eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
171 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
بانوی محترمی فرموده‌اند: ... بعضی سخنها و فشارها و بد گفتن ها گویی تا مغز استخوان انسان را می‌سوزاند و دچار غم و اندوهی میکند که گویی از درون می‌سوزاند و آب میکند.! هر چقدر هم به خود دلداری میدهی میبینی آن زمان توانایی نداری و صدماتش گویی به جسم و روح ورود پیدا میکند! اگر هم بیتابی خود را بروز دهی تا متوجه شوند اوضاع بدتر میشود؛ گویی اجازه ابراز ناراحتی هم جرم هست! چگونه میتوان چنین فشاری را گذر کرد؟! چرا که گویی جز خسران چیز دیگری نیست! راه و چاره اش چیست؟! چگونه میتوان این معضل را دور ساخت؟ و سوال دیگر اینکه بعد از خواب شبانه و بیدار شدن سحر اولین افکار مرور سخنانی هست که آزردگی آورده هر چقدر هم خود را به سمت اذکار سوق داده و با دلجویی ها و دلداری‌ها در صدد رفعشان برمی آیی ولی هست.ضمن اینکه اغلب اوقات را با مطالعه ویس و کلاس و...پر هست ولی متاسفانه رنجها آزارو آثارشان هست.لطفا کمک کنید تا زوایای پنهان راه یابی ها برایم روشن شوند سپاسگزارم. این بدن و روح را همواره باز توانی میدهم منتها خستگی ها و آثار و دردها اگر رهایم کنند. جانی اگر مانده به لطف خدا گویی فقط چون نامم مادر هست...وگرنه در همسر داری گویی شرمنده و ناتوان گشته ام. به ایشان عرض می‌شود: همانطور که هر *هواپیما* و هر *کشتی* و هر *خودروئی* تجهیزاتی دارند که *اگر روشن باشند* می‌توانند در *هوای بارانی و برفی و طوفانی* و در *اقیانوسهای خروشان* و در *جاده‌های کوهستانی* بر *شرائط محیطی* غلبه کنند و خود را به *مقصد* برسانند، خداوند هم *درون انسان* را چنان *مجهز* آفریده که بتواند در *سخت‌ترین شرائط بیرونی* تحت تأثیر محیط قرار نگیرد و از خودشکوفائی و زندگی متوقف نشود و با اطمینان و یقین خودش را به *تکامل* و *تعالی* و *قرب باریتعالی* برساند. اما همانطور که هر هواپیما و کشتی و خودروئی را *افراد ناوارد* نمی‌توانند *روشن* کنند و نمی‌توانند با آنها خودشان را به مقصد برسانند، انسان هم تا *خودش* را به درستی *نشناسد* و به *توانمندیهای* خودش اطمینان پیدا نکند، قطعا *منفعل* و *اسیر شرائط* و *نالان* و *افسرده* خواهد ماند و نه تنها خودش را از زندگی محروم می‌کند و به هیچ مقصدی نمی‌رسد بلکه *احساس تلخ ناامیدی* را هم به اطرافیانش، مخابره و إلقاء می‌کند. و همانطور که برای *هدایت* هواپیما و کشتی و خودرو، باید نزد *اساتید* آنها رفت و از آنها *خلبانی* و *رانندگی* را *آموخت،* خداوند *أنبیاء* و *رسولان* و *أولیاء* بزرگوارش را در اختیاز بشر گذاشته تا مردم با رجوع به آنها، *درس زندگی* را در *شرائط مختلف* بیاموزند. پس لطفا تمام مزخرفات بی‌فایده‌ای که در سطوح مختلف دانشگاه خوانده‌اید را از ذهن خود بیرون بریزید و با *قرآن* و *صحیفه سجادیه* و *کتابهای آیت الله حائری شیرازی* به *خودشناسی* بپردازید و *معنای زندگی* را بیاموزید و خصوصا *فرزندان* و *بستگانتان* را طلاق دهید و فقط به اصلاح و رشد *خودتان* و بعد به *همسرداری* خود بپردازید. زندگی شما وقتی سامان پیدا می‌کند و *لذت‌بخش* می‌شود که بجای حساس شدن به گفتار و رفتار و اخلاق اطرافیان و بجای اینکه مرور کنید دیگران برای شما چه کرده‌اند، بکوشید فقط به ظاهر و باطن خودتان بپردازید و *ظرفیتهای* فوق العاده خودتان را کشف کنید و ببینید *شما* چه خاصیت مفیدی برای اطرافیانتان دارید؟ چقدر عامل *نشاط* و *افتخار* دیگرانید؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
به نظرشماهمانطورکه جامعه به زنانی همچون دکتر و ماما برای زایمان و معلم ومشاور‌ازجنس مونث و خانم نیاز دارد آیانباید برای جلسات تدبری وحفظ قران وتربیت فرزند و همسرداری هم اساتید قرانی خانم درمساجد و مراکز دینی وجودداشته باشد؟ ... جامعه *نیازهای مختلفی* دارد که مردان و زنان آن باید آنها را تأمین کنند، پس احساس مسئولیت شما نسبت به نیازهای جامعه قابل تحسین است اما قرار نیست *تمام نیازها* جامعه را فقط *یک نفر* به تأمین کند. لذا در *جبهه جنگ* و در تمام *جبهه های زندگی* چیزی به نام *تقسیم کار* مطرح است. یعنی آنکه *دیده‌بان* است در *خط اول* نیست و آنکه مسئول *کارهای خدماتی* است، *اسلحه* ندارد و آنکه *تانک و ادوات جنگی* را هدایت می‌کند، مسئول *آشپزخانه* نیست و .... پس اگر شما *مراقبت* از *سنگر خانواده* را پذیرفتید و باید *همسرداری* کنید و *سیادت چند فرزند* را باغبانی کنید، باید فقط کار خودتان را به بهترین وجه انجام دهید تا از خداوند نمره بیست بگیرید و نباید تمرکز خود را با پرداختن به کارهای دیگر از دست بدهید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
چرا حکمِ حجاب در قرآن، بصورت فعلِ امر، نیامده؟ به همان دلیل که *وجوب ستر عورت* و *وجوب مخفی کردن جواهرات* و *وجوب نفس کشیدن* و هزاران هزار وجوب دیگر که در قرآن نیامده است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
منم مشتاقم استاد مارو قانع بفرمایند. درمدرسه قرانی خانم ... اگرچه ما باایشون خیلی فاصله داریم ولی بالاخره میتونیم درحد یک کوچه مفیدباشیم. در قرآن، برخی از *دستورات* به صورت *عام* مطرح شده و برخی فقط برای افراد *خاص.* البته دستورات *عام* قرآن هم باز در *شرائط خاصی* حکمشان *تغییر* می‌کند. لذا از نشانه‌های *عاقل* و *بالغ* بودن هر فردی اینست که *تکلیف* خودش را مناسب با *شرائط خودش* تشخیص دهد و فقط همانها را به درستی و به موقع انجام دهد. لذا وقتی *وضعیت قرمز* اعلام می‌شود، یک عده *باید* برای نبرد حاضر شوند و یک عده *باید* به *پناهگاه* بروند. پس *تکلیف* هر فردی با افراد اطرافش همیشه *یکسان* نیست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
اگر حفظ حجاب فطری و عقلی است، چرا عده ای حاضر نیستند بپذیرند که حفظ حجاب عقلانی است و اصرار دارند آزاد و رها باشند؟ ...‌ ۱ـ با اینکه *تمام* افراد *سیگاری* و *معتاد* و *دزد* و *خلافکار* و *متقلّب* و *زناکار* ..... قطعاً می‌دانند که کارشان *خلاف* عقل است، چرا آن کارهای خلاف را انجام می‌دهند؟ ۲ـ با اینکه *شمر* سرباز آگاه سپاه أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه بود و شانزده بار پیاده به حج رفته چرا در عاشوراء آنهمه خباثت و دنائت و شرارت و رذالت را از خود بروز داد؟ ۳ـ چرا *حر بن ریاحی* که سالها *مزدور* چرثومه‌ای به نام *یزید* بود چرا او و *پاداشهای* او را رها کرد و به اردوگاه *امام حسین* صلوات الله علیه را آنهم برای *کشته شدن* انتخاب کرد؟ ۴ـ پاسخی پیدا نمی‌کنید جز اینکه بپذیرید: *هر انسانی، دو نفر است* و *دو من* دارد: *من عقلانی* و *من نفسانی* که هر کدام بر دیگری *غلبه* پیدا کند، دیگری را به *اسارت* خود در می‌آورد. و فقط *ایمان قلبی* است که می‌تواند *اراده* انسان را آنقدر قوت ببخشد که همواره *بر نفسانیت* خود مسلط و آن را *عاقلانه* مدیریت و در *بدترین شرائط* خودش را از هر نوع *تزلزلی* حفظ کند و *زیباترین* رفتار را از خودش به نمایش درآورد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
با توجه به بیانات شما در مورد دخالت نکردن در کار اطرافیان و امر به معروف درست و احسن. آیا می توان گفت برای مثال: ارتباط ما با اطرافیانمان مانند نماز جماعت باشد همانطور که نماز را می خوانیم و حواسمان به خودمان و توجه به نماز خودمان است در عین حال مراقبیم که صفوف درست باشد و نظم خود را حفظ کند و با درست خواندن نماز خود همان امر معروف به دیگران هم می شود که نماز را درست بخوانند؟ آری، آنقدر که با *رفتارمان* می‌توانیم *أمر به معروف* و *نهی از منکر* کنیم هرگز با *زبان* نمی‌توانیم. جالب است که *نحوه سینه زنی* یا *زنجیرزنی* کودکان هر شهری و هر هیئتی، *شبیه* نحوه عزاداری بزرگترهای آن شهر یا هیئت است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
آیا رفت و امد با اشخاصی که در مورد نماز یا حجاب بی اعتنا هستند کار صحیح است یا باید قطع رابطه کرد.واینکه ایا خوردن چیزی از انها روی جنین یا کودک تاثیر میگذارد ۱ـ رفت و آمد با *بستگان* که حتی الامکان نباید *قطع* شود. اما می‌توان *زمان* و *دفعات* آن را بهتر مدیریت کرد و از خوراکیها، *کمتر* استفاده کرد و یا *نخورد.* ۲ـ حضور *مؤمنین* (آگاه و واقعا مؤمن و امیدوار و شاد) در کنار افراد *بی بند و بار* (که غالبا احساس پوچی می‌کنند و افسردگی پنهان دارند)(حتی بدون حرف زدن) بسیار *اثرات روحی* و *برکات معنوی* دارد ۳ـ فرض کنید (مانند شرائط قبل از بعثت) و در یک کشور خارجی و غرق در کفر زندگی می‌کنید، چگونه *باید* با *خوشروئی* و *مؤدبانه* و *آگاهانه* با آنها برخورد کنید که هم *تحت تأثیر آنها قرار نگیرید* و هم باید *مبلّغ و معرف اسلام ناب* باشید و *بیشترین تأثیر* را در آنها بگذارید. ۴ـ پس نباید *عرصه‌ها* و *فرصت‌ها* را خالی کرد. جناب آقای قرائتی (حفظه الله) می‌فرمودند: اگر به خاطر حضور من در مجلسی، *یک گناه* هم کمتر انجام شود، باید در آن شرکت کنم. ۵ـ اما جالب است که برخی از افراد *بی‌بند و بار* و *بدسابقه* (مانند ساحران زمان فرعون) بیش از افراد به ظاهر *مذهبی* تشنه *گفتار* و *رفتار ناب* هستند و با کمترین *جرقه* (که می‌تواند با یک پرسش مناسب ابراز شود) روشن و متحول می‌شوند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
اینکه در اسلام داریم، اگر جز خدا سجده جایز بود من می گفتم زنها به شوهرشان سجده کنند. آیا این حدیث معتبر است؟ عبارت زیر از رسول أکرم صلی الله علیه و آله (از قول خداوند) نقل شده است: *لَو أمَرتُ أحَدا أن یسجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرتُ المرأةَ أن تَسجُدَ لِزَوجِها.* (اگر (من خدا) قرار بود دستور دهم فردی برای فرد دیگرى سجده کند، حتما به زن دستور مى دادم که برای شوهرش سجده کند.) (کافی، ج ۵، ص ۵۰۸، ح ۶) البته در صحت این روایت نظرات مخالفی هم اخیرا مطرح شده که من اشرافی به آنها ندارم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
در امتحانات لحظه ای که ممکنه خشمگین بشیم، چگونه ... صبر کنیم؟ *تنها* راه *مدیریت* خود در *لحظات* بحرانی، اینست که فرد (با اندیشیدن و با ذاکر بودن) خودش را دائما *در محضر خدا* ببیند و مثل *حضرت هاجر* سلام الله علیها فقط به خالقش *تکیه* و *توکل* داشته باشد. در آنصورت حتی *تنها بودن* با یک فرزند *شیرخوار* آن هم در سرزمینی کوهستانی و *غیر ذی زرع* و بدون سرپناه و کمترین امکانات رفاهی، برایش *سخت* نخواهد بود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
... ممنون میشم راجع به واژه *فلیعبدوا* در آیه ۳ سوره قریش هم توضیح بفرمایید. وظیفه ما به عنوان عبد خدا چیست؟ عبد چه ویژگی‌هایی دارد؟ *فلیعبدوا* یعنی انسان عاقل، به خاطر *هر گونه إطعام* (از هوا و آب و غذاهای مادی و علمی و معنوی و معرفتی و عاطفی) و به خاطر *هر گونه أمنیت* (درونی و بیرونی و خانوادگی و اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی) باید از *ارباب* و *ولی نعمت* خود *تشکر* کند یعنی باید *آنها* را اولا: *بشناسد،* ثانیا: آنها را از *خداوند* ببیند، ثالثا: از آن *دو نعمت بزرگ* باید برای به *تجلی درآوردن اراده الهی* استفاده کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
آیا درست هست که برای پسر بچه توضیح بدهیم که اسمی که براش انتخاب شده نام امام بزرگوارمان هست و بخواهیم از صفات شجاعت و عدالت آن امام بگیم و گاهی اوقات سعی کنیم این صفات را با یادآوری هم نام بودن درون بچه سلام و برکات الهی بر شما. به نظر می‌رسد کم کم تمام بچه ها خودشان می‌فهمند که با چه افرادی *هم نام* شده‌اند. پس ظاهرا لازم نیست والدین آن را یادآوری کنند زیرا ممکن است آن فرزند خودش را با آن *ولی خدا* مقایسه کند. ضمن اینکه نام همه فرزندان (خصوصا نام دختران عزیز) نام *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم نیست. پس شاید بهتر باشد: اولا: *معنای دقیق* اسم فرزندمان را به درستی بدانیم و برای او مطرح کنیم. ثانیا: فرزندانمان را *به بهانه یک رفتار خوبشان* با *صفات زیبا* و *عبارات زیبا* صدا بزنیم: مثلا: امید من، نورچشمی من، فرزند دقیق، فرزند تمییز، فرزند منظم، فرزند مرتب، دختر با حیاء، فرزند فهیم، نفس من، مؤذن خانواده، مکبر خانواده، فرزند سحرخیز، فرزند دانشمند، فرزند اندیشمند، و ...... 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
برای رشد و تقویت شخصیت درست برای پسر بچه زیر ۷سال چه لحن صحبت و برخوردی و وظایفی توصیه میکنید سلام و برکات الهی بر شما. ۱ـ چون شرائط هر فرزند در هر خانواده *منحصر به فرد* است پس برای پاسخ به شما باید برای *هر فرزندی* یک *کتابی* به طول *هفت سال* نوشته شود که این کار من نیست و *فقط* از *مادران خودساخته و مؤمن* برمی‌اید. ۲ـ اما در خلاصه ترین پاسخ مشترک برای تمام بچه‌ها باید گفت: والدین (و خصوصا مادران) باید (مثل زنان عشایر)(تمام تحصیلاتشان را کنار بگذارند و) فقط گفتار و رفتاری کاملا (ارگانیک!!! و) *طبیعی* داشته باشند و *مراقب* پاکیزگی و پاکی و ادب و صداقت و دقت و مهربانی و وظیفه‌شناسی و انضباط و نظم و شور و نشاط *خودشان* و هماهنگی با همسرشان باشند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2