eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
173 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۶۱۰ ۶۰۱ 📌همراه با نظرات شما سلام علیکم ۲۳۶/بقره . . . حقا علی المحسنین این بر نیکوکاران الزامی است یعنی تکلیف نیکوکاران است ۲۴۱/بقره . . . حقا علی المتقین این بر متقین الزامی است یعنی تکلیف متقین است هر دو آیه تکلیفی را به عهده ی محسن و متقی میگذارد که هنگام طلاق متاع بالمعروف به زن مطلقه بدهد 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. أحسنت. پس می بینید که « حق و تکلیف » دو روی یک سکه هستند. یعنی هر فردی، « هم مجموعه ای از مجوزها را دارد » و « هم مجموعه ای از تکالیف » را به عهده دارد. به عبارت دیگر، متقین و محسنین، « اجازه » ندارد « تکلیف » هم ندارند که به « دختری که عروسیش به هم خورده »،« کالایی » را هدیه بدهند. اما همین محسنین و متقین، مجازند و مکلفند به « عروس خودشان که عروسیش به هم خورده »،« تکریم و بخشش » داشته باشند و برای خود « با رعایت این دستور الهی » امتیاز بگیرند. خلاصه اینکه « حق »، گرفتنی و دادنی نیست و باید « رعایت » شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۱۱ ۶۰۹ سلام عرض میکنم باتوجه به اینکه فرمودید خیرضدشرنیست پس ضدشرچی میشه ..اینکه بگویبم خیرهرچیزی است که از جانب خدا باشد وشرهرچیزی است که من دون الله باشددرست نیست ؟دراین صورت میشوند ضدهم. عرض شد که قرآن می فرماید: وَ اللَّهُ خَيْـــرٌ وَ أَبْقى ، یعنی خداوند، « خیر مطلق » و « خیر بیکرانه » است. و « مطلق »،« متضاد و مانند » ندارد. لذا در دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه باید بگوئیم: فَإِنِّي لَا أَجْعَلُ لَكَ ضِـــدّاً، وَ لَا أَدْعُو مَعَكَ نِـــدّاً (دعای ۲۰/جمله ۲۳) اما « شر »، یک امر « نسبی » و « عدمی » و « ذهنی » است. یعنی در عالم هستی، « اصلا هیچ شری » وجود ندارد. بلکه نسبت چیزی به چیز دیگری، در « ذهـــــن بشر »، شر تلقی می شود. پس « خیر »، حقیقی است اما « شر »، یک أمر کاملا « ذهنی » است. لذا مؤمنین متمسک به قرآن و أهل البیت صلوات الله علیهم، « خلقت إبلیس، شیاطین، میکربها، ویروسها، باکتریها، أنگلها، ابن ملجم ها، یزیدیان، شمرها » و « انواع بیماریها و مشکلات و مصائب » را هرگز « شر » تلقی نمی کنند. بلکه همه آنها را هم جلوه « رحمت عالمانه و حکیمانه » الهی می دانند. امیدوارم خداوند متعال با « همین توضیح مختصر » این مطلب مهم و سنگین را برایتان روشن فرماید. 🍃واژه: سجادیه_۲۰ @dr_ghofrani2
۶۱۲ ۶۱۱ 📌همراه با نظرات شما باسلام وتشکر خدارو شکر که لطف کرد وفهم این مطالب ارزشمند را بوسیله شماروزی ماکرد... پس بااین وجود هیچ خیری برای مانیست مگراینکه بی من شویم وفنای لله وتا به این باورنرسیم که ماچیزی جز جلوه خدانیستیم خیری دریافت نمیکنیم وماوقتی ازمقایسه کردن خلاص میشویم که من نباشدکه بخواهیم باکسی یاچیزی مقایسه کنیم نگاهمان فقط به خالق همه خوبیها باشد وحتی نمی شود گفت خود را بااوطرف ببینم چون دیگر من وجود ندارد ..بازهم متشکر وممنون 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. از حسن ظن و اظهار نظر شما متشکرم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۱۳ ۶۱۱ چرا در آیه ۲۱۶ بقره خداوند خیر را مقابل شر آورده؟ سلام و رحمت الهی بر شما. اینکه در قرآن، « الله » در کنار « شیطان » قرار گرفته به این معنی نیست که این دو، « دو چیز » هستند و « متضاد » یکدیگرند. « هستی » و « نیستی » هم « متضاد » یکدیگر نیستند زیرا « نیستی » مخلوق ذهن بشر است و حتی « واقعیت » هم ندارد.(تا چه رسد به حقیقت) در آن آیات هم ، با اینکه « خیر » در کنار « شر » آمده اما « متضاد » یکدیگر نیستند زیرا « شر » مخلوق ذهن بشر است و « و اقعیت » ندارد. به عبارت دیگر : هیچ شری در نظام حکیمانه الهی نیست. پس : « الخیر فی ما وقع » و « ما رأیت إلا جمیلا » باید از دروس مهم مقاطع مختلف دانشگاهی باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۱۴ سلام وادب استاد بزرگوار لطف می کنید راجع به محبت صحبت کنیم وابعاد محبت مادری که ازلحاظ جسمی وخوراکی محبت می کند محبت بیشتری کرده یا مادری که علاوه براینجور محبت ها هرچند کمتر اما با شرکت درمراسم مذهبی فرزندانی انیس باقران تربیت کرده که اهل گذشت ومدارا و چشم پوشی هستند آیا اینکه دختری تربیت کنی اهل رعایت آداب اسلامی ودراختیار مردی قرار دهی بزرگترین محبت نیست ؟ از پدرومادری که ۳۰ سال زحمت کشیدند بازهم باید توقع داشت ؟؟؟ سلام و رحمت الهی بر شما. تمام تلاشهای والدین و محبت آنان به فرزندانشان و تمام تلاشها و زحماتی که تمام افراد خوب و مؤمن در عرصه های مختلف خانوادگی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، خدماتی، نظامی، جهادی، بهداشتی و پزشکی و مهندسی و عرصه های دیگر انجام می دهند، « هر قدر که ارزشمند و خوب » باشند، مشروط به اینکه « نیت کار و شکل کار » آنها، « عاقلانه و صادقانه و مؤمنانه و مجاز و مداوم » باشد، « زاد و توشه آخرتی » آنها را تأمین می کند. اما اگر والدین و افراد جامعه، « بیشترین و سخت ترین کارها و مبارزات و مجاهدتها و سختی ها » را انجام بدهند و یا تحمل کنند اما، « نیتشان یا شکل کارشان »،« عاقلانه و صادقانه و مؤمنانه و مجاز و مداوم » نباشد و کارشان را با « منت گذاردن » و « اذیت کردن » و « ریاکاری » خراب کنند، « تمام زحمات و صدقات » آنها « باطل » می شود. مثل طلحه و زبیر و برخی از اصحاب تمام پیامبران و برخی از انقلابیون و مجاهدینی که منحرف شدند و ریزش کردند. لذا حضرت ابراهیم صلوات الله علیه فرمودند: هرگز نمیرید مگر اینکه « تا آخرین لحظه عمرتان »،« مسلمان » و « تسلیم دین الهی » باشید: وَ وَصَّى بِها إِبْراهيمُ بَنيهِ وَ يَعْقُوبُ يا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ لَكُمُ الدِّينَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (بقره/۱۳۲) پس همه با هم برای والدینمان و برای خودمان از خداوند بخواهیم که « زحمات و صدقات » آنها و ما، با « رفتار خودخواهانه و غیر مجاز »، « باطل » نشود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۱۵ ۶۱۴ چطور تفاوتهای فردی فرزندان درک کنیم،طوریکه موجب مقایسه نشه تا دلخوری پیش نیاد؟ والدین باید فقط « مراقبِ گفتار و رفتار خودشان » باشند و « عاقلانه و منطقی و مؤمنانه و طبیعی » عمل کنند. اما برای اینکه « رفتارشان » با مخاطبان مختلف (والدین، همسر، طفل، جوان، بزرگسال، سالم، بیمار، جاهل و ...)،صالح و شایسته و مناسب باشد، باید با قرآن و کتب معتبر حدیث و کتب عالمانی که در کارشان « مجتهد » بوده اند، « انس » روزانه و پیگیر داشته باشند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۱۶ 💥آهای اهالی محترم و مؤمن و مشتاق گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار: در آخرین لحظات ماه نورانی و پر برکت شعبان هستیم. پذیرایی شامگاه « *موکب أربعینی* » روز *۲۸ ماه شعبان* ما اینست که: بفرمائید از این عبارت پایانی *مناجات شعبانیه* که عرض می کنیم: وَ أَنْ تَجْعَلَنِي *مـمن:* (خدایا مرا متحول کن و قرار بده از آنان که:) ۱ـ *يُدِيـــــــــــمُ ذِكْــــــــــرَكَ،* (ادامه دهندگان دائمی یـــاد تو هستند.) ۲ـ وَ *لا يَنْقُـــضُ عَهْـــــــــــــدَكَ،* (عهـــــــــــــــد تو را نــمی شکنند.) ۳ـ وَ *لا يَغْفُـــــــلُ عَنْ شُكْــــــرِكَ،* (از قدردانی نعمتهای تو غافل نمی شوند.) ۴ـ وَ لا يَسْتَخِـــــفُّ بِأَمْـــــــــرِكَ،* ( أمــــر تو را کوچـــک نــمی شمارند.) چه نکاتی را می توان استنباط کرد؟ حی علی النشاط. 🍃واژه: ۲۸ @dr_ghofrani2
۶۱۷ ۶۰۰ سلام و صلوات و برکات الهی بر شما أعضاء محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ عرض شد: در سوره « *فلــق* »، باید « *از شـــر تــمام مخلوقـــات* » به خداوند پناه ببریم. « *مِـــن شـــر مـــــــــــا خلـــــــق* » پرسش این بود که: چگونه ممکن است وجود مقدس رسول أکرم صلی الله علیه و آله و وجود مکرم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و قـــرآن و مقام معظم رهبری و علماء و اساتید و والدین و فرزندان و دیگر عزیزان، برای ما « شــــر » باشـند و به مـــا آسیب بزنند؟ ضمن تشکر فراوان از پاسخهای قابل تأمل و پر نکته ای که برخی از أعضاء محترم ارائه کردند، ۱ـ همانطور که شما هم اشاره کردید، « *خداوند علیم حکیم، چیزی به نام شــر نیافریده* » ۲ـ آن مواردی را هم که *یکی از أعضاء محترم* از قرآن برای *فرعونیان* مطرح فرمودند، (فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ *الطُّوفانَ وَ الْجَرادَ وَ الْقُمَّلَ وَ الضَّفادِعَ وَ الدَّمَ)* ، « تماما *آیات و معجزات حکیمانه و گوشمالی الهی* برای به هوش آمدن آنها بود و « *شرارتی* » در آنها نبود. ۳ـ به نظر می رسد: « *متضرر شدن انسان از هر مخلوقی* »، فقط به خاطر « *نـــگاه غیر توحیدی* » به آن مخلوق است. پس رسول أکرم صلی الله علیه و آله را اگر « عبد و سید رسولان الهی و سرور کائنات » نبینیم، دچار خسارت می شویم، اگر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را پاره تن پیامبر و اُم أبیها نبینیم، خود را به کور دلی کشانده ایم، اگر قرآن را کتاب زندگی نبینیم، به خودمان خسارت زده ایم، اگر أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه را « خدا » ببینیم و تالی تلو پیامبر نبینیم، شر و خسارت و *حتی باعث نجاست ماست* ، در طول این چهل و یک سال پس از انقلاب، افراد مهمی با بحث ولایت فقیه سقوط کردند و تمام زحمات و مجاهدتهای خود را باطل کردند، پس شاید بتوان گفت که: « *ریشه تمام شرور* »،« *نـــگاه غیر عقلانی و شرک آلود* » به *هر مخلوقی* است. پس این سخن درستی که: « *بیشترین أهل قبور* » در « *اثـــر چشم (نگاه غیر عقلانی و شرک آلود)* » نعمت زندگی و حیات طیبه را از دست داده اند، پس *چشم دیگران به من زخم نمی زند* بلکه این خود من هستم که اگر « *نگاه و نظر و رأی و بصر* » خودم را (نسبت به هر مخلوقی) *خودخواهانه و جاهلانه* به کار بگیرم، حتما *به خودم زخم می زنم و خسارت وارد می کنم و دچار شر می شوم.* 🍃واژه: غیر عقلانی @dr_ghofrani2
۶۱۸ 💥 قابل توجه تمام أعضاء محترم گروه: آیا « محبت » (مثلا میان زن و شوهر)، ۱ـ می تواند دو طرفه باشد. ۲ـ بهتر است دو طرفه باشد. ۳ـ محال است دو طرفه باشد. ۴ـ حتما دو طرفه می شود. هر کدام به چه دلیل؟ پرسش ضمیمه: اگر انسان این « یکطرفه » بودن « تمام افعال و أعمال » را بفهمد در رفتارهای عبادی و روابط خانوادگی، شغلی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تبلیغی ... خودش به چه « صفت » بسیار ارزشمندی دست پیدا می کند؟ لطفا فقط و فقط با « یک کلمه » پاسخ دهید. 🍃واژه: یکطرفه یا دو طرفه @dr_ghofrani2
۶۱۹ ۶۱۸ 📌همراه با نظرات شما محبت ابتدا یکطرفه است اما اگر تا آخر هم یکطرفه باقی بماند دوام نخواهد داشت. لااقل برای مثال زن و شوهر که بنظرم اینجوری است،صدبار دویست بار اگر یکنفر محبت کند و محبت نبیند دیگر به محبت یکطرفه خود ادامه نمیدهد. اینجا هم تاکید بر عشق و محبت دو طرفه شده 📌همراه با نظرات استاد ولي امام حسن مجتبی صلوات الله علیه و حضرت جواد الأئمه صلوات الله علیه و حضرت نوح و حضرت لوط علیهما السلام به همسرانشان یکطرفه احترام گذاردند و محبت کردند مشکلی هم در این جوشش پیدا نکردند. 📌همراه با نظرات شما محبت همیشه یکطرفه ست و در این یکطرفه بودن همیشه یک نفر صادر کننده و یک نفر گیرنده دارد.....با جریان پیدا کردن محبتِ یکطرفه ارتباط شکل میگیرد.....حال گاهی زن ارتباط برقرار میکند گاه مرد.....درست متوجه شدم استاد؟ 📌همراه با نظرات استاد درست است و چه خوب و عالی است اگر هر دو نفر، محبت خود را (اگر دارند) یکطرفه ابراز کنند. 🍃واژه: یا دو طرفه @dr_ghofrani2
۶۲۰ ۶۱۸ 📌همراه با نظرات استاد .......... با سلام و احترام شما بفرمایید سهم همسر حضرت لوط علیه السلام. از دختران بسیار خوبش چقدر است؟ و چه < خیری > برای او داشتند؟ ........... اگر یادتان باشد گفتیم هر « دارایی » باید برای اثبات داراییش، آن دارایی را (یکطرفه) « ابراز » کند. ............ ببخشید در ابراز محبت و در ابراز هر نوع « دارایی »، نباید « توقع » داشته باشیم. ..........هر نوع توقعی، بــــــــــــــــــد است. اما « انتـــــــــظار » خوب و مجاز است. .........آیا با قبول یکطرفه بودن هر فعلی « قانون عمل و عکس العمل » زیر سوال میرود؟ خیر ، بلکه بازخورد هم یک « حرکت یکطرفه » و در « امتداد همان حرکت اصلی » است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۲۱ ۶۱۸ با سلام و احترام و تشكر بسیار فراوان از أعضاء محترم و فعال و با نشاطی که به پرسش امروز « یکطرفه نظر » دادند. این بود که: آیا « محبت » (مثلا میان زنان و شوهران)، یکطرفه است؟، دوطرفه است؟، می تواند دو طرفه باشد؟، بهتر است دو طرفه باشد؟ : با اینکه هر فعل، عمل، ارتباط، جریان، حرکت، ابراز، ظهور و مهر و محبتی، حتما « دو طـــرفِ » (دهنده و گیرنده، گوینده و شنونده، مبدأ و مقصد) دارد، اما هر فعلی، هر عملی، هر ارتباطی (چه صوتی، چه تصویری، چه نوری، چه فیزیک، چه ریاضی، چه شیمیایی، چه سیاسی، چه مرئی، چه نامرئی)، هر جریانی (چه برقی، چه آبی، چه گازی، چه امواج تلفنی و رادیویی و مخابراتی)، هر حرکتی (چه مادی، چه عاطفی و چه معنوی)، هر ابرازی، هر ظهوری، هر مهری، هر محبتی، چه از طرف خداوند و چه از طرف انسان و چه از طرف سایر مخلوقات، در هر شرائطی، حتما و قطعا « فقط یکـــــطرفه » امکان دارد و « ارتباط دو طرفه »،« محــــــال » است و اصلا شدنی نیست. از کوزه همان برون تراود که در اوست. لطفا « اعتراضــــات » و یا « تأئیـــــدات خود را با « آیات قرآن » بفرمائید 🍃واژه: @dr_ghofrani2