eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
173 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۵۶ 🌷آیا میتوان به قطع گفت ذهنی که مدام در حال مقایسه کردن است، دچار حسادت شده؟ برای *فهم اصل زیبا آفرین تبعیض* چه چیزی را توصیه می کنید؟ 🌿خطورات ذهنی را ظاهرا خیلی نمی توان مدیریت کرد. اما می توان « توجه » خود را تغییر داد. پس « حسادت » فقط وقتی از انسان ظهور پیدا کند رذیلت محسوب می شود. من شر حاسد اذا حـــــسد سنت زیباآفرین تبعیض در آفرینش را در تمام کتابهای گیاه شناسی، جانورشناسی ، فیلمهایی که درباره شگفتیهای آفرینش پخش می شود می توانید ببینید. 🌷از شما خواهشمندم بفرمایید چطور این حجاب و‌پوشش ها و‌موانع درونی را بشناسیم؟ به اسارت ذهن و خیال هم در این پاسخ و هم در اشاره به آیه ۳۶ سوره نساء *مختالا فخورا* تاکید دارید. چطور از این اسارت رهاشویم؟ 🌿۱ـ پرهیز از « محاسبات ذهنی » و « خیالبافی »، ۲ـ ذاکر بودن، ۳ـ تلاش برای با « حال » بودن و « آینده نگری » و پرهیز از « گذشته نگری »، ۴ـ تلاش عاقلانه برای « تفکر » و « تدبر » در ایات افاق و أنفسی، انسان را از ذهن گرایی و اسارت آن می رهاند. 🌷 استاد.چگونه می توانیم حسد خود را درمان کنیم. و به هیچ کس حسدنورزیم 🌿هر قدر به بحث خودشناسی بپردازید و با تقویت تفکر و تعقل و ایمان خود عظمت وجودی خودتان را کشف کنید و نقش و مأموریت و رسالت الهی خود را روشن تر بفهمید و از نفسانیت و « خودخواهی » و « خودپرستی » بیشتر فاصله بگیرید و بفهمید که هر چیزی را به شرط احراز قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق، می توانید از خالقتان بخواهید، حتما از « مقایسه » مادیات خود با دیگران باز می مانید و می توانید جلوه ای از رحمت للعالمین باشید (حداقل در دعا کردن و برای دیگران خیرخواه بودن) و با ابراز مهر و محبت و انفاق خود از « ابراز حسد » در امان بمانید. 🌷معنی تفاوت چیست ؟ 🌿« *تفاوت* »، یعنی: *نقصان، کمبود، خلاء، کمی (یا زیادی بیهوده)* الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً *ما تَرى‏ في‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ* فَارْجِعِ الْبَصَرَ *هَلْ تَرى‏ مِنْ فُطُورٍ؟* (۳) ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسيرٌ (ملک/۴) همان كه هفت آسمان را طبقه طبقه بيافريد در آفرينش آن فرصت دهنده هيچ اختلاف [و نقصانی] نمى‏بينى بازبنگر آيا خلل [و نقصانى] مى‏بينى؟ * باز دوباره بنگر تا نگاهت زبون و درمانده به سويت بازگردد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۳/۲ 🌾ضمن عرض تشکر از افراد بسیار اندکی که بر من منت گذارده و درباره آیه ششم سوره حضرت ابراهیم صلوات الله علیه إظهار نظر فرمودند و ضمن تقدیم ده صلوات و صد آفرین و هزار بارک الله به آنان. امیدوار بودم و امیدوار هستم که خون جوشان شهید سلیمانی و همرزمان عزیزش با آن همه عرض ارادت با شکوه و آن فریادهایی که « ما هم سلیمانی هستیم و راهت ادامه دارد »، شوق قرآنی را در أعضاء گروه ما افزایش دهد. لذا اگر هر کدام از أعضاء محترم پیشنهادی در این زمینه دارند با پنج صلوات هر پیشنهادی را می خرم. در هر حال🌷پرسش دیروز موکب اربعینی ما این بود که: نکات مهم آیه ششم سوره ابراهیم کدامند؟ 🌿بخش اول آیه: وَ إِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ: و به یادآور وقتی موسى به قومش گفت: نکتة مهم اول: چون « مأموریت و رسالت مشترک » تمام رسولان الهی « إخراج بشر از ظلمات به سوی نور » بوده، پس « هر مسلمانی » باید به تمام هشدارها و توصیه های رسولان الهی، توجه کند و آنها را به « یادخودش » بیاورد و نسبت به آنها احساس تعهد و مسئولیت کند. بخش دوم آیه: اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ: نعمت ‏خدا را بر خود به ياد آوريد، نکتة مهم دوم: هر انسان عاقلی باید به خاطر « نعمتی » که خداوند بدون اینکه به او بدهکار باشد در اختیار فقط او می گذارد، او باید آن نعمت را دائما با خود مرور کند و قدر آنرا بداند و نسبت به آن لطف الهی احساس مسئولیت کند و مطیع شود و از مسیر خدا و حق، منحرف و دین گریز و حق ستیز نشود. بخش سوم آیه: إِذْ أَنجَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَاءكُمْ: وقتی شما را از فرعونيان رهانيد كه آزار و اذیت سختی را بر شما روا می داشتند و پسرانتان را سر مى ‏بريدند، و دخترانتان را استحیا می کردند؟ ـ زنده مى ‏گذاشتند، نکتة مهم سوم: آن « نعمت خاص و بزرگ » چه بود؟ تصور کنید بنی اسرائیلی که با تحریم ها و شکنجه های طاقت فرسای فرعون، تحقیر و خُرد می شدند و اجازه پسر داشتن را نداشتند و دخترانشان هم به بردگی و فحشاء کشانده می شدند، وقتی با عنایت الهی از دریایی بسیار عریض و خروشان به سلامت عبور داده شدند و از ظلم و تجاوز و تحقیر و تحریم و آزار و اذیت فرعون رهایی یافتند، تا چشم آن «*پیامبرزادگان غافل!!!*» به « بتهای بت پرستان » افتاد از پیامبرشان « بُت » تقاضا کردند!! و بعد که در سایه کوه طور به آرامش رسیدند و بی هیچ زحمتی « غذا و شربت آسمانی » خوردند، آن مردم مغرور و شکمباره به پیامبرانشان گفتند: به خاطر سیر و پیاز و خیار و عدس برگردیم به مصر !!!؟؟ اما پیامبر مهربانشان به آنها فرمود: این نعمت رهایی از اختناق و ظلم و آزار و اذیت و خفت و خواری رژیم منحوس فرعونی و پهلوی را دائما به یاد بیاورید و قدر آن را بدانید و نسبت به این نعمت بزرگ استقلالی که خدا برایتان فراهم آورده احساس « تعهد » کنید و مطیع حق باشید. نکتة مهم چهارم: در تمام رژیم های طاغوتی و فرعونی، *ضحاکان مار به دوشی* هستند که خوراکشان، « مغز جوان » است. آنها پسرها را فقط برای « بردگی » می خواهند لذا پسرها نباید « سر » داشته باشند و نباید صاحب تفکر و تعقل باشند بلکه یا باید « همان کاری که استکبار در هر زمینه ای می خواهد انجام دهند » و یا باید در « موسیقی و هرزگی و آدامس و سیگار و قلیان و انواع اعتیاد و فحشاء و فساد » غرق باشند. پس ذبح یعنی: سر بریدن. یعنی بدنش تحرک دارد اما اختیار و تشخیص و اراده ندارد. استحیاء: یعنی: نهایت بی حیایی، یعنی: « زنده بودن تحت نظر ارباب »، یعنی: ظهور بدون حضور، یعنی: بودن برای التذاذ دیگران، یعنی: بودن برای فروش بیشتر بستنی و اجناس افراد پول پرست و فاسد. خانم مشاور عالی دروغگوترین مسئول وقیح گفته: به جای « بدن فروش » به این زنان بگوئید: *کارگران جنسی*، بخش چهارم آیه: وَ فِي ذَلِكُم بَلاء مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ: اين ؟؟؟ براى شما آزمايشى بسیار بزرگ الهی است. نکتة مهم پنجم: اگر خداوند (که به مردم بدهکار نیست) مردمی اسیر در اختناق و ظلم و تجاوز و تحقیر را از ظلمات و از بدبختی و فلاکت می رهاند و شرائط و امکانات خاصی را در اختیارشان قرار می دهد، فقط برای « *آزمایش* » آنهاست و با آنها هیچ تعارفی ندارد. پس اگر نخواهند در برخورد با سختی های قابل تحمل، « *صبار و شکور* » باشند، تمام آن شرائط و امکانات را از آنها می گیرد، و در اختیار قوم دیگری که شایستگی و قابلیت و لیاقت و استحقاق لازم را داشته باشند قرار می دهد: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ .... 🍃واژه: ۶ @dr_ghofrani2
۱۵۷ 🌷چطوری منظم شوم؟ کارهای متنوع دارم و فرصت کم از دست خودم و کارهای عقب افتاده ام به تنگ آمده ام 🌿سلام و رحمت الهی بر شما. آیا متأهل هستید؟ آیا فرزند دارید؟ یا مجرد و با والدین هستید؟ آیا دانشجوئید؟ آیا به کارهای بیرون شاغلید؟ و یا تمام وقت در منزل هستید؟ 🌷 سلام استاد بزرگوارم متاهلم با سه فرزند دانشجو و دبستانی، دبیر هستم . خانه پدری ام هم ساعتی از روز باید باشم چون نیاز به کمک دارند 🌿 سلام و رحمت و برکات الهی بر شما خانم محترم؛ انسان، « دو دسته تعهدات ذاتی » و « تعهدات قراردادی » دارد که اگر زندگی روزمره خود را بر مبنای « تعهدات ذاتی » خود « برنامه ریزی » و « تنظیم » کند و از کارهای لغو و بیهوده و خارج از تعهدات ذاتی خود بپرهیزد حتما « تعهدات قراردادی » خود را نیز به موقع انجام می دهد و به رشد و بالندگی و کمال و سعادت و شادکامی هم می رسد. به عبارت دیگر، شما هر روز باید به: ۱ـ مسائل شخصی، ۲ـ همسرداری، ۳ـ امور سه فرزند در سایزهای متضاد، ۴ـ کارهای خانه (پخت و پز، نظافت، مرتب کردن وسائل، مهمانداری، حل اختلافات، ایجاد نشاط ...)، ۵ـ امور والدین سالمند، ۶ـ سه یا چهار روز حضور فعال در مدرسه و هدایت سی چهل دانش آموز، بپردازید. در واقع تمام افراد بشر لحظات هر روز خودشان را با مجموعه ای کمتر یا بیشتر از این تعهدات و تکالیف می گذرانند و اکثر آنها از این رفتارهای « تکراری » خیلی زود خسته و درمانده می شوند و کم کم از پس کارها بر نمی آیند و احساس عقب ماندگی آنها را رنج می دهد. حال اگر شما و تمام افراد بشر، « تعهدات ذاتی » خود را (با خودشناسی) بفهمید و آنها را « مبنای » برنامه ریزی امور خود در زندگی قرار دهید، نه تنها در انجام تمام وظائف و کارهای روزانه و دنیوی خود، « موفق تر » و « شادتر و راضی تر » خواهید بود بلکه به کمال و تعالی و سعادت جاودانه هم می رسید لطفا بفرمائید « تعهدات ذاتی » افراد بشر کدامند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۸ 🌿 هر انسانی، دو دسته « *تعهدات ذاتی* » و « *تعهدات قراردادی* » دارد. تعهدات قراردادی، وظائفی هستند که در قبال اطرافیان نزدیک و دور ، بر روی دوش انسان قرار می گیرند. اما « تعهدات ذاتی »، وظائفی هستند که انسان در قبال « خالق » خود و در قبال توانایی هایی که خداوند به او « امانت » داده و به عنوان « عضوی از جهان هستی » به عهده دارد. متأسفانه اکثر مردم جهان، بیشترین انرژی خود را برای تعهدات قراردادی خود نسبت به خلق صرف می کنند و از تعهدات ذاتی نسبت به « خالق » خود غافل هستند و به همین دلیل از زندگی خود راضی نیستند. پس تعهدات ذاتی ما، ربطی به والدین و همسر و فرزندان و شغل ما ندارد بلکه نقش ها و وظائفی هستند که ما برای آن ها « آفریده » شده ایم. مثل: ۱ـ خود را همواره در محضر خدا دیدن: (ذکر)، ۲ـ عاشق خدا بودن: (تدین)، ۳ـ خود را فقط با خدا تنظیم کردن: (تعبد)، ۴ـ خود را در هر شرائطی از هر انحراف و تخلف عقلی و شرعی حفظ کردن: (تقوا)، ۵ـ از هر نوع بدی و زشتی و رذیلت و شرارتی پرهیز کردن: (تبری)، ۶ـ مطیع و تابع نماینده خدا بودن: (تولی)، ۷ـ رعایت پاکی در چشم و گوش و زبان و ظاهر و باطن: (طهارت)، ۸ـ انضباط فردی و نظم جمعی داشتن. ۹ـ هر نوع زیبایی را تحسین کردن و تمام زیبایی ها را از خدا دیدن: (حمد)، ۱۰ـ قدر هر فرصت و رحمت و نعمت و آلاء و حادثه ای را کشف کردن و از آن عاقلانه و مؤمنانه بهره بردن: (شکر) یکی از أعضاء محترم دیروز فرمودند: منظور از تعهدات ذاتی، اولویت دادن و توجه داشتن به اوامر الهی است و از قول معصوم فرمودند: هر که رابطه خود را با خدا اصلاح کند خدا رابطه او با مردم را اصلاح می کند و از حضرت زهرا سلام الله علیها نقل کردند که: هر که عبادت های خالصانه اش را به سوی خدا بفرستد، خداوند بهترین مصلحت خودش را به سوی او میفرستد. پاسخ شاید ساده تر شما بانوان « پر مشغله » اینست که: کوثر آفرینش و مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها با سن کم و داشتن چهار فرزند باید گندم یا جو را با دستان مبارکشان آرد و خمیر می کردند و نان می پختند و علاوه بر کارهای روزمره؛ باید « هر روز » از مهمانان فراوان أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه هم پذیرایی می کردند. وقتی ایشان با کثرت و فشار کارهای روزانه روبرو شدند، به رسول أکرم صلی الله علیه و آله پناه آوردند و از ایشان احتمالا خدمتکار تقاضا کردند، اما آن رسول أعظم و بهترین خلق خدا، « *شماره تماس با ملائکه* » را با اذکار « تسبیح » به ایشان توصیه فرمودند و ایشان هم بسیار خوشحال شدند. و از آن به بعد ( با کمک ملائکه عظام ) انجام امور برای آن سرور تمام زنان بهشتی آسان شد. پس شما بانوان مؤمن (چه شاغل در بیرون و چه شاغل در منزل) هم می توانید: اولا: با وضو و ذاکر بودن و استمداد مؤمنانه از خداوند و ملائکه ای که « *کمک و سجده به مؤمنین را پذیرفته اند* » کارهایتان را *راحت تر و بسیار سریعتر و زیباتر* انجام دهید. ثانیا: با تشویق هنرمندانه و تحسین مناسبِ خود اجازه بدهید همسر محترمتان و فرزندان عزیزتان، کارهای شخصی خود را خودشان انجام دهند و در خرید مواد غذایی و در انجام کارهای مختلف خانه و حتی در آشپزی، با افتخار به شما (و در واقع به خودشان) کمک کنند و برای فردای زندگی مستقلشان، آماده شوند. (دلسوزی برخی مادران در انجام کارهای شخصی فرزندان، و کمک نگرفتن از آنها در کارهای خانه، به خودشان و فرزندانشان لطمات جبران ناپذیر می زند.) ثالثا: موقع شناس باشید و هر کاری را در زمان مناسبش انجام دهید و هیچ کاری را به بعد و به فردا یا آخر هفته موکول نکنید. رابعا: دقت کنید که هر کار حتی کوچکی را « درست » انجام دهید تا با « دوباره کاری » وقتتان تلف نشود. پنجم: اینکه به دستور مؤکد أئمه أطهار صلوات الله علیهم، باید بخشی از هر روزتان را به استراحت های کوتاه و تفریح مناسب اختصاص دهید تا از سلامتی و انرژی لازم برای زندگی بهتر برخوردار شوید. امیدوارم همواره شادکام و موفق و عاقبت به خیر باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۹ 🌾با سلام مجدد و تشکر فراوان از ابراز محبت های بی دریغ شما در پیام های متعدد اخیرتان. ۱ـ اگر برخی واکنشهای من به مطالب شما أعضاء محترم ناخودآگاه باعث ترساندن شما از « إظهار نظر » شده عذرخواهی و از هر نوع اظهار نظری استقبال می کنم. ۲ـ پیشنهاداتتان خوب است اما اجازه ندارم تکلیفی را برای شما تعیین کنم. ۳ـ افرادی که با هم در ارتباط هستید اگر بخواهید با هم مباحثه داشته باشید خیلی خوب است اما به شرط اینکه شما را از کارهای روزانه خود غافل نکند و به همسرداری و خانواده داری شما بانوان محترم و یا به درس دانشجویان عزیز لطمه نزند. ۴ـ قبول بفرمائید که در آستانه ظهور آخرین حجت الهی و بعد از شهادت سردار قلوب شهید سلیمانی و دیگر شهیدان سرافراز و پس از زلزله مهیبی که به عنوان یکی از علائم ظهور در عین الاسد در مرز شامات رخ داد و ابهت و حیثیت آمریکا شکسته شد تعداد زیادی افراد خبیث کشته شدند و پس از تجدید بیعتی که میلیون ها ایرانی و غیر ایرانی با مبانی انقلاب و مقاومت در تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی انجام دادند، امروز تکلیف هر مسلمان و مؤمن و شیعه ای خیلی بیشتر از قبل شده پس باید از هر نوع « حاشیه نشینی » و « بهانه جویی » پرهیز کرد. موفق و مؤید باشید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۹ 🌾با سلام مجدد و تشکر فراوان از ابراز محبت های بی دریغ شما در پیام های متعدد اخیرتان. ۱ـ اگر برخی واکنشهای من به مطالب شما أعضاء محترم ناخودآگاه باعث ترساندن شما از « إظهار نظر » شده عذرخواهی و از هر نوع اظهار نظری استقبال می کنم. ۲ـ پیشنهاداتتان خوب است اما اجازه ندارم تکلیفی را برای شما تعیین کنم. ۳ـ افرادی که با هم در ارتباط هستید اگر بخواهید با هم مباحثه داشته باشید خیلی خوب است اما به شرط اینکه شما را از کارهای روزانه خود غافل نکند و به همسرداری و خانواده داری شما بانوان محترم و یا به درس دانشجویان عزیز لطمه نزند. ۴ـ قبول بفرمائید که در آستانه ظهور آخرین حجت الهی و بعد از شهادت سردار قلوب شهید سلیمانی و دیگر شهیدان سرافراز و پس از زلزله مهیبی که به عنوان یکی از علائم ظهور در عین الاسد در مرز شامات رخ داد و ابهت و حیثیت آمریکا شکسته شد تعداد زیادی افراد خبیث کشته شدند و پس از تجدید بیعتی که میلیون ها ایرانی و غیر ایرانی با مبانی انقلاب و مقاومت در تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی انجام دادند، امروز تکلیف هر مسلمان و مؤمن و شیعه ای خیلی بیشتر از قبل شده پس باید از هر نوع « حاشیه نشینی » و « بهانه جویی » پرهیز کرد. موفق و مؤید باشید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۰ 🌾آهای أهالی محترم گروه؛ 🌷پرسش امروز » موکب اربعینی » ما اینست که: آیه ای را در قرآن بیابید که بفرماید: با رعایت چه کاری ، زندگی ما « آسان » می شود؟ لطفا متن و ترجمه آن آیه را با کمی توضیح بفرمائید. و با توجه به اینکه یکی از مقاصد این گروه « تمرین اظهار نظر کردن است » ، پس لطفا همـــــــه در پاسخگویی شرکت کنید و یا پاسخ درست دیگران را تأئید کنید و از پاسخ نادرست هم هرگز نهراسید. از تلاش شما بسیار ممنونم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۱ 🌷 استاد بزرگوار هنوز نقاط ابهامی در ذهن بنده هست. لازم به ذکر است که از دوران دبیرستان در کلاس شما حضور داشتم کتاب هایتان را مطالعه نموده و با تفکرتان تا حدودی آشنا هستم. به نظر میرسد این نوع نگاه دارای اشکالاتی است زیرا اولا مگر حضرت معصومه سلام الله علیها از خود بیگانه شبودند و از آخرت خود غافل؟ غیر از حضرت معصومه خانم های مجردی رامیشناسم که سن ازدواج را سپری کرده اند و شرایط ازدواج برایشان فراهم نیست ولی خودشناسیشان از بسیاری از خانم های متاهل بیشتر است. ثانیا گویا تربیت فرزند علاوه بر اینکه حقی از جانب کودک است، حق مادر هم هست زیرا ریشه در فطرت او دارد بنابراین توجه به عوامل تربیتی کودک از جمله هم نشینانش و لقمه ی ای که از آن ارتزاق میکند از قبل از ازدواج باید مورد نظر مادر باشد. مگر «نگرانی از بیماری ناشی از ورزش نکردن» در قرآن آمده؟ در حدیث آمده؟ نیامده ...چون عقل بشر کفایت میکند و حکمش این است که باید ورزش کرد همانطور که ورزش نکردن سبب بیماری است دقت نکردن در انتخاب عوامل تربیتی فرزند از ابتدای ازدواج سبب سیاه روزی دنیا و آخرت است. یک زن نمیتواند اقوام همسرش را که بعضا سنشان از سی گذر کرده تغییر دهد تا تاثیرات را کنترل کند. تاثیر لقمه ای که سر سفره ی آن ها میخورد، چه میشود؟ به فرض این که عوامل دیگر را نادیده بگیریم. ارتباط را هم که نمیشود قطع کرد زیرا صله رحم تکلیف است. ممکن است بگویید ازدواج هم حق زن است. ولی نسخه ای که شما برای دختر دبیرستانی دارید همان نسخه ای است که برای فرد سی ساله دارید در جامعه ای که پسران مجرد بسیاری بالای سی سال به دلیل بیکاری نتوانستند ازدواج کنند نسخه ی شما را بطور کلی، به مصلحت جامعه میدانم اما به مصلحت دختر دبیرستانی یا زیر ۲۸ سال نمیدانم.با شرایط فعلی که سن ازدواج بالا رفته دختر مذکور تا ۳۵ سالگی حتما امکان ازدواج با فرد خوب دارد. بنابراین حق ازدواج از او سلب نشده. ثالثا حدیث داریم »انظر این تصنع نفسک « از طرفی میدانیم شوهر داری مصداق صنع نفس است. از طرف دیگر شوهر داری مربوط به همسر علامه طباطبایی غیر از شوهر داری کسی است که همسرش عقده ی روانی دارد یا معتاد است یا بی اخلاق. بنابراین توجه به اینکه چه همسری را برمیگزینیم بسیار بسیار مهم است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۱/۲ 🌿ضمن تشکر از اینکه ابهاماتتان را مطرح فرمودید: ۱ـ اینکه فرمودید: چرا « حضرت معصومه سلام الله علیها » مجرد بوده اند، اولا: پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: « آنکه به نکاح بی رغبت باشد از من نیست. » و ایشان و خواهرانشان، « رغبت به ازدواج » را داشتند (که بسیاری از بانوان به ظاهر مذهبی حتی با داشتن چند فرزند چنین رغبتی را ندارند.) اما ظاهرا به دستور « پدر و امام زمانشان که دائما در مناطق مختلف زندانی می شدند » از ازدواج با خواستگاران وابسته به نظام فاسد بنی العباس، منع شده بودند و ظاهرا برای انجام همین أمر به سمت مرو و خدمت امام زمانشان آمدند که در میان راه به شهادت رسیدند. ضمنا (به اختصار) عرض می کنم که: « تعدد زوجات پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله و ازدواج نکردن حضرت سلمان یا دختران امام موسی کاظم صلوات الله علیهم و به حج نرفتن امام حسن عسکری صلوات الله علیه و مواردی از این قبیل »، برای سایر مسلمانان، « حجت نیست » و نباید آنها را از « فرامین الهی » باز دارد. ۲ـ اینکه فرمودید: « تربیت فرزند، حق مادر است زیرا ریشه در فطرت او دارد » به نظر می رسد درست نیست زیرا اولا: تعیین هر « حقی » فقط « حق خداوند » است و ثانیا: « علاقه مادر به فرزند، أمری غریزی است » که مادر مسلمان باید آن را فقط در « محدوده تعالیم قرآنی و احکام شرعی » ابراز کند. ثالثا: وقتی قرآن می فرماید: فرزند « برای پدر » به دنیا می آید پس مادر « هیچگونه مسئولیت مستقیم نسبت به فرزند » ندارد. باید از این « شوق مادران به ظاهر مذهبی نسبت به فرزند برای فرار از جهاد همسرداری » به خدا پناه برد. ۳ـ اینکه فرمودید: « ورزش نکردن عامل بیماری است »، برای مردم تنبل و راحت طلب و مصرف کننده و عیاشی که « تعهد و مسئولیتی در قبال خالقشان ندارند » درست است، اما برای مردان و زنان روستایی و عشایری و مؤمنی که (به فرمایش أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه) « کار برایشان تفریح است. » بدون ورزش و قرص های انرژی زا، سالم و سرحال و بسیار با نشاط هستند. ۴ـ فرمودید: « دقت نکردن در انتخاب عوامل تربیتی فرزند از ابتدای ازدواج سبب سیاه روزی دنیا و آخرت است.» لطفا (بدون استناد به إلقائات روانشناسان)، « دلیل عقلی یا سند نقلی معتبر » این ادعا را بفرمائید. ۵ـ فرمودید: « زن نمیتواند اقوام همسرش را که سنشان از سی گذشته تغییر دهد. »، از نظر اسلام، هر فردی فقط باید « مراقب خودش » باشد و هیچ زن و مردی چنین « تکلیفی » برای « آدم کردن دیگران » ندارد. ۶ـ فرمودید: « نسخه ای که شما برای دختر دبیرستانی دارید .... » ، من « نسخه ای » ارائه نکرده ام و تمام تاکیدم بر اینست که به جای « دهن بینی » و اعتماد به حرف روانشناسان و مشاورین، فقط تابع عقل و قرآن و سنت باشیم. ۷ـ احتمالا با کمال بی دقتی فرمودید: « دختر تا ۳۵ سالگی حتما امکان ازدواج با فرد خوب را دارد ... »، اولا: این ادعا از کجاست؟ ثانیا: آیا ازدواج مثل نماز ظهر است که تا نزدیکیهای غروب هم بتوان آنرا خواند و تاخیر بی دلیلش مجاز باشد؟ ثالثا: این تاخیر برای پیدا کردن گزینه بهتر (ی مثل پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله و یا امام حسن مجتبی صلوات الله علیه)، چه « کمالی » را برای زن فراهم می آورد و کدام نقص او را جبران می کند؟ ۸ـ فرمودید: « حدیث داریم انظر این تصنع نفسک »، ظاهرا آن افرادی که به جای دعوت شما به عقلانیت و تبعیت از قرآن، (احتمالا به طور غیر مجاز) این حدیث را به شما عرضه کرده اند یادشان رفته بگویند که این حدیث برای « دقت در انتخاب زن » است « نه شوهر »، در این حدیث، اقسام زنان را حضرت نام می برند و نسبت به برخی از آنها هشدار می دهند. ۹ـ فرمودید: « شوهرداری فردی مثل علامه طباطبایی، غیر از شوهرداری همسر روانی است ... پس اینکه چه همسری را برمیگزینیم بسیار مهم است.»، اولا: آیا حضرت علامه از ابتدای ازدواجش، علامه بود یا با همسر محترمشان علامه شدند؟ ثانیا: کجا گفته شده در انتخاب زن یا شوهر دقت نکنید؟ ۱۰ـ اگر پرسش ها « یک به یک » مطرح شوند گفتگو برای همه مفیدتر خواهد بود. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۲ 🌾آهای أهالی محترم گروه جوانان شاد مهدوی و والدین بزرگوار امانتدار؛ امیدوارم این صبح جمعه شما با خیر و برکت و بصیرت و معرفت همراه باشد و بر « انتظار مثبت و مفید » ما و شما بیفزاید. 🌷پرسش امروز « موکب اربعینی ما » اینست که بفرمائید» « إن مع العسر یسری » یعنی چه؟ لطفا ابتدا به منابعی که در اختیار دارید مراجعه بفرمائید و بعد جمعبندی خودتان درباره این آیه مهم که دوبار تکرار و تأکید شده را با دو سه سطر و بدون هیچ واهمه و نگرانی و هراسی بیان کنید. پیشاپیش از تلاش و اظهار نظر شما بسیار سپاسگزارم. فرصت: إن شاء الله تعالی تا امشب. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۰/۲ 🌿 سلام و صد آفرین و هزار بارک الله به دوستانی که پاسخ مورد نظر را یافتند. همانطور که سایر أعضاء محترم گروه فرمودند: شرط « آسان و شیرین شدن زندگی » در آیات ۴ و ۷ سوره طلاق و ۵ و ۶ و ۷ سوره لیل بیان شده است. ۱ـ تقوا، ۲ـ انفاق، ۳ـ انجام تکالیف عقلی و شرعی. ۱ـ إعطی، ۲ـ تقوا، ۳ـ تصدیق و تأئید و تحسین و تشویق و حمایت از زیبایی ها. إعطی، تقوا، تصدیق زیبایی (نیت عمل و شکل عمل)، زندگی ما « با عنایت الهی » تدریجا « هموار و آسان » می شود. اما خود را « در محضر خالق ندیدن » و « سمیع و بصیر بودن خدا » را (با گفتار وقیحانه و رفتارهای غیر مجاز) باور نداشتن، زندگی را سخت و پیچیده و ناخوشایند می سازد. « رعایت دائمی تقوای »، « جـــاری شدن أمــــر الهی » را برای آن شخص، « آسان و شیرین و دلچسب و لذتبخش » می کند. البته آیه اول، در اعتراض به افراد بشر است که چرا « پراکنده کاری » می کنید. پس « تقوا » یعنی « یکی شدن و یکپارچه شدن جهت » انسان در « تمام کارهای زندگیش ». ضمنا می تواند یک مصداق « صدق بالحسنی » ، « وعده های الهی » باشد (که یه دوستی فرمودند) و می تواند « تشخیص و تصدیق و تأئید تمام زیبایی ها » (از دوست و دشمن و از همه) باشد. 🌷سوره مبارکه كهف آیه ۸۸ میفرماید: «وأما من آمن وعمل صالحا فله جزاء الحسنی وسنقول له من أمرنا یُسرا» و اما کسی که ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پاداشی نیکوتر خواهد داشت؛ و ما دستور آسانی به او خواهیم داد.» و آیه ۴ سوره طلاق هم میفرماید: «و من یتق الله یجعل له من أمره یسرا» و هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند کار را بر او آسان می‌سازد.» استاد باز هم أمر در این آیه توجه من را جلب کرد. ممکن است اینجا هم نقش أمر را در سهولت و آسانیِ ماحصل ایمان و عمل صالح و تقوا برایمان بفرمایید؟ 🌿 ۱ـ آن « یسر » آیه ۸۸ سوره کهف، « زندگی سراسر شکوفایی و بالندگی بعد از ظهور حضرت ذوالقرنین » عجل الله تعالی فرجه الشریف است. ۲ـ بحث « أمر » و اکثر آیات مرتبط با آن را چند سال قبل احتمالا طی یک یا دو ترم در کلاس مطرح و بررسی کردیم اما چون برای اکثر افراد در کلاس، « دغدعه و مسئله مهمی نبود » لذا با تمام شیرینی های بحث، احتمالا خیلی نچسبید. إن شاء الله تعالی به شرط حیات و إذن و توفیق الهی، بعد از مرور سوره الرحمن (اگر به ما رخ بنمایاند) از مهرماه آینده مجددا به آن خواهم پرداخت. مقام إعطا » بسیار بالاتر از « مقام إنفاق » است. لطفا در آستانه شهادت مادر نازنیمان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ، در آیه « إنا أعطیـــــناک الکوثر » بیاندیشید و فرق آن را با « إنفاق » بیابید و از فهم آن و درک مقام آن حضرت ، لذت ببرید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2