eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
171 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
... مادر دو دختر نوجوان هستم . علاقه به ادامه تحصیل دارم آیا *شوهر* هم دارید؟ یا فقط دو دختر دارید؟ نظر شوهرتان چیست؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
مثلا چگونه تفریحی داشته باشیم از نظر شما که اتلاف وقت نباشه؟ تصور شما از *تفریح* چیست؟ و روزهای جمعه خود را چگونه می‌گذرانید؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۹۸۹۳ #پرسش فرزند چهارم ما که دختر هست و سه ماهه هستند دچار سندروم داوون می‌باشد پد
اگر در سونوگرافی متوجه این بیماری فرزند خود می‌شدند، آنوقت تکلیف چه بود؟ احتمالا اقداماتی را می‌توانستند انجام دهند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
733028097_-1098211331.pdf
186.4K
پاسخ به چند پرسش یکی از عزیزان. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۹۹۰۶ پاسخ به چند پرسش یکی از عزیزان. 👈واژه: #عقلانیت #غفلت #غرور 🔻 ما را می توانید
با سلام و احترام و تشکر از پرسشهای ناب شما و عذرخواهی از اینکه امروز نوبت به پاسخ شما رسید. پرسش اول: ممکن است انسان فساد کند و باورش این باشد که کار صالح انجام میدهد؟ پاسخ: قطعا خیر، اگر انسان فرق صالح و فساد و مجاز و غیر مجاز و زیبائی و زشتی و حق و باطل را تشخیص ندهد و نفهمد هرگز مختار و مسئول و مکلّف نخواهد بود و از کارهای خوب خود خشنود و از کارهای غیر مجازش احساس پشیمانی نمی کند و والدین و دادگاه های همه کشورها افراد خاطی را بازخواست و محاکمه و تنبیه و مجازات نمی کنند. پرسش دوم: اگر امکان آن وجود دارد پس نقش عقل و سایر قوای هدایتگر درونی انسان چه میشود؟ پاسخ: عقل مانند تستر ماشین و هواپیما و مانند دستگاه دیاگ فقط تشخیص دهنده انحراف و تخلف انسان است اما او را مجبور به اطاعت از تشخیص خود نمی کند. پرسش سوم: آیا ممکن است بطور کامل این قوا تعطیل شود تا جایی که انسان کار بد خود را خوب بپندارد؟ پاسخ: قطعاً خیر؛ کار فطرت عقل و فطرت قلب هرگز تعطیل نمی شود. مانند هشداری که خودرو برای سرعت غیر مجاز پیوسته اعلام می کند حتی اگر راننده به آن بی توجهی کند که اگر عقل و فطرت تعطیل شدنی بودند، انسان از مختار و مکلف و انسان بودن خارج میشد و دیوانه و سفیه و حیوان محسوب میشد و افراد فراوانی مانند: حُر بن ریاحی، آوینی، مالکوم ایکس از گذشته زشت خود توبه نمی‌کردند و متحول نمی شدند. لذا قرآن می فرماید: ... فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ... روم ۳۰ پرسش چهارم: علل و عوامل این تغییر خطرناک چیست؟ پاسخ: اگر انسان در طفولیت اول خود متوقف بماند و با ظاهربینی اسیر دنیا شود جذابیت های دنیا، *عقلانیت* او را مغلوب حواس و هوس و نفسانیت او می کنند و او از بصیرت، تفکر، شعور خود بهره نمی برد و در آن صورت دستگاه محاسباتی فرد خطا می کند و او تابع وهم و خیال خود می،شود و فریب هر سراب و آب نمائی را می خورد و دنبال نشانی غلط و أنداد می رود که به آن *غرور* میگویند. ... قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لَکِنْ لَا یَشْعُرُونَ بقره ۲۱ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ ...بقره ۲۶۱ ... فَال تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیاةُ الدُّنْیا وَ لا یَغُرَّنَّکُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ.‌لقمان ۳۳ خداوند در معرفی عوامل اشتباه می فرماید: زُیِّنَ لِلْمُسْرِفینَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ. یونس ۲۱ زُیِّنَ لِلْکافِرینَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ. أنعام ۱۲۲ زُیِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ ... غافر۳۷ زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَ اتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ محمد ۱۴ زُیِّنَ لِلَّذینَ کَفَرُوا الْحَیاةُ الدُّنْیا ... بقره‌ ۲۱۲ زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ ... آل عمران ۱۴ حضرت أمیر المؤمنین صلوات الله علیه هم در بیان علت *غفلت* می فرمایند: اَلْخَائِنُ مَنْ شَغَلَ نَفْسَهُ بِغَیْرِ نَفْسِهِ ... غرر الحکم/جلد۱/ ۴۵۲۱۸۳ فَمَنْ شَغَلَ نَفْسَهُ بِغَیْرِ نَفْسِهِ تَحَیَّرَ فِی الظُّلُمَاتِ ... )خطبه ۱۵۷ پرسش پنجم: آیا آلوده بودن به خود برتربینی و غرور و تصور رستگاربودن، توسط خود انسان کشف نمی شود؟ تا انسان باورش نشود که در حال فساد است نه اصلاح؟ پاسخ: بله، انسان مثل هر راننده و خلبانی اگر مست و مسخ نشده باشد می تواند به خطا و قصور و تقصیر خود پی ببرد و پشیمان شود و خود را ویرایش کند و از دوربرگردانها برگردد. زیرا خدای مهربان آنقدر به انسان عشق می ورزد که در هیچ شرائطی او را تنها و رها نمی گذارد و با عوامل مختلف از درون و بیرون او به او هشدار می دهد و با او إتمام حجّت می‌کند: ... اسْتَهْوَتْهُ الشَّیاطینُ فِی الْأَرْضِ حَیْرانَ لَهُ أَصْحابٌ یَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ... أنعام‌ ۷۱ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
جایگاه حضرت ابراهیم که به مقام امامت رسید بالاترهست یا جایگاه حضرت جواد نزدخدای متعال سلام و رحمت الهی بر شما برادر عزیز و محترم. ۱ـ *ذهن* انسان در این جهان *پر ازدحام* دائما با *پرسش‌های فراوانی* نسبت به هر چیزی *درگیر* می‌شود. اما چون *فرصت* انسان *بسیار کم* و لحظات عمر او *بسیار ارزشمند* اند لذا باید *فقط* پرسشهائی را دنبال کند که اولا: پاسخ آن برایش *مفید* باشد و *اطلاعات عمومی* نباشند، ثانیا: باید دنبال پاسخهای *مستدل* و *مستند* باشد تا با آنها دچار *انحراف شناختی* نشود. ۲ـ از منظر قرآن *همه* أنبیاء و مرسلین، *درجات خاص خود* را داشته‌اند: *وَ لَقَدْ فَضَّلْنا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلى‏ بَعْضٍ* (إسراء/۵۵) *تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ* (بقره/۲۵۳) ۳ـ در همه آفرینش، فقط *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم *مظهر رسول أعظم* صلی الله علیه و آله و همگی *نور واحد* اند و از *شأن خاصی* دارند اما به خاطر *شرائط زمان خود* هر کدام بروزات و ظهورهای مختلفی داشته‌اند. ۴ـ پس به خاطر *تبعیض* در آفرینش، هر مخلوقی *منحصر به فرد* است لذا هیچکدام از آنها قابل *مقایسه* با دیگری *نیست.* ۵ـ با اینکه *حضرت ابراهیم* صلوات الله علیه *مقام امامت* داشتند و *حضرات أئمه أطهار* صلوات الله علیهم نیز *مقام امامت* داشتند اما *مراتب امامت و ولایت* آنها با هم *برابر نیست* و *نباید* مورد *مقایسه* قرار بگیرند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۹۸۸۰ #پرسش آیا ما می توانیم به همه چیز حسن ظن داشته باشیم؟ حسن ظنِ بیش از اندازه ،
حسن ظن به معنای اینکه ، هیچ گاه نسبت به عمل دیگران بدبین نباشیم و دیگران را قضاوت نکنيم ، حتی در مورد اشتباه کردن فرزندان و همسر سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ انسان *مؤمن* باید *همیشه* به *خداوند* و *نظام آفرینش* حسن ظن داشته باشد و در هیچ شرائطی *ناامید* نشود. ۲ـ اما *حسن ظن* به *مردم* به *وضع غالب* در جامعه بستگی دارد. ۳ـ به فرمایش *حضرت أمیرالمؤمنین* صلوات الله علیه، اگر *صلاح* بر *فساد* در جامعه *غلبه* داشته باشد، *باید* نسبت به همه *خوش‌بین* بود، اما اگر *فساد* قوت غالب جامعه باشد *نباید* ساده‌لوحانه به *بدرفتاری* دیگران *حسن ظن* داشت. ۴ـ *حضرت امیرالمؤمنین* صلوات الله علیه می‌فرمایند: *إِذَا اسْتَوْلَى الصَّلَاحُ عَلَى الزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ ثُمَّ أَسَاءَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ وَ إِذَا اسْتَوْلَى الْفَسَادُ عَلَى الزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ فَأَحْسَنَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ فَقَدْ غَرَّرَ* وقتی صلاح و نیکى مردم را در بر دارد اگر فردی گمان بد به دیگرى ببرد که از او گناهى آشکار نشده (به او و به خود) ستم کرده اما وقتى *فساد* بر زمان و اهل آن غالب شده، هر که به دیگرى گمان خوب ببرد، قطعا خود را *فریب* داده است. ۵ـ البته در زمان غلبه فساد بر صلاح گر چه خوش‌بینى ساده‌اندیشى است و نباید *بدون دلیل* به مردم اعتماد کرد، اما بر مبنای *ظن و گمان* نیز نباید مردم را قضاوت و محکوم کرد زیرا قرآن می‌فرماید: *إنَّ الظَّنَّ لایغْنى مِنَ الْحَقِّ شَیئا* یعنی: ظنّ و گمان هرگز جاى حق و حقیقت را نمى گیرد. (نجم/۲۸) ۶ـ در این گونه موارد نیز باید از هر دو جهت *احتیاط* را حفظ کرد و بدون تحقیق و بررسى اقدامى نکرد. زیرا *حضرت امیرالمؤمنین* صلوات الله علیه مى‌فرماید: *لَیسَ مِنَ الْعَدْلِ الْقَضَاءُ عَلَى الثِّقَةِ بِالظَّنِّ* داورى با اتکا به ظن و گمان از عدالت به دور است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
2117148417_-5565319.pdf
220.3K
با سلام و احترام. لطفا از اظهار نظر مضایقه نفرمائید. 👈واژه: ۳۹ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
با سلام و احترام. لطفا از اظهار نظر مضایقه نفرمائید. هرجمعه، یک دقیقه با وحی: شماره: ۳۹ *بیشترین ابراز شرطِ تقرّب به کمال مطلق و بارگاه الهی است.* ابتدا باید بدانیم که به فرموده حضرت رسول أعظم صلی الله علیه و آله، دنیا، مزرعه است. و به فرموده قرآن، در این مزرعه، خداوند، زارع است، پس انسان، زرع و مانند گیاه است: ... نَحْنُ الزَّارِعُونَ. واقعه ۶۴ وَ اللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً نوح ۱۷ خدا شما را مثلِ گیاه در زمین رویانید. پس تکلیفِ انسان در این مزرعه مثل هر گیاهی خودشکوفائی و داشتن بیشترین *ابراز* است. لذا در دعای زیبای کمیل از خداوند تقاضا می کنیم که: یا رَبِّ ...؛ قَوِّ عَلى خِدْمَتِكَ جَوارِحى ... حَتّى ... وَ أُسْرِعَ اِلَیْکَ فِى الْبارِزینَ ... ای ارباب؛ مرا برای خدمت به خودت قوّت ببخش ... تا ... در میانِ ابرازکنندگان به نزد تو، در ابراز پیشتاز باشم ... لذا ارزشمندترین کلمه کلیدی قرآن و مقصدِ انسان در دنیا، جَهاد و جِهاد است: وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجاهِدینَ مِنْكُمْ وَ الصَّابِرینَ وَ نَبْلُوَ أَخْبَارَکُمْ محمّد ۳۱ و حتماَ شما را دائماً مى آزماییم تا مجاهدان و صبوران شما را بشناسیم و عملکرد شما را بررسی کنیم. جَهاد و جِهاد برای بهبودی و بِه بودن است و به معنی قِتال و کُشت و کشتار نیست. جَهاد و جِهاد تلاش برای متخلّق به اخلاق الهی شدن و رسیدن به زندگی متعالی است. لذا بخشش و إیثار جهاد است، تلاش برای خانواده، جهاد است، همسرداری جهاد است. مبارزه مؤمنانه و مجاز با: جهالت، شرک، کفر، نفاق، ناحق،ّ تفرقه و هوای نفس جهاد است. بداخلاق نبودن، ظُلم نکردن، کینه نداشتن و مبارزه با رذائل نفسانی، جهادِ أکبر است، .... پس جهاد برای مال دنیا نیست، برای کشورگشائی نیست، برای سلطه گری نیست، پس مؤمنِ مجاهد در بیرون با جهاد فی سبیل الله برای حاکمیت ارزشهایِ الهی و برافراشته شدن پرچم حقّ در جهان و در درونِ خود برای جهاد فی الله بسیار می کوشد. قِتال هم باید جهادِ اصغر باشد، متأسفانه بسیاری از طلحه و زبیرها کنار حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و کنار حضرت أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه، قِتال کردند اما مجاهد نشدند. لذا مؤمنینِ مجاهدی که بروز و ظهور حداکثری دارند با مؤمنینِ رسوب کرده،‌ برابر نیستند: لا یَسْتَوِی الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنینَ غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ وَ الْمُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ ... )نساء ۹۵ خدایا؛ ما را در جهادِ اصغر ، جهادِ أکبر ، جهادِ کبیر ، جهادِ تبیین ، جهادِ فی سبیل الله و جهادِ فی الله یاری و موفّق فرما. بَلْ مَتَّعْنا هؤُلاءِ وَ آباءَهُمْ حَتَّى طالَ عَلَیْهِمُ الْعُمُرُ أَ فَلا یَرَوْنَ أَنَّا نَأْتِی الْأَرْضَ نَنْقُصُها مِنْ أَطْرافِها أَ فَهُمُ الْغالِبُونَ أنبیاء ۴۴ 👈واژه: ۳۹ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد در صوتشون می فرمایند خدا هیچی به ما نبخشیده و امانت است،وکلماتی مثل اعطی و اتی و هبه که در قران آمده هیچ کدام به معنای بخشش نیست. اینکه وقتی میگیم خدایا گناه ما رو ببخش، اغفرلنا یا وارحمنا، این چطوریه ، چگونه معنی کنم؟ نمی تونم رابطه این کلمات باهم پیدا کنم ... سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ *همه* زبانهای *غیر عربی* کمبود کلمه دارند لذا کلمات *أعطی* و *أتی* و *هبه* و *غفران* و *رحمان* و چند کلمه دیگر را در فارسی فقط با *بخشش* می‌توانیم ترجمه کنیم در حالی که معانی آنها هیچکدام از آنها به معنای *واگذاری مطلق* نیست بلکه هر کدام *کاربرد خاصی* دارند. ۲ـ خدایا ما را *ببخش* و *بیامرز* یعنی: خطاها و گناهان گذشته ما را ندیده بگیر تا از امروز دیگر مرتکب آنها نشویم. اما آنها *حذف* نمی‌شوند لذا اگر باز هم آنها را تکرار کنیم بر آن *سوء سابقه* اضافه می‌شود. ۳ـ طبق دعای *کمیل* تنها *مِلک* ما *دعا* است. ۴ـ در آیه *آخر سوره فرقان* قرآن می‌فرماید: اگر انسان *دعا* نداشته باشد از عنایت الهی برخوردار نمی‌شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۹۹۱۲ #پرسش استاد در صوتشون می فرمایند خدا هیچی به ما نبخشیده و امانت است،وکلماتی مث
در دعای کمیل منظورتون اونجا که می فرماید و امرتهم بدعائک ... ؟ یا سریع الرضا ارحم من لا یملک الا الدعا. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۹۸۹۲ #پرسش آیه رب ناس،ملک ناس،اله ناس در سوره ناس را لطف می کنید توضیح دهید #پاسخ
فقط دررهمین حد که یعنی پروردگار آدمیان، پادشاه آدمیان ،معبود آدمیان است منظور ومفهوم را متوجه نمی شوم لطفا در اینترنت بنویسید: *ناس ۱* معمولا *اولین* گزینه *تفسیر نور آقای قرائتی* خواهد بود از آنجا استفاده کنید. 👈واژه: ۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2