1_4915537519.mp3
7.78M
Comments on the Islamicisation of social sciences
Fanaei Eshkevari
May 25, 2023.
👆بررسی دیدگاه آیت الله مصباح یزدی ره درباره اسلامی سازی علوم اجتماعی توسط دکتر لگنهاوزن و نقد سخنرانی دکتر لگنهاوزن توسط دکتر فنایی اشکوری.
استاد فنایی .mp3
16.85M
📚 #اهمیت_حکمت_متعالیه_وکارآمدی آن در جامعه امروز
👤#دکترمحمدفنایی_اشکوری
🗓شنبه6خردادماه۱۴۰۲
📝بخشی از مطالب ارائه شده:
✏️تعریف فلسفه، تقسیم بندی و کاربردهای آن
✏️توقف تدریجی فلسفه در مباحث نظری
✏️ظرفیت های فلسفه اسلامی و کاربردهای عینی آن
✏️فلسفه و پاسخ به چالشها
✏️ویژگی حکمت متعالیه جمع بین
✏️برهان، قرآن و عرفان
✏️سه شاخه بنیادی فلسفه نظری:
✏️هستی شناسی
✏️انسان شناسی
✏️معرفت شناسی
✏️حکمت عملی و سعادت فردی و اجتماعی انسان
✏️مولفه های تمدن مطلوب
✏️فلسفه، فن خردورزی
✏️ضعف تفکر فلسفی منشا گرایش الحادی
✏️فیزیکدانان و استنتاجات غلط از مطالعات تجربی به علت ضعف تفکر فلسفی
✏️شکل گیری فلسفه های مضاف در غرب
شیراز. کانون علمی فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره)
🌐 https://ieks.ir
🆔 @azadieks
شاخصه جامعه آرمانی اسلام در سخن امام رضا ع
در نظام ارزشی الاهی، کمال یک جامعه به میزان برخورداری آن جامعه از ایمان، اخلاق، عدل و احسان است. جامعۀ آرمانی بشر تنها با استقرار کامل این ارزشها در سراسر جهان برقرار میشود. این همان دورۀ طلائی آخرالزمان است که پرچمدار و پیشوای آن منجی موعود امام مهدی (عج) است که "خاتم الفتیان" است و ظهورش طلیعه استقرار قسط و عدل و شکوفائی همه جانبۀ انسان در سراسر گیتی است، چنانکه در سخنان معصومین بر این نکته تأکید شده است.
عن الرضا (ع): ... يُطَهِّرُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ مِنْ کُلِّ جَوْرٍ وَ يُقَدِّسُهَا مِنْ کُلِّ ظُلْمٍ ... فَإِذَا خَرَجَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِهِ وَ وَضَعَ مِيزَانَ الْعَدْلِ بَيْنَ النَّاسِ فَلَا يَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً.
خداوند به وسيله او (امام دوازدهم) زمين را از هر ستم و جفایی پاک ميکند... پس هنگامي که قيام کند زمين با نور او روشن ميشود و او ترازوي عدالت را بين مردم قرار ميدهد؛ پس هیچ کس به ديگري ستم نمی کند.
خوب است معیار های رایج خودمان درباره جامعه مطلوب دینی را با معیار و شاخصه ای که امام رضا ع بیان می کنند مقایسه کنیم.
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
1_5017759844.mp3
51.09M
معرفت عرفانی و علوم انسانی
قسمت دوم، پاسخ به پرسشها
فنایی اشکوری
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
آیا به وحدت شخصی وجود قائلید؟
پرسش
آیا شما به وحدت شخصی وجود قائل هستید؟ خودم فکر می کنم چنین اعتقادی ندارید. نظر صریح شما در این باره چیست؟
پاسخ
بنده با این گونه پرسش موافق نیستم. اینگونه پرسش در واقع استفتا است و استفتا تنها از سوی مقلد از مرجع تقلید درباره مسائل فقهی که مسائل عملی است موجه است. مقلد می خواهد به تکلیفش عمل کند لذا به فتوای مرجع نیاز دارد، نه به تحلیل و استدلالش.
اما در مباحث نظری و عقاید این گونه پرسش وجهی ندارد. چنانکه پاسخ بله یا خیر یا یجوز و لایجوز و مانند آن در این مسائل صحیح نیست.
عقیده نباید با فتوا و تقلید شکل گیرد. با اینگونه پاسخ ها چیزی حل نمی شود. آنچه در مباحث نظری و عقیدتی مهم است تحلیل و استدلال است، نه حکم.
گاهی نتیجۀ این گونه پرسشها فقط بدست آوردن بهانه ای برای برچسب زدن و اتهام بد دینی و تخریب کسی و تمجید و تجلیل و مدح ثنای دیگری است.
مسائل نظری پیچیده ای مانند وحدت وجود، معاد و معراج جسمانی و روحانی تقریرهای مختلف و دقیقی دارد که با پاسخ های کوتاه هرگز تکلیف مسئله روشن نمی شود.
ظاهر پاسخ کوتاه دو نفر به یک مسئله از این سنخ ممکن است یکی باشد، اما معنا و مراد تفصیلی آنها زمین تا آسمان متفاوت باشد.
بنده مسئله وحدت وجود را در کتاب آفاق عرفان اسلامی فصل های هفتم،هشتم و نهم بحث کرده ام. اگر کسی اهل این گونه مباحث است و مقدمات آن را طی کرده است پیشنهاد می کنم این فصول را مطالعه کند، و اگر اهل این بحث ها نیست، خود را گرفتار این دردسرها نکند. زندگی به اندازه کافی مشکلات دارد.
نظیر این گونه پرسشها، گاهی درباره افراد و متفکران طرح می شود. گاهی به صورت استفتائی می پرسند نظر شما درباره فلانی چیست. در پاسخ گاهی دیده می شود کسانی صرفا براساس شنیده ها و شایعات یا مطالعه ناقص و محدود و گاه بدون اینکه تخصص در آن حوزه فکری داشته باشند درباره یک شخصت نظر می دهند و بدون مطالعۀ جامع و تحلیل علمی و منصفانه پاسخ هایی می دهند که غیرمسولانه و غیر منصفانه است. گاهی بر اساس درکی اجمالی و ناقص از یک نظر شخصی کل اندیشه او را زیر سوال می برند و شخصیتش را متهم می کنند.
ظالم آن قومی که چشمان دوختند
وز سخن ها عالمی را سوختند
آن سخن های چو مار و کژدمت
مار و کژدم گرددد و گیرد دُمت
🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کل حزب بما لدیهم فرحون!
آیا روزی می رسد که جهان اسلام دست از خرافات هزار رنگ بردارد؟ چگونه می شود عقلانیت را بسط و دین را از چنبره جهل و خرافه متراکم نجات داد؟
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
هدایت شده از نظم نوین|جلال الدین فنائی
| مواجهه دینامیکی با طالبان
راهکاری وجود دارد که در میان مدت و دراز مدت میتواند معضلات شرقی ما را حل کند، نه اینکه صرفا به تاخیر اندازد. اهرمی در اختیار ایران است که مغفول واقع شده و ممکن است کسی حتی به آن فکر هم نکرده باشد. شاید گفتنش در وهله اول عجیب به نظر برسد، اما در راستای تامین امنیت ملی ایران و برگشتن ورق به نفع ایران به صورت پایدار و بلند مدت در جبهه شرقی، راهحل از نظر من، اعطای تابعیت ایرانی به پناهندگان و مهاجران افغانستانی است.
ایران میتواند با اعطای شهروندی به پناهجویان افغانستانی امنیت ملی خود را تقویت کرده و تیزی طالبان و هر گروه حاکم بر افغانستان در آینده را علیه ایران بگیرد. با این کار، ایران نه تنها در روابط خود با افغانستان بلکه در منطقهای که در آن قرار دارد، مزایای استراتژیکی کسب کند.
برخی از مزایای این امر برای ایران عبارتند از:
🔸تأثیر گذاری بر افغانستان: با فراهم کردن پناهگاه امن برای پناهجویان افغان و اعطای شهروندی به آنها، ایران میتواند خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در شکلدهی آینده افغانستان معرفی کند. این کار به ایران اجازه میدهد تا تأثیر و نفوذ بیشتری در سیاست داخلی افغانستان داشته باشد و ظرفیتی برابر جریان طالبان و گروههای افراطی دیگر در اختیار داشته باشد. افزون بر این، هزینه همپیمانی و حمایت از ایران در افغانستان کاهش مییابد و از این طریق هم زمینه نفوذ ایران افزایش مییابد.
🔸رشد وجهه بینالمللی: ایران با اعطای شهروندی به این پناهجویان، میتواند تعهد خود به حفظ حقوق بشر را به نمایش بگذارد و شهرت بینالمللی خود را بهبود بخشد. این کار میتواند منجر به بهبود روابط ایران با سایر کشورها و سازمانهای بینالمللی شود که در بلندمدت برای ایران مفید خواهد بود. همچنان که در افغانستان هم وجهه ایران رشد خواهد کرد که طبعا منجر به افزایش حامیان ایران در افغانستان خواهد شد.
🔸تقویت یکپارچگی جامعه افغانستانی با ایرانیان: با اعطای شهروندی به مهاجران و پناهجویان افغان، ایران میتواند آنها را به طور کامل به جامعه ایرانی متصل کند. این کار میتواند باعث ایجاد جامعه قوی و وفادار افغانتبار در ایران شود که در برابر طالبان و گروههای افراطی دیگر در منطقه، پتانسیلی برای پیوستن به ایران دارند. با اسکان بخشی از مهاجران تابعیت گرفته در ایران و نزدیک به مرز افغانستان و اسکان سایر افغانستانیهایی که هنوز موقعیت و فرصت اسکان و اعطای تابعیت ایرانی برای آنها فراهم نشده در شهرهای نزدیک به ایران در افغانستان، مثلا در هرات، که کمتر از صد و پنجاه کیلومتر با تایباد فاصله دارد، ضمن دور کردن تهدیدات از مرز ایران، در میانمدت عملا آن مناطق افغانستان ایرانی میشوند.
@JalaleddinFanaei
ادامه در پست بعدی ...
هدایت شده از نظم نوین|جلال الدین فنائی
🔸توسعه سرمایه انسانی ایران: شاید این مورد از همه مزایای دیگر برای ایران راهبردیتر باشد. با اعطای شهروندی، پناهجویان افغان به آموزش، بهداشت و فرصتهای شغلی بهتر دسترسی خواهند داشت. این کار به آنها کمک میکند تا مهارتهای خود را توسعه دهند و به اقتصاد ایران کمک کنند. ایجاد نیروی کار ماهر و قابل اعتماد، به قدرت ایران کمک کند و تأثیر گروههای ضد ایرانی در افغانستان مانند طالبان را کاهش دهد. اما مزیت اصلی در اینجاست، در میان مدت و بلندمدت، این سیاستگذاری در سرمایه انسانی میتواند راهکاری برای حفظ جمعیت ایران در آینده باشد. با بررسی الگوی نرخ رشد جمعیت، ایران تا چند دهه آینده دچار پیری جمعیت خواهد شد و به ناچار باید از کشورهای دیگر نیروی کار وارد کنند تا کشور به ورطه اضمحلال کشیده نشود؛ تا بتوان کارگر برای معادن و کارخانه داشته باشیم، تا بتوانیم به این جمعیت پیر حقوق بازنشستگی و خدمات اجتماعی و درمانی بدهیم، تا بتوانیم نیروی نظامی داشت باشیم و قس علی هذا.
چرا سی سال دیگر مهاجر از هند، آفریقا و سایر ملتها وارد کنیم تا بافت فرهنگی، زبانی، دینی و خلوص نژادی کشور را که میراث هزاران ساله ماست را نابود کنیم؟ مهاجران افغانستانی هم فارسی صحبت میکنند، هم اکثرا شیعه هستند، هم فرهنگشان نزدیک فرهنگ ماست، هم دهها سال است در ایران زندگی کردهاند و برخی از آنها کاملا ایرانیزه شده اند و هم اینکه اصلا تا صد و بیست سال پیش جزئی از ایران بودهاند. (از کجا میخواهیم نیروی انسانی بهتری وارد کنیم؟)
مطالعات ژنتیک نکته بسیار قابل توجهای را برای ما روشن نموده، و آن اینکه نژاد هزاره، با وجود آنکه به لحاظ ظاهری شبیه مردم شرق آسیا هستند، اما ژن آنها بیش از هر جایی، به ژن ایرانی نزدیک است. (در تصویر زیر قابل مشاهده است) بنابراین ژن ایرانی که جزو خالصترین و قدیمیترین ژنها است، آلوده نمیشود.
بدون شک، اعطای شهروندی به پناهجویان ومهاجران افغانستانی با چالشهایی همراه است، اما اگر با دقت و با دید بلندمدت انجام شود، اعطای شهروندی میتواند یک ابزار قدرتمند برای به چالش کشیدن طالبان و بسط نفوذ ایران در منطقه باشد.
شاید وقت آن رسیده باشد که هموطنان خراسانی خود را دیگر از خود نرانیم و باآن ها کم مهری نکنیم و آنها را دوباره در آغوش بگیریم و پس از مدت ها فراق و دوری، با هموطنان رنجکشیده و محنت کشیده خود دست دوستی و یگانگی دراز کنیم و این اتفاق مبارک را جشن بگیریم.
@JalaleddinFanaei
هدایت شده از نظم نوین|جلال الدین فنائی
طبق تحقیقات ژنتیکی مردم ترکمن، هزاره و ازبک افغانستان و مردم براهویی، مکرانی و بلوچ پاکستان بیشترین نزدیکی را به ایرانیان در میان اقوام ساکن کشورهای شرق ایران دارند.
(به خلوص ژن اقوام ایرانی هم توجه بفرمایید، تمام اقوام ایرانی ژن های بسیار نزدیک به هم دارند و از سایرین متمایز هستند)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فلسفه چیست؟ 😳😳😄😁
این فلسفه نیست. این دقیقا سفسطه است که ضد فلسفه است.
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی ما خوابیم دشمن بیدار است.
وقتی ما بیکاریم او در کار است.
وقتی ما بی حالیم او فعال است.
🎥مستند ترورشهید فخري زاده كه از تلويزيون رژیم آپارتاید صهیونیستی پخش شد،از درون خانه تا درون خودروها دوربین کار گذاشته بودند و...... بقیه اتفاق را ببینید. (حفاظت ما کجا بود، چقدر هوشیار بود، چه می کرد؟ هرگز بررسی شد؟ با این سهل انگاری ها چه سرمایه های عظیم و بی بدیلی را از دست دادیم! )
منبع: کانال طرح رشد علمی
#شهید_فخری_زاده
@amniatemeli
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
1_5042390550.mp3
38.54M
رسالت امروز دانشجوی ایرانی
باز اندیشی در بحث تعهد و تخصص
فنایی اشکوری
در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر 4/3/1402
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
1_5047458465.mp3
28.65M
فلسفه علوم انسانی اسلامی
مقدمه ای بر چیستی، چرایی و چگونگی اسلامی سازی علوم انسانی
فنایی اشکوری 10/3/1402
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
جوانمردی و کتمان سرّ
یکی از صفات جوانمردی و آزادگی کتمان سِرّ است، چنانکه افشای راز دیگران از مصادیق ناجوانمردی است و کسانی که به افشای اسرار مردم و غیبت و تهمت مبادرت می¬ورزند بیگمان ناجوانمردند. حضرت ثامن الحجج (ع) فرمود: «لَا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى تَكُونَ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ: سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ ص وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمَانُ السِّرِّ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ (ص) فَمُدَارَاةُ النَّاسِ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ (ع) فَالصَّبْرُ فِي الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ.» شخص مؤمن نمیشود مگر دارای سه خصلت باشد: سنت و خصلتی از پروردگارش، سنتی از پیامبرش و سنتی از ولیّش. اما از سنت پروردگارش رازداری و عیب¬پوشی است؛ از سنت پیامبرش مدارا با مردم است؛ و از سنت ولیّش صبر در رنجها و سختیها است.
شیخ مصلح الدین سعدی در این¬باره حکایتی دارد که آموزنده است: «یکی بر سر راهی مست خفته بود و زمام اختیار از دست رفته. عابدی بر وی گذرکرد و در آن حالت مستقبح او نظر کرد. جوان از خواب مستی سر بر آورد و گفت: «اذا مَرّوا بِاللغو مَرّوا کراماً.»
اذا رأیت اثیما کُن ساتِراً و حلیماً
یا من تُقَبِّح امری لِمَ لا تَمُرّ کریما
متاب، ای پارسا، روی از گنهکار
به بخشایندگی در وی نظر کن
اگر من ناجوانمردم به کردار
تو بر من چون جوانمردان گذر کن»
جوانمرد عیب¬پوش است، نه عیب¬جو. «آن یکی پرسید که امامی در نماز چشم به موضع سجده نمی¬دارد، به چپ و راست می¬نگرد، نماز او ناقص باشد؟ گفت: نماز هردو ناقص باشد. گفت من از نماز امام می¬پرسم؛ این هر دو یکی است؟ گفت: یکی امام است که پراکنده می¬نگرد و حضور را تشویش می¬دهد؛ و یکی آن مقتدی است که چشم امام را موکل شده است، و مراقبت می¬کند و پیشک خود نمی¬نگرد.» «چنانکه هندویی در نماز سخن گفت. آن هندوی دیگر که هم در نماز بود، می¬گوید: هی، خاموش، در نماز نباید سخن گفتن.»
کتمان سِر جایی است که عیبی را از دیگران دیدی و می پوشانی. افشای سر که از رذایل ناجوانمردان است جایی است که عیبی را کسی ببیند و افشا کند. اما جایی که عیبی را ندیده ای بلکه از غیبت کننده وتهمت زننده ای، که قطعا به حکم همین عملش فاسق است، شنیده ای و بازگو می کنی، آن نه افشای سر که تهمت و بهتان است.
تهمت و بهتان از حق الناسی است که دشوار بتوان جبران کرد و کمتر کسی است که حاضر می شود ببخشد. حق الناس مالی را می توان با پرداخت مال جبران کرد، همینطور بسیاری دیگر از ستم ها حتی قتل را. اما تهمت و آبرو ریزی به راحتی قابل جبران نیست. کمتر کسی حاضر می شود تهمت زننده ای که آبرویش را ریخته ببخشد، زیرا با پیشیمان شدن و طلب بخشش اثر این گناه از بین نمی رود و نمی توان از ادامه انتشار آن مانع شد.
غیبت و تهمتی که از دهان خارج شود دیگر در اختیار گوینده نیست و زبان به زبان می چرخد و گناه جاری و مدام است. این گناه صرفا با ارسال یک پیامک و عذرخواهی و طلب حلالیت به هنگام سفر زیارتی از بین نمی رود، چون خود آن ستم جاری است و اثر شومش در حال و آینده ادامه دارد و به ندرت کسی پیدا می شود که قلبا چنین ستمی را نادیده بگیرد و چنین ستمگری را ببخشد. این طلب برای شخص مظلوم می ماند تا در روز قیامت که دیر نیست مطالبه می شود و پیامد آن دامنگیر می شود. اعاذناالله من شرور انفسا و سیئات اعمالنا. 🔹http://eitaa.com/dreshkevari
منظومۀ معرفتی خدامحور
در مرکز منظومۀ معرفتی آیت الله مصباح توحید قرار دارد. خدامحوری در همۀ ابعاد و اجزای اندیشه و حیات استاد مصباح سریان دارد: در فلسفه، الاهیات، عرفان، اخلاق، و علوم اجتماعی. هیچ یک از عناصر منظومۀ معرفتی او بدون خدامحوری نیست. در هستی شناسی خدا به عنوان تنها وجود غنی و مستقل در هستی شناخته میشود و سایر موجودات عین ربط و فقر و وابستگی به او. در اعتقاد دینی توحید اصل الاصول و روح جاری در همۀ اجزای دین است. در انسان شناسی کمال انسان تنها در قرب به خداست. در نظام ارزشی و فلسفۀ اخلاق، قرب به خدا منشأ و معیار ارزش و ارزش اصیل و غائی است. در فقه و حقوق و سیاست و همۀ عرصه های حکمت عملی همۀ باید و نبایدهای زندگی از او نشأت می گیرد؛ تنها شارع و قانونگذار و آمر و ناهی و داور نهائی اوست. در سیاست تنها حاکم و منشأ مشروعیت اوست. در اقتصاد تنها مالک حقیقی خداست. بنابر این منظومۀ معرفتی استاد مصباح منظومه ای توحیدی است. البته هر مؤمن راستینی باید چنین باشد، اما در واقع و عمل همه چنین توجهی ندارند. در میان آنها هم که چنین توجهی دارند کمتر کسی می توان یافت که به تفصیل لوازم توحید محوری را اندیشیده و در آن باب نظریه پردازی کرده و در عرصه های گوناگون آثار و لوازم آن را تبیین و تنقیح کرده باشد.
برگرفته از کتاب چراغ فروزان حکمت، ص 44
http://eitaa.com/dreshkevari
کتاب “تفکر فلسفی در چیستی و چرایی فلسفه و نسبت آن با دیگر علوم و معارف” اثر دکتر محمد فنائی اشکوری منتشر شد.
فلسفه، تفکر عقلی روشمند دربارۀ پرسشهای بنیادین بشر و از زیربناییترین عناصر سازندۀ فرهنگ و تمدن است.
بسیاری از اثرگذارترین شخصیت های متفکر تاریخ در جوامع مختلف فیلسوفان هستند. از اینجاست که شناخت چیستی و چرایی فلسفه اهمیت بسزایی دارد. دربارۀ فلسفه، اهمیت و اعتبارش پرسشها و ابهامهای فراوانی مطرح است.
برخی از این پرسشها بدین قرار است:
1⃣ روش تفکر فلسفی چیست؟
2⃣چگونه میتوان در فلسفه نوآوری کرد؟
3⃣ فلسفه با علوم و معارف دیگر چه نسبتی دارد؟
4⃣ نسبت فلسفه با دین چیست؟
5⃣فلسفه چه نقشی در زندگی بشر دارد؟
6⃣ چرا گروهی با فلسفه مخالف هستند؟
نویسنده می کوشد در فصلهای گوناگون کتاب به این پرسش ها پاسخ دهد.
این کتاب توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر و در اختیار علاقهمندان قرار گرفت
توزیع در قم 1 بوستان کتاب
2 فروشگاه مجمع (پلاک 104) در مجتمع ناشران
شماره فروشگاه . 02537842658 آقای پرهیزکار
#فلسفه
#تفکرفلسفی
#معرفیکتاب
@dr_fanaei
http://eitaa.com/dreshkevari