eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
173 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۴۹۹ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *س
۱۵۰۳ *سی و چهارمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما این بود که: چرا *آیه 16 سوره تغابن* و آیه 9 سوره حشر* می فرماید: ... *وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* (تغابن/16) *و آنان كه خودشان را از خسّت و بخل، حفظ کنند، حتما رستگارند* چه پاسخ های زییایی را ارائه کردید. از یکایک پاسخ دهندگان تشکر می کنم و این شب عزیز را به تمام أعضاء محترم گروه تبریک می گویم. *يُوقَ:* فعل مضارع از « وقی و تقوا »: *مراقبت و حفظ دائمی.* *شُحَّ:* *بُخل شدید همراه با حرص* همانطور که شما فرمودید: *شُح* نهایت *فرومایگی* و یک *بیماری خطرناک نفسانی* و یک *جهنم واقعی* است. *بخیلی که به شُح رسیده،* فردی است که: *اولا:* نمی تواند از *دیدن نعمت، علم، معرفت، محبوبیت و موفقیتِ مادی و معنویِ دیگران، لذت ببرد.* *ثانیا:* نمی خواهد *نعمت و علم و معرفت و محبوبیت و موفقیتِ مادی و معنوی به دیگران برسد.* *ثالثا:* مراقب است که *هیچ خیرِ گفتاری و رفتاری* از خود او به دیگران *نرسد.* پس او از *ابراز محبت و خیرخواهی* و حتی *دعای خیر* برای دیگران هم دریغ و خودداری می کند. پس انسان بخیل حریص، به خاطر اصرارش بر *خودخواهی* و *مقایسة شیطانی* خود با دیگران، *هر لحظه در آتش بُخل و حرص می سوزد.* و هرگز نمی تواند *در خدمت خدا* و *مطیع أولیاء الهی* و *أهل جود، سخاوت، صدقات، کرامت، خیرات و انفاق* باشد، پس *هیچ سعادتی* برای او قابل تصور نیست. لذا رسول أکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: *أقلُّ الناسِ راحةً البخیلُ* (بخیل، کم آسایش ترین مردم است.) خدایا؛ به عظمت نام *امام حسن عسکری* صلوات الله علیه و علی آبائه و اجداده و ولده العزیز، در مبارزة عاقلانه و مؤمنانه با *شح نفس* و تمام رذائل، ما را یاری بفرما و از مسئولینی که *کمترین خیری برای مردم ندارند* نجاتمان بده. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۰۴ 📌همراه با نظرات شما آنچه بنده ازمفهوم همسرداری متوجه شدم آنست که غرور خودرا که منجر به ندیده گرفتن همسرمان میشود کناربگذاریم وتمام خود را دراو ببینیم وبرخلاف ذهنیتمان که آنرا براثر غرورمان مدام رد میکند مارا به اوج کمال میرساند وآنچنان عاشق معبود میشویم که به راستی راه رسیدن به خودش رااز آسانترین ودلنشین ترین راه برای ما زنان جهاد همسرداریست گذاشته وچه مهربان معبودی که این جهادرا بر اساس لطافت ،بسیار لطیف وزیبا قرار داده وما خودمان باغرورمان آنرا سختو سختر میکنیم وکاررا به جایی میرسانیم که خودمان را سنگ زیرین آسیا میبینیم وازتجربه ی جهاد همسرداری دورمیکنیم (مشکل اصلی غرور خودمان است)براساس همین تجربه بنده تمام مشکلات وحتی خطاهای همسران را از جانب زن خانه میدانم فکرکردنش هم درد دارد چه رسد به بیان کردن ودرنهایت پذیرفتن ولی حقیقتی آشکاراست که چشم تیزبین وقلبی عاری ازغرور میخواهد کافیست خودمان راسرچ کنیم وازمنظر روبرو نگاه کنیم .حاصل وچیکیده ی ۳۰سال زندگی مشترک وباعنایت پروردگار 📌همراه با نظرات استاد ضمن عرض سلام و صبح بخیر و تبریک این میلاد فرخنده و نورانی، از روح لطیف و بلند و بیان منطقی و زیبای شما بسیار تشکر می کنم. امیدوارم جنابعالی و همه بانوان مؤمن در زندگی موفق و عاقبت بخیر باشید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۰۵ سلام.لطفأ درمورد معنای این آیه ،که در هر سختی ،آسانی است،بیشتر توضیح دهید .ممنونم سلام و رحمت الهی بر شما و این میلاد فرخنده و نورانی بر شما و سایر اعضاء گروه پر خیر و برکت باشد. طبق بیان سوره إنشراح: *فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً* (۵) *إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً* (۶) در « دنیا »، هر لحظه، « عسر و یسر »،« فراز و نشیب »،« سختی و آسانی »،« سردی و گرمی » و « مرگ و زندگی » *بــــا* هم هستند و *مَعَیت دائمی* دازند و « سکه انسان » « دو رو » دارد. یعنی هر چیزی، « ضد خود » را حتما و همیشه « به همراه » خود دارد که از او « جداشدنی » نیست. پس در واقع « هر چیزی »، با « ضد خودش »، « معنا و ارزش » پیدا می کند و همین « أضداد » است که انسان را به « تکاپو » وامی دارد. پس « طبعِ دنیا »، *عدم تعادل* است اما از انسان *خواسته شده* تا در همین دنیای متلاطم، *تعادل و قیام* خود را بر « صراط مستقیم » حفظ کند و در مواجهه با انواع « إبتلائات، مشکلات، سختی ها، موانع، ناملایمات، گرفتاریها، مزاحمتها، آزار و أذیتها »، « *صبور* » باشد: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (آلعمران/۲۰۰) او موظف است در هر شرائطی، « استقامت » بورزد و از « حدود عقلی و شرعی »،« تجاوز » نکند زیرا جزئی ترین و کوچکترین گفتار و رفتار او ثبت می شود: فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ وَ لا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ (هود/۱۱۲) یعنی: اگر زندگی، تابستانی و یا زمستانی شد او نباید *گرمازده* شود و یا *یخ* بزند. انسان عاقل و مؤمن نباید در سربالایی فقر و بیماری و موانع و ناملایمات زندگی، نفسش بگیرد و نباید از لطف و عنایت خالق خود نا امید شود. و اگر هم در سراشیبی قدرت و ثروت و شهرت قرار گرفت، نباید ترمز پاره کند و گرفتار غفلت و غرور و تکبر و بخل شود و نباید *نظارت دقیق الهی* را فراموش کند و نباید از *حدود الهی* تجاوز کند. پس او *در هر شرائطی* باید *تعادل* عقلانی، ایمانی، تقوایی و مخلصانه خودش را حفظ کند و همیشه میان *خوف و رجاء* باشد. پس نمی توان دائما در *رفاه و آسودگی و لذت* بود و باید بر ناملایمات و تمام ابتلائات، *صبور* بود. جالب اینکه وقتی این مؤمنین صالح و صبور وارد بهشت می شوند، خادمان بهشت به آنان می گویند: *سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ* فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ (رعد/ ۲۴) *چون صبر کردید به اینجا خوش آمدید.* اللهم اجعلنا من الصابرین و مع الصابرین. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۰۶ آیا پدرومادر ،در نامگذاری فرزند ،مسؤل هستند یانه؟ طبق برداشت رایج، ظاهرا *نام گذاری* فرزندان به عهده *پدر* است. (زیرا فرزند برای او به دنیا آورده شده) اما به نظر می رسد مهمتر از نام، *فراهم آوردن وجهه و اعتبار و آبروی اجتماعی* برای فرزندان است که قطعا به عهده پدر است و مادر به طور غیر مستقیم در این أمر نقش ایفا می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۴۹۹ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *س
۱۵۰۷ 📌همراه با نظرات شما فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنْفِقُوا خَيْرًا لِأَنْفُسِكُمْ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (۱۶، سوره التغابن تا توانيد از خدا بترسيد و گوش فرا داريد و اطاعت كنيد و به سود خود از مالتان انفاق كنيد. و آنان كه از حرص نفس خويش در امان مانده‌اند رستگارند. در این آیه مبارکه به کارهایی دستور داده شده ایم که برای ما *خیر* هستند یعنی اگر با عقلانیت و بصیرت به این کارها نظری بیاندازیم حتما انجام شان خواهیم داد ولی مانع اصلی شح نفس ماست در روایات بسیاری تبعیت از نفس باعث نابود شدن عقل میشود پس این نفس پرستی است که نمیگذارد آن ماموریتها را به درستی انجام دهیم و به فلاح برسیم خبر خوب این آیه این است که ما توان بازداشتن نفس از این سلطه گری را داریم ولی کاش تاقبل از مرگ بفهمیم چطور باید این کار را کرد و موفق به کنترل آن بوسیله عقل گرامی بشویم 📌همراه با نظرات استاد از اینکه در میان پاسخ ها، *فقط شما* به این نکته مهم توجه کردید و فرمودید: *خبر خوب این آیه اینست که ما توان بازداشتن نفس از این سلطه گری را داریم* از شما بسیار سپاسگزارم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۰۸ سوره تغابن آیه ی۱۶، خداوند فرموده به اندازه ی استطاعتی که دارید از خدا پروا کنید و... استاد گرامی در این آیه می فرماید به اندازه استطاعت تقوی پیشه کنید یعنی چه؟ اولین و مهمترین *تکلیف* برای هر مؤمنی، *رعایت تقوا و پرهیز و اجتناب* از *هر کاری است که از منظر الهی مجاز نیست.* اما به خاطر اینکه *هر انسانی،* از *استعداد و قدر و قابلیت و ظرفیت و استحقاق و علم و معرفت و شرائط خاصی* برخوردار است، لذا فقط به اندازه همان توانائیش، *مکلف* است. پس اولا: هر فرد *بیشتر از توانایی هایش، مکلف نیست.* (و نباید خودش را با دیگران مقایسه کند.) ثانیا: به *میزان رشد و افزایش علم و معرفت و توانائی و موقعیت اجتماعی و سیاسی و فرهنگیش،* تکالیف او هم بیشتر می شود. (پس هر فردی در طول مراحل رشد و با تغییر شرائطش، باید بیشتر از قبل به رعایت تقوا بپردازد.)(یعنی همانطور که *مراقبت* یک خلبان در حال پرواز، از مراقبت یک راننده قطار و اتوبوس و خودرو و موتورسوار و دوچرخه سوار، باید بیشتر باشد، *تقوای* یک وکیل و وزیر و مسئول رده بالا و علماء و فقهاء و مجتهدین، باید بیشتر باشد.) *اللهم ألهمنا التقوی و قنا شُح نفوسنا* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۰۹ 📌همراه با نظرات شما استادگرامی اینطور که من متوجه میشم شح نفس یه مانع بسیار محکم در برابر تعقل و سپس انجام اعمال خیره شح در التحقیق بخل شدید همراه حرص معنی شده 📌همراه با نظرات استاد ظاهرا یکی از بهترین راهها برای *نجات از شُح نفس،* و رهایی از *بخل و حرص،* اینست که نسبت به *هر چه داریم* بکوشیم *شاکر* و قدردان باشیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۱۰ 📌همراه با نظرات شما شما یدونه اید استاد👌👌 خیلی عالیه که دیگه نشانه آیات به ما نمیدین و فقط بهش اشاره میکنین تا زحمت بکشیم و خودمون پیداش کنیم سوره التغابن آیه ۱۶ فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنْفِقُوا خَيْرًا لِأَنْفُسِكُمْ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ تا زمانیکه از *یوق* ! نفس، خلاص نشم مسلما بلاتشبیه مثل حیوانیکه تربیت شده دست بشر است به هر سمت و سوی دنیا کشیده میشوم! و به فرموده شما فقط تربیت میشوم در صورتیکه نباید بشوم سلامت نفس من در سلامت اختیار من است اختیار من اگر به تفکر اجبار تبدیل شد،همان یوقی میشود که به دست خودم در گردن نفسم می اندازم ،،، 📌همراه با نظرات استاد حتما توجه دارید که فعل مضارع *یـــوق* (که از تقواست) با *یوغی که به گردن گاو یا اسیران می بندند* فرق دارد. شاید آن توضیحات شما فقط به خاطر *شباهت تلفظ* این دو کلمه بود و *قصد تشبیه* داشتید که از شما تشکر می کنم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۱۱ 📌همراه با نظرات شما ....که این شنوائى و فرمانبردارى و انفاق، خَيْراً لِأَنْفُسِكُمْ‌: خير است براى نفسهاى شما، زيرا فوائد اين اعمال، به نفس شما راجع خواهد شد..... *وَ مَن‌ يُوق‌َ شُح‌َّ نَفسِه‌ِ * يوق‌ ‌از‌ ماده‌ وقي‌ يقي‌ ‌است‌ ‌يعني‌ نگهداري‌ ‌خود‌ ‌از‌ شح‌ ‌که‌ ‌در‌ اخبار دارد شحيح‌ اشد ‌از‌ بخيل‌ ‌است‌، بخيل‌ كسي‌ ‌را‌ گويند ‌که‌ بخل‌ ‌در‌ اداء واجبات‌ مالي‌ كند نسبت‌ باموال‌ ‌خود‌ ‌از‌ زكوات‌ و اخماس‌ و حقوق‌ واجبه‌ 📌همراه با نظرات استاد سلام و صلوات و برکات و رحمت الهی بر شما بانوی فعال و مشتاق و قرآن پژوه؛ توجه دارید که در تمام کشورهای جهان و خصوصا در کشورهای غربی، *مؤسسات خیریه* متعددی هستند که به ایتام و فقیران و بیماران، رسیدگی و کمک می کنند. منبع درآمد آنها، پولهایی است که معمولا ثروتمندان *برای فرار از پرداخت مالیات* و *خلافکاران* برای کاهش *عذاب وجدان* خود می پردازند. اما در اسلام *انفاق،* برای *مقصد بسیار مهمتری* واجب شده و شامل *مما رزقنا* می شود و *محدود* به مسائل اقتصادی نیست. بلکه یک *فعالیت مهم اعتقادی فرهنگی اقتصادی سیاسی* است که باید *فاصله امت با امام* را *از هر جهت* پُر کند. لذا قرآن آن را *نشانه اطاعت از رسول* و *اولین مرحله جهاد* اعلام کرده است: « وَ اسْمَعُوا *وَ أَطِيعُوا وَ أَنفِقُوا* » « وَ *جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ* وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ. » « وَ *جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ* وَ أَنْفُسِكُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ » 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۱۲ 📌همراه با نظرات شما بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکیل آنرا همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا کرده اند.. امام خمینی ره هفته بسیج برهمه بسیجیان جانبرکف ومردان بی ادعای جهادگر مبارک باد 📌همراه با نظرات استاد سلام و صلوات و برکات و رحمت الهی بر شما و بر تمام بسیجیان برومند و فهیمی که از خودخواهی و خودپرستی عبور کرده و در اسلام و انقلاب و ولایت ذوب شده اند. هفته تجلیل و تکریم و قدردانی از بسیجیان و لشکریان مخلص خدا بر تمام بسیجیان و خانواده های صبور آنان و بر تمام امت اسلامی مبارک باشد. إن شاء الله تعالی مجاهدت آنان، موجبات ظهور هر چه زودتر آخرین حجت الهی را فراهم آورد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۱۳ تا جائیکه من تحقیق کردم در سوره حشر ۹ در تمجید از بذل نعمات انصار در حق مهاجرین است که حتی اگر نیاز به اموالشان داشتند به راه خدا انفاق می کردند ولی در مورد نزول سوره تغابن ۱۶در مقام ذم و بخل در انفاق آمده است شحّ النفس در دو مورد در کلام الله آمده است چه تفاوتی بین این دو است؟ ضرورتی ندارد که این دو آیه را (حشر ۹ + تغابن ۱۶) به مثبت و منفی تقسیم کنیم. مؤمنین باید *با انفاق هر چه* از خداوند *امانت* گرفته اند، *فاصله* میان *امت با امام* و *ملت با نظام* را پُر کنند که لازمه آن اینست که از *بخل همراه با حرص* به شدت بپرهیزند، چه به بهانه مهاجرین و چه به بهانه سایر اقشاری که با *شبه افکنی* دائمی منافقین، از *نظام اسلامی* و *ارزشهای انقلابی* و از *ولایت رهبری* فاصله می گیرند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۱۴ ببخشید د رمورد دو کلمه سخط و کراهت ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ببرسی که کردم به این نتیجه رسیدم کراهت = دوست نداشتن و نفرت داشتن در واقع نارضایتی و ناخوشایندی هست سخط = کسی از چیزی بدش بیاید ، یک نوع نارضایتی که در آن خشم و شکایت هست پس همانطور که خود شما متوجه شدید: *کراهت،* ابراز *ناخوشایندی* است که انسان نسبت به *پذیرش* چیزی *در درون خود* احساس می کند. اما *سخط* واکنش نظام حکیمانه الهی است نسبت به *رفتارهای غیر مجاز و عمدی* است که *عقاب و مجازات* هم همراه دارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2