eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
171 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۹۹۰ .... نعوذبالله خداوند در حق حیوانی همچون خوک و سگ ظلم کرده که این حیوانات را نجس آفریده است؟ *تمام نجاسات* و *تمام خبائث،* برکات فراوانی دارند و *اسباب آزمایش مردم* هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۱ علاوه بر قرآن در نهج البلاغه هم درباره چشم زخم آمده است،چطور ممکنه همه ی مفسرین و مترجمین بالاتفاق اشتباه کنند؟ لطفا *اشتباهی که در ترجمه* رخ داده به أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه نسبت ندهید. در آن عبارت، فقط کلمه *عین* به کار رفته که بیش از قرآن نیازمند تفسیر و توضیح است که مترجم به خودش اجازه داده و آن را *شور چشمی* ترجمه کرده است. در دعاء سی و سی صحیفه سجادیه هم آن حضرت *استخاره* چیز دیگری گفته اند اما برخی از مترجمین به خودشان اجازه داده و در ذیل همان دعاء روشهای *فال گیری* را (بر خلاف فرمایش صریح امام) به اسم استخاره توصیه کرده اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۲ 📌همراه با نظرات استاد *برداشت همه یا برخی از مفسرین* به معنی این نیست که قرآن نظر آنها را *تأئید* می کند. لذا وقتی *مفسرین* (که هرگز مورد تأئید غالب حوزه ها و فقهاء نبودند.)(لذا تمامشان به تنهائی کار کرده اند، در حالی که تفسیر یک کار بسیار تخصصی و جمعی است.)(و آیه الله جوادی آملی، اولین فقیهی است که تفسیر می گوید.) از یک *نظریه* طرفداری می کنند، حتی *خود آنها* هم نظرشان را *نظر قرآن* نمی دانند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۳ آیا تفسیر اثبات شده علامه طباطبایی و... یک عقیده خرافی است؟ آن دو مفسر، نظر شایع را نقل و از آن حمایت کرده اند اما *اثبات* نکرده اند. به خاطر اینکه برخی از أعضاء این گروه *درگیر مسائل دیگری* هستند و از این *مجادله* که فقط به خاطر *ملاک قرار دادن چند اسم* صورت می گیرد خشنود نیستند، لطفا از *اطاله کلام* صرفنظر کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۴ استاد من در جایگاهی نیستم که بخوام چیزی رو به کسی نسبت بدم...صحبت من اینه که درصورتی که این مسئله چشم زخم درست نباشه چطور هیچ کسی تا به حال این مسئله رو به افراد گوشزد نکرده؟اگر غلطه چرا باید این غلط در بین مردم رایج بشه و هیچ کسی چیزی نگه؟!شما به عنوان فعال فرهنگی اقدامی برای اصلاح و توجیه مفسرین و مترجمین کردین؟ طبق *ترجمه های رایج* أمیر المؤمنین صلوات الله علیه به صراحت فرموده اند *عقل زنان ناقص است.* آیا این *ترجمه* چون تا کنون مورد نقد قرار نگرفته به معنی درست بودن آنست؟ مردم یک کشور منحوسی چنین ضرب المثلی دارند که: *گاوی که اول وارد زمین می شود، برنده است.* متأسفانه از همین قانون، معاویه های هر زمان استفاده کرده و می کنند و *کلام غلط* (و بدعتها) را رایج میکنند و *سنگی* را در اذهان می اندازند که صد عاقل هم نتوانند آن را درآورند. آری. به یکی از مفسرین، اشتباهی را که فرموده بودن عرض کردم و ایشان در حضور سه معمم دیگر دستهایشان را بالا بردند و مطلب درست را بسیار پسندیدند و پذیرفتند و حتی *با ذکر دو یا سه آیه آن را تأئید هم کردند* اما فرمودند: تو برو از طرف من بگو درست اینست!!! 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۵ 📌همراه با نظرات شما کاملا درست و متقن است فرمایش شما به همین دلیل هم نظریه شما هم دلیلی بر انکار این موضوع نیست. لذا ما نباید به صورت جامع و کامل این نظر مفسرین و مترجمین قرآن کریم را رد نموده و یا بعضا اشتباه بدانیم. لذا نیازمند تغییر در نگرش و عنوان نمودن مطالب قرآنی از سوی شما عزیز بزرگوار است. 📌همراه با نظرات استاد کلام آخر. شاید نتوانستم برای شما روشن کنم که غرض از این گفتگو *بی احترامی* به نظر مترجمین و مفسرین نیست (که کاش شماها هم به جای تاکید بر *اسم* افراد، *دلایل عقلی و نقلی* آنها را مطرح می کردید،) تمام اصرار بر اینست که *نظر هیچ فردی غیر از اهل بیت وحی* را *نباید* نظر قرآن تلقی کرد. مجددا خواهش می کنم *بحث شورچشمی* و *حمایت از مترجمین و مفسرین* را به پایان برسانید و اجازه بدهید همگی ابتدا *حجیت عقل* را خوب بفهمیم. زیرا *ریشه تمام اختلافات بشر* همین است که فرق *عقل* با *علم* با *نفس* با *فکر* با *محاسبه* ... برایش روشن نیست و *خواص شیعه* هم (به خاطر حاکمیت دولتهای سنی مذهب بر تمام کشورهای اسلامی تا همین اواخر) برای روشن شدن این موارد فرصت و امکان چندانی نداشته اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۶ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *پنجاه و دومین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما اینست که بفرمائید: *پیام* فقط همین عبارت قرآنی چیست: *لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا* (اندوه و غم به خود راه مده زیرا خدا با ماست.) انتظار اینست که حداقل *صد نفر* اظهار نظر بفرمایند. *حی علی التفکر* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۹۸۳ #پرسش ولی ما که برای تفسیر آیات به المیزان رجوع داریم، پس چی؟!! تو المیزان هم
۱۹۹۷ لطفا فرق بین به *تنهائی* و در *تنهائی* رو میفرمایید *به تنهائی* و *در تنهائی* (مثل عبارت: وتر الموتور) کمی با هم فرق دارند. توضیح اینکه: متأسفانه پس از حکومت کمتر از پنج ساله أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه، تا امروز تمام کشورهای اسلامی *تابع فرهنگ أهل سنت* بوده و هستند و کشور عزیز ایران هم تا همین اواخر تابع این فرهنگ بود و هم اکنون هم بخشهای قابل توجهی از کشورمان هنوز با این فرهنگ زندگی می کنند. لذا جهان اسلام همیشه تحت تأثیر *مفسرین اهل تسنن* و *اسرائیلیات* و *روایات جعلی* بوده است. تا اینکه در *قرن پنجم،* مرحوم شیخ طوسی، به *تنهائی* با *تفسیر تبیان* کوشید تا حدودی *قرآن را از منظر شیعه* اما به زبان *عربی* مطرح کند. در *قرن ششم،* مرحوم *ابوالفتوح رازی* شاید *اولین تفسیر فارسی* را ارائه کرد. در *قرن هشتم* هم توسط مرحوم *جرجانی،* تفسیر *گازر* به فارسی ارائه شد. (که شاید خلاصه ای از همان تفسیر مرحوم ابوالفتوح رازی بود.) تا قرن *چهاردهم* (قرن حاضر) که چند تفسیر (جزئی و کلی) دیگر به زبان فارسی ارائه شد. با اینکه برای *آیات الاحکام* (که حدود ۱۷۶ آیه اند)، *چندین حوزه ی علمیه در ایران و عراق با هزاران طلبه و فقیه، *تحقیقات و مباحثات مشترکی* دارند، اما متأسفانه اولا: قرآن، *جزء دروس اصلی حوزه های شیعی* نیست، ثانیا: هیچگونه *همکاری* و کمترین *حمایتی* برای اندک *مفسرین* وجود ندارد. پس آنها به *تنهائی* و در *تنهائی* به این کار بزرگ پرداخته اند و هرگز خود آنان از کار خودشان رضایت کافی نداشتند. لذا مرحوم طبرسی، در عمر پر برکت خود، *چند* تفسیر نوشت. و همانطور که یکی از اعضاء محترم فرمودند (و خود من هم در جلسه ای که این جمله بیان شد حضور داشتم) حضرت علامه طباطبائی (در پاسخ به یکی از علماء که فرمود: المیزان، فصل الخطاب و تفسیر کامل است) فرمودند: همان بیست سال پیش که من المیزان را شروع کردم، کهنه شد. قرآن، هر *دو سال* نیازمند تفسیر جدید است. حدود *بیست سال* است که (حداقل) *آقای قرائتی* با *مستندات* قوی، برای جلب توجه *تمام علماء و فقهاء و مراجع* حوزه ها به *قرآن* تلاش می کند، اما متأسفانه کمترین موفقیتی به دست نیاورده و کماکان، قرآن در جامعه اسلامی، *مهجور* مانده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۸ فرزندانی که بعد از سن تکلیف نمازشونو مرتب می خونن چطور تشویق کنیم که موثرتر باشه؟ مثلا هدیه گرفتن براشون تحت این عنوان مناسبه؟ و اینکه تشویق دختر با پسر متفاوته؟ ۱ـ تشکیل نماز *جماعت* در خانواده (با حضور مادر و فرزندان و مهمانان به امامت پدر یا پدر بزرگ و هر مرد صالح تر حاضر در خانه)، آن هم در *اول وقت* و *گفتگوی جذاب و شیرین چهار پنچ دقیقه ای بین دو نماز* خودش *بهترین تشویق* است. ۲ـ *دعای والدین* برای بچه ها (رَبِّ اجْعَلْني‏ مُقيمَ الصَّلاةِ *وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏* ) و استعانت از خداوند، بهترین سرمایه گذاری برای آنهاست. ۳ـ گفتگوی مادر و پدر *درباره نماز بچه ها* و *دعای خیر آنها برای اینها،* بطوری که *بچه ها هم غیر مستقیم بشنوند،* تأثیر پایداری خواهد داشت. ۴ـ تهیه *جا نماز نو و مُهر بزرگ و تمییز* و *سجاده زیبا و نو* و مشخص بودن *محل قرار گرفتن سجاده آنها* برای بچه ها بسیار تأثیرگذار است. ۵ـ تشویقات زبانی مستقیم و دعای خیر نسبت به آنها هم خوب است. (اما برخی از بچه ها از این تشویقات، خوششان نمی آید و احساس کودکی به آنها دست می دهد. پس این تشویق مستقیم باید *مناسب* سن و روحیات بچه ها باشد.) ۶ـ بیش از *تشویق* باید والدین به *عوامل نفرت فرزندان از نماز* توجه داشته باشند. مثال ۱: *بیدار کردن* بچه ها به هنگام صبح ، هرگز نباید به *اسم نماز* باشد. مثال ۲: *نماز اول وقت* قطعا *واجب نیست* پس اگر به هر دلیل فرزندان نمازشان را با *تأخیر* خواندند، هرگز نباید مورد *مذمت و شماتت* قرار گیرند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۹ زمان مناسب برای اینکه فرزند دختر یا پسر محل خواب خود را جدا کنند و در اتاقی که به نحوی برای خود آنها اختصاص داده شده است بخوانند چه زمانی هست و نحوه این کار باید چگونه باشد چون به دلیل اینکه میگوید خواب ترسناک میبینم حاضر به تنها خوابیدن نیست ۱ـ حل این مسئله، به شرائط و ابتکار والدین بستگی دارد و فرمول ثابت و یکنواختی احتمالا ندارد. ۲ـ تفکیک خوابگاه فرزندان از *والدین* و از *یکدیگر* باید از سنین خیلی پائین شروع شود. ۳ـ تفکیک در سنین بالاتر، باید با *بهانه های هنرمندانه* صورت پذیرد تا حساسیت آنها تحریک نشود و *ذهنیت* پیدا نکنند. ۴ـ لازم است شبها *چراغ کم نوری* در راهرو یا هر مکان مناسب دیگری روشن باشد تا زمینه ترس فراهم نشود. ۵ـ باید شام، *سنگین* نباشد و فاصله شام تا خواب، زیاد باشد و قبل از خواب، افراد تحرک و پیاده روی داشته باشند تا آرامش در خواب لذت ببرند. ۶ـ والدین *خصوصا* مادر، حتما باید *بعـــد* از فرزندان بخوابند و *قبــــل* از آنها بیدار شوند. ۷ـ *وضو* گرفتن والدین (همراه با یادآوری آن به فرزندان) و *شب بخیر* گفتن و شنیدن با مهربانی و نوازش و *بوسیدن فرزندان* و یادآوری خواندن سوره های *چهار قل* و خوابیدن با شادی و امیدواری به فردائی بهتر، إن شاء الله تعالی آنها را از کابوسها می رهاند و رؤیاهای صادقه را روزیشان می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۰۰ چرا حضرت محمد (صلی الله علیه وسلم) به ابوبکر گفتند: ” إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا «همانا خدا با ماست»”، اما حضرت موسی به یارانشون گفتند: ” إِنَّ مَعِیَ رَبِّی” «پروردگارم با من است»! مگه برادر حضرت موسی همراه ایشان نبودند؟ قوم موسی، به حضرت موسی اعتماد داشتند لذا خانه هایشان را رها کردند و با او از مصر خارج شدند، اما با ديدن لشکر انبوه فرعون، ترسیدند. لذا آن حضرت به آنها گفت: خداوند همراه من است و مرا راهنمائی می کند و شما هم با من رهائی می یابید. اما در داستان ابوبکر، او به حضرت رسول أکرم صلی الله علیه و آله، هیچ اعتماد و اطمینانی نداشت. لذا آنحضرت فرمودند: خدا با ماست و او ما را نجات می دهد، پس نترس. آنگاه خداوند، سکینه را *فقط بر رسول أکرم* صلی الله علیه و آله نازل فرمود: *فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكينَتَهُ عَلَيْـــهِ* ... (توبه/۴۰) و فقط ایشان را با لشکریان نامرئی یاری کرد: وَ *أَيَّـــدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها* ... (توبه/۴۰) از اینکه یاری و سکینه برای *همراه ایشان نبود* معلوم می شود که *هنوز ترس و وحشت او ادامه داشت.* او با اینکه همراه رسول أعظم بود اما سکینه و آرامش قلبی نداشت و آنقدر مضطرب بود که (بعداً به اعتراف خود او،) قصد لو دادن پیامبر را هم داشته است. در حالی که خداوند برای بنی إسرائیل می فرماید: وَ أَنْجَيْنا مُوسى‏ *وَ مَنْ مَعَــهُ* أَجْمَعينَ (شعراء/۶۵) *همه* را نجات دادیم. ولی در داستان غار ثور، هیچ سخنی از آرامش آن *همراه غار* نیست و در واقع او *همراه ترس* بود نه *همراه رسول أعظم الهی،* لذا با عبارت لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا ترس او برطرف نشد و او آرام نگرفت و از نزول سکینه هم محروم ماند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۰۱ *اطلاعیه شماره ۲:* درباره کلاس *رمضان:* افرادی که قصد شرکت در *کلاس آیه ۶۰ سوره غافر* را دارند که إن شاء الله تعالی طی *۸ جلسه* در روزهای یکشنبه و سه شنبه از روز ۲۹ فروردین برگزار خواهد شد، لطفا: ۱ـ دفتر ده بیست برگی را به این موضوع اختصاص دهید. ۲ـ پرسشهای هر جلسه که *قبــل از هر جلسه* اعلام می شود را در آن بنویسید و برای یافتن پاسخشان از هر منبعی، تلاش کنید و یادداشت بردارید تا: در چند نوبت *گفتگوهای* هر جلسه، بتوانید *مستدل* یا *مستند* اظهار نظر کنید. ۳ـ پرسشهائی که تا جلسه بعد ممکن است برایتان مطرح شود را هم در آن یادداشت کنید تا در کلاس آنها را شفاهی یا کتبی مطرح نمائید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2