eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
171 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و صلوات الهی بر أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی و والدین امانتدار.* *نود و دومین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما این بود که: *پیام* این عبارت: *... فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ ...* چیست؟ (... در آن روز ميان آنها هیچ نسبتى نیست ...) ضمن تشکر از سروران محترم و فعالی که پاسخ دادند. کاش اعضاء بیشتری فرصت پاسخگوئی پیدا می‌کردند. قطعاً عبارت مورد نظر از *آیه ۱۰۱ سوره مؤمنون* (مثل *تمام* گزارشات نورانی قرآن) یک *خبر همینطوری* و *جهت اطلاع* و برای *افزایش اطلاعات ما* و *خبری بیهوده* نیست. بلکه در سوره *مؤمنون* به *مؤمنین* این *هشدار* را می‌دهد و به آنها *تکلیف* می‌کند که: باید در « همین‌جا »، *بی‌تعلقی* و *بی‌پیوندی* و *وارستگی* را برای *رشد* حداکثری *خودشان،* خوب *تمرین* کنند و اولا: به *حمایتِ* هیچ *مخلوقی* هرگز *دل‌ نبندند،* ثانیاً: خود را *پشت تخلفات دیگران* هم *مخفی* و تنبلی و قصور و تقصیر *خودشان* را *توجیه* نکنند و برای *آخرت بخیری* خودشان، جز به *لطف* و *عنایت الهی* و جز به *أعمال عاقلانه* و *مؤمنانه* و *صالح خودشان،* روی خوب یا بد بودن دیگران، اصلا حساب باز نکنند. ‌ *پیوندهای نسبی* و *سببی* و *اعتباری،* فقط برای افراد *ظاهربین* و *دنیاطلب* و اسیر *حرف مردم* و *أهل تکاثر* می‌تواند *ارزشمند* باشد و فقط آنها می‌توانند تا *لب گور* (حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ) با این *نسبت‌ها* سرگرم و با تمام وجودشان به آنها *تفاخر* کنند و آن *نسبت‌ها* را دائما به رُخ دیگران بکشند و یا دائما با *شکایت از دیگران* از *وظائف خودشان* شانه خالی کنند. پس این عبارت آن آیه به مؤمنین هشدار می‌دهد و می‌فهماند که: *آخرت* هرگز مانند *دنیا نیست.* آن روز و آنجا پرده‌های *واقعی* و *مادی* کنار می‌روند و *تُبْلَى السَّرائِرُ* می‌شود و *حقایق* و *درون* هر فرد و *نیت* او در تمام أعمالش، *آشکار* می‌شوند و به او می‌گویند: با اینکه تو از این مرحله *غافل* بودی اما ما امروز بنا داریم *پرده‌ها* را از مقابل چشمان *تو* کنار بزنیم: *لَقَدْ كُنْتَ في‏ غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ* تا معلوم شود که *تو* چقدر *عاقلانه* و *مؤمنانه* کوشیده‌ای *حقیقت* را در زندگی *خودت* بیابی. چقدر با *رسول باطنی خدا* در *خودت* و چقدر با *رسول ظاهری خدا* در *جامعه‌ات* و چقدر با *کتاب او* پیوند *قلبی* و *عملی* برقرار کرده‌ای؟ و اینکه *مؤمنین* چقدر *اُم المؤمنین* و *پدران* و *مادران حقیقی* خودشان را *شناخته‌اند؟* پس در قیامت، تمام *پیوندهای موهوم* و *ناکارامد،* محو می‌شوند و هر فرد *تک* و *تنها* خواهد بود: *لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادى‏* (تنها نزد ما می‌آئید.) و هر فرد فقط باید *نامه أعمال خود* را (از درونش) بخواند: *اقْرَأْ كِتابَكَ* تا معلوم شود که چقدر *نور حقیقت* را یافته و با *مصادیق حق،* پیوند خورده است؟ *خدایا؛ کمکمان کن تا پدر و مادر حقیقی خود را نشناخته‌‌ایم و با آنها پیوند نخورده‌ایم* (مثل افراد بی‌پدر و مادر و اغتشاشگر و جنایتکار) *از دنیا نرویم.* 👈واژه: ١٠١ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
٣ من درگیر اقوام نزدیکی هستم که بسیار عیب بین اند و ... چه کنم با اینها؟ ... ۱ـ یکی از ویژگیهای مهم نظام آفرینش اینست که *فقط حال* هر فرد *ملاک* ارزیابی او قرار می‌گیرد. پس اگر مثل *ابلیس* هزاران سال عبادت کرده باشیم اما امروز *اطاعت نکنیم* تمام آن زحمات هدر می‌رود و اگر مثل *حر بن ریاحی* سالها *نوکر خبیثی مثل یزید* باشیم اما به موقع *توبه* کنیم و به *اردوگاه سفیر حق* برگردیم، *پاک پاک* و حتی *نورچشمی* أولیاء الهی می‌شویم. ۲ـ پس *مؤمن* فقط و فقط *نگاهش* به *آینده* و *آخرت* است و فقط و فقط *مراقب حال* امروز خویش است و هر روزش را با *استغفار* از *گذشته* و با *امید* به *عنایات الهی* زندگی را *از نو* شروع می‌کند و می‌کوشد *هر روزش، بهتر* از *دیروزش* و هر روزش، *نوروز* باشد. ۳ـ خودتان را در تمام لحظات زندگی، در *جلسه کنکور الهی* ببینید و حتی *یک لحظه* وقت ارزشمندتان را برای قضاوت دیگران، *هدر* ندهید و فقط به *خودشناسی* و *خودسازی* و *خداباوری عاقلانه* و *دلبری عاشقانه* برای همسر محترمتان و *بندگی مشتاقانه* برای *خالق و رازق* خود بپردازید. امیدوارم همواره شادکام و در اصلاح دائمی گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خود موفق باشید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
در آیه ۱۶۰ انعام ...من جاء....کلمه جاء گذشته است ولی آوَرَد وبصورت آینده ترجمه شده دلیلش چیست؟ *من* از *ادات شرط* است و آنها *فعل ماضی* بعد از خودشان را به *آینده* تبدیل می‌کنند و آن عبارت را به صورت *یک قانون و سنت الهی* برای همه و همیشه در می‌آورند: *إن تنصر الله ینصرکم* ، *إن تتقوا الله، یجعل لکم فرقانا* ، *من یتق الله، یجعل له مخرجا* و .... 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
آیا کار بانوانی همچون بانو امین و ... اشتباه بوده؟ اگر بانویی ... به فهم جدید و زندگی بهتری دست یافت، آیا نباید واسطه ی رساندن این مفاهیم ... ۱ـ *اندرونی بیت* باید خیلی برایمان *مقدس* باشد و هر گونه جلسه‌ای با دیگران در فضاهای مساجد و مدارس و غیره برگزار شود. ۲ـ ظاهرا آن بانوی مجتهده، بدون رفت و آمد در بیرون، و فقط در منزلشان و در ساعاتی که همسرشان خواب بوده یا نبوده، به آن همه علم و اجتهاد رسیده‌اند. ۳ـ اینکه دیگران از *نورانیت* شما بهره ببرند، هیچ ایرادی ندارد اما این پسندیده نیست که *هدایت دیگران* را بر *اصلاح* و *هدایت خودمان* ترجیح دهیم و خود را برای اطرافیانمان *انگشت نما* کنیم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
بانوی محترمی فرموده‌اند: ... بعضی سخنها و فشارها و بد گفتن ها گویی تا مغز استخوان انسان را می‌سوزاند و دچار غم و اندوهی میکند که گویی از درون می‌سوزاند و آب میکند.! هر چقدر هم به خود دلداری میدهی میبینی آن زمان توانایی نداری و صدماتش گویی به جسم و روح ورود پیدا میکند! اگر هم بیتابی خود را بروز دهی تا متوجه شوند اوضاع بدتر میشود؛ گویی اجازه ابراز ناراحتی هم جرم هست! چگونه میتوان چنین فشاری را گذر کرد؟! چرا که گویی جز خسران چیز دیگری نیست! راه و چاره اش چیست؟! چگونه میتوان این معضل را دور ساخت؟ و سوال دیگر اینکه بعد از خواب شبانه و بیدار شدن سحر اولین افکار مرور سخنانی هست که آزردگی آورده هر چقدر هم خود را به سمت اذکار سوق داده و با دلجویی ها و دلداری‌ها در صدد رفعشان برمی آیی ولی هست.ضمن اینکه اغلب اوقات را با مطالعه ویس و کلاس و...پر هست ولی متاسفانه رنجها آزارو آثارشان هست.لطفا کمک کنید تا زوایای پنهان راه یابی ها برایم روشن شوند سپاسگزارم. این بدن و روح را همواره باز توانی میدهم منتها خستگی ها و آثار و دردها اگر رهایم کنند. جانی اگر مانده به لطف خدا گویی فقط چون نامم مادر هست...وگرنه در همسر داری گویی شرمنده و ناتوان گشته ام. به ایشان عرض می‌شود: همانطور که هر *هواپیما* و هر *کشتی* و هر *خودروئی* تجهیزاتی دارند که *اگر روشن باشند* می‌توانند در *هوای بارانی و برفی و طوفانی* و در *اقیانوسهای خروشان* و در *جاده‌های کوهستانی* بر *شرائط محیطی* غلبه کنند و خود را به *مقصد* برسانند، خداوند هم *درون انسان* را چنان *مجهز* آفریده که بتواند در *سخت‌ترین شرائط بیرونی* تحت تأثیر محیط قرار نگیرد و از خودشکوفائی و زندگی متوقف نشود و با اطمینان و یقین خودش را به *تکامل* و *تعالی* و *قرب باریتعالی* برساند. اما همانطور که هر هواپیما و کشتی و خودروئی را *افراد ناوارد* نمی‌توانند *روشن* کنند و نمی‌توانند با آنها خودشان را به مقصد برسانند، انسان هم تا *خودش* را به درستی *نشناسد* و به *توانمندیهای* خودش اطمینان پیدا نکند، قطعا *منفعل* و *اسیر شرائط* و *نالان* و *افسرده* خواهد ماند و نه تنها خودش را از زندگی محروم می‌کند و به هیچ مقصدی نمی‌رسد بلکه *احساس تلخ ناامیدی* را هم به اطرافیانش، مخابره و إلقاء می‌کند. و همانطور که برای *هدایت* هواپیما و کشتی و خودرو، باید نزد *اساتید* آنها رفت و از آنها *خلبانی* و *رانندگی* را *آموخت،* خداوند *أنبیاء* و *رسولان* و *أولیاء* بزرگوارش را در اختیاز بشر گذاشته تا مردم با رجوع به آنها، *درس زندگی* را در *شرائط مختلف* بیاموزند. پس لطفا تمام مزخرفات بی‌فایده‌ای که در سطوح مختلف دانشگاه خوانده‌اید را از ذهن خود بیرون بریزید و با *قرآن* و *صحیفه سجادیه* و *کتابهای آیت الله حائری شیرازی* به *خودشناسی* بپردازید و *معنای زندگی* را بیاموزید و خصوصا *فرزندان* و *بستگانتان* را طلاق دهید و فقط به اصلاح و رشد *خودتان* و بعد به *همسرداری* خود بپردازید. زندگی شما وقتی سامان پیدا می‌کند و *لذت‌بخش* می‌شود که بجای حساس شدن به گفتار و رفتار و اخلاق اطرافیان و بجای اینکه مرور کنید دیگران برای شما چه کرده‌اند، بکوشید فقط به ظاهر و باطن خودتان بپردازید و *ظرفیتهای* فوق العاده خودتان را کشف کنید و ببینید *شما* چه خاصیت مفیدی برای اطرافیانتان دارید؟ چقدر عامل *نشاط* و *افتخار* دیگرانید؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
به نظرشماهمانطورکه جامعه به زنانی همچون دکتر و ماما برای زایمان و معلم ومشاور‌ازجنس مونث و خانم نیاز دارد آیانباید برای جلسات تدبری وحفظ قران وتربیت فرزند و همسرداری هم اساتید قرانی خانم درمساجد و مراکز دینی وجودداشته باشد؟ ... جامعه *نیازهای مختلفی* دارد که مردان و زنان آن باید آنها را تأمین کنند، پس احساس مسئولیت شما نسبت به نیازهای جامعه قابل تحسین است اما قرار نیست *تمام نیازها* جامعه را فقط *یک نفر* به تأمین کند. لذا در *جبهه جنگ* و در تمام *جبهه های زندگی* چیزی به نام *تقسیم کار* مطرح است. یعنی آنکه *دیده‌بان* است در *خط اول* نیست و آنکه مسئول *کارهای خدماتی* است، *اسلحه* ندارد و آنکه *تانک و ادوات جنگی* را هدایت می‌کند، مسئول *آشپزخانه* نیست و .... پس اگر شما *مراقبت* از *سنگر خانواده* را پذیرفتید و باید *همسرداری* کنید و *سیادت چند فرزند* را باغبانی کنید، باید فقط کار خودتان را به بهترین وجه انجام دهید تا از خداوند نمره بیست بگیرید و نباید تمرکز خود را با پرداختن به کارهای دیگر از دست بدهید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
چرا حکمِ حجاب در قرآن، بصورت فعلِ امر، نیامده؟ به همان دلیل که *وجوب ستر عورت* و *وجوب مخفی کردن جواهرات* و *وجوب نفس کشیدن* و هزاران هزار وجوب دیگر که در قرآن نیامده است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
منم مشتاقم استاد مارو قانع بفرمایند. درمدرسه قرانی خانم ... اگرچه ما باایشون خیلی فاصله داریم ولی بالاخره میتونیم درحد یک کوچه مفیدباشیم. در قرآن، برخی از *دستورات* به صورت *عام* مطرح شده و برخی فقط برای افراد *خاص.* البته دستورات *عام* قرآن هم باز در *شرائط خاصی* حکمشان *تغییر* می‌کند. لذا از نشانه‌های *عاقل* و *بالغ* بودن هر فردی اینست که *تکلیف* خودش را مناسب با *شرائط خودش* تشخیص دهد و فقط همانها را به درستی و به موقع انجام دهد. لذا وقتی *وضعیت قرمز* اعلام می‌شود، یک عده *باید* برای نبرد حاضر شوند و یک عده *باید* به *پناهگاه* بروند. پس *تکلیف* هر فردی با افراد اطرافش همیشه *یکسان* نیست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
اگر حفظ حجاب فطری و عقلی است، چرا عده ای حاضر نیستند بپذیرند که حفظ حجاب عقلانی است و اصرار دارند آزاد و رها باشند؟ ...‌ ۱ـ با اینکه *تمام* افراد *سیگاری* و *معتاد* و *دزد* و *خلافکار* و *متقلّب* و *زناکار* ..... قطعاً می‌دانند که کارشان *خلاف* عقل است، چرا آن کارهای خلاف را انجام می‌دهند؟ ۲ـ با اینکه *شمر* سرباز آگاه سپاه أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه بود و شانزده بار پیاده به حج رفته چرا در عاشوراء آنهمه خباثت و دنائت و شرارت و رذالت را از خود بروز داد؟ ۳ـ چرا *حر بن ریاحی* که سالها *مزدور* چرثومه‌ای به نام *یزید* بود چرا او و *پاداشهای* او را رها کرد و به اردوگاه *امام حسین* صلوات الله علیه را آنهم برای *کشته شدن* انتخاب کرد؟ ۴ـ پاسخی پیدا نمی‌کنید جز اینکه بپذیرید: *هر انسانی، دو نفر است* و *دو من* دارد: *من عقلانی* و *من نفسانی* که هر کدام بر دیگری *غلبه* پیدا کند، دیگری را به *اسارت* خود در می‌آورد. و فقط *ایمان قلبی* است که می‌تواند *اراده* انسان را آنقدر قوت ببخشد که همواره *بر نفسانیت* خود مسلط و آن را *عاقلانه* مدیریت و در *بدترین شرائط* خودش را از هر نوع *تزلزلی* حفظ کند و *زیباترین* رفتار را از خودش به نمایش درآورد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
با توجه به بیانات شما در مورد دخالت نکردن در کار اطرافیان و امر به معروف درست و احسن. آیا می توان گفت برای مثال: ارتباط ما با اطرافیانمان مانند نماز جماعت باشد همانطور که نماز را می خوانیم و حواسمان به خودمان و توجه به نماز خودمان است در عین حال مراقبیم که صفوف درست باشد و نظم خود را حفظ کند و با درست خواندن نماز خود همان امر معروف به دیگران هم می شود که نماز را درست بخوانند؟ آری، آنقدر که با *رفتارمان* می‌توانیم *أمر به معروف* و *نهی از منکر* کنیم هرگز با *زبان* نمی‌توانیم. جالب است که *نحوه سینه زنی* یا *زنجیرزنی* کودکان هر شهری و هر هیئتی، *شبیه* نحوه عزاداری بزرگترهای آن شهر یا هیئت است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
آیا رفت و امد با اشخاصی که در مورد نماز یا حجاب بی اعتنا هستند کار صحیح است یا باید قطع رابطه کرد.واینکه ایا خوردن چیزی از انها روی جنین یا کودک تاثیر میگذارد ۱ـ رفت و آمد با *بستگان* که حتی الامکان نباید *قطع* شود. اما می‌توان *زمان* و *دفعات* آن را بهتر مدیریت کرد و از خوراکیها، *کمتر* استفاده کرد و یا *نخورد.* ۲ـ حضور *مؤمنین* (آگاه و واقعا مؤمن و امیدوار و شاد) در کنار افراد *بی بند و بار* (که غالبا احساس پوچی می‌کنند و افسردگی پنهان دارند)(حتی بدون حرف زدن) بسیار *اثرات روحی* و *برکات معنوی* دارد ۳ـ فرض کنید (مانند شرائط قبل از بعثت) و در یک کشور خارجی و غرق در کفر زندگی می‌کنید، چگونه *باید* با *خوشروئی* و *مؤدبانه* و *آگاهانه* با آنها برخورد کنید که هم *تحت تأثیر آنها قرار نگیرید* و هم باید *مبلّغ و معرف اسلام ناب* باشید و *بیشترین تأثیر* را در آنها بگذارید. ۴ـ پس نباید *عرصه‌ها* و *فرصت‌ها* را خالی کرد. جناب آقای قرائتی (حفظه الله) می‌فرمودند: اگر به خاطر حضور من در مجلسی، *یک گناه* هم کمتر انجام شود، باید در آن شرکت کنم. ۵ـ اما جالب است که برخی از افراد *بی‌بند و بار* و *بدسابقه* (مانند ساحران زمان فرعون) بیش از افراد به ظاهر *مذهبی* تشنه *گفتار* و *رفتار ناب* هستند و با کمترین *جرقه* (که می‌تواند با یک پرسش مناسب ابراز شود) روشن و متحول می‌شوند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
اینکه در اسلام داریم، اگر جز خدا سجده جایز بود من می گفتم زنها به شوهرشان سجده کنند. آیا این حدیث معتبر است؟ عبارت زیر از رسول أکرم صلی الله علیه و آله (از قول خداوند) نقل شده است: *لَو أمَرتُ أحَدا أن یسجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرتُ المرأةَ أن تَسجُدَ لِزَوجِها.* (اگر (من خدا) قرار بود دستور دهم فردی برای فرد دیگرى سجده کند، حتما به زن دستور مى دادم که برای شوهرش سجده کند.) (کافی، ج ۵، ص ۵۰۸، ح ۶) البته در صحت این روایت نظرات مخالفی هم اخیرا مطرح شده که من اشرافی به آنها ندارم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2