علت مخالفت برخي متشرعان با عرفان
پرسش ديگر مرتبط با اين موضوع اينکه اگر عرفان بُعدي از دين است چرا بسياري از متدينان و متشرعان در اديان مختلف ازجمله مسيحيت و اسلام با عرفان مخالفاند و عارفان را طرد ميکنند؟
پاسخ
درست است که برخي متشرعان با عرفان مخالفاند و آن را ناسازگار با دين ميدانند، اما اين مخالفت نميتواند دليلي منطقي بر مغايرت عرفان با دين باشد.
يکي از ريشههاي مخالفت با عرفان، فهم نادرستي است که مخالفان از برخي دعاوي عرفاني دارند.
زبان عرفاني به جهاتي رمزگونه و پيچيده است و با زبان متعارف فرق دارد و اين امر براي بسياري موجب سوءفهم ميشود. جمود بر فهم ظاهري و قشري از دين نيز زمينهاي ديگر براي مخالفت برخي متشرعان با اهالي عرفان است که ميکوشند در سطح ظاهر دين متوقف نشوند. از سوي ديگر، وجود برخي تعبيرها يا تفسيرهاي مخالف با دين در سخنان بعضي از مدعيان عرفان و همچنين بياعتنایي برخي آنها به احکام شريعت و روآوردن به پارهاي آداب و احکام بدعتآميز و تندرويها، عوامل ديگر مخالفت برخي متشرعان با عرفان است.
بعضي از مخالفتها با عرفان و عارفان از سوي کساني است که همة دين را در ظاهر آن خلاصه کرده و معارف باطني دين را ناديده گرفته و از رسيدن به مقصود عرفا بازماندهاند و چون اين کار ندانستهاند در انکار ماندهاند.
آنها از اين حقيقت غافلاند که جزء، هميشه جزء عرضي نيست و ما ميتوانيم جزء طولي نيز داشته باشيم، يعني دين ميتواند بُعد طولي، دروني و باطني نيز داشته باشد. همچنين شناخت منحصر به شناخت حصولي و بحثي نيست، بلکه نوع برتري از معرفت بهنام معرفت شهودي وجود دارد که به لايههاي باطني امور راه مييابد؛ چنانکه دينداري نيز صرفاً التزام به ظواهر شرعي نيست، بلکه دين برتر، صيرورت وجودي در سايۀ حب الهي و تخلق به اخلاق خداوندي است.
صرفاً نميتوان به کمک علوم ظاهري مثل ادبيات و لغت و از راه نقل يا استدلال عقلي، به باطن دين رسيد؛ بلکه اين معرفت، راه و روشي متفاوت با راه و روش علوم ظاهري دارد.
راه نيل به باطن دين همان است که در باب روش تحصيل معرفت عرفاني گفتيم. تنها با تهذيب نفس و هماهنگ شدن و همسنخ شدن باطن انسان با باطن دين و تخلق به اخلاق الهي است که ميتوان به آن راه يافت.
تا اين همسرشتي حاصل نشود، آن معرفت بهدست نخواهد آمد.
✍️محمد فنایی اشکو ی
آفاق عرفان اسلامی، ص 164.
https://eitaa.com/dreshkevari
1_5047458465.mp3
28.65M
فلسفه علوم انسانی اسلامی
مقدمه ای بر چیستی، چرایی و چگونگی اسلامی سازی علوم انسانی
فنایی اشکوری 10/3/1402
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
فلسفه دانی غیر از فلسفه ورزی است.
هر فلسفه دان و مدرس فلسفه و مولف آثار فلسفی لزوما فیلسوف نیست.
ممکن است کسی عمری فلسفه بخواند و با متون، مسائل، نظریات و براهین فلسفی آشنا باشد، اما ذات فلسفه را نشناسد، روش تفکر فلسفی را نداند، تفاوت نظام های مختلف فلسفی را نشناسد و از ارتباط فلسفه با امور دیگر و تأثیر و تأثر آنها آگاه نباشد. در نتیجه چنین شخصی نمی تواند خلاقیت فلسفی داشته باشد و از فلسفه برای حل مشکلات و معضلات استفاده کند و بالاتر از همه، زیست او فیلسوفانه نیست.
موضوع این کتاب فلسفه شناسی و مهارت یافتن در تفکر فلسفی است و هدفش شناخت ماهیت فلسفه، روش تفکر فلسفی، نسبت فلسفه با علم، دین، زندگی، شیوه نوآوری و خلاقیت در فلسفه و نقش فلسفه در حل مسائل اجتماعی و رفع نیازهای بشر است.
#فلسفه
#تفکرفلسفی
@dr_fanaei
📍For the Love of Hussain - Documentary. An independent film by Pastor John Shuck and Josh Townsley.
✳️ نسخه کامل مستند «به عشق حسین ع»، کاری از دو مسیحی معتقد آمریکایی حاضر در راهپیمایی اربعین
✅ جان شاک کشیش آمریکایی کلیسای Southminster Presbyterian در پورتلند اورگان است که پس از حضور در راهپیمایی اربعین، بشدت تحت تأثیر قرار میگیرد و هر ساله در کلیسای خود مراسم عزاداری برپا میکند. او مستندی در این باره با همراهی «جاش تاونزلی» ساخت.
⚠️ کیفیت بالا⚠️https://t.me/HQTOP/34
#اسلام_در_آمریکا | #فهم_بین_الادیانی | #جان_شاک | #اربعین
🎦 ترجمه و تدوین: انجمن ترنم صلح
@ThrillOfPeace
مواجهه و معامله خدا با نیک رفتاران و بدرفتاران
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ اَلْوَلِيدِ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلصَّفَّارُ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ اَلسَّعَادَةَ وَ اَلشَّقَاوَةَ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ خَلْقَهُ فَمَنْ عَلِمَهُ اَللَّهُ سَعِيداً لَمْ يُبْغِضْهُ أَبَداً وَ إِنْ عَمِلَ شَرّاً أَبْغَضَ عَمَلَهُ وَ لَمْ يُبْغِضْهُ وَ إِنْ كَانَ عَلِمَهُ شَقِيّاً لَمْ يُحِبَّهُ أَبَداً وَ إِنْ عَمِلَ صَالِحاً أَحَبَّ عَمَلَهُ وَ أَبْغَضَهُ لِمَا يَصِيرُ إِلَيْهِ فَإِذَا أَحَبَّ اَللَّهُ شَيْئاً لَمْ يُبْغِضْهُ أَبَداً وَ إِذَا أَبْغَضَ شَيْئاً لَمْ يُحِبَّهُ أَبَداً.
امام صادق عليه السلام : خداوند عزّ و جلّ پيش از آن كه خلق خود را بيافريند خوشبختى و شور بختى را آفريد ؛ پس خداوند كسى را كه بداند خوشبخت است، دشمن نمى دارد و چنانچه كار بدى انجام دهد، كارش را دشمن مى دارد اما خود او را دشمن نمى دارد و هرگاه بداند بدبخت است ، هرگز او را دوست نمى دارد و چنانچه كار خوبى انجام دهد، كارش را دوست مى دارد اما به خاطر سرنوشتش وى را نا خوش مى دارد .
بحار الانوار، ج5، ص157.
✍مواجهه ما با نیک رفتاران و بدرفتاران باید چگونه باشد؟
یک تفاوت ما با خدا این است که ما نمی دانیم چه کسی سعید و چه کسی شقی است. پس بر این اساس نمی توانیم درباره نیک و بد بودن ذات افراد و حسن عاقبت یا سوء عاقبت کسی نظر دهیم و داوری کنیم، هرچند باید نسبت به نیک رفتاران خوش بین باشیم. ما می توانیم درباره نیک و بد اعمال اشخاص براساس عقل و شرع داوری کنیم، نه پیشگویی از سعادت و شقاوت آنها.
نسبت به رفتار بد البته نباید بی تفاوت باشیم. مطابق تعالیم دینی مستفاد از آیات و روایات و سیره معصومین وظیفه ما خیرخواهی و کمک است به صورت ارشاد و راهنمایی در حد توان و همینطور دعا برای هدایت و اصلاح.
در مقابل ستمگران و متجاوزان اگر ارشاد و هدایتگری موثر واقع نشود وظیفه ما مقابله و مبارزه و بازداشتن آنها به نحو مناسب و معقول و در حد توان است.
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
ماهنامه معرفت 307
تیر 1402
✍مواجهۀ حوزۀ علميه ايران با فلسفۀ غرب
محمد فنائي اشکوري (ص 9)
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
مواجهۀ حوزۀ علميه ايران با فلسفۀ غرب
محمد فنائي اشکوری
fanaei.ir@gmail.com
ماهنامه معرفت، سال سي و دوم، شماره چهارم، پياپي 307، تير 1402، ص 9ـ22
نوع مقاله: پژوهشي
چکيده
یکی از راههای رشد هر فلسفهای مواجهۀ آن با فلسفههای دیگر و تأثیر و تأثرهایی است که در این حوزه رخ میدهد. برخورد اندیشهها منتهی به پختهتر شدن آنها و ظهور اندیشههای نو میشود.
سنت فلسفیای که با سنتهای دیگر در دادوستد نباشد دچار رکود و توقف میشود و اگر هم تحولی در آن رخ دهد، بسیار کند و کمدامنه خواهد بود؛ این درسی است که از مطالعه تاریخ فلسفه میتوان آموخت.
از این نگاه میتوان مناسبات فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ غرب را مطالعه و بررسی کرد. فلسفۀ اسلامی در شکلگیری آغازین خود از فلسفۀ یونان بهره برد.
پس از تکون و رشد فلسفۀ اسلامی، متون این فلسفه به لاتین ترجمه شد و منشأ تحولاتی اساسی در فلسفۀ غرب در دوره قرون وسطا گردید.
با ورود فلسفۀ غرب به ایران در عصر جدید و آشنایی ایرانیان با آن، تحولاتی در رویکرد و ساختار فلسفۀ اسلامی رخ داد. بررسی این تحولات و ترسیم دورنمایی از آینده ارتباط میان فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ غرب موضوع نوشته حاضر است.
#فلسفۀ_اسلامي
#فلسفۀ_غرب
#فلسفۀ_يونان
#فلسفۀ_قرون_وسطا
#فلسفۀ_تطبيقي
#حوزه_و_دانشگاه
#تاریخ_فلسفه
#فلسفه_معاصر
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
در مقاله پژوهشی مواجهۀ حوزۀ علمیه با فلسفۀ غرب
از محمد فنایی اشکوری در ماهنامه معرفت شماره 307 موضوعات زیر بحث و بررسی شده است:
داد و ستد فلسفی بین جهان اسلام و غرب چه ادواری داشته است؟
ویژگی هر یک از این ادوار چیست؟
چگونه فلسفه یونانی وارد جهان اسلام شد و مواجهه فیلسوفان مسلمان با فلسفه یونانی چگونه بود؟
فلسفه اسلامی چگونه شکل گرفت؟
فیلسوفان مسلمان چه محدودیت هایی در مواجهه با فلسفه یونان داشتند؟
فلسفۀ اسلامی چگونه و از چه راه هایی بر فلسفۀ قرون وسطای غرب اثر گذاشت؟
فلسفه و الاهیات مسیحی و یهودی چه تاثیری از فلسفه اسلامی پذیرفتند؟
آیا فلسفه اسلامی بر فلسفه جدید غرب تأثیری داشته است؟
فلسفۀ جدید غرب چگونه وارد ایران شد؟
مواجهه ایرانیان به ویژه علمای دین با فلسفه جدید غرب چگونه بود؟
کدام فیلسوفان و مکتب های فلسفی غرب بیشتر مورد توجه علمای دین قرار گرفت؟
افراد و چهره های اثرگذار حوزه علمیه در مواجهه با فلسفه غرب چه کسانی هستند؟
آشنائی فلاسفه ایرانی با فلسفۀ غرب چه آثار و نتایجی در شکل و محتوای فلسفه اسلامی داشته است؟
وضعیت کنونی فلسفه غرب در ایران خاصه در حوزه های علمیه چگونه است؟
نکات قابل نقد در مواجهه حوزویان با فلسفه غرب کدام است؟
شیوه صحیح مواجهه با فلسفه غرب چیست؟
تلقی های نادرست از فلسفه غرب کدام است؟
وظیفه کنونی اهالی فلسفه در حوزه علمیه نسبت به فلسفه غرب چیست؟
مواجهه مطلوب با فلسفه غرب چگونه باید باشد؟
چگونه می توان از حالت انفعالی نسبت به فلسفه غرب خارج شد؟
آیا بار دیگر فلسفه اسلامی می تواند بر تفکر فلسفی جهان اثر داشته باشد؟ راهکار تحقق آن چیست؟
نویسنده در این مقاله به نحو اختصار به این مباحث پرداخته و کوشیده است پاسخ هایی به پرسشهایی یادشده ارائه دهد.
🌷🌷🌷
✍مطالعه این مقاله به علاقمندان به تاریخ فلسفه، فلسفه معاصر ایران، مناسبات فلسفه اسلامی و غرب، تاریخ اندیشه معاصر ایران، تحولات حوزه علمیه در یکصد سال اخیر و عموم علاقمندان به تفکر فلسفی پیشنهاد می شود.
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_غرب
#حوزه_علمیه
https://eitaa.com/dreshkevari