eitaa logo
معارف اسلامی و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی
525 دنبال‌کننده
232 عکس
28 ویدیو
2 فایل
این کانال با هدف تبیین معارف قرآن،نهج البلاغه،روایات و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی (اعتقادی، اخلاقی، قرآنی و...) راه اندازی شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂🌺🍂🌺🍂🌺 من آموخته ام : ساده ترین راه برای شاد بودن، دست کشیدن از گلایه است... 🔸من آموخته ام : تشویق یک آموزگار خوب، می تواند زندگی شاگردانش را دگرگون کند... 🔹من آموخته ام : افراد خوش بین نسبت به افراد بدبین عمر طولانی تری دارند... 🔸من آموخته ام : نفرت مانند اسید، ظرفی را که در آن قرار دارد ، از بین می برد... 🔹من آموخته ام : بدن برای شفا دادن خود توانایی عجیبی دارد، فقط باید با کلمات مثبت با آن صحبت کرد... 🔸من آموخته ام : اگر می خواهم خوشحال باشم، باید سعی کنم دل دیگران را شاد کنم... 🔹من آموخته ام : اگر دو جمله «خسته ام» و «احساس خوبی ندارم» را از زندگی حذف کنم، بسیاری از بیماری ها و خستگی ها برطرف می شوند... 🔸من آموخته ام : وقتی مثبت فکر می کنم ، شادتر هستم و افکار مهرورزانه در سر می پرورانم... 🚨و سرانجام این که من آموخته ام : « با همه چیز ممکن است....» به کانال داستانهای آموزنده بپیوندید 👇👇👇👇👇👇 @Dastanhaeamozande
بسمه تعالي سلسله مباحث تبیین معارف دین موضوع: لباس، پوشش و برهنگی مقدمه یکی از آسیب هایی که ساختار فرهنگی جامعه را تهدید می کند پوشش های نامناسبی است که انسان در فضاهای عمومی جامعه از برخی مردان و زنان مشاهده می کند. زنانی که متاسفانه روسری را برداشته اند و با لباس های بدن نما در اجتماع ظاهر می شوند و مردانی که با شلوارک و تی شرت، نیمه عریان در فضاهای عمومی جامعه حضور دارند و به بهانه آزادی امنیت روانی جامعه را بهم می زنند. چند نکته جهت تبیین بیان می گردد: 1. پوشیده بودن بدن ریشه در فطرت انسان دارد و انسان فطرتا دوست دارد که بدنش پوشیده باشد و دوست ندارد دیگران اندام بدن او را مشاهده کنند. پس اگر انسان بدنش را پوشیده نگه نمی دارد و به برهنگی روی آورده است به این معناست که از مقتضای فطرت خود خارج شده است. 2. وقتی از فطرت سخن می گوییم مقصودمان دین و خصوصا دین اسلام نیست بلکه هر انسانی که فطرتش آلوده نشده دوست دارد پوشش مناسب داشته باشد. به همین دلیل است که افراد بسیاری مسلمان و مسیحی و یهودی نیستند و در عین حال پوشش مناسب دارند. 3. متاسفانه تفکرات اومانیستی و فمنیستی که مردان غربی جهت بهره برداری جنسی از زنان اختراع کردند سبب شد که جامعه غرب و خصوصا زنان را از هویت اصلی شان تهی کنند و امروز زن غربی فهمیده است که برای امنیت روان خود باید پوشش مناسب داشته باشد ولی زن مسلمان جامعه ما می خواهد این موضوع را که دیگران تجربه کرده اند و نتایج ناگوار آن را هم دیده اند دوباره تجربه کند. 4. پوشش مناسب نشان از شخصیت انسان دارد. هیچ انسانی وقتی زنان و مردان نیمه عریان را در جامعه می بیند این کار را تحسین نمی کند حتی اگر از دیدن چنین زنانی خوشش بیاید باز هم آن را نشان از شخصیت والای آنان نمی داند. 5. نگوییم چه اشکالی دارد که بدن برهنه باشد. بخواهیم یا نخواهیم ظاهر ما بر باطن ما و باطن ما بر ظاهر ما تاثیر می گذارد به همین دلیل در روایات توصیه شده که لباس کفار را نپوشید گرچه ممکن است لباس کفار از لباس شما پوشیده تر هم باشد مثل کافرانی که کراوات می پوشند و حتی زیر گردن خود را هم می پوشانند. 6. برهنگی محصول تمدن غرب است و چه زیبا استاد شهید مرتضی مطهری فرمودند که اگر برهنگی تمدن است پس حیوانات متمدن تر هستند. غربی ها بودند که مقام زن را به عنوان خلیفه الله تا حد حیوان پایین آوردند تا خواسته های نفسانی و جنسی خود را تامین کنند. از نظر مردان بوالهوس و بی قید و بند هر چه زنان در جامعه برهنه تر باشند آنان لذت بیشتری خواهند برد. 7. عده ای وقتی صحبت از این مسائل می شود می گویند آقا جلو اختلاس و دزدی را بگیرید در حالی که هر کدام از این دو مصیبت است و هر دو باید درمان شود. کسی که برهنگی را ارزش می داند از نگاه دین گرفتار بیماری قلب و روان شده و باید آن را درمان کند و البته خداوند راه درمان و توبه را بازگذاشته است. 8. چه زشت است که انسان در مکان های عمومی و حتی مذهبی مردهایی را می بیند که شلوارک دارند یا تی شرت نامناسب به تن دارند. همان طور که برهنگی برای خانم زشت و ناپسند است برای آقا هم زشت و ناپسند است. 9. نوع پوشش انسان نشان از باورها و اعتقادات او دارد. پوشش انسان ها می تواند نماینده باورها و اعتقادات آنان باشد. نمی شود انسان حقیقتا خدا و پیامبر و اهل بیت را دوست داشته باشد و در رفتار پوششی داشته باشد که دل امام زمان را به درد آورد. 10. مادر بزرگواری که به بچه ات شلوارک می پوشانی و او را سر لخت و با لباس آستین کوتاه بیرون می آوری تو هم در حق فرزندت ظلم می کنی و فردا باید تاوان این ظلم خودت را بدهی. تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار را محضر همه شما بزرگواران تبریک عرض می کنم.🌺🌺🌺🌺🌺
هدایت شده از کانال میز معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈بررسی جوانب مختلف "برهنگی" یک دانشجو و "توطئه" بسیار خطرناکی که شکست خورد‼️ 🏴یاعلی مدد حسن برخورداری ▫️باشگاه استادان معارف اسلامی :: میزمعارف ااا @mizemaaref
هدایت شده از محمد اسماعيل زاده
♻️کارگروه نهضت نهج‌البلاغه خوانی شهرستان طبس 👈 موضوع: خوانش خطبه‌های نهج‌البلاغه 🗓تاریخ: شنبه ۱۴۰۳/۸/۱۹ ⏰زمان: بعد نماز مغرب و عشا 🏚مکان: مسجد و حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها واقع در شهرک شهید صدوقی لازم به ذکر است برنامه کارگروه در شش ماهه دوم سال هر هفته شنبه ها حدود یک ساعت بعد نماز مغرب و عشا برگزار می شود.
بسمه تعالي سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی موضوع: حرام بودن شراب در قرآن سوال: در کجای قرآن آمده که شراب حرام است؟ ما که در قرآن جایی را ندیدم که گفته باشد شراب حرام است. پاسخ: 1. این مسئله از قدیم الایام و با شروع دوران بنی امیه و بنی عباس در بین مردم سوال بوده که در کجای قرآن گفته شده که شراب حرام است. در زمان خلفای عباسی و هم زمان با دوره زندگی امام کاظم علیه السلام خلیفه عباسی (مهدی عباسی) همین سوال را از امام کاظم پرسید. خلیفه گفت که مردم از آیات قرآن حرام بودن شراب را برداشت نمی کنند بلکه می گویند قرآن از نوشیدن شراب نهی کرده و نهایت آن را پلیدی دانسته است و شاهدی بر حرام بودن آن دیده نمی شود. امام کاظم علیه السلام فرمودند خداوند در سوره مبارکه بقره آیه 219 می فرماید که شراب و قمار «اثم کبیر» یعنی گناه بزرگ است و در سوره مبارکه اعراف آیه 33 می فرماید «خدا اثم را حرام کرده است» آن گاه امام کاظم علیه السلام با روش تفسیر قرآن به قرآن بیان می کنند که شراب مصداق اثم است و اثم حرام است پس شراب حرام است. 2. قرآن کریم در سوره مبارکه مائده آیات 90 و 91 شراب و قمار را پلیدی و از عمل شیطان می داند و اجتناب از آن را شرط رستگاری می داند. آن گاه قرآن کریم به آثار زیانبار قمار و شراب اشاره می کند و می فرماید این کار یعنی قمار و شراب سبب می شود شما دشمن یکدیگر شوید و کینه هم را به دل گیرید و شما را از یاد خدا و خصوص نماز باز می دارد. تجربه زندگی ما نشان داده افرادی که به دام شراب و قمار گرفتار شده اند با یکدیگر دشمن شده اند و کینه یکدیگر را به دل گرفته اند، شراب سبب شده بی نماز شوند و با دوستان بد همنشین شوند و در کنار شراب گرفتار مفاسد اخلاقی دیگر شده اند و در نتیجه زمینه شقاوت بدبختی خود را فراهم کرده اند. 3. در روایات هم علت های برای تحریم شراب بیان شده از جمله روایتی که در نهج البلاغه آمده و امیر مومنان می فرمایند: « علت حرام بودن شراب این است که عقل انسان را ضایع می کند (نهج البلاغه، حکمت 252). 4. به فرض هم در قرآن حکم شراب نبامده بود همین که در روایات آمده ما باید به حکم حرام بودن شراب عمل کنیم چرا که جزییات بسیاری از احکام در قرآن نیامده و تفصیل آن به عهده سنت گذاشته شده است. 5. انسان موجود عجیبی است. خداوند متعال این همه نوشیدنی را حلال کرده و فقط گفته شراب ننوش و انسان از روی لجبازی با خداوند دقیقا سراغ همان چیزی می رود که خدا حرام کرده و با این کار ابتدا سلامت جسم و روان خودش و در ادامه سلامت روان جامعه را بهم می ریزد. 6. این باور که شراب برای درمان برخی بیماریها خوب و مفید است هم باور درستی نیست چرا که خداوند در حرام شفا و درمان قرار نداده است. شاید بتوان گفت این هم از نشانه بدبختی و شقاوت انسان است که درمان دردش با شراب باشد. 7. در زشتی نوشیدن شراب به این روایت از امام علی علیه السلام توجه کنید که فرمودند: « اگر قطره‌ای از شراب در چاهی بیفتد و بر آن مکان مناره‌ای بلند بنا شود، بر آن مناره اذان نمی‌گویم، و اگر قطره‌ای از شراب در رودخانه‌ای بیفتد سپس آب آن خشک شود، و از زمین او سبزه‌زاری بروید، هیچ حیوانى را از آن سبزه‌ها نمی‌چرانم» (الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج 1، ص 260) جمع بندی حرام بودن شراب هم از قرآن و هم از روایات استفاده می شود و تجربه و عقل هم بر آن صحه می نهد. این انسان است که خودش باید انتخاب کند که سعادتمند شود یا زمینه خواری و شقاوت خود را فراهم کند. تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
بسمه تعالی سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی سوال: با خوردن اندکی شراب که انسان از خود بیخود نمی شود، آیا مجاز هستم که مقدار کمی شراب بخورم؟ آیا مجاز هستم در برخی عروسی ها و جشن ها که شراب سرو می شود من هم شراب بخورم؟ پاسخ 1. انسان دو ویژگی خاص دارد به نام کمال طلبی و بی نهایت طلبی. خداوند این دو ویژگی را در انسان قرار داده تا در جهت رشد و معنویت از آن استفاده کند که اگر این دو ویژگی نمی بود انسان ها در امور مادی و معنوی پیشرفت نمی کردند اما برخی انسان ها از این دو ویژگی در جهت امور حرام استفاده می کنند. همین که یک انسان علاقه پیدا می کند شراب بنوشد احتمال دارد که این شراب خوردن را افزایش دهد. 2. شراب، نجس و حرام است و وقتی چیزی نجس و حرام باشد فرق نمی کند که کم بخورد یا زیاد بخورد همان طور که زیاد خوردن آن حرام است، کم خوردن آن حرام است. 3. ورود به حرام الهی سبب می شود که زشتی گناه شکسته شود و انجام آن برای برای فرد عادی شود. وقتی انسان از انجام گناه ابایی نداشته باشد و انجام گناه برایش عادی شود بی حیا خواهد شد و بی حیایی او را بدبخت و بی آبرو خواهد کرد. 4. حرمت شراب هم با قرآن و هم با روایات و هم با عقل اثبات می شود و تجربه نشان می دهد افراد شراب خور زندگی آرامی را تجربه نمی کنند. امام علی علیه السلام فلسفه تحريم شراب را تحصين عقل (حكمت 252) مي دانند 5. عده ای مي گويند كه اگر كمي شراب بنوشيم هيچ اتفاقي نمي افتد، در حالي كه غافل هستند از اينكه اولا تاثير هر چيزي مرحله به مرحله در انسان صورت مي گيرد، يعني ممكن است كه واقعا در مرحله اول تاثير اندكي داشته باشد ولي با توجه به اين نكته كه شيطان از گرایش های فطری انسان آگاه است و مي داند كه انسان ميل به كمال دارد، از اين گرايش استفاده مي كند و او را به نوشيدن قطرات بعدي و...تشويق مي كند تا اين كه عقل او را زايل كند، بنا براين اگر گفته شده سراغ شراب نرويد كه رجس و پليدي و از عمل شيطان است (مائده، 91) به خاطر اين نكته است كه ورود به اين عرصه به مرور سبب مي شود كه انسان عنان كار را به دست شيطان بسپارد. 6. وقتی در مجلس شراب شرکت کردی در کنار آن مفاسد دیگر هم می آید چرا که وقتی عقل انسان زایل شود احتمال هر فساد دیگری را هم باید داد. شراب که آمد و عقل زایل شد رقص و اختلاط محرم و نامحرم و هزاران مفسده دیگر به دنبال آن است. 7. ای کاش ما انسان ها این قدر با خدا و دین خدا لجبازی نمی کردیم. ای کاش باور می کردیم که آنچه خداوند فرمان داده و نهی کرده جهت سلامت خودمان است. ای کاش آن قدر که به فکر سلامت جسممان هستیم اندکی هم به فکر سلامت روح و روان خود بودیم و ای کاش به همان اندازه که به حرف پزشک جسم گوش می دهیم به حرف پزشکان روح و روان هم که انبیا و اولیای الهی هستند گوش می دادیم. تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده – کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی و مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
هدایت شده از محمد اسماعيل زاده
بسمه تعالی سلسله مباحث جهاد تبیین موضوع: کمک به فقرا به جای کمک به مردم غزه و لبنان سوال: چرا با وجود این همه فقیر در جامعه باید مردم ما به مردم غزه و لبنان کمک کنند؟ آیا بهتر نیست که این پول ها و طلاها خرج فقرای کشور خودمان شود؟ پاسخ 1. ظلم و جنایت صهیونیست های غاصب و آمریکای جنایتکار سبب شده که دل هر انسان آزادی خواهی از شرایط اسفناک مردم غزه و لبنان به درد آید. جهان در حال شکل گیری جبهه واحدی علیه جنایت های آمریکا و اسرائیل و نظام سلطه است. در این شرایط همان طور که امام خامنه ای عزیز فرمودند بر هر مسلمانی فرض و واجب است که به هر میزان می تواند به مردم بی دفاع و بی گناه غزه و لبنان کمک کند. 2. بیشتر کسانی که به مردم غزه و لبنان کمک می کنند کسانی هستند که خودشان درد فقر و محرومیت را چشیده اند نه مرفهان بی دردی که بویی از انسانیت نبرده اند. 3. اسلام مرزهای جغرافیایی را در نوردیده است بنابراین هر مسلمانی در هر کجای عالم که زندگی کند و فریاد مظلومیت او بلند باشد بر سایر مسلمانان لازم است که به فریاد او برسند. آیا ما این فریاد رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) را نشنیده ایم که «هر کس صبح کند و به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد مسلمان نیست»؟ آیا ما این پیام امیر مومنان علیه السلام را نشنیده ایم که « دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید»؟ 4. گاهی در کمک به فقیر و نیازمند ما لازم است اهم و مهم کنیم. فرض کنیم دو فقیر داریم که هر دو به نان شب محتاجند ولی یکی از این دو فقیر سرپناهی دارد و دیگر سرپناهش را از دست داده است، عقل حکم می کند که در این شرایط ما به فقیری کمک کنیم که سرپناه ندارد. درست است که عده ای در جامعه ما مشکل اقتصادی دارند اما حداقل سرپناهی دارند که شب را آسوده بخوابند. سرپناهی دارند که احساس امنیت کنند، اما جنایت های آمریکا و اسراییل در غزه و لبنان سبب شده که مردم این کشور سرپناه و اصلی ترین نیاز زندگی خود را از دست بدهند و در این شرایط اولویت با اینان است. 5. نوعا این کمک ها به مردم غزه و لبنان مردمی است و از هزینه های جاری دولت نیست که عده ای شبهه کنند دولت پول مملکت را خرج غزه و لبنان می کند. کمک دولت به نسبت کمک های مردمی نباید خیلی قابل توجه باشد. 6. عجیب است که عده ای در جامعه ما همین که کمک به حسینیه و امام حسین علیه السلام و مردم غزه و لبنان می شود به یاد فقرا می افتند در حالی که هیچ کس نمی گوید شما که خرج میلیادری عروسی یا سفر خارجی می کنید چرا به فقرا کمک نمی کنید. صد میلیون می دهد که یک خوانند در مجلس عروسی اش بخواند و هیچ کس نمی گوید به فقرا کمک کن، اما یک انسانی که درآمد چندانی هم ندارد وقتی به مردم غزه و لبنان کمک می کند عده ای دایه مهربان تر از مادر می شوند. 7. عده ای هم برای توجیه از این ضرب المثل غلط استفاده می کنند که «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» معلوم نیست این ضرب المثل از کجا آمده است، چرا که گاهی برای حفظ مسجد و دین لازم است چراغ مسجد را روشن نگه داریم گرچه چراغ خانه خاموش باشد. تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده – کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی و مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
هدایت شده از محمد اسماعيل زاده
بسمه تعالی سلسله مباحث پاسخگویی به شبهات اعتقادی موضوع: اگر امام صادق عالم بودند چرا کتاب ننوشتند؟ اصل شبهه «پرسیدند، امام جعفر صادق كه بود؟ گفتند: بنيان‌گذار فقه شيعه و از "عالم" ترين امامان شيعه. پرسیدند: اگر ايشان خیلی "علم" داشته، آيا كتابی كه نگارش ايشان باشد و ميزان "علم" وی را آشكار سازد، موجود هست؟ گفتند: نه، خودشان كتابی ننوشته‌اند، ولی بيش از شش هزار(؟) دانشجو داشته‌اند. پرسیدند: پس چرا كتابی ننوشته‌اند؟ از ارسطو كه بيش از دو هزار سال پيش می زيسته، كتاب ارغنون و از افلاطون كتاب ١٢جلدی جمهوريت به‌جا مانده كه ميزان علم آن‌ها را آشكار می‌سازد. چطور در مورد ايشان اين‌گونه نيست؟! گفتند: خلفای ظالم وقت اجازه‌ی نگارش به ايشان نمی‌داده.اند. پرسیدند: پس با اين جو اختناق چگونه شش هزار دانشجو داشته‌اند؟! گفتند: نمی‌دانیم! ولی از امام صادق احاديث بسياری به‌جا مانده است! .... پاسخ شبهه 1. علم امام از سنخ علم ما نیست. علم امام علم لدنّی هست و اگر امام بخواهد می تواند در طول یک روز چند کتاب را تالیف کند. مقایسه علم معصوم با علم غیر معصوم مقایسه درستی نیست. 2. ممکن است کسی عالم باشد ولی خودش کتابی ننوشته باشد اما شاگردانی را تربیت کرده باشد که سخنان او را نقل کرده باشند که در واقع نقل سخنان آن عالم توسط شاگردان نشان از عالم بودن آن شخص دارد. درباره امام صادق (ع) هم قضیه این طور است که آنچه در شاگردان برجسته ایشان در تفسیر، کلام، فقه و عقاید و سایر شاخه های علوم نقل شده نشان از علم امام دارد. 3. با این که نوشتن کتاب برای امام کار دشواری نبود اما به دلیل جو حاکم و شیعیان دهن لق و مخالفان خودی و عوام، نوشتن کتاب می توانست در جامعه تنش ایجاد کند و موقعیت امام و شیعیان را به خطر بیندازد، این بود که امام ترجیح می دادند مسیر نشر معارف به صورت چند لایه از طریق شاگردان مورد اعتمادشان باشد. شما دقت کنید که گاهی امام در پاسخ یک شخص دو نوع جواب می دادند و این نشان از شرایط سخت آن دوران دارد. نوشتن کتابی که در آن عقاید حقه بیان شود سبب می شد که دستگاه حاکمه امام را متهم به مخالفت با نظام کند و از طرفی سبب از بین رفتن شیعیان می شد که تحلیل آن نیازمند دقت فراوان است (جهت اطلاعات بیشتر درباره این که چرا امام صادق کتاب ننوشتند به فایل متنی و صوتی سخنرانی آقای کاشانی به آدرس http://www.hkashani.com و مقاله «بررسی و تحلیل چرایی عدم نگارش کتاب توسط امام صادق به آدرس https://www.pasokh.org مراجعه فرمایید. 4. شاگردان امام صادق چهار هزار ذکر شده اند و نه شش هزار. ضمن این که بسیاری از اینان ممکن است چند جلسه در کلاس درس حضور داشته اند، مثل این می ماند که الان یک استاد دانشگاه بگوید من تا به حال پنج هزار دانشجو داشته ام ولی آیا همه دانشجویان حرف استاد را فهمیده اند؟ طبیعتا پاسخ به این سوال منفی است و افراد با انگیزه های متعدد پای درس استاد می نشینند، این در حالی است که شاگردان مورد اعتماد حضرت از تعداد انگشتان دست هم کمتر بوده است و می توان به زراره، ابوبصیر، برید و محمدبن مسلم به عنوان سرشناس ها اشاره کرد. 5. شبهه کننده گفته که سخنان امام در کتاب بحار الانوار آمده و می خواهد نتیجه بگیرد که این سخنان چگونه منسوب به امام است در حالی که اگر شما با علم حدیث آشنایی داشته باشید می دانید که اولا منابع دست اول روایی ما کافی، تهذیب و استبصار و من لا یحضره الفقیه است که نزدیک به دوره معصوم نوشته شده و مجامع روایی بعدی ما از این کتب نقل کرده اند؛ ثانیا علم حدیث مبانی خاص خود را دارد و در صحت و اعتبار یک حدیث هم باید راویان مورد وثوق باشند که علم رجال متصدی آن است و هم اعتبار سند باید بررسی شود و هم دلالت متن باید مورد تایید عقل و نقل باشد تا بتوان حدیث را به عنوان روایت امام بیان کرد. عدم آشنایی افراد با این زنجیره سبب می شود که چنین ابهاماتی ایجاد شود. ادامه دارد👇👇👇
هدایت شده از محمد اسماعيل زاده
6. همین ایراد را به امام علی علیه السلام و نهج البلاغه ایشان گرفتند که عده ای از علما منابع و مصادر سخنان امام در نهج البلاغه را جمع آوری کردند و به این شبهه پاسخ دادند که مثلا اگر سیدرضی فلان حکمت را نقل کرده این حکمت سال ها قبل از او در فلان کتاب نقل شده است. اگر قرار باشد بدون دلیل سخنان افراد را رد کنیم علاوه بر این که علم و دانش از بین می رود دیگر به هیچ حرف و کتابی نمی توانیم اعتماد کنیم. چگونه است که می توان کتاب ارسطو را پذیرفت و کسی در انتساب آن به ارسطو تردید نمی کند اما به امام صادق که می رسد در سخنان ایشان تشکیک می شود. 7. علیرغم همه فشارها از امام صادق هم کتابهایی نقل شده است: - رساله امام ششم به نجاشی (والی اهواز) معروف به رساله عبدالله بن نجاشی. - توحید مفضل؛ امام صادق(ع) در مورد خداشناسی، املا نمود و مفضل بن عمر آن را به نگارش در آورد. - کتاب اهلیلجه؛ از امام صادق(ع). - کتاب مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه، منسوب به امام صادق(ع). - رساله امام صادق علیه السلام به پیروان شیوه رای و قیاس. - رساله آن حضرت درباره غنایم و وجوب خمس در آنها. (در تحف العقول این قسمت و تا بخش شانزدهم از این رساله، نقل شده است). - سفارش امام صادق (ع) به عبد الله بن جندب. - رساله‌ای که برخی از شیعیان آن را نثر الدرر نامیده‌اند. - رساله آن حضرت در احتجاج بر صوفیه که آن حضرت را از طلب رزق و روزی نهی می‌نمودند. - تقسیم الرؤیا، در کشف الظنون است که تقسیم الرؤیا از تالیفات امام جعفر صادق (ع) است. در الذریعة آمده است که ما سندی مبنی بر این که این کتاب به کس دیگری جز امام صادق (ع) منسوب باشد پیدا نکردیم. (ر.ک: https://www.x-shobhe.com) 8. مقایسه فلش مموری با کتاب و دست نوشته مقایسه درستی نیست چرا که اطلاعات مموری به راحتی از بین می رود اما اطلاعات یک کتاب ممکن است سال های سال باقی بماند و یا از یک کتاب به کتاب دیگر منتقل شود. 9. بر عکس تصور شبهه کننده هیچ دینی به اندازه اسلام دعوت به تفکر و تعقل نمی کند وخصوصا اسلام شیعی در این زمینه گوی سبقت را از دیگران ربوده است اما تلاش شبهه کننده این است که اسلام شیعی و اهل بیت را افرادی متحجر جلوه دهد. 10. حال و روز احمد کسروی هم مشخص است و پاسخ های قاطعانه و دلایل محکم حضرت امام در کتاب «کشف الاسرار» به شبهات او در تاریخ موجود می باشد. (جهت اطلاع بیشتر درباره این شخص معاند مراجعه کنید به https://www.pasokh.org) جمع بندی متاسفانه عده ای هر روز و با انگیزه های گوناگون در صدد ایجاد شبهه در مبانی فکری و معرفتی شیعیان هستند که هشیاری ما را می طلبد. خصوصا اگر دقت شود انگشت اتهام روی مبانی مانند خداشناسی، معادشناسی و نبوت و امامت است چرا که اگر بتوانند در مبانی تشکیک کنند خواهند توانست رفتار افراد را مطابق میل خود تغییر دهند. همان طور که گفته شد هیچ دینی به اندازه اسلام به تحقیق و پرسش گری توجه نشان نداده و اگر کسی کمترین اطلاعات را در این زمینه داشته باشد این واقعیت را درخواهد یافت. والسلام جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
هدایت شده از محمد اسماعيل زاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝این شعر زیبا حکایت این روزهای ماست.👌 ✍چه کسی میگوید: که گرانی شده است؟ دوره ی ارزانیست 🔹دل ربودن ارزان! 🔸دل شکستن ارزان! 🔹دوستی ارزان است! 🔸دشمنی ها ارزان! 🔹چه شرافت ارزان! 🔸تن عریان ارزان! 🔹آبرو قیمت یک تکه ی نان... 🔸و دروغ از همه چیز ارزان تر... 🔹قیمت عشق چقدر کم شده است! 🔸کمتر از آب روان! ✍و چه تخفیف بزرگی خورده، قیمت هر انسان...! به کانال داستانهای آموزنده بپیوندید 👇👇👇👇👇👇 @Dastanhaeamozande
هدایت شده از محمد اسماعيل زاده
بسمه تعالي سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات قرآنی سوال: آیا همان طور که در بهشت برای مردان حور العین هست برای زنان هم غلمان هست؟ آیا در بهشت همان طور که مرد می تواند چند همسر داشته باشد زن هم می تواند چند شوهر داشته باشد؟ پاسخ: 1. خداوند متعال در سوره مبارکه انسان آیه 19 از خدمت گزاران مومنین در بهشت سخن می گوید که خدمت گزار انسان های مومن هستند. عده ای تصور کرده اند که اینان غلمان هستند و اختصاص به زنان دارند در حالی که این تصور اشتباه است و این جوانان خوش چهره خدمت گزاران مومنان اعم از زن و مرد هستند. 2. در بهشت زنان و مردان مومن در نیکوترین صورت خواهند بود و زیبایی که زنان بهشتی دارند به مراتب بالاتر و بهتر از حورالعین هست. 3. اگر زنی با ایمان بمیرد و همسر او بهشتی نباشد در آن جا آن زن می تواند با مردان مومنی که همسرانشان جهنمی شده اند ازدواج نماید. 4. گرچه چند همسری مطابق با فطرت و روحیات روانشناختی مردان هست اما چند شوهری با روحیات زنان هماهنگی ندارد بنابراین امکان ندارد زن بهشتی چند شوهر داشته باشد همچنانکه زنان مومنه در این دنیا به طور همزمان بیشتر از یک شوهر ندارند ولی این موضوع درباره مردان فرق می کند و مردان بر اساس نیاز فطری نه بی حد و حصر در بهشت خواهند توانست چند همسر داشته باشند، همان طور که چند همسری را دین در دنیا برای مردان البته با وجود شرایطی تایید می کند. تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی
هدایت شده از محمد اسماعيل زاده
بسمه تعالی سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات اعتقادی شبهه: وقتی می گوییم خدایا مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات را بیامرز برای آمرزش امثال معاویه و یزید هم دعا می کنیم و اینان هم مشمول دعای ما هستند چرا که این ها مسلمان بودند. پاسخ 1. مسلمان و مومن کسی است که تسلیم دستور خدا باشد. مسلمان کسی است که باور قلبی به خدا داشته باشد در حالی که امثال معاویه و یزید مسلمان ظاهری و کافر به معنای واقعی بودند. معاویه اسلام را پوششی برای احیای دوران جاهلیت قرار داده بود و می خواست که اسلام را از بین ببرد. فرزند نا خلفش یزید که از او هم بدتر بود. اگر معاویه ظاهر را رعایت می کرد یزید که ظاهر را هم رعایت نمی کرد و علنا میمون باز و بی نماز بود. در داستان شهادت امام حسین هم این ابیات از او معروف است که بنی هاشم با حکومت بازی کردند وگرنه هیچ خبری از وحی و نازل شدن و ...نیست. چگونه می توان امثال یزید و معاویه را که از هیچ کوششی در جهت محو اسلام دریغ نداشتند مسلمان دانست. 2. وقتی کسی در واقع مسلمان و مومن نباشد مشمول دعای خیر مومنان نخواهد شد. دعای ما این است که خدایا مومنان و مسلمانان را ببخش و این اشخاص مصداق مومن و مسلمان نیستند تا این دعا در حق آنان مستجاب شود. 3. اسلام و ایمان یک امر ظاهری نیست بلکه یک حقیقت است و این گونه نیست که هر که ادعای اسلام و ایمان بکند در دایره مسلمان و مومن قرار گیرد. از نظر حقوقی هر کس شهادتین را بگوید جان و مال و خونش محترم است ولی اسلام به معنای واقعی این است که شخص باور به خدا و دین و قیامت داشته باشد نه این که اصل آن را انکار کند که چنین شخصی در صورت انکار ضروریات دین مصداق کافر و مشرک خواهد بود. تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: استان خراسان جنوبی، طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، پشت دادگستری، کانون فرهنگی – تبلیغی مسجد ائمه بقیع (علیهم السلام) با رویکرد تخصصی مشاوره خانواده و سبک زندگی اسلامی