37.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روزگاری بود که دانشمندان مسلمان پیشتازان علم در جهان بودند!
تاثیر شگرف دانشمندان مسلمان بر تحولات علمی اروپا
🎞 کلیپی برگرفته از مستند Science & Islam بی بی سی
#تمدن_علمی_مسلمانان
☫به کانال جهاد تبیین بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/863436966Cf69e52cb78
http://eitaa.com/dreshkevari
قالَ الاِمامُ الصّادِقُ عليه السلام:
مَنْ بَدَءَ بِكَلامٍ قَبْلَ سَلامٍ فَلاتُجيبُوهُ.
[تحف العقول/ 245]
امـام صـادق عليه السلام فرمـود:
كسى كه قبل از سلام سخن گويد، بـه او اعتـنا نكنـيد.
متاسفانه فراوان می بینیم که حتی افراد به ظاهر متشرع و مدعی، بدون سلام، سوال می کنند و مثلا نشانی یا آدرس کسی و جایی را می پرسند. طبق این حدیث، ظاهرا نباید به سوال چنین کسانی پاسخ داد.
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
نشانه های نفاق از نگاه امام صادق (ع)
قال الصادق (ع): ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَاِنْ صامَ وَصَلّى: مَنْ اِذا حَدَّثَ كَذِبَ وَاِذا وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتـُمِنَ خـانَ. (تحف العقول/ 229.)
امـام صـادق عليه السلام فرمـود: سه خصلت عـلامت نفاق اسـت، گر چه صاحبش اهل نماز و روزه باشد: دروغگويى، خلف وعده و خيانت در امانت.
اینها نشانه های نفاق است در هر کسی که این صفات رذیله به صورت خصلت و ملکۀ ثابت وجود داشته باشد.
مصداق بارز منافق صاحب منصبانی هستند که این خصلت های رذیله را دارند. رئیس، وزیر، و کیل، عضو شورا و مدیری که آمار دروغ می دهد، وعده انتخاباتی بی اساس می دهد و به آن عمل نمی کند و مقام و منصبی ک ملت به عنوان امامنت به او سپرده در آن با اختلاس و رانت خواری و پارتی بازی و بی کفایتی خیانت می کند و برای ملت و مملکت مشکل می آفریند طبق کلام امام صادق (ع) منافق است.
این دسته از صاحب منصبان نامحترم مصداق این آیه شریفه اند:
انَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا. سوره نساء آیه 145.
قطعاً منافقان در پایینترین طبقه از آتش جهنّم خواهند بود، و هرگز یاورى براى آنان نخواهى یافت.
Indeed the hypocrites will be in the lowest reach of the Fire, and you will never find any helper for them.
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبلیغ زیبای شرکت هواپیمایی امارات برای سفر به ایران
https://eitaa.com/joinchat/1635647570C3725f53a3d
آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
مناسبات فلسفه و کلام اسلامی
سؤال
کلام فلسفی یعنی استفاده از منطق و فلسفه در کلام توسط غزالی و دیگران آغاز و توسط فخر رازی مباحثی چون وجود، عدم، وجوب، امکان و ...، وارد کتاب¬های کلامی شد و به عنوان بخشی از علم کلام تلقی شد. همان کاری که در تجریدالاعتقاد خواجه نصیر به اوج رسید. این پدیده دو مسیر متفاوت در تاریخ فلسفه را رقم زد، تاثیرپذیری کلام اشعری از فلسفه، آن را به رقیبی برای فلسفه تبدیل نمود اما کلام شیعی در این فرایند ادغام در فلسفه را تجربه نمود.
ممکنه راجع به متن بالا به ویژه سه خط آخر نظر بدهید. تاثیر متفاوت فلسفه بر دو گرایش کلامی اشعری و شیعی را درست می دانید؟
پاسخ.
البته باید افزود بخشی از کلام شیعی و فلسفه همپوشانی دارند، نه همه کلام. بخش قابل توجهی از کلام نقلی است و روشش متفاوت با فلسفه است و در فلسفه ادغام نمی شود.
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
1_4915537519.mp3
7.78M
Comments on the Islamicisation of social sciences
Fanaei Eshkevari
May 25, 2023.
👆بررسی دیدگاه آیت الله مصباح یزدی ره درباره اسلامی سازی علوم اجتماعی توسط دکتر لگنهاوزن و نقد سخنرانی دکتر لگنهاوزن توسط دکتر فنایی اشکوری.
استاد فنایی .mp3
16.85M
📚 #اهمیت_حکمت_متعالیه_وکارآمدی آن در جامعه امروز
👤#دکترمحمدفنایی_اشکوری
🗓شنبه6خردادماه۱۴۰۲
📝بخشی از مطالب ارائه شده:
✏️تعریف فلسفه، تقسیم بندی و کاربردهای آن
✏️توقف تدریجی فلسفه در مباحث نظری
✏️ظرفیت های فلسفه اسلامی و کاربردهای عینی آن
✏️فلسفه و پاسخ به چالشها
✏️ویژگی حکمت متعالیه جمع بین
✏️برهان، قرآن و عرفان
✏️سه شاخه بنیادی فلسفه نظری:
✏️هستی شناسی
✏️انسان شناسی
✏️معرفت شناسی
✏️حکمت عملی و سعادت فردی و اجتماعی انسان
✏️مولفه های تمدن مطلوب
✏️فلسفه، فن خردورزی
✏️ضعف تفکر فلسفی منشا گرایش الحادی
✏️فیزیکدانان و استنتاجات غلط از مطالعات تجربی به علت ضعف تفکر فلسفی
✏️شکل گیری فلسفه های مضاف در غرب
شیراز. کانون علمی فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره)
🌐 https://ieks.ir
🆔 @azadieks
شاخصه جامعه آرمانی اسلام در سخن امام رضا ع
در نظام ارزشی الاهی، کمال یک جامعه به میزان برخورداری آن جامعه از ایمان، اخلاق، عدل و احسان است. جامعۀ آرمانی بشر تنها با استقرار کامل این ارزشها در سراسر جهان برقرار میشود. این همان دورۀ طلائی آخرالزمان است که پرچمدار و پیشوای آن منجی موعود امام مهدی (عج) است که "خاتم الفتیان" است و ظهورش طلیعه استقرار قسط و عدل و شکوفائی همه جانبۀ انسان در سراسر گیتی است، چنانکه در سخنان معصومین بر این نکته تأکید شده است.
عن الرضا (ع): ... يُطَهِّرُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ مِنْ کُلِّ جَوْرٍ وَ يُقَدِّسُهَا مِنْ کُلِّ ظُلْمٍ ... فَإِذَا خَرَجَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِهِ وَ وَضَعَ مِيزَانَ الْعَدْلِ بَيْنَ النَّاسِ فَلَا يَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً.
خداوند به وسيله او (امام دوازدهم) زمين را از هر ستم و جفایی پاک ميکند... پس هنگامي که قيام کند زمين با نور او روشن ميشود و او ترازوي عدالت را بين مردم قرار ميدهد؛ پس هیچ کس به ديگري ستم نمی کند.
خوب است معیار های رایج خودمان درباره جامعه مطلوب دینی را با معیار و شاخصه ای که امام رضا ع بیان می کنند مقایسه کنیم.
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
1_5017759844.mp3
51.09M
معرفت عرفانی و علوم انسانی
قسمت دوم، پاسخ به پرسشها
فنایی اشکوری
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
آیا به وحدت شخصی وجود قائلید؟
پرسش
آیا شما به وحدت شخصی وجود قائل هستید؟ خودم فکر می کنم چنین اعتقادی ندارید. نظر صریح شما در این باره چیست؟
پاسخ
بنده با این گونه پرسش موافق نیستم. اینگونه پرسش در واقع استفتا است و استفتا تنها از سوی مقلد از مرجع تقلید درباره مسائل فقهی که مسائل عملی است موجه است. مقلد می خواهد به تکلیفش عمل کند لذا به فتوای مرجع نیاز دارد، نه به تحلیل و استدلالش.
اما در مباحث نظری و عقاید این گونه پرسش وجهی ندارد. چنانکه پاسخ بله یا خیر یا یجوز و لایجوز و مانند آن در این مسائل صحیح نیست.
عقیده نباید با فتوا و تقلید شکل گیرد. با اینگونه پاسخ ها چیزی حل نمی شود. آنچه در مباحث نظری و عقیدتی مهم است تحلیل و استدلال است، نه حکم.
گاهی نتیجۀ این گونه پرسشها فقط بدست آوردن بهانه ای برای برچسب زدن و اتهام بد دینی و تخریب کسی و تمجید و تجلیل و مدح ثنای دیگری است.
مسائل نظری پیچیده ای مانند وحدت وجود، معاد و معراج جسمانی و روحانی تقریرهای مختلف و دقیقی دارد که با پاسخ های کوتاه هرگز تکلیف مسئله روشن نمی شود.
ظاهر پاسخ کوتاه دو نفر به یک مسئله از این سنخ ممکن است یکی باشد، اما معنا و مراد تفصیلی آنها زمین تا آسمان متفاوت باشد.
بنده مسئله وحدت وجود را در کتاب آفاق عرفان اسلامی فصل های هفتم،هشتم و نهم بحث کرده ام. اگر کسی اهل این گونه مباحث است و مقدمات آن را طی کرده است پیشنهاد می کنم این فصول را مطالعه کند، و اگر اهل این بحث ها نیست، خود را گرفتار این دردسرها نکند. زندگی به اندازه کافی مشکلات دارد.
نظیر این گونه پرسشها، گاهی درباره افراد و متفکران طرح می شود. گاهی به صورت استفتائی می پرسند نظر شما درباره فلانی چیست. در پاسخ گاهی دیده می شود کسانی صرفا براساس شنیده ها و شایعات یا مطالعه ناقص و محدود و گاه بدون اینکه تخصص در آن حوزه فکری داشته باشند درباره یک شخصت نظر می دهند و بدون مطالعۀ جامع و تحلیل علمی و منصفانه پاسخ هایی می دهند که غیرمسولانه و غیر منصفانه است. گاهی بر اساس درکی اجمالی و ناقص از یک نظر شخصی کل اندیشه او را زیر سوال می برند و شخصیتش را متهم می کنند.
ظالم آن قومی که چشمان دوختند
وز سخن ها عالمی را سوختند
آن سخن های چو مار و کژدمت
مار و کژدم گرددد و گیرد دُمت
🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کل حزب بما لدیهم فرحون!
آیا روزی می رسد که جهان اسلام دست از خرافات هزار رنگ بردارد؟ چگونه می شود عقلانیت را بسط و دین را از چنبره جهل و خرافه متراکم نجات داد؟
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
هدایت شده از نظم نوین|جلال الدین فنائی
| مواجهه دینامیکی با طالبان
راهکاری وجود دارد که در میان مدت و دراز مدت میتواند معضلات شرقی ما را حل کند، نه اینکه صرفا به تاخیر اندازد. اهرمی در اختیار ایران است که مغفول واقع شده و ممکن است کسی حتی به آن فکر هم نکرده باشد. شاید گفتنش در وهله اول عجیب به نظر برسد، اما در راستای تامین امنیت ملی ایران و برگشتن ورق به نفع ایران به صورت پایدار و بلند مدت در جبهه شرقی، راهحل از نظر من، اعطای تابعیت ایرانی به پناهندگان و مهاجران افغانستانی است.
ایران میتواند با اعطای شهروندی به پناهجویان افغانستانی امنیت ملی خود را تقویت کرده و تیزی طالبان و هر گروه حاکم بر افغانستان در آینده را علیه ایران بگیرد. با این کار، ایران نه تنها در روابط خود با افغانستان بلکه در منطقهای که در آن قرار دارد، مزایای استراتژیکی کسب کند.
برخی از مزایای این امر برای ایران عبارتند از:
🔸تأثیر گذاری بر افغانستان: با فراهم کردن پناهگاه امن برای پناهجویان افغان و اعطای شهروندی به آنها، ایران میتواند خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در شکلدهی آینده افغانستان معرفی کند. این کار به ایران اجازه میدهد تا تأثیر و نفوذ بیشتری در سیاست داخلی افغانستان داشته باشد و ظرفیتی برابر جریان طالبان و گروههای افراطی دیگر در اختیار داشته باشد. افزون بر این، هزینه همپیمانی و حمایت از ایران در افغانستان کاهش مییابد و از این طریق هم زمینه نفوذ ایران افزایش مییابد.
🔸رشد وجهه بینالمللی: ایران با اعطای شهروندی به این پناهجویان، میتواند تعهد خود به حفظ حقوق بشر را به نمایش بگذارد و شهرت بینالمللی خود را بهبود بخشد. این کار میتواند منجر به بهبود روابط ایران با سایر کشورها و سازمانهای بینالمللی شود که در بلندمدت برای ایران مفید خواهد بود. همچنان که در افغانستان هم وجهه ایران رشد خواهد کرد که طبعا منجر به افزایش حامیان ایران در افغانستان خواهد شد.
🔸تقویت یکپارچگی جامعه افغانستانی با ایرانیان: با اعطای شهروندی به مهاجران و پناهجویان افغان، ایران میتواند آنها را به طور کامل به جامعه ایرانی متصل کند. این کار میتواند باعث ایجاد جامعه قوی و وفادار افغانتبار در ایران شود که در برابر طالبان و گروههای افراطی دیگر در منطقه، پتانسیلی برای پیوستن به ایران دارند. با اسکان بخشی از مهاجران تابعیت گرفته در ایران و نزدیک به مرز افغانستان و اسکان سایر افغانستانیهایی که هنوز موقعیت و فرصت اسکان و اعطای تابعیت ایرانی برای آنها فراهم نشده در شهرهای نزدیک به ایران در افغانستان، مثلا در هرات، که کمتر از صد و پنجاه کیلومتر با تایباد فاصله دارد، ضمن دور کردن تهدیدات از مرز ایران، در میانمدت عملا آن مناطق افغانستان ایرانی میشوند.
@JalaleddinFanaei
ادامه در پست بعدی ...
هدایت شده از نظم نوین|جلال الدین فنائی
🔸توسعه سرمایه انسانی ایران: شاید این مورد از همه مزایای دیگر برای ایران راهبردیتر باشد. با اعطای شهروندی، پناهجویان افغان به آموزش، بهداشت و فرصتهای شغلی بهتر دسترسی خواهند داشت. این کار به آنها کمک میکند تا مهارتهای خود را توسعه دهند و به اقتصاد ایران کمک کنند. ایجاد نیروی کار ماهر و قابل اعتماد، به قدرت ایران کمک کند و تأثیر گروههای ضد ایرانی در افغانستان مانند طالبان را کاهش دهد. اما مزیت اصلی در اینجاست، در میان مدت و بلندمدت، این سیاستگذاری در سرمایه انسانی میتواند راهکاری برای حفظ جمعیت ایران در آینده باشد. با بررسی الگوی نرخ رشد جمعیت، ایران تا چند دهه آینده دچار پیری جمعیت خواهد شد و به ناچار باید از کشورهای دیگر نیروی کار وارد کنند تا کشور به ورطه اضمحلال کشیده نشود؛ تا بتوان کارگر برای معادن و کارخانه داشته باشیم، تا بتوانیم به این جمعیت پیر حقوق بازنشستگی و خدمات اجتماعی و درمانی بدهیم، تا بتوانیم نیروی نظامی داشت باشیم و قس علی هذا.
چرا سی سال دیگر مهاجر از هند، آفریقا و سایر ملتها وارد کنیم تا بافت فرهنگی، زبانی، دینی و خلوص نژادی کشور را که میراث هزاران ساله ماست را نابود کنیم؟ مهاجران افغانستانی هم فارسی صحبت میکنند، هم اکثرا شیعه هستند، هم فرهنگشان نزدیک فرهنگ ماست، هم دهها سال است در ایران زندگی کردهاند و برخی از آنها کاملا ایرانیزه شده اند و هم اینکه اصلا تا صد و بیست سال پیش جزئی از ایران بودهاند. (از کجا میخواهیم نیروی انسانی بهتری وارد کنیم؟)
مطالعات ژنتیک نکته بسیار قابل توجهای را برای ما روشن نموده، و آن اینکه نژاد هزاره، با وجود آنکه به لحاظ ظاهری شبیه مردم شرق آسیا هستند، اما ژن آنها بیش از هر جایی، به ژن ایرانی نزدیک است. (در تصویر زیر قابل مشاهده است) بنابراین ژن ایرانی که جزو خالصترین و قدیمیترین ژنها است، آلوده نمیشود.
بدون شک، اعطای شهروندی به پناهجویان ومهاجران افغانستانی با چالشهایی همراه است، اما اگر با دقت و با دید بلندمدت انجام شود، اعطای شهروندی میتواند یک ابزار قدرتمند برای به چالش کشیدن طالبان و بسط نفوذ ایران در منطقه باشد.
شاید وقت آن رسیده باشد که هموطنان خراسانی خود را دیگر از خود نرانیم و باآن ها کم مهری نکنیم و آنها را دوباره در آغوش بگیریم و پس از مدت ها فراق و دوری، با هموطنان رنجکشیده و محنت کشیده خود دست دوستی و یگانگی دراز کنیم و این اتفاق مبارک را جشن بگیریم.
@JalaleddinFanaei
هدایت شده از نظم نوین|جلال الدین فنائی
طبق تحقیقات ژنتیکی مردم ترکمن، هزاره و ازبک افغانستان و مردم براهویی، مکرانی و بلوچ پاکستان بیشترین نزدیکی را به ایرانیان در میان اقوام ساکن کشورهای شرق ایران دارند.
(به خلوص ژن اقوام ایرانی هم توجه بفرمایید، تمام اقوام ایرانی ژن های بسیار نزدیک به هم دارند و از سایرین متمایز هستند)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فلسفه چیست؟ 😳😳😄😁
این فلسفه نیست. این دقیقا سفسطه است که ضد فلسفه است.
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی ما خوابیم دشمن بیدار است.
وقتی ما بیکاریم او در کار است.
وقتی ما بی حالیم او فعال است.
🎥مستند ترورشهید فخري زاده كه از تلويزيون رژیم آپارتاید صهیونیستی پخش شد،از درون خانه تا درون خودروها دوربین کار گذاشته بودند و...... بقیه اتفاق را ببینید. (حفاظت ما کجا بود، چقدر هوشیار بود، چه می کرد؟ هرگز بررسی شد؟ با این سهل انگاری ها چه سرمایه های عظیم و بی بدیلی را از دست دادیم! )
منبع: کانال طرح رشد علمی
#شهید_فخری_زاده
@amniatemeli
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
1_5042390550.mp3
38.54M
رسالت امروز دانشجوی ایرانی
باز اندیشی در بحث تعهد و تخصص
فنایی اشکوری
در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر 4/3/1402
🔹http://eitaa.com/dreshkevari