eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
170 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۱۰۲ اولا: از اینکه استاد مباحث خودشناسی را مجددا در کانال تسبیح قرار دادند بسیار سپاسگزارم، ثانیا: آیا اراده بخشی از ذهن است یا جدا از آن؟ سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ *اراده* قطعا غیر از *ذهن* است. ۲ـ *اراده* یا *خواست* هر فرد، *برآیند و ثمره* تمام: « تفکر، تعقل، تدبر معرفت و آخرت نگری » و یا: « تمایلات، اطلاعات، تجربیات، خاطرات، محاسبات، ظاهر بینی، دنیاگرائی .... » اوست. ۳ـ اما *ذهن* (مانند اتاق بایگانی در ادارات) محل ذخیره: اطلاعات، خاطرات، تجربیات، محاسبات است. ۴ـ قرآن *اراده* و *خواست* تمام مردان و زنان را به *دو دسته* تقسیم می کند: إِنْ كُنْتُنَّ *تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زينَتَها* وَ إِنْ كُنْتُنَّ *تُرِدْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ* مَنْ كانَ *يُريدُ الْعاجِلَةَ* .... وَ مَنْ *أَرادَ الْآخِرَةَ* وَ سَعى‏ لَها سَعْيَها ... 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۱۰۳ سلام و صلوات الهی بر شما *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* « روز عزیز جمعه » که « روز خانواده » و « روز همدلی و جمع و جماعت » و إن شاء الله « روز ظهور حق در جهان » است، بر شما عزیزان مبارک. *هفتاد و دومین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما این بود که: *پیام* عبارت: *وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ* ... (حدید/۲۰)(آل‌عمران/۱۸۵) چیست؟ یکی از *صحنه های مهیّج* بعضی از *فیلمها،* قرار گرفتن هنرپیشه در مکانی است که اطراف آن، چندین *آینه* قرار دارد و او با « هر حرکت و چرخشی » با *خودش* مواجه می شود و در این *فضای گیج کننده،* برای او، یافتن *راه خروج* از این *خودبینی،* بسیار *سخت* است. ظاهرا طبق این عبارت قرآنی، *دنیا،* صحنه *آزمایش* انسان است که *همه چیز* آن *شبیه* و *غلط انداز* است و مثل هر *عکسی،* با اینکه *واقعی* است اما *حقیقی* نیست، و انسان باید این *مجازی* و *اصیل نبودن* دنیا را بفهمد و خود را به *ماوراء دنیا* برساند. در *دنیا،* همه چیز *شبیه اصل* آن و *آغشته به من* است، و *خود حقیقی* آن چیز، نیست بلکه تمام آن، *توهّم* و لذا جائی *خطرناک* و *ناأمنی* است. مثلا: *اقتصاد* که باید در جامعه *تعادل* ایجاد کند اما در *دنیا،* عامل *اختلاف طبقاتی* و *ضد تعادل* است. یا *سیاست* که باید عاملِ *عدالت گستری* باشد، اما در *دنیا،* عامل *دروغ* و *فریب* و *سلطه جوئی* است. یا *آموزش و پرورشش،* که باید *رشددهنده* و *هدایتگر* و عامل *افزایش* روزافزون *معرفت و انسانیت* باشد، اما بسیار موذیانه، *رشد و خلاقیت،* نوجوان و جوان را *قفل* می زند و *تفکر و تعقل و اخلاق و انسانیت* آنها را *عقیم* می کند. پس *دنیا* همه چیزش، *شبیه* و *فریبنده* است و *بدتر* اینکه *همه چیز* را به *من، إرجاع* می دهد و با *راستی* و *درستی* خیلی فاصله دارد و برای کمال و سعادت، *نشانی غلط* می دهد. مثلا: *دلسوزیهای خاله خرسه اش،* شبیه محبت مخلصانه، *طعامش* شبیه طعام حیاتبخش، *لذّت بسیار کوتاهش* شبیه لذّت پایدار، *ازدواجش* شبیه همدلی و یکپارچگی، و *زندگی ناپایدارش،* شبیه *حیات طیبه* است. به عبارت دیگر، *دنیا* یک *کالا* و *متاع* و *اسباب بازی بسیار جذابی* است که انسان را به دوران *کودکی* می کشاند و او را چنان *مجذوب و سرگرم* می کند که از *ادامه رشد* و *تحول* و *سیر و سفر* و *صیروریت* و *کمال* و *تعالی* خود باز می دارد. پس کدام *عاقلی* است که این سخن امام صادق صلوات الله علیه را که فرمودند: *حُبُ الدنیا، رأسُ کلِّ خطیئه* را *نفهمد* و نفهمد که این فضای *وهم آلود* و *خیالی* و *مجازی* و *سرگرم کننده* و *غفلت آور* و *فریبکار،* کمترین شایستگی برای *محبوب* و *مقصود* بودن، ندارد؟ پس *دنیا، جز کالائی سرگرم کننده و فریبنده، چیزی نیست.* *خدایا؛ حُب دنیا را از ما بگیر تا از حُب و محبت تو محروم نشویم.* 👈واژه: ۲۰ ۱۸۵ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۱۰۴ .... نظر برادرم این بود که فهم قرآن کار ما نیست. بنده گفتم اگر خودمان را *مطهر* کنیم... ما هم می توانیم از قرآن بهره ببریم... این سخن بنده درست بود؟ بعد این نوع تفکر باعث می شود قرآن بین ما مهجور شود.... ۱ـ *معاویه* لعنه الله علیه، قسم یاد کرد که *مفاهیم قرآن* را از *عرصه زندگی* مردم *دور* کند و *غاصبین خلافت* بعد از او هم در طول تاریخ برای تحقق نظر او بسیار کوشیدند. لذا بسیاری از افراد سنی و شیعه، بیشتر *أخباری* هستند و قرآن را *فقط* برای *روی سر* گذاشتن و *فال گیری* و *قسم خوردن* و این گونه کارها قبول دارند و برای *فهم* آن و *رعایت* آن در زندگی خود کمترین تلاشی نمی کنند. ۲ـ صدها آیه قرآن، آن *نظری* که شما فرمودید را *رد* می کنند. به عنوان نمونه: بقرة : ۱۵۹ إِنَّ الَّذينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الْهُدى‏ *مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ* فِي الْكِتابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُونَ بقرة : ۱۸۵ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ *هُدىً لِلنَّاسِ* ... بقرة : ۱۸۷ ... *كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آياتِهِ لِلنَّاسِ* لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ بقرة : ۲۲۱ ... وَ *يُبَيِّنُ آياتِهِ لِلنَّاسِ* لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ آل‏عمران : ۴ مِنْ قَبْلُ *هُدىً لِلنَّاسِ* ... آل‏عمران : ۱۳۸ *هذا بَيــــــــــــــــــانٌ لِلــــــــــــــــــــــنَّاسِ* .... إبراهيم : ۵۲ *هذا بَــــــــــــــــــــلاغٌ لِلـــــــــــــنَّاسِ وَ *لِيُنْذَرُوا بِهِ* .... إسراء : ۸۹ وَ *لَقَدْ صَرَّفْنا لِلــــــــــــــــنَّاسِ* في‏ هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ .... عنكبوت : ۴۳ وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ *نَضْرِبُها لِلنَّاسِ* وَ ما يَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ جاثية : ۲۰ *هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ* وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ ۳ـ دهها آیه *مردم* را *بازخواست* می کند که: چرا تفکر نمی کنید؟ چرا تعقل نمی کنید؟ چرا در قران تدبر نمی کنید؟ چرا؟ .. چرا؟ .... چرا؟ .... ۴ـ از این عزیزان باید پرسید پس این *قرآنی* که برایش هزاران هزار نازنین شهید شدند تا به ما برسد *به چه درد ما می خورد؟* برای چه *نازل شده است؟* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۱۰۵ ...‪ واینکه چرا خداوند جواب همچین آدمایی نمیده روزبروز پشتشون وای میسه هرچقدر ظلم بیشتر کنن بیشتر پیشرفت می کنن وما ساکت مظلوم ها که نمی‌تونیم ازخودمان دفاع کنیم... با سلام و احترام. ۱ـ تمام افراد بشر برای *آزمایش* به دنیا آمده اند و هر کدام مقداری *فرصت* دارند که به خودشان و دیگران، *ظلم* و *خیانت* و *جنایت* کنند و یا *عاقلانه* و *مؤمنانه* برای *إصلاح* خودشان و جامعه و *احسان* به خودشان و اطرافیانشان، تلاش کنند. ۲ـ به همین خاطر، تمام *أنبیاء و أولیاء الهی* که *بهترین خلق خدا* بودند دائما در معرض *آزار و اذیت* و از *ظلم و جور* مردم بودند اما هرگز *توقع* نداشتند که *دشمنان* آنها *سنگ* شوند و *خدا* را برای *نابودی دشمنان* خود *نمی خواستند.* ۳ـ اینکه *فراعنه* و *دیکتاتورها* و *جنایتکاران* و *دولتهای خائن* و *ظالمین* می توانند هر روز *بیشتر ظلم* کنند، یک علت مهم آن اینست که *اکثر مردم* (حتی آنها که به ظاهر *مذهبی* اند) به اندازه کافی *خودشناس* و *خداباور* و *عاقل* و *عالم* و *مؤمن* و *مطیع قرآن* و *پیرو نماینده خدا* و با هم *متحد* نیستند. امیدوارم شما بتوانید با تلاش برای *خودشناسی* و *خداباوری* و تقویت *اراده و ایمان* خود، به *خودتان ظلم* نکنید و با *خیالبافی و اوهام* عمر ارزشمندتان را *تلف* نکنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۱۰۶ فرق بین توبه واستغفارچیست؟ ۲ـ *لباسهای چرک و لکه دار* را ابتدا با *شستن،* پاک می کنند و سپس *مراقبت* می کنند که *چرک و کثیف* نشود. ۲ـ *استغفار* برای *زدودن* تمام عوارض *رفتارهای زشت و غلط و غیر مجاز* خودم و زدودن تمام *دلخوریها* ، *کینه ها* ، *بدآمدنهایم* از دیگران و زدودن تمام *چرکهائی* است که *قلب* مرا از *ارتباط با غیب* باز می دارند. ۳ـ *توبه* ، تلاشی است برای *جبران* (حتی الإمکان) اشتباهات گذشته و ابراز بیشترین *مراقبت عاقلانه و مؤمنانه،* نسبت به گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع آینده خود. پس *بدون استغفار عاقلانه* نمی توان *توبه مؤمنانه و مفیدی* داشت. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۱۰۷ استاد ما چطور می تونیم به این دولت کمک کنیم؟ بالاتر دیدم فرمودین در حمایت از دولت انقلابی غفلت نکنیم، برام سوال شد که من به عنوان همسر، مادر، خواهر، مربی قرآن کودکان ۴ تا ۱۲ سال، چکار می تونم انجام بدم؟ ۱ـ اگر هر فردی *نقش* خودش را در هر موقعیتی که هست، درست *ایفاء* کند و *وظائف* خود را در هر زمینه ای، *به موقع* و *درست* انجام دهد، حتما بجای *سر بار* و مزاحم بودن، برای مسئولین دولت، *یاور* خواهد بود. ۲ـ گوش ندادن به انواع *شایعات* و *باور نکردن* و *منتشر نکردن* آنها، فضای روانی جامعه را *آرام* نگه می دارد و *دشمن* را در *جنگ روانی* مجبور به شکست خواهد کرد. (مثل مشکل بنزینی که دشمن برای *آشوب* پدید آورد اما با هوشیاری مردم و مسئولین، تیرش به سنگ خورد.) ۳ـ *دعای خیر* برای مسئولین خیرخواه قوای سه گانه و نیروهای نظامی و انتظامی، در *تلطیف* فضای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بسیار مؤثر است. ۴ـ تلاش برای کاهش *مصرف* آب، برق، گاز، بنزین، کاهش تولید *زباله،* خودداری از خرید جنس *خارجی،* حمایت از *تولید داخلی،* تلاش برای *افزایش کارائی* خود و افراد خانواده در *هر زمینه ممکن.* ۵ـ خودداری *دختران مؤمن* و *بانوان مؤمن* از *غصب* مشاغلی که *متقاضی مرد* هم دارد. ۶ـ تلاش *مؤمنانه و هنرمندانه* برای *إقناع* پدران و برادران و شوهران و پسران و دائی ها و عموها در *خودداری از دلال بودن.* و *واسطه گریهای مخرب.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۱۰۸ در مورد عدالت تعدد زوجات ....در جای دیگر سوره می فرمایند و لن تستطیعوا ان تعدلوا بین النساء... لطفا از بحث *تعدد زوجات* به دلیل *آماده* نبودن فضای جامعه، فعلا صرفنظر کنید، اما همین قدر از این دو آیه بفهمیم که *تصور* اکثر مردم خصوصا بانوان محترم، از *عدالت،* تصور درستی *نیست.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۱۰۹ خانمی متاهل ۳۱ ساله هستم. مدتی عصبی و بی حوصله هستم....... هیچی حالم خوب نمیکنه احساس نفرت نسبت به خودم دارم از حالم متنفرم و واقعا احتیاج به کمک دارم. سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ تحصیلات شما در چه زمینه ای است؟ ۲ـ چند اولاد دارید؟ و در چه سنی هستند؟ ۳ـ از چه زمانی با خود *درگیر* شده اید؟ آیا به محدودیتهای کرونا مربوط است؟ ۴ـ نظر *همسر* محترم شما درباره رفتار و اخلاق شما چیست؟ ۵ـ آیا با خانواده، به *تفریح* و *پارک* و *پیاده روی* و *مسافرت* می پردازید؟ ۶ـ آیا *وضع مالی* خانواده شما مناسب است؟ ۷ـ آیا با *والدین نسبی* و *سببی* خود ارتباط دارید؟ واکنش آنها با شما چگونه است؟ ۸ـ چقدر *مهمان* دارید؟ و چقدر مهمانی *می روید؟* ۹ـ آیا *داروئی* مصرف می کنید؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۱۱۰ نظرتون راجع به این آیه و پیامش چیست؟ هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ ﺁﻳﺎ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﻴﻜب ﺟﺰ ﻧﻴکی ﺍﺳﺖ؟ برداشت عموم از این آیه اینست که: *کارِ خوب کن* تا *خوبی ببینی* تا خداوند، عوض و پاداش آن را به تو بدهد. اما ظاهراً این آیه، *پیامِ* مهمتری دارد. به نظر می‌رسد این آیه می‌فرماید: *جزایِ إحسان، خودِ إحسان* است نه چیز دیگر. زیرا *هیچ چیز دیگری،* اصلا نمی‌تواند *پاداشِ* آن باشد. یعنی: خودِ آن *إحسان* کردن، *پاداشِ آن* است. پس آیه از *معادل یا معامله* حرف نمی‌زند. *پیام* آیه اینست که: همان *کارِ زیبا* ، *پنجره‌ای* رو به *بهشت* و *مظهر* أسماء الحُسنایِ الهی شدن است. پس « خودِ نماز و دعا »،« پاداش » است. خودِ « الله أکبر » گفتن، « پاداش » است. *فرزند سالم* بهترین پاداش هر *مادر بارداری* است، *تابلوی زیبا* بهترین پاداش هر *نقاشی* است، *محصول با کیفیت،* بهترین پاداش هر *تولید کننده* است .... در واقع *هر ذکر و عبادت و هر کارِ زیبائی،* انسان را فوراً به *أحس الحال* می‌رساند. لذا *حضرت سجاد* صلوات الله علیه در مناجات *الذاکرین* می‌فرمایند: *وَ مِنْ اَعْـظَمِ النِّـعَمِ عَلَیْنا* ، *جَرَیانُ ذِکْرِکَ عَلى‏ اَلْسِنَتِنا* ... (و از بزرگترین نعمتهاى تو بر ما همین جریانِ یاد تو بر زبان ماست.) پس مؤمنِ *با حال،* دنبالِ پاداش نسیه* نیست. *رسول أکرم* صلی الله علیه و آله هم در معنای *إحسان* فرمودند: *الإحسانُ أنْ تَعْبُدَ اللهَ کأنّکَ تَــراه* (احسان یعنی: چنان خدا را بندگی کنی که انگار او را می‌بینی.) پس *مُحسن،* مؤمنِ بصیر و با حالی است که همواره خودش را در *محضر* خدا می‌بیند. قرآن می‌فرماید: ... *إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَريبٌ مِنَ الْمُحْسِنينَ* (أعراف/۵۶) (... همانا *رحمتِ ‏خدا،* نزدیکِ *محسنین* است.) چرا؟ چون *معیتِ الهی* با آنهاست: *إِنَّ اللَّهَ مَــعَ الَّذينَ اتَّقَوْا وَ الَّذينَ هُمْ مُحْسِنُونَ* (نحل/۱۲۸) (همانا ‏خداوند با آنانست كه تقوا دارند و با آنان که أهل زیباآفرینی اند.) 👈واژه: ۵۶ ۱۲۸ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۳۰۸۵ #پرسش آیا می شود نماز جماعت رو به همسر اقتدا کرد در صورتی که می دونیم ایشون عا
۳۱۱۱ استاد در ادامه صحبت هاتون اینکه در نماز جماعت و اقتدا ب همسر اگر میدانیم قرائتش مشکل داره چگونه است؟ یعنی در حالی که ب ایشان اقتدا می کنیم نیت نماز مستحبی داشته باشیم و بعد نماز واجب را بعداً فرادا بخوانیم؟ خب اینطوری ک ممکن بیشتر ب آقا بر بخورد و ناراحت بشه با سلام و احترام. ۱ـ به نظر می رسد *حساسیت افراطی* بر *نحوه تلفظ* کلمات نماز، عقلا و شرعا، *مجاز* نباشد. زیرا با اینکه *تلفظ جناب بلال حبشی* ایراد داشت اما مادر نازنینمان *حضرت فاطمه زهرا* سلام الله علیها، أذان او را ترجیح می دادند و ظاهرا معصومین صلوات الله علیهم هم چنین حساسیتی را مجاز نمی دانستند. ۲ـ چرا؟ زیرا اکثر *غیر عربها* هرگز *نمی توانند* کلمات را مانند *عربها* تلفظ کنند. مثلا برخی از هموطنان عزیز *ترک* زبانمان، *غفرانک* را *کفرانک* تلفظ می کنند، و این اشکال، *ایراد در قرائت* آنها تلقی نمی شود. ۳ـ ضمن اینکه یادگیری تلفظ نسبتا درست حدود *چهل کلمه* کار سختی نیست و طی چند دقیقه می توان آنها را یادداد و یا فراگرفت. ۴ـ نکته مهم اینست که به نظر می رسد: *نحوه تلفظ* کلمات، اصولا غیر از *قرائت* مفاهیم نماز است، زیرا خوارج نهروان و معاویه و عُمر سعد و شمر و صدام و سنی آمریکائی و شیعه إنگلیسی، *تلفظ* کلماتشان ایرادی نداشته و ندارد و *مخارج* حروف را درست رعایت می کردند، اما *قرائت* آنها درست نبود و نیست. ۵ـ مشکل مسلمین این نیست که *ولاالضالین* را به اندازه اتوبان قم *نمی کشند* مشکل اینست که بسیاری از نمازگزاران، به فرمایش قرآن، *عامداً* ، *ساهون* و آلوده به انواع *فحشاء* و *منکر* و *رذائل* هستند. ۶ـ پس بانوان مؤمن (اگر عظمت نماز جماعت با همسرشان را بدانند)(و اگر بخواهند و دنبال بهانه گیری نباشند،) حتما با *هنر هدایت نامحسوس* خود به راحتی می توانند موجبات *اصلاح* تلفظ همسرشان را فراهم آورند. مثلا می توانند از همسرشان (و از فرزندانشان) خواهش کنند که *خواندن* آنها را بشنود و ایرادشان را بگوید. (مثل آن دو نازنینی که با *وضو* گرفتنشان، وضوی پیرمردی را هنرمندانه اصلاح کردند)(مثل کار زیبائی که مادر عزیز من در کودکی با من انجام دادند. که خداوند رحمتشان کند.) ۷ـ ضمنا *نیت* (واجب یا قضاء یا مستحبی) نمازهای شما را چگونه ممکن است *دیگران* بفهمند؟ ۸ـ آیا بانوان *حساس* از *تلفظ* خودشان *اطمینان* دارند؟ آیا تلفظ تمام *أئمه جمعه و جماعات* درست است؟ و آیا اگر تلفظ آنها ایرادی داشته باشد در *مقبولیت* نماز مأمومین آنها، خللی ایجاد می شود؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۱۱۲ .. بعد از ازدواج، ارتباط با پدر و مادر چطور باشه که هم به زندگی مشترک صدمه ای وارد نشه و هم بتونیم به پدر و مادر نیکی کنیم؟ مصادیق نیکی به پدر و مادر در زمان تجرد و تاهل، تفاوتی دارد یا خیر؟ ۱ـ بعد از ازدواج، هر گونه ارتباط با بستگان و دوستان و همسایگان، فقط به *توافق* زوجین بستگی دارد. ۲ـ *إحسان،* (به معنی: زیباشناسی، زیباگزینی، زیباآفرینی) نسبت به والدین، همیشه واجب است و ظاهرا هیچ ربطی به *ازدواج* فرزندان ندارد. ۳ـ اگر دو سه سال اول ازدواج، محل سکونت زوج جوان از والدینشان، *دور* باشد، معمولا بهتر است. ۴ـ اما اگر زوج جوان، *نزدیک* والدین نسبی یا سببی خود زندگی می کنند، آنها باید با توافق یکدیگر برای رفت و آمدشان با والدین، حتما *برنامه* داشته باشند زیرا رفت و آمد *بی رویه،* باعث ایجاد *توقع* و *دخالت* می شود و معمولا *حواشی تلخی* را به دنبال دارد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
با سلام و احترام و برای *یادآوری:* إن شاء الله تعالی *جلسه سوم* کلاس: *مفاهیم قرآن از زبان قرآن* امروز: *یکشنبه ۹ آبان ماه* از ساعت: *۱۵* تا: *۱۶:۱۵* برگزار می شود و به این پرسشها می پردازیم: ۱ـ *إقامه نماز* در زندگی انسان، چه *ضرورتی* دارد؟ ۲ـ در آیاتی که با « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا » شروع می شوند، *مخاطب* کیست؟ ۳ـ چرا *آیه ۳۳ سوره ۳۳* إقامه نماز را بر *زنان* واجب می کند؟ ۴ـ *تزکیه* یعنی چه؟ *زکات* چیست؟ و چه ارتباطی با هم دارند؟ ۵ـ کدام *خواص* جامعه، أهل *إقامه نماز* و *إیتاء زکات* هستند؟ ۶ـ *عوارض* قبول نشدن *نماز و زکات* کدامند؟ ۷ـ *زکات بانوان* منسوب به نبوت، *چیست؟* *نشانی* کلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110 ضمنا مطالب این کلاس در *گروه زیر* بارگذاری می شود: *ble.ir/join/MGU1MmFiMW*