eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.8هزار دنبال‌کننده
333 عکس
242 ویدیو
101 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1552295093.mp3
7.63M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه1
1_1562347262.mp3
8.19M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه2
1_1557413150.mp3
25.95M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه3
فتوّت و جوانمردی از نگاه خواجه عبد الله انصاری خواجه عبد الله انصاری هروی در باب نهم از بخش چهارم کتاب گرانسنگ منازل السائرین، که از متون اصلی در عرفان عملی است، تحت عنوان اخلاق از فتوت به عنوان سی ونهمین مقام سلوک بحث و نکات نابی را در این باره ذکر می‌کند که عین بیان خواجه را در اینجا می‌آوریم. قال الله عزّ و جلّ: "إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى." نکتة: الفتوّة أن لاتشهد لک فضلا، و لاتری لک حقا. و هی علی ثلاث درجات: الدرجة الأولی، ترک الخصومه، و التغافل عن الزلّة، و نسیان الأذیّة. والدرجة الثّانیة: أن تقرب من یقصیک، و تکرم من یؤذیک، و تعتذر إلی من یجنی علیک، سماحا لاکظما، و براحا لامصابرة. و الدرجة الثالثة، أن لاتتعلق فی المسیر بدلیل، و لاتشوب اجابتک بعوض، و لاتقف فی شهودک علی رسم. وإعلم ان من احوج إلی شفاعة و لم یخجل من المعذرة الیه، لم یشم رائحة الفتوة. ثم فی علم الخصوص، من طلب نور الحقیقة علی قدم الإستدلال، لم یحل له دعوی الفتوة ابدا. حاصل کلام پیر هرات دربارۀ فتوت این است که جوهرۀ فتوت دو چیز است: نخست خود را از دیگران برتر ندیدن؛ دوم، خود را در برابر دیگران ذی حق ندانستن. فتوت همچون دیگر منازل سالکان سه درجه دارد: درجۀ اول مشتمل است بر: الف. ترک ستیزه جویی، ب. چشم پوشی از لغزش دیگران، ج. فراموش کردن آزار خلق. درجۀ دوم جوانمردی مستلزم سه امر است: الف. نزدیک شدن به کسی که تو را از خود دور می¬کند، ب. اکرام و نیکی به کسی که به تو آزار می رساند، و ج. پوزش خواهی از کسی که بر تو ستم کرده است. جوانمردی اقتضا دارد که این رفتارها را از روی نرمخویی و طیب خاطر و نه از سر فروخوردن خشم و فشار صبر انجام دهی. درجۀ سوم فتوت که با معرفت توحیدی مرتبط است این است که: الف. برای معرفت حق از راه دلیل و برهان سیر نکنی، بلکه با پای شهود گام برداری، ب. خدا را بدون غرض و توقعِ عوض پرستش کنی، ج. در شهود حق به غیر او توجه نکنی. به این بیان، معرفت شهودی حق تعالی و پرستش خالصانه او اوج فتوت است. کسی که حق تعالی را به نور دل نبیند و همچنان در بند برهان و استدلال باشد، او را نرسد که دعوی فتوت کند. از لوازم جوانمردی، گذشت کریمانه از خطاهای دیگران است. کسی که دشمنش را به شفاعت وادارد و از پوزش خواهی او شرمنده نشود بویی از جوانمردی نبرده است. جوانمردی اقتضا دارد که انسان پوزش خطاکار را بپذیرد و بالاتر از آن بدون اینکه از خطاکار توقع پوزش خواهی داشته باشد او را ببخشد و از عذرخواهی دیگران شرمنده شود. اما خواجه از این فراتر می‌رود و می‌گوید باید از کسی که بر تو ستم کرده عذرخواهی کنی. به نظر می‌رسد بیان اخیر زیاده روی باشد و اینکه انسان از کسی که به او ستم کرده عذرخواهی کند به هر توجیهی وجه مقبولی ندارد. http://eitaa.com/dreshkevari
6.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا می توان فریب نخورد؟ بسیار دشوار است.☑️ تشخیص فکر قلابی بسیار دشوارتر از تشخیص روغن قلابی است. وقتی ظرف و ظاهر حق و باطل یکسان باشد تشخیص دشوار می شود؛ و اذا قیل لهم لاتفسدو فی الارض قالو انما نحن مصلحون الا انهم هم المفسدون و لکن لایشعرون. به تعبیر قرآن کریم اهل افساد از روی عدم شعور خود را اهل اصلاح می پندارند، چون ظاهر و شعارشان شبیه ظاهر و شعار مصلحان است. http://eitaa.com/dreshkevari
اخلاق_و_معنویت_در_آیین_جوانمردی_فنایی_اشکوری_جلسه4.mp3
12.31M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه4
مراسم رونمایی از کتاب «فردای بهتر؛ با معنویت و عقلانیت بیشتر» کتاب «فردای بهتر؛ با معنویت و عقلانیت بیشتر» روز شنبه 17 اردیبهشت 1401در بنیاد علوم وحیانی اسراء رونمایی شد. این کتاب که در مطلع آن متن پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی فلسفه آمده است، توسط انتشارات نور حکمت علوی با هزینه مؤسسه سرو بنیان ادبی مجری برگزاری بخش گردشگری غرفه ایران رویداد جهانی اکسپو، در ۵۰۰ نسخه چاپ شده است. فهرست مندرجات کتاب: پیام آیت الله جوادی آملی فرهنگ، علم و فناوری، حمید پارسانیا فلسفه اسلامی معاصر ایران، محمد فنایی اشکوری مفهوم حکمت در آثار ملاصدرا، شریف لک زایی نقش فلسفه و فرهنگ گفتگو در مواجهه با افراط گرایی فکری، مختار شیخ حسنی رابطه تکنولوژی و معنویت در عصر هایتک، حسن عبدی ایران مهد حکمت و اندیشه ورزی، محمد باقر خراسانی http://eitaa.com/dreshkevari
مقاله فلسفه اسلامی معاصر ایران محمد فنایی اشکوری در کتاب فردای بهتر ارایه شده در روز جهانی فلسفه در نمایشگاه اکسپو در دبی پاییز 1400 فهرست مطالب مقاله: چیستی فلسفه و اهمیت آن ضرورت و فایده فلسفه فلسفه اسلامی سیر تطور فلسفه اسلامی کاستی ها در فلسفه اسلامی فلسفه اسلامی معاصر در ایران مخالفت با فلسفه http://eitaa.com/dreshkevari
1_1579674594.mp3
14.54M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه 5
Contemporary Philosophy.pdf
426.7K
Contemporary Islamic Philosophy, Fanaei Eshkevari
1_1579674776.mp3
8.33M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه 6 ( رندی و جوانمردی در اندیشه حافظ)
در انتخاب واژه ها دقت کنیم. برخی کلمات بار ارزشی دارند. مهاجرت واژه ای قرآنی و مقدس است. هجرت تعبیری قرآنی است هم ارزش با جهاد. هجرت انتقال از یک جغرافیا به جغرافیای دیگر برای حفظ دین و تقویت و بسط حق است. از این رو هر نوع انتقال و کوچی را با هر انگیزه ای نباید هجرت و عوامل آن را نباید مهاجر نامید. کسانی که از ایران خارج می شوند و خود را در خدمت کشورهای بیگانه و دشمن ایران و اسلام قرار می دهند نباید مهاجر نامید. متاسفانه گاه حتی از فرار اختلاسگران و دزدان به هجرت و مهاجرت تعبیر می کنند که خطایی فاحش است. http://eitaa.com/dreshkevari