eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
174 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۵۲ 🌾 سلام استاد خدا قوت 🌷ببخشید حرمت اشیاء را که در قطرات بارانی ۲۵۱ آوردی رو متوجه نمیشم منظور چه نوعی از اشیاء است؟ 🌴سلام و رحمت الهی بر شما. 🌿تمام عناصر جهان، جلوه رحمت و « آیت » الهی هستند لذا « حُرمت » دارند. پس « نان » حرمت دارد، « سفره »، حرمت دارد، « چادر »، حرمت دارد، « بیت »، حرمت دارد، « هر قطره آب »، حرمت دارد، « خاک و هر زمینی »، حرمت دارد، « مسجد »، حرمت دارد، « قلم »، حرمت دارد، « کلام »، حرمت دارد، .... لذا مؤمن موظف است گهگاه به خودش یادآوری کند که: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُــــــــــــــــلَّ شَيْ‏ءٍ وَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي مَلَأَتْ كُــــــــــــــلَّ شَيْ‏ءٍ وَ بِأَسْمَائِـــــكَ الَّتِي مَــــلَأَتْ أَرْكَانَ كُـــــــــلِّ شَيْ‏ءٍ وَ بِنُــــــــــــــورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَضَاءَ لَهُ كُـــــــــــلُّ شَيْ‏ءٍ پس هرگز نمی توان در جهان آفرینش کوچکترین چیزی را پیدا کرد که « حرمت، نورانیت، برکت، خاصیت و قــــــدر و قدرت و ارزش و قیمتی » نداشته باشند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۳ 🌷حتی اگر بچه های ۷ و ۸ ساله نظم و قانون را دوست داشته باشن، عموما علاقه ای به نظم پذیری و رعایت قانون ندارند چون محدود می شوند؛ مخصوصا پسر بچه ها که خود. راهکار شما برای سوق دادن فرزندان به رعایت نظم و قانون پذیری چیست؟ آیا فقط الگو بودن والدین کافی است؟ گاهی برخی مادرها اتفاقا خیلی هم منظم هستند ولی عملا بچه ها اصلا منظم نمی‌شوند 🌿برای هیچ کودکی، « رعایت محدودیت » در ابتدا پذیرفتنی نیست. لذا یکی از وظائف مهم والدین (طبق فرمایش احتمالا حضرت موسی بن جعفر صلوات الله علیه) اینست که « لذت رعایت محدودیت » را به فرزندان بچشانند. مثلا اگر به پارکی می روند که وسائلی مثل تاب و سرسره .... دارد حتی اگر هیچ کودک دیگری در پارک نباشد والدین باید بازی با هر وسیله را « محدود » کنند و فرزند را به استفاده از وسیله دیگر هدایت کنند. مثلا: پنج بار سرسره و بعد بیست بار تاب و بعد چرخ فلک و بعد .... و باز پنج بار سرسره، بیست بار تاب ..... و یا تخمه، آجیل، شکلات، شیرینی ، میوه، لواشک، چیپس، نوشیدنی ها ..... اگر محدود باشند بسیار لذتبخش تر خواهند بود با وقتی که هیچ محدودیتی در خوردن آنها نباشد. استفاده از برنامه های تلویزیون و نقاشی، خمیربازی، ماشین بازی، توپ بازی و هر نوع بازی انفرادی یا گروهی دیگری (مثل اسم فامیل) باید « دفعاتش و زمانش حتما محدود » باشد تا لذتبخش باشد. به خاطر ندارم که آیا واژه « نظم » و « انضباط » را در کتاب از سیادت تا وزارت مطرح کرده ام یا خیر. به اختصار : إنضباط: رعایت تکالیف و محدودیتهای فردی است. اما « نظم »: هماهنگی با دیگر أعضاء مجموعه (مثل خانواده و مدرسه و اداره و ... ) است. قطعا هر قدر والدین و اطرافیان، (در خوردن، خوابیدن، نظافت شخصی، نظافت اتاق، استحمام، لباس پوشیدن، کمدوسائل، در آشپزی، مهمانی رفتن، و در تمام بروزات خود) منضبط و منظم باشند و « محدودیتهای عاقلانه و منطقی » را بیشتر رعایت کنند، فطرت فرزندان هم در همان مسیر شکوفا می شود. انضباط و نظم، « نیازی به إجبار و زور و تذکرات پیوسته » ندارند بلکه فقط باید « رفتار درست » دیده شود. مثلا: به نحوه ورق زدن هر کتابی (مثل قرآن و کتاب دعا و کتابها و دفاتر درسی ، یادداشتها و ....) توسط خودتان و اطرافیانتان توجه کنید خواهید دید که به دو صورت زشت و زیبا انجام می شود. افرادی که صفحات کتابها و دفاترشان را « لای » دو انگشت قرار می دهند و آن را زشت و بد ورق می زنند پس از مدتی لبه کتاب و دفترشان، إنحناء و برآمدگی پیدا می کند. اما آنهایی که « لبة » صفحه هر کتاب و دفتری را با دو أنگشتشان می گیرند و ورق می زنند حتی پس از سالها استفاده، شکل ظاهری آن کتاب و دفتر، تغییر نمی کند. جالب است که « *فرزندان پادشاهان* » و « *فرزندان عشایر و روستایی ها* » بدون هیچ پرخاش و اجبار و توهین و داد و فریادی، « آداب » زندگی را به راحتی می پذیرند و به خوبی رعایت می کنند زیرا تمام اطرافیان آنها « إنضباط و نظم » را دائما رعایت می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۴ 🌾ادامه قطرات بارانی ۲۵۳ 🌴 اینکه فرمودید: گاهی برخی مادرها اتفاقا خیلی هم منظم هستند ولی عملا بچه ها اصلا منظم نمی‌شوند، احتمالا به این خاطر است که آن مادرها سختگیری دارند اما منضبط نیستند و نظم آنها « تصنعی » و فقط در مقابل مهمانان و افراد بیگانه است. اکثر بانوان شهری، این روزها خانه تکانی می کنند و خانه را بسیار تمیز و همه چیز را مرتب می کنند اما پس از مدت بسیار کوتاهی باز هیچ چیز سر جای خود نیست و برای هر چیزی باید دنبال بگردند. اما زنان عشایر و چادرنشین، نیازی به خانه تکانی ندارند زیرا هر چیزی را همیشه در جای درست خود قرار می دهند. 🌷آنقدر تاکید شما بر زنان عشایر و روستایی به دلیل طبیعی یا فطری بودن اعمال آنهاست؟ 🌿 اولا: غالب بانوان عشایر و اکثر روستائیان، در هیچ زمینه ای خودشان را در رقابت به همسر نمی بینند. ثانیا: کمتر لحظه ای از عمرشان را به بطالت می گذرانند بلکه دائما در حال فعالیت و تولید هستند. تولید فرزند، تولید صنایع دستی، تولید فراورده های دامی، تولید نان، تولید آرامش، تولید شادی و محبت، 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۵ 🌷در دعاهای ماه رجب،دعایی که از جناب محمد بن عثمان بن سعید (توقیع شریف) ذکر شده: اللهم انی اسئلک بمعانی جمیع ما یدعوک . . . ولاة امرک چه کسانی هستند؟ (ویژگی های چهارده معصوم) ۱_ المامونون علی سرک ۲_ المستبشرون بامرک ۳_ الواصفون لقدرتک ۴_ المعلنون لعظمتک . . . فجعلتهم ۵_ معادن لکلماتک ۶_ و ارکانا لتوحیدک ۷_ و آیاتک و مقاماتک التی لا تعطیل لها فی کل مکان ۸_ یعرفک بها من عرفک ۹_ لا فرق بینک و بینها (ضمیر ها به ولاة امرک اشاره دارد) ۱۰_ فتقها و رتقها بیدک ۱۱_ بدوها منک و عودها الیک ۱۲_ اعضاد ۱۳_ و اشهاد ۱۴_ و مناة ۱۵_ و اذواد ۱۶_ و حفظة ۱۷_ و رواد ۱۸_ فبهم ملأت سمائک و ارضک .... پس از اینهمه اوصاف معصومین و صلوات ، در خواست را ذکر میکند « ان تزیدنی ایمانا و تثبیتا » بعد از در خواست ویژگی های خداوند را می فرماید: ۱_ یا باطنا فی ظهوره ۲_ و ظاهراً فی بطونه و و و استاد این تقسیم بندی درسته؟ ادامه بدهم. تا اینجا دوتا سوال دارم: اسئلک: ۱_ معانی جمیع ما یدعوک همان دعاهای معصومین است؟ ۲_ بما نطق فیهم من مشیتک منظور از این نطق چیست؟ 🌿ضمن تشکر از دعای زیبا و پر نکته ای که برای ماه نورانی رجب مطرح کردید، ۱ـ نظر شما درباره عبارت: « جمیع ما یدعوک » ظاهرا درست است و شامل تمام ادعیه ای می شود که چهارده معصوم صلوات الله علیهم بیان می فرمودند که بعضی از آنها به دست ما رسیده و شاید بخشی از آنها به دست ما نرسیده است. ۲ـ « نطق » مجموعه بیانات و إظهاراتی است که درباره شئونات معصومین صلوات الله علیهم در قرآن و احادیث مطرح شده است. منطقه: مجموعه منازل و ادارات و پارکها و خیابانها و کوچه ها و دیگر عناصر یک « محدوده خاص » است. ۳ـ مقامات آن بهترین خلق خدا را خوب به شمارش درآوردید، بقیه آنها را هم بفرمائید. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۶ 🌷عدم رقابت با مردان، تولید محور بودن و استفاده صحیح از عمر بسیار عالیست اما در جامعه شهری مسلما رنگ و بوی دیگری پیدا می کند. یکی از مستتدهایی که در تلوزیون از یک ایل بزرگ کشور ساخته بودن نشان میداد که هر چی کار سخت مال زن های ایل مردان هم به خوشگذرانی!! 🌿درست فرمودید. متأسفانه برخی از مردان (البته بیشتر مسن) در روستاها اصطلاحا « *آفتاب نشین* » هستند و بیشترین کارهای سنگین خانواده را بانوان انجام می دهند. البته این تلاش بانوان عشایری و روستایی، چیزی از نجابت و متانت و آراستگی و خوش لباسی و شادابی آنان کم نمی کند. در این رابطه سه نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم: ۱ـ این که به دلایلی نفوذ تعالیم قرآنی و احکام اسلامی در میان عشایر و روستاها بسیار اندک و ناچیز است. ۲ـ در شهرهای بزرگ هم بسیاری از بانوان بیش ار برخی از مردها تلاش می کنند و زحمت می کشند و کم نیستند مردهای عیاش و هرزه و معتاد و تنبلی که از حقوق و دسترنج زنانشان ارتزاق می کنند و هر صبح مثل بچه ها، از خانمشان، پول توجیبی ، پول سیگار و مواد و .... می گیرند!!! ۳ـ انواع بیماری در بانوان عشایری و روستایی بسیار بسیار کمتر از انواع بیماری بانوان شهری است. ضمن اینکه در آنجا چیزی به نام افسردگی و خودکشی، فرار از خانه، طلاق، میگرن و بی حوصلگی و رماتیسم و دیگر بیماری های با کلاس!! اصلا نایاب است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۷ 🌾استاد باسلام ..عذرخواهی میکنم وشرمنده از اینکه غذای آماده میخواهیم چون بضاعت ما اندک است و قابل عرضه نیست .... "شکر قلب،تصور نعمت است شکر زبان ،ثنای بر منعم شکربه اعضا ،رساندن خیرواحسان نمودن برجمیع بندگان او .ونگهداری ازمعصیت .مخالفت او " .کتاب چهل حدیث امام خمینی . این شکر عملی نمازاست و قربانی کردن نفس و امیال 🌴دکتر غفرانی: سلام و رحمت الهی بر شما. اینکه شما و برخی از أعضاء محترم گروه، می فرمائید: « بضاعت علمی ما اندک است و قابل عرضه نیست » ، قابل قبول نیست. زیرا تشکیل این گروه و عضویت در آن برای « *طرح هرگونه ابهام ، شک ، تردید و پرسش در زمینه مسائل خودشناسی و ازدواج و خانواده و قرآنی* » و « *تمرین گفتگوهای معمولی* (در هر سطحی و در هر زمینه ای) » و « *تمرین مباحثات ساده* » و « *تمرین تفکر* » و « *تشویق برای مطالعه و تحقیق* « است. و چون نام افراد بیشتر رمزی است (و می تواند رمزی باشد) و افراد ناشناخته می مانند، لذا هیچ ترس و نگرانی از پاسخ های اشتباه و آبروریزی و متهم شدن نیست. پس با مطرح کردن ابهامات و شک و تردیدها و پرسش های متنوع و شرکت کردن در مباحثات ، باید با تنبلی و خودسانسوری و احساس حقارت احتمالی مبارزه کرد. ضمنا اساتید عالی رتبه و پزشکان ورزیده و نظامیان بزرگواری که در گروه تشریف دارند و هموطنان عزیزی هم که در خارج از کشور و از طریق کانال تسبیح ۱ و ۲ مطالب را پیگیری می کنند می توانند با نقد یا اطلاعات یا تحلیل یا تجربیات خود ، در غنی تر شدن مباحث مطرح در گروه کمک کنند. پیشاپیش از تلاش تمام شما عزیزان تشکر می کنم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۸ 🌷با عرض سلام: آیا این مطالب در مورد نظم، انظباط، ترتیب صحیح است؟ انظباط: تدبیر کردن امری است درونی، برای هدفی ویژه. مانند روزه در عبادات و .... نظم: سازگاری و همسویی با امری بیرونی، جهت فعالیت‌های اجتماعی. مانند نماز جماعت، جمعه، حج، و.... ترتیب: مربوط به اموری است که توجه نکردن به آن موجب ایجاد بحران می‌شود. 🌿سلام و رحمت و برکات الهی بر شما ضمن تشکر از اظهار نظر شما ضبط کردن: یعنی با دو دست و با دقت چیزی را نگهداشتن. إنضباط: مراقبت دقیقی است که شخص برای تمام چیزهای (بیشتر مادی) که به او مربوط است رعایت می کند تا کمترین لطمه و آسیبی به آنها نرسد و ذره ای از آنها را از دست ندهد. نظم: قرار گرفتن دقیق و منطقی و هماهنگ أجزاء یک مجموعه در کنار یکدیگر برای انجام یک کار مشترک. مثلا: کلمات منظم، شعر را پدید می آورند. قطعات هماهنگ و منظم، ساعت و موتور را پدید می آورند. نظامیان منظم، هماهنگ با هم در نقش ها و موقعیت های مختلف، أمنیت را تأمین می کنند. ترتیب: قرار گرفتن افراد یا أشیاء بر مبنای « رتبه یا درجه یا نمره یا وزن یا قد یا حجم یا .... » به عنوان مثال: مغازه هایی که اجناس گوناگون و مختلفی را ارائه می کنند لوازم و وسائل و اجناس خود را بر مبنای « یک چیزی (مثل ریز و درشت، پر مشتری یا کم مشتری و ...بودن» مرتب می کنند. انبار قطعات یدکی هواپیماها و خودروها .... حتما « مرتب » هستند. تمام کتابخانه های کشورهای مختلف، تمام کتابهایشان را بر « مبنای یک قراردادی » مرتب کرده اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۹ (ادامه_قطرات_بارانی_۲۵۵) 🌿 اوصاف الهی: ۱- یا باطِنً فی ظُهورِه و ۲- ظاهِراً فی بُطونِهِ و مَکنونِه ۳- یا مُفَرِّقاً بَینَ النّورِ و الدَّیجور ۴- یا مَوْصوفاً بِغَیرِ کُنهْ ۵- و معروفاً بِغیرِ شِبهْ ۶- حادَّ کُلِّ محدود ۷- شاهِدَ کُلِّ مَشهود ۸- موجِدَ کُلِّ مَوجود ۹- مُحصیَ کُلِّ معدود ۱۰- فاقد کُلِّ مفقود ۱۱- لَیسَ دونَکَ مِن معبود ۱۲- اهل الکِبریاءِ وَالجود ۱۳- یا مَن لا یُکَیَّفُ بِکَیف ۱۴- لا یُؤَیَّنُ بِأین ۱۵- یا مُحتَجِباً عَن کُلِّ عَین ۱۶- یا دَیموم ۱۷- یا‌قَیّوم ۱۸- عالِمَ کُلِّ معلوم صل‌علی‌محمد‌و‌آله... 🌿 و اما حاجت‌ها: ۱, بارِک لَنا فی شَهرِنا هذا المرجب ... ۲, اسبِغ علینا فیه النِعَم ۳, اَجزِل لنا فیه الق‍ِسَم ۴, اَبرِر لنا فیه القَسَم... ۵,... و اغفِرلنا ما تعلَمُ مِنّا و ما لا نَعلَم ۶, واعْصِمنا من الذّنوبِ خیر العِصَم ۷, واکفِنا کَوافیَ قدَرِک ۸, وامنُن علینا بِحُسنِ نَظَرِک ۹, و لا تَکِلنا الی غیرک ۱۰, و لا تَمنَعنـا مِن خَیرک ۱۱, بارک لنا فیما کَتَبتَهُ لنا مِن اَعمارِنا ۱۲, واصلِح لنا خَبیئَـةَ اَسرارنا ۱۳, واعطِنا مِنک الامان ۱۴, واستعمِلنا بِحُسنِ الایمان ۱۵, و بَلِّغنا شهر الصِیام و ما بعدهُ مِنَ الایام و الاعوام یا ذاالجلال و الاکرام. آمین یا رب العالمین🙏🌱 دکتر غفرانی 🌾 أحسنت و صد آفرین و هزار ما شاء الله به شما که چه زیبا این دعای نورانی و پر نکته را برای خودتان باز و روشن کرده و به « بیان » درآورده اید. خوشا به حالتان که عیدی و رزق و روزی پر برکتی را در این ایام فرخنده رجب که ایام ولادت « مولود کعبه » است لیاقت پیدا کرده اید. و خیلی ممنون که ما را هم بر سر این سفره و این مائده معطر آسمانی دعوت کردید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۰ 🌾با سلام و وقت به خیر خدمت همه ی دوستان و آرزوی بیشترین توفیق ها در این ایام نورانی برای همه ی عزیزان 🌷استاد در دعای یا من ارجوه مدتهاست پرسشی برایم وجود داشته در اونجایی که می فرماید "اعطنی بمسئلتی ایاک جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الاخرة ، واصرف عنی بمسئلتی ایاک جمیع شر الدنیا و شر الاخرة" چرا برای خیر دنیا و آخرت دو "جمیع" جداگانه آمده ولی شر دنیا و آخرت فقط با یک "جمیع" آمده است؟ یه سؤال دیگه هم داشتم ، در یکی دیگر از دعاهای این ماه می گوییم "اللهم اسئلک بمسائلک الشریفة و وسائلک المنیفة" ، مسائل شریف خدا و وسائل منیف او چه هستند؟ حدس خودم اینه که یکی از وسائل والا به نظرم باید ائمه اطهار باشند ولی خیلی ممنون می شم که در این موارد توضیح بدید. 🌿سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. ۱ـ اینکه چرا برای « شر آخرت » کلمه جمیع « نیامده » شاید به این خاطر باشد که در آخرت، « شر » *یک چیز* بیشتر نیست و آنهم « محرومیت از عنایت الهی » است. ۲ـ « وسائل منیف »، تمام وسائل ارزشمند و والا مقام و منعطف الهی هستند که اسباب تقرب را برای انسان فراهم می آورند، بنابراین احتمال شما منطقی به نظر می رسد که چهارده معصوم صلوات الله علیهم از مهمترین مصادیق آنها باشند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۱ 🌷چطور رغبت ها را در خودمان، فعال نگه داریم و بچه هایی با انگیزه و رغبت فراوان، داشته باشیم برای من سوال شده که در ادعیه ماه رجب، مواردی داریم که از خدا برای رغبت ها مسألت می کنیم در همین ماه شبی داریم که ليلة الرغائب نام دارد در ادعیه روزانه ماه رجب داریم: *بابک مفتوحٌ للراغبین* و یا در دعای دیگر این ماه داریم : *یا من الیه المعروف طُلِب و فيما لديه رُغِب* در این ماه قرار است برای رغبت های ما چه اتفاقی بیفتد؟ ما قرار است با رغبت های خود چه کارهای انجام دهیم؟ که در این ماه این همه به آن تذکر داده شده ایم؟ 🌿می دانید که « تنها رغبت انسان عاقل و مؤمن » فقط و فقط به « خالق » خویش است. بنابراین دنبال « رغبت ها » نیستیم. پس لیله الرغائب، شب آرزوها نبود بلکه شبی بود که باید خودمان را به اوج رغبت به « حق » می رساندیم. شاید با « مناجات الراغبین » حضرت سجاد صلوات الله علیه بتوانید آن را بچشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2