#قطرات_بارانی_۱۱۹۰
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۱۸۹
با سلام و احترام و تشکر از افراد محترمی که به *پرسش دومین موکب اربعینی* ما پاسخ دادند.
*پرسش دوم* این بود:
*آیه ۹۷ سوره إسراء* با ما چه می گوید؟ وقتی که می فرماید:
*وَ نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى وُجُوهِهِمْ* (برخی از مردم را در قیامت بر چهره هایشان محشور می کنیم.)
*پیامِ احتمالی* این کریمه اینست که:
وقتی *عصای* حضرت موسی علیه السلام به *حیوان بزرگ و قوی* تبدیل شد و سحر ساحران را بلعید، خداوند با آن عصا، *این پیام* را به ما داد که: تمام عناصر جهان، علاوه بر این *صورت ظاهری،* هر کدامشان، *صورت و سیرت دیگری* هم دارند.
انسان هم به عنوان یکی از عناصر جهان، می تواند *دو چهره و دو صورت* داشته باشد.
اما چون انسان مخلوقی *مختار* است پس علاوه بر این *صورت و چهره خاکی و مادی و فیزیکی،* او می تواند یک *چهره بسیار زشت و هولناک حیوانی* و یا *یک چهره بسیار نورانی و زیبای انسانی،* هم برای خودش بسازد.
پس تمام افراد بشر در قیامت یا *خوش چهره و خوش سیما* و یا *بد منظر و بدچهره* اند:
خصوصیات افراد *خوش چهره* عبارتست از:
*أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ، الَّذينَ ابْيَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفي رَحْمَتِ اللَّهِ هُمْ فيها خالِدُونَ، الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُريدُونَ وَجْهَهُ، أَقيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ ادْعُوهُ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ، وَجيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ، عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ، صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ، سيماهُمْ في وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ، َعْرِفُ في وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعيمِ، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناعِمَةٌ.*
به استناد آیه ۸۸ سوره قصص: افراد *خوش چهره* تمام *توجهشان در تمام لحظات زندگی فقط به خداست:* وَ لا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ *كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ*
و تمام تلاششان *وجیه* شدن در پیشگاه الهی است: ذلِكَ خَيْرٌ لِلَّذينَ *يُريدُونَ وَجْهَ اللَّهِ* وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ، إِلاَّ ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلى، *إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ* لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً.
خصوصیات افراد *بدچهره* عبارتست از:
*الَّذينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ، الَّذينَ كَسَبُوا السَّيِّئاتِ جَزاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِها وَ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ما لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عاصِمٍ كَأَنَّما أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِماً أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ، إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا، إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبينُ، تَلْفَحُ وُجُوهَهُمُ النَّارُ، مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ، تَرَى الَّذينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَ لَيْسَ في جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْمُتَكَبِّرينَ، سيئَتْ وُجُوهُ الَّذينَ كَفَرُوا، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ باسِرَةٌ، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خاشِعَةٌ، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ عَلَيْها غَبَرَةٌ*
لذا *مؤمنین* به فرمان أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه، هنگام *وضو* گرفتن به خداوند عرض می کنند:
*اَللّهُمَّ بَيِّضْ وَجْهى يَوْمَ تَسْوَدُّ فيهِ الْوُجُوهُ وَ لا تُسَوِّدْ وَجْهى يَوْمَ تَبْيَضُّ فيهِ الْوُجُوهُ*
خدايا چهره ام را سفيد كن روزى كه چهره ها سياه مى شوند و چهره ام را سياه مكن روزى كه چهره ها سپيد مى شوند. آمین یا رب العالمین.
🍃واژه: #اسراء_۹۷
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۱۹۱
با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.*
خوشا به حال آنان که این روزها می کوشند *با کاروان موحدترین بندگان خدا،* خودشان را *همراه* و حداقل با *نصب پرچمی* بر سر در منزلشان *اعتراض و بیزاری* خود را از *اسلام اموی و عثمانی و آمریکایی و انگلیسی و اسلام تحجری و تکفیری و کاخ نشینی* نشان دهند.
*سومین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست که:
قرآن در *آیه ۳۴ سوره حضرت إبراهیم* (صلوات الله علیه) می فرماید:
*وَ آتاكُـمْ مِنْ كُــلِّ ما سَأَلْتُمُــوهُ* (از هر آنچه خواسته اید به شما داده شده است.)
لطفا با مراجعه به تفاسیری که در اختیار دارید یا با جستجو در اینترنت، بیاندیشید و به اختصار بفرمائید:
این: *كُـــلِّ ما سَأَلْتُمُـــوهُ* *کــــو؟* و *کجـــاست؟*
*حی علی التفکّر*
🍃واژه: #ابراهیم_۳۴
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۱۹۲
#پرسش
اگر ممکن است کتاب یا مستندی در باب سیاست های استعماری غرب علیه زن و همین طور مسائل زنان در غرب معرفی میفرمایید؟
#پاسخ
الآن موردی را به خاطر نمی آورم.
اما وقتی *مقام و الای زن* در دانشگاه و حوزه مردان و حتی حوزه بانوان و نماز جمعه و مسجد ما اصلا بیان و تبیین *نمی شود* و *مفاتیح الجنان* با آن حجم زیادش، توفیق نداشته *حتی یکبار* از حضرت *زینب کبری* سلام الله علیها نام ببرد و خلاصه *شأن و مقام و عظمت وجودی زن* برای مسلمانان روشن نیست، چگونه ممکن است شخصی توانسته باشد *اهداف استکبار علیه بانوان* را به درستی بشناسد و آنها را در کتابی بیان کند؟
لذا پیشنهاد می کنم خود شما بانوان همت کنید و *مهمترین اهداف و خطوط سیاسی استکبار شیطان صفت علیه مقام گرانقدر بانوان* را در قرآن بیابید و آنها را تبیین و به زبان شیرین و هم فهمی مطرح کنید.
مثل آیه ۱۰۲ سوره بقره، مهمترین اهداف شیاطین را افشاء کرده است.
و مثل آیاتی که می فرماید: *تمام فراعنه تاریخ* دختران و زنان را (برای التذاذ جنسی و استفاده ابزاری) *استحیاء* می کردند و الآن هم همان روال در تمام کشورها جاری است .......
🍃واژه: #زن
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۱۹۳
#پرسش
با توجه به مطالب متقن شما ، دعا از سمت خداوند به سوی بنده است . چون خداوند همیشه علو رتبه نسبت به بنده دارند.
#پاسخ
عرض شد:
۱ـ هر *ارتباطی،* از *بالا به پائین* و از *دارا به نادار* و از *قوی به ضعیف* .... است.
۲ـ و انسان *چیزی دارد* که خداوند آن را *هرگز ندارد* ، *اصلا ندارد،* حتی *یک ذره هم ندارد.*
۳ـ و انسان هم، *فقط همین یک سرمایه* را دارد و آن *نیاز* و نیازمندی است. او، سر تا پا، *نیاز و احتیاج و سئوال* است.
۴ـ پس دعا از سوی مخلوق به خالق است و انسان با *دعا* های خود، *نیاز* خودش را به آن *بی نیاز مطلق* ابراز می کند.
۵ـ خداوند نیز با *إجابت تمام دعاها* ، *بی نیازی* خودش را *إثبات* می کند و *غنی بودن* خود را به نمایش می گذارد.
🍃واژه: #دعا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۱۹۴
#پرسش
....این دو آیه قرآن هست
بله بنده میدونم جواب بدی را با خوبی بدم و انتظار نداشته باشم از طرف مقابل ولی آخه نمیشه که دائم بخوای سر هر چیزی منت این واونا بکشی
اون بنده خدا که گفتم همچنان با بنده قهره سر هیچی
اصلا هم با هم صحبتی نداشتیم ولی مدام داره به همه گله میکنه
من واقعا با همچین شخصیتهایی نمیدونم چطور برخورد کنم خسته شدم از این سبک رفتاریشون
#پاسخ
۱ـ چرا آن دو آیه را ترجمه نکردید؟
قرآن در آنجا می فرماید: *رفتار زیبا* با *رفتار زشت* برابر نیست، (پس با افراد بدرفتار) چنان با *نیت زیبا و رفتار زیبا* برخورد کن که اگر میان شما دو نفر حتی *عداوت و دشمنی و بدخواهی* هم بود، (با برخورد زیبای شما) بشوید *دو دوست بسیار گرم و صمیمی.*
و بلافاصله قرآن می فرماید: *البته شما نمی توانید* (چنین اخلاق و رفتار جذابی داشته باشید) مگر اینکه *بسیار صبور* باشید.
و بلافاصله باز قرآن می فرماید: *البته* شما چنین صبر و حوصله و *رفتار صبورانه ای ندارید* مگر اینکه *دارای حظ عظیم* باشید. (و مزه این تحول زیبا را چشیده باشید و ارزش این کار بزرگ در پیشگاه الهی را بدانید و باور کرده باشید.)
۲ـ خانم محترم؛ شما از کجا فهمیدید که از آن شخص مقابل خود، *بزرگتر* هستید؟
آیا شما هم مثل بسیاری از مردم، *سن زیاد،* یا *قد بلند،* یا *صدای بلند،* یا ... را نشانه و ملاک و معیار *بزرگی و بزرگتری* می پندارید؟
ظاهرا فقط *میزان فهمیدگی و بزرگواری و رفتارهای عاقلانه و منطقی و هنرمندانه* ملاک *بزرگی و بزرگواری* است.
۳ـ قرار نیست دائما *منت کشی* کنید اما اگر *خورشید* هستید باید دائما *بر همه بتابید* و همه جا را روشن کنید و اگر *ابر* هستید دائما و *بر همه ببارید* و اسباب *رویش* هر استعداد پنهانی را فراهم آورید.
۴ـ ظاهرا شما به دلیل *آمادگی نداشتن* هنوز *ازدواج نکرده* و *هنر آرامش آفرینی* شما هنوز *فوران* نکرده است و از این *حساسیتها و زودرنجی های کودکانه* نجات پیدا نکرده اید.
۵ـ ما به عنوان مسلمان و پیرو *رسول أکرم* و *أئمه اطهار* صلوات الله علیهم، باید خودمان را به *اخلاق اسلامی* مزین و آراسته و *تمرین صبر* کنیم تا بتوانیم *پرچم حق* را در سراسر جهان برافراشته کنیم.
امیدوارم در *اصلاح تحلیل و نگاه و گفتار و رفتار و اخلاق خود* بر مبنای *قرآن* موفق باشید.
🍃واژه: #حظ عظیم
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۱۹۵
#پرسش
میخوام بدونم چه طور باید از این صحبتای شما را در زندگی اجرا کرد
طوری که قابل احترام باشی شخصیتت از بین نره و اون طرف هم بی خیال بشه
#پاسخ
تا زمانی که انسان، *قدر و قیمت و مقام والا و سیادت و کرامت ذاتی خودش را به درستی نفهمد،*
و تا زمانی که انسان، *معنای درست شخصیت* را نداند و *صاحب شخصیت عقلانی و آسمانی نشود،*
و تا زمانی که انسان به تمام *باورها و اندام و توانایی ها و امکانات خود،* با تمام وجود *احترام* نگذارد و برای خودش، *محترم* نباشد،
حتما برای دیگران هم *محترم* نخواهد بود و *احترام تصنعی* دیگران هم هرگز به او *شخصیت* و *آرامش* و *احساس خوشایند* نمی دهند.
خلاصه اگر *لایق ستایش* باشید هرگز *محتاج ستایش* نخواهید بود و *تملق دیگران* را گدایی نمی کنید.
🍃واژه: #احترام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۱۹۷
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۱۸۹
#پرسش
با سلام و تشکر از پاسخ زیبای شما
آیا هر لحظه از زندگی چندین وجه بسوی خدا دارد یا اینکه از چندین وجه مطلب فقط یکی بسوی خدا است؟
#پاسخ
سلام و برکات الهی بر شما.
وقتی با خودروی شخصی خود از *یک نقطه شهر* به سمت *نقطه دیگری* در شهر حرکت می کنید، قطعا *مسیر* پر پیچ و خمی را طی می کنید اما *دستگاه مقصد نمای* شما، *جهت و توجه* خود را گم نمی کند و *تغییر نمی دهد* بلکه همواره ثابت است.
زندگی انسان هم پر از *فراز و نشیب* و *پیچ و خمهای اطلاعاتی و معرفتی و رفتاری و اقتصادی و فرهنگی و غیره* است، *برآیند* آنها *توجه و وجهه* انسان را مشخص می کند.
اینکه *جهت یاب* انسان چقدر به موازات *تراز حق* بوده و یا چقدر از *موازین حق* انحراف پیدا کرده است.
🍃واژه: #جهت یاب
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۱۹۶
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۱۸۹
📌همراه با نظرات شما
وجه صورت نیست زاویه ای است که از آن سو به مطالب نگاه می کنیم و صورت ما به آن جهت روی می کند. و اگر با نور حق به جهان نگاه نکنیم در روز قیامت عمی و بکم و گنگ هستیم چون ترازوی دریافت ها و ورودی گیرنده های ما بواسطه * حق * سنجیده می شود
📌همراه با نظرات استاد
أحسنت به شما. همینطور است. *نگاه قلبی* ما *وجه و صورت و سیمای حقیقی* ماست.
🍃واژه: #نگاه قلبی
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۱۹۸
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۱۹۱
با سلام و احترام و تشکر از پاسخهای افراد محترمی که به پرسش سومین موکب اربعینی ما پاسخ دادند،
قرآن در آیه ۳۴ سوره حضرت إبراهیم (صلوات الله علیه) می فرماید:
*وَ آتاكُـمْ مِنْ كُــلِّ ما سَأَلْتُمُــوهُ* (از هر آنچه خواسته اید به شما داده شده است.)
*پرسش سوم* این بود که آن: « كُــلِّ ما سَأَلْتُمُــوهُ » که به ما داده شده، *کجـــاست؟*
به نظر می رسد:
*تمام نیازهای تمام افراد بشر از هر نظر و در هر زمینه،* در *بیرون و درون* انسان برآورده شده و خداوند علیم حکیم، *تمام پرسشهای ناگفتة تمام افراد بشر* را *شنیده* و تمام آنها را *إجابت* کرده است.
پس همانطور که *هر دانه* ای، هزاران هزار ساقه و شاخه و برگ و گل و میوه و دانه در *درون* خود دارد، هر انسانی هم خودش *جام جهان نما* و *حامل توانایی ها و خلاقیتها و ابتکارات و استعدادهای بیشماری* است که اگر آنها را عاقلانه و موحدانه شکوفا کند می تواند *تمام جهان* را تحت تأثیر روشنایی خود قرار دهد.
لذا أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه می فرمایند:
*أ تزعـــــم أنــــک جــرمٌ صغیـــر؟ و فیــک انطــوی العالــم الأکبـــــر*
آیا تو می پنداری همین جثه کوچکی؟ حال آنکه جهانی بسیار بزرگ در تو نهفته شده.
و از آنجا که قرآن در آیه ۱۷ سوره ۷۱ (حضرت نوح علیه السلام) می فرماید:
*وَ اللَّهُ أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا* (خداوند شما را مانند یک گیاه از زمین می رویاند.)
و در سوره واقعه آیه ۶۴ می فرماید: *نَحْنُ الزَّارِعُونَ* (ما باغبان هستیم.)
پس اگر انسان *عاقل و بالغ و مؤمن و فهیم* باشد، خودش را به *یگانه باغبــان هستی* می سپارد تا مثل أنبیاء و أولیاء الهی و مؤمنان برجسته و خصوصا مثل آخرین حجت الهی، *تمام ظرفیتها و لیاقتها و قابلیتها و استحقاقهایش* شکوفا شوند و *تمام أسماء و صفات و اراده الهی* در او به تجلی درآیند و زمینه *قیام جهانی* و *قیامت نهایی* را فراهم شود.
🍃واژه: ##ابراهیم_۳۴
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۱۹۹
سلام و صلوات و برکات الهی بر شما أعضاء محترم گروه
امیدوارم عرض ارادت شما دوستداران أهل البیت صلوات الله علیهم، در این روزهای غمبار به ساحت مقدس أباعبدالله الحسین صلوات الله علیه و اولاد با کرامت و اصحاب نجیب و رشید و فهیم و صدیق آنحضرت، *جانتان را صیقل داده* و شما را برای *ظهور آخرین حجت الهی،* آماده تر کرده باشد.
امروز، *چهارمین* صبحانه قرآنی *موکب اربعینی* ما اینست که:
قرآن در آیات متعدد مثل آیه *۱۶ سوره أنبیاء* سه قلمرو را مطرح می کند:
*وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاء وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا ....* ۱ـ آسمان، ۲ـ زمین، ۳ـ بینهما.
*چهارمین پرسش* اینست که: *ما بینهما کجاست؟*
*حی علی التفحص*
لطفا *تمام أعضاء محترم گروه* (تمام آقایان و تمام بانوان و تمام اساتید و تمام متأهلین و تمام مجردین) خودشان را از این *فرصت،* محروم نکنند و از این *مائده الهی،* بهره ببرند و با *إظهار نظر خود* برای *پرسش هر روز* اسباب انس روزافزون با قرآن را فراهم آورند تا همه ما از برکات فراوان آن برخوردار شویم.
پیشاپیش از پاسخهای شما بسیار سپاسگزارم.
🍃واژه: #مابینهما
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۰۰
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۱۹۸
📌همراه با نظرات شما
اشکالی در سوال شما داشتم :
آتاکم یعنی می آید به سوی شما و مفهوم اقتضاء مطلب را دارد وبعد فرموده شده
کل ما سآلتموه
این موضوع مفهوم این را دارد که از خصوصیات وجودی آن چیز است که با در درخواست بسوی ما می آید
البته جسارت من را ببخشید ولی تصور بنده این است که خداوند اشاره به نکته ای کرده است که راه مسخر کردن آسمان ها و زمین در آن نهفته گردیده است نه آنچه در بطن انسان به رشد و نمو می انجامد
📌همراه با نظرات استاد
آیا *توانایی تسخیر آسمانها و عناصر زمین* به *ملائکه و جن و سایر مخلوقات* هم داده شده است یا در انحصار *انسان* است؟
اگر در انحصار انسان است آیا *افراد رشد نیافته* به چنان *تسلطی* مثل حضرت آصف برخیا می رسند یا مثل اکثر مردم جهان، خودشان *اسیر* ظواهر دنیا می شوند؟
🍃واژه: #آتاکم
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۲۰۲
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۲۰۰
📌همراه با نظرات شما
قطعا رشد و تبلور توانایی انسان ضامن تسلط بر امور است اما عاملی که این جرقه را برای حرکت می زند تفکر و اندیشه و. تشکر از خالق نیست
📌همراه با نظرات استاد
اینکه فرمودید: (عاملی که این جرقه را برای حرکت می زند تفکر و اندیشه و تشکر از خالق نیست)
آیا این جمله شما *پرسشی* است یا *خبری؟*
اگر پرسشی است، پاسخش اینست که: بله، آن *عامل تسلط بر امور،* *تفکر و اندیشه و تشکر* است. (که به درون انسان توجه دارد.)
اما اگر جمله *خبری* باشد، *درست و قابل قبول* نیست.
🍃واژه: #تفکر #تشکر
@dr_ghofrani2