگشا خواهد بود. یک اصلاحگر باید بتواند با تحلیل تز غالب بر نظام اقتصادی حال حاضر، نقطه شروع و چگونگی این انحراف (#لیبرالیسم_اقتصادی) را به خوبی تحلیل کند. - معیار دیگری که برای تحقق عدالت راهگشاست تجربه #محرومیت است. آیا از کسی که محرومیت را با گوشت و پوست خود تجربه نکرده، میتوان انتظار داشت که حال #محرومان را بفهمد؟ - شرط لازم دیگر برای یک #اصلاحگر، داشتن #جسارت و #شفافیت است. آیا از کسی که در دوران پیش از تصدی مسئولیت، جسارت طرح دیدگاههای خود را به صورت شفاف و صریح ندارد میتوان انتظار داشت که بعد از آن، این جرات و جسارت را پیدا کند؟ - شرط دیگر دنیا دیدگی و #تجربه فعالیتهای اقتصادی در #بازار_آزاد است. متاسفانه بسیاری از تحصیلکردههای کشور، بجز میز و صندلی مدرسه و بعدا دانشگاه و بعدا شرکت یا اداره محل کار فضای دیگری را تجربه نکردهاند! در حالی که برای اصلاح امور جاری کشور لازم است که مناسبات فعالیتهای #خصوصی و بازار آزاد هم، در کنار مناسبات اداری و #دولتی، دانسته و تجربه شده باشد. - شرط لازم دیگر سلامت نفس است. بدیهی است کسی که اقدام به اصلاح ایرادی میکند، باید بیشتر و پیشتر از دیگران مقید و پایبند به مسیر حق و صراط مستقیم باشد. - شرط لازم دیگر عدم وامداری از #جریانهای_سیاسی است که در وضعیت کنونی قصور یا تقصیر داشتهاند. چرا که این وامداری امکان تحلیل صحیح شرایط را از فرد میگیرد و حتی اگر بتواند دلیل مشکلات را تحلیل کند به دلیل وابستگی، شرایط لازم برای طرح و مقابله را ندارد.
#اسلام
#اسلام_گرایی
#حکومت_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
#دولت_اسلامی
#مجلس_اسلامی
#مجلس_شورای_اسلامی
#انتخابات_مجلس
#عدالت
#عدالت_خواهی
#عدالت_اقتصادی
#انتخابات_مجلس_یازدهم_اصفهان
#شفافیت_صداقت_صراحت
#علی_اکبر_داستانپور_حسین_آبادی
بسمالله الرحمن الرحیم
چه باید کرد؟ (قسمت 14): مشارکت (3)
مهمترین زاویه پدید آمده در مسیر کاروان انقلاب اسلامی نسبت به آرمانهای آن در مقوله #عدالت است که واضحترین نمود آن در شکل گیری #شکاف_طبقاتی مشهود است. در کشوری که مزین به نام اسلام عزیز است، به چشم خود میبینیم که پیر مرد از کار افتاده یا کودک نابالغ یا پیرزن قد خمیده برای نان شب تا کمر داخل #سطل_زباله میشود و از آن سو دهها هزار دلار (آنهم گویا #دلار_رانتی و سوبسیدی) صرف واردات #غذای_سگ و گربه میشود! آیا تا حالا از خود پرسیدهاید که چه شد که اینطور شد؟ چه شد که محرومان به فراموشی سپرده شدند؟ چه شد که مسئولان، #کاخنشین شدند؟ چه شد که #سرمایهسالاری تطهیر و کم کم تقدیس شد؟
پاسخ در کلام #مولی_الموحدین #امیر_مومنین علی علیه السلام آمده است: الناس علی دین ملوکهم: مردم به شیوه و روش حاکمان خود عمل میکنند! طی سالیان گذشته دو جریان اصلی که امروز با عنوان جریان #اصلاح_طلبی و #اصولگرایی میشناسیم سکان مدیریت کشور را در دست داشتهاند. مهمترین نقد من به جریان #اصلاحطلبی گرایش به لیبرالیسم و بالاخص #لیبرالیسم_اقتصادی و منش طلبکارانه در تعامل با نظام و مردم است؛ گویی نقشی در اداره کشور نداشته و ندارند! از دیگر سو، مهمترین نقد من به جریان #اصول_گرایی سکوت ناشی از منافع در برابر انحراف نظام اقتصادی کشور به سمت کنونی و منش قیممآبانه آنها در تعامل با نظام و مردم است؛ گویی آنها صاحب نظام و مملکتند! جریان اصولگرایی، اگر چه در بعد نظری نمیتواند تایید کننده لیبرالیسم اقتصادی باشد اما در عمل با توجه به وابستگی به برخی بازاریان بزرگ و #سنتی، این منش اقتصادی برایش دارای منفعت است. از دیگر ایرادات جریان اصولگرایی این است که #ظواهر_دینی نسبت به باطن آن برایشان ارجحیت یافته است و بهمین دلیل خیلی راحت با #ظاهرسازی فریب می خورند و معمولا در تحلیل #شرایط_اجتماعی به انجام اصلاحات ظاهری بسنده کرده و دلخوشند! با این توصیفات، وجه مشترک دو #جریان_سیاسی مطرح کنونی، پذیرش نظام اقتصاد لیبرالیستی است؛ خواه از سر اعتقاد و خواه از سر منافع. از منظر #جریان_شناسی_سیاسی ، نقطه آغازین و حلقه وصل این دو جریان را مرحوم #هاشمی_رفسنجانی میدانم.
حال که نقش مشارکت در انحراف از مسیر #آرمانهای_انقلاب_اسلامی را بیان و تاکید کردیم که بهترین راه بازگشت این کاروان به مسیر اصیلش، تمسک به همین راهبرد یعنی مشارکت است وقت آن رسیده است که به سوال اصلی پاسخ دهیم: چه باید کرد؟ ... ادامه دارد.
#علی_اکبر_داستانپور_حسین_آبادی
#مجلس_شورای_اسلامی
بسمالله الرحمن الرحیم
چه باید کرد؟ (قسمت 15): مشارکت (4)
در قسمت قبل به اینجا رسیدیم که بهترین راه بازگشت کاروان #انقلاب به مسیر اصیلش، تمسک به #راهبرد #مشارکت است. همه ما باید با رویکردی دغدغهمند از طریق شناسایی و حمایت از افراد دارای صلاحیت در امر حکومت مشارکت مسئولانه داشته و راه را برای ورود این افراد به سطوح مختلف مدیریت کشور هموار کنیم تا مقدمه اصلاح امور فراهم گردد. بنیانگذار فقید و رهبر معظم انقلاب بارها و بارها درخصوص جهتگیری اصلی و اصولی #نظام_اسلامی صحبت کردهاند. دو نمونه از این موارد در دو پست اخیر در قالب پوستر تقدیم حضورتان گردید. در پستهای قبلی ضمن نقد دو جریان موسوم به #اصلاحطلبی و #اصولگرایی، جریان سومی را تحت عنوان جریان #اصلاحگرایی مطرح کردم. در ادامه شروط لازم برای یک #اصلاحگر که میتواند شایستگی حمایت از سوی مردم را داشته باشد طرح خواهم کرد. در مقدمه اعتقاد به مبانی و اصول قانون اساسی و باور به اینکه تمامی مسائل کشور را میتوان در چارچوب اندیشه اسلامی و با بکارگیری توان و ظرفیتهای درونی حل کرد را یک پیششرط میدانم.
معیارهای اصلی در کلام امام خمینی به این شکل خلاصه شده است:
مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رای دهند كه متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت كنند و #طعم_تلخ_فقر را چشیده باشند و در قول و عمل مدافع #اسلام_پابرهنگان زمین، #اسلام_مستضعفین، #اسلام_رنجدیدگان_تاریخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاك طینتان عارف و در یك كلمه، مدافع #اسلام_ناب_محمدی _ صلی الله علیه و آله و سلم _ باشند و افرادی را كه طرفدار#اسلام_سرمایه_داری، اسلام مستكبرین، اسلام #مرفهین_بی_درد اسلام منافقین، #اسلام_راحت_طلبان ، اسلام فرصت طلبان و در یك كلمه، #اسلام_آمریكایی هستند، طرد نموده و به مردم معرفی نمایند.
۱۳۶۷/۱/۱۱
بنابراین اصل مطلب روشن و مشخص است. در ادامه به عنوان شرح یا حاشیهای بر این فرمایشات، مطالب خود را خدمت شما عرض میکنم. ادامه دارد ...
#امام_خمینی
#جمهوری_اسلامی
#انتخابات_مجلس
#مجلس_شورای_اسلامی
#دولتمردان
#عدالت
#عدالت_خواهی
#عدالت_اقتصادی
#انتخابات_مجلس_یازدهم_اصفهان
#شفافیت_صداقت_صراحت
#علی_اکبر_داستانپور_حسین_آبادی
بسمالله الرحمن الرحیم
چه باید کرد؟ (قسمت 16): مشارکت (5)
شروط لازم برای مدیران نظام اسلامی
- پیششرط: اعتقاد قلبی به کمال اسلام برای اداره جامعه و اعتقاد به زنده و جاری بودن #قرآن_کریم در شئون مختلف حیات بشری به عنوان #کتاب_آفرینش
- برای حل یک مساله، توان #شناخت_مساله از شروط لازم است. بنابراین یک اصلاحگر را میتوان در پاسخ به این سوال که مساله اصلی کشور را چه میداند، شناخت! بنده اعتقاد دارم#شکاف_طبقاتی (ناشی از عدم تحقق عدالت) مهمترین چالش پیش روی کشور است. - برای حل یک مساله، قدرت #تحلیل_مساله از دیگر شروط لازم است. به این منظور طرح این سوال اساسی که [دلیل بروز شکاف طبقاتی کنونی چیست؟] راهگشا خواهد بود. یک اصلاحگر باید بتواند با تحلیل تز غالب بر نظام اقتصادی حال حاضر، نقطه شروع و چگونگی این انحراف (#لیبرالیسم_اقتصادی) را به خوبی تحلیل کند. - معیار دیگری که برای تحقق عدالت راهگشاست تجربه #محرومیت است. آیا از کسی که محرومیت را با گوشت و پوست خود تجربه نکرده، میتوان انتظار داشت که حال #محرومان را بفهمد؟ - شرط لازم دیگر برای یک #اصلاحگر، داشتن #جسارت و #شفافیت است. آیا از کسی که در دوران پیش از تصدی مسئولیت، جسارت طرح دیدگاههای خود را به صورت شفاف و صریح ندارد میتوان انتظار داشت که بعد از آن، این جرات و جسارت را پیدا کند؟ - شرط دیگر دنیا دیدگی و #تجربه فعالیتهای اقتصادی در #بازار_آزاد است. متاسفانه بسیاری از تحصیلکردههای کشور، بجز میز و صندلی مدرسه و بعدا دانشگاه و بعدا شرکت یا اداره محل کار فضای دیگری را تجربه نکردهاند! در حالی که برای اصلاح امور جاری کشور لازم است که مناسبات فعالیتهای #خصوصی و بازار آزاد هم، در کنار مناسبات اداری و #دولتی، دانسته و تجربه شده باشد. - شرط لازم دیگر سلامت نفس است. بدیهی است کسی که اقدام به اصلاح ایرادی میکند، باید بیشتر و پیشتر از دیگران مقید و پایبند به مسیر حق و صراط مستقیم باشد. - شرط لازم دیگر عدم وامداری از #جریانهای_سیاسی است که در وضعیت کنونی قصور یا تقصیر داشتهاند. چرا که این وامداری امکان تحلیل صحیح شرایط را از فرد میگیرد و حتی اگر بتواند دلیل مشکلات را تحلیل کند به دلیل وابستگی، شرایط لازم برای طرح و مقابله را ندارد.
#اسلام
#اسلام_گرایی
#حکومت_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
#دولت_اسلامی
#مجلس_اسلامی
#مجلس_شورای_اسلامی
#انتخابات_مجلس
#عدالت
#عدالت_خواهی
#عدالت_اقتصادی
#انتخابات_مجلس_یازدهم_اصفهان
#شفافیت_صداقت_صراحت
#علی_اکبر_داستانپور_حسین_آبادی