eitaa logo
معارف اسلامی و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی
525 دنبال‌کننده
232 عکس
28 ویدیو
2 فایل
این کانال با هدف تبیین معارف قرآن،نهج البلاغه،روایات و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی (اعتقادی، اخلاقی، قرآنی و...) راه اندازی شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محمد اسماعيل زاده
نهج‌البلاغه ( شر بودن زن؛ شرح حکمت ۲۳۸).mp3
8.52M
🎧 مباحث تبیین معارف نهج البلاغه موضوع: شر بودن زنان ️دکتر محمد اسماعیل زاده_ کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️کارگروه نهضت نهج‌البلاغه خوانی شهرستان طبس 👈 موضوع: خوانش خطبه‌های نهج‌البلاغه 🗓تاریخ: شنبه 21/7/1403 ⏰زمان: بعد نماز مغرب و عشا 🏚مکان: مسجد و حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها واقع در شهرک شهید صدوقی لازم به ذکر است برنامه کارگروه در شش ماهه دوم سال هر هفته شنبه ها حدود یک ساعت بعد نماز مغرب و عشا برگزار می شود.
🏴السَّلامُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَةَ السَّلامُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ السَّـلامُ عَلَیْـكِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْكِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّهِ السَّـلامُ عَلَیْـكِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ. ▪️وفات شهادت گونه حضرت فاطمه مـعـصـومـه سـلام الله علـیهـا را خـدمـت شیعیان و عاشقـان آن حضرت تسلیت عرض می کنیم.
بسمه تعالی سلسله مباحث خدا شناسی موضوع: چون و چرا کردن انسان با خدا سوال: چرا ما انسان ها با خدا چون و چرا می کنیم؟ چرا تابع احکام الهی نیستیم؟ می گوییم چرا باید نماز بخوانم؟ چرا باید جهاد بروم؟ گاهی هم به حکمت خدا اعتراض می کنیم که چرا ثروتمند خلق نشدم؟ چرا مرا بیمار گرداندی؟ چرا اینجا متولد شدم؟ چرا در خانواده فقیر متولد شدم؟ خلاصه عادت کرده ایم به خدا اعتراض کنیم؟ جهت راهنمایی نکاتی تقدیم می گردد: 1. یکی از دلایل اعتراضات ما این است که ما هدف خلقت خودمان را نشناخته ایم یعنی متوجه نشده ایم که خداوند علیم و حکیم چه هدفی از خلقت ما داشته است که اگر این را می فهمیدیم این همه به هستی و مظاهر آن اعتراض نمی کردیم. هدف خداوند از خلقت انسان این است که انسان بندگی یا عبودیت خدا را بکند و این عبودیت سبب می شود که انسان شبیه خداوند بشود. انسان می شود اراده کننده ای که به اذن خداوند به اراده او همه چیز ایجاد می شود. خدا بینهایت است و انسان هم بی نهایت می شود. خدا کمال بی حد است و انسان هم کمال بی حد می شود. خدا قادر است و انسان هم قادر می شود. خدا حی لایموت است و انسان هم حی لایموت می شود. خلاصه شبیه خدا شدن به این معناست که انسان جلوه ای از اسماء و صفات الهی می شود با این تفاوت که آنچه خدا دارد ذاتی اوست و آنچه انسان دارد ذاتی نیست بلکه لطف خدا در حق بنده است. 2. اقتضای عبودیت این است که انسان در مقابل مولا چون و چرا نکند. عبادت هم بخشی از عبودیت است. وقتی خدا می گوید نماز بخوان چون و چرا ندارد که چرا باید نماز بخوانم چرا که او مولاست و مولا صلاح بنده را از خودش بهتر می داند. بنده تابع محض دستورات مولاست. 3. به بیان امام صادق (علیه السلام) عبودیت جوهری است که کنه و حقیقت آن ربوبیت است یعنی وقتی انسان در مقابل خدا عبد شد و هر چه مولا گفت چون و چرا نکرد خودِ این انسان می شود رب و کسی که می تواند در هستی تصرف کند. خدا می خواهد که انسان شبیه خودش شود به همین دلیل تاج کرامت و عزت را بر سر انسان نهاده است. 4. جالب است که ما انسان ها در مقابل خیلی از افراد عبد هستیم و چون و چرا نمی کنیم به طور مثال هیچ انسانی با پزشک متخصص چون و چرا نمی کند که چرا این مقدار دارو تجویز کردی در حالی که آن پزشک تنها در یک رشته علم دارد و نمی تواند ادعا کند که همه علم آن رشته را می داند چرا که علم بی نهایت است و اگر کسی چنین ادعایی کند باید در عالم بودن او شک کرد. هیچ متخصص چشمی ادعا نمی کند که آنچه من در این باره می دانم نهایت علم چشم پزشکی است و بیشتر از این علم وجود ندارد. ما در مقابل استاد دانشگاه چون و چرا نمی کنیم و استاد می گوید تشخیص من است و این کار را باید انجام دهی چرا که استاد خیر و صلاح دانشجو را می خواهد. ممکن است دانشجو به سختی هم بیفتد ولی از آنجایی که به استاد اعتماد دارد سختی را تحمل می کند تا به نتیجه دست یابد. چرا ما انسان ها به متخصصین و عالمان یک رشته علمی اعتراض نمی کنیم ولی عادت کرده ایم خدا و نظام هستی را زیر سوال ببریم در حالی که خدا خالق تمام علوم و خالق تمام کسانی است که در یک رشته علمی اطلاعات اندکی را کسب کرده اند. 5. کسی که خدا را بشناسد و خدا را در قلبش باور کند با خدا چون و چرا نمی کند. البته این حرف به معنای عدم پرسش از فلسفه احکام نیست بلکه به این معناست که اگر در جایی فلسفه کاری را ندانستم علم آن را به خدا و اهلش واگذار کنم و بدانم در این کار حکمتی است که من از آن خبر ندارم. به بیان قرآن کریم چه بسا از چیزی خوشتان نمی آید و خداوند در آن خیر فراوان قرار داده است. 6. خدا همه هستی را برای ما خلق کرده و ما را برای خودش خلق کرده است. خدا می خواهد ما شبیه خودش بشویم. می خواهد ما مظهر اسماء و صفات خودش بشویم. اگر قرار است شبیه خدا بشویم و رنگ و روی خدایی پیدا کنیم راهش عبودیت و بندگی خداست و عبادت و احکام شرعی هم بخشی از این عبودیت است. عبودیت ظاهرش چشم گفتن انسان به خداست ولی باطنش آقا شدن و سروری است. تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
♻️کارگروه نهضت نهج‌البلاغه خوانی شهرستان طبس 👈 موضوع: خوانش خطبه‌های نهج‌البلاغه 🗓تاریخ: شنبه۲۸/۷/۱۴۰۳ ⏰زمان: بعد نماز مغرب و عشا 🏚مکان: مسجد و حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها واقع در شهرک شهید صدوقی لازم به ذکر است برنامه کارگروه در شش ماهه دوم سال هر هفته شنبه ها حدود یک ساعت بعد نماز مغرب و عشا برگزار می شود.
بسمه تعالی سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی موضوع: عدل الهی و ظلم ظالمان سوال: اگر خدا عادل است چرا این همه ظلم و ستم برخی انسان را می بیند و آن ها از نابود نمی کند؟ حکومت هایی مانند اسراییل و آمریکا به مردم دنیا ستم می کنند و خداوند هم کاری انجام نمی دهد؟ پاسخ 1. اگر قرار باشد خداوند هر کسی را که مرتکب ظلم و ستمی شد، از روی زمین بردارد، در آن صورت عذاب می‌توانست شامل همه شود و هیچ انسانی روی زمین نماند؛ زیرا همه در زندگی خود مرتکب نوعی ظلم و ستم هر چند کوچک شده‌اند؛ با توجه به این که از نگاه آیات قرآن، گناه نیز نوعی ظلم به خویشتن است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «ولو یؤاخذ اللّه‏ الناس بما کسبوا ما ترک على ظهرها من دابة ولکن یؤخرهم الى اجل مسمّى فاذا جاءاجلهم فان اللّه‏ کان بعباده بصیرا؛ اگر خدا مردم را به آنچه مى‏کنند مؤاخذه مى‏کرد، هیچ جنبنده‏اى را روی زمین باقى نمى‏گذاشت ولى مؤاخذه آنان را تا سرآمدى معیّن به تأخیر مى‏اندازد؛ و چون سرآمدشان در رسد خدا به [کار] بندگانش بینا است» (فاطر، 45). 2. مجازات فوری و نابود کردن ظالم با اختیار انسان و اتمام حجت منافات دارد؛ اگر هر عمل ظالمانه‌ای، بلافاصله و به‌صورت فوری، جزا داده شود، هیچ کس جرئتی برای بروز اراده واقعی و ظهور باطنش نخواهد داشت. فرصت دادن به ظالمان به معنی سکوت خداوند در برابر ظلم نیست؛ ممکن است برخی از ظالمان توبه كنند. گاهی خداوند طبق سنت استدراج به ظالمان فرصت می‌دهد تا زمینه شدیدتر شدن عذاب اخروی خود را فراهم کنند. 3. پاداش و کیفر الهى اختصاص به زندگى دنیا ندارد و حیات پس از مرگ (حیات برزخى و قیامت کبرى) نیز عرصه مجازات و پاداش (بلکه مجال اصلى آن) است؛ بنابراین به طور یقین انسان پاداش و کیفر اعمال خود را - هر چند کوچک باشد - خواهد دید؛ اما از آن جا که حیات انسان اختصاص به دنیا ندارد، اگر عده‏اى پاداش و کیفر خود را در دنیا نبینند، دلیل بر این نیست که پاداش و کیفرى ندارند. زندگى دنیا، مجال عمل و تلاش است و آنچه در دنیا انجام مى‏شود حیات اخروى را شکل مى‏دهد: «الدنیا مزرعة‏الاخرة» اما پس از مرگ فرصت عمل به پایان مى‏رسد و حیات پس از آن، براساس آنچه در دنیا کسب شده رقم مى‏خورد. پس مجال اصلى پاداش و کیفر، حیات پس از مرگ است.خداوند می‌فرماید: : «فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره؛ پس هر کس هموزن ذره‏اى نیکى کند آن را خواهد دید و هر که هموزن ذره‏اى بدى کند آن را خواهد دید». البته بدان معنا نیست که حیات دنیا خالى از پاداش و کیفر است. چه بسا کسانى پاداش و کیفر اعمال خود را در دنیا ببینند؛ اما پاداش و کیفر تمام اعمال نیست؛ در ضمن آزمونی است که چگونگی برخورد با آن نیز در زندگی اخروی موثر است. 4. نعمت بهره‏مندى از موهبت‏هاى دنیا - به عنوان رحمت عام الهى - شامل همه موجودات مى‏شود و کافران و ظالمان به حکم این که مخلوقات خداوند رحمان هستند، از این نعمت بهره‏مندند و عمل و عقیده زشت وپلید آنان، مانع از رحمت عام نمى‏شود. آری رحمت خاص الهى - که کسب آن نیازمند تحصیل مقدماتى از سوى بندگان است - شامل حال آنان نمى‏شود. نوع نعمت‏هایى که ظالمان از آن برخوردارند، از نوع رحمت‏هاى عام الهى مى‏باشد که مواهب دنیوى است. 5. یکی از سنت‌های الهی، امتحان و آزمایش انسان‌ها و تکامل اختیاری آنها است و این در زمانی است که راه خیر و شر باز باشد و انسان‌ها بتوانند با اختیار خود انتخاب کنند. حال اگر قرار باشد که هر ظالم و ستمگری با انجام ظلم و ستم در دنیا مجازات شود، هیچ کس مرتکب آن نمی شود و کمال انسان‌ها اختیاری نخواهد بود. صحنه زندگی و نعمت‌های آن، آزمایشی است برای انسان‌های ظالم و ستمگر که چگونه نعمت‌های الهی را پایمال می‌کنند و در راه ظلم و ستم بهره می‌گیرند، نیز برای انسان‌های مومن که چگونه از آن بهره می‌گیرند، و آیا در مقابل ستمگران ایستادگی می‌کنند، یا تن به ستم می‌دهند؟ خداوند سرنوشت انسان‌ها را تغییر نمی‌دهد تا انسان‌ها خود آن را تغییر دهند . پس باید انسان‌های مظلوم، خود برای رفع ظلم تلاش و مبارزه کنند. 6. چنانچه لحظه‏ای که انسان قصد ظلم می کرد به هلاکت می رسید، صبر و مقاومت در برابر ناملایمات و مبارزه با آن معنی نداشت و مومن در آزمون سخت مبارزه با ستم قرار نمی گرفت. از این راه کمالی برای کسی فراهم نمی شد. بسیاری از افراد از طریق تلاش و مقاومت در برابر مشکلات و مبارزه با ظلم، مشمول رحمت ویژه‏ خداوند می شوند و خدا آنان را از مواهب و الطاف خاص خویش برخوردار می سازد. ادامه دارد👇👇👇
7. «امهال» و «استدراج» دو سنت است که خداوند در زندگی ظالمان مقرر نموده و بر اساس این سنت‌ها، وجود آنان در دنیا و باقی نهادن آنها ضروری است. هم‌چنین رفاه پی در پی و مهلت دادن برای گناه، کیفر اعمال آنان است که کیفر اخروی را نیز به دنبال دارد. 8. خداوند نسبت به بنده اش مهربان است، تا آخرین مرحله به انسان فرصت می دهد، هرگز مانند جباران فوراً اقدام به انتقام و مجازات نمی کند، بلکه رحمت واسعه ی الهی همیشه ایجاب می کند که نهایت فرصت به انسان گناهکار داده شود. خداوند در قرآن می فرماید: « وَ رَبُّک الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ لَوْ یؤَاخِذُهُم بِمَا کسَبُواْ لَعَجَّلَ لهَمُ الْعَذَابَ بَل لَّهُم مَّوْعِدٌ لَّن یجَدُواْ مِن دُونِهِ مَوْئلا ـ و پروردگارت، آمرزنده و صاحب رحمت است اگر می خواست آنان را به خاطر اعمالشان مجازات کند، عذاب را هر چه زودتر برای آنها می فرستاد ولی برای آنان موعدی است که هرگز از آن راه فراری نخواهند داشت. » (کهف/58) «غفران او ایجاب می کند که توبه کاران را بیامرزد و رحمت او اقتضاء می کند که در عذاب غیر آنها نیز تعجیل نکند شاید به صفوف توبه کاران بپیوندند ولی عدالت او هم اقتضا می کند وقتی طغیان و سرکشی به آخرین درجه رسید حسابشان را صاف کند و اصولا بقاء چنین افراد فاسد و مفسد که امیدی به اصلاحشان نیست از نظر حکمت آفرینش معنی ندارد، باید نابود شوند، و زمین از لوث وجودشان پاک گردد.» (تفسیر نمونه/ج12/ص477). 9. خداوند متعال در قرآن كريم درباره مهلت دادن به ستمكاران مي فرمايد: «وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الأَبْصَارُ؛ هرگز گمان نكن كه خدا از آنچه ظالمان انجام مي دهند غافل است، بلكه كيفر آنها را به تاخير انداخته براي روزي كه چشم ها در آن از ترس و وحشت از حركت باز مي ايستد» (ابراهيم، 42) این طور نیست که خدا از کارهای ستمگران بی خبر باشد و کارهای زشت آن ها را نبیند. نه،خدا ستم های آنان را می بیند؛ ولی الان(در زندگی دنیا) زمان امتحان آنان است. 10. در زندگی دنیا، خدا به همه ی آدم ها از جمله ستمکاران وقت داده است تا بین راه خوب و بد، یکی را انتخاب کنند. پس نباید توقع داشته باشیم که خدا،ستمگرها را الان و به یکباره نابود کند. اصلا دنیا جای آزمایش آدم هاست. به فرموده ی حضرت محمد(ص):(دنیا مزرعه آخرت است). کسانی که در این مزرعه،محصول خوب بکارند، در آخرت هم ثواب خواهند برد. کسانی هم که در این جا کار بد انجام بدهند، در قیامت مجازات می شوند. قرآن می فرماید:(وای بر ستمکاران از عذاب روزی دردناک). قیامت، دومین فصل زندگی ما انسان هاست که در ان زمان، نتیجه ی کارهای خوب وبدمان را خواهیم دید. البته بخشی از عذاب آدم های ستمکار،در این دنیا داده خواهد شد؛ گر چه مجازات اصلی آنان در قیامت است، ولی در همین دنیا هم خدا تنبیهشان خواهد کرد. 11. اگر زندگی انسان های ظالم را مطالعه کنیم متوجه می شویم که بنای ظلم بر ویرانی است و کسانی که ظلم می کنند سرانجام بدبخت و بیچاره خواهند شد. امکان ندارد در این دنیا کسی به دیگران ظلم کند و نتیجه ظلم خود را نبیند. پس نباید عجله کرد چرا که «جوجه را آخر پاییز می شمارند». زندگی فرعون و فرعونیان را در طول تاریخ اگر مطالعه کنیم به این واقعیت پی می بریم که انسان های ظالم با ذلت و خواری این جهان را ترک می کنند و عذاب اخروی هم در انتظار آنان است. والسلام جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
♻️کارگروه نهضت نهج‌البلاغه خوانی شهرستان طبس 👈 موضوع: خوانش خطبه‌های نهج‌البلاغه 🗓تاریخ: شنبه۴/۸/۱۴۰۳ ⏰زمان: بعد نماز مغرب و عشا 🏚مکان: مسجد و حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها واقع در شهرک شهید صدوقی لازم به ذکر است برنامه کارگروه در شش ماهه دوم سال هر هفته شنبه ها حدود یک ساعت بعد نماز مغرب و عشا برگزار می شود.
بسمه تعالی سلسله مباحث تبیین معارف نهج البلاغه موضوع: شرّ بودن زن سوال: چرا امام علی علیه السلام در نهج البلاغه زن را شر دانسته اند؟ آیا واقعا زنان شر هستند؟ آیا امام به زنان توهین کرده اند؟ پاسخ اصل فرمایش امام (علیه السلام) به این صورت است که «الْمَرْأَةُ شَرٌّ كُلُّهَا، وَ شَرُّ مَا فِيهَا أَنَّهُ لَا بُدَّ مِنْهَا؛ زن و زندگى، همه اش زحمت و دردسر است و زحمت بارتر اينكه چاره اى جز بودن با او نيست» (نهج البلاغه، حکمت 238) چند نکته جهت تبیین تقدیم می گردد: 1. عده ای معتقدند این عبارت ضرب المثل هست مثل این که می گوییم زن و فرزند دردسر هست و بی درد سر هم نمی شود زندگی کرد؛ یعنی ازدواج مسوولیت آور است یا می گوییم زن بلاست و خانه بی بلا نمی شود. توجه داشته باشید در ضرب المثل معنای ظاهری آن مد نظر نیست. در واقع این ضرب المثل مدح زن هست و توهین به زن نیست. 2. زن و مرد در معیارهای معنوی و انسانی فرقی ندارند وتفاوت در ویژگی های جسمی و روانی فقط جهت رساندن مرد و زن به کمال و رشد است. 3. مبنای امیر مومنان درباره زن این است که «زن ریحانه است و کلفت خانه نیست». مبنای دیگر حضرت این است که «زن چه خوب یاری کننده ای در اطاعت خداوند است». سیره آن حضرت در برخورد با حضرت زهرا سلام الله علیها هم گویای این واقعیت است. 4. دقت کنیم اگر معنای روایتی را خوب نفهمیدیم برداشت خود را به روایت تحمیل نکنیم بلکه بگوییم احتمالا ما خوب معنا را درک نکرده ایم نه این که بگوییم حضرت به زنان توهین کرده است. 5. شرّ بودن زن و بلا بودن زن از این جهت است که سبب رشد و کمال مرد می شود. در واقع زن برای مرد شرّی است که سبب خیر است. در ادبیات هم آمده که خداوندا تو شرّی ده که خیر ما در آن باشد. 6. هر شرّی بد نیست. قرآن کریم می فرماید «ما شما را با خیر و شرّ امتحان می کنیم» و خصوصیت امتحان رشد و تعالی انسان است. پس اگر چیزی شرّ باشد و درونش خیر باشد بهتر از چیزی است که در ظاهر خیر باشد و برای انسان شرّ به همراه داشته باشد. در جای دیگر هم قرآن کریم بیان می دارد «چه بسا چیزی را خوش ندارید یعنی آن را شرّ می دانید در حالی که برای شما خیر است». 7. زن شرّ است یعنی شما را محدود می کند؛ یعنی شما مجبور می شوید مسوولیت و بار یک زندگی را بر دوش بگیرید؛ یعنی بدون زن به کمال نمی رسید. زن شری است که درون آن سراسر خیر برای مرد است. شرّی که درونش خیر باشد بهتر از خیری است که عاقبتش شرّ باشد. 8. با توجه به این که اول امام زن را شرّ می دانند و در ادامه می فرمایند شرّی است که چاره ای از او نیست می توان از سیاق برداشت کرد که مقصود حضرت شرّ بودن زن از این جهت است که مسوولیت بر عهده مرد می نهد و او را مجبور به پرداخت نفقه و مهریه و ...می کند ولی شرّی است که باطن او سراسر برای مرد خیر است. جمع بندی شرّ بودن زن از این جهت است که سبب رشد و تعالی مرد می شود مثل مدرسه که برای دانش آموزان شرّ است و نوعا دانش آموزان از درس و کلاس خوششان نمی آید ولی شرّی است که درونش سراسر خیر است. زن هم مثل مدرسه ای است که تکالیفی را بر عهده مرد می گذارد ولی این تکالیف مرد را رشد می دهد والسلام تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
🍂🌺🍂🌺🍂🌺 من آموخته ام : ساده ترین راه برای شاد بودن، دست کشیدن از گلایه است... 🔸من آموخته ام : تشویق یک آموزگار خوب، می تواند زندگی شاگردانش را دگرگون کند... 🔹من آموخته ام : افراد خوش بین نسبت به افراد بدبین عمر طولانی تری دارند... 🔸من آموخته ام : نفرت مانند اسید، ظرفی را که در آن قرار دارد ، از بین می برد... 🔹من آموخته ام : بدن برای شفا دادن خود توانایی عجیبی دارد، فقط باید با کلمات مثبت با آن صحبت کرد... 🔸من آموخته ام : اگر می خواهم خوشحال باشم، باید سعی کنم دل دیگران را شاد کنم... 🔹من آموخته ام : اگر دو جمله «خسته ام» و «احساس خوبی ندارم» را از زندگی حذف کنم، بسیاری از بیماری ها و خستگی ها برطرف می شوند... 🔸من آموخته ام : وقتی مثبت فکر می کنم ، شادتر هستم و افکار مهرورزانه در سر می پرورانم... 🚨و سرانجام این که من آموخته ام : « با همه چیز ممکن است....» به کانال داستانهای آموزنده بپیوندید 👇👇👇👇👇👇 @Dastanhaeamozande
بسمه تعالي سلسله مباحث تبیین معارف دین موضوع: لباس، پوشش و برهنگی مقدمه یکی از آسیب هایی که ساختار فرهنگی جامعه را تهدید می کند پوشش های نامناسبی است که انسان در فضاهای عمومی جامعه از برخی مردان و زنان مشاهده می کند. زنانی که متاسفانه روسری را برداشته اند و با لباس های بدن نما در اجتماع ظاهر می شوند و مردانی که با شلوارک و تی شرت، نیمه عریان در فضاهای عمومی جامعه حضور دارند و به بهانه آزادی امنیت روانی جامعه را بهم می زنند. چند نکته جهت تبیین بیان می گردد: 1. پوشیده بودن بدن ریشه در فطرت انسان دارد و انسان فطرتا دوست دارد که بدنش پوشیده باشد و دوست ندارد دیگران اندام بدن او را مشاهده کنند. پس اگر انسان بدنش را پوشیده نگه نمی دارد و به برهنگی روی آورده است به این معناست که از مقتضای فطرت خود خارج شده است. 2. وقتی از فطرت سخن می گوییم مقصودمان دین و خصوصا دین اسلام نیست بلکه هر انسانی که فطرتش آلوده نشده دوست دارد پوشش مناسب داشته باشد. به همین دلیل است که افراد بسیاری مسلمان و مسیحی و یهودی نیستند و در عین حال پوشش مناسب دارند. 3. متاسفانه تفکرات اومانیستی و فمنیستی که مردان غربی جهت بهره برداری جنسی از زنان اختراع کردند سبب شد که جامعه غرب و خصوصا زنان را از هویت اصلی شان تهی کنند و امروز زن غربی فهمیده است که برای امنیت روان خود باید پوشش مناسب داشته باشد ولی زن مسلمان جامعه ما می خواهد این موضوع را که دیگران تجربه کرده اند و نتایج ناگوار آن را هم دیده اند دوباره تجربه کند. 4. پوشش مناسب نشان از شخصیت انسان دارد. هیچ انسانی وقتی زنان و مردان نیمه عریان را در جامعه می بیند این کار را تحسین نمی کند حتی اگر از دیدن چنین زنانی خوشش بیاید باز هم آن را نشان از شخصیت والای آنان نمی داند. 5. نگوییم چه اشکالی دارد که بدن برهنه باشد. بخواهیم یا نخواهیم ظاهر ما بر باطن ما و باطن ما بر ظاهر ما تاثیر می گذارد به همین دلیل در روایات توصیه شده که لباس کفار را نپوشید گرچه ممکن است لباس کفار از لباس شما پوشیده تر هم باشد مثل کافرانی که کراوات می پوشند و حتی زیر گردن خود را هم می پوشانند. 6. برهنگی محصول تمدن غرب است و چه زیبا استاد شهید مرتضی مطهری فرمودند که اگر برهنگی تمدن است پس حیوانات متمدن تر هستند. غربی ها بودند که مقام زن را به عنوان خلیفه الله تا حد حیوان پایین آوردند تا خواسته های نفسانی و جنسی خود را تامین کنند. از نظر مردان بوالهوس و بی قید و بند هر چه زنان در جامعه برهنه تر باشند آنان لذت بیشتری خواهند برد. 7. عده ای وقتی صحبت از این مسائل می شود می گویند آقا جلو اختلاس و دزدی را بگیرید در حالی که هر کدام از این دو مصیبت است و هر دو باید درمان شود. کسی که برهنگی را ارزش می داند از نگاه دین گرفتار بیماری قلب و روان شده و باید آن را درمان کند و البته خداوند راه درمان و توبه را بازگذاشته است. 8. چه زشت است که انسان در مکان های عمومی و حتی مذهبی مردهایی را می بیند که شلوارک دارند یا تی شرت نامناسب به تن دارند. همان طور که برهنگی برای خانم زشت و ناپسند است برای آقا هم زشت و ناپسند است. 9. نوع پوشش انسان نشان از باورها و اعتقادات او دارد. پوشش انسان ها می تواند نماینده باورها و اعتقادات آنان باشد. نمی شود انسان حقیقتا خدا و پیامبر و اهل بیت را دوست داشته باشد و در رفتار پوششی داشته باشد که دل امام زمان را به درد آورد. 10. مادر بزرگواری که به بچه ات شلوارک می پوشانی و او را سر لخت و با لباس آستین کوتاه بیرون می آوری تو هم در حق فرزندت ظلم می کنی و فردا باید تاوان این ظلم خودت را بدهی. تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار را محضر همه شما بزرگواران تبریک عرض می کنم.🌺🌺🌺🌺🌺
هدایت شده از کانال میز معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈بررسی جوانب مختلف "برهنگی" یک دانشجو و "توطئه" بسیار خطرناکی که شکست خورد‼️ 🏴یاعلی مدد حسن برخورداری ▫️باشگاه استادان معارف اسلامی :: میزمعارف ااا @mizemaaref
هدایت شده از محمد اسماعيل زاده
♻️کارگروه نهضت نهج‌البلاغه خوانی شهرستان طبس 👈 موضوع: خوانش خطبه‌های نهج‌البلاغه 🗓تاریخ: شنبه ۱۴۰۳/۸/۱۹ ⏰زمان: بعد نماز مغرب و عشا 🏚مکان: مسجد و حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها واقع در شهرک شهید صدوقی لازم به ذکر است برنامه کارگروه در شش ماهه دوم سال هر هفته شنبه ها حدود یک ساعت بعد نماز مغرب و عشا برگزار می شود.
بسمه تعالي سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی موضوع: حرام بودن شراب در قرآن سوال: در کجای قرآن آمده که شراب حرام است؟ ما که در قرآن جایی را ندیدم که گفته باشد شراب حرام است. پاسخ: 1. این مسئله از قدیم الایام و با شروع دوران بنی امیه و بنی عباس در بین مردم سوال بوده که در کجای قرآن گفته شده که شراب حرام است. در زمان خلفای عباسی و هم زمان با دوره زندگی امام کاظم علیه السلام خلیفه عباسی (مهدی عباسی) همین سوال را از امام کاظم پرسید. خلیفه گفت که مردم از آیات قرآن حرام بودن شراب را برداشت نمی کنند بلکه می گویند قرآن از نوشیدن شراب نهی کرده و نهایت آن را پلیدی دانسته است و شاهدی بر حرام بودن آن دیده نمی شود. امام کاظم علیه السلام فرمودند خداوند در سوره مبارکه بقره آیه 219 می فرماید که شراب و قمار «اثم کبیر» یعنی گناه بزرگ است و در سوره مبارکه اعراف آیه 33 می فرماید «خدا اثم را حرام کرده است» آن گاه امام کاظم علیه السلام با روش تفسیر قرآن به قرآن بیان می کنند که شراب مصداق اثم است و اثم حرام است پس شراب حرام است. 2. قرآن کریم در سوره مبارکه مائده آیات 90 و 91 شراب و قمار را پلیدی و از عمل شیطان می داند و اجتناب از آن را شرط رستگاری می داند. آن گاه قرآن کریم به آثار زیانبار قمار و شراب اشاره می کند و می فرماید این کار یعنی قمار و شراب سبب می شود شما دشمن یکدیگر شوید و کینه هم را به دل گیرید و شما را از یاد خدا و خصوص نماز باز می دارد. تجربه زندگی ما نشان داده افرادی که به دام شراب و قمار گرفتار شده اند با یکدیگر دشمن شده اند و کینه یکدیگر را به دل گرفته اند، شراب سبب شده بی نماز شوند و با دوستان بد همنشین شوند و در کنار شراب گرفتار مفاسد اخلاقی دیگر شده اند و در نتیجه زمینه شقاوت بدبختی خود را فراهم کرده اند. 3. در روایات هم علت های برای تحریم شراب بیان شده از جمله روایتی که در نهج البلاغه آمده و امیر مومنان می فرمایند: « علت حرام بودن شراب این است که عقل انسان را ضایع می کند (نهج البلاغه، حکمت 252). 4. به فرض هم در قرآن حکم شراب نبامده بود همین که در روایات آمده ما باید به حکم حرام بودن شراب عمل کنیم چرا که جزییات بسیاری از احکام در قرآن نیامده و تفصیل آن به عهده سنت گذاشته شده است. 5. انسان موجود عجیبی است. خداوند متعال این همه نوشیدنی را حلال کرده و فقط گفته شراب ننوش و انسان از روی لجبازی با خداوند دقیقا سراغ همان چیزی می رود که خدا حرام کرده و با این کار ابتدا سلامت جسم و روان خودش و در ادامه سلامت روان جامعه را بهم می ریزد. 6. این باور که شراب برای درمان برخی بیماریها خوب و مفید است هم باور درستی نیست چرا که خداوند در حرام شفا و درمان قرار نداده است. شاید بتوان گفت این هم از نشانه بدبختی و شقاوت انسان است که درمان دردش با شراب باشد. 7. در زشتی نوشیدن شراب به این روایت از امام علی علیه السلام توجه کنید که فرمودند: « اگر قطره‌ای از شراب در چاهی بیفتد و بر آن مکان مناره‌ای بلند بنا شود، بر آن مناره اذان نمی‌گویم، و اگر قطره‌ای از شراب در رودخانه‌ای بیفتد سپس آب آن خشک شود، و از زمین او سبزه‌زاری بروید، هیچ حیوانى را از آن سبزه‌ها نمی‌چرانم» (الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج 1، ص 260) جمع بندی حرام بودن شراب هم از قرآن و هم از روایات استفاده می شود و تجربه و عقل هم بر آن صحه می نهد. این انسان است که خودش باید انتخاب کند که سعادتمند شود یا زمینه خواری و شقاوت خود را فراهم کند. تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
بسمه تعالی سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی سوال: با خوردن اندکی شراب که انسان از خود بیخود نمی شود، آیا مجاز هستم که مقدار کمی شراب بخورم؟ آیا مجاز هستم در برخی عروسی ها و جشن ها که شراب سرو می شود من هم شراب بخورم؟ پاسخ 1. انسان دو ویژگی خاص دارد به نام کمال طلبی و بی نهایت طلبی. خداوند این دو ویژگی را در انسان قرار داده تا در جهت رشد و معنویت از آن استفاده کند که اگر این دو ویژگی نمی بود انسان ها در امور مادی و معنوی پیشرفت نمی کردند اما برخی انسان ها از این دو ویژگی در جهت امور حرام استفاده می کنند. همین که یک انسان علاقه پیدا می کند شراب بنوشد احتمال دارد که این شراب خوردن را افزایش دهد. 2. شراب، نجس و حرام است و وقتی چیزی نجس و حرام باشد فرق نمی کند که کم بخورد یا زیاد بخورد همان طور که زیاد خوردن آن حرام است، کم خوردن آن حرام است. 3. ورود به حرام الهی سبب می شود که زشتی گناه شکسته شود و انجام آن برای برای فرد عادی شود. وقتی انسان از انجام گناه ابایی نداشته باشد و انجام گناه برایش عادی شود بی حیا خواهد شد و بی حیایی او را بدبخت و بی آبرو خواهد کرد. 4. حرمت شراب هم با قرآن و هم با روایات و هم با عقل اثبات می شود و تجربه نشان می دهد افراد شراب خور زندگی آرامی را تجربه نمی کنند. امام علی علیه السلام فلسفه تحريم شراب را تحصين عقل (حكمت 252) مي دانند 5. عده ای مي گويند كه اگر كمي شراب بنوشيم هيچ اتفاقي نمي افتد، در حالي كه غافل هستند از اينكه اولا تاثير هر چيزي مرحله به مرحله در انسان صورت مي گيرد، يعني ممكن است كه واقعا در مرحله اول تاثير اندكي داشته باشد ولي با توجه به اين نكته كه شيطان از گرایش های فطری انسان آگاه است و مي داند كه انسان ميل به كمال دارد، از اين گرايش استفاده مي كند و او را به نوشيدن قطرات بعدي و...تشويق مي كند تا اين كه عقل او را زايل كند، بنا براين اگر گفته شده سراغ شراب نرويد كه رجس و پليدي و از عمل شيطان است (مائده، 91) به خاطر اين نكته است كه ورود به اين عرصه به مرور سبب مي شود كه انسان عنان كار را به دست شيطان بسپارد. 6. وقتی در مجلس شراب شرکت کردی در کنار آن مفاسد دیگر هم می آید چرا که وقتی عقل انسان زایل شود احتمال هر فساد دیگری را هم باید داد. شراب که آمد و عقل زایل شد رقص و اختلاط محرم و نامحرم و هزاران مفسده دیگر به دنبال آن است. 7. ای کاش ما انسان ها این قدر با خدا و دین خدا لجبازی نمی کردیم. ای کاش باور می کردیم که آنچه خداوند فرمان داده و نهی کرده جهت سلامت خودمان است. ای کاش آن قدر که به فکر سلامت جسممان هستیم اندکی هم به فکر سلامت روح و روان خود بودیم و ای کاش به همان اندازه که به حرف پزشک جسم گوش می دهیم به حرف پزشکان روح و روان هم که انبیا و اولیای الهی هستند گوش می دادیم. تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده – کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی و مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
هدایت شده از محمد اسماعيل زاده
بسمه تعالی سلسله مباحث جهاد تبیین موضوع: کمک به فقرا به جای کمک به مردم غزه و لبنان سوال: چرا با وجود این همه فقیر در جامعه باید مردم ما به مردم غزه و لبنان کمک کنند؟ آیا بهتر نیست که این پول ها و طلاها خرج فقرای کشور خودمان شود؟ پاسخ 1. ظلم و جنایت صهیونیست های غاصب و آمریکای جنایتکار سبب شده که دل هر انسان آزادی خواهی از شرایط اسفناک مردم غزه و لبنان به درد آید. جهان در حال شکل گیری جبهه واحدی علیه جنایت های آمریکا و اسرائیل و نظام سلطه است. در این شرایط همان طور که امام خامنه ای عزیز فرمودند بر هر مسلمانی فرض و واجب است که به هر میزان می تواند به مردم بی دفاع و بی گناه غزه و لبنان کمک کند. 2. بیشتر کسانی که به مردم غزه و لبنان کمک می کنند کسانی هستند که خودشان درد فقر و محرومیت را چشیده اند نه مرفهان بی دردی که بویی از انسانیت نبرده اند. 3. اسلام مرزهای جغرافیایی را در نوردیده است بنابراین هر مسلمانی در هر کجای عالم که زندگی کند و فریاد مظلومیت او بلند باشد بر سایر مسلمانان لازم است که به فریاد او برسند. آیا ما این فریاد رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) را نشنیده ایم که «هر کس صبح کند و به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد مسلمان نیست»؟ آیا ما این پیام امیر مومنان علیه السلام را نشنیده ایم که « دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید»؟ 4. گاهی در کمک به فقیر و نیازمند ما لازم است اهم و مهم کنیم. فرض کنیم دو فقیر داریم که هر دو به نان شب محتاجند ولی یکی از این دو فقیر سرپناهی دارد و دیگر سرپناهش را از دست داده است، عقل حکم می کند که در این شرایط ما به فقیری کمک کنیم که سرپناه ندارد. درست است که عده ای در جامعه ما مشکل اقتصادی دارند اما حداقل سرپناهی دارند که شب را آسوده بخوابند. سرپناهی دارند که احساس امنیت کنند، اما جنایت های آمریکا و اسراییل در غزه و لبنان سبب شده که مردم این کشور سرپناه و اصلی ترین نیاز زندگی خود را از دست بدهند و در این شرایط اولویت با اینان است. 5. نوعا این کمک ها به مردم غزه و لبنان مردمی است و از هزینه های جاری دولت نیست که عده ای شبهه کنند دولت پول مملکت را خرج غزه و لبنان می کند. کمک دولت به نسبت کمک های مردمی نباید خیلی قابل توجه باشد. 6. عجیب است که عده ای در جامعه ما همین که کمک به حسینیه و امام حسین علیه السلام و مردم غزه و لبنان می شود به یاد فقرا می افتند در حالی که هیچ کس نمی گوید شما که خرج میلیادری عروسی یا سفر خارجی می کنید چرا به فقرا کمک نمی کنید. صد میلیون می دهد که یک خوانند در مجلس عروسی اش بخواند و هیچ کس نمی گوید به فقرا کمک کن، اما یک انسانی که درآمد چندانی هم ندارد وقتی به مردم غزه و لبنان کمک می کند عده ای دایه مهربان تر از مادر می شوند. 7. عده ای هم برای توجیه از این ضرب المثل غلط استفاده می کنند که «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» معلوم نیست این ضرب المثل از کجا آمده است، چرا که گاهی برای حفظ مسجد و دین لازم است چراغ مسجد را روشن نگه داریم گرچه چراغ خانه خاموش باشد. تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده – کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی و مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
هدایت شده از محمد اسماعيل زاده
بسمه تعالی سلسله مباحث پاسخگویی به شبهات اعتقادی موضوع: اگر امام صادق عالم بودند چرا کتاب ننوشتند؟ اصل شبهه «پرسیدند، امام جعفر صادق كه بود؟ گفتند: بنيان‌گذار فقه شيعه و از "عالم" ترين امامان شيعه. پرسیدند: اگر ايشان خیلی "علم" داشته، آيا كتابی كه نگارش ايشان باشد و ميزان "علم" وی را آشكار سازد، موجود هست؟ گفتند: نه، خودشان كتابی ننوشته‌اند، ولی بيش از شش هزار(؟) دانشجو داشته‌اند. پرسیدند: پس چرا كتابی ننوشته‌اند؟ از ارسطو كه بيش از دو هزار سال پيش می زيسته، كتاب ارغنون و از افلاطون كتاب ١٢جلدی جمهوريت به‌جا مانده كه ميزان علم آن‌ها را آشكار می‌سازد. چطور در مورد ايشان اين‌گونه نيست؟! گفتند: خلفای ظالم وقت اجازه‌ی نگارش به ايشان نمی‌داده.اند. پرسیدند: پس با اين جو اختناق چگونه شش هزار دانشجو داشته‌اند؟! گفتند: نمی‌دانیم! ولی از امام صادق احاديث بسياری به‌جا مانده است! .... پاسخ شبهه 1. علم امام از سنخ علم ما نیست. علم امام علم لدنّی هست و اگر امام بخواهد می تواند در طول یک روز چند کتاب را تالیف کند. مقایسه علم معصوم با علم غیر معصوم مقایسه درستی نیست. 2. ممکن است کسی عالم باشد ولی خودش کتابی ننوشته باشد اما شاگردانی را تربیت کرده باشد که سخنان او را نقل کرده باشند که در واقع نقل سخنان آن عالم توسط شاگردان نشان از عالم بودن آن شخص دارد. درباره امام صادق (ع) هم قضیه این طور است که آنچه در شاگردان برجسته ایشان در تفسیر، کلام، فقه و عقاید و سایر شاخه های علوم نقل شده نشان از علم امام دارد. 3. با این که نوشتن کتاب برای امام کار دشواری نبود اما به دلیل جو حاکم و شیعیان دهن لق و مخالفان خودی و عوام، نوشتن کتاب می توانست در جامعه تنش ایجاد کند و موقعیت امام و شیعیان را به خطر بیندازد، این بود که امام ترجیح می دادند مسیر نشر معارف به صورت چند لایه از طریق شاگردان مورد اعتمادشان باشد. شما دقت کنید که گاهی امام در پاسخ یک شخص دو نوع جواب می دادند و این نشان از شرایط سخت آن دوران دارد. نوشتن کتابی که در آن عقاید حقه بیان شود سبب می شد که دستگاه حاکمه امام را متهم به مخالفت با نظام کند و از طرفی سبب از بین رفتن شیعیان می شد که تحلیل آن نیازمند دقت فراوان است (جهت اطلاعات بیشتر درباره این که چرا امام صادق کتاب ننوشتند به فایل متنی و صوتی سخنرانی آقای کاشانی به آدرس http://www.hkashani.com و مقاله «بررسی و تحلیل چرایی عدم نگارش کتاب توسط امام صادق به آدرس https://www.pasokh.org مراجعه فرمایید. 4. شاگردان امام صادق چهار هزار ذکر شده اند و نه شش هزار. ضمن این که بسیاری از اینان ممکن است چند جلسه در کلاس درس حضور داشته اند، مثل این می ماند که الان یک استاد دانشگاه بگوید من تا به حال پنج هزار دانشجو داشته ام ولی آیا همه دانشجویان حرف استاد را فهمیده اند؟ طبیعتا پاسخ به این سوال منفی است و افراد با انگیزه های متعدد پای درس استاد می نشینند، این در حالی است که شاگردان مورد اعتماد حضرت از تعداد انگشتان دست هم کمتر بوده است و می توان به زراره، ابوبصیر، برید و محمدبن مسلم به عنوان سرشناس ها اشاره کرد. 5. شبهه کننده گفته که سخنان امام در کتاب بحار الانوار آمده و می خواهد نتیجه بگیرد که این سخنان چگونه منسوب به امام است در حالی که اگر شما با علم حدیث آشنایی داشته باشید می دانید که اولا منابع دست اول روایی ما کافی، تهذیب و استبصار و من لا یحضره الفقیه است که نزدیک به دوره معصوم نوشته شده و مجامع روایی بعدی ما از این کتب نقل کرده اند؛ ثانیا علم حدیث مبانی خاص خود را دارد و در صحت و اعتبار یک حدیث هم باید راویان مورد وثوق باشند که علم رجال متصدی آن است و هم اعتبار سند باید بررسی شود و هم دلالت متن باید مورد تایید عقل و نقل باشد تا بتوان حدیث را به عنوان روایت امام بیان کرد. عدم آشنایی افراد با این زنجیره سبب می شود که چنین ابهاماتی ایجاد شود. ادامه دارد👇👇👇
هدایت شده از محمد اسماعيل زاده
6. همین ایراد را به امام علی علیه السلام و نهج البلاغه ایشان گرفتند که عده ای از علما منابع و مصادر سخنان امام در نهج البلاغه را جمع آوری کردند و به این شبهه پاسخ دادند که مثلا اگر سیدرضی فلان حکمت را نقل کرده این حکمت سال ها قبل از او در فلان کتاب نقل شده است. اگر قرار باشد بدون دلیل سخنان افراد را رد کنیم علاوه بر این که علم و دانش از بین می رود دیگر به هیچ حرف و کتابی نمی توانیم اعتماد کنیم. چگونه است که می توان کتاب ارسطو را پذیرفت و کسی در انتساب آن به ارسطو تردید نمی کند اما به امام صادق که می رسد در سخنان ایشان تشکیک می شود. 7. علیرغم همه فشارها از امام صادق هم کتابهایی نقل شده است: - رساله امام ششم به نجاشی (والی اهواز) معروف به رساله عبدالله بن نجاشی. - توحید مفضل؛ امام صادق(ع) در مورد خداشناسی، املا نمود و مفضل بن عمر آن را به نگارش در آورد. - کتاب اهلیلجه؛ از امام صادق(ع). - کتاب مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه، منسوب به امام صادق(ع). - رساله امام صادق علیه السلام به پیروان شیوه رای و قیاس. - رساله آن حضرت درباره غنایم و وجوب خمس در آنها. (در تحف العقول این قسمت و تا بخش شانزدهم از این رساله، نقل شده است). - سفارش امام صادق (ع) به عبد الله بن جندب. - رساله‌ای که برخی از شیعیان آن را نثر الدرر نامیده‌اند. - رساله آن حضرت در احتجاج بر صوفیه که آن حضرت را از طلب رزق و روزی نهی می‌نمودند. - تقسیم الرؤیا، در کشف الظنون است که تقسیم الرؤیا از تالیفات امام جعفر صادق (ع) است. در الذریعة آمده است که ما سندی مبنی بر این که این کتاب به کس دیگری جز امام صادق (ع) منسوب باشد پیدا نکردیم. (ر.ک: https://www.x-shobhe.com) 8. مقایسه فلش مموری با کتاب و دست نوشته مقایسه درستی نیست چرا که اطلاعات مموری به راحتی از بین می رود اما اطلاعات یک کتاب ممکن است سال های سال باقی بماند و یا از یک کتاب به کتاب دیگر منتقل شود. 9. بر عکس تصور شبهه کننده هیچ دینی به اندازه اسلام دعوت به تفکر و تعقل نمی کند وخصوصا اسلام شیعی در این زمینه گوی سبقت را از دیگران ربوده است اما تلاش شبهه کننده این است که اسلام شیعی و اهل بیت را افرادی متحجر جلوه دهد. 10. حال و روز احمد کسروی هم مشخص است و پاسخ های قاطعانه و دلایل محکم حضرت امام در کتاب «کشف الاسرار» به شبهات او در تاریخ موجود می باشد. (جهت اطلاع بیشتر درباره این شخص معاند مراجعه کنید به https://www.pasokh.org) جمع بندی متاسفانه عده ای هر روز و با انگیزه های گوناگون در صدد ایجاد شبهه در مبانی فکری و معرفتی شیعیان هستند که هشیاری ما را می طلبد. خصوصا اگر دقت شود انگشت اتهام روی مبانی مانند خداشناسی، معادشناسی و نبوت و امامت است چرا که اگر بتوانند در مبانی تشکیک کنند خواهند توانست رفتار افراد را مطابق میل خود تغییر دهند. همان طور که گفته شد هیچ دینی به اندازه اسلام به تحقیق و پرسش گری توجه نشان نداده و اگر کسی کمترین اطلاعات را در این زمینه داشته باشد این واقعیت را درخواهد یافت. والسلام جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
هدایت شده از محمد اسماعيل زاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝این شعر زیبا حکایت این روزهای ماست.👌 ✍چه کسی میگوید: که گرانی شده است؟ دوره ی ارزانیست 🔹دل ربودن ارزان! 🔸دل شکستن ارزان! 🔹دوستی ارزان است! 🔸دشمنی ها ارزان! 🔹چه شرافت ارزان! 🔸تن عریان ارزان! 🔹آبرو قیمت یک تکه ی نان... 🔸و دروغ از همه چیز ارزان تر... 🔹قیمت عشق چقدر کم شده است! 🔸کمتر از آب روان! ✍و چه تخفیف بزرگی خورده، قیمت هر انسان...! به کانال داستانهای آموزنده بپیوندید 👇👇👇👇👇👇 @Dastanhaeamozande
هدایت شده از محمد اسماعيل زاده
بسمه تعالي سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات قرآنی سوال: آیا همان طور که در بهشت برای مردان حور العین هست برای زنان هم غلمان هست؟ آیا در بهشت همان طور که مرد می تواند چند همسر داشته باشد زن هم می تواند چند شوهر داشته باشد؟ پاسخ: 1. خداوند متعال در سوره مبارکه انسان آیه 19 از خدمت گزاران مومنین در بهشت سخن می گوید که خدمت گزار انسان های مومن هستند. عده ای تصور کرده اند که اینان غلمان هستند و اختصاص به زنان دارند در حالی که این تصور اشتباه است و این جوانان خوش چهره خدمت گزاران مومنان اعم از زن و مرد هستند. 2. در بهشت زنان و مردان مومن در نیکوترین صورت خواهند بود و زیبایی که زنان بهشتی دارند به مراتب بالاتر و بهتر از حورالعین هست. 3. اگر زنی با ایمان بمیرد و همسر او بهشتی نباشد در آن جا آن زن می تواند با مردان مومنی که همسرانشان جهنمی شده اند ازدواج نماید. 4. گرچه چند همسری مطابق با فطرت و روحیات روانشناختی مردان هست اما چند شوهری با روحیات زنان هماهنگی ندارد بنابراین امکان ندارد زن بهشتی چند شوهر داشته باشد همچنانکه زنان مومنه در این دنیا به طور همزمان بیشتر از یک شوهر ندارند ولی این موضوع درباره مردان فرق می کند و مردان بر اساس نیاز فطری نه بی حد و حصر در بهشت خواهند توانست چند همسر داشته باشند، همان طور که چند همسری را دین در دنیا برای مردان البته با وجود شرایطی تایید می کند. تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
هدایت شده از محمد اسماعيل زاده
بسمه تعالی سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات اعتقادی شبهه: وقتی می گوییم خدایا مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات را بیامرز برای آمرزش امثال معاویه و یزید هم دعا می کنیم و اینان هم مشمول دعای ما هستند چرا که این ها مسلمان بودند. پاسخ 1. مسلمان و مومن کسی است که تسلیم دستور خدا باشد. مسلمان کسی است که باور قلبی به خدا داشته باشد در حالی که امثال معاویه و یزید مسلمان ظاهری و کافر به معنای واقعی بودند. معاویه اسلام را پوششی برای احیای دوران جاهلیت قرار داده بود و می خواست که اسلام را از بین ببرد. فرزند نا خلفش یزید که از او هم بدتر بود. اگر معاویه ظاهر را رعایت می کرد یزید که ظاهر را هم رعایت نمی کرد و علنا میمون باز و بی نماز بود. در داستان شهادت امام حسین هم این ابیات از او معروف است که بنی هاشم با حکومت بازی کردند وگرنه هیچ خبری از وحی و نازل شدن و ...نیست. چگونه می توان امثال یزید و معاویه را که از هیچ کوششی در جهت محو اسلام دریغ نداشتند مسلمان دانست. 2. وقتی کسی در واقع مسلمان و مومن نباشد مشمول دعای خیر مومنان نخواهد شد. دعای ما این است که خدایا مومنان و مسلمانان را ببخش و این اشخاص مصداق مومن و مسلمان نیستند تا این دعا در حق آنان مستجاب شود. 3. اسلام و ایمان یک امر ظاهری نیست بلکه یک حقیقت است و این گونه نیست که هر که ادعای اسلام و ایمان بکند در دایره مسلمان و مومن قرار گیرد. از نظر حقوقی هر کس شهادتین را بگوید جان و مال و خونش محترم است ولی اسلام به معنای واقعی این است که شخص باور به خدا و دین و قیامت داشته باشد نه این که اصل آن را انکار کند که چنین شخصی در صورت انکار ضروریات دین مصداق کافر و مشرک خواهد بود. تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی