بسمه تعالی
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی
موضوع: عدل الهی و ظلم ظالمان
سوال: اگر خدا عادل است چرا این همه ظلم و ستم برخی انسان را می بیند و آن ها از نابود نمی کند؟ حکومت هایی مانند اسراییل و آمریکا به مردم دنیا ستم می کنند و خداوند هم کاری انجام نمی دهد؟
پاسخ
1. اگر قرار باشد خداوند هر کسی را که مرتکب ظلم و ستمی شد، از روی زمین بردارد، در آن صورت عذاب میتوانست شامل همه شود و هیچ انسانی روی زمین نماند؛ زیرا همه در زندگی خود مرتکب نوعی ظلم و ستم هر چند کوچک شدهاند؛ با توجه به این که از نگاه آیات قرآن، گناه نیز نوعی ظلم به خویشتن است. خداوند در قرآن میفرماید: «ولو یؤاخذ اللّه الناس بما کسبوا ما ترک على ظهرها من دابة ولکن یؤخرهم الى اجل مسمّى فاذا جاءاجلهم فان اللّه کان بعباده بصیرا؛ اگر خدا مردم را به آنچه مىکنند مؤاخذه مىکرد، هیچ جنبندهاى را روی زمین باقى نمىگذاشت ولى مؤاخذه آنان را تا سرآمدى معیّن به تأخیر مىاندازد؛ و چون سرآمدشان در رسد خدا به [کار] بندگانش بینا است» (فاطر، 45).
2. مجازات فوری و نابود کردن ظالم با اختیار انسان و اتمام حجت منافات دارد؛ اگر هر عمل ظالمانهای، بلافاصله و بهصورت فوری، جزا داده شود، هیچ کس جرئتی برای بروز اراده واقعی و ظهور باطنش نخواهد داشت. فرصت دادن به ظالمان به معنی سکوت خداوند در برابر ظلم نیست؛ ممکن است برخی از ظالمان توبه كنند. گاهی خداوند طبق سنت استدراج به ظالمان فرصت میدهد تا زمینه شدیدتر شدن عذاب اخروی خود را فراهم کنند.
3. پاداش و کیفر الهى اختصاص به زندگى دنیا ندارد و حیات پس از مرگ (حیات برزخى و قیامت کبرى) نیز عرصه مجازات و پاداش (بلکه مجال اصلى آن) است؛ بنابراین به طور یقین انسان پاداش و کیفر اعمال خود را - هر چند کوچک باشد - خواهد دید؛ اما از آن جا که حیات انسان اختصاص به دنیا ندارد، اگر عدهاى پاداش و کیفر خود را در دنیا نبینند، دلیل بر این نیست که پاداش و کیفرى ندارند.
زندگى دنیا، مجال عمل و تلاش است و آنچه در دنیا انجام مىشود حیات اخروى را شکل مىدهد: «الدنیا مزرعةالاخرة» اما پس از مرگ فرصت عمل به پایان مىرسد و حیات پس از آن، براساس آنچه در دنیا کسب شده رقم مىخورد. پس مجال اصلى پاداش و کیفر، حیات پس از مرگ است.خداوند میفرماید: : «فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره؛ پس هر کس هموزن ذرهاى نیکى کند آن را خواهد دید و هر که هموزن ذرهاى بدى کند آن را خواهد دید».
البته بدان معنا نیست که حیات دنیا خالى از پاداش و کیفر است. چه بسا کسانى پاداش و کیفر اعمال خود را در دنیا ببینند؛ اما پاداش و کیفر تمام اعمال نیست؛ در ضمن آزمونی است که چگونگی برخورد با آن نیز در زندگی اخروی موثر است.
4. نعمت بهرهمندى از موهبتهاى دنیا - به عنوان رحمت عام الهى - شامل همه موجودات مىشود و کافران و ظالمان به حکم این که مخلوقات خداوند رحمان هستند، از این نعمت بهرهمندند و عمل و عقیده زشت وپلید آنان، مانع از رحمت عام نمىشود.
آری رحمت خاص الهى - که کسب آن نیازمند تحصیل مقدماتى از سوى بندگان است - شامل حال آنان نمىشود. نوع نعمتهایى که ظالمان از آن برخوردارند، از نوع رحمتهاى عام الهى مىباشد که مواهب دنیوى است.
5. یکی از سنتهای الهی، امتحان و آزمایش انسانها و تکامل اختیاری آنها است و این در زمانی است که راه خیر و شر باز باشد و انسانها بتوانند با اختیار خود انتخاب کنند. حال اگر قرار باشد که هر ظالم و ستمگری با انجام ظلم و ستم در دنیا مجازات شود، هیچ کس مرتکب آن نمی شود و کمال انسانها اختیاری نخواهد بود. صحنه زندگی و نعمتهای آن، آزمایشی است برای انسانهای ظالم و ستمگر که چگونه نعمتهای الهی را پایمال میکنند و در راه ظلم و ستم بهره میگیرند، نیز برای انسانهای مومن که چگونه از آن بهره میگیرند، و آیا در مقابل ستمگران ایستادگی میکنند، یا تن به ستم میدهند؟ خداوند سرنوشت انسانها را تغییر نمیدهد تا انسانها خود آن را تغییر دهند . پس باید انسانهای مظلوم، خود برای رفع ظلم تلاش و مبارزه کنند.
6. چنانچه لحظهای که انسان قصد ظلم می کرد به هلاکت می رسید، صبر و مقاومت در برابر ناملایمات و مبارزه با آن معنی نداشت و مومن در آزمون سخت مبارزه با ستم قرار نمی گرفت. از این راه کمالی برای کسی فراهم نمی شد.
بسیاری از افراد از طریق تلاش و مقاومت در برابر مشکلات و مبارزه با ظلم، مشمول رحمت ویژه خداوند می شوند و خدا آنان را از مواهب و الطاف خاص خویش برخوردار می سازد.
ادامه دارد👇👇👇
7. «امهال» و «استدراج» دو سنت است که خداوند در زندگی ظالمان مقرر نموده و بر اساس این سنتها، وجود آنان در دنیا و باقی نهادن آنها ضروری است. همچنین رفاه پی در پی و مهلت دادن برای گناه، کیفر اعمال آنان است که کیفر اخروی را نیز به دنبال دارد.
8. خداوند نسبت به بنده اش مهربان است، تا آخرین مرحله به انسان فرصت می دهد، هرگز مانند جباران فوراً اقدام به انتقام و مجازات نمی کند، بلکه رحمت واسعه ی الهی همیشه ایجاب می کند که نهایت فرصت به انسان گناهکار داده شود. خداوند در قرآن می فرماید: « وَ رَبُّک الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ لَوْ یؤَاخِذُهُم بِمَا کسَبُواْ لَعَجَّلَ لهَمُ الْعَذَابَ بَل لَّهُم مَّوْعِدٌ لَّن یجَدُواْ مِن دُونِهِ مَوْئلا ـ و پروردگارت، آمرزنده و صاحب رحمت است اگر می خواست آنان را به خاطر اعمالشان مجازات کند، عذاب را هر چه زودتر برای آنها می فرستاد ولی برای آنان موعدی است که هرگز از آن راه فراری نخواهند داشت. » (کهف/58)
«غفران او ایجاب می کند که توبه کاران را بیامرزد و رحمت او اقتضاء می کند که در عذاب غیر آنها نیز تعجیل نکند شاید به صفوف توبه کاران بپیوندند ولی عدالت او هم اقتضا می کند وقتی طغیان و سرکشی به آخرین درجه رسید حسابشان را صاف کند و اصولا بقاء چنین افراد فاسد و مفسد که امیدی به اصلاحشان نیست از نظر حکمت آفرینش معنی ندارد، باید نابود شوند، و زمین از لوث وجودشان پاک گردد.» (تفسیر نمونه/ج12/ص477).
9. خداوند متعال در قرآن كريم درباره مهلت دادن به ستمكاران مي فرمايد: «وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الأَبْصَارُ؛ هرگز گمان نكن كه خدا از آنچه ظالمان انجام مي دهند غافل است، بلكه كيفر آنها را به تاخير انداخته براي روزي كه چشم ها در آن از ترس و وحشت از حركت باز مي ايستد» (ابراهيم، 42)
این طور نیست که خدا از کارهای ستمگران بی خبر باشد و کارهای زشت آن ها را نبیند. نه،خدا ستم های آنان را می بیند؛ ولی الان(در زندگی دنیا) زمان امتحان آنان است.
10. در زندگی دنیا، خدا به همه ی آدم ها از جمله ستمکاران وقت داده است تا بین راه خوب و بد، یکی را انتخاب کنند. پس نباید توقع داشته باشیم که خدا،ستمگرها را الان و به یکباره نابود کند. اصلا دنیا جای آزمایش آدم هاست. به فرموده ی حضرت محمد(ص):(دنیا مزرعه آخرت است). کسانی که در این مزرعه،محصول خوب بکارند، در آخرت هم ثواب خواهند برد. کسانی هم که در این جا کار بد انجام بدهند، در قیامت مجازات می شوند. قرآن می فرماید:(وای بر ستمکاران از عذاب روزی دردناک). قیامت، دومین فصل زندگی ما انسان هاست که در ان زمان، نتیجه ی کارهای خوب وبدمان را خواهیم دید. البته بخشی از عذاب آدم های ستمکار،در این دنیا داده خواهد شد؛ گر چه مجازات اصلی آنان در قیامت است، ولی در همین دنیا هم خدا تنبیهشان خواهد کرد.
11. اگر زندگی انسان های ظالم را مطالعه کنیم متوجه می شویم که بنای ظلم بر ویرانی است و کسانی که ظلم می کنند سرانجام بدبخت و بیچاره خواهند شد. امکان ندارد در این دنیا کسی به دیگران ظلم کند و نتیجه ظلم خود را نبیند. پس نباید عجله کرد چرا که «جوجه را آخر پاییز می شمارند». زندگی فرعون و فرعونیان را در طول تاریخ اگر مطالعه کنیم به این واقعیت پی می بریم که انسان های ظالم با ذلت و خواری این جهان را ترک می کنند و عذاب اخروی هم در انتظار آنان است. والسلام
جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده
كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇
لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس
https://eitaa.com/dr09132532756
️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
♻️کارگروه نهضت نهجالبلاغه خوانی شهرستان طبس
👈 موضوع: خوانش خطبههای نهجالبلاغه
🗓تاریخ: شنبه۴/۸/۱۴۰۳
⏰زمان: بعد نماز مغرب و عشا
🏚مکان: مسجد و حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها واقع در شهرک شهید صدوقی
لازم به ذکر است برنامه کارگروه در شش ماهه دوم سال هر هفته شنبه ها حدود یک ساعت بعد نماز مغرب و عشا برگزار می شود.
بسمه تعالی
سلسله مباحث تبیین معارف نهج البلاغه
موضوع: شرّ بودن زن
سوال: چرا امام علی علیه السلام در نهج البلاغه زن را شر دانسته اند؟ آیا واقعا زنان شر هستند؟ آیا امام به زنان توهین کرده اند؟
پاسخ
اصل فرمایش امام (علیه السلام) به این صورت است که «الْمَرْأَةُ شَرٌّ كُلُّهَا، وَ شَرُّ مَا فِيهَا أَنَّهُ لَا بُدَّ مِنْهَا؛ زن و زندگى، همه اش زحمت و دردسر است و زحمت بارتر اينكه چاره اى جز بودن با او نيست» (نهج البلاغه، حکمت 238)
چند نکته جهت تبیین تقدیم می گردد:
1. عده ای معتقدند این عبارت ضرب المثل هست مثل این که می گوییم زن و فرزند دردسر هست و بی درد سر هم نمی شود زندگی کرد؛ یعنی ازدواج مسوولیت آور است یا می گوییم زن بلاست و خانه بی بلا نمی شود. توجه داشته باشید در ضرب المثل معنای ظاهری آن مد نظر نیست. در واقع این ضرب المثل مدح زن هست و توهین به زن نیست.
2. زن و مرد در معیارهای معنوی و انسانی فرقی ندارند وتفاوت در ویژگی های جسمی و روانی فقط جهت رساندن مرد و زن به کمال و رشد است.
3. مبنای امیر مومنان درباره زن این است که «زن ریحانه است و کلفت خانه نیست». مبنای دیگر حضرت این است که «زن چه خوب یاری کننده ای در اطاعت خداوند است». سیره آن حضرت در برخورد با حضرت زهرا سلام الله علیها هم گویای این واقعیت است.
4. دقت کنیم اگر معنای روایتی را خوب نفهمیدیم برداشت خود را به روایت تحمیل نکنیم بلکه بگوییم احتمالا ما خوب معنا را درک نکرده ایم نه این که بگوییم حضرت به زنان توهین کرده است.
5. شرّ بودن زن و بلا بودن زن از این جهت است که سبب رشد و کمال مرد می شود. در واقع زن برای مرد شرّی است که سبب خیر است. در ادبیات هم آمده که خداوندا تو شرّی ده که خیر ما در آن باشد.
6. هر شرّی بد نیست. قرآن کریم می فرماید «ما شما را با خیر و شرّ امتحان می کنیم» و خصوصیت امتحان رشد و تعالی انسان است. پس اگر چیزی شرّ باشد و درونش خیر باشد بهتر از چیزی است که در ظاهر خیر باشد و برای انسان شرّ به همراه داشته باشد. در جای دیگر هم قرآن کریم بیان می دارد «چه بسا چیزی را خوش ندارید یعنی آن را شرّ می دانید در حالی که برای شما خیر است».
7. زن شرّ است یعنی شما را محدود می کند؛ یعنی شما مجبور می شوید مسوولیت و بار یک زندگی را بر دوش بگیرید؛ یعنی بدون زن به کمال نمی رسید. زن شری است که درون آن سراسر خیر برای مرد است.
شرّی که درونش خیر باشد بهتر از خیری است که عاقبتش شرّ باشد.
8. با توجه به این که اول امام زن را شرّ می دانند و در ادامه می فرمایند شرّی است که چاره ای از او نیست می توان از سیاق برداشت کرد که مقصود حضرت شرّ بودن زن از این جهت است که مسوولیت بر عهده مرد می نهد و او را مجبور به پرداخت نفقه و مهریه و ...می کند ولی شرّی است که باطن او سراسر برای مرد خیر است.
جمع بندی
شرّ بودن زن از این جهت است که سبب رشد و تعالی مرد می شود مثل مدرسه که برای دانش آموزان شرّ است و نوعا دانش آموزان از درس و کلاس خوششان نمی آید ولی شرّی است که درونش سراسر خیر است. زن هم مثل مدرسه ای است که تکالیفی را بر عهده مرد می گذارد ولی این تکالیف مرد را رشد می دهد والسلام
تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده
كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇
لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس
https://eitaa.com/dr09132532756
️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
🍂🌺🍂🌺🍂🌺
#تلنگر
✍من آموخته ام :
ساده ترین راه برای شاد بودن،
دست کشیدن از گلایه است...
🔸من آموخته ام :
تشویق یک آموزگار خوب،
می تواند زندگی شاگردانش را
دگرگون کند...
🔹من آموخته ام :
افراد خوش بین نسبت به افراد بدبین
عمر طولانی تری دارند...
🔸من آموخته ام :
نفرت مانند اسید،
ظرفی را که در آن قرار دارد ،
از بین می برد...
🔹من آموخته ام :
بدن برای شفا دادن خود توانایی
عجیبی دارد،
فقط باید با کلمات مثبت با آن
صحبت کرد...
🔸من آموخته ام :
اگر می خواهم خوشحال باشم،
باید سعی کنم دل دیگران را شاد کنم...
🔹من آموخته ام :
اگر دو جمله «خسته ام» و «احساس خوبی ندارم» را از زندگی حذف کنم، بسیاری از بیماری ها و خستگی ها
برطرف می شوند...
🔸من آموخته ام :
وقتی مثبت فکر می کنم ،
شادتر هستم و افکار مهرورزانه
در سر می پرورانم...
🚨و سرانجام این که من آموخته ام :
« با #خدا همه چیز ممکن است....»
به کانال داستانهای آموزنده بپیوندید
👇👇👇👇👇👇
@Dastanhaeamozande
بسمه تعالي
سلسله مباحث تبیین معارف دین
موضوع: لباس، پوشش و برهنگی
مقدمه
یکی از آسیب هایی که ساختار فرهنگی جامعه را تهدید می کند پوشش های نامناسبی است که انسان در فضاهای عمومی جامعه از برخی مردان و زنان مشاهده می کند. زنانی که متاسفانه روسری را برداشته اند و با لباس های بدن نما در اجتماع ظاهر می شوند و مردانی که با شلوارک و تی شرت، نیمه عریان در فضاهای عمومی جامعه حضور دارند و به بهانه آزادی امنیت روانی جامعه را بهم می زنند.
چند نکته جهت تبیین بیان می گردد:
1. پوشیده بودن بدن ریشه در فطرت انسان دارد و انسان فطرتا دوست دارد که بدنش پوشیده باشد و دوست ندارد دیگران اندام بدن او را مشاهده کنند. پس اگر انسان بدنش را پوشیده نگه نمی دارد و به برهنگی روی آورده است به این معناست که از مقتضای فطرت خود خارج شده است.
2. وقتی از فطرت سخن می گوییم مقصودمان دین و خصوصا دین اسلام نیست بلکه هر انسانی که فطرتش آلوده نشده دوست دارد پوشش مناسب داشته باشد. به همین دلیل است که افراد بسیاری مسلمان و مسیحی و یهودی نیستند و در عین حال پوشش مناسب دارند.
3. متاسفانه تفکرات اومانیستی و فمنیستی که مردان غربی جهت بهره برداری جنسی از زنان اختراع کردند سبب شد که جامعه غرب و خصوصا زنان را از هویت اصلی شان تهی کنند و امروز زن غربی فهمیده است که برای امنیت روان خود باید پوشش مناسب داشته باشد ولی زن مسلمان جامعه ما می خواهد این موضوع را که دیگران تجربه کرده اند و نتایج ناگوار آن را هم دیده اند دوباره تجربه کند.
4. پوشش مناسب نشان از شخصیت انسان دارد. هیچ انسانی وقتی زنان و مردان نیمه عریان را در جامعه می بیند این کار را تحسین نمی کند حتی اگر از دیدن چنین زنانی خوشش بیاید باز هم آن را نشان از شخصیت والای آنان نمی داند.
5. نگوییم چه اشکالی دارد که بدن برهنه باشد. بخواهیم یا نخواهیم ظاهر ما بر باطن ما و باطن ما بر ظاهر ما تاثیر می گذارد به همین دلیل در روایات توصیه شده که لباس کفار را نپوشید گرچه ممکن است لباس کفار از لباس شما پوشیده تر هم باشد مثل کافرانی که کراوات می پوشند و حتی زیر گردن خود را هم می پوشانند.
6. برهنگی محصول تمدن غرب است و چه زیبا استاد شهید مرتضی مطهری فرمودند که اگر برهنگی تمدن است پس حیوانات متمدن تر هستند. غربی ها بودند که مقام زن را به عنوان خلیفه الله تا حد حیوان پایین آوردند تا خواسته های نفسانی و جنسی خود را تامین کنند. از نظر مردان بوالهوس و بی قید و بند هر چه زنان در جامعه برهنه تر باشند آنان لذت بیشتری خواهند برد.
7. عده ای وقتی صحبت از این مسائل می شود می گویند آقا جلو اختلاس و دزدی را بگیرید در حالی که هر کدام از این دو مصیبت است و هر دو باید درمان شود. کسی که برهنگی را ارزش می داند از نگاه دین گرفتار بیماری قلب و روان شده و باید آن را درمان کند و البته خداوند راه درمان و توبه را بازگذاشته است.
8. چه زشت است که انسان در مکان های عمومی و حتی مذهبی مردهایی را می بیند که شلوارک دارند یا تی شرت نامناسب به تن دارند. همان طور که برهنگی برای خانم زشت و ناپسند است برای آقا هم زشت و ناپسند است.
9. نوع پوشش انسان نشان از باورها و اعتقادات او دارد. پوشش انسان ها می تواند نماینده باورها و اعتقادات آنان باشد. نمی شود انسان حقیقتا خدا و پیامبر و اهل بیت را دوست داشته باشد و در رفتار پوششی داشته باشد که دل امام زمان را به درد آورد.
10. مادر بزرگواری که به بچه ات شلوارک می پوشانی و او را سر لخت و با لباس آستین کوتاه بیرون می آوری تو هم در حق فرزندت ظلم می کنی و فردا باید تاوان این ظلم خودت را بدهی.
تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده
كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇
لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس
https://eitaa.com/dr09132532756
️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار را محضر همه شما بزرگواران تبریک عرض می کنم.🌺🌺🌺🌺🌺
هدایت شده از کانال میز معارف
13.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈بررسی جوانب مختلف "برهنگی" یک دانشجو و "توطئه" بسیار خطرناکی که شکست خورد‼️
🏴یاعلی مدد حسن برخورداری
▫️باشگاه استادان معارف اسلامی
:: میزمعارف ااا @mizemaaref
هدایت شده از محمد اسماعيل زاده
♻️کارگروه نهضت نهجالبلاغه خوانی شهرستان طبس
👈 موضوع: خوانش خطبههای نهجالبلاغه
🗓تاریخ: شنبه ۱۴۰۳/۸/۱۹
⏰زمان: بعد نماز مغرب و عشا
🏚مکان: مسجد و حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها واقع در شهرک شهید صدوقی
لازم به ذکر است برنامه کارگروه در شش ماهه دوم سال هر هفته شنبه ها حدود یک ساعت بعد نماز مغرب و عشا برگزار می شود.
بسمه تعالي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی
موضوع: حرام بودن شراب در قرآن
سوال: در کجای قرآن آمده که شراب حرام است؟ ما که در قرآن جایی را ندیدم که گفته باشد شراب حرام است.
پاسخ:
1. این مسئله از قدیم الایام و با شروع دوران بنی امیه و بنی عباس در بین مردم سوال بوده که در کجای قرآن گفته شده که شراب حرام است. در زمان خلفای عباسی و هم زمان با دوره زندگی امام کاظم علیه السلام خلیفه عباسی (مهدی عباسی) همین سوال را از امام کاظم پرسید. خلیفه گفت که مردم از آیات قرآن حرام بودن شراب را برداشت نمی کنند بلکه می گویند قرآن از نوشیدن شراب نهی کرده و نهایت آن را پلیدی دانسته است و شاهدی بر حرام بودن آن دیده نمی شود.
امام کاظم علیه السلام فرمودند خداوند در سوره مبارکه بقره آیه 219 می فرماید که شراب و قمار «اثم کبیر» یعنی گناه بزرگ است و در سوره مبارکه اعراف آیه 33 می فرماید «خدا اثم را حرام کرده است» آن گاه امام کاظم علیه السلام با روش تفسیر قرآن به قرآن بیان می کنند که شراب مصداق اثم است و اثم حرام است پس شراب حرام است.
2. قرآن کریم در سوره مبارکه مائده آیات 90 و 91 شراب و قمار را پلیدی و از عمل شیطان می داند و اجتناب از آن را شرط رستگاری می داند. آن گاه قرآن کریم به آثار زیانبار قمار و شراب اشاره می کند و می فرماید این کار یعنی قمار و شراب سبب می شود شما دشمن یکدیگر شوید و کینه هم را به دل گیرید و شما را از یاد خدا و خصوص نماز باز می دارد.
تجربه زندگی ما نشان داده افرادی که به دام شراب و قمار گرفتار شده اند با یکدیگر دشمن شده اند و کینه یکدیگر را به دل گرفته اند، شراب سبب شده بی نماز شوند و با دوستان بد همنشین شوند و در کنار شراب گرفتار مفاسد اخلاقی دیگر شده اند و در نتیجه زمینه شقاوت بدبختی خود را فراهم کرده اند.
3. در روایات هم علت های برای تحریم شراب بیان شده از جمله روایتی که در نهج البلاغه آمده و امیر مومنان می فرمایند: « علت حرام بودن شراب این است که عقل انسان را ضایع می کند (نهج البلاغه، حکمت 252).
4. به فرض هم در قرآن حکم شراب نبامده بود همین که در روایات آمده ما باید به حکم حرام بودن شراب عمل کنیم چرا که جزییات بسیاری از احکام در قرآن نیامده و تفصیل آن به عهده سنت گذاشته شده است.
5. انسان موجود عجیبی است. خداوند متعال این همه نوشیدنی را حلال کرده و فقط گفته شراب ننوش و انسان از روی لجبازی با خداوند دقیقا سراغ همان چیزی می رود که خدا حرام کرده و با این کار ابتدا سلامت جسم و روان خودش و در ادامه سلامت روان جامعه را بهم می ریزد.
6. این باور که شراب برای درمان برخی بیماریها خوب و مفید است هم باور درستی نیست چرا که خداوند در حرام شفا و درمان قرار نداده است. شاید بتوان گفت این هم از نشانه بدبختی و شقاوت انسان است که درمان دردش با شراب باشد.
7. در زشتی نوشیدن شراب به این روایت از امام علی علیه السلام توجه کنید که فرمودند: « اگر قطرهای از شراب در چاهی بیفتد و بر آن مکان منارهای بلند بنا شود، بر آن مناره اذان نمیگویم، و اگر قطرهای از شراب در رودخانهای بیفتد سپس آب آن خشک شود، و از زمین او سبزهزاری بروید، هیچ حیوانى را از آن سبزهها نمیچرانم» (الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج 1، ص 260)
جمع بندی
حرام بودن شراب هم از قرآن و هم از روایات استفاده می شود و تجربه و عقل هم بر آن صحه می نهد. این انسان است که خودش باید انتخاب کند که سعادتمند شود یا زمینه خواری و شقاوت خود را فراهم کند.
تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده
كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇
لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس
https://eitaa.com/dr09132532756
️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
بسمه تعالی
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی
سوال: با خوردن اندکی شراب که انسان از خود بیخود نمی شود، آیا مجاز هستم که مقدار کمی شراب بخورم؟ آیا مجاز هستم در برخی عروسی ها و جشن ها که شراب سرو می شود من هم شراب بخورم؟
پاسخ
1. انسان دو ویژگی خاص دارد به نام کمال طلبی و بی نهایت طلبی. خداوند این دو ویژگی را در انسان قرار داده تا در جهت رشد و معنویت از آن استفاده کند که اگر این دو ویژگی نمی بود انسان ها در امور مادی و معنوی پیشرفت نمی کردند اما برخی انسان ها از این دو ویژگی در جهت امور حرام استفاده می کنند. همین که یک انسان علاقه پیدا می کند شراب بنوشد احتمال دارد که این شراب خوردن را افزایش دهد.
2. شراب، نجس و حرام است و وقتی چیزی نجس و حرام باشد فرق نمی کند که کم بخورد یا زیاد بخورد همان طور که زیاد خوردن آن حرام است، کم خوردن آن حرام است.
3. ورود به حرام الهی سبب می شود که زشتی گناه شکسته شود و انجام آن برای برای فرد عادی شود. وقتی انسان از انجام گناه ابایی نداشته باشد و انجام گناه برایش عادی شود بی حیا خواهد شد و بی حیایی او را بدبخت و بی آبرو خواهد کرد.
4. حرمت شراب هم با قرآن و هم با روایات و هم با عقل اثبات می شود و تجربه نشان می دهد افراد شراب خور زندگی آرامی را تجربه نمی کنند. امام علی علیه السلام فلسفه تحريم شراب را تحصين عقل (حكمت 252) مي دانند
5. عده ای مي گويند كه اگر كمي شراب بنوشيم هيچ اتفاقي نمي افتد، در حالي كه غافل هستند از اينكه اولا تاثير هر چيزي مرحله به مرحله در انسان صورت مي گيرد، يعني ممكن است كه واقعا در مرحله اول تاثير اندكي داشته باشد ولي با توجه به اين نكته كه شيطان از گرایش های فطری انسان آگاه است و مي داند كه انسان ميل به كمال دارد، از اين گرايش استفاده مي كند و او را به نوشيدن قطرات بعدي و...تشويق مي كند تا اين كه عقل او را زايل كند، بنا براين اگر گفته شده سراغ شراب نرويد كه رجس و پليدي و از عمل شيطان است (مائده، 91) به خاطر اين نكته است كه ورود به اين عرصه به مرور سبب مي شود كه انسان عنان كار را به دست شيطان بسپارد.
6. وقتی در مجلس شراب شرکت کردی در کنار آن مفاسد دیگر هم می آید چرا که وقتی عقل انسان زایل شود احتمال هر فساد دیگری را هم باید داد. شراب که آمد و عقل زایل شد رقص و اختلاط محرم و نامحرم و هزاران مفسده دیگر به دنبال آن است.
7. ای کاش ما انسان ها این قدر با خدا و دین خدا لجبازی نمی کردیم. ای کاش باور می کردیم که آنچه خداوند فرمان داده و نهی کرده جهت سلامت خودمان است. ای کاش آن قدر که به فکر سلامت جسممان هستیم اندکی هم به فکر سلامت روح و روان خود بودیم و ای کاش به همان اندازه که به حرف پزشک جسم گوش می دهیم به حرف پزشکان روح و روان هم که انبیا و اولیای الهی هستند گوش می دادیم.
تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده – کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی و مشاور خانواده
كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇
لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس
https://eitaa.com/dr09132532756
️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی