eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
174 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۱۸۷ 📌همراه با نظرات شما با عرض سلام و ادب و تسلیت با تشکر از هدایت های استاد که زندگیم را طراوت می بخشند. استاد بزرگوار در جایی فرمودین که باید نماز را خود نهادینه کنیم و از روی عادت نخوانیم. میشه راهنمایی کنید چه کنم و چه کتابهایی مطالعه کنیم تا نمازم نهادینه شود؟ 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. برای اینکه *نماز* ما از روی *عادت* و *تکراری* نباشد و ما نسبت به آن *ساهون* و طبق آیه ۵۹ سوره حضرت مریم سلام الله علیها مصداق *أضاعوا الصلوه* و مستحق *ویل للمصلین* نباشیم، لازم است: در یک دفتر مستقلی، *تمام واژه ها و عبارات و حرکات* نماز را *فهرست* کنیم و معنا و مفهوم *کاربردی هر یک از واژه ها و عبارات و حرکات* آن را از افراد دانا بپرسیم و به منابع مختلف رجوع کنیم تا به درستی آنها را بیاموزیم و بفهمیم و *مبنای عمل* خود در زمینه های مختلف زندگی قرار دهیم. در کانال *تسبیح ۱* احتمالا می توانید از *هشت جلسه* صحبتهای اجمالی در باب نماز استفاده کنید. موفق باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۸۸ ۱۱۸۶ با سلام و احترام و تشکر از أعضاء محترمی که به پرسش *اولین موکب اربعینی* ما پاسخ دادند. پرسش این بود: این *فرمان دائمی* خداوند در اولین شب بعثت که می فرماید: *وَ ثِيابَكَ فَطَهِّرْ* ، چه توضیح و چه پیامهایی برای ما دارد؟ *پیامهای احتمالی این کریمه:* *پیام اول:* این فرمان، إنتهاء زمانی و مکانی ندارد و *دائمی* و در *تمام ابعاد زندگی* و تا آخرین لحظه عمر *واجب الإطاعه و واجب الرعایه* است. *پیام دوم:* هر انسانی، با *هر انتخاب و هر گفتار و رفتار* خود در مواجه با *شرائط و حوادث مختلف زندگی،* در *پیدایش کالبدها و ثیابهای مختلف* برای *خودش* دخالت *مؤثر* دارد که بر خلاف *لباسهای دنیوی* (گه قابل تعویض هستند) بر او *إحاطه دائمی* دارند و در قیامت، با *آن ثیاب ها* محشور خواهد شد: مانند: ۱ـ *کالبد مادی،* ۲ـ *کالبد احساسی،* ۳ـ *کالبد ذهنی،* ۴ـ *کالبد معرفتی،* ۵ـ *کالبد شخصیتی و اخلاقی، ...* مثلا در عاشوراء، یک گروه از مسلمانان، *ثیاب سفاهت و عصبیت و ذلت و خباثت و دنائت و جنایت و خفت* را برای خودشان بافتند و برای همیشه آنها را به تن کردند، و یک گروه دیگر، *ثیاب عزت و نجابت و معرفت و صداقت و شرافت و شجاعت و ...* را برای خود *بافتند* و خود را با آن ثیابها، *تزئین* کرده و *آراسته* نمودند. *پیام سوم:* هر انسانی، ۱ـ قطعا *مختار،* ۲ـ و *مسئول مراقبت از خویش،* ۳ـ و *همواره در معرض انواع آلودگی و کثیفی و پلیدی و خطا و زشتی و گفتار و رفتار غیر مجاز و گناه* است. *پیام چهارم:* هر انسانی، برای اینکه بتواند: از هر نوع *ظلمت و جهالت و واقعیتی، مبعوث* شود و به *حقیقت* برسد و همواره *قیام لله* داشته باشد و برای اطرافیانش نقش *منذر* را ایفا کند و مأموریت *مکبّر ربوبیت الهی* بودن را انجام دهد، باید *تمام کالبدهای* او از هر گونه آلودگی و زشتی و پلیدی، *پاک و پاکیزه* باشند. او هیچ گونه *ذهنیت مخرب، احساسات ناپاک، ماده گرایی، ظاهربینی، سطحی نگری، دهن بینی، انفعال، خودخواهی، کبر، غرور، بداخلاقی ...* هرگز نباید داشته باشد. *پیام پنجم:* هر مسلمان مؤمنی باید *دائما مراقب* ذهن و گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خودش باشد زیرا *هر حرکت کوچک و بزرگ و پنهان و آشکار* او، تار و پودهای *ثیابهای* او هستند و *همین ثیابهای* پاک یا ناپاک او ، او را به *بهشت یا جهنم* می کشانند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۸۹ سلام و رحمت و برکات الهی بر شما أعضاء محترم گروه امیدوارم عزاداری و عرض ادب شما دوستداران أهل البیت صلوات الله علیهم به ساحت مقدس سید الشهداء و ابا عبدالله الحسین صلوات الله علیه و اصحاب ذوب شده در امامت و ولایت ایشان، مورد قبول بارگاه الهی قرار گرفته باشد و ما و شما را به *ظهور* آخرین حجت الهی، نزدیکتر کرده باشد. *دومین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست که: قرآن در آیه ۹۷ سوره إسراء می فرماید: *وَ نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى وُجُوهِهِمْ* (برخی از مردم را در قیامت بر چهره های‏شان محشور می کنیم.) لطفا پس از مرور تفاسیر و تفکر لازم به *اختصار* بفرمائید *پیام* این آیه چیست؟ *حی علی التحقیق* 🍃واژه: ۹۷ @dr_ghofrani2
۱۱۹۰ ۱۱۸۹ با سلام و احترام و تشکر از افراد محترمی که به *پرسش دومین موکب اربعینی* ما پاسخ دادند. *پرسش دوم* این بود: *آیه ۹۷ سوره إسراء* با ما چه می گوید؟ وقتی که می فرماید: *وَ نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى وُجُوهِهِمْ* (برخی از مردم را در قیامت بر چهره های‏شان محشور می کنیم.) *پیامِ احتمالی* این کریمه اینست که: وقتی *عصای* حضرت موسی علیه السلام به *حیوان بزرگ و قوی* تبدیل شد و سحر ساحران را بلعید، خداوند با آن عصا، *این پیام* را به ما داد که: تمام عناصر جهان، علاوه بر این *صورت ظاهری،* هر کدامشان، *صورت و سیرت دیگری* هم دارند. انسان هم به عنوان یکی از عناصر جهان، می تواند *دو چهره و دو صورت* داشته باشد. اما چون انسان مخلوقی *مختار* است پس علاوه بر این *صورت و چهره خاکی و مادی و فیزیکی،* او می تواند یک *چهره بسیار زشت و هولناک حیوانی* و یا *یک چهره بسیار نورانی و زیبای انسانی،* هم برای خودش بسازد. پس تمام افراد بشر در قیامت یا *خوش چهره و خوش سیما* و یا *بد منظر و بدچهره* اند: خصوصیات افراد *خوش چهره* عبارتست از: *أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ، الَّذينَ ابْيَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفي‏ رَحْمَتِ اللَّهِ هُمْ فيها خالِدُونَ، الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُريدُونَ وَجْهَهُ، أَقيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ ادْعُوهُ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ، وَجيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ، عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ، صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ، سيماهُمْ في‏ وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ، َعْرِفُ في‏ وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعيمِ، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناعِمَةٌ.* به استناد آیه ۸۸ سوره قصص: افراد *خوش چهره* تمام *توجهشان در تمام لحظات زندگی فقط به خداست:* وَ لا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ *كُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ* و تمام تلاششان *وجیه* شدن در پیشگاه الهی است: ذلِكَ خَيْرٌ لِلَّذينَ *يُريدُونَ وَجْهَ اللَّهِ* وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ، إِلاَّ ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلى‏، *إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ* لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً. خصوصیات افراد *بدچهره* عبارتست از: *الَّذينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ، الَّذينَ كَسَبُوا السَّيِّئاتِ جَزاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِها وَ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ما لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عاصِمٍ كَأَنَّما أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِماً أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ، إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا، إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى‏ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبينُ، تَلْفَحُ وُجُوهَهُمُ النَّارُ، مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ، تَرَى الَّذينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَ لَيْسَ في‏ جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْمُتَكَبِّرينَ، سيئَتْ وُجُوهُ الَّذينَ كَفَرُوا، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ باسِرَةٌ، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خاشِعَةٌ، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ عَلَيْها غَبَرَةٌ* لذا *مؤمنین* به فرمان أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه، هنگام *وضو* گرفتن به خداوند عرض می کنند: *اَللّهُمَّ بَيِّضْ وَجْهى يَوْمَ تَسْوَدُّ فيهِ الْوُجُوهُ وَ لا تُسَوِّدْ وَجْهى يَوْمَ تَبْيَضُّ فيهِ الْوُجُوهُ* خدايا چهره ام را سفيد كن روزى كه چهره ها سياه مى شوند و چهره ام را سياه مكن روزى كه چهره ها سپيد مى شوند. آمین یا رب العالمین. 🍃واژه: ۹۷ @dr_ghofrani2
۱۱۹۱ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* خوشا به حال آنان که این روزها می کوشند *با کاروان موحدترین بندگان خدا،* خودشان را *همراه* و حداقل با *نصب پرچمی* بر سر در منزلشان *اعتراض و بیزاری* خود را از *اسلام اموی و عثمانی و آمریکایی و انگلیسی و اسلام تحجری و تکفیری و کاخ نشینی* نشان دهند. *سومین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست که: قرآن در *آیه ۳۴ سوره حضرت إبراهیم* (صلوات الله علیه) می فرماید: *وَ آتاكُـمْ مِنْ كُــلِّ ما سَأَلْتُمُــوهُ* (از هر آنچه خواسته اید به شما داده شده است.) لطفا با مراجعه به تفاسیری که در اختیار دارید یا با جستجو در اینترنت، بیاندیشید و به اختصار بفرمائید: این: *كُـــلِّ ما سَأَلْتُمُـــوهُ* *کــــو؟* و *کجـــاست؟* *حی علی التفکّر* 🍃واژه: ۳۴ @dr_ghofrani2
۱۱۹۲ اگر ممکن است کتاب یا مستندی در باب سیاست های استعماری غرب علیه زن و همین طور مسائل زنان در غرب معرفی میفرمایید؟ الآن موردی را به خاطر نمی آورم. اما وقتی *مقام و الای زن* در دانشگاه و حوزه مردان و حتی حوزه بانوان و نماز جمعه و مسجد ما اصلا بیان و تبیین *نمی شود* و *مفاتیح الجنان* با آن حجم زیادش، توفیق نداشته *حتی یکبار* از حضرت *زینب کبری* سلام الله علیها نام ببرد و خلاصه *شأن و مقام و عظمت وجودی زن* برای مسلمانان روشن نیست، چگونه ممکن است شخصی توانسته باشد *اهداف استکبار علیه بانوان* را به درستی بشناسد و آنها را در کتابی بیان کند؟ لذا پیشنهاد می کنم خود شما بانوان همت کنید و *مهمترین اهداف و خطوط سیاسی استکبار شیطان صفت علیه مقام گرانقدر بانوان* را در قرآن بیابید و آنها را تبیین و به زبان شیرین و هم فهمی مطرح کنید. مثل آیه ۱۰۲ سوره بقره، مهمترین اهداف شیاطین را افشاء کرده است. و مثل آیاتی که می فرماید: *تمام فراعنه تاریخ* دختران و زنان را (برای التذاذ جنسی و استفاده ابزاری) *استحیاء* می کردند و الآن هم همان روال در تمام کشورها جاری است ....... 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۹۳ با توجه به مطالب متقن شما ، دعا از سمت خداوند به سوی بنده است . چون خداوند همیشه علو رتبه نسبت به بنده دارند. عرض شد: ۱ـ هر *ارتباطی،* از *بالا به پائین* و از *دارا به نادار* و از *قوی به ضعیف* .... است. ۲ـ و انسان *چیزی دارد* که خداوند آن را *هرگز ندارد* ، *اصلا ندارد،* حتی *یک ذره هم ندارد.* ۳ـ و انسان هم، *فقط همین یک سرمایه* را دارد و آن *نیاز* و نیازمندی است. او، سر تا پا، *نیاز و احتیاج و سئوال* است. ۴ـ پس دعا از سوی مخلوق به خالق است و انسان با *دعا* های خود، *نیاز* خودش را به آن *بی نیاز مطلق* ابراز می کند. ۵ـ خداوند نیز با *إجابت تمام دعاها* ، *بی نیازی* خودش را *إثبات* می کند و *غنی بودن* خود را به نمایش می گذارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۹۴ ....این دو آیه قرآن هست بله بنده میدونم جواب بدی را با خوبی بدم و انتظار نداشته باشم از طرف مقابل ولی آخه نمیشه که دائم بخوای سر هر چیزی منت این واونا بکشی اون بنده خدا که گفتم همچنان با بنده قهره سر هیچی اصلا هم با هم صحبتی نداشتیم ولی مدام داره به همه گله میکنه من واقعا با همچین شخصیتهایی نمیدونم چطور برخورد کنم خسته شدم از این سبک رفتاریشون ۱ـ چرا آن دو آیه را ترجمه نکردید؟ قرآن در آنجا می فرماید: *رفتار زیبا* با *رفتار زشت* برابر نیست، (پس با افراد بدرفتار) چنان با *نیت زیبا و رفتار زیبا* برخورد کن که اگر میان شما دو نفر حتی *عداوت و دشمنی و بدخواهی* هم بود، (با برخورد زیبای شما) بشوید *دو دوست بسیار گرم و صمیمی.* و بلافاصله قرآن می فرماید: *البته شما نمی توانید* (چنین اخلاق و رفتار جذابی داشته باشید) مگر اینکه *بسیار صبور* باشید. و بلافاصله باز قرآن می فرماید: *البته* شما چنین صبر و حوصله و *رفتار صبورانه ای ندارید* مگر اینکه *دارای حظ عظیم* باشید. (و مزه این تحول زیبا را چشیده باشید و ارزش این کار بزرگ در پیشگاه الهی را بدانید و باور کرده باشید.) ۲ـ خانم محترم؛ شما از کجا فهمیدید که از آن شخص مقابل خود، *بزرگتر* هستید؟ آیا شما هم مثل بسیاری از مردم، *سن زیاد،* یا *قد بلند،* یا *صدای بلند،* یا ... را نشانه و ملاک و معیار *بزرگی و بزرگتری* می پندارید؟ ظاهرا فقط *میزان فهمیدگی و بزرگواری و رفتارهای عاقلانه و منطقی و هنرمندانه* ملاک *بزرگی و بزرگواری* است. ۳ـ قرار نیست دائما *منت کشی* کنید اما اگر *خورشید* هستید باید دائما *بر همه بتابید* و همه جا را روشن کنید و اگر *ابر* هستید دائما و *بر همه ببارید* و اسباب *رویش* هر استعداد پنهانی را فراهم آورید. ۴ـ ظاهرا شما به دلیل *آمادگی نداشتن* هنوز *ازدواج نکرده* و *هنر آرامش آفرینی* شما هنوز *فوران* نکرده است و از این *حساسیتها و زودرنجی های کودکانه* نجات پیدا نکرده اید. ۵ـ ما به عنوان مسلمان و پیرو *رسول أکرم* و *أئمه اطهار* صلوات الله علیهم، باید خودمان را به *اخلاق اسلامی* مزین و آراسته و *تمرین صبر* کنیم تا بتوانیم *پرچم حق* را در سراسر جهان برافراشته کنیم. امیدوارم در *اصلاح تحلیل و نگاه و گفتار و رفتار و اخلاق خود* بر مبنای *قرآن* موفق باشید. 🍃واژه: عظیم @dr_ghofrani2
۱۱۹۵ میخوام بدونم چه طور باید از این صحبتای شما را در زندگی اجرا کرد طوری که قابل احترام باشی شخصیتت از بین نره و اون طرف هم بی خیال بشه تا زمانی که انسان، *قدر و قیمت و مقام والا و سیادت و کرامت ذاتی خودش را به درستی نفهمد،* و تا زمانی که انسان، *معنای درست شخصیت* را نداند و *صاحب شخصیت عقلانی و آسمانی نشود،* و تا زمانی که انسان به تمام *باورها و اندام و توانایی ها و امکانات خود،* با تمام وجود *احترام* نگذارد و برای خودش، *محترم* نباشد، حتما برای دیگران هم *محترم* نخواهد بود و *احترام تصنعی* دیگران هم هرگز به او *شخصیت* و *آرامش* و *احساس خوشایند* نمی دهند. خلاصه اگر *لایق ستایش* باشید هرگز *محتاج ستایش* نخواهید بود و *تملق دیگران* را گدایی نمی کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۹۷ ۱۱۸۹ با سلام و تشکر از پاسخ زیبای شما آیا هر لحظه از زندگی چندین وجه بسوی خدا دارد یا اینکه از چندین وجه مطلب فقط یکی بسوی خدا است؟ سلام و برکات الهی بر شما. وقتی با خودروی شخصی خود از *یک نقطه شهر* به سمت *نقطه دیگری* در شهر حرکت می کنید، قطعا *مسیر* پر پیچ و خمی را طی می کنید اما *دستگاه مقصد نمای* شما، *جهت و توجه* خود را گم نمی کند و *تغییر نمی دهد* بلکه همواره ثابت است. زندگی انسان هم پر از *فراز و نشیب* و *پیچ و خمهای اطلاعاتی و معرفتی و رفتاری و اقتصادی و فرهنگی و غیره* است، *برآیند* آنها *توجه و وجهه* انسان را مشخص می کند. اینکه *جهت یاب* انسان چقدر به موازات *تراز حق* بوده و یا چقدر از *موازین حق* انحراف پیدا کرده است. 🍃واژه: یاب @dr_ghofrani2
۱۱۹۶ ۱۱۸۹ 📌همراه با نظرات شما وجه صورت نیست زاویه ای است که از آن سو به مطالب نگاه می کنیم و صورت ما به آن جهت روی می کند. و اگر با نور حق به جهان نگاه نکنیم در روز قیامت عمی و بکم و گنگ هستیم چون ترازوی دریافت ها و ورودی گیرنده های ما بواسطه * حق * سنجیده می شود 📌همراه با نظرات استاد أحسنت به شما. همینطور است. *نگاه قلبی* ما *وجه و صورت و سیمای حقیقی* ماست. 🍃واژه: قلبی @dr_ghofrani2
۱۱۹۸ ۱۱۹۱ با سلام و احترام و تشکر از پاسخهای افراد محترمی که به پرسش سومین موکب اربعینی ما پاسخ دادند، قرآن در آیه ۳۴ سوره حضرت إبراهیم (صلوات الله علیه) می فرماید: *وَ آتاكُـمْ مِنْ كُــلِّ ما سَأَلْتُمُــوهُ* (از هر آنچه خواسته اید به شما داده شده است.) *پرسش سوم* این بود که آن: « كُــلِّ ما سَأَلْتُمُــوهُ » که به ما داده شده، *کجـــاست؟* به نظر می رسد: *تمام نیازهای تمام افراد بشر از هر نظر و در هر زمینه،* در *بیرون و درون* انسان برآورده شده و خداوند علیم حکیم، *تمام پرسشهای ناگفتة تمام افراد بشر* را *شنیده* و تمام آنها را *إجابت* کرده است. پس همانطور که *هر دانه* ای، هزاران هزار ساقه و شاخه و برگ و گل و میوه و دانه در *درون* خود دارد، هر انسانی هم خودش *جام جهان نما* و *حامل توانایی ها و خلاقیتها و ابتکارات و استعدادهای بیشماری* است که اگر آنها را عاقلانه و موحدانه شکوفا کند می تواند *تمام جهان* را تحت تأثیر روشنایی خود قرار دهد. لذا أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه می فرمایند: *أ تزعـــــم أنــــک جــرمٌ صغیـــر؟ و فیــک انطــوی العالــم الأکبـــــر* آیا تو می پنداری همین جثه کوچکی؟ حال آنکه جهانی بسیار بزرگ در تو نهفته شده. و از آنجا که قرآن در آیه ۱۷ سوره ۷۱ (حضرت نوح علیه السلام) می فرماید: *وَ اللَّهُ أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا* (خداوند شما را مانند یک گیاه از زمین می رویاند.) و در سوره واقعه آیه ۶۴ می فرماید: *نَحْنُ الزَّارِعُونَ* (ما باغبان هستیم.) پس اگر انسان *عاقل و بالغ و مؤمن و فهیم* باشد، خودش را به *یگانه باغبــان هستی* می سپارد تا مثل أنبیاء و أولیاء الهی و مؤمنان برجسته و خصوصا مثل آخرین حجت الهی، *تمام ظرفیتها و لیاقتها و قابلیتها و استحقاقهایش* شکوفا شوند و *تمام أسماء و صفات و اراده الهی* در او به تجلی درآیند و زمینه *قیام جهانی* و *قیامت نهایی* را فراهم شود. 🍃واژه: #۳۴ @dr_ghofrani2