‼️ *عرفه یعنی پیدا کردن خود* ‼️
امیرالمؤمنین (ع) :
*عَجِبْتُ لِمَن يُنْشِدُ ضـالَّتَهُ* در شگفتم از كسى كه در پى يافتن گمشده خويش مى گردد
*وَ قَدْ اَضَلَّ نَفْسَهُ فَلا يَطْلُبُها* => در حالى كه «خود» را گم كرده و در پى يافتن «خويش» نيست![1]
✍️ انسان در این دنیای زرق و برق مشغول زیبایها و جَذَبات دنیا میشود و خود را گم میکند برای اینکه خود را پیدا کند باید به خود نشانه بزند
💢 مثال :در قدیم به گوسفندان نشانه می زدند و رها میکردند تا گم نشوند.
انسان چگونه به خود نشانه بزند تا گم نشود؟ 👇
✅ با ارتباط برقرار کردن با خداوند ،ائمه معصومین قرآن و ادعیه علی الخصوص دعای عرفه
🔖بزرگی میفرمود : هر که عارف نیست انسان نیست. انسانها عارف دنیا می آیند بعد دنیا شکارشان می کند، پس منحرف و گم می شوند روز عرفه روز بازگشت به دنیای فطرت و یافتن خود هست
💦 نکته اخلاقی : انسان اگر در دنیا به خودش سختی دهد و نشانه را پیدا کند شاخص و نشانه که امام معصوم هست او را در بیراه های دنیا و سختی محشر پیدا میکند
🌺 آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) میفرمود یکی از رفقا نقل می کرد : در روز عرفه ای کربلا بودم، توی صحن نشسته بودم که یک عربی که با پای پیاده به کربلا آمده بود، پای مجروح و خونینش را بلند کرد و به زبان عربی با امام حسین (ع ) صحبت می کرد، من از مسافری که عربی بلد بود پرسیدم: او به امام حسین چه می گوید؟ گفت : می گوید امام حسین من از راه دور آمدم و تو را پیدا کردم ، تو هم باید در روز قیامت و در صحرای محشر بگردی و مرا پیدا کنی ! [2]
📌 ای رفیق! این شب و روز عرفه را غنیمت بدان که بعد ماه رمضان،عرفه روز تغییر سرنوشت انسان هست.
📚 پی نوشت :
1) ميزان الحكمه، ج 7 ص 141
2) در محضر مجتهدی ج 1 ص66
*🌹اعمال شب عرفه :*
♦️شب نهم ذی الحجه از شبهاي متبرك و شب مناجات با قاضى الحاجات است و توبه در آن شب مقبول و دعا در آن مستجاب است. عبادت در اين شب، اجر صد و هفتاد سال عبادت را دارد. براى شب عرفه چند عمل وارد شده است:
1- دعايي که با با اين عبارت آغاز ميشود، خوانده شود اَللّهُمَّ يا شاهِدَ كُلِّ نَجْوى وَ مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوى وَ عالِمَ كُلِّ خَفِيَّةٍ وَ مُنْتَهى كُلِّ حاجَةٍ يا مُبْتَدِئاً كه روايت شده هر كس آن را در شب عرفه يا در شبهاى جمعه بخواند خداوند او را بيامرزد.
2- [به نقل كفعمى ] تسبيحات عشر را كه در اعمال روز عرفه آمده است را هزار مرتبه خوانده شود .
3- دعاء اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَيَّاَ را كه در روز عرفه و شب و روز جمعه نيز وارد است، خوانده شود.
4- زيارت امام حسين عليه السلام .
🌺🌼🌺باسلام،روزعرفه،روز نیایش و راز ونیازبه درگاه خالق بی نیاز ، با معارف بلند دعای حضرت امام حسین علیه السلام درصحرای عرفات ، و عید سعید قربان،عیدعبادت و بندگی وشکستن بت نفس را تبریک عرض می نمائیم و از همه بزرگوارانی که باتوکّل به ذات ربوبی و توسّل به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام توفیق درک این ایّام و اعیادِ شریف و بهره گیری از فیوضات معنوی آن را دارند ، التماس دعا داریم. 🌺🌼🌺
‼️ عید قربان یعنی رشد و کمال پیدا کردن ‼️
پیامبر اکرم (ص) فرمود :
بُعِثْتُ لِلْحِلْمِ مَرْكَزاً وَ لِلصَّبْرِ مَسْكَنا =» برانگیخته شدم که مرکز بردباری و مَسکن شکیبایی باشم.[1]
♦️پیامبر برانگیخت تا ما را برانگیزاند و به بردباری و صبر دعوت کند
✍ انسان با صبر در بلا و تحمل سختی رشد میکند و مدارج کمال را طی میکند شاید ظاهراً بلا کراهت آور است اما باطناً تحمل این بلا انسان را رشد میدهد.
💢 مثال : کُودی که پای گُل و درخت میریزند شاید به ظاهر بدبو و متعفن است اما باطنا باعث رشد و ثمر درخت میشود.
✅ ابراهیم خلیل یکی از ابتلائاتش در عید قربان به قربانگاه بردن فرزندش بود تحمل این بلاها او را رشد داد و به مقام خلیل الله رساند چون مثل کوه این بلاها را تحمل کرد.
📌اما ای رفیق بدان :
گر از هر باد، چون برگی بِلَرزِی
اگر كوهي شوی ، كاهی نيرزی [2]
💦 نکته اخلاقی : بزرگی میفرمود همه عارفان و حکیمان عالم باید به شهر شادی زینب(س) وارد شوند، شهر شادی او کجاست؟
مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلاً است =» یعنی همه بلایا را با دید زیبایی دید و تحمل کرد
👌حضرت زینبی که بعد کربلا علی الظاهر بی پناه شده اما با تحمل بلا ، پناهگاه اطفال و اُسرا و ملجأ عالم و آدم میشود.
🌺 مرحوم اسماعیل دولابی : مؤمن اگر ابتلائات دنیا را به خاطر ایمان تحمل کند و طاقت بیاورد قوی میشود و هنگام بادهای تند حوادث ، هر چه هم که حوادث سختی مثل زلزله و سیل و قحطی و گرانی و ... بیاید ، خودش ذرهای تکان نمیخورد و آرام مینشیند و دیگران به او پناه میبرند و آرامش مییابند.[3]
📚 پی نوشت:
1)بحار الانوار ج 68 ص 423
2) اشعار نظامی
3) مصباح الهدی ص۶۴
روز دهم ذیحجه مصادف است با عید الاضحی، عید قربان.
سالروز حماسه بزرگ ابراهیم خلیلالله (س) در اثبات بندگی.
روزی که به واسطه عظمت آن، با نخستین قطره خون قربانی بر زمین، تمام گناهان صاحب قربانی، بخشیده میشود.
پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: «هرکس نیتش صادق باشد، اولین قطره خون قربانیاش، کفاره گناهان او است.»
اعمال عید قربان در میان اعمال حج از چنان رتبهای برخوردار است که امام صادق علیهالسلام درباره آن فرمودهاند: «روز عید قربان، روز حج اکبر است و حج اصغر، عمره است.»
عید قربان فرصتی است که سر به سودای بندگی حق بگذاریم و از هرچه جز دوست، چشم بپوشیم و دل بپیراییم.
عید قربان عید تسلیم است و سرسپردگی به او که جز رسیدن به کمال برای بندگان خود نمیخواهد.
از امام زینالعابدین حضرت سجاد علیهاسلام روایت شده است که در ضمن دعای روز عید قربان فرمودهاند: «پروردگارا! این روز، روزی با برکت و خجسته است و مسلمانان در این روز، از اطراف زمین تو گرد آمدهاند؛ خواهنده، جوینده، امیدوار و بیمناک؛ همه حاضر هستند و تو به نیازهایشان مینگری.»
*پروردگارا این روز را روز تولد ایمان و مرگ تردیدها در راه خود قرار بده.*
*اللهم عجل لولیک الفرج*
*عیدتون مبارک*
*التماس دعا*
‼️ *خودسازی، مهمترین راه یاری امام زمان* ‼️
امام صادق(ع) :
*مَنْ سَرَّهُ اَنْ یَکُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ* =» کسی خوشحال میشود و دوست دارد که درشمارِ یاران حضرت مهدی(عج) باشد که 3 ویژگی داشته باشد :
1⃣ *فَلْیَنْتَظِرْ* ⬅️ منتظر بودن
2⃣ *وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ* ⬅️ با ورع بودن
3⃣ *وَ مَحاسِنِ الاَْخْلاقِ* ⬅️ اخلاق نیکو و کریمانه داشتن
*وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ* : در حالی که او منتظر است[1]
✍ کلمه انتظار یعنی 👈 خودسازی.
یعنی اگر به شما گفتند فردا صبح حضرت تشریف میآورند، یک دلهرهای داشته باشید که ای وای من هنوز خودم را نساخته ام و اگر فردا صبح اعلام ظهور بفرمایند، من با این وضعیت روحی با این معصیتها و با این گرفتاریها چه کنم؟
💦 نکته اخلاقی : مهمترین کاری که ما داریم این است که خودمان را درست بسازیم.
💢 یکی از کلمات قصار علامه طباطبایی که مدام بر زبان می آورد این جمله بسیار پرمعنا و عمیق است : «ما کاری مهمتر از خودسازی نداریم !»
🌺 آیت الله بهاء الدینی : ممکن است چند خانه هم ساخته باشی ولی خودت را نساخته ای.
«خود سازی بر خانه سازی مقدم است»
خانه ها مال دیگران است ولی خود سازی مال خودت است. چرا خودت را نساختی؟[2]
📌 ای رفیق : اگر خودت را بسازی نیاز نیست دنبال امام زمانت باشی بلکه حجت خدا دنبال تو خواهد بود پس خودت را به زحمت نینداز .
📚 پی نوشت:
1) بحارالأنوار، ج ۵۲، ص 140
2) شهرۀ آفاق ص ۳۸
🔰#اطلاعیه
✅#ظرفیت_محدود
آغاز ثبت نام پیش دبستان قرآنی دخترانه اباصالح واحد عطاران
نقل شده دو نفر از شیعیان در گذرگاهی از بغداد به مجلس بزرگی رسیدند.
پرسیدند :این مجلس متعلّق به کیست؟
گفتند :مجلس درس امام اعظم ابوحنیفه است.
راوی حکایت می گوید : رفیق من که اسمش فضل بن حسن بود و مردی متعصّب در مذهب شیعه ، و در عین حال آدمی بحّاث و با اطلاع از مبانی مذهب بود ، گفت :
من می روم و با این مرد مباحثه می کنم و تا او را ملزم و مجاب نکنم از این مکان نمی روم.گفتم : این عالم بزرگی است و از عهدۀ بحث با او بر نمی آیی.
گفت : من معتقد به مذهب حقم و حق مغلوب نمی شود.
وارد مجلس شدیم و نشستیم و در یک فرصت مناسب،فضل ازجابرخاست و گفت :ایها العالم ، من برادری دارم که رافضی است (یعنی شیعه است) و من هر چه می خواهم به او بفهمانم که ابوبکر بعد از پیامبر اکرم ، افضل امّت و خلیفۀ به حق بوده قبول نمی کند و می گوید : علی بن ابیطالب ، افضل و خلیفۀ به حق است.
شما یک دلیل قاطعی به من یاد بدهید که به او بفهمانم و او را به راه راست بیاورم.
ابوحنیفه گفت : به برادرت بگو بهترین و روشن ترین دلیل این است که پیامبر اکرم (ص) ، همواره در میدان های جنگ ، آن دو بزرگوار ( ابوبکر و عمر) را کنارخود می نشاند و علی را مقابل نیزه و شمشیر دشمن می فرستاد ! و این نشان می دهد که آن دو نفر ، محبوب پیامبر بوده اند و چون آن حضرت می خواسته که آنها بعد از خودش جانشین باشند آنها را حفظ می کرد ! و چون علی را دوست نمی داشت ، طردش می کرد ؛ و به میدان می فرستاد تا کشته شود و این بهترین دلیل بر افضلیت ابوبکر و عمر است !
فضل گفت:بله من این رابه برادرم می گویم.
ولی او از قرآن به من جواب می دهد که خداوند فرموده است :
«خداوند ، مجاهدین را بر قاعدین و نشستگان برتری داده و اجری بزرگ برای آنان آماده است»
و به حکم این آیه ،علی چون مجاهد بوده افضل ازابوبکروعمراست که قاعدبوده اند.
ابوحنیفه گفت : به او بگو از این بهتر می خواهی که ابوبکر و عمر قبرشان کنار قبر پیامبر و چسبیده به قبر آن حضرت است ؛ در حالی که قبر علی از قبر پیامبر دور افتاده و در عراق است !
فضل گفت:بله این راهم به برادرم می گویم.
امّا او می گوید : آن ها غاصبانه در کنار پیامبر اکرم (ص) ، دفن شده اند!
برای این که خداوند فرموده است :
« ای مؤمنان بدون اذن و اجازۀ پیامبر ، داخل خانه اش نشوید…»
و می دانیم که رسول اکرم (ص) در خانۀ خودش دفن شده و آن دو نفر بدون اذن در خانۀ آن حضرت دفن شده اند و محل دفن ایشان غصبی است.
ابوحنیفه که از این گفتگو سخت ناراحت شده بود تأمّلی کرد و سپس با لحنی تند گفت : به این برادر خبیثت بگو آنها غاصبانه در خانه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) دفن نشده اند ! بلکه عایشه و حفصه که دختران آن دو بزرگوار و همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بودند و از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)مهریه طلبکار بودند ، پدرانشان رادرمهریه خودشان دفن کردند !
فضل گفت : بله من این مطلب را هم به برادرم گفته ام ، ولی او باز آیه ای برای من می خواند و می گوید : پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به همسرانش بدهکار نبوده است.
برای اینکه خداوند فرموده است :
«ای پیامبر ما همسران تو را که مهرشان را پرداخته ای برای تو حلال کردیم»
طبق این آیه ، پیامبر اکرم (ص) مهریۀ زن هایش را داده بود و وقتی که از دنیا رفت به زن هایش بدهکار نبوده است.
ابوحنیفه اندکی تأمّل کرد و گفت :
به این برادرت بگو درست است که همسران پیامبر (ص) مهریّه طلبکار نبوده اند ، اما سهم الارث که از ماتَرَک پیامبر داشته اند و ماتَرَک (یعنی آنچه پیامبر اکرم بعد از مرگش از خود باقی گذاشته) نیز همین خانه اش بوده و شرعاً سهمی هم از آن خانه به همسرانش می رسد و چون عایشه و حفصه وارث پیامبر (ص) بوده اند پدرانشان را در سهم الارث خودشان دفن کرده اند و بنابراین غصبی در کار نبوده است !
فضل گفت :بله من این راهم به برادرم گفته ام.ولی او می گوید : شما آقایان سنّی ها مگر نمی گویید: پیامبر ارث نمی گذارد و خودتان حدیث نقل می کنید که پیامبر اکرم (ص) فرموده است :
«ما پیامبران اصلاً ارث نمی گذاریم و هر چه از ما باقی مانده صدقه است»
پس طبق گفته خودتان عایشه و حفصه سهم الارث نداشتهاند.
به همان دلیلی که شما حضرت فاطمه علیها السلام را از فدک محروم کردید و گفتید : پیامبر صلی الله علیه وآله ، ارث نمی گذاردآن دوهمسرنیز نباید ارث ببرند.
آیا دختر از پدر ارث نمی برد اما همسر از شوهر ارث می برد ؟!
سخن که به اینجا رسید ، ابوحنیفه حسابی از کوره در رفت و با لحنی خشم آلود فریاد کشید :
این مرد را بیرون کنید ! این خودش رافضی است و اصلاً برادر هم ندارد !
✍ منابع :
الفصول المختاره ، سيّد مرتضی ، ص74
‼️ *مؤمن نیاز به قوه جاذبه دارد* ‼️
پیامبر (ص) :
*المُؤْمِنُ أَلِفٌ مَأْلُوفٌ* => مؤمن چنان است که با دیگران اُنس و الفت گرفته و دیگران با او اُنس دارند
*وَ لا خَیْرَ فی مَنْ لا یَأْلَفُ وَلا یُؤْلَفُ* => کسی که نه الفتپذیر است و نه الفت میگیرد در او خیری نیست (یعنی در دنیا و آخرت خیری برایش نیست)[1]
💢 علامه حسن زاده آملی میفرمودند : اهل بهشت اُلفت و سلام را با خود از اینجا میبرند و اهل جهنم تخاصم و دشمنی و کینه را
💦 نکته اخلاقی : مؤمن باید جاذبه داشته باشد، یعنی هم او مردم را بپذیرد و هم مردم او را بپذیرند
♦️ مراحل :
⬅️ مؤمن وقتی مردم پذیر شد
⬅️ خیردار می شود
⬅️ امربه معروف و نهی منکرش اثر میکند
⬅️ مردم او را اُسوه و الگوی خود قرار میدهند.
🌺 جماعتی از بچههای سنی شهر سامراء شروع به آزار و اذیت مرحوم میرزای شیرازی و شیعههای آنجا نمودند روزی یکی از جوانان سنی از میرزا درخواست کمک ازدواج نمود، میرزا فرمود: ازدواج شما چه مبلغی هزینه دارد؟ جوان گفت: 20 لیره؛ آن مرحوم تمام آن مبلغ را به او داد جوان بسیار خوشحال و داستان را برای پدر و دیگران و بزرگان شهر نقل کرد جماعتی از آنان با یک شمشیر و قرآن نزد میرزا آمدند (این رسم عذرخواهی و توبه آن زمان بوده) عرض کردند: فرزندان ما شمارا اذیت کردهاند، چنانکه مایل باشید از تقصیر آنها بگذرید و گرنه این شمشیر انتقام را بگیرید و ما به این قرآن سوگند میخوریم بعداز این شمارا اذیت نکنیم
مرحوم میرزای شیرازی فرمود: اینها فرزندان من هستند و احتیاجی به انتقام نیست و من به خوشرفتاری و حسن همجواری شما اطمینان دارم [2]
📌ای رفیق این حسن تدبیر میرزا سبب شد یک الفت و محبتی بین شیعه و سنی و بین میرزا و بزرگان شهر پیدا شد.
✅ از مستحبات عید غدیر عقد اخوت و اُلفت است بیاید در این عیدالله اکبر اقتدا به این حُسن اخلاقی (اُلفت) کنیم
📚 پی نوشت :
1) الکافي ج 2 ص 102
2) پندهایی از رفتار علماء ص 60
☀️ #حدیث_روز
💠 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
اگر تمام مردم در حبّ علی بن ابیطالب (ع)، یکدل بودند و وحدت کلمه داشتند، خداوند آتش جهنم را هرگز نمیآفرید.
📙 الفردوس ج۳ ص۳۷۳
📗📗📗📗📗📗📗📗📗