حمید رضا الداغی جوانمردی از دیار سربداران
خدا را شکر که رسم فتوت و مرام جوانمردی همچنان در این دیار زنده و جاری است
http://eitaa.com/dreshkevari
معلمی تشبه به اله و تخلق به اخلاق الله است.
معلم اول، معلم حقیقی، معلم مطلق ، معلم ازلی، معلم غیر متعلم حق سبحانه و تعالی است.
عالم مدرسه است (عرش خدای کرسی تدریس است)
نخستین دانش آموز این مدرسه آدم بود.
او به آدم اسماء آموخت. و علم آدم الاسماء کلها.
به انسان بیان را، علمه البیان.
و به ما آنچه را که نمیدانیم تعلیم داد، و علمکم مالم تکونو تعلمون.
در صف اول شاگردان این مدرسه انبیا قرار دارند که مستقیم از تعلیم الهی بهرمند می شوند.
پیامبران معلمان بشر هستند، یعلمهم الکتاب و الحکمه.
معلمی شغل انبیا است. بله اماپیش از آن، معلمی کار خداست و او نخستین معلم است.
پس معلمی کاری پیامبرانه و بل الهی است.
امااین جایگاه و عنوان شایسته چه کسانی است؟
تنها کسانی که در تعلیم کاری خدایی و پیامبرانه می کنند.
تعلیم الهی و پیامبرانه تعلیم کتاب و حکمت و هدایت به صراط مستقیم فلاح و سعادت است.
پس تنها هدایتگران راستین شایسته نام معلم هستند، هدایتی که به فلاح و رستگاری می انجامد.
http://eitaa.com/dreshkevari
بیزاری از فرد بی حجاب یا فعل بی حجابی؟
سوآل
اخیرا یکی از ائمه محترم جمعه در مجلسی که برخی از زنان بی حجاب هم در آن حضور داشتند گفتند: «بنده از همه کسانی که کشف حجاب کردند بیزارم.» آیا به نظر شما این نوع برخورد درست است؟
پاسخ
حجاب یکی از احکام قطعی اسلام است که در قرآن کریم بر لزوم رعایت آن تصریح و تأکید شده است. وظیفه هر مسلمانی ترغیب مردم به رعایت حجاب و مخالفت با کشف حجاب است. قطعا بی حجابی از منکرات است و نهی از منکر از تکالیف دینی است. عالم محترمی که در سخنرانی چنین موضعی گرفتند با احساس مسولیت شرعی وظیفه شرعی خود در نهی از منکر را انجام دادند. البته می توانستند با لحن و بیان ملایم تری مطلب را بیان کنند. مثلا می توانستند بگویند «شما هم فرزندان ما هستید و ما شما را مانند فرزندانمان دوست داریم، اما از این کارتان ناخرسندیم و از شما دعوت می کنیم تحت تأثیر تبلیغات سوء شیاطین قرار نگیرید و مانند خواهران محجبه خودتان از این ارزش والای دینی و معنوی پاسداری کنید.» مناسب این است که به جای اعلام بیزاری از افراد، از عمل کشف حجاب اعلام بی زاری شود. ما از این عمل بیزاریم، نه از افراد. مبارزه با بی حجابی از سر خیر خواهی نسبت به افراد است، نه دشمنی با آنها. بسیاری از این افراد از روی جهل و تحت تاثیر تبلیغات دشمن فریب خورده اند و اگر حقیقت برایشان روشن شود پذیرای آن خواهند بود. قطعا مقصود آن عالم متعهد و بزرگوار هم همین بوده است، منتها در آن شرایط که انسان با صحنه ای مواجه می شود که انتظارش را ندارد، فرصت کافی برای سنجیدن همه جوانب و انتخاب تعبیر مناسب ندارد و شکی نیست که مقصود ایشان هم بیزاری از بی حجابی است، نه از افراد.
http://eitaa.com/dreshkevari
🔸تندیس مولانا شاعر ایرانی، در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان رونمایی شد.
شاه بیتی زیبا از مولانا که برروی تندیس نوشته شده است:
ما برای وصل کردن آمدیم
نی برای فصل کردن آمدیم
وستانیوز
http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از آن خاکی که بوی عشق بر پاست
بدان که تربت لیلی همان جاست
🌷🌷🌷🌷
http://eitaa.com/dreshkevari
1_4640343614.mp3
4.61M
بررسی تعریف اسلام
فنایی اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
معرفت شهودی و علوم انسانی.mp3
7.39M
معرفت عرفانی و نسبت آن با اسلامی سازی علوم انسانی
فنایی اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
37.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روزگاری بود که دانشمندان مسلمان پیشتازان علم در جهان بودند!
تاثیر شگرف دانشمندان مسلمان بر تحولات علمی اروپا
🎞 کلیپی برگرفته از مستند Science & Islam بی بی سی
#تمدن_علمی_مسلمانان
☫به کانال جهاد تبیین بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/863436966Cf69e52cb78
http://eitaa.com/dreshkevari
قالَ الاِمامُ الصّادِقُ عليه السلام:
مَنْ بَدَءَ بِكَلامٍ قَبْلَ سَلامٍ فَلاتُجيبُوهُ.
[تحف العقول/ 245]
امـام صـادق عليه السلام فرمـود:
كسى كه قبل از سلام سخن گويد، بـه او اعتـنا نكنـيد.
متاسفانه فراوان می بینیم که حتی افراد به ظاهر متشرع و مدعی، بدون سلام، سوال می کنند و مثلا نشانی یا آدرس کسی و جایی را می پرسند. طبق این حدیث، ظاهرا نباید به سوال چنین کسانی پاسخ داد.
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
نشانه های نفاق از نگاه امام صادق (ع)
قال الصادق (ع): ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَاِنْ صامَ وَصَلّى: مَنْ اِذا حَدَّثَ كَذِبَ وَاِذا وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتـُمِنَ خـانَ. (تحف العقول/ 229.)
امـام صـادق عليه السلام فرمـود: سه خصلت عـلامت نفاق اسـت، گر چه صاحبش اهل نماز و روزه باشد: دروغگويى، خلف وعده و خيانت در امانت.
اینها نشانه های نفاق است در هر کسی که این صفات رذیله به صورت خصلت و ملکۀ ثابت وجود داشته باشد.
مصداق بارز منافق صاحب منصبانی هستند که این خصلت های رذیله را دارند. رئیس، وزیر، و کیل، عضو شورا و مدیری که آمار دروغ می دهد، وعده انتخاباتی بی اساس می دهد و به آن عمل نمی کند و مقام و منصبی ک ملت به عنوان امامنت به او سپرده در آن با اختلاس و رانت خواری و پارتی بازی و بی کفایتی خیانت می کند و برای ملت و مملکت مشکل می آفریند طبق کلام امام صادق (ع) منافق است.
این دسته از صاحب منصبان نامحترم مصداق این آیه شریفه اند:
انَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا. سوره نساء آیه 145.
قطعاً منافقان در پایینترین طبقه از آتش جهنّم خواهند بود، و هرگز یاورى براى آنان نخواهى یافت.
Indeed the hypocrites will be in the lowest reach of the Fire, and you will never find any helper for them.
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبلیغ زیبای شرکت هواپیمایی امارات برای سفر به ایران
https://eitaa.com/joinchat/1635647570C3725f53a3d
آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
مناسبات فلسفه و کلام اسلامی
سؤال
کلام فلسفی یعنی استفاده از منطق و فلسفه در کلام توسط غزالی و دیگران آغاز و توسط فخر رازی مباحثی چون وجود، عدم، وجوب، امکان و ...، وارد کتاب¬های کلامی شد و به عنوان بخشی از علم کلام تلقی شد. همان کاری که در تجریدالاعتقاد خواجه نصیر به اوج رسید. این پدیده دو مسیر متفاوت در تاریخ فلسفه را رقم زد، تاثیرپذیری کلام اشعری از فلسفه، آن را به رقیبی برای فلسفه تبدیل نمود اما کلام شیعی در این فرایند ادغام در فلسفه را تجربه نمود.
ممکنه راجع به متن بالا به ویژه سه خط آخر نظر بدهید. تاثیر متفاوت فلسفه بر دو گرایش کلامی اشعری و شیعی را درست می دانید؟
پاسخ.
البته باید افزود بخشی از کلام شیعی و فلسفه همپوشانی دارند، نه همه کلام. بخش قابل توجهی از کلام نقلی است و روشش متفاوت با فلسفه است و در فلسفه ادغام نمی شود.
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
1_4915537519.mp3
7.78M
Comments on the Islamicisation of social sciences
Fanaei Eshkevari
May 25, 2023.
👆بررسی دیدگاه آیت الله مصباح یزدی ره درباره اسلامی سازی علوم اجتماعی توسط دکتر لگنهاوزن و نقد سخنرانی دکتر لگنهاوزن توسط دکتر فنایی اشکوری.
استاد فنایی .mp3
16.85M
📚 #اهمیت_حکمت_متعالیه_وکارآمدی آن در جامعه امروز
👤#دکترمحمدفنایی_اشکوری
🗓شنبه6خردادماه۱۴۰۲
📝بخشی از مطالب ارائه شده:
✏️تعریف فلسفه، تقسیم بندی و کاربردهای آن
✏️توقف تدریجی فلسفه در مباحث نظری
✏️ظرفیت های فلسفه اسلامی و کاربردهای عینی آن
✏️فلسفه و پاسخ به چالشها
✏️ویژگی حکمت متعالیه جمع بین
✏️برهان، قرآن و عرفان
✏️سه شاخه بنیادی فلسفه نظری:
✏️هستی شناسی
✏️انسان شناسی
✏️معرفت شناسی
✏️حکمت عملی و سعادت فردی و اجتماعی انسان
✏️مولفه های تمدن مطلوب
✏️فلسفه، فن خردورزی
✏️ضعف تفکر فلسفی منشا گرایش الحادی
✏️فیزیکدانان و استنتاجات غلط از مطالعات تجربی به علت ضعف تفکر فلسفی
✏️شکل گیری فلسفه های مضاف در غرب
شیراز. کانون علمی فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره)
🌐 https://ieks.ir
🆔 @azadieks