eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
173 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۵۱ 🌾 آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ ضمن عرض سلام و صبح بخیر به شما سروران عزیز، و سپاس و تشکر فراوان از حضرت حق که توفیق برگزاری با شکوه نماز جمعه دیروز را به امامت نایب بصیر و مقتدر و منصوب امام منصوب الهی را برایمان فراهم آورد، 🔸پرسش امروز موکب اربعینی ما اینست که: در آیه پنجم سوره ابراهیم، چند نکات مهمی وجود دارد؟ وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآياتِنا: و موسى را با معجزات و براهینمان مأمور کردیم، أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ» (و به او گفتيم:) كه قوم خود را از تاريكيها به سوى روشنايى بيرون ببر ، وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ : و روزهاى خدایی » را به ياد آنها بیاور ، إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ (ابراهیم/۵) :زیرا در اين (يادآورى یا ایام الله،) براى هر (امت) صبور و قدردانی، « معجزات و راهبردهای » (راهگشایی) است. لطفا نکته ها را به شرح بسیار مختصر تفکیک بفرمائید. فرصت: تا یکشنبه عصر. جایزه: ده صلوات و صد آفرین و بارک الله. حی علی التفکر 🍃واژه: ۵ @dr_ghofran2
۱۵۲ 🌷کسانی که در هواپیمای اکراین بودن بعضی هاشون حجاب نداشتن و شاید هم نماز نمیخوندن قطعا همه این عزیزان شهید محسوب میشن و با اولین قطره خون شهید، تمام گناهان او به غیر از حق الناس بخشیده میشه چطور میشه که اینا از طرف خدا انتخاب میشن که مرگشون به این شکل است؟ در مورد سرنشینان غیر مسلمان چی؟ اونها شهید به حساب نمیان؟ 🌿ظاهرا حضرت فاطمه بنت أسد و جناب اُم سلمه و جناب أسماء بنت عمیس (که در برخی از غزوات پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله شرکت داشتند) و برخی از همسران بسیار نورانی أئمه أطهار صلوات الله علیهم و هیچیک از بانوان مجلله در کاروان امام حسین صلوات الله علیه در عاشوراء کشته نشدند و حضرت امام خمینی رحمه الله علیه که إمام الشهداء هستند و بسیاری از مردان و زنان بسیار با تقوا و بزرگ تاریخ اسلام هم کشته نشدند. آیا ممکن است آنان به مقام « شهید » رسیده باشند یا خیر؟ شیخ فضل الله، آن عالم مجاهد بزرگ به دست غافلان و جاهلان و خائنین به « دار » آویخته شد. آیا ایشان « شهید » بود؟ یا خیر؟ اکثر خوارج (بسیار متدین) در نهروان کشته شدند و افرادی از منافقین و طالبان و داعش و دیگر تکفیریها (که برخی اهل نماز و حافظ قرآننند) و جنایتکاران هم در مناطق مختلف جهان، کشته می شوند، آیا آنها چون کشته شده اند « شهید » هستند؟ به نظر می رسد « *شهید و شاهد شدن* » هیچ ربطی به *نحوه از دنیا رفتن* ندارد. پس این « عنوان » شهید که مسئولین و مردم (در جبهه جنگ یا حوادث دیگر) به « افراد متوفی » می دهند فقط جنبه دنیوی دارد و ظاهرا هیچ ربطی به حسابرسی دقیق الهی ندارد. و هر انسانی تجسم کوچکترین کار خوب یا بد خود را قطعا در قیامت خواهد دید: « *مثقال ذره خیر یره و مثقال ذره شرا یره* ». البته بیماریها و مصائب و حوادث غیر مترقبه می توانند « در کاهش گناهان دخالت داشته باشد » و هم « ممکن است نوعی مجازات و محرومیت باشند.» اما قطعا تمام بیماران و تمام حوادث غیر مترقبه و تمام آسیب دیدگان و کشته شدگان در حوادث مختلف، « *آزمونی* » برای بازماندگان و سایر مردم می باشند. خداوند « *عاقبت* » ما و شما و جمیع مؤمین و مؤمنات را ختم بخیر فرماید و جمیع اُمت متعهد و ولایتمدار را به مقام « شهید و شاهد » برساند. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۲/۲ 🌷پس اون شهیدی که خداوند در قرآن فرموده که زنده است و نزد پروردگارش روزی میخورد چه ویژگی هایی دارد یا اینکه مهمترین ویژگیش چیه که به این مقام رسیده؟ 🌿ظاهرا هر انسانی *به اندازه و به میزان تشهد و شهادت و شهود و حضورش*، « *وساطت* » پیدا می کند و « *رزق و فیض الهی* » را به دیگران می رساند. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۲/۳ 🌷مقام *شهید* رو من متوجه نشدم، اگه یه بار دیگه توضیح بدین ممنون میشم و اینکه میفرمایید "بیماری و مصائب و... یا باعث کاهش گناه میشه، یا باعث محرومیت است" راه تشخیصی هست که انسان متوجه بشه اینا به خاطر بازگشتش از گناه هست، یا به خاطر پاداش خوبی هاست؟ ممنون میشم 🌿مدتی قبل بحث « تشهد » را مطرح کردم که مجددا در اینجا منعکس خواهیم کرد. تمام حوادث برای برخی از مردم که گرفتار آن هستند، « کفاره »گناهان » آنها است اما برای برخی دیگر، « عذاب و مجازات و گوشمالی » است. و همان حوادث برای « سایر مردم »، یا اسباب رشد و بهانه ای برای انفاق و محبت آنان است و یا برای برخی فرصتی برای دزدی و سوء استفاده و موج سواری. انسان در حوادث اجتماعی ، با توجه به میزان « حمد و شکر » و یا « اعتراض و بی اعتنایی » خود می تواند ببیند و بفهمد که در مسیر حق است یا باطل. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۲/۴ 🌾با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه؛ و تأسف فراوان از اینکه تا امروز « لیاقت و قابلیت و صلاحیتمان » در حدی نرسید که بتوانیم « پذیرای » ظهور آخرین حجت الهی باشیم. پس به ذکر « صلوات بر محمد و آل محمد » ادامه می دهیم و به برکت همین ذکر نورانی از خداوند تمنا می کنیم که توفیق آمادگی و زمینه سازی ظهور آخرین حجتش را به ما عطا فرماید. پاسخم به این پرسش که🌷 « فرق مشاهده (و شاهد و تشهد و شهید) و قضاوت » چیست؟🌿 را در سه بخش تقدیم حضور شما می کنم امیدوارم برای شما هم مفید باشد: بخش اول: از خصوصیات مهم دنیا اینست که اولا: « واقعیت » هر چیزی غیر از « حقیقت » آن چیز است. ثانیا: « واقعیتِ » هر چیزی هم، « مراتب و أبعاد مختلفی » دارد. پس « واقعیت یک چیز » را فیزیکدان به نحوی و شیمیدان به نحوی و ریاضیدان به نحوی و فیزیولوژیست و دیگر اقشار دانشگاهی و حوزوی هم به نحو دیگری می بیند. هر نوزادی، بدون هیچ قضاوت و تعصبی، « واقعیتِ هر چیزی » را آنطور که واقع می شود « می بیند و می شنود » و در ذهن خود ضبط می کند اما نمی تواند درباره همانها ، شهادت بدهد. اما انسانِ عاقل می تواند واقعیت هر چیزی را با دقت به تمام جزئیات و زوایای اطراف آن ببیند یا بشنود، و لذا می تواند درباره آنها شهادت هم بدهد. به عبارت دیگر با « دیدنِ »،« فیلم یک حادثه »، نمی توان درباره آن، « شهادت » داد. اما با « حضور در صحنه و دیدن دقیق و اشرافِ به آن حادثه » می توان درباره آن حادثه، گزارش و « شهادت » داد و آن را گواهی کرد. مثلا: تمام مردم آسمان و سیارات و ستارگان آن را « می بینند » اما فقط منجمین و ستاره شناسانند که با دوربین های تخصصی، ستاره ها و سیارات آسمان را « مشاهده » می کنند و می توانند حلول اول ماه را گزارش و شهادت دهند. مثال دیگر اینکه: مردم فیلمهای سینما را « می بینند و می شنوند » ولی نمی توانند منتقد خوبی برای فیلمها باشند، اما « منتقدین » چون فیلمها را با دقت به جزئیات و زوایای پنهان آنها « مشاهده » می کنند لذا بهتر می توانند درباره آنها « شهادت » بدهند. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۲/۵ 🌿و اما بخش دوم پاسخ: هر قدر « مشاهده کننده »، بی طرف تر و خالی از پیشداوری و قضاوت قبلی باشد و او در آن حادثه « حضور عالمانه تری » داشته باشد « مشاهده » او به واقعیت (یا تا حدودی به حقیقت) نزدیکتر و قابل اعتمادتر است. پس مشاهده، « زُل زدن و خیره شدن و نظاره و تماشا کردن چیزی نیست »، بلکه مشاهده: اجازه « انعکاس دقیق یک حادثه واقعی در بیننده » و « نوعی نهان بینی » بدون تعصب و قضاوت و حکم قبلی است. لذا از دعاهای مهم و مکرر رسول أکرم صلی الله علیه و آله این بود که می فرمودند: « اللهم أرنی الأشیاء کما هی »: خدایا؛ هر چیزی را آنچنان که هست به من بنما. و مرحوم آیت‌الله قاضی همواره شاگردانش را به قرائت این دعا به ویژه در قنوت‌ نماز توصیه می‌کردند. زیرا « هر چیزی »، آنچنان نیست که ما آنرا می بینیم، « نگاه » ما یک چیز است و آنچه هست چیزی دیگری است. مثلا: عصای حضرت موسی علیه السلام، در نگاه واقعی، یک تکه چوب است اما در نگاه انسان بصیر، آن عصا، « ظرف تجلی اراده الهی » و یک موجود جاندار توانمند است که می تواند سحر ساحران را تشخیص دهد و نابود کند. در آن روز، تمام مصریان و درباریان و نظامیان فرعون و بنی اسرائیل، در میدان « ناظر » بودند و صحنه را برای سرگرمی « تماشا یا نظاره » می کردند، اما « ساحران »، در آن « تجلی عظمت اراده الهی »،« حاضر » شدند و اجازه دادند که آن عظمت در آنها « انعکاس » پیدا کند و با آنها « یکی » بشود. پس آنان با دقت حرفه ای خود، « پشت صحنه ای » را « مشاهده » کردند که دیگران از آن محروم بودند. پس مشاهده، ورود به « بخشی از أسرار مخفی » هر چیز است و لذا « إذن و إجازه » می خواهد.(که بعدا بیشتر درباره آن توضیح داده خواهد شد.) باید توجه داشته باشیم که تازه آن « توانمندی عصا » هم تمام حقیقت آن عصا نبود. پس فرق « مشاهده » با « قضاوت » در اینست که: در مشاهده، شخص بیننده، « آینه یک حادثه » می شود و گویی آن حادثه یا آن چیز در او ظهور پیدا می کند و با او « یکی » می شود، اما در قضاوت، انسان « حکمی » (درست یا غلط)(عاقلانه یا جاهلانه)(مؤمنانه یا خودخواهانه) را درباره یک حادثه یا یک رفتار یا هر چیزی (بر مبنای ذهنیت خود یا احکام الهی یا قوانین بشری) صادر می کند، « بدون اینکه آن حادثه در او « ظهوری » داشته باشد و یا او در آن حادثه « حضوری » پیدا کرده باشد. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۲/۶ 🌿و اما بخش سوم پاسخ. فرق « مشاهده » با « تشهد » چیست؟ « مشاهده »، اولا: در محدوده « مادیات و محسوسات » است، ثانیا: نسبت به « واقعیتهای بیرونی » است، ثالثا: خواه ناخواه « خصوصیات خود شخص » در « نحوة مشاهده » دخالت دارند. مثلا اگر فردی نزدیک بین یا دوربین یا نابینا یا کم شنوا یا ناشنوا باشد یا دقت و اشرافش کم باشد، قطعا « کیفیت و عمق شهادت » او هم « ناقص » خواهد بود. اما « تشهد »، اولا: نسبت به « حقایق غیر مادی و نامحسوس » رخ می‌دهد، ثانیا: « شهودی از درون » است، ثالثا: در تشهد (از باب تفعّل و مطاوعه)، انسان باید « با دو سجده کامل ؟» به « حدّی از قابلیت و لیاقت و ظرفیت و صلاحیت و استحقاق » برسد تا « حقیقتی » را برایش به « شهود و مشاهده باطنی » درآورند. اگر انسان به مقامِ « تشهد » برسد و « یکتایی خداوند » و « مقام بندگی و رسالت رسول أکرم صلی الله علیه و آله » را در « تمام قلبش حاضر و منعکس ببیند »، قطعا چهار واکنش یا چهار ویژگی از او به ظهور در میآید: ۱ـ تمام توجه و سلام الهی را برای محمد و خاندان محمد صلوات الله علیه و علیهم میخواهد، ۲ـ سلام الهی را برای « اُمت صالحی که خودش از آنان است » می خواهد، ۳ـ سلام و رحمت الهی را برای تمام ملائکه و تمام مخلوقات اطرافش هم می خواهد، ۴ـ « کبریایی و حق بزرگتری کردن » را فقط از آنِ خدا می داند. (پس: ۱ـ خودش از کبر و تکبر می گریزد، ۲ـ زیر بار کبر و تکبر دیگران نمی رود، ۳ـ با هر کبر و تکبر و استکباری مبارزه می کند، ۴ـ خودش مطیع أمر الهی است.) و اما « شهید » بالاترین درجه « حضور عالمانه » در هر چیزی » است: وَ اللَّهُ شَهِيدٌ عَلى‏ ما تَعْمَلُونَ. « شهید »، چون « تمام نگاه و توجهش » فقط به « وجه الله » است لذا « کمترین خودخواهی و منیت و نفسانیت » و « کمترین تعلق و علاقه و دلبستگی و وابستگی به غیر حق » ندارد و لذا تمام وجودش، « جلوه » حق شده و در « هر حقیقتی »،« حضور » دارد و همیشه « زنده » و « مقام وساطت » دارد: و بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (آل عمران/۱۶۹) لذا در امور « نقش مفید » دارد. « شهید » چگونه « شهید » شده است؟ ۱ـ در دنیا از « هر چه » خدا به او « امانت » سپرده « راضی و خشنود » است: فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۳ـ او در دنیا به تمام « أمر و نهی » قرآن الهی و سنت نبوی و سیره علوی، « حتی در شرائط سخت و در حال جراحت » پایبند است: الَّذينَ اسْتَجابُوا لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظيمٌ (آل عمران/۱۷۲) ۳ـ او در دنیا، با « توکل به خدا » از « هیچ تهدیدی » نمی ترسد: الَّذينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ (آل عمران/۱۷۳) ۴ـ او، « رضایت خدا » را با هیچ چیزی معاوضه نمی کند: .... وَ اتَّبَعُوا رِضْوانَ اللَّهِ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظيمٍ (آل عمران/۱۷۴) ۵ـ او پس از رهایی از محدودیتِ دنیای مادی و بدنش، مؤمنین و مؤمناتی که هنوز به او ملحق نشده اند را با « بشارت » خود شارژ می کند و روحیه می دهد و « نگاهشان » را به حقیقت باز می کند تا از هیچ مخلوقی نترسند و از هیچ چیزی غمگین نشوند: وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (آل عمران/۱۷۰) چه جالب که أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در پایان نامه خود به مالک اشتر می فرمایند: از خداوند می خواهم که پایان کار مرا و تو را به سعادت و شهادت ختم کند زیرا از اوئیم و به نزد او باز می گردیم: وَ أَنْ يَخْتِمَ لِي وَ لَكَ بِالسَّعَادَةِ وَ الشَّهَادَةِ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ اللهم ارزقنا الشهاده فیک. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۱/۲ 🌾سلام و رحمت و برکات الهی بر شما أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ ضمن سپاس و تشکر از پاسخهای خوب سروران عزیز به پرسش دیروز درباره آیه ۵ سوره حضرت ابراهیم صلوات الله علیه. ده صلوات و صد آفرین و هزار بارک الله به حضور مبارک افرادی که پاسخ داده بودند، تقدیم شد. 🌷پرسش این بود که: در آیه پنجم سوره حضرت ابراهیم صلوات الله علیه چه نکات مهمی وجود دارد؟ 🌿بحش اول آیه: وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآياتِنا: و موسى را با معجزات و براهینمان مأمور کردیم، نکته اول: پس از اخراح آدم از بهشت نخستین، خداوند مهربان در هر فرصت مناسبی، رسولی را برای *رهایی بشر از غفلت و جهالت* و *دعوت بشر به بازگشت به بهشت حقیقی*، مأمور کرده و برای اینکه افراد بشر بتوانند با « *عقلشان* »،« *صداقت رسول خدا بودن هر رسولی* » را تشخیص دهند، « آیات و معجزاتی » را به عنوان « *کارت شناسایی* » با آنان همراه می سازد. بحش دوم آیه: أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ»: قومت را از تاريكيها به سوى روشنايى بيرون ببر ، این سوره با این آیه شروع شده: كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ *لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ* بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ. نکته دوم: *فضای دنــیا* برای بشر قطعا « *ظلــمانی* » است در حالیکه او (مثل گیاهان)، « *تشنة نــور* » است. پس مهمترین مأموریت تمام أنبیاء و رسولان و أولیاء الهی و کتب آسمانی و خصوصا قرآن، « روشن کردن وضع موجود » او و « مبارزه با ظاهربینی و سطحی نگری و خیالبافی » او و « روشن کردن راه رسیدن او به مطلوبترین وضع و بهترین مقصد و با نشاط ترین زندگی » می باشد. بحش سوم آیه: وَ ذَكِّــــرْهُمْ بِـــأَيَّامِ اللَّهِ : و روزهاى خدایی » را به ياد آنها بیاور ، نکته سوم: پس « *مهمترین عامل خروج بشر از ظلمات به سمت نـــور* »،« *به یادآوردن ایام الله* » است. نکته چهارم: « أهل ذکر » موظف هستند « ایام الله » را با شیوه های مناسب برای مردم « یادآوری » کنند. نکته پنجم: آیام الله، مقاطعی از زمان است که « مردم هر سرزمینی »،« *با دستیابی به همبستگی و یکپارچگی و وحدت نسبی* »،« قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق تجلی عنایت و لطف و *نصرت الهی* » را پیدا می کنند. بحش چهارم آیه: إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ :زیرا اين يادآورى براى هر امت صبور و شاکری، « راهبردهای راهگشایی دارد. نکته ششم: اگر آن مردمی که ایام الله را دیده و افتخار حضور در آنرا یافته اند، *برای افزایش بصیرت و معرفت و اراده و ایمان و امید و انتظار خود بکوشند* » و *در مواجه با « حوادث و ابتلائات و فتنه ها، بسیار صبورتر باشند* » و *در مواجه با « رحمتها و نعمتها و آلاء الهی، بسیار قدردان تر باشند* »، همین « یادآوری ایام الله » به آنان، آنان را قطعا و حتما به « برکات و معجزات روشن کننده تر و راهبردهای راهگشاتر بیشتری » می رساند. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۱/۳ تشکر از نکات آموزنده و کاربردی شما اجازه می خواستم بپرسم 🌷چرا حضرت امام باقر العلوم صلوات الله علیه، غایت ایام الله را به قیام حضرت حجت عج گره زده اند و حتی سلسله ایام الله بعد از آن هم با این قیام مرتبط است 🌿 با سلام و احترام و تشکر از روایتی که مطرح فرمودید. لطفا اگر متن عربی و مأخذ آن را هم در اختیار دارید، اعلام بفرمائید. عرض کردم: « *ایام الله* » ، مقاطعی از زمان اند که « مردم هر سرزمینی »،« *با دستیابی به همبستگی و یکپارچگی و وحدت نسبی* »،« *قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق تجلی عنایت و لطف و نصرت الهی* » را پیدا می کنند. پس طبق فرمایش حضرت امام محمد باقر صلوات الله علیه، « *غایت و مهمترین ایام الله و بیشترین نصرت الهی* » زمانی رخ می دهد که: « *اولین حامیان ایشان به بالاترین سطح بصیرت و معرفت و اراده و ایمان و یکپارچگی و وحدت* » می رسند، و « *اکثر مردم جهان هم بالاترین درجه اضطرار* » را درک می کنند، و شرائط برای استقرار « *تمام دین* » در « *تمام جهان* » فراهم می شود. طبیعی است که در آن شرائط زیبا، « ظهور تام » محقق می شود، و طبیعی است که « سلسله ایام الله های قبلی »،« زمینه ساز قیام حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند »، و طبیعی است که « *بــعــد از آن ظهور عالم تاب* » هم ، هر روزش « ایام الله » خواهد بود. با اعمال عاقلانه و مومنانه و صادقانه و مخلصانه از خداوند بخواهیم که در آن « *وسیعترین و عمیق ترین و بیشترین تجلی حق* »،« سهیم » باشیم. 🍃واژه: صلوات الله علیه الله تعالی فرجه الشریف @dr_ghofran2
۱۵۳ 🌾آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ ضمن عرض سلام و صبح بخیر به شما سروران عزیز؛ و ضمن عذرخواهی از اینکه *مطالب قرآنی* برای اکثر شماها به اندازه *رخدادهای سیاسی* جذابیت ندارد. 🌷پرسش امروز موکب اربعینی ما اینست که: نکات مهم آیه ششم سوره ابراهیم کدامند؟ وَ إِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ: و به یادآور وقتی موسى به قومش گفت: نعمت ‏خدا را بر خود به ياد آوريد، إِذْ أَنجَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ: وقتی شما را از فرعونيان رهانيد كه بر شما عذاب سخت روا میداشتند، وَ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءكُمْ: و پسرانتان را سر مى ‏بريدند، وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَاءكُمْ: و دخترانتان را ـ استحیا می کردند؟ ـ زنده مى ‏گذاشتند، وَ فِي ذَلِكُم بَلاء مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ: و در اين؟؟؟ براى شما از جانب خدایتان آزمايشى بزرگ بود. لطفا نکته ها را با شرح بسیار مختصر بیان بفرمائید. فرصت: تا سه شنبه عصر. جایزه: ده صلوات و صد آفرین و هزار بارک الله. حی علی التحقیق 🍃واژه: ۶ @dr_ghofran2
۱۵۴ 🌷استاد بزرگوار در ایام شهادت بی بی فاطمه زهرا سلام الله علیها ، و با مطالعه خطبه فدکیه ایشان ، این روزها چقدر به این فرمایش شما فکر میکنم و با تمام وجود دوست دارم مثل ایشان و حضرت زینب کبری سلام الله علیهما در اوج مشکلات هم زیبابین و حمد کننده باشیم. چطور این را تمرین کنیم و چطور خود را محاسبه کنیم ؟ 🌿باید باورمان بشود که هر چه دیده می شود « جلوه رحمت الهی » است. پس هر چیزی، « حکمت های نورانی و رحمانی » با خود دارد. و بعد از خالق مهربان التماس کنیم به عزت و کرامت چهارده معصوم صلوات الله علیهم توفیق حمد و شکر را به ما عنایت فرماید اللهم ألهمنا حمدک و ألهمنا ذکرک و الهمنا شکرک و ألهمنا التقوی و أنطقنا بالهدی. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۵ 🌷بانوی محترمی فرموده اند: ماهها و شاید چند سالی است که ذهن من و تعدادی از دوستانم رو مشغول کرده و هر از گاهی با شهادت یکی از مدافعین حرم برامون پر رنگ تر و داغ دلمون تازه تر میشه! من وجمعی ازدوستانم ، باافتخااااار همسرانمون پاسدار هستند و ما هم در این جهادشون شریک انشاءالله، و البته گاهی با توجه به ماموریتهای کاری آماده شنیدن خبر شهادت و... حالا ۲ سوال مهم دارم: ۱. اینکه آیا از کم لیاقتی و یا کم کاری ما بانوان هست که همسرانمون به مقام شهادت نرسیدند و ما هم هنوز سعادت پیوستن به جمع خانواده های شهدا نصیبمون نشده ؟؟ برای شخص خودم خصوصا بعد از شهادت شهید حججی این مسئله برام بسیار پر رنگ تر شد ۲.برای اینکه به بهترین وجه در جهادهمسرداری موفق باشم و خدای نکرده کم نیارم (خصوصا اینکه در تهران غریب هستیم و گاهی غم دلتنگی خانواده هامون بسیار آزاردهنده میشه برایمان و فشار میاره و احساس میکنم دارم کم میارم)، و اینکه بتونم همسرم رو روز به روز آماده تر و شارژتر کنم برای جهاد انشاءالله ،چه توصیه هایی دارید؟ 🌿به ایشان عرض شد: سلام و رحمت الهی بر شما بانوان عاقل و با اراده و مؤمن و فداکار. امیدوارم خداوند به برکت این شوق مؤمنانه ی شما که جای تحسین فراوان دارد بر توفیقات شما بیفزاید. لطفا توجه داشته باشید که: اولا: اگر قرار باشد « تمام خوبان »، کشته شوند پس چگونه « زمینه ظهور تمام حق در تمام جهان » در عرصه های مختلف فراهم شود؟ ثانیا: « تمام کشته شدگان در راه ارزشهای الهی » ، « مراتب برابری ندارند »، ثالثا: برخی از « زندگان »،« أجر و جایگاهشان » از هزاران شهید، « بیشتر و بالاتر » است. حضرت امام خمینی رحمه الله علیه، « امام شهداء » هستند با اینکه ظاهرا کشته نشده اند. (هر چند که دو سه نفر خائن، جام زهر را به ایشان خوراندند.) رابعا: « *آزمونی* » که خداوند قبلا از « ملائکه و جن » گرفته است، « *آزمون سجده* » بود که ملائکه، قبول شدند اما إبلیسیان، مردود شدند. بعد از آنها، افراد بشر مورد « آزمایش سجده » قرار دارند و قرار است هر روز و روزی چند بار و بعد از حداقل « *دو سجده* »، به « *تشهد و شهود و مقام شهید* » برسند. (نه اینکه کشته شوند بلکه از منیت و نفسانیت و خودخواهی خلاص شوند و به اخلاص در بندگی برسند.) پس شما بانوان مؤمن و مشتاق ظاهرا با « جهادهمسرداری » خود و با انواع جذابیتها و هنرمندیهای خدادادیتان و تشویق دلنشین نکات مثبت همسران عزیزتان، باید بکوشید: اولا: « *زمینه » بروز « منیت و نفسانیت و خودخواهی و ظاهربینی و سطحی نگری و دنیاطلبی و ثروت اندوزی و شهوترانی و شهرت طلبی و رفاه طلبی و راحت طلبی و تنبلی* » را برای همسران محترمتان از بین ببرید، و ثانیا: « *عقلانیت و اراده و ایمان و شجاعت و رشادت و اخلاص* » آنان را دائما تقویت کنید. پس باید بکوشید « نگرانی و دغدغه آنان را نسبت به خانه و خانواده کم کنید » تا « تمام انرژی و تمرکز » آنان برای انجام « مأموریتهایشان » صرف شود، و شما نورچشمی های حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها هم مصداقی از « *نعم العون فی طاعه الله* » و در رسیدن آنان به « مقام تشهد و شهود و شهید » سهیم باشید. در آنصورت دیگر مهم نیست که آیا خائنین آنان را « می کشند » و یا آنان با حیله خائنین « کشته می شوند.» نکته بسیار مهمتر اینکه باید خودتان را برای « *فردای شهادت همسرانتان* » از هر نظر آماده کنید. برای: « کم لطفی های تلخ برخی از افراد خانواده شوهر ». برای: « توجه افراطی برخی مسئولین و رسانه ها به مادر شهید » و « بی مهری آنها نسبت به همسر شهید ». برای: واگذاری فرزندان شهید به خانواده شوهر در صورتی که تمایل داشته باشند. برای: اطاعت از فرمان قرآن و توصیه مقام معظم رهبری و ازدواج مجدد مانند همسر بسیار محترم شهید حججی. و برای « تمام آزمونهای پیچیده و سختی » که خداوند برای « إرتقاء » مقام شما برایتان فراهم می آورد. امیدوارم در هر حال به « حُکم الهی »راضی و همواره موفق و مؤید و عاقبت به خیر باشید. 🍃واژه: @dr_ghofran2