1_5042390550.mp3
38.54M
رسالت امروز دانشجوی ایرانی
باز اندیشی در بحث تعهد و تخصص
فنایی اشکوری
در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر 4/3/1402
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
1_5047458465.mp3
28.65M
فلسفه علوم انسانی اسلامی
مقدمه ای بر چیستی، چرایی و چگونگی اسلامی سازی علوم انسانی
فنایی اشکوری 10/3/1402
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
جوانمردی و کتمان سرّ
یکی از صفات جوانمردی و آزادگی کتمان سِرّ است، چنانکه افشای راز دیگران از مصادیق ناجوانمردی است و کسانی که به افشای اسرار مردم و غیبت و تهمت مبادرت می¬ورزند بیگمان ناجوانمردند. حضرت ثامن الحجج (ع) فرمود: «لَا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى تَكُونَ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ: سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ ص وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمَانُ السِّرِّ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ (ص) فَمُدَارَاةُ النَّاسِ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ (ع) فَالصَّبْرُ فِي الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ.» شخص مؤمن نمیشود مگر دارای سه خصلت باشد: سنت و خصلتی از پروردگارش، سنتی از پیامبرش و سنتی از ولیّش. اما از سنت پروردگارش رازداری و عیب¬پوشی است؛ از سنت پیامبرش مدارا با مردم است؛ و از سنت ولیّش صبر در رنجها و سختیها است.
شیخ مصلح الدین سعدی در این¬باره حکایتی دارد که آموزنده است: «یکی بر سر راهی مست خفته بود و زمام اختیار از دست رفته. عابدی بر وی گذرکرد و در آن حالت مستقبح او نظر کرد. جوان از خواب مستی سر بر آورد و گفت: «اذا مَرّوا بِاللغو مَرّوا کراماً.»
اذا رأیت اثیما کُن ساتِراً و حلیماً
یا من تُقَبِّح امری لِمَ لا تَمُرّ کریما
متاب، ای پارسا، روی از گنهکار
به بخشایندگی در وی نظر کن
اگر من ناجوانمردم به کردار
تو بر من چون جوانمردان گذر کن»
جوانمرد عیب¬پوش است، نه عیب¬جو. «آن یکی پرسید که امامی در نماز چشم به موضع سجده نمی¬دارد، به چپ و راست می¬نگرد، نماز او ناقص باشد؟ گفت: نماز هردو ناقص باشد. گفت من از نماز امام می¬پرسم؛ این هر دو یکی است؟ گفت: یکی امام است که پراکنده می¬نگرد و حضور را تشویش می¬دهد؛ و یکی آن مقتدی است که چشم امام را موکل شده است، و مراقبت می¬کند و پیشک خود نمی¬نگرد.» «چنانکه هندویی در نماز سخن گفت. آن هندوی دیگر که هم در نماز بود، می¬گوید: هی، خاموش، در نماز نباید سخن گفتن.»
کتمان سِر جایی است که عیبی را از دیگران دیدی و می پوشانی. افشای سر که از رذایل ناجوانمردان است جایی است که عیبی را کسی ببیند و افشا کند. اما جایی که عیبی را ندیده ای بلکه از غیبت کننده وتهمت زننده ای، که قطعا به حکم همین عملش فاسق است، شنیده ای و بازگو می کنی، آن نه افشای سر که تهمت و بهتان است.
تهمت و بهتان از حق الناسی است که دشوار بتوان جبران کرد و کمتر کسی است که حاضر می شود ببخشد. حق الناس مالی را می توان با پرداخت مال جبران کرد، همینطور بسیاری دیگر از ستم ها حتی قتل را. اما تهمت و آبرو ریزی به راحتی قابل جبران نیست. کمتر کسی حاضر می شود تهمت زننده ای که آبرویش را ریخته ببخشد، زیرا با پیشیمان شدن و طلب بخشش اثر این گناه از بین نمی رود و نمی توان از ادامه انتشار آن مانع شد.
غیبت و تهمتی که از دهان خارج شود دیگر در اختیار گوینده نیست و زبان به زبان می چرخد و گناه جاری و مدام است. این گناه صرفا با ارسال یک پیامک و عذرخواهی و طلب حلالیت به هنگام سفر زیارتی از بین نمی رود، چون خود آن ستم جاری است و اثر شومش در حال و آینده ادامه دارد و به ندرت کسی پیدا می شود که قلبا چنین ستمی را نادیده بگیرد و چنین ستمگری را ببخشد. این طلب برای شخص مظلوم می ماند تا در روز قیامت که دیر نیست مطالبه می شود و پیامد آن دامنگیر می شود. اعاذناالله من شرور انفسا و سیئات اعمالنا. 🔹http://eitaa.com/dreshkevari
منظومۀ معرفتی خدامحور
در مرکز منظومۀ معرفتی آیت الله مصباح توحید قرار دارد. خدامحوری در همۀ ابعاد و اجزای اندیشه و حیات استاد مصباح سریان دارد: در فلسفه، الاهیات، عرفان، اخلاق، و علوم اجتماعی. هیچ یک از عناصر منظومۀ معرفتی او بدون خدامحوری نیست. در هستی شناسی خدا به عنوان تنها وجود غنی و مستقل در هستی شناخته میشود و سایر موجودات عین ربط و فقر و وابستگی به او. در اعتقاد دینی توحید اصل الاصول و روح جاری در همۀ اجزای دین است. در انسان شناسی کمال انسان تنها در قرب به خداست. در نظام ارزشی و فلسفۀ اخلاق، قرب به خدا منشأ و معیار ارزش و ارزش اصیل و غائی است. در فقه و حقوق و سیاست و همۀ عرصه های حکمت عملی همۀ باید و نبایدهای زندگی از او نشأت می گیرد؛ تنها شارع و قانونگذار و آمر و ناهی و داور نهائی اوست. در سیاست تنها حاکم و منشأ مشروعیت اوست. در اقتصاد تنها مالک حقیقی خداست. بنابر این منظومۀ معرفتی استاد مصباح منظومه ای توحیدی است. البته هر مؤمن راستینی باید چنین باشد، اما در واقع و عمل همه چنین توجهی ندارند. در میان آنها هم که چنین توجهی دارند کمتر کسی می توان یافت که به تفصیل لوازم توحید محوری را اندیشیده و در آن باب نظریه پردازی کرده و در عرصه های گوناگون آثار و لوازم آن را تبیین و تنقیح کرده باشد.
برگرفته از کتاب چراغ فروزان حکمت، ص 44
http://eitaa.com/dreshkevari
کتاب “تفکر فلسفی در چیستی و چرایی فلسفه و نسبت آن با دیگر علوم و معارف” اثر دکتر محمد فنائی اشکوری منتشر شد.
فلسفه، تفکر عقلی روشمند دربارۀ پرسشهای بنیادین بشر و از زیربناییترین عناصر سازندۀ فرهنگ و تمدن است.
بسیاری از اثرگذارترین شخصیت های متفکر تاریخ در جوامع مختلف فیلسوفان هستند. از اینجاست که شناخت چیستی و چرایی فلسفه اهمیت بسزایی دارد. دربارۀ فلسفه، اهمیت و اعتبارش پرسشها و ابهامهای فراوانی مطرح است.
برخی از این پرسشها بدین قرار است:
1⃣ روش تفکر فلسفی چیست؟
2⃣چگونه میتوان در فلسفه نوآوری کرد؟
3⃣ فلسفه با علوم و معارف دیگر چه نسبتی دارد؟
4⃣ نسبت فلسفه با دین چیست؟
5⃣فلسفه چه نقشی در زندگی بشر دارد؟
6⃣ چرا گروهی با فلسفه مخالف هستند؟
نویسنده می کوشد در فصلهای گوناگون کتاب به این پرسش ها پاسخ دهد.
این کتاب توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر و در اختیار علاقهمندان قرار گرفت
توزیع در قم 1 بوستان کتاب
2 فروشگاه مجمع (پلاک 104) در مجتمع ناشران
شماره فروشگاه . 02537842658 آقای پرهیزکار
#فلسفه
#تفکرفلسفی
#معرفیکتاب
@dr_fanaei
http://eitaa.com/dreshkevari
فلسفۀ اسلامی معاصر
این کتاب، چنان که از عنوانش پیداست، به بحث دربارۀ جایگاه فلسفۀ اسلامی معاصر و دیدگاههای فیلسوفان اسلامی در ایران معاصر ميپردازد. این کتاب برای نخستین بار اندیشههای فلسفی دوازده تن از برجستهترین فیلسوفان شیعه و ایرانی معاصر را بررسی ميکند.
این فیلسوفان عبارتند از: امام خمینی، علامه سید محمد حسین طباطبائی، شهید مرتضی مطهری، مهدی حائری یزدی، سید جلال الدین آشتیانی، حسن حسن زاده آملی، عبدالله جوادی آملی، محمدتقی جعفری، شهید سید محمد باقر صدر، محمد تقی مصباح یزدی، سید حسین نصر، و سید احمد فردید. چاپ نخست این کتاب در سال 1389 به بازار آمد. ترجمه انگلیسی کتاب با عنوان زیر منتشر شده است.
Mohammad Fanaei Eshkevari
An Introduction to Contemporary Islamic Philosophy
translated by Mostafa Hoda'i, London: MIU Press, 2012.
سلام
آیا برای یادگیری فلسفه اسلامی به صورت تخصصی لزوما باید به حوزه علمیه رفت؟
علیکم السلام می توان گفت شیوه تحصیل حوزوی برای آموختن فلسفه اسلامی مناسب تر از شیوه های دانشگاهی است. اما امروزه بدلیل دسترسی به منابع، درسها و اساتید می توان بیرون از حوزه هم فلسفه اسلامی را آموخت.
http://eitaa.com/dreshkevari
با سلام و تحیت بنظر شما مرحوم آیت الله مصباح در مباحث فلسفه اخلاق و اخلاق بیشتر متاثر از کدامیک از علما و بزرگان پیشین بوده اند؟
سلام علیکم. آیت الله مصباح رضوان الله تعالی علیه متفکری مستقل بود و در مواضعش کمتر اثرپذیری از دیگران دیده می شود. اما در حدی که بنده می توانم بگویم شاید بطور نسبی ایشان از ملاصدرا، علامه طباطبایی، امام خمینی، آیت الله بهجت و شهید مطهری رحمه الله علیهم بیش از دیگران متاثر بود.
http://eitaa.com/dreshkevari