eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.8هزار دنبال‌کننده
344 عکس
250 ویدیو
101 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
مواجهۀ حوزۀ علميه ايران با فلسفۀ غرب محمد فنائي اشکوری fanaei.ir@gmail.com ماهنامه معرفت، سال سي‌ و دوم، شماره چهارم، پياپي 307، تير 1402، ص 9ـ22 نوع مقاله: پژوهشي چکيده یکی از راه‌های رشد هر فلسفه‌ای مواجهۀ آن با فلسفه‌های دیگر و تأثیر و تأثرهایی است که در این حوزه رخ می‌دهد. برخورد اندیشه‌ها منتهی به پخته‌تر شدن آنها و ظهور اندیشه‌های نو می‌شود. سنت فلسفی‌ای که با سنت‌های دیگر در دادوستد نباشد دچار رکود و توقف می‌شود و اگر هم تحولی در آن رخ دهد، بسیار کند و کم‌دامنه خواهد بود؛ این درسی است که از مطالعه تاریخ فلسفه می‌توان آموخت. از این نگاه می‌توان مناسبات فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ غرب را مطالعه و بررسی کرد. فلسفۀ اسلامی در شکل‌گیری آغازین خود از فلسفۀ یونان بهره برد. پس از تکون و رشد فلسفۀ اسلامی، متون این فلسفه به لاتین ترجمه شد و منشأ تحولاتی اساسی در فلسفۀ غرب در دوره قرون وسطا گردید. با ورود فلسفۀ غرب به ایران در عصر جدید و آشنایی ایرانیان با آن، تحولاتی در رویکرد و ساختار فلسفۀ اسلامی رخ داد. بررسی این تحولات و ترسیم دورنمایی از آینده ارتباط میان فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ غرب موضوع نوشته حاضر است.   🔹http://eitaa.com/dreshkevari
در مقاله پژوهشی مواجهۀ حوزۀ علمیه با فلسفۀ غرب از محمد فنایی اشکوری در ماهنامه معرفت شماره 307 موضوعات زیر بحث و بررسی شده است: داد و ستد فلسفی بین جهان اسلام و غرب چه ادواری داشته است؟ ویژگی هر یک از این ادوار چیست؟ چگونه فلسفه یونانی وارد جهان اسلام شد و مواجهه فیلسوفان مسلمان با فلسفه یونانی چگونه بود؟ فلسفه اسلامی چگونه شکل گرفت؟ فیلسوفان مسلمان چه محدودیت هایی در مواجهه با فلسفه یونان داشتند؟ فلسفۀ اسلامی چگونه و از چه راه هایی بر فلسفۀ قرون وسطای غرب اثر گذاشت؟ فلسفه و الاهیات مسیحی و یهودی چه تاثیری از فلسفه اسلامی پذیرفتند؟ آیا فلسفه اسلامی بر فلسفه جدید غرب تأثیری داشته است؟ فلسفۀ جدید غرب چگونه وارد ایران شد؟ مواجهه ایرانیان به ویژه علمای دین با فلسفه جدید غرب چگونه بود؟ کدام فیلسوفان و مکتب های فلسفی غرب بیشتر مورد توجه علمای دین قرار گرفت؟ افراد و چهره های اثرگذار حوزه علمیه در مواجهه با فلسفه غرب چه کسانی هستند؟ آشنائی فلاسفه ایرانی با فلسفۀ غرب چه آثار و نتایجی در شکل و محتوای فلسفه اسلامی داشته است؟ وضعیت کنونی فلسفه غرب در ایران خاصه در حوزه های علمیه چگونه است؟ نکات قابل نقد در مواجهه حوزویان با فلسفه غرب کدام است؟ شیوه صحیح مواجهه با فلسفه غرب چیست؟ تلقی های نادرست از فلسفه غرب کدام است؟ وظیفه کنونی اهالی فلسفه در حوزه علمیه نسبت به فلسفه غرب چیست؟ مواجهه مطلوب با فلسفه غرب چگونه باید باشد؟ چگونه می توان از حالت انفعالی نسبت به فلسفه غرب خارج شد؟ آیا بار دیگر فلسفه اسلامی می تواند بر تفکر فلسفی جهان اثر داشته باشد؟ راهکار تحقق آن چیست؟ نویسنده در این مقاله به نحو اختصار به این مباحث پرداخته و کوشیده است پاسخ هایی به پرسشهایی یادشده ارائه دهد. 🌷🌷🌷 ✍مطالعه این مقاله به علاقمندان به تاریخ فلسفه، فلسفه معاصر ایران، مناسبات فلسفه اسلامی و غرب، تاریخ اندیشه معاصر ایران، تحولات حوزه علمیه در یکصد سال اخیر و عموم علاقمندان به تفکر فلسفی پیشنهاد می شود. https://eitaa.com/dreshkevari
چرا عراق باید همیشه پایگاه و جایگاه دشمنان ایران و جایی برای تهدید ایران باشد؟ بر اساس توافقی که بین دولت ایران و عراق صورت گرفته قرار بر این شده است که گروه‌های تجزیه‌طلب کردستان عراق با خلع سلاح و ترک مرزها به اردوگاه‌هایی که در استان‌های اربیل و سلیمانیه دایر شده منتقل شوند. ✍معنای خبر فوق این است که تهدید و خطر بالقوه گروهک های تجزیه طلب و تروریست برای ایران همچنان باقی است. حضور آنها در اردوگاه ها قطعا برای اهداف شوم آینده آنهاست، چنانکه منافقین در کمپ اشرف همین اهداف را دنبال می کردند. کمپ یعنی لانه تروریست ها. این تروریست ها در آنجا به ذکر و عبادت مشغول نخواهند شد، بلکه مانند کمپ منافقین در پادگان اشرف و کمپ آنها در آلبانی آتش بیار فتنه و آشوب و اغتشاش و تروریسم در ایران خواهند بود. اگر دولت عراق این گروه ها را تروریستی و مخالف ایران می داند یا باید آنها را تحویل ایران دهد یا دستکم از کشورش اخراج کند. این سوال به طور جدی مطرح است که چرا دولت عراق که مناسبات خاص فرهنگی، مذهبی و تاریخی نزدیک با ایران دارد و مراسم اربعین بزرگترین جلوه دوستی دو ملت است، باید همواره محل و ماوای دشمنان ایران باشد. بی شک یکی از مهمترین علل و انگیزه های حضور ارتش تروریستی آمریکا در عراق مقابله با ایران است. از زمان حاکمیت دولت بعثی صدام علاوه بر اینکه ارتش بعث با براه انداختن جنگ تحمیلی یکی از بزرگترین فجایع تاریخ چند قرن ایران را رقم زد، پایگاه گروهک تروریستی منافقین تا چند سال اخیر بود. از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز کردستان عراق مقر اصلی تروریست های تجزیه طلب بوده و بیش از چهار دهه است که از آنجا جنایات بیشماری علیه ملت ایران صورت می دهند. درباره حضور ارتش تروریستی آمریکا در عراق ممکن است گفته شود که دولت عراق توان مقابله با آن و برچیدن پایگاه های نظامی آمریکا را ندارد، گرچه طبق قانون مصوب مجلس عراق حضور ارتش جنایتکار آمریکا در عراق غیر قانونی است. اما دولت عراق نسبت به حضور گروهک های تروریستی تجزیه طلب چه عذری دارد؟ اینک که با فشار دولت ایران دولت عراق و اقلیم کردستان بر سر میز مذاکره با ایران درباره این موضوع نشسته اند و حاضر شده اند توافقی در این زمینه انجام گیرد، نتیجه این شده است که این گروهک ها از مرزهای ایران فاصله بگیرند و در اردوگاه های شهرهای کردستان عراق مستقر شوند. این سوال بطور جدی مطرح است که چرا باید اساسا گروهای تروریست ضد ایرانی در عراق حضور داشته باشند. مگر گروه های تروریست مخالف با عراق در ایران حضور دارند؟ اگر ایران مقر و ماوای گروه های تروریستی مخالف عراق باشد عراق چه انتظاری از ایران خواهد داشت؟ بگذریم از اینکه این ایران بود که با مجاهدت ها و پرداخت هزینه سنگین با تروریست های داعشی که می رفتند عراق را نابود کنند جنگید و عراق را از این خطر مهلک نجات داد. انتقال تروریست ها از مرزها به اردوگاه ها هرگز کافی نیست و حضور گروهک های تروریستی در عراق به هر شکلی تهدید کننده امنیت و منافع ملی ایران است و دولت ایران نباید به این توافق به این شکل تن دهد. همچنانکه در ایران گروه های تروریستی ضد عراق به هیچ نحوی حضور ندارند در عراق هم نباید گروه های تجزیه طلب و تروریست ضد ایرانی به هیچ نحوی ولو در اردوگاه ها حضور داشته باشند. دولت عراق یا باید این تروریست ها را تحویل ایران دهد و یا از کشورش اخراج کند همانطور که در مورد منافقین این کار صورت گرفت. https://eitaa.com/dreshkevari
اهمیت و ضرورت استغفار مدام برای پاکسازی دل: قال رسول الله ص: إِنَّهُ لَيُغانُ عَليٰ قَلْبي وَ إِنّي لَاَسْتَغْفِرُاللهَ فی کل یوم سَبْعينَ مَرَّة. منقول است که رسول خدا ص فرمود: به درستی که قلب من زنگار می‌ گیرد و من در هر روز هفتاد بار از خدا طلب مغفرت می‌کنم! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. ذکر هفتاد مرتبه استغفار در قنوت نماز وتر می تواند به اقتفای این سنت حضرت رسول باشد. باید توجه داشت که استغفار حقیقی فقط بیان لسانی عبارت استغفار نیست، بلکه اساس توجه قلبی است. https://eitaa.com/dreshkevari
خوف و رجا راه هلاک و راه نجات کدام است؟ قال اباعبدالله (ع) یابن جندب! يهلك المتكل على عمله. و لا ينجو المجترئ على الذنوب الواثق برحمة الله. قلت فمن ينجو؟ قال الذين هم بين الرجاء و الخوف كأن قلوبهم في مخلب طائر شوقاً إلى الثواب و خوفاً من العذاب. « مستدرک الوسائل، جلد11، صفحه 226» امام جعفر صادق علیه السلام در بخشی از سفارش‌های خود به عبدالله بن جندب فرمودند:‌ اى پسر جندب! آنكه بر كردار خويش تكيه كند هلاك شود و آنكه در عين اميد به رحمت الهى در ارتكاب گناهان جسارت ورزد، نجات نيابد. عبدالله پرسيد: پس اهل نجات كيست؟ حضرت فرمود: كسانى كه ميان بيم و اميدند و از شوق ثواب و خوف عذاب، قلوبشان انگار در چنگال پرنده‏ اى (شكارى) اسير است. ✍پس نه گناهکار باید بخاطر عصیانش از شدت خوف، از رحمت حق ناامید شود و نه مؤمن باید بخاطر اطاعتش خود را ایمن بداند. هیچیک نباید از حالت خوف و رجا خارج شوند و در عمل باید به وظیفه خود که توبه و استغفار و اطاعت و اجتناب از معصیت است پایبند باشند. 🌷🌿🌺🍀🌸 https://eitaa.com/dreshkevari
51.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷هفته دفاع مقدس گرامی باد. یاد و نام شهدا و جانبازان و آزادگان و همه رزمندگان دفاع مقدس جاودانه باد.🇮🇷 روز وصل دوستداران یاد باد یاد باد آن روزگاران یاد باد کامم از تلخی غم چون زهر گشت بانگ نوش شادخواران یاد باد گر چه یاران فارغند از یاد من از من ایشان را هزاران یاد باد مبتلا گشتم در این بند و بلا کوشش آن حق گزاران یاد باد گر چه صد رود است در چشمم مدام زنده رود باغ کاران یاد باد راز حافظ بعد از این ناگفته ماند ای دریغا رازداران یاد باد https://eitaa.com/dreshkevari
دو یادداشت از فرودگاه مهرآباد 1. روی میز صدور کارت پرواز تابلوی کوچکی بود که روی آن این مضمون نوشته بود که از پذیرش خانم هایی که پوشش اسلامی ندارند معذوریم. اما در جلوی این تابلو تابلوی دیگری گذاشته بودند که تابلوی مربوط به حجاب دیده نمی شد و من از روی کنجاوی با دیدن دو تابلوی پشت سرهم توانستم آن را ببینم. ضمنا خانمی که پشت میز نشسته بود و کارت صادر می کرد خودش پوشش مناسبی نداشت.! 2. در سالن انتظار فرودگاه فروشگاهی هست که بخشی از آن کتابفروشی است که کتابها را با پنجاه درصد تخفیف به فروش می رساند. تا اینجای داستان قشنگ است. به تماشای کتابها رفتم، اما نه تنها حتی یک کتاب درباره اسلام ندیدم، کتابی که از نویسنده ای ایرانی حتی سکولار باشد هم ندیدم. همه کتابها ترجمه بود، حتی کتابهای درباره تاریخ ایران و شخصیت های ایرانی مثل کورش هم از نویسندگان خارجی با ترجمه فارسی بود. ضمنا تابلوی پنجاه درصد تخفیف هم به زبان انگلیسی است، گویی که به فارسی نمیتوان این مطلب را نوشت! طبق این فرهنگ منحط خودباخته، همه چیز خارجیش خوبه! بر سر فرهنگ ایرانی و اسلامی ما چه می آید و این فرهنگ چه آینده ای خواهد داشت؟! در این محیط ها چه قدر تفکر انقلاب و فرهنگ شهدا غریب است! https://eitaa.com/dreshkevari
1_6913425256.mp3
49.79M
نظام اندیشه عرفانی شمس تبریزی دکتر فنایی اشکوری همایش بین المللی شمس تبریزی در خوی آذربایجان غربی 6 مهر 1402 https://eitaa.com/dreshkevari
علامه محمد اقبال لاهوري (۱۲۵۶ـ۱۳۱۷خورشيدي) از نخستين انديشمندان مسلمان است که بسي بيش از همۀ پيشينيان و معاصران مسلمانش، فلسفۀ غرب را مي‌شناخت. او در دانشگاه‌هاي غرب، همچون کمبريج و مونيخ فلسفه را نزد اساتيد فن آموخته بود، و انديشه‌هاي فيلسوفاني همچون بيکن، دکارت، کانت، هگل، آگوست کنت، برگسون، نيچه و وايتهد را مي‌شناخت و با علوم طبيعي و علوم انساني جديد، به‌ويژه حقوق و اقتصاد آشنا بود. اقبال با سيطرۀ فلسفۀ يوناني بر تفکر مسلمانان مخالف بود و بر آن بود که آموزه‌هاي اسلامي بيشتر به مطالعۀ تجربي اهتمام دارد تا با نوع تفکر انتزاعي يوناني. او با اينکه از کودکي در مدارس انگليسي و در جواني در دانشگاه‌هاي اروپايي تحصيل کرده بود و با فلسفه و فرهنگ غرب به‌خوبي آشنا بود، سخت دلدادۀ اسلام و مخالف با سلطۀ استعماري اروپا بر بلاد اسلامي و تقليد از اروپاييان بود و کرباس خود را بر حرير استعمارگران ترجيح مي‌داد و مِي ‌نوشيدن از خم فرنگ را سرکشيدن جام زهري مي‌دانست که نتيجۀ محتومش مرگ است. اقبال در گروهي سرّي بنام «عروه» که سيدجمال از بنيان‌گذاران آن در حيدرآباد بود، پرورش يافته بود و تحت تأثير انديشه‌هاي سيد بود. اقبال دلبسته به عرفان اسلامي و شيفتۀ مولانا بود و بر ديوار حريم دلش اشعار مولانا را آويخته بود و از چشمِ مست مولانا سرور کبريايي وام مي‌گرفت؛ اما از تصوف زندگي‌گريز تنبل‌پرور به‌شدت انتقاد مي‌کرد و آن را مايۀ فقر و فلاکت مسلمين مي‌دانست. درويشي اقبال به دلق و کلاه و بي‌عملي نيست؛ بلکه در کار جهان کوشيدن است. اقبال قبا پوشد در کار جهان کوشد درياب که درويشي با دلق و کلاهي نيست او روح بي‌قراري بود که همچون موج آسودگي را عدم و هستي را در رفتن و سکون را عين نيستي مي‌ديد. ساحل افتاده گفت گرچه بسي زيستم هيچ نه معلوم گشت آه که من کيستم موج زخود رفته‌اي، تيز خراميد و گفت هستم اگر مي‌روم، گر نروم نيستم اين انديشه‌ها در اشعار و آثار اقبال به‌ويژه کتاب مهم تجديدبناي انديشه ديني در اسلام آشکار است. او اين درس را از امام حسين آموخته بود، چنان‌که مي‌گفت: رمز قرآن از حسين آموختيم زآتش او شعله‌ها اندوختيم https://eitaa.com/dreshkevari