eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.8هزار دنبال‌کننده
344 عکس
250 ویدیو
101 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا عراق باید همیشه پایگاه و جایگاه دشمنان ایران و جایی برای تهدید ایران باشد؟ بر اساس توافقی که بین دولت ایران و عراق صورت گرفته قرار بر این شده است که گروه‌های تجزیه‌طلب کردستان عراق با خلع سلاح و ترک مرزها به اردوگاه‌هایی که در استان‌های اربیل و سلیمانیه دایر شده منتقل شوند. ✍معنای خبر فوق این است که تهدید و خطر بالقوه گروهک های تجزیه طلب و تروریست برای ایران همچنان باقی است. حضور آنها در اردوگاه ها قطعا برای اهداف شوم آینده آنهاست، چنانکه منافقین در کمپ اشرف همین اهداف را دنبال می کردند. کمپ یعنی لانه تروریست ها. این تروریست ها در آنجا به ذکر و عبادت مشغول نخواهند شد، بلکه مانند کمپ منافقین در پادگان اشرف و کمپ آنها در آلبانی آتش بیار فتنه و آشوب و اغتشاش و تروریسم در ایران خواهند بود. اگر دولت عراق این گروه ها را تروریستی و مخالف ایران می داند یا باید آنها را تحویل ایران دهد یا دستکم از کشورش اخراج کند. این سوال به طور جدی مطرح است که چرا دولت عراق که مناسبات خاص فرهنگی، مذهبی و تاریخی نزدیک با ایران دارد و مراسم اربعین بزرگترین جلوه دوستی دو ملت است، باید همواره محل و ماوای دشمنان ایران باشد. بی شک یکی از مهمترین علل و انگیزه های حضور ارتش تروریستی آمریکا در عراق مقابله با ایران است. از زمان حاکمیت دولت بعثی صدام علاوه بر اینکه ارتش بعث با براه انداختن جنگ تحمیلی یکی از بزرگترین فجایع تاریخ چند قرن ایران را رقم زد، پایگاه گروهک تروریستی منافقین تا چند سال اخیر بود. از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز کردستان عراق مقر اصلی تروریست های تجزیه طلب بوده و بیش از چهار دهه است که از آنجا جنایات بیشماری علیه ملت ایران صورت می دهند. درباره حضور ارتش تروریستی آمریکا در عراق ممکن است گفته شود که دولت عراق توان مقابله با آن و برچیدن پایگاه های نظامی آمریکا را ندارد، گرچه طبق قانون مصوب مجلس عراق حضور ارتش جنایتکار آمریکا در عراق غیر قانونی است. اما دولت عراق نسبت به حضور گروهک های تروریستی تجزیه طلب چه عذری دارد؟ اینک که با فشار دولت ایران دولت عراق و اقلیم کردستان بر سر میز مذاکره با ایران درباره این موضوع نشسته اند و حاضر شده اند توافقی در این زمینه انجام گیرد، نتیجه این شده است که این گروهک ها از مرزهای ایران فاصله بگیرند و در اردوگاه های شهرهای کردستان عراق مستقر شوند. این سوال بطور جدی مطرح است که چرا باید اساسا گروهای تروریست ضد ایرانی در عراق حضور داشته باشند. مگر گروه های تروریست مخالف با عراق در ایران حضور دارند؟ اگر ایران مقر و ماوای گروه های تروریستی مخالف عراق باشد عراق چه انتظاری از ایران خواهد داشت؟ بگذریم از اینکه این ایران بود که با مجاهدت ها و پرداخت هزینه سنگین با تروریست های داعشی که می رفتند عراق را نابود کنند جنگید و عراق را از این خطر مهلک نجات داد. انتقال تروریست ها از مرزها به اردوگاه ها هرگز کافی نیست و حضور گروهک های تروریستی در عراق به هر شکلی تهدید کننده امنیت و منافع ملی ایران است و دولت ایران نباید به این توافق به این شکل تن دهد. همچنانکه در ایران گروه های تروریستی ضد عراق به هیچ نحوی حضور ندارند در عراق هم نباید گروه های تجزیه طلب و تروریست ضد ایرانی به هیچ نحوی ولو در اردوگاه ها حضور داشته باشند. دولت عراق یا باید این تروریست ها را تحویل ایران دهد و یا از کشورش اخراج کند همانطور که در مورد منافقین این کار صورت گرفت. https://eitaa.com/dreshkevari
اهمیت و ضرورت استغفار مدام برای پاکسازی دل: قال رسول الله ص: إِنَّهُ لَيُغانُ عَليٰ قَلْبي وَ إِنّي لَاَسْتَغْفِرُاللهَ فی کل یوم سَبْعينَ مَرَّة. منقول است که رسول خدا ص فرمود: به درستی که قلب من زنگار می‌ گیرد و من در هر روز هفتاد بار از خدا طلب مغفرت می‌کنم! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. ذکر هفتاد مرتبه استغفار در قنوت نماز وتر می تواند به اقتفای این سنت حضرت رسول باشد. باید توجه داشت که استغفار حقیقی فقط بیان لسانی عبارت استغفار نیست، بلکه اساس توجه قلبی است. https://eitaa.com/dreshkevari
خوف و رجا راه هلاک و راه نجات کدام است؟ قال اباعبدالله (ع) یابن جندب! يهلك المتكل على عمله. و لا ينجو المجترئ على الذنوب الواثق برحمة الله. قلت فمن ينجو؟ قال الذين هم بين الرجاء و الخوف كأن قلوبهم في مخلب طائر شوقاً إلى الثواب و خوفاً من العذاب. « مستدرک الوسائل، جلد11، صفحه 226» امام جعفر صادق علیه السلام در بخشی از سفارش‌های خود به عبدالله بن جندب فرمودند:‌ اى پسر جندب! آنكه بر كردار خويش تكيه كند هلاك شود و آنكه در عين اميد به رحمت الهى در ارتكاب گناهان جسارت ورزد، نجات نيابد. عبدالله پرسيد: پس اهل نجات كيست؟ حضرت فرمود: كسانى كه ميان بيم و اميدند و از شوق ثواب و خوف عذاب، قلوبشان انگار در چنگال پرنده‏ اى (شكارى) اسير است. ✍پس نه گناهکار باید بخاطر عصیانش از شدت خوف، از رحمت حق ناامید شود و نه مؤمن باید بخاطر اطاعتش خود را ایمن بداند. هیچیک نباید از حالت خوف و رجا خارج شوند و در عمل باید به وظیفه خود که توبه و استغفار و اطاعت و اجتناب از معصیت است پایبند باشند. 🌷🌿🌺🍀🌸 https://eitaa.com/dreshkevari
51.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷هفته دفاع مقدس گرامی باد. یاد و نام شهدا و جانبازان و آزادگان و همه رزمندگان دفاع مقدس جاودانه باد.🇮🇷 روز وصل دوستداران یاد باد یاد باد آن روزگاران یاد باد کامم از تلخی غم چون زهر گشت بانگ نوش شادخواران یاد باد گر چه یاران فارغند از یاد من از من ایشان را هزاران یاد باد مبتلا گشتم در این بند و بلا کوشش آن حق گزاران یاد باد گر چه صد رود است در چشمم مدام زنده رود باغ کاران یاد باد راز حافظ بعد از این ناگفته ماند ای دریغا رازداران یاد باد https://eitaa.com/dreshkevari
دو یادداشت از فرودگاه مهرآباد 1. روی میز صدور کارت پرواز تابلوی کوچکی بود که روی آن این مضمون نوشته بود که از پذیرش خانم هایی که پوشش اسلامی ندارند معذوریم. اما در جلوی این تابلو تابلوی دیگری گذاشته بودند که تابلوی مربوط به حجاب دیده نمی شد و من از روی کنجاوی با دیدن دو تابلوی پشت سرهم توانستم آن را ببینم. ضمنا خانمی که پشت میز نشسته بود و کارت صادر می کرد خودش پوشش مناسبی نداشت.! 2. در سالن انتظار فرودگاه فروشگاهی هست که بخشی از آن کتابفروشی است که کتابها را با پنجاه درصد تخفیف به فروش می رساند. تا اینجای داستان قشنگ است. به تماشای کتابها رفتم، اما نه تنها حتی یک کتاب درباره اسلام ندیدم، کتابی که از نویسنده ای ایرانی حتی سکولار باشد هم ندیدم. همه کتابها ترجمه بود، حتی کتابهای درباره تاریخ ایران و شخصیت های ایرانی مثل کورش هم از نویسندگان خارجی با ترجمه فارسی بود. ضمنا تابلوی پنجاه درصد تخفیف هم به زبان انگلیسی است، گویی که به فارسی نمیتوان این مطلب را نوشت! طبق این فرهنگ منحط خودباخته، همه چیز خارجیش خوبه! بر سر فرهنگ ایرانی و اسلامی ما چه می آید و این فرهنگ چه آینده ای خواهد داشت؟! در این محیط ها چه قدر تفکر انقلاب و فرهنگ شهدا غریب است! https://eitaa.com/dreshkevari
1_6913425256.mp3
49.79M
نظام اندیشه عرفانی شمس تبریزی دکتر فنایی اشکوری همایش بین المللی شمس تبریزی در خوی آذربایجان غربی 6 مهر 1402 https://eitaa.com/dreshkevari
علامه محمد اقبال لاهوري (۱۲۵۶ـ۱۳۱۷خورشيدي) از نخستين انديشمندان مسلمان است که بسي بيش از همۀ پيشينيان و معاصران مسلمانش، فلسفۀ غرب را مي‌شناخت. او در دانشگاه‌هاي غرب، همچون کمبريج و مونيخ فلسفه را نزد اساتيد فن آموخته بود، و انديشه‌هاي فيلسوفاني همچون بيکن، دکارت، کانت، هگل، آگوست کنت، برگسون، نيچه و وايتهد را مي‌شناخت و با علوم طبيعي و علوم انساني جديد، به‌ويژه حقوق و اقتصاد آشنا بود. اقبال با سيطرۀ فلسفۀ يوناني بر تفکر مسلمانان مخالف بود و بر آن بود که آموزه‌هاي اسلامي بيشتر به مطالعۀ تجربي اهتمام دارد تا با نوع تفکر انتزاعي يوناني. او با اينکه از کودکي در مدارس انگليسي و در جواني در دانشگاه‌هاي اروپايي تحصيل کرده بود و با فلسفه و فرهنگ غرب به‌خوبي آشنا بود، سخت دلدادۀ اسلام و مخالف با سلطۀ استعماري اروپا بر بلاد اسلامي و تقليد از اروپاييان بود و کرباس خود را بر حرير استعمارگران ترجيح مي‌داد و مِي ‌نوشيدن از خم فرنگ را سرکشيدن جام زهري مي‌دانست که نتيجۀ محتومش مرگ است. اقبال در گروهي سرّي بنام «عروه» که سيدجمال از بنيان‌گذاران آن در حيدرآباد بود، پرورش يافته بود و تحت تأثير انديشه‌هاي سيد بود. اقبال دلبسته به عرفان اسلامي و شيفتۀ مولانا بود و بر ديوار حريم دلش اشعار مولانا را آويخته بود و از چشمِ مست مولانا سرور کبريايي وام مي‌گرفت؛ اما از تصوف زندگي‌گريز تنبل‌پرور به‌شدت انتقاد مي‌کرد و آن را مايۀ فقر و فلاکت مسلمين مي‌دانست. درويشي اقبال به دلق و کلاه و بي‌عملي نيست؛ بلکه در کار جهان کوشيدن است. اقبال قبا پوشد در کار جهان کوشد درياب که درويشي با دلق و کلاهي نيست او روح بي‌قراري بود که همچون موج آسودگي را عدم و هستي را در رفتن و سکون را عين نيستي مي‌ديد. ساحل افتاده گفت گرچه بسي زيستم هيچ نه معلوم گشت آه که من کيستم موج زخود رفته‌اي، تيز خراميد و گفت هستم اگر مي‌روم، گر نروم نيستم اين انديشه‌ها در اشعار و آثار اقبال به‌ويژه کتاب مهم تجديدبناي انديشه ديني در اسلام آشکار است. او اين درس را از امام حسين آموخته بود، چنان‌که مي‌گفت: رمز قرآن از حسين آموختيم زآتش او شعله‌ها اندوختيم https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تسبیح مخصوص استغفار از گناهان کبیره!!!!! لابد هرچه گناه بزرگتر باشه تسبیح هم باید بزرگتر باشه!
آثار آشنايي فلاسفه ايراني با فلسفة غرب آشنايي فیلسوفان اسلامی با فلسفۀ غرب، آثاري در فعاليت فلسفي آنها داشته است که به برخي از آنها اشاره مي‌شود. اين آثار را مي‌توان به محتوايي و شکلي تقسيم کرد. نخستين اثر اين آشنايي، شناخت بهتر فلسفه و ورود فلاسفۀ اسلامي به حوزه‌هاي جديد مباحث فلسفي و ناظر به پرسش‌ها و نياز‌هاي روز است. فلسفۀ سنتي اسلامي بيشتر متمرکز بر مباحث وجود و نفس است؛ درحالي‌که فلسفۀ جديد غرب دامنۀ گسترده‌اي دارد. اين آشنايي موجب شد فلاسفۀ ما به شاخه‌هاي ديگر فلسفه توجه کنند و برخي از شاخه‌هاي فلسفه‌هاي مضاف، مانند معرفت‌شناسي، فلسفۀ اخلاق، و فلسفۀ تاريخ را با رويکرد اسلامي عرضه کنند. اثر دوم، نقد برخي آراء فلسفي غربيان و برداشتن گام‌هاي ابتدايي در فلسفۀ تطبيقي است. اثر ديگر آشنايي با فلسفۀ غرب، تحولي است که در ساختار فلسفۀ اسلامي ايجاد شد؛ مثلاً در کتاب اصول فلسفه و روش رئاليسم براي نخستين‌بار و به‌تبع آن در کتاب آموزش فلسفه، مباحث معرفت‌شناسي وارد مباحث فلسفي و بر مباحث وجود مقدم داشته شد. از جهت شکلي و نحوۀ عرضۀ مباحث در فلسفۀ اسلامي نيز تحولات و تغييراتي حاصل شد. مهم‌ترين تحول که زمينۀ ديگر تحولات شد، عموميت ‌يافتن نسبي فلسفه است. در اين دوره توجه به فلسفه محدود به افراد خاصي در حلقه‌هاي تخصصي حوزۀ علميه نبود؛ بلکه جمع بزرگي از تحصيل‌کردگان جديد دانشگاهي و علاقه‌مندان غيردانشگاهي به مباحث فلسفي علاقه‌مند و با آن مباحث درگير شدند. اين وضعيت ايجاب مي‌کرد که در نحوۀ عرضۀ فلسفه، چه از جهت محتوا و چه از جهت شکل، تجديدنظري صورت گيرد. از جهت شکلي دو تحول رخ داد؛ نخست فارسي‌نويسي است. البته فارسي‌نويسي در فلسفۀ اسلامي از ابن‌سينا و با تأليف کتاب دانش‌نامۀ علائي آغاز شد و فيلسوفان ديگر مانند سهروردي، خواجه نصيرالدين طوسي، صدرالمتألهين و سبزواري آثاري به فارسي دارند؛ اما اين آثار نسبت به آثار عربي آنها اندک است. مثلاً صدرالمتألهين که ده‌ها اثر فلسفي به‌‌زبان عربي دارد، ظاهراً تنها يک رسالۀ مختصر فارسي به‌نام سه اصل دارد. تحول دوم کوشش براي ساده‌نويسي است؛ چون طيف گسترده‌اي از مخاطبان فلسفه علاقه‌مندان غيرمتخصص در فلسفه هستند؛ بايد کوشيد هرچه روان‌تر و آسان‌ياب‌تر، فلسفه را عرضه کرد. گرچه در اين راه گام‌هايي برداشته شده؛ اما همچنان نثر فلسفي ما دشوار است (ر. ک: فنائي اشکوري، 1389، خاتمه، ص 365ـ374). موفق‌ترين استاد در ميان اساتيد يادشده در اين زمينه، شهيد مطهري است که به‌جهت تدريس فلسفه در محيط‌هاي مختلف و براي مخاطب‌هاي متنوع و آشنايي با نثر معاصر فارسي، توانست بيش از ديگران در اين جهت موفق باشد. در اين دوره نيز مانند دوره‌هاي پيشين محدوديت‌ها و کمبودهايي در مواجهه با فلسفۀ غرب ديده مي‌شود. نخست اينکه پرداختن اساتيد يادشده به فلسفۀ غرب در حاشيۀ فعاليت علمي آنها قرار داشت، نه در متن کارشان. ديگر اينکه آشنايي آنها با فلسفۀ غرب در اغلب موارد غيرمستقيم و از طريق تاريخ فلسفه‌ها و برخي ترجمه‌هاي محدود و يا به وساطت برخي طرفداران آن فلسفه‌هاست. و سوم اينکه در مواجهه آنها با فلسفۀ غرب، جنبۀ دفاعي و انتقادي غلبه دارد. آنها بيشتر به قصد دفاع از باورهاي ديني و مقابله با شبهاتي که ريشه در فلسفه‌هاي غرب دارد به فلسفۀ غرب پرداخته‌اند؛ نه از آن جهت که آن فلسفه في‌حد نفسه ارزش مطالعه و تعمق داشته باشد. ✍قسمتی از مقاله "مواجهه حوزه علمیه با فلسفه غرب" ماهنامه معرفت شماره 307 https://eitaa.com/dreshkevari
دعا برای مرزداران انا عند القلوب المنکسره برای پیروزی مجاهدان مقاومت بر دشمن وحشی و جنایتکار صهیونیستی دعای امام سجاد (ع) برای مرزداران را با خضوع و خشوع و با دلی شکسته دربرابر پروردگار بخوانیم و از خداوند نجات مردم مظلوم فلسطین را مسئلت کنیم. دعای 27 صحیفه سجادیه الدعا۶ لاهل الثغور https://eitaa.com/dreshkevari