فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تسبیح مخصوص استغفار
از گناهان کبیره!!!!!
لابد هرچه گناه بزرگتر باشه تسبیح هم باید بزرگتر باشه!
آثار آشنايي فلاسفه ايراني با فلسفة غرب
آشنايي فیلسوفان اسلامی با فلسفۀ غرب، آثاري در فعاليت فلسفي آنها داشته است که به برخي از آنها اشاره ميشود. اين آثار را ميتوان به محتوايي و شکلي تقسيم کرد.
نخستين اثر اين آشنايي، شناخت بهتر فلسفه و ورود فلاسفۀ اسلامي به حوزههاي جديد مباحث فلسفي و ناظر به پرسشها و نيازهاي روز است. فلسفۀ سنتي اسلامي بيشتر متمرکز بر مباحث وجود و نفس است؛ درحاليکه فلسفۀ جديد غرب دامنۀ گستردهاي دارد. اين آشنايي موجب شد فلاسفۀ ما به شاخههاي ديگر فلسفه توجه کنند و برخي از شاخههاي فلسفههاي مضاف، مانند معرفتشناسي، فلسفۀ اخلاق، و فلسفۀ تاريخ را با رويکرد اسلامي عرضه کنند.
اثر دوم، نقد برخي آراء فلسفي غربيان و برداشتن گامهاي ابتدايي در فلسفۀ تطبيقي است.
اثر ديگر آشنايي با فلسفۀ غرب، تحولي است که در ساختار فلسفۀ اسلامي ايجاد شد؛ مثلاً در کتاب اصول فلسفه و روش رئاليسم براي نخستينبار و بهتبع آن در کتاب آموزش فلسفه، مباحث معرفتشناسي وارد مباحث فلسفي و بر مباحث وجود مقدم داشته شد.
از جهت شکلي و نحوۀ عرضۀ مباحث در فلسفۀ اسلامي نيز تحولات و تغييراتي حاصل شد. مهمترين تحول که زمينۀ ديگر تحولات شد، عموميت يافتن نسبي فلسفه است. در اين دوره توجه به فلسفه محدود به افراد خاصي در حلقههاي تخصصي حوزۀ علميه نبود؛ بلکه جمع بزرگي از تحصيلکردگان جديد دانشگاهي و علاقهمندان غيردانشگاهي به مباحث فلسفي علاقهمند و با آن مباحث درگير شدند. اين وضعيت ايجاب ميکرد که در نحوۀ عرضۀ فلسفه، چه از جهت محتوا و چه از جهت شکل، تجديدنظري صورت گيرد.
از جهت شکلي دو تحول رخ داد؛ نخست فارسينويسي است. البته فارسينويسي در فلسفۀ اسلامي از ابنسينا و با تأليف کتاب دانشنامۀ علائي آغاز شد و فيلسوفان ديگر مانند سهروردي، خواجه نصيرالدين طوسي، صدرالمتألهين و سبزواري آثاري به فارسي دارند؛ اما اين آثار نسبت به آثار عربي آنها اندک است. مثلاً صدرالمتألهين که دهها اثر فلسفي بهزبان عربي دارد، ظاهراً تنها يک رسالۀ مختصر فارسي بهنام سه اصل دارد.
تحول دوم کوشش براي سادهنويسي است؛ چون طيف گستردهاي از مخاطبان فلسفه علاقهمندان غيرمتخصص در فلسفه هستند؛ بايد کوشيد هرچه روانتر و آسانيابتر، فلسفه را عرضه کرد. گرچه در اين راه گامهايي برداشته شده؛ اما همچنان نثر فلسفي ما دشوار است (ر. ک: فنائي اشکوري، 1389، خاتمه، ص 365ـ374). موفقترين استاد در ميان اساتيد يادشده در اين زمينه، شهيد مطهري است که بهجهت تدريس فلسفه در محيطهاي مختلف و براي مخاطبهاي متنوع و آشنايي با نثر معاصر فارسي، توانست بيش از ديگران در اين جهت موفق باشد.
در اين دوره نيز مانند دورههاي پيشين محدوديتها و کمبودهايي در مواجهه با فلسفۀ غرب ديده ميشود. نخست اينکه پرداختن اساتيد يادشده به فلسفۀ غرب در حاشيۀ فعاليت علمي آنها قرار داشت، نه در متن کارشان. ديگر اينکه آشنايي آنها با فلسفۀ غرب در اغلب موارد غيرمستقيم و از طريق تاريخ فلسفهها و برخي ترجمههاي محدود و يا به وساطت برخي طرفداران آن فلسفههاست. و سوم اينکه در مواجهه آنها با فلسفۀ غرب، جنبۀ دفاعي و انتقادي غلبه دارد. آنها بيشتر به قصد دفاع از باورهاي ديني و مقابله با شبهاتي که ريشه در فلسفههاي غرب دارد به فلسفۀ غرب پرداختهاند؛ نه از آن جهت که آن فلسفه فيحد نفسه ارزش مطالعه و تعمق داشته باشد.
✍قسمتی از مقاله "مواجهه حوزه علمیه با فلسفه غرب" ماهنامه معرفت شماره 307
https://eitaa.com/dreshkevari
دعا برای مرزداران
انا عند القلوب المنکسره
برای پیروزی مجاهدان مقاومت بر دشمن وحشی و جنایتکار صهیونیستی دعای امام سجاد (ع) برای مرزداران را با خضوع و خشوع و با دلی شکسته دربرابر پروردگار بخوانیم و از خداوند نجات مردم مظلوم فلسطین را مسئلت کنیم.
دعای 27 صحیفه سجادیه
الدعا۶ لاهل الثغور
https://eitaa.com/dreshkevari
ضرورت کمک رسانی مردمی به مجاهدان خط مقدم جهاد با دشمن صهیونیستی
من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم.
چرا فعالان و سازمان های مربوطه فراخوان کمک های مردمی به ملت قهرمان و مظلوم فلسطین را اعلام نمی کنند؟
سالها شعار آزادی فلسطین و حمایت از مردم فلسطین را سر دادیم. امروز روزی است که بیش از هر زمان دیگر وظیفه کمک رسانی به این مردم حماسه ساز را داریم.
آیا سهم ما فقط شعار دادن برای آزادی فلسطین و گوش دادن به اخبار این نبرد بی امان است و وظیفه و تکلیف دیگری نداریم؟
این در حالی است که حامیان استکباری صهیونیست ها سیل کمک های نجومی خود را به این رژیم خونریز سرایز کرده اند.
کمک مالی یک جمیعت هشتاد میلیونی می تواند تأثیری چشمگیر بر بهبود اوضاع این مردم که زیر بمبباران وحشیانه دشمن جان و مال و عزیزانشان را از دست می دهند داشته باشد.
https://eitaa.com/dreshkevari
هدایت شده از نظم نوین|جلال الدین فنائی
| صبر استراتژیک ایران
صبر استراتژیک به معنای ثبات در اجرای یک استراتژی خاص و پایبندی به آن در طول اجرایش به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر است. یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت یک استراتژی، صبر در اجرای آن است. با این حال، صبر استراتژیک بدان معنا نیست که منتظر باشیم تا استراتژی خودبخود پیادهسازی شود. استراتژی نحوه رسیدن به اهداف است و صبراستراتژیک، ضامن ثمربخشی آن. این نوع صبر به دستیابی به نتایج مطلوب در طولانیمدت کمک میکند و با نگاه کلان، از تصمیمات عجولانه ممانعت می کند.
ایران یکی از بارزترین مصادیقی است در عرصه بین المللی که در بکارگیری صبر استراتژیک مهارت خاصی دارد. ایران آنقدر صبر و حوصله دارد که حامیان سیاست هایش را هم به شدت کلافه می کند. صبر ایران در مقابل جمهوری باکو و از دست ندادن حواس و تمرکزش بر راهبرد اصلی خود نمونه ای از ثبات در اجرا و پایبندی به استراتژی خود است. دشمنان ایران با تمام توان خود خواستند که ایران را وادار کنند که در قفقاز مداخله نظامی کند، اما ایران تمرکز خود را از راهبرد خود برنداشت و ضمن پایش تحولات به گونه ای قفقاز را مدیریت کرد که در کوتاه مدت یا شاید هم میان مدت نیاز به مداخله نظامی در این منطقه نداشته باشد.
برعکس ایران تمرکز خود را روی مقابله با غرب و اسرائیل حفظ کرده و تشویش ها و سروصداهای جانبی او را از هدفش منحرف نکرده. یکی از بزرگترین گام هایی که ایران در این رابطه برداشت، دوستانه کردن روابط خود با عربستان سعودی در زمان مناسب بود. ایران با نزدیک کردن عربستان سعودی به خود، سعی در بهبود و تکمیل تصویر و نقشه بزرگتر خود دارد.
عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل یا به عبارت بهتر علنی سازی روابط این دو دولت، ضربه جبران ناپذیری را به ایران وارد می کرد و ایران را در منطقه خود منزوی می ساخت و در نهایت به تضعیف ایران و قدرت گرفتن اسرائیل منجر می شد.
از طرفی ایران در همین موضوع هم شتابزده و عجولانه و یک جانبه راهبردش را اجرا نکرده. گفت و گو با عربستان را با سرعت و اشتیاق معقولی دنبال می کند و از طرف دیگر مولفه های دیگری را هم در نظر می گیرد تا در روند تصمیمگیری بازیگران دیگر علی الخصوص عربستان بیشترین تاثیر را بگذارد. از جمله این مولفه ها، تقویت مقاومت در فلسطین بوده.
عملیات طوفان قدس، افتخارش به رزمندگان دست از جان شسته فلسطینی می رسد، اما چنین عملیات بزرگ و پیچیده ای به نظر می رسد که با برنامه ریزی و تسلیح کشوری بزرگ تر و توانمندتر به لحاظ نظامی و اطلاعاتی بوده. در نگاه اول به نظر می رسد که این حد از عملیات اطلاعاتی از پس گروه های نظامی محدود بر نمی آید، دستکم می توان گفت که ایران در فرآیند رسیدن فلسطین به این نقطه از توانمندی، نقش تسهیلگر و حامی موثر را داشته است. اسرائیل روحش از حمله فلسطین خبر نداشته و کاملا شوکه شده. از نظر من عملیاتی به این بزرگی و با مشارکت هزاران مبارز فلسطینی، تنها در جای کوچکی چون غزه برنامه ریزی نشده. از در و دیوار غزه جاسوس و خبرچین اسرائیلی می بارد و تمام امواج و اصوات در این منطقه کوچک شنود می شود. چطور بوده که اسرائیل هیچ بویی از آن نبرده؟
اسرائیل وانمود می کرد که می تواند امنیت منطقه را تامین کند و کشورهایی چون عربستان مشتری آن امنیت بودند. اما امروز اسرائیل چیزی برای عرضه ندارد و بازیگران منطقه به عینه اسب بازنده این شرطبندی را تماشا می کنند. راه اندازی کارگاه های جدید، ساخت هزاران راکت، جابه جایی مواد اولیه راکت ها، رفت و آمد سازندگان آن، ساخت انبارهای جدید، تهیه و مونتاژ پهپاد و تمرین کاربری آن، کندن تونل های جدید و تخلیه خاک های ناشی از کنده کاری در بیرون از تونل، آموزش نیروها و جذب نیروهای جدید، مرور تاکتیک ها با فرماندهان، همه و همه با وجود دسترسی اسرائیل به آسمان غزه و ایضا تمام ماهواره ها و امکانات سیا و کشورهای مدعی جهان انجام شد.
تا همینجا هم محور مقاومت پیروزی بزرگی کسب کرده و اسرائیل شکست فراموش نشدنی خورده است. آن چیزی که بدیهی است آن است که طراحان چنین عملیات پیچیده ای برای از اینجا به بعد هم حتما طرح ریزی کرده اند. از آنجا که تحولات اخیر سرشار از شگفتی بوده، باید منتظر ماند تا تصویر روشن تری از اتفاقاتی که رخ داده به دست بیاید.
@JalaleddinFanaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مزارع زرشک روستای افین
ایران، خراسان جنوبی، بیرجند😍
@khabarfarda_ir
4_5857049366866432614.mp3
7.41M
پاسخ به سوالات کتاب خداشناسی 1
فنایی اشکوری