eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
174 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۲۸١ *عبارت یابی در دعای نفیس ابوحمزه ثمالی:* (شماره: ١٧) *مورد بیست و هفتم:* عبارتی را بیابید که میفرماید: خدایا مرا به شایستگان از مردم گذشته ملحق کن: اَللّهُمَّ اَلْحِقْــــــنى بِصالِــــحِ مَـنْ مَضــــى و از شایستگان باقیمانده قرارم ده: وَ اجْعَلْــــنى مِنْ صالِــــــحِ مَـــنْ بَقِـــــىَ و مرا به راه شایستگان ببر (كه با فساد مبارزه می کنند): وَ خُــــــذْ بــــى سَبیــــلَ الصّالِحـــــــــینَ و کمکم کن بر (مخالفت با هواى) نفسم با آنچه کمک دادى شایستگان را بر (مخالفت با هواى) نفسشان: وَ اَعِنّـى عَلى نَفْسـى بِما تُعینُ بِهِ الصّالِحینَ عَلى اَنْفُسِهِمْ و ختم کن کارم را به زیباترین کارهایم: وَ اخْتِــــــــمْ عَمَلــى بِاَحْسَـــــنِهِ و پاداشم را از آن کار به رحمت خود بهشت قرار ده: وَ اجْعَــــــلْ ثَوابـــى مِنْــهُ الْجَنَّــــهَ بِرَحْمَتِکَ 🍃واژه: ۱۷ @dr_ghofrani2
۲۲۸٢ آقای محترمی فرموده اند: گفته می شود که برای انتخاب مرجع أعلم و أصلح، باید از نظر چند عالم استفاده کرد، اما اگر آن افراد، همسطح مراجع نباشند، چگونه می توانند أعلمیت میان آنها را تشخیص دهند؟ به ایشان عرض شد: تشخيص صدق ادعای منصوب الهی بودن هر نبی و رسول و امام و نايب امامی، فقط بعهده خود فرد عاقل و بالغ است و اين تشخيص، قابل تقلـــــيد از ديگران نيست. و برای اينكه افراد در اين تشخيص اشتباه نكنند، خداوند عليم حكيم، هر فردی را از رسول و حجت باطنی برخوردار كرده كه نه تنها در تشخيصش، اشتباه نمی كند بلكه هر اشتباهی را هم تشخيص می دهد. اما متأسفانه از صدر تاريخ و از صدر اسلام، افراد غافل و جاهل و مغرضی بوده و هستند كه به نامهای مختلف مثل اشعری و اخباری و روانشناس و جامعه شناس، تلاش می كنند حجيت عقل و عصمت عقل را خدشه دار و انكار و چيزهای ديگری را جايگزين آن كنند. و عقل برای تشخيص منصوب الهی بودن مدعيان نبوت و رسالت و امامت و نيابت و أعلم و أعدل و افقه و أشجع و خير الموجودين بودن افراد، اصلا نياز ندارد خودش در سطح آنان باشد بلكه همانطور كه پليس بودن هر پليسی را از طريق كارت شناسائی و استاندارد بودن هر كالائی را از آرم روی آن إحراز می كنند، انسان عاقل بالغ برای شناسائی سفيران الهی هم از: معجزات ، كرامات ، معرفی افراد قبلی و شواهد و قرائن آنان استفاده می كند و به اطمينان می رسد. مثلا: تا كنون هيچ مرجعی (حتی امام خمينی رحمه الله بركاته) تأئيد ۱۷۰ مرجع و فقیه و مجتهد را جز مقام معظم رهبری، نداشته است. امروز در جهان اسلام و تمام حوزه های علمیه، از مقام معظم رهبری، فردی تواناتر، عالم تر، فقیه تر، عادل تر، شجاع تر، منزه تر، متخلق تر و جامع تر و مسلط تر به امور قرآنی و اسلامی و مصالح بشر از جهات مختلف نيست. اعتراض شهيد سردار سليمانی در انتهای وصينامه اش به تمام فقهاء و مراجع (ايران و عراق) و نحوه نگاه ايشان به رهبری ، هر عاقلی را در تشخيص به اطمينان می رساند. مقايسه: بیانیه گام دوم انقلاب و ديگر بيانيه ها و سخنرانی ها و پیامها و موضعگيريهای مقام معظم رهبری نسبت به مسائل مختلف داخلی، خارجی، تاريخی و امت اسلامی و نسبت به اشخاص ريزشی يا رويشی، با بروزات ساير فقهاء و مجتهدين كشورهای اسلامی، به وضوح أرجحيت و بی نظير بودن ايشان را حكايت می كند. پس لازم نيست خود ما و فقهاء و خبرگان در سطح ايشان باشيم تا بتوانيم أصلح بودن را تشخيص دهيم، در زمان ظهور آخرين حجت الهی هم لازم نيست خود ما امام باشيم تا امامت ايشان را تشخيص دهيم، بلكه با دلايل عقلی و نشانه های قرآنی و معيارهائی كه أميرالمؤمنين صلوات الله عليه در نهج البلاغه و يا ساير أئمه أطهار صلوات الله عليهم در بياناتشان فرموده اند، می توان به چنين تشخيص اطمينان آوری رسيد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۲۸۳ برای دیگران چگونه باید دعا کرد ؟ هر طور كه بيشتر بتوانيد توجه خدا را به خودتان جلب كنيد. پس بهترين و بيشترين و مناسبترين و خيرترين دعا را برای ديگران انجام دهيد. شايد به خاطر بياوريد كه در كلاس اول دوم سوم دبستان يكی دو بچه ای كه می خواهند خودشان را برای معلم عزيز كنند، بيشتر از بقيه برای گچ آوردن، پاك كردن تابلو، جمع كردن دفتر بچه ها، تقسيم ورقه های امتحان و ديگر كارها، داوطلب می شدند. چرا؟ چون می خواستند خودشان را نزد معلمی كه دوستش داشتند عزيز كنند. ما هم اگر عاشق خدا باشيم و خودمان را محتاج توجه الهی ببينيم، به هر بهانه ای برای همه دعا می كنيم اما به قصد اينكه توجه خودمان به خداوند جلب شود تا مورد توجه خدا قرار بگيريم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۲۸۴ آیا می توان گفت که دعا توجه و در خواست آنچه باید بدست آوریم تا به خدا شبیه شویم.... اينكه بايد ربانی شويم و در شبكه ربوبيت الهی قرار بگيريم و كارگزار خداوند بشويم، سخن درستی است. (اما شبيه شدن به نظرم خيلی زيبا نيست.) ما بايد از اين همه نعمت های غير قابل شمارش الهی برای اصلاح دنيا و آخرت خودمان و ديگران بهره ببريم. اما دنياطلبی ها و ناشكریهای خيلی ها، اين همه ظلم و فساد و بی عدالتی و جنگ و بيماری در جهان پديد آورده است كه افراد بيدار و عاقل و مؤمن بايد از اين كم كاری و بدكاری ديگران حداكثر استفاده را برای شكوفائی خودشان ببرند و با دعا برای ديگران و تلاش برای بيدار و هدايت كردن ديگران، توجه خدا را به خودشان جلب كنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۲۸۵ نعمت....... نعمت های الهی بايد نردبــان و بهانه ای برای رشد، تكامل، تعالی و تقرب ما باشند، پس اگر آنها را هدف و محبوب و غذای حياتبخش توهم و تصور كرديم و خودخواهانه به خودمان محدود كرديم، ضرر كرده ايم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۲۸۶ آیا این ظلوم با انی کنت من الظالمین که حضرت یونس علیه السلام و حضرت صدیقه طاهره سلام الله در آخرین بند دعای حریق می فرمایند ارتباطی دارد؟ وقتی كودكی به پادشاهی می رسد، با اينكه نسبت به عظمت مقامش، ظلوم و جهول و كفار است اما اين نشانه نفهمی و نادانی و ظالم و جاهل و كافر بودن او نيست، آن دو كودكی كه حضرت خصر صلوات الله عليه و حضرت موسی عليه السلام، با تعمير ديوار، ارثشان را حفظ كردند، نسبت به لطف الهی و بزرگواری آن دو بزرگوار (ظاهرا گرسنه و تشنه)، ظلوم و جهول و كفار بودند اما به خاطر *صالح بودن پدرشان چنين لياقتی را داشتند. امانت الهی هم به خاطر قابليت انحصاری انسان به او واگذار شده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۲۸۷ در دعای کمیل می خوانیم اللهم اغفرلی الذنوب التی تحبس الدعاء ۱.کدوم گناهان باعث حبس دعا میشند؟ ۲.جزئیات گناهان دیگه.... ۱ـ گناهان كبيره و صغيره را ظاهرا عمداً مشخص نكرده اند تا مؤمنين از تمام گناهان پرهيز كنند. ۲ـ خواص و عوارض گناهان، در سنين مختلف و موقعيتهای سياسی اجتماعی مختلف و در شرائط مختلف حتما با هم فرق دارند. يعنی گنـــاه يـــك تخلــــف واحد برای بچه يا نوجوان، جوان، پيرمرد، پيرزن، كارگر، وزير، وكيل، قاضی، مجتهد، استاد اخلاق، مرجع و ... حتما فرق دارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۲۸۸ این دعاهای کلی که رایج هست خدایا بی بچه هارا بچه دار و... این سبک دعاها درست هست؟ با سلام و احترام و دقت مؤمنانه شما. كلامتان درست است اما به بهانه مشكلات ريز ديگران هم می خواهم توجه خدا را به خودم جلب كنم و هم مسئوليت خودم را بفهمم كه در رفــع آن مشكلات مردم، بايد به هر نحو ممكنی سهيم باشم. يعنی به بهانه رفع مشكلات ديگران می توانم مرتبه وساطت خودم را افزايش دهم. لذا آن جوان فراری ابتدا گوسفندان آن دختر ناآشنا را آب داد (احساس مسئوليت) و بعد تقاضای خيــر (= نان) برای خودش كرد. كه چون آن هزينه را پرداخت كرد، خدا هم برايش سنگ تمام گذاشت. او باز ده سال هزينه داد، خداوند هم به او نبوت داد و .... 🍃واژه: @dr_ghofrani2
*اطلاعیه شماره ۱۲:* (درباره کلاس ادعونی) با سلام و احترام؛ پرسشهای جلسه هشتم: (جلسه آخر)(امروز ۳شنبه ۲۱ اردیبهشت. ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۱۰) پرسش اول: مهمترین شرائط إجابت دعا کدامند؟ پرسش دوم: مهمترین موانع إجابت دعا کدامند؟ پرسش سوم: چگونه مصلحت فرد در إجابت دعا رعایت میشود؟ پرسش چهارم: نقش مردم در إجابت دعا چیست؟ پرسش پنجم: مهمترین عوامل پیدایش این همه بیماری و گرفتاری چیست؟ و دعا چه نقشی در رفع آنها دارد؟
۲۲۸۹ *عبارت یابی در دعای نفیس ابوحمزه ثمالی:* (شماره: ۱۸) مورد بیست و هشتم: عبارتی را بیابید که میفرماید: خدایا؛ به تو پناه مى برم از: کسالت و سستی و بُزدلی، و اندوه و ترس و بخـل و از خودبیگانگی و سنگدلى و بیچارگى، و فقــر و درماندگی: و پناه مى برم به تو از: نفسى که قانع نمی‌شود، و شکمى که سیر نمی‌شود، و قلبى که (از خالقش) هراسی ندارد، و دعایى که پذیرفته نمیشود، و کارى که سودی ندارد 🍃واژه: ۱۸ @dr_ghofrani2
۲۲۹۰ *دعای روز بیست و هشتم ماه مبارك رمضان:* اللَّهُمَّ وَفِّــــرْ حَظِّــي فِيهِ مِنَ النَّوَافِــــلِ خدايا بهره‏ ام را در اين روز و ماه از مستحبات‏ فراوان كن، وَ أَكْرِمْنِــــــي فِيهِ بِإِحْضَـــارِ الْمَسَائِــلِ و مرا در این روز و ماه با تحقق درخواستها گرامی بدار، وَ قَـــــرِّبْ فِيهِ وَسِيلَـــتِي إِلَيْـــــكَ مِنْ بَيْـــنِ الْوَسَائِــــلِ و در این روز و ماه از بين وسايل وسيله‏ ام را به سويت نزديك‏ كن، يَا مَنْ لا يَشْغَلُهُ إِلْحَــــــاحُ الْمُلِــــحِّينَ اى كه پافشارى اصرارورزان مشغولش نسازد. 🍃واژه: ٢۸ @dr_ghofrani2
نشانی هشتمين جلسه (آخرين جلسه) كلاس ادعوني؟ امروز: از ساعت ۱۴:۳۹ الی ۱۵:۱۰: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110