eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
171 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۶/۲ ؟؟به نظر شما آیا می توان به « خداوند » ظلم کرد؟ مثلا اگر من نمازم را نخوانم ، روزه واجبم را نگیرم، حجاب و حیاء نداشته باشم، آیات خداوند را انکار و تکذیب کنم و .... آیا توانسته ام به خداوند « ظلم » کنم؟ 🌿 ضمن عرض سلام و تحیت؛ لطفا بیاندیشید که: اگر تمام مدارس و دانشگاهها، تعطیل شوند، چند نفر از دانش آموزان و دانشجویان ممکن است اعلام کنند که به « ما ظلم شده »؟ اگر معلمین و اساتید، برای « امتحانات پایان ترم »، « نیمی از کتابهای درسی » را « حذف » کنند، چند نفر از دانش آموزان و دانشجویان ممکن است بگویند: به « ما ظلم شده »؟ اگر معلمین مدارس به دانش آموزانشان بگویند، به جای درس خواندن ، بروید در حیاط بازی کنید،چند نفر از دانش آموزان احتمال دارد بگویند: به « ما ظلم شده »؟ لطفا « کلاسی » را « نام ببرید » که « تمام دانش آموزان آن » حتی برای « تأخیر معلم و کوچکترین اتلاف وقت و درس ندادن او » اعتراض کنند و « دیر آمدن و اتلاف وقت او را » ، « ظلم » تلقی کنند؟ و لطفا بفرمائید آیا در کشور فرانسه ، « قبــــل » از این پنجاه و چهار هفته اعتراض مردم « ظلم » بیشتر بوده یا « بعـــــد » از این تظاهرات؟ به چه دلیل؟
۱۶/۳ 🌿 سلام و رحمت الهی بر تمام اعضاء محترم گروه و اعضاء محترمی که در این گفتگو شرکت و اظهار نظر نمودند. بخش اول پاسخ: اینکه: « ظُلم » یعنی چه؟ و « ظالم » کیست؟ ظُلم یعنی: پشت کردن به هر چیزی از جنس « نور » که باعث در « ظُلمت » و تاریکی قرار گرفتن می شود. و چون خداوند « نور مطلق » و فقط او « حق » است، پس : ۱ـ بی إعتنایی و پشت کردن و تجاوز به « حدود الهی و تعالیم قرآنی و احکام شرعی » و به « هر حقی » (در خودش، والدین، همسر، فرزند، بستگان، دوستان، دشمنان و طبیعت ...)، « ظُلم » است: ... وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (بقره/229) ۲ـ هر گنهکاری اگر توبه نکند و تخلفش را ادامه دهد، « ظالم » است: وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ (حجرات/11) ۳ـ پس مسلمانی که « ولایت » حتی بستگان « کافر » خود را بپذیرد، « ظالم » است: وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (توبه/23) ۴ـ خودداری از « انفاق واجب »،« کفر » و « کافر، ظالم » است: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناكُمْ ...... وَ الْكافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ (بقره/254) ۵ـ هر که بر اساسِ « احکام اسلامی » (در هر زمینه ای) داوری و حکم نکند « ظالم » است : وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (45) ۶ـ هر که به خدا « دورغ » نسبت دهد « ظالم » است: فَمَنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (آل‌عمران/94) ۷ـ چون « نفسانیتِ » ما ، « حق نیست »، پس هر فرد مختاری که از « هوای نفس خودش یا دیگران » پیروی کند، قطعا « ظالم » است: وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّكَ إِذاً لَمِنَ الظَّالِمينَ (بقره/145) أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه هم می‌فرماید: « ظالم » سه نشانه دارد: ۱ـ مافوقش را نافرمانى می‌کند، ۲ـ به زیردستانش زور می‌گوید، ۳ـ ستمکاران را پشتیبانی می‌کند: لِلظَّالِمِ مِنَ الرِّجَالِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ: ۱ـ يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ، ۲- وَ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ، ۳ـ وَ يُظَاهِرُ الْقَوْمَ الظَّلَمَةَ (قصار/۳۵۰)
۱۶/۴ 🌿 بخش دوم پاسخ: آیا « ظُلم » نشانه « بد شدن جامعه جهانی در زمان ظهور » است؟ و یا « نشانة بیداری نسبی مردم جهان است؟ » عرض شد که « تمام » دانش آموزان و دانشجویان از تعطیلی کلاسها و « کم شدن کتابهای مورد امتحان » خوشحال می شوند و چون به آن اعتراضی ندارند پس « ظلمی » هم تلقی نمی شود. اما در کلاسهای « کنکور » و « خصوصی » که افراد « پول زیادی » می پردازند و « أنگیزه زیادی برای آموختن » دارند، به کمترین تأخیر و تعطیلی و کم کاری و اتلاف وقت، إعتراض می کنند، به آنها « ظلم » شده است. با اینکه طبق فرمایش قرآن، « غالب » مردم جهان به خودشان ظلم می کنند، اما وقتی می توان از « ظلم » در « جامعه » سخن گفت که « مردم »،« حق و قانون و قسط » را « بشناسند و بطلبند » ولی برای آنها « رعایت نشود ». پس تا وقتی مردم هر کشوری، « ظُلم و رفتار « غیر قانونی » و « خلاف قسطِ » افراد متکبری مثل « معاویه و یزید و شاه » را « تحمّل » می کنند و هیچ « إعتراض عاقلانه و علنی و مفیدی » ندارند، هنوز « ظلمی » صورت نــگرفته است. اما اگر مردم « ضرورت تحقق حق » و « قانون » و « قسط » را (در هر زمینه ای) بفهمند و به « ظلم حاکم » عاقلانه إعتراض کنند اما پاسخ درستی به آنها داده نشود، حالا می توان گفت « ظلم » در آن جامعه رخ داده است. پس مردم فرانسه، با اینکه قبلا هم مورد ظلم بوده اند اما اکنون که « فساد و سوء نیت حاکمان و نظام غیرمنطقیشان » را فهمیده اند و با آرامش و عاقلانه به اعتراض پرداخته اند در معرض « ظلم » واقع شده اند. (به شرط اینکه اگر همین معترضین حاکمان نالایق را کنار زدند و خودشان حایگزین آنها شدند همین نظام سرمایه داری و استکباری را دوباره پیاده نکنند.) مثلا چهل سال پیش با اینکه مردم مستضعف ایران علیه نظام طاغوتی شاه، قیام کردند اما چون برخی از آنها از « رفاه طلبی و نوکرصفتی و استکباری » بودن آن رژیم، « متنفر و منزجر » نشدند، لذا امروز بر « کاخ نشینی » و « اشرافی گری » و « تجمل گرایی» مردم افزوده شده ، پس هنوز « لایق ظهور » نیستند. پس زمان ظهور آخرین حجت الهی، زمانی است که « 99 درصد مردم مستضعف » به « حاکمیت غیرمنطقی و استکباری » آن « یک درصد افراد مستکبر و سرمایه دار و سلطه گر و قانون گریز »،« إعتراض و تنفر عاقلانه » داشته و « تشنه قسط و قانون » باشند تا از « استقرار قسط و عدل » در جهان استقبال کنند. پس این فرمایش نورانی رسول أکرم صلی الله علیه و آله که فرمودند: هر وقت زمین پر از « ظلم » و « جور » شود آخرین ما می آید و آن را پر از « قسط » و « عدل » می کند ، حکایت از این دارد که جامعه بشری هر روز بیدارتر ، عاقل تر ، بصیرتر ، فهیم تر می شوند. و این با آن برداشت غلط و ابلهانه برخی که « ظلم » را به « فساد » تحریف می کنند خیلی فرق دارد. از نظر آنها باید به فساد کمک کرد و « هیچ پرچمی برای بیداری مردم نباید برافراشته شود.» اما طبق نظر حضرت امام رحمه الله علیه ، « منتظر حقیقی » افرادی هستند که برای « زمینه سازی ظهور » از « مستضعفان جهان » حمایت می کنند و برای « بیداری آنها » بسیار تلاش می کنند. که جمهوری اسلامی چنین مقصد روشنگرانه ای را دنبال می کند امیدوارم توانسته باشم مطلب را روشن کنم.
۱۶/۵ 🌿استاد محترم .فرمودید .از نشانه های ظالم ......نافرمانی از مافوق ...است طبق فرمایش حضرت امیر علیه السلام ..لطفا توضیح بیشتر بفرمایید .شامل چه مافوقی میشود؟ 👈 أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند: لِلظَّالِمِ مِنَ الرِّجَالِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ وَ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ وَ يُظَاهِرُ الْقَوْمَ الظَّلَمَةَ احتمالا « هر عاقل تر » از ما می شود « ما فوق » ما. مثل: نافرمانی با « عقل » خود ما، یا با بعضی از والدین، یا با بعضی از همسران، یا با رهبری منصوب الهی و ... البته خوب است به این نکته هم توجه کنیم که این سه نشانه را برای ظلم « مردان » فرمودند. اما نشانه ظلم برای « بانوان » چیست احتمالا حضرت نخواستند « مقام والا و آسمانی زن » خدشه دار شود.
۱۶/۶ 🌿 أعضاء محترم گروه؛ من از شما عزیزان انتظار دارم تا با خواندن دقیق بخــــــش دوم پاسخــم، « یک پرســـــش زیبا و مهم » از جانــــب شـــــــــما دریافــــت کنم. اللهم ارزقنی ؟؟ استاد چه ویژگی هایی در این ۳مورد هست که بانوان از آنها منصرفند؟! 👈 وقتی ایشان نفرمودند یعنی دیگران هم بهتر است ورود نکنند. ؟؟ سوال دیگری که از حضورتان داشتم .....ببخشید مثلا در مورد جامعه خودمان اینکه در دولتی که میلیاردها دزدی و اختلاس را از صندوق ارزی و بیت المال جایز دانسته و کسری بودجه را از مابه التفاوت پول سوخت از جیب ملت جبران می کند ..اگر مردم اعتراض نکنند ظلم است؟ 👈 با سلام خودکرده را تدبیر نیست مردم باید نتیجه انتخاب خود را ببینند. تحمیل ابو موسی اشعری و طلبکاری از علی منطقی نیست به نظر شما نقش و مسولیت مادران و همسران و دختران و خواهران این مسولین نالایق و دروغگو و رذل و خبیث چیست؟ بزرگترین ظلم برای بانوان اهل ایمان غفلت از جهادهمسرداری و رهاسازی نفسانیت حیوانی شوهرانی است که خیلی زود زمینی میشوند.
۱۶/۷ ؟؟ استادگرامی شما از روی کتاب لغت خاصی معانی کلمات قران را بررسی میفرمایید ؟ من فقط التحقیق دارم الان هم که قسط را مطالعه کردم چیز خیلی خاصی به نظرم نیامد و تکلیفم در برابرش روشن نشد! 👈 پس مطالبه افراد متدین از سخنرانان و مدرسین و علما باید تبیین قسط باشد و باید با طرح مطالب فرعی و نامناسب مخالفت کنند. قرآن تبیان کل شی است باید منبع اصلی خود قرآن باشد. این ظلم بسیار بزرگی است که امروز اکثر مسولین و مردم دوست دارند از قاسطین باشند و از قاسطین حمایت کنند اما از مقسطین نباشند و قسط را اقامه نکنند.
۱۷ 🌷 سلام استاد عزیز از مطالب و فرمایشات دقیق‌ و زیباتون ممنونم خدا رو شکر از صحبت هاتون خیلی چیزها رو یاد گرفتم از حضورتون یک سوال دارم تکلیف دختری که هنوز ازدواج نکرده و در بهترین رشته و دانشگاه تحصیل کرده و استعداد خیلی زیادی دارد چیست؟ در حالیکه خودش هم تمایلی به کار کردن نداره و میخواد به مهمترین نقش و وظیفه اش به عنوان یک زن بپردازد. از طرفی مادرش مدام اصرار میکنه که باید سر کار بری و ازت راضی نیستم تا موقعی که سرکار نرفتی... و خود فرد و دیگران سرزنش میکنند که با این همه زحمتی که برای رسیدن به این درجه علمی در این دانشگاه کردی چرا بیکاری و هیچ استفاده ای ازش نمیکنی؟ واقعا سر در گم است که آیا اگر کاری نکند این همه سال عمرش را تلف کرده و بی ثمر بوده؟ با وجود امر به اطاعت از پدر و مادر تکلیفش چیست؟ فعلا که مجرد است به عنوان یک زن باید مشغول به چه کاری باشد؟ آمادگی برای ازدواج یا چه؟ 🌿 با سلام و احترام به خانم.... اینکه فرمودید: مادرتان و به دنبال ایشان دیگر بستگان به شما اصرار می کنند که باید در جایی « اشتغال » پیدا کنید، مشکل رایجی است که بسیاری از دختر خانم ها با آن مواجه اند و فشار و زخم زبان زیادی را تحمل می کنند. اما اینکه نوشته اید: « اطاعت از پدر و مادر » واجب است » ، درست نیست. قرآن می فرماید اگر والدین شما را به کاری « شرک آلود » واداشتند، آنها را اطاعت « نکنید ». پس اطاعت از آنها مشروط است به اینکه أمر و نهی آنها خلاف عقل و شرع نباشد که در آنصورت شما در واقع ، حکم عقل و شرع را اطاعت کرده اید نه حکم آنها را. اما اینکه چه باید کرد؟ باید بدانید که متأسفانه والدین و خصوصا مادرها و مخصوصا مادران به ظاهر مذهبی که معمولا هیچ برنامه ای برای رشد و تعالی خودشان ندارند و « جهادهمسرداری » را هم برای خود ضروری و واجب نمی دانند و اصلا قبول ندارند، تحت تأثیر إلقائات روانشناسان، « مختار » بودن فرزندان و « ولایت پدر » را هم « باور » ندارند و لذا با اصرار می خواهند خودشان را به فرزندانشان « تحمیل » و در کار آنها « دخالت مستقیم » داشته باشند. لذا در جلسه دوم عرض کردم که هر جوانی برای جدا و مستقل شدنش ابتدا بایـــــد در مرحله اول: خودش را به عقلانیت و بلوغ و معرفت دینی و ادب و نشاط لازم برساند، و در مرحله دوم، بایـــــــد والدینش را عاقلانه و مؤدبانه و صبورانه برای جدا و مستقل شدنش ، از هر نظر آماده کند. اینکه نوشته اید: « سر در گم شده ام » حکایت از این دارد که بلد نیستید با والدین نسبی خود به طور منطقی و مؤدبانه و به دور از ناراحتی و پرخاش و بداخلاقی گفتگو و آنها را إقناع کنید در این صورت در فردای ازدواج با والدین سببی خود هم نمی توانید تعامل سازنده ای داشته باشید. پس بکوشید: ۱ـ برای خودشناسی، ۲ـ فهم معنی زندگی و شناخت اصول و مبانی زندگی، ۳ـ فرق ازدواج « اسلامی » با ازدواجهای رایج، تلاشی کنید تا ابتدا برای خودتان و برای والدینتان روشن شود که « جهادهمسرداری » ، شغل بسیار مهمتری نسبت به مشاغل پزشکی، مهندسی، معلمی، استادی، خدماتی، منشیگری، فروشندگی .... است. اگر شهردار یا استاندار در یک « اتاق » کار می کنند یک کدبانو در یک « خانه » شاغل است و کار می کند اما می تواند « خانه دار = سرایدار » نباشد و « همسرداری و خانواده داری » کند. جالب و دردناک اینکه برای این مادران از خودغافل مهم نیست « رشته تحصیلی » دخترشان چیه فقط می خواهند دخترشان در جایی شاغل باشد و درآمد داشته باشد حتی مثلا در فروشگاههای « زنجیره ای !!!؟؟؟) قفسه تمییز کند. متأسفانه مادران به ظاهر مذهبی، این نظر خدا که غذا و پوشاک و مسکن و رفاه و أمنیت زن به عهده مردان یا دولت است را قبول ندارند و دوست دارند برای خرید یک لنگ جوراب دستشان پیش شوهرشان دراز نباشد و از او برای مخارجشان التماس نکنند. در حالی که اگر زنان « هنر زن بودن » را با محارمشان به درستی تمرین کرده باشند بدون التماس می توانند کاری کنند که شوهرشان تمام امکاناتش را بدون کمترین منتی و با افتخار در اختیار آنها بگذارد. در هر حال خداوند این والدین در هر حال محترم را در اختیار شما قرار داده تا با آنها خودتان را « ورزیده » کنید و جالب اینکه فردا هم فرزندان شما همین مصیبت را با خود شما خواهند داشت. انسان، هرقدر بالغ تر، عاقل تر و با اراده تر و مومن تر می شود رفتارش متعادلتر، زیباتر، مؤدبانه تر و توقعاتش کمتر و خلاقیت و ابتکار و شیرین زبانی و قدرت نفوذش بیشتر می شود. ازدواج، مسابقة عقل‌آزمايي است نه بخت‌آزمايي. دنیا ، محل « آزمایش است نه آسایش ». هر صورتی با لبخند زیباتر است. لایق ستایش، محتاج ستایش نیست.