eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
171 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۶۲۲ ۶۱۸ 📌همراه با نظرات شما سلام علیکم من متوجه نمیشم اینکه ارتباط دو طرفه محال است یعنی چی؟ یعنی امکان نداره دو طرف همزمان بهم محبت کنن؟ 📌همراه با نظرات استاد درست می فرمائید ممکن است و « خیلی بهتر است » که هر دو طرف، « علم و معرفت و انصاف و صداقت و شعور و محبتشان » را « یکطرفه » (و قربه الی الله) ابراز کنند، اما « ابرازِ » هر کدام از آنها، « یکطرفه » است و هیچ ربطی به رفتار طرف مقابل ندارد. (نباید داشته باشد.). قطار مترو با اینکه « دو سر » دارد اما « در هر لحظه » فقط به « یک سمت » می تواند حرکت کند. مثلا دیگر : در مسابقه « طناب کشی » هر دو طرف طناب را به سمت خود می کشد (نیت و قدرت خودش را ابراز می کند)، اما طناب فقط به آن سمتی می رود که « نیرویش بیشتر است. » که اگر نیروی دو طرف برابر باشد، شاخص، ثابت می ماند. درست است، مثل « هر گُلی » که عطر و بوی خودش را متصاعد و منتشر می کند و کاری به گُلها و گیاهان دیگر ندارد. (نباید داشته باشد.) 📌همراه با نظرات شما پس با این تفسیر امتحان بسیار سختی است و هر کسی از عهده اش برنمی آید 📌همراه با نظرات استاد بر عکس، پس کار بندگی، بسیار ساده است. کافی است هر نمازگزاری، فقط مراقب نماز و روز و عبادت خودش باشد و کاری به کار دیگران نداشته باشد، کافیست هر ورزشکاری فقط مراقب رفتار درست خودش باشد. کافیست هر دانش آ»وز و دانشجویی فقط مراقب رفتار خودش باشد. کافیست هر زن و شوهری فقط « نقش و تکالیف خودش » را درست بشناسد و آنها را درست انجام دهد. وقتی شما دور یک میدان یا دور خودتان می چرخید، هر لحظه « فلش بردار حرکت شما »، یکطرفه است. پس « هر منحنی » و « هر بُرداری »، فقط « یک جهت » دارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
📌همراه با نظرات شما سلام و صبح بخیر استاد بااین قسمت نظر شما کاملا موافقم که باید خالی از هرگونه توقع به دیگری محبت کرد و این معیار را برای سنجش محبت حقیقی معیاری درست میدانم چون درغیراینصورت خالص برای طرف مقابل نیست و ناشی از حب نفس است و مقاصد شخصی. ولی قبول کنید که محبت کردن به آدمی که قدر محبت نمیداند کارسختی است که فقط ازیک آدم مهربان مخلصی مثل امام حسن مجتبی روحی فداه برمی آید! مگر اینکه خالصا مخلصا نگاهت الهی باشد و از توقع جبران یا تشکر خالی شده باشی!!👌☘ 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما و صبح شما هم بخیر. اگر « نــگاه » ما فقط به خدا باشد و « نیت » ما فقط برای تکامل و تعالی و تقرب خودمان باشد، دیگر فرقی نمی کند که مخاطب مهر و محبت و انصاف و إطعام و انفاق شما، انسان فهمیده باشد یا نفهم، انسان باشد یا حیوان یا گیاه یا محیط زیست، سالم باشد یا بیمار، عاقل باشد یا دیوانه، انسان عاقلی که « اصل یکطرفه بودن » را می فهمد مثل « شیشه عطری » می ماند که بوی خوشش، « یکطرفه » منتشر و متصاعد می شود و همه را تحت تأثیر قرار می دهد و اولا: کاری به « بوی بد » اطراف ندارد، ثانیا: به افرادی که به خاطر « سرماخوردگی » بوی خوش را استشمام نمی کنند هم کاری ندارد. و هر زن و شوهر و هر مؤمنی باید « مثل اویس قرنی » و « مثل سیب گلشاهی »، برای خودش (با رفتار عاقلانه و زندگی مؤمنانه)، معطر و خوشبو شــــــود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۲۴ 💥دعـــــوت عمومی از تمام افراد بسیار محترم گروه: لطفا « زن و مرد، پیر و جوان، متأهل و مجرد، دانشگاه رفته و سالم مانده!!، سالم و بیمار، پولدار و بی پول، صاحبخانه و مستأجر » بپذیرید که امروز برای « هر کاری که انجام می دهیم »، (پاکیزگی، پاکی، زیبا و جذاب بودن، معطر بودن، خوش اخلاقی، خندان بودن، شاد بودن، آراستگی، آشپزی، خیاطی، نظافت، همسرداری، بچه داری، رانندگی، سلام کردن، مهربان بودن، انفاق کردن، شاکر بودن، ذاکر بودن، با وضو بودن، و برای هر کار خانوادگی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، هنری، آموزشی ... »، از هیچ یک از افراد اطرافمان، « هیچ توقـــــعی » نداشته باشیم. و در پایان امروز خودمان را منصفانه ارزیابی کنیم و به خودمان « نمره » بدهیم. یا علی و یا زهرا 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۲۵ ۶۲۴ استادگرامی ان شاء الله اگر خدا کمک کرد و من آدم بی توقعی شدم و اهل محبت و کارخیر یکطرفه با آدمهایی که بخواهند از این ویژگی خوب سوءاستفاده کنند چه برخوردی باید داشت؟ « سوء استفاده » یعنی چه؟ آیا « سوء استفاده » از اینهمه رحمت و نعمتهای غیر قابل شمارش الهی، به خداوند لطمه می زند؟ آیا « سوء استفاده » از آن همه لطف و محبتی که پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله به مهاجر و انصار داشتند، به عظمت ایشان لطمه زد؟ آیا « سوء استفاده » از آن همه « عدالت و نرمش حکیمانه ای » که أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه نسبت به عموم مردم و منافقین ابراز داشتند چیزی از عظمت ایشان کاست؟ آیا « سوء استفاده » از نور خورشید به خورشید لطمه می زند؟ « سوء استفاده » از خوبیهای شما، دیگران را به جهنم واصل می کند؟ آیا شما باید ناراحت باشید؟ « سوء استفاده »، چماق سنگینی است که روشنفکران دست پرورده استکبار با آن مانع رشد مردم شده و می شوند. 🍃واژه: استفاده @dr_ghofrani2
۶۲۶ ۶۲۱ استاد یعنی هر ابرازی یک طرفه س و تا الان مشکل ما این بوده که گمان میکردیم دو طرفه س ؟ « تاکید بر بازخوردها » و « اصرار بر لزوم دو طرفه پنداشتن محبت » از آموزه ها و تلقینات شیطانی روانشناسان در دانشگاه و رسانه ها است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۲۷ ۶۲۴ با سلام و تشکر استاد لطفا در مورد فرق انتظار و توقع میفرمایید؟ و این ضرب المثل که میگه: خوبی که از حد گذشت، نادان خیال بد کند ممنون میشم « انتظار »،« امید عاقلانه » به « اجابت » یک « دعا »، بدون کمترین « طلبکاری و توقع نفسانی » است که فرد « منتظِر » را « موظف و مکلف » به « فراهم آوردن شرائط » می کند. مثل انتظار شیعیان در « تعجیل ظهور آخرین حجت الهی » که آنان را به « بالابردن لیاقت و قابلیت و ظرفیت و صلاحیت خودِ آنان »،« موظف و مکلف » می کند. اما « توقع »، اینست که فقط « منتظَر » و « دیگران » را « موظف و مکلف » بدانیم تا « بدون آمادگی و قابلیت و لیاقت و ظرفیت و صلاحیت ما »،« « خواسته ها و تقاضاهای نفسانی و طلبکارانه و غیر عقلانی » ما را برآورده کنند. مثل توقع از خداوند و والدین و همسر و فرزند و از بستگان و دوستان و از همسایگان و مردم ، که هر نوع کم لطفی و بی مهری و بی احترامی و وظیفه نشناسی و بداخلاقی و تخلف مرا تحمل کنند اما از لطف و مهر و محبت و احترام و خدمت به من « دریغ » نکنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۲۸ ۶۲۴ استاد من خواستم امروز تمرین عملی کنم که توقع نداشته باشم حالا این مثال رو میشه توضیح بدید: من امروز ساعت ۳ با کسی قرار دارم من نعمت های زیادی داشتم. اون ها رو بروز دادم ، و در نتیجه سر وقت حاضر شدم اما فرد مقابل ۴۰ دقیقه دیر امد. من خسته و‌کلافه شدم آیا درست است انتظار داشته باشم که او به موقع بیاید؟ یا این هم توقع است و اشتباه است. الان درست است من از دست او ناراحت باشم ؟ شما چهل دقیقه فرصت تفکر و ذکر گفتن داشتید. خیلی خدا را شکر کنید اگر فکر کردید یا ذاکر بودید و متأسف باشید از اینکه به همه چیز توجه داشتید غیر از اینکه در محضر خدا و در معرض « آزمون الهی » قرار دارید آیا اگر چهل دقیقه تأخیری که ممکن است به هر دلیل غیر عمدی رخ دهد (که برای همه ما رخ داده است) ، ناراحتی دارد، تأخیر چندین ساله ما برای انقلاب و ظهور و بندگی چقدر باید سخط و غضب و خشم الهی را به دنبال داشته باشد؟ اجازه بدهید طرف دلایل تاخیرش را مطرح کند اگر قصور یا تقصیر داشت آنگاه او را با کمال بزرگواری خود ببخشید. و اگر « دلایل منطقی نداشت » برایش « دلایل منطقی » بتراشید. لطفا این عبارت را از نهج البلاغه بیابید و اینجا با ترجمه بنویسید که آن حضرت می فرماید: قبلا « برادری » داشتم که دنیا در چشمش کوچک بود و او خودش را از سلطنت شکم رهانیده بود.... 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۲۹ ۶۲۷ سلام استاد. میشه بیشتر در مورد ضرب المثل(خوبی که از حد گذشت، نادان خیال بد کند) توضیح بدهید. سلام و رحمت الهی بر شما. به نظر می رسد مطلبی را که به عنوان ضرب المثل مطرح کردید، از إلقائات موذیانه و روانشناسانه نظام طاغوتی است که با فرهنگ اسلامی مطابقتی ندارد. دشمنی شیاطین با انسان و انسانیت جدّی است لذا « مراکز فرهنگی استکبار » سالیان سال است که برای إغفال و استحمار مردم، از اینگونه ضرب المثلهای مخرّب می سازند و در جامعه رواج میدهند. اینکه مؤمن باید رفتارش « صالح » و شایسته و متناسب با میزان تعقل مخاطب باشد، بیانی عاقلانه و منطقی است. اینکه باید با « جاهل » رفتار « سالمی » داشت، درست، اما « خوب بودن »، حدی ندارد. أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم باید سرشار از خوبی می بودند تا بتوانند مظهر أسماء الحسنای الهی باشند. طبق این جمله ای که شما مطرح کردید، « انسان نباید همیشه خیلی خوب باشد، بلکه کمی تا قسمتی دروغ و خیانت و وطن فروشی و رشوه و اختلاس و زمین خواری و دزدی و رذائلی از قبیل هم گهگاه لازم است در کارش باشد، » آیا به نظر شما این درست است؟ و امروز کدام قشر جامعه ما از این سخن استقبال می کنند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۳۰ ۶۱۸ با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه و تشكر از پاسخ أعضاء فعال گروه، پرسش این بود که: آیا « محبت » یکطرفه است؟ یا دوطرفه است؟. در پاسخ عرض شد: با اینکه هر فعل، عمل، ارتباط، جریان، حرکت، ابراز، ظهور و مهر و محبتی، « دو طـــرفِ » دارد، اما هر فعل، عمل، ارتباط، جریان، حرکت، ابراز، ظهور و مهر و محبتی، حتما و قطعا « فقط یکـــــطرفه » ابراز می شود و ظهور پیدا می کند و « ارتباط دو طرفه »،« محــــــال » است و اصلا شدنی نیست. پس: بارش، یکطرفه است، رویش، یکطرفه است، تابش، یکطرفه است، آفرینش، یکطرفه است، هر افزایش و کاهشی، یکطرفه است، پرواز، یکطرفه است، شور و نشاط، یکطرفه است، حیات و زندگی، یکطرفه است، هر عبادتی، یکطرفه است، « تشکر »، یکطرفه است، « بوسیدن »، یکطرفه است، « خنده »، یکطرفه است، « لذت »، یکطرفه است، « عشق »، یکطرفه است، و در ضمیمه آن پرسیدم: اگر انسان این « یکطرفه » بودن « تمام افعال و أعمال » را بفهمد، در تمام رفتارهایش به چه « صفت » بسیار ارزشمندی دست پیدا می کند؟ که پاسخ آن (همانطور که اکثرا متوجه شدند)، « اخــــــــلاص » است. « أخلاص »،« عصاره زندگی نورانی و معطر أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه است: از علی آموز إخلاص عمل. اگر انسان، عاقلانه و مؤمنانه در رفتارهایش « اخلاص » داشته باشد، از دیگران (با اینکه انتــــــظار واکنش منطقی دارد، اما) از إحسان و إنفاق و إطعام و مهر و محبتش، از دیگران « هیچ توقــــعی » ندارد و برای هیچ یک از تلاشهایش، (از مخلوق) « أجر » نمی خواهد، « رحمه للعالمین » می شود، « جلوه کوثر » می شود و گرفتار « تکاثر » و « مقایسه » و « حسادت » و « بُـــخل » و « حرص » و « حس زشت طلبکاری » نمی شود. لذا انسان مخلص، شخص عاقل و مؤمن و موحّدی است که: از تنگ نظری، اسارت نفس، بردگی ذهن، نوکری غرائز، دنیاگرایی، ظاهربینی، سطحی نگری، و از تمام رذائل، خودش را « خـــــــــلاص » و رها کرده است. پس انسان مخلص می تواند با « جاهلین غرق در جاهلیت »، پیامبری کند و بهترین تمدن را بسازد، انسان مخلص می تواند (مثل حضرت نوح علیه السلام و حضرت لوط علیه السلام) « با زن خائن خود » به پیامبری خود بپردازد و دختران خوبی هم داشته باشد. انسان مخلص می تواند (مانند حضرت آسیه سلام الله علیها) با هر همسر کج و معوج و بداخلاقی برای خودش زیبا زندگی کند و با هر بیماری، طبابت کند، برای کوفیان هم امامت کند. خلاصه اینکه انسان مخلص، مثل « آینه ای شفاف »، أسماء و صفات و اراده الهی را « یکطرفه تجلّی » می دهد و هیچ خوف و حزن و غم و غصه ای هم ندارد. اللهم ارزقنا. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۳۱ ۶۱۶ 💥سلام و رحمت الهی بر شما عزیزانی که درباره پرسش امروز اظهار نظر و مطالب ارزنده ای را مطرح فرمودید. در انتهای مناجات شعبانه به پیشگاه الهی عرض می کنیم: *وَ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَنِي مـمن:* (خدایا؛ تمام توجه خود را برای محمد و خاندان محمد قرار ده و مرا متحول کن و از آنان قرار ده که:) *۱ـ يُدِيـــــــــــمُ ذِكْــــــــــرَكَ،* (ادامه دهندگان دائمی یـــاد تو هستند.) *۲ـ وَ لا يَنْقُـــضُ عَهْـــــــــــــدَكَ،* (عهـــــــــــــــد تو را نــمی شکنند.) *۳ـ وَ لا يَغْفُـــــــلُ عَنْ شُكْــــــرِكَ،* (از قدردانی نعمتهای تو غافل نمی شوند.) *۴ـ وَ لا يَسْتَخِـــــفُّ بِأَمْـــــــــرِكَ،* ( أمــــر تو را کوچـــک نــمی شمارند.) پرسش این بود که چه نکاتی را از این عبارات پایانی این مناجات زیبا می توان استنباط کرد؟ به نظر می رسد « این چهار پنج تقاضا »،« تقاضایی « *در کنار تقاضاهای دیگر* » نیست، بلکه این موارد، « *جمـع بندی* » و « *عصـــاره* » و « *کلــید إجابــــت* » تمام این مناجات عظیم الشأن است. اینکه سعادت انسان در گرو: *۱ـ تقاضای صلوات الهی بر « بهترین خلق خدا و خاندان مطهر ایشان »، ۲ـ ذکــر مداوم و توجه به در حضور مقتدری سمیع بصیر و علیم حکیم بودن، ۳ـ پایبندی به تعهدات عقلی و فطری، ۴ـ شاکر و قدردان بودن، ۵ـ احترام و رعایت دقیق أمر الهی در تمام کارهای روزمره و در تمام ابعاد زندگی* است. خداوند به برکت رسول أکرم صلی الله علیه و آله و خاندان مطهر ایشان صلوات الله علیهم، توفیق معرفت و رعایت این موارد را روزی همه ما قرار دهد. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۳۲ 💥 با عرض سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه. این صبح زیبای جمعه را با ذکر نورانی « اللهم صل علی محمد و آل محمد » به شما منتظرین ظهور آخرین حجت الهی تبریک می گویم. صبحانه این جمعه اینست که: از میان « ۱۱۴ سوره قرآن »، آیا سوره ای را سراغ دارید که خداوند آن را « سوره » نامیده باشد و (خواندن و فهمیدن و عمل به) آن را « واجب » کرده باشد؟ سلام و رحمت الهي بر شما أعضاء محترم و تشکر از پاسخهایتان. در میان « ۱۱۴ » سوره قرآن، « فقط سورة نور »،« سوره » و « فریضه » نامیده شده است. اما چه چیز آن « واجب » است؟ به احتمال زیاد، « خواندن و فهمیدن و عمل به تعالیم نورانی آن » و به عبارت دیگر، « قرائت » و « تلاوت » آن، واجب و « فریضه » است. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که این سوره « برای چه مخاطبی » واجب شده است؟ به نظر شما « پاسخ خود سوره » چیست؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۳۳ ۶۳۲ 💥ضمن عرض سلام و تشکر از پاسخهای شما. اینکه « سوره نور » برای « چه مخاطبی » واجب شده؟ نظر خود سوره اینست: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏ سُورَةٌ أَنْزَلْناها وَ فَرَضْناها وَ أَنْزَلْنا فيها آياتٍ بَيِّناتٍ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّـــــــــرُونَ (۱) این سوره را ما فرود آوردیم و ما در آن « آیات بینات » را فرود آوردیم تا « شما یادآوری کنید ». پس مخاطب این سوره، « افرادی » هستند که: اولا: « می توانند (زیرا قدرت بیان دارند)» و ثانیا: « می خواهند (زیرا ضرورت این وساطت و تبیین و تفهّم و تفهیم را می فهمند و به آن برای رشد و شکوفایی و کمال و تعالی خود نیازمندند.)» (پس بایـــد) « مبین و بیان کننده و یادآور » باشند. لطفا متن بالا را یکبار « بدون پرانتز » و یکبار « با پرانتز » بخوانید. ضمنا: ۱ـ در احادیث نقل شده که این سوره را « دختر خانم ها و بانوان » باید بدانند. ۲ـ از منظر قرآن، « مردها »،« مذکَّر » (اسم مفعول = نیازمند تذکر و یادآوری) هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2