eitaa logo
تدابیر طب ایرانی و مکمل
2.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
354 ویدیو
16 فایل
دکتر الهه دلشاد/پزشک/ متخصص طب سنتی ایرانی و مکمل فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارتباط با من: @edelshad حدفاصل چهارراه دکترا و میدان بیمارستان امام رضا. انتهای ابن سینا ۵ رزرو نوبت: ۰۵۱۳۸۵۳۰۹۱۱_۰۹۳۸۱۶۶۵۶۴۷
مشاهده در ایتا
دانلود
✅تخمه کنجد (کنجد خشک) مقدار کلسیم: 975 میلی‌گرم در 100 گرم کنجد یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی کلسیم است. ✅بادام مقدار کلسیم:264 میلی‌گرم در 100 گرم بادام به عنوان یک میان‌وعده مغذی و غنی از کلسیم شناخته می‌شود. ✅سبزیجات برگ سبز (اسفناج) مقدار کلسیم: 99 میلی‌گرم در 100 گرم کلم بروکلی؛ 45میلی گرم در 100گرم ✅آب‌معدنی غنی‌شده با کلسیم مقدار کلسیم: 200 میلی‌گرم در 250 میلی‌ لیتر ✅توفو (از شیر سویا) مقدار کلسیم: 350 میلی‌گرم در 100 گرم توفو یکی از منابع گیاهی غنی از کلسیم است که در رژیم‌های گیاه‌خواری بسیار مفید است. ✅پنیر پارمسان ✅برگ چغندر مقدار کلسیم: 86 میلی‌گرم در 100 گرم برگ چغندر یکی دیگر از منابع خوب کلسیم است. ✅انجیر خشک در هر 100گرم حدود 160 میلی گرم کلسیم ✅عدس با مقدار کمتر و البته بیشتر از سایر حبوبات دکتر سیده ساجده موسوی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی @zendegi_moteali
من بحث امشب رو می‌بندم با این جمله: وقتی کلسیم روزانه ما تامین میشه که، منابع دریافت کلسیم جزیی از روتین های زندگی مون باشن مثلا کجا ها میشه کنجد رو آورد ؟ تو سالاد، به عنوان میان وعده یا... آیا بادام تو برنامه روزانه مون جا داره ؟ و لبنیات چطور ؟ اگه مصرف شیر سخت هست و برای عده ای نفاخ، میشه شیر رو به صورت فرنی یا شیر برنج مصرف کرد (این موضوع رو دکتر الهه دلشاد دوست و همکار عزیزم تاکید دارن☺️) شیر پخته شده عوارض گوارشی کمتری داره👌 ماست به عنوان وعده ی غذایی یکی از ایده آل ترین هاست😊 مثلا ترکیب ماست کنجد 😉 شما چه ترکیباتی رو به عنوان مصرف روتین غذایی توصیه میکنید ؟ دکتر سیده ساجده موسوی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی @zendegi_moteali
هوالشافی... یک جمع بندی خوب در مورد منابع تامین کلسیم مورد نیاز بدن بویژه در خانم‌ها.... توسط،دوست و همکار خوبم خانم دکتر ساجده موسوی متخصص طب فیزیکی👆👆
شغل زهرای مرضیه... قسمت اول داشتم فکر می‌کردم اگر حضرت زهرا سلام الله علیها امروز بود، چه شغلی داشت؟؟؟؟ او یک زن مومنه بود و اصلا زندگی یک زن مومن به خداوند و دستورات و اوامر الهی نمی‌تواند یک زندگی معمولی باشد که هم و غمش فقط رفع جمعی از نیازهای زنانه باشد... حضرت زهرا یک بانوی انقلابی بود که سرانجامش هم در این مسیر ختم به شهادت شد و یک عالمه‌ای بود با فن بیان قوی که چند سخنرانی یا خطابه نشان از قدرت تسلطش بر محتوا و فنون سخنوری داشت. همسری و مادری و خانه‌داری که جای خود. اما بخشی از زمانش پاسخ به سوالات و شبهات رایج در جامعه بود. بخشی از زمانش روشنگری و آگاهی بخشی به جامعه بود. بخشی از زمانش عبادت بود. عبادت‌های بلند و طولانی که خبرش به ما رسیده که پاهایش تاول می‌زد از بس می‌ایستاد! تربیت فرزند با جدیت. خانه داری با جدیت. همسرداری و مردم داری با جدیت. عبادت و تهجد با جدیت. اما یک شخص کاملا اجتماعی و سیاسی هم بود. اگر حضرت زهرا امروز بود چه شغلی داشت؟ استاد دانشگاه بود؟ مدرس بود و سخنران و هرجا از ایشان دعوت می‌شد می‌رفت و خطابه میکرد؟ حتی اگر دعوت هم نمی‌شد خود ایشان بستری را فراهم می‌کرد که مخاطبین را جذب کند و برایشان صحبت کند و انسان تربیت کند؟ انسان تمام و کمال؟ زنانی که مرد میدان باشند و بانوی منزل؟ آنچه در تاریخ از ایشان بجا مانده نشان می‌دهد به هر شکلی بود در هر حال باید بدانیم همه هم و غمش همسرداری و بچه داری یا رسیدگی به مسائل شخصی نبوده، هرچند به نفع احسن به آن ها هم رسیدگی می کرده است. نقش پررنگی در مسائل سیاسی داشته است و این نقش کاملا حماسی و تاثیرگذار بوده است. اگر نوجوانی بیاید به شما بگوید چه طور حضرت زهرا را الگو بگیرم وقتی تمام عمر از ایشان فقط یک بازه زمانی از روزهای پایان زندگی ایشان را بارها و بارها شنیده‌ایم که ضربه به پهلوی ایشان خورده، فرزندش را از دست داده و انقدر می‌گریسته که همسایه‌ها میگفتند یا شب گریه کن یا روز یا زهرا... باید خون گریه کرد... و این نقل قولی بود از یک نوجوان به خودم... این ظلم تاریخی به شان و شخصیت و مقام و تاریخ سازی ایشان را هرگز خداوند از ما نخواهد بخشید اگر چه در مقام پدر و مادر چه در مقام معلم و مدرس چیزی در معرفی این الگوی همه چیز تمام در مقام یک بانو و یک انسان متعالی به ایشان منتقل نکرده باشیم و فقط بدون آگاهی بخشی و تربیت فکری او را به مجالس عزای از دست دادن این در گرانبها برده باشیم. آیا کلاسی می‌شناسید که عنوانش زهرا شناسی باشد؟ زهرا شناسی الگویی برای همه قرون؟ آیا واحد درسی در این زمینه داریم؟ آیا مادر خانواده ۵ جلد کتاب نه ۲ جلد کتاب از شخصیت چند بعدی ایشان خوانده و برای اعضای خانواده‌اش ارائه داده است؟ اگر زنان دنیا که زنان ایران هم شاملش می شوند حضرت زهرا را شناخته بودند. به جای جنبش‌های فمینیستی یا دفاع از حقوق زن، بیشتر بر تکالیف زن در اجتماع تمرکز می‌کردند. زن اگر تکالیف انسانی الهیش که فلسفه خلقتش و حضورش در این دنیاست را درست عمل کرده بود، مردانی در جامعه رشد نمی کردند که حقوقش را پای مال کنند. زن اگر طبق الگو خوب همسری کرده بود،‌ خوب مادری کرده بود، خوب نقش اجتماعی سیاسی اش را ایفا کرده بود، امروز دنیا شکل دیگری بود. هم برای زنان،‌ هم برای مردان و همه ما در این خصوص مسئولیم... کلکم راع و کلکم مسئول... ✍🏻 تجارب و یادداشت‌های یک ایرانی 🇮🇷 از فرانسه، هلند و ایران @ninfrance
تدابیر طب ایرانی و مکمل
شغل زهرای مرضیه... قسمت اول داشتم فکر می‌کردم اگر حضرت زهرا سلام الله علیها امروز بود، چه شغلی داشت
با تشکر از دوستان فهیمی که در خصوصی مطالبی رو در جهت تبیین بهتر وظايف و مسیولیتهای حضرت زهرا در حوزه مدیریت اقتصادی و اجتماعی به این نوشته اضافه کردند. مثل این: حضرت زهرا مدیریت مالی و اقتصادی فدک رو هم مستقیماً خودشون انجام میدادند. رسیدگی به امور اقتصادی و مالی شیعیان هم کار بزرگی در کنار همه اون نقشها بود که الان الگوی ما باید باشه. https://eitaa.com/dr_delshad
بسم الله الرحمن الرحیم یک نکته که توی زندگی حضرت زهرا و حضرت خدیجه سلام الله علیهما خیلی ذکر نمیشه، جهاد اقتصادی این دو بانو در کنار همه فعالیتهای عبادی و اجتماعی و سیاسی اون هاست. حضرت خدیجه یکی ازبزرگترین بازرگانان بین المللی زمانشون بودند و حضرت زهرا هم مدیریت اقتصادی و مالی املاک فدک رو مستقیماً خودشون بعهده داشتند. فدک املاک بسیار ارزشمند و زمینهای حاصلخیزی داشته که طبق مکتوب ابی الحدید ارزش نخل‌های اون مشابه ارزش نخل‌های شهر کوفه بوده و از منابع مهم درآمد حجاز بوده و میزان خرمای تولیدی اون حدود هشت هزار تن در سال بوده. پس خانم حضرت زهرا یک تولید کننده و کارآفرین برتر هم بودند که سود حاصل از فعالیت های اقتصادی شون قوام مالی شیعیان بوده، همانطور که حضرت خدیجه سود سالها بازرگانی بین المللی شون قوام مالی هسته اولیه اسلام بود. https://eitaa.com/dr_delshad
این هم یک تبیین خوب از فعالیت اقتصادی و کارآفرینی حضرت زهرا (س) 👆 به قلم دوست خوبم خانم دکتر انسیه حاجی زاده پزشک و دکترای تخصصی بیوتکنولوژی پزشکی
هدایت شده از تا انتهای افق
شغل زهرای مرضیه قسمت دوم فکر می کنید شغل‌ ایشان به فعالیت‌های داوطلبانه علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ختم می‌شد؟ نه! زهرای مرضیه سطحی از توان فکری و مدیریتی را داشت که پدرش مدیریت اقتصادی فدک، قطعه زمینی در خیبر را به او بدهد که پس از فتح خیبر به پیامبر تعلق گرفته بود و پیامبر آن را به حضرت زهرا بخشیده بود. که باید بدانیم این اقدام هم جنبه شرعی داشت و هم جنبه مادی و هم جنبه معنوی. جنبه شرعی اش این بود که طبق حکم الهی درباره غنائم بدون جنگ که در آیه ۶ سوره حشر هم به آن اشاره شده، اموال به دست آمده از این طریق به پیامبر تعلق دارد و پیامبر حق تصرف و تقسیم آن را دارد. و اما جنبه مادی و اجتماعی آن؛ تامین مالی اهل بیت! یکی از اهداف پیامبر از واگذاری فدک، تامین نیازهای مالی اهل بیت بود. نه برای کارهای شخصی! همه از کیفیت ساده زیستی این زندگی خاص خبر داشتند. پیامبر با واگذاری فدک، خواستند منبع درآمدی پایدار برای اهل بیت فراهم کنند تا بتوانند به امور خود و همچنین کمک به نیازمندان بپردازند. این مساله را خود پیامبر تاکید کرده بودند که این کمک مالی به فقرا و نیازمندان برسد و پس از واگذاری فدک، حضرت زهرا از این زمین به عنوان منبعی برای انجام کارهای خیریه و حمایت از مستضعفان بهره می‌برد. بماند که جنبه معنوی‌اش هم این بود که حضرت رسول با این حرکت می‌خواستند جایگاه ویژه ایشان را که نزد خداوند و حضرت در مقام پیامبری داشت به جامعه نشان دهند. که اولویت این واگذاری برای مسئولیت یک بانوی مومنه باشد! مدیریت اقتصادی توسط یک بانوی توانمند. بانویی که مادرش از بزرگترین تجار زمان خودش بود و تمام ثروتش را صرف برپایی حکومتی بر مبنای دین الهی کرده بود. این دختر چنان مادری بود... هوش سرشار اقتصادی نه برای پول روی پول جمع کردن و تفاخر کردن. برای شکوفایی استعدادهایش در مسیر خدمت به خداوند... و من فکر می‌کنم آیا هوشمندی و حکمت پیامبر جهت سپردن فدک به حضرت زهرا، فقط برای کمک به نیازمندان بود؟ یا برای کمک رسانی مالی که راه اسلام و گسترش آن ادامه یابد و شیعه آل محمد بتواند این مسیر را ادامه دهد؟ خیلی بیش از این می دانید و می دانیم و باید بنویسم. خیلی کوتاهی کردیم خیلی کم گذاشتیم. خیلی کم تلاش و تقلا کردیم. گاهی تصور اینکه سالیان سال زندگی کردم ولی ایشان را به عنوان نقطه غایی رشد و تعالی و موفقیت خود در همه ابعاد وجودی‌ام در نظر نگرفتم دیوانه ام می کند. یادم نمی آید... یادم نمی‌آید کدام معلم و مدرس و استاد دانشگاهی داشتیم که او را به عنوان ۵ بانوی برتر جهان معرفی کند که هیچ، بگوید هر زن برتر جهان را در طول تاریخ بشر تصور کن، در هر زمینه و جنبه قابل ارزشی که ستودنی باشد، فاطمه زهرا از او برتر بود. سروری می کرد. سیده زنان جهان نامگذاری شد و زمزمه شده که اگر هستی علتی برای پیدایش داشته باشد، بهانه خلقت کل آفرینش بوده است... و من از جنس او هستم... چه افتخاری... ✍🏻 تجارب و یادداشت‌های یک ایرانی 🇮🇷 از فرانسه، هلند و ایران @ninfrance
تدابیر طب ایرانی و مکمل
شغل زهرای مرضیه قسمت دوم فکر می کنید شغل‌ ایشان به فعالیت‌های داوطلبانه علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتما
این هم مبحث تکمیلی خانم مهاجر عزیز فعال بین الملل و نویسنده کانال "تا انتهای افق" و چند کانال معتبر و مفید دیگر.... که بعد از پیام های تکمیلی دوستان ما ، ضمن تشکر از نظرات، متن تکمیلی فوق را نگاشتند👆😊🙏 https://eitaa.com/dr_delshad
🔸اختلال عاطفی فصلی (بخش نخست) 🖋مجید انوشیروانی، طبیب، دکترای تخصصی طب ایرانی ▪️اختلال عاطفی فصلی، نوعی افسردگی میان‌مدت است که معمولاً در پاییز و زمستان رخ می‌دهد و در پزشکی نوین، سبب آن کاهش نور خورشید و‌ کوتاهی دوره روشنایی روز شمرده می‌شود زیرا کاهش نور طبیعی در فصل‌های پاییز و زمستان موجب اختلال در ریتم شبانه‌روزی، کاهش سطح سروتونین، و افزایش ملاتونین می‌گردد و این تغییرات در برخی افراد به این نوع افسردگی منجر می‌شود. این یافته با گزاره‌های سبب‌شناسی طب حکمت‌بنیان درباره اثر نور بر قلب و ساختارهای جسمی لطیف بدن سازگار است‌ گرچه با دیدگاه و اصطلاحاتی بسیار متفاوت تبیین می‌شود. 🔹از منظر طب حکمت‌بنیان، و بنا به مشاهدات بالینی این اختلال بیشتر در بانوان جوانی روی می‌دهد که دچار کمخونی، ضعف قلب، افزونی سردی و خشکی در قلب/مغز، و یا انباشت سودا در مغز/کبد باشند. در این حالات استعداد تأثیرپذیری روانی از کاهش نور خورشید افزایش می‌یابد... @hikmatbasedmedicine