eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
174 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۴۹۹ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *سی و چهارمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما اینست که: لطفا *ابتدا* آیه ای را در اواخر جزء ۲۸ قرآن بیابید که می فرماید: *و آنان كه از خسّت نفس و بخل خود مصون بمانند حتما رستگار هستند.* سپس بفرمائید: *چرا چنین است؟* *حی علی الفلق و الرشد* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۴۹۷ #پرسش استاد چند باری از شما شنیدم که "ویژگی ها و خواسته های دختران و پسران در
۱۵۰۰ سلام استاد محترم شما همش تاکید بر جهاد همسرداری میکنید که امری روشن هست و هر زن مومنی به این باور داره ولی این وظیفه حتما باید با دوست داشتن همسر همراه باشه تا آزار دهنده نباشه اگر همسر کسی باشه که به خاطر سوء اخلاق نتوانی دوستش داشته باشی شاید بعضی از وظایف همسرداری بسیار سخت وآزار دهنده باشه واین هم پر واضح هست اگر کم بزاری در خانواده بحران به وجودمیاد وفرزندان که سرمایه زندگی هستن آسیب میبینن این جا تکلیف چیست ؟؟؟؟ آیا اینجا زن نقش شمع نداره ؟وناراحت کننده نیست؟ سلام و رحمت الهی بر شما. اگر به خاطر *دوست داشتن* شخصی به او *خدمت* کنید، *کاری برای تقرب خود به خدا* انجام نداده اید. پس *جهاد فی سبیل الله* یا *جهاد فی الله* در إزای *نفعی* نیست که از *مردم* به مجاهد برسد. مؤمن مجاهد، هر قدمی که بر می دارد *فقط* به نیت *قربه الی الله* خودش است. لذا برخی از أنبیاء یا أئمه أطهار صلوات الله علیهم، که زنان *بداخلاق یا بدکاری* داشتند، *حرمت و احترام* آنها را برای تقرب خودشان به خداوند حفظ می کردند نه به خاطر خوش اخلاق شدن همسرانشان. اگر تجربه *بستری شدن در بیمارستان* را داشته باشید لابد دیده اید که *برخی* از پرستارها (که معمولا تحصیلات کمتری دارند) چقدر با محبت و مهربانی از بیماران مراقبت می کنند و چقدر مخلصانه کارشان را انجام می دهند. و بسیاری از *رفتگرها* هم (خصوصا برخی از افراد مسن آنها)(در نیمه های شب یا سحرها)(آنهم بدون هیچ نظارتی) چقدر کارشان را *بی توقع* (از همسایه های آن محل) انجام می دهند. لطفا اگر مؤمنید هر کاری را *بی توقع* و *مخلصانه* انجام دهید. (مشکل فقط همین صد سال اوله!!!) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
بسم الله الرحمن الرحیم *توجه توجه* 📣📣📣 با توجه به تصمیم مدرسه قرآن مبنی بر انتقال همه‌ی کلاس ها از اسکای روم به فضای *ادوب کانکت* از شما عزیزان خواهشمندم به نکات زیر توجه بفرمایید: ✅ از این هفته کلاس های *مفاهیم قرآن* استاد غفرانی جلسه چهارم *روز* : *یکشنبه* ۹۹/۹/۰۲ *ساعت* : ۱۵ الی ۱۶:۱۵ نشانی ورود به کلاس، چند دقیقه قبل از شروع در *کانال مفاهیم قرآن * قرار داده می شود در فضای ادوب کانکت برگزار خواهد شد. 🔹شما عزیزان میتوانید (با گوشی یا لپ تاپ) مانند اسکای و با *لینک کلاس* و انتخاب *نسخه وب* به راحتی وارد کلاس بشوید و *نیاز به نصب نرم افزار ندارید* 💢 *برای حل مشکلات تایپ در چت ادوب* ✅ کسانی که با *لپ تاپ* وارد میشوند (نرم افزار یا وب) ⬅️ باید حتما *کیبورد فارسی* را از آدرس زیر نصب کنند. http://quranetratschool.ir/?p=15719 ✅ کسانی که با *گوشی* وارد می شوند(نرم افزار یا وب) ⬅️ حتما باید از *کیبورد عربی* استفاده کنند. *توجه* ⚠️⚠️ *با لینک و با انتخاب گزینه مرورگر* می‌توانید وارد کلاس بشوید و نیازی به نصب نرم افزار نیست. با ورود به لینک و انتخاب گزینه Guest و بعد انتخاب گزینه open in browser می توانید وارد جلسه بشوید
۱۵۰۲ 📌همراه با نظرات شما دوباره گروه در صبر و سکوت فرو رفت عجب غروب جمعه غم داره آیا عطش دریافت رزق انتظار است یا توقع 📌همراه با نظرات استاد احتمالا: ۱ـ سکوت و *سکته،* خوب نیستند و با صفت زیبای *صبر* هیچ سنخیت و تناسبی ندارند. ۲ـ اگر برای افزایش *قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق* خودم با *شـــکر داشته هایم* تلاش کرده باشم، آن عطش رزق، *انتظار* است. اما بدون تلاش عاقلانه و مؤمنانه و شاکرانه، *توقعی طبکارانه و زشت* و *إجابت نشدنی* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۵۰۰ #پرسش سلام استاد محترم شما همش تاکید بر جهاد همسرداری میکنید که امری روشن هست
۱۵۰۱ 📌همراه با نظرات شما جهاد همسرداری موقعی معنا میده که واقعا جایگاه زن در خانواده مشخص باشه و ازاو انتظاری به غیر از وظایفش نداشته باشن وبسیار گرامی باشه چون مادر فرزند اینده اوست ونقش بسیار بسزایی در تربیت فرزند داره 📌همراه با نظرات استاد جهاد همسرداری موقعی معنا میده *که انسان رابطه خودش را با خالقش روشن کرده باشد.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۴۹۹ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *س
۱۵۰۳ *سی و چهارمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما این بود که: چرا *آیه 16 سوره تغابن* و آیه 9 سوره حشر* می فرماید: ... *وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* (تغابن/16) *و آنان كه خودشان را از خسّت و بخل، حفظ کنند، حتما رستگارند* چه پاسخ های زییایی را ارائه کردید. از یکایک پاسخ دهندگان تشکر می کنم و این شب عزیز را به تمام أعضاء محترم گروه تبریک می گویم. *يُوقَ:* فعل مضارع از « وقی و تقوا »: *مراقبت و حفظ دائمی.* *شُحَّ:* *بُخل شدید همراه با حرص* همانطور که شما فرمودید: *شُح* نهایت *فرومایگی* و یک *بیماری خطرناک نفسانی* و یک *جهنم واقعی* است. *بخیلی که به شُح رسیده،* فردی است که: *اولا:* نمی تواند از *دیدن نعمت، علم، معرفت، محبوبیت و موفقیتِ مادی و معنویِ دیگران، لذت ببرد.* *ثانیا:* نمی خواهد *نعمت و علم و معرفت و محبوبیت و موفقیتِ مادی و معنوی به دیگران برسد.* *ثالثا:* مراقب است که *هیچ خیرِ گفتاری و رفتاری* از خود او به دیگران *نرسد.* پس او از *ابراز محبت و خیرخواهی* و حتی *دعای خیر* برای دیگران هم دریغ و خودداری می کند. پس انسان بخیل حریص، به خاطر اصرارش بر *خودخواهی* و *مقایسة شیطانی* خود با دیگران، *هر لحظه در آتش بُخل و حرص می سوزد.* و هرگز نمی تواند *در خدمت خدا* و *مطیع أولیاء الهی* و *أهل جود، سخاوت، صدقات، کرامت، خیرات و انفاق* باشد، پس *هیچ سعادتی* برای او قابل تصور نیست. لذا رسول أکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: *أقلُّ الناسِ راحةً البخیلُ* (بخیل، کم آسایش ترین مردم است.) خدایا؛ به عظمت نام *امام حسن عسکری* صلوات الله علیه و علی آبائه و اجداده و ولده العزیز، در مبارزة عاقلانه و مؤمنانه با *شح نفس* و تمام رذائل، ما را یاری بفرما و از مسئولینی که *کمترین خیری برای مردم ندارند* نجاتمان بده. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۰۴ 📌همراه با نظرات شما آنچه بنده ازمفهوم همسرداری متوجه شدم آنست که غرور خودرا که منجر به ندیده گرفتن همسرمان میشود کناربگذاریم وتمام خود را دراو ببینیم وبرخلاف ذهنیتمان که آنرا براثر غرورمان مدام رد میکند مارا به اوج کمال میرساند وآنچنان عاشق معبود میشویم که به راستی راه رسیدن به خودش رااز آسانترین ودلنشین ترین راه برای ما زنان جهاد همسرداریست گذاشته وچه مهربان معبودی که این جهادرا بر اساس لطافت ،بسیار لطیف وزیبا قرار داده وما خودمان باغرورمان آنرا سختو سختر میکنیم وکاررا به جایی میرسانیم که خودمان را سنگ زیرین آسیا میبینیم وازتجربه ی جهاد همسرداری دورمیکنیم (مشکل اصلی غرور خودمان است)براساس همین تجربه بنده تمام مشکلات وحتی خطاهای همسران را از جانب زن خانه میدانم فکرکردنش هم درد دارد چه رسد به بیان کردن ودرنهایت پذیرفتن ولی حقیقتی آشکاراست که چشم تیزبین وقلبی عاری ازغرور میخواهد کافیست خودمان راسرچ کنیم وازمنظر روبرو نگاه کنیم .حاصل وچیکیده ی ۳۰سال زندگی مشترک وباعنایت پروردگار 📌همراه با نظرات استاد ضمن عرض سلام و صبح بخیر و تبریک این میلاد فرخنده و نورانی، از روح لطیف و بلند و بیان منطقی و زیبای شما بسیار تشکر می کنم. امیدوارم جنابعالی و همه بانوان مؤمن در زندگی موفق و عاقبت بخیر باشید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۰۵ سلام.لطفأ درمورد معنای این آیه ،که در هر سختی ،آسانی است،بیشتر توضیح دهید .ممنونم سلام و رحمت الهی بر شما و این میلاد فرخنده و نورانی بر شما و سایر اعضاء گروه پر خیر و برکت باشد. طبق بیان سوره إنشراح: *فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً* (۵) *إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً* (۶) در « دنیا »، هر لحظه، « عسر و یسر »،« فراز و نشیب »،« سختی و آسانی »،« سردی و گرمی » و « مرگ و زندگی » *بــــا* هم هستند و *مَعَیت دائمی* دازند و « سکه انسان » « دو رو » دارد. یعنی هر چیزی، « ضد خود » را حتما و همیشه « به همراه » خود دارد که از او « جداشدنی » نیست. پس در واقع « هر چیزی »، با « ضد خودش »، « معنا و ارزش » پیدا می کند و همین « أضداد » است که انسان را به « تکاپو » وامی دارد. پس « طبعِ دنیا »، *عدم تعادل* است اما از انسان *خواسته شده* تا در همین دنیای متلاطم، *تعادل و قیام* خود را بر « صراط مستقیم » حفظ کند و در مواجهه با انواع « إبتلائات، مشکلات، سختی ها، موانع، ناملایمات، گرفتاریها، مزاحمتها، آزار و أذیتها »، « *صبور* » باشد: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (آلعمران/۲۰۰) او موظف است در هر شرائطی، « استقامت » بورزد و از « حدود عقلی و شرعی »،« تجاوز » نکند زیرا جزئی ترین و کوچکترین گفتار و رفتار او ثبت می شود: فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ وَ لا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ (هود/۱۱۲) یعنی: اگر زندگی، تابستانی و یا زمستانی شد او نباید *گرمازده* شود و یا *یخ* بزند. انسان عاقل و مؤمن نباید در سربالایی فقر و بیماری و موانع و ناملایمات زندگی، نفسش بگیرد و نباید از لطف و عنایت خالق خود نا امید شود. و اگر هم در سراشیبی قدرت و ثروت و شهرت قرار گرفت، نباید ترمز پاره کند و گرفتار غفلت و غرور و تکبر و بخل شود و نباید *نظارت دقیق الهی* را فراموش کند و نباید از *حدود الهی* تجاوز کند. پس او *در هر شرائطی* باید *تعادل* عقلانی، ایمانی، تقوایی و مخلصانه خودش را حفظ کند و همیشه میان *خوف و رجاء* باشد. پس نمی توان دائما در *رفاه و آسودگی و لذت* بود و باید بر ناملایمات و تمام ابتلائات، *صبور* بود. جالب اینکه وقتی این مؤمنین صالح و صبور وارد بهشت می شوند، خادمان بهشت به آنان می گویند: *سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ* فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ (رعد/ ۲۴) *چون صبر کردید به اینجا خوش آمدید.* اللهم اجعلنا من الصابرین و مع الصابرین. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۰۶ آیا پدرومادر ،در نامگذاری فرزند ،مسؤل هستند یانه؟ طبق برداشت رایج، ظاهرا *نام گذاری* فرزندان به عهده *پدر* است. (زیرا فرزند برای او به دنیا آورده شده) اما به نظر می رسد مهمتر از نام، *فراهم آوردن وجهه و اعتبار و آبروی اجتماعی* برای فرزندان است که قطعا به عهده پدر است و مادر به طور غیر مستقیم در این أمر نقش ایفا می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۴۹۹ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *س
۱۵۰۷ 📌همراه با نظرات شما فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنْفِقُوا خَيْرًا لِأَنْفُسِكُمْ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (۱۶، سوره التغابن تا توانيد از خدا بترسيد و گوش فرا داريد و اطاعت كنيد و به سود خود از مالتان انفاق كنيد. و آنان كه از حرص نفس خويش در امان مانده‌اند رستگارند. در این آیه مبارکه به کارهایی دستور داده شده ایم که برای ما *خیر* هستند یعنی اگر با عقلانیت و بصیرت به این کارها نظری بیاندازیم حتما انجام شان خواهیم داد ولی مانع اصلی شح نفس ماست در روایات بسیاری تبعیت از نفس باعث نابود شدن عقل میشود پس این نفس پرستی است که نمیگذارد آن ماموریتها را به درستی انجام دهیم و به فلاح برسیم خبر خوب این آیه این است که ما توان بازداشتن نفس از این سلطه گری را داریم ولی کاش تاقبل از مرگ بفهمیم چطور باید این کار را کرد و موفق به کنترل آن بوسیله عقل گرامی بشویم 📌همراه با نظرات استاد از اینکه در میان پاسخ ها، *فقط شما* به این نکته مهم توجه کردید و فرمودید: *خبر خوب این آیه اینست که ما توان بازداشتن نفس از این سلطه گری را داریم* از شما بسیار سپاسگزارم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۰۸ سوره تغابن آیه ی۱۶، خداوند فرموده به اندازه ی استطاعتی که دارید از خدا پروا کنید و... استاد گرامی در این آیه می فرماید به اندازه استطاعت تقوی پیشه کنید یعنی چه؟ اولین و مهمترین *تکلیف* برای هر مؤمنی، *رعایت تقوا و پرهیز و اجتناب* از *هر کاری است که از منظر الهی مجاز نیست.* اما به خاطر اینکه *هر انسانی،* از *استعداد و قدر و قابلیت و ظرفیت و استحقاق و علم و معرفت و شرائط خاصی* برخوردار است، لذا فقط به اندازه همان توانائیش، *مکلف* است. پس اولا: هر فرد *بیشتر از توانایی هایش، مکلف نیست.* (و نباید خودش را با دیگران مقایسه کند.) ثانیا: به *میزان رشد و افزایش علم و معرفت و توانائی و موقعیت اجتماعی و سیاسی و فرهنگیش،* تکالیف او هم بیشتر می شود. (پس هر فردی در طول مراحل رشد و با تغییر شرائطش، باید بیشتر از قبل به رعایت تقوا بپردازد.)(یعنی همانطور که *مراقبت* یک خلبان در حال پرواز، از مراقبت یک راننده قطار و اتوبوس و خودرو و موتورسوار و دوچرخه سوار، باید بیشتر باشد، *تقوای* یک وکیل و وزیر و مسئول رده بالا و علماء و فقهاء و مجتهدین، باید بیشتر باشد.) *اللهم ألهمنا التقوی و قنا شُح نفوسنا* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۰۹ 📌همراه با نظرات شما استادگرامی اینطور که من متوجه میشم شح نفس یه مانع بسیار محکم در برابر تعقل و سپس انجام اعمال خیره شح در التحقیق بخل شدید همراه حرص معنی شده 📌همراه با نظرات استاد ظاهرا یکی از بهترین راهها برای *نجات از شُح نفس،* و رهایی از *بخل و حرص،* اینست که نسبت به *هر چه داریم* بکوشیم *شاکر* و قدردان باشیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2