eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
169 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
به تازگی دارای فرزند دوم شدم محبت مادری را نمیدانم چطور ابراز کنم که حس فرق گذاشتن و...آن را آلوده نکند همواره حس عذاب وجدان که آیا محبتم کافیست را کنار بگذارم نوزاد چقدر نیاز به آغوش و توجه دارد و یک کودک ۴ساله چقدر؟ سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. ۱ـ امیدوارم قدمش برایتان مبارک باشد و شما را از *خودسازی* و *جهاد همسرداری* غافل نکند. ۲ـ قطعا *محبت* و *توجه* به فرزند زیر هفت سال باید *خیلی بیشتر* از *نوزاد* باشد. ۳ـ خیلی بهتر است که *فرزند اول* را *مسئول* فرزند دوم اعلام کنید و برخی از مراقبتها و کارهای فرزند دوم را به فرزند اول *بسپارید.* ۴ـ در کتاب *کودک و خانواده* قدری به این مسائل پرداخته شده است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
فرق بدیع و فاطر و خالق چیست؟ ۱ـ *إبداء* یعنی: *ایجاد* و یا *طرح* چیزی برای *اولین بار.* ۲ـ *إبداع* یعنی: *حکم* یا *نقش* جدید و بی‌سابقه. ۳ـ *إحداث* یعنی: *ظهور جدید.* ۴ـ *اختراع* یعنی: *شکافتن* و *فعلیت* جدید. ۵ـ *افطار* یعنی: *بروز* و *تحولی* کاملا *متناقض* با حالت قبل. ضمن تشکر از *کنجکاوی* و *پرسشهای لغوی* جنابعالی و سایر أعضاء محترم گروه، لطفا به این نکته توجه داشته باشید که این شکل پرسش درباره *هر واژه‌ای* و این شکل پاسخ و *اظهار نظر من،* تا زمانی که درباره *هر واژه* و *کلمات هم خانواده* آن، *مباحثه همه‌جانبه* و *دقیق* و *اجتهاد دوطرفه* صورت نگیرد، قطعا برای شما و سایر مخاطبین، اولا: این پاسخها *حجّت* نیست، ثانیا: پاسخ من خیلی *مفید فایده* نیست، ثالثا: این پاسخ *اجمالی،* هیچ *ابهامی* را برای مخاطب، *روشن* نمی‌کند. (البته به لطف الهی، این پرسشها برای من بی‌فایده نیست.) اما این احتمال هست که اینگونه پرسش و پاسخ، *بدون روشن شدن تمام ابعاد واژه،* مخاطب را نسبت به *مترجمین محترم* و *مفسرین والامقام،* فقط *بدبین* کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
*دعای روز دهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ* (خدايا؛ مرا در اين روز و ماه از آنهائی قرار ده که ـــ در همه امور ــــ تو را وكیل‏ خود قرار داده‌اند،)(متوکلین چه افرادی هستند؟)(آنها افراد *عاقل* و *عالم* و *مؤمنی* هستند که می‌فهمند نظم و انتظام تمام امور و زمام تمام کارها در دست خداوند است و مختار بودن انسان، دایره محدودی در نظام حکیمانه الهی دارد. پس: *متوکلین* به *نتیجه* رسیدن *تمام* زحمات مادی و معنوی و عاطفی و فردی و خانوادگی و اجتماعی *عاقلانه* و *مؤمنانه* خود را فقط به *خدا* سپرده‌اند. چرا؟ زیرا فقط او *خالق* آنهاست و تنها او می‌تواند در *تشخیص* و در *علم* و در *معرفت* و در *عمل* دستشان را بگیرد و آنها را به روشنائی برساند و حمایتشان کند.) *وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْفَائِزِينَ لَدَيْكَ.* (و در این روز و ماه از آنهائی قرارم ده که پیروز شده‌اند،)(فائزین بر چه چیزی پیروز شده‌اند؟)(چون *دشمن‌ترین دشمن* انسان، *نفسانیت* و *خودخواهی* اوست، پس بالاترین پیروزی که *جهاداکبر* نامیده می‌شود، *غلبه* عاقلانه و مؤمنانه انسان بر *خودخواهی* و *شهوترانی* و *ظاهربینی* و *سطحی‌نگری* و *دنیاطلبی* او و *وارسته* شدن او از هر گونه *تعلق* و *وابستگی* به غیر حق است.) *وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ.* (و در این روز و ماه مرا از آنهائی قرار ده که خود را به تو نزدیک کرده‌اند،)(مقربین چگونه به خدا نزدیک شده‌اند؟)(چون فقط *قرآن* و *أهل البیت* صلوات الله علیهم از *هر گونه رجس و پلیدی،* مبرا و در *اوج پاکی* قرار دارند، لذا انسان فقط از طریق همانها که *صراط مستقیم* اند و با اطاعت از *تعالیم قرآن* و تبعیت از *انعمت علیهم* و تمسک به *حبل الله المتین* و *عروه الوثقی* می‌تواند خودش را به *کمال مطلق* و *رضوان الهی* نزدیک کند.) *بِإِحْسَانِكَ يَا غَايَةَ الطَّالِبِينَ* (به زیباآفرینی‌ات (تو را سوگند) اى مقصد و نهایت جويندگان.) 👈واژه: ۱۰ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
استاد آیا خواب رو هم میتونیم کنترل کنیم؟ بنده شخصا خوابها به ندرت یادم میمونه و خیلی کم پیش میاد عزیزان از دست رفته رو بتونم بخواب ببینم برعکسش خواب مرتکب گناهی شدن رو بیشتر میبینم اینکه در خواب گناهی مرتکب بشیم رو چطوری مدیریت کنیم؟ ۱ـ *رؤیاهائی* را که در *خواب* می‌بینیم، انواع مختلفی دارند و بیشتر آنها تابع *تغذیه* و *زمان* و *محیط* و *نحوه خوابیدن* و بازتاب *خاطرات* ما هستند و خوشایندی یا ناخوشایندی آنها به *سبکی روح* یا *سنگینی نفسانیت* ما بستگی دارند. ۲ـ باید *طهارت* ظاهری و باطنی و گفتاری و رفتاری و اخلاقی سطح بالائی داشته باشیم تا از *رؤیاهای صادقه* برخوردار شویم و *پاسخ* برخی از *پرسشهایمان* را دریافت کنیم و یا برخی از *ابهاماتمان* در ملاقات با *أولیاء الهی* برطرف شود. ۳ـ توصیه شده است *هیچ رؤیائی* را *تعبیر* نکنیم و دنبال تعبیر و تأویل آن نباشیم و انها را برای دیگران *تعریف* نکینم و برای خودمان هم آنها را *مرور* نکنیم و *تمام خواب دیدنهایمان* را *خیر* تلقی کنیم. ۴ـ *نکته مهم* اینست که *هیچ خواب دیدنی* هرگز *حجّت* نیست و *هیچ* خوابی هم *بد* نیست. (اما اگر تعبیر *بد* بکنیم تحت تأثیر *خودتلقینی* خود با مشکل برخورد می‌کنیم.) ۵ـ اگر *رازدار* و *کتوم* باشیم و از مطرح کردن صحنه‌هائی را که دیده‌ایم خودداری کنیم، *اسرار* بیشتری در خواب برایمان طرح می‌شود و کیفیت رؤیاها شفاف‌تر و *تأثیر مثبت* آنها در روحیه ما *بیشتر* خواهد شد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
استاد اگر همسر برای خانم خود هدیه ای بخرد آیا اگر زن بخواهد ان وسیله را بکسی بدهد بابد اجازه بگیرد یا هبه دیگر در اختیار زن است لطفا *احکام شرعی* را فقط از *مرجع* خود بپرسید. (احتمالا موظف به *اجازه* هستید.) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
آیا جایی در قرآن هست که از اون آیه این طور استنباط شود که ما مسئول عملکرد یکدیگر نیستیم؟ ... ۱ـ باید دنبال *آیاتی* باشید که بفرماید: شما *مسئول* رفتار دیگران (مثلا: والدین، همسر، فرزندان، بستگان ...) *هستید.* ۲ـ البته آیاتی داریم که می‌فرماید: *چرا برای حاکمیت ارزشهای الهی و نجات مستضعفین جهاد نمی‌کنید:* (وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفينَ) اما این آیات افراد را *مسئول رفتار* دیگران معرفی نمی‌کنند. ۳ـ صدها آیه با *صراحت* می‌فرماید *شما فقط مسئول رفتار خودتان هستید.* به عنوان مثال: *يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا؛ عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ* .... (مائده/۱۰۵) (ای أهل ایمان؛ فقط و فقط مراقب خودتان باشید که اگر هدایت شده باشید هیچ گمراهی به شما زیان نمی‌رساند...) يا أَيُّهَا النَّاسُ ... *لا يَجْزي والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ* وَ *لا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ شَيْئاً* ... (لقمان/۳۳) (ای مردم؛ از آن روزی بترسید که هیچ پدری بجای فرزندش و هیچ فرزندی بجای پدرش محاکمه و مجازات نمی‌شود.) *وَ اتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً* ... (بقره/۴۸) (بترسید از آن روزی که هیچ فردی به خاطر فرد دیگری محاکمه و مجازات نمی‌شود.) *اقْرَأْ كِتابَـــــــــــــــــكَ* ... (إسراء/۱۴)(دیگران به تو ناسزا گفتند، تهمت زدند، ظلم کردند، ..... *عملکرد خودت را قرائت کن* و بگو تو چه کردی؟ واکنش تو با دیگران و با حوادث و ابتلائات الهی چگونه بود؟) *قُلْ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا أَجْرَمْنا وَ لا نُسْئَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ* (سبأ/۲۵)(اعلام کن که: شما را به خاطر تخلفات ما بازخواست نمی‌کنند و به خاطر عملکرد شما ما هم بازخواست نمی‌شویم.) ... *وَ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ* (بقره۱۳۴)(از اینکه دیگران چه می‌کنند از شما بازخواست نمی‌شود.) ۴ـ *تأثیر* غفلتها و تحقیرها و ظلمها و بدرفتاریها و دشمنی‌های *والدین* و *همسران* و *فرزندان* و *بستگان* و *دوستان* و *دشمنان* همگی *آزمون* طرف مقابل آنهاست و هیچکدام از آنها *نمی‌توانند* طرف مقابل خود را به *بد* بودی *مجبور* کنند. لذا نمونه های بسیار زیادی را می‌توانیم در اطراف خود و در طول تاریخ ببینیم که *بدترین* والدین و همسران و ... آنها را به بدی نکشانده بلکه افراد خوبی شده‌اند. (مثل: محمد بن ابی‌بکر و معاویه فرزند یزید و حضرت آسیه علیها سلام و ....) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
ببخشید استاد نظر شما در مورد برنامه زندگی پس از زندگی چیست آیا واقعیت داره یا همون بازتاب خاطرات است ۱ـ اگر شخصی بتواند در این *بهار قرآن* درباره *مفاهیم* قرآن تفکر کند و با *معرفت* و *تفکر* و *تعقل* در آیات قرآن، *ایمان* خود را تقویت کند، خیلی بهتر است از اینکه *فرصتهای بسیار گرانبهایش* را برای شنیدن *خاطرات* دیگران صرف کند. ۲ـ من شنیدن چنین برنامه‌هائی را برای خودم *مجاز* نمی‌بینم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
برادرم ۲۴ سالشونه و قصد ازدواج دارن و دائم بنده و مادرم رو محکوم میکنن که چرا براشون دختر چادری که سن کم داشته باشه ولی قصد دانشگاه رفتن و سرکار رفتن نداشته باشه پیدا نمیکنیم دائم سر این موضوع جدال داریم و مارو مقصر میدونن، در صورتی که همچین دختری خب واقعا ما نمیبینیم ... از نکاتی که فرمودید اینطور فهمیده می‌شود که شما و برادرتان و مادر محترمتان، *شناخت* روشنی درباره *ازدواج عاقلانه و اسلامی* ندارید و ظاهرا در *جایگاه* درست خود قرار ندارید، لذا تنها پیشنهاد اینست که در کانال *تسبیح ۱۹* مباحث ازدواج را بشنوید. 👈واژه: ۱۹ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۶۰۱۹ #پرسش استاد آیا خواب رو هم میتونیم کنترل کنیم؟ بنده شخصا خوابها به ندرت یادم می
سبکی روح رو چطور به دست بیاریم؟ وقتی دغدغه ها و افکار و گفتگوی درونی زیادی داریم ... *انس روزانه با قرآن* در این ضیافت با شکوه قرآنی، و تلاش برای تفکر و *تدبر* در آیات آن و *خواندن کتابهای معتبر و مناسب* و انجام آگاهانه و مشتاقانه انواع عبادتها می‌توانند به روح انسان *آرامش* ببخشند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
گاهی در شرایط سخت با اینکه دعا می‌کنیم و سعی می‌کنیم تسلیم خداوند و خوش بین باشیم، باز احساسات مون سنگینه، خُلقمون پایینه. یعنی یک چیزهایی درون مون هست هنوز، ناشناخته یا حل نشده، نمیدونم. چطور میشه این هماهنگی بین باورها و عواطف رو قوت بخشید تا در حوادث ناگوار خودمونو زودتر جمع کنیم؟ احتمالا حضرت *امام رضا* صلوات الله علیه می‌فرمایند: شخصی که دعا کند اما برای آن *تلاش* نکند خودش را مسخره کرده است. به نظر می‌رسد بدون تلاش برای *خودشناسی* و بدون *تدبر در قرآن،* هیچ مشکلی از بشر حل نمی‌شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
من برای تربیت فرزندانم خیلی نگرانم ... چیکار کنم که هم بتونم بچه های خوبی تربیت کنم هم اینقدر دلهره نداشته باشم‌. ۱ـ خیلی واضح است که اگر قرار بود شما برای چند ساعت در روز فقط *پرستار* بچه باشید *باید* بعد از دوازده سال مدرسه، سالها در دانشگاه *درس* می‌خواندید، اما اکثر *والدین* برای *پدر* و *مادر* شدن تقریبا *هیچ کتاب مفیدی* را نخوانده‌اند. لذا اگر *مؤمن* باشید دائما *نگران* هستید که آیا *وظائفتان* را درست می‌شناسید؟ آیا *کارتان* درست است؟ ۲ـ بانوی محترم؛ اسلام خصوصا از *مادران* نخواسته است که فرزندانشان را *تربیت* کنند. ۳ـ اسلام از والدین *مؤکدا* می‌خواهد که به *خودشناسی* و *خودسازی* بپردازند و *فقط* به *بندگی* و *همسرداری* خود بپردازند و از *دخالت مستقیم* در امور کودکان *بپرهیزند.* ۴ـ پس تا زمانی که *عقل* و *قرآن* را *مبنای زندگی* خود قرار ندهید و *نگران آخرت خودتان* نشوید از این *تشویش‌ها* خلاص نخواهید شد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۶۰۲۱ #پرسش آیا جایی در قرآن هست که از اون آیه این طور استنباط شود که ما مسئول عملکرد
در آیه فلما نسوا ما ذکروا به انجینا الذین ینهون عن السوء و ... برداشت بنده از ایه این است که تنها کسانی که نهی از سوء کردند نجات پیدا کردند و بقیه گروه ها یعنی کسانی که اهل سوء بودند و کسانی که اهل سوء نبودند ولی نهی از سوء هم نداشتند گرفتار شدند، آیا این برداشت صحیح است؟ ۱ـ هر انسان *عاقل* و *مسلمانی* علاوه بر *وظائف فردی* و *وظائف خانوادگی* قطعا نسبت به *وطن* و *جامعه* هم *وظائفی* دارد تا به *بهانه* افراد خانواده و عناصر جامعه، *خودش* را به *رشد* و *کمال* برساند. ۲ـ اینکه انسان *مسئولیتهای اجتماعی* دارد و باید در *نظارت عمومی* سهیم باشد، به این معنی نیست که او *مسئول عملکرد* دیگران است. ۳ـ پس *مؤمن* برای *قبولی* خودش در پیشگاه الهی، باید أمر به معروف و نهی از منکر کند و باید *هر حُسنی* را *تصدیق* و از مخلوق *تشکر* کند، اما اجازه ندارد خودش را *مسئول* دیگران بپندارد و مثل *منافقین* و *اصلاح طلبان* خودش را *قیم* جامعه بنامد و توهمات و نفسانیت خودش را به جامعه *تحمیل* کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
اگر شوهر ( قبلا روزه میگرفته) بعد از کنار گذاشتن روزه مرتبا از ماه رمضان گله کند و از اینکه همسرش روزه می‌گیرد شاکی باشد و این در حالی است که هیچ نصیحت و ارشاد و ....هم در کار نیست و دلیلشان بر نگرفتن روزه بد اخلاق شدن شان بر اثر گرسنگی است چه رفتاری داشته باشیم ؟ اگر شخصی (به تشخیص خودش) یا (به تشخیص پزشک)، *توانائی* روزه گرفتن *ندارد،* ظاهرا *نباید* روزه بگیرد. پس لطفا به همسر محترمتان اجازه بدهید این *مسئله شرعی* را از *مرجع* خود بپرسد و هر طور صلاح می‌بیند عمل کند و شما چون فقط برای *همسرداری* با ایشان ازدواج کرده اید به کار دیگری نپردازید و قطعا نباید نقش *مرجع* را بازی کنید. (حتی اگر مرجعیت داشته باشید.) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
من ده ساله ازدواج کردم چهار سال اول با تمام مشکلات کنار شوهرم بودم و باهم خوب بودیم بعد از تولد فرزند اولم روز به روز از هم دور و دورتر شدیم تا الانکه خیلی باهم دعوا داریم. نمیدونم چرا همش عیبهای شوهرم رو میبینم و مدام ازش انرژی منفی میگیرم ایشون هم وقتی میبینن من عصبانی هستم کاری نمیکنه و حرفی نمیزنه در کل درون گراست و اصلا اهل حرف و گفتگو نیست درصورتیکه من خیلی برون گراهستم و با صدای بلند حرف میزنم خیلی چله گرفتم رو خودم کار کردم ولی نتونستم موفق بشم ... لطفا از خودتان بپرسید: *چه عاملی* آن *عینک بدبینی* را به چشم من زده است؟ آیا تا کنون من *نکته مثبتی* را هم *تشخیص* داده‌ام؟ اگر پاسخ مثبت است، *واکنش* من چگونه بوده؟ آیا همانطور که *عیبها* را می‌بینم و با صدای بلند *فریاد* می‌زنم، *نکات مثبت* را هم فریاد زده‌ام؟ چرا؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
سلام و صلوات الهی بر شما أعضاء محترم گروه و تشکر از *پاسخهای خوب* شما، و سالروز ارتحال مظلومانه *حضرت خدیجه کبری* سلام الله علیها بر شما تسلیت باد. *نود و هشتمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما این بود که: *إِنْ شاءَ اللَّهُ* یعنی چه؟ و غالب مردم چه *برداشت غلطی* از آن دارند؟ *بخش اول پاسخ:* إِنْ شاءَ اللَّهُ، *ذکری زیبا* و *هشداری قرآنی* و *تکلیفی* برای *قرارهای* ماست، لذا نباید از روی *عادت* و *بدون توجّه* استعمال شود. وقتی پزشکی می‌گوید: *آب می‌خواهم* این *خواستن* فقط تابعِ *احساسِ نیاز* خودِ اوست. اما وقتی همان پزشک به *بیمارش* می‌گوید: *می‌خواهم* برایت دارو بنویسم، یعنی « بر مبنایِ *علم و تجربه* خودم » و « بر اساسِ *شرائط و إقتضاء* بیماریِ تو »، چنین *صلاح* می‌بینم. لذا خواستن به *إقتضاء فاعل* را *اراد* و خواستن به *إقتضاء مخاطب* را *شاء* می‌گویند. پس *إِنْ شاءَ اللَّهُ،* حاملِ پیام *نشدن* و برای *فرار* از: *وعده* و *مسئولیت* من و *بهانه‌ای* برای *بی‌وفائی* و *وعده سر خرمن* دادن و *راه در رو شرعی* نیست. أکثراً می‌گویند: *نگفتم* آن کار را *حتماً* انجام می‌دهم، بلکه گفتم: *إن شاء الله!!!* برای آنها، کلمه *حتماً* مهمتر از عبارت: *إن شاء الله* است. زیرا اگر می‌گفتند: *حتماً،* حتماً برای آن *تلاش* می‌کردند، اما برای *إن شاء الله* چنین *تعهّدی* را برای خود قائل نیستند. در واقع *تصور* غالب مردم از *إن شاء الله* اینست که: *من مسئول نیستم* و فقط *خدا مسئول است.* در حالیکه: *انسان در قبال خداوند مسئول است* اما خداوند *هیچ مسئولیتی* در قبال بشر ندارد: *لا يُسْئَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَ هُمْ يُسْئَلُونَ* (أنبیاء/۲۳) انسان با گفتنِ: إِنْ شاءَ اللَّهُ، *خود* را *متوجّه* و *موظّف* می‌کند تا: اولا: *قابلیت* و *لیاقت* و *استحقاق* و *صلاحیت* و *تلاش* خود را برای *تحقّق* آن کار یا قرار مورد نظر، *افزایش* دهد، ثانیا: اگر خدا *شرائط بیرونی* را مناسب ندید و تحقّق آن کار را مقدّر نفرمود، *رضایت* و *بندگی* و *تلاش* خود را از دست *ندهد* و به نصرت الهی *بدبین* و از لطف او *ناامید* نشود. ثالثا: اگر *شرائط تحقّق* آن کار و قرار *فراهم* و او *موفّق* شد، *فقط* خداوند را عامل *قوّت* و *اراده* خود و *فراهم کننده* آن شرائط بیرون بداند و از خداوند *سپاسگزار* باشد و از عنایت او *تشکّر* کند و هرگز *مغرور* نشود و آن موفقیّت را به حساب خود نگذارد: ... *ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمی* ‏ ... (أنفال/۱۷) پس: ... *وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً واحِدَةً* ... (مائده/۴۸) یعنی: اگر خدا شما را *عاقل* و *تشنة همدلی* می‌دید، شرائط *یکپارچه شدن* را برایتان مهیا می‌کرد. پس: *وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكُوا* ... (أنعام/۱۰۷) یعنی: اگر خدا آنها را *عاقل* و *حقّ‌جو* می‌دید، *سنّت‌های* خود را در *حمایت* از آنها قرار می‌داد تا *شرک نورزند.* پس: *سَيَقُولُ الَّذينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا* ... (أنعام/۱۴۸)(به دروغ و با انکار اختیار خود ادعا می‌کنند: اگر خدا می‌خواست ما و پدرانمان مشرک نمی‌شدیم.) اما: *شرک* هر مشرکی* فقط به خاطر *غافل* و *جاهل* و *ظاهربین بودن* و *عاقل* و *بصیر نبودن* و خود را به *کری* و *کوری* زدن خود اوست و *هیچ ربطی به خدا ندارد* چرا؟ زیرا اگر خدا *هدایت او* را نمی‌خواست به او *عقل* و *سمع* و *بصر* نمی‌داد. پس: *قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعينَ* (أنعام/۱۴۹) یعنی: اگر شما (مشرکین) به *عقل* که *حجّت درونی* شماست توجّه ‌کرده و *عاقل* می‌شدید، خدا هم *شرائط بیرونی* برای هدایت همه شماها را مهیا می‌کرد. پس: ... *وَ لَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعينَ* (نحل/۹) یعنی: *اراده الهی* اینست که *همه* شما هدایت شوید اما همه شما (مردم) *لیاقت* و *قابلیت* و *صلاحیت* و *معرفت* و *گوش شنوا* و *چشم بینا* و *تلاش لازم* برای *هدایت شدن* و *نجات* را *ندارید.* ....... 👈واژه: ۹۸ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۶۰۳۰ سلام و صلوات الهی بر شما أعضاء محترم گروه و تشکر از *پاسخهای خوب* شما، و سالروز
*بخش دوم پاسخ:* چه زمانی *باید* بگوئیم: *إِنْ شاءَ اللَّهُ؟* انسان تمام *تکالیف عقلی* (مثل ازدواج)، و *احکام شرعی* (مثل نماز)، و *مأموریتهای الهی* (مثل جهاد) را *باید* طبق تعالیم قرآن و به موقع و با * توکّل* و با *امید* به نصرت الهی *انجام دهد* و کاری به *عوارض ظاهری و بیرونی* آنها نداشته باشد. (مثل: استهزاء، تمسخر، تهدید، تحریم، دیده نشدن، تشویق نشدن، بچه‌دار نشدن، مجروح شدن، پیروزی یا شکست ظاهری، و هزاران حالت دیگر) اما وقتی انسان برای *کار* و *قراری* در *فــــرداها،* خودش را *مکلّف* و آن کار و قرار را بر خودش *واجب* می‌کند، (مثل: رفتن به جائی، خرید کالائی، گفتن مطلبی، انجام کاری در زمینه‌های: اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و غیره) حتماً باید *انجام* آن کار و قرار را: اولاً: تابعِ *تلاش* و *لیاقت* و *آمادگی خودش،* ثانیاً: تابعِ *فراهم بودن شرائط بیرونی* و *صلاحدید الهی* بداند. چرا؟ زیرا قرآن می‌فرماید: *وَ لا تَقُولَنَّ لِشَيْ‏ءٍ إِنِّي فاعِلٌ ذلِكَ غَداً* (۲۳) *إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ* ... (کهف/۲۴) (نگوئید: من انجام دهنده آن کار در فردا هستم)،(بلکه بگوئید: اگر خداوند صلاح ببیند ...)، چرا؟ زیرا شاید *آمادگی خودم* و یا *شرائط بیرونی* و *صلاح جامعه* برای تحقّق *نصرت* و *امداد الهی* فراهم و *خیرتی* در تحقّق آن کار یا قرار نباشد .... زیرا در آفرینش حکیمانه الهی، *هیچ عملی* نباید *بی‌حکمت* باشد. ..... امیدوارم با لطف الهی، این توضیحات بسیار فشرده برای شما عزیزان روشن و مفید باشد. *إن شاء الله تعالی.* 👈واژه: ۹۸ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
پدرم از ابتدای کودکی در عین اینکه بسیار خوش اخلاق و مهربان بوده اند مرد نظرباز و شهوترانی بوده اند و ... که دخترم در گوشی پدرم یک عکس زشت و قبیح و... در منزلشان دیده او که خودش هم علاقه وافری به ارتباط با جنس مخالف داره دیگه برای خودش مجوز صادرکرده که حالا که پدر برزگ این کاره است پس برای منم مانعی نداره ما از دیدن این موضوع داغونیم و از طرفی دلمان نمیخواهد مادرمان باخبر شود و باعث به هم ریختن زندگیشان شود و هنوز،به روی پدر نیاوردیم ... پاسخ من روشن است: ۱ـ شما *مسئول* پدر *نیستید.* ۲ـ اجازه *دخالت* در امور والدینتان را *ندارید.* ۳ـ اجازه *افشاگری* علیه پدرتان *ندارید.* ۴ـ شما مسئول *مستقیم* فرزندتان *نیستید.* ۵ـ شما فقط و فقط باید به *خودسازی* و تقویت *عقلانیت* و *ایمان* و *بندگی* و *همسرداری* خودتان بپردازید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
آیه ۶ سوره تحریم قوا انفسکم و اهلیکم نارا به چه معناست؟ لطفا *ترجمه* دقیق آن را بفرمائید و بفرمائید: ۱ـ *مخاطب* آیه کیست؟ ۲ـ کجای آیه برایتان *ابهام* دارد؟ 👈واژه: ۶ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*دعای روز یازدهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ حَبِّـــبْ إِلَــيَّ فِيهِ الْإِحْسَــــانَ* (خدایا؛ در اين روز و ماه زیباشناسی و زیباگزینی و زیباآفرینی با گفتار و رفتار را محبوب من قرار ده،)(چرا؟ زیرا إحسان، فرمان الهی است: *إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ* )(بیشترین احسان، به دستور قرآن باید برای *والدین* و بعد برای بستگان و افراد بدون حامی و بیچارگان و همسایگان باشد و باید با مردم *خوش‌زبان* بود: *وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً،* و *طلاق دادن* بانوان هم باید زیبا باشد: ... *فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْريحٌ بِإِحْسانٍ* )(احسان چگونه؟ یک راه احسان، از بین بردن *ایراد* دیگران با *آموزش غیر مستقیم* است، مثل: *وضو گرفتن* آن دو نازنین تا پیر مردی وضو گرفتنش اصلاح شود،)(یک راه احسان، از بین بردن *ابهام* و *جهل* دیگران با *پرسشهای مناسب* و *تفکر برانگیز* و *هنر هدایت نامحسوس* است و یک راه دیگر *پوشاندن زشتی‌های* گفتاری و رفتاری دیگران با *گفتار* و *رفتار زیبای خویش* است، یک راه دیگر *دفع بدرفتاریها* و *دفاع* از *تهاجم دشمنان و بدخواهان* با زیبائی است: *ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ* .... ) *وَ كَــرِّهْ إِلَــيَّ فِيهِ الْفُسُـوقَ وَ الْعِصْيَانَ* و هر نوع گفتار و رفتار ناحق و غیر مجاز و هر نوع نافرمانی را در این روز و ماه مورد نفرت من قرار ده،)(چرا باید از فسوق و عصیان متنفر باشم؟ زیرا خالق من از آنها بیزار است: *وَ لكِنَّ اللَّهَ ... كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ* )(چه کارهائی فسق است؟ اول: خوردن هر چیزی که *اسم خدا* بر آن برده نشده: *وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ،* دوم: تکذیب آیات الهی: *وَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا يَمَسُّهُمُ الْعَذابُ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ* سوم: تحریف شنیده‌ها: *فَبَدَّلَ الَّذينَ ظَلَمُوا قَوْلاً غَيْرَ الَّذي قيلَ لَهُمْ ... بِما كانُوا يَفْسُقُونَ،* چهارم: دور زدن احکام شرعی: ... مثل *یهودیان ساحل‌نشین* که *شنبه* تور می‌انداختند و *یکشنبه* ماهیان صید شده را جمع می‌کردند ...)(عصیان و نافرمانی چند نوع است؟ نافرمانی دو نوع است: اول: در *ترک واجبات و مستحبات،* (مثل ترک ازدواج، ترک نماز ...) دوم: در *انجام محرمات و مکروهات.* مثل: شرابخواری ... ) *وَ حَـــــرِّمْ عَلَيَّ فِيهِ السَّخَـطَ وَ النِّيرَانَ* (و خشم خودت و آتش برافروخته را در این روز و ماه بر من حرام گردان،)(چه چیزی خداوند را خشمگین می‌کند؟ اینکه مسلمان کارگزار و مزدور کافران شود: .. *يَتَوَلَّوْنَ الَّذينَ كَفَرُوا لَبِئْسَ ما قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ،* )(آتش جهنم از کجاست؟ آتش جهنم، تجسم *غفلت* و *جهالت* و *عصبیت* و *حرص* و *حسادت* و *گناهان* خود انسان و *خوردن مال یتیم* است: *الَّذينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ في‏ بُطُونِهِمْ ناراً،* و تجسم *منافق* بودن است: *إِنَّ الْمُنافِقينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ،* و تجسم دشمنی با خدا و رهبر الهی است: *مَنْ يُحادِدِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ،* ...) *بِعَوْنِــكَ يَا غِــــــيَاثَ الْمُسْتَغِيثِـــينَ* (به يارى‏ ات (تو را سوگند) اى فريادرس نجات خواهان.) 👈واژه: ۱۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۵۹۴۹ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* با
📌همراه با نظرات شما این طور که من میفهمم پیام عبارت * إِنْ شاءَ اللَّهُ* این هست که من باید تحت هر شرایطی درست رو تشخیص و به وظیفه‌ام عمل کنم اما به این نکته توجه کنم که نتیجه دست خداست و بدون اذن خدا حتی یک برگ از درخت بر زمین نمی‌افتد. 📌همراه با نظرات استاد آری، گفتن: *إن شاء الله* از یکطرف باید *گوینده* را به *افزایش آمادگی* و *تلاش بیشتر* وادار کند، و از سوی دیگر او باید *نتیجه* تلاشهایش را به *خالق علیم حکیم* واگذار کند و دنبال *نتیجه فوری* و *تحقق قطعی* آن کار و قرار مورد نظر *نباشد.* و علاوه بر این دو نکته *او* باید بفهمد که برای *هر رخداد ظاهرا خوب یا بدی،* باید *مصالح جهانی* هم فراهم باشند که *تشخیص* آنها و تشخیص *آمادگی من،* با *خداوند* است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۵۹۴۹ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* با
📌همراه با نظرات شما در سوره قلم وقتی ماجرای اصحاب باغ بیان میشود، برادران میگویند صبح برای چیدن میوه ها میرویم ولی لایستثنون کردند یعنی به یک معنا ان شاءالله نگفتند، پس طایفی از نزد خدا امد و میوه ها رو انگونه چید، در واقع صاحبان باغ به ربوبیت خدا توجه نداشتند و خداوند ربوبیت خود را به آنها نشان داد. در سوره کهف هم امر به گفتن ان شاءالله قبل از بیان انجام کار در آینده داریم. در واقع شخص باید خود را تحت مشیت الهی بداند، و بداند فعل او اتفاق نخواهد افتاد اگر خود را تحت مشیت خدا نبیند. 📌همراه با نظرات استاد ۱ـ ترجمه *آیه* صریح و روشن *وَ لا يَسْتَثْنُونَ* اینست که آن *اصحاب باغ،* خودشان را در جهان، *مستقل* و *جدا* از دیگران می‌پنداشتند لذا تمام محصول باغشان را *فقط* برای *خودشان* می‌پنداشتند و (مثل تمام افرادی که در کشورها از *خمس* و *زکات* و *انفاق* و *صدقات* و یا از پرداخت *عوارض* و *مالیات* فرار می‌کنند،) آنها هم *نمی‌خواستند* از آن تفضل الهی، *سهمی* را برای بستگان و مستمندان و همسایگان و مردم شهر و کشورشان کنار بگذارند. ۲ـ در سوره کهف، حضرت موسی علیه السلام به حضرت خصر صلوات الله علیه می‌فرماید: *سَتَجِدُني‏ إِنْ شاءَ اللَّهُ صابِراً وَ لا أَعْصي‏ لَكَ أَمْراً* (کهف/۶۹) یعنی: اگر من (در فهم حکمت و پشت صحنه حوادث،) *عجول* نباشم، خداوند برای *صابر* بودنم مرا یاری می‌کند. ۳ـ شاید منظور شما *سخن آن مرد آخرت‌بین به آن مرد ظاهربین* بود که به او می‌فرماید: *وَ لَوْ لا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ* إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالاً وَ وَلَداً (کهف/۳۹)(وقتی داخل باغ خود ‏شدى چرا *کمی* مال و فرزند مرا نسبت به خودت *دیدی!!!* اما ــ قدرت خالق آن باغ را که خداست ندیدی ــــ ونگفتى: ما شاء الله هیچ نيرويى جز به قدرت خدا نيست؟) 👈واژه: ۶۹، ۳۹ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
خواستگاری که نماز نمیخونه روزه نمیگیره باید چی جوابشو داد محترمانه به ایشان بفرمائید که *شوهر* باید نسبت به *همسر* و *فرزندان* خود *متعهد* باشد، و *مهمترین* نشانه *متعهد* بودن هر فردی، *متعهد بودن* او در قبال *خالقش* است. لطفا هر موقع نسبت به *خالق خودت* متعهد و متعبد شدید تشریف بیاورید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
اولویت حفظ ایمان فرده یا ازدواجش به هر قیمت؟ *اولویت* برای انسان *عاقل* و *مؤمن* فقط و فقط اجرای *فرمان الهی* است. *ازدواج* حتی با أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم هم *ایمان* فرد را *حفظ نمی‌کند.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
اینکه شما می‌فرمایید دین فقط یکی است و آن هم در فطرت همه است پس اینکه خداوند میفرماید در پذیرش این دین اکراه نیست! یعنی چه؟ این اکراه چطور معنی میشود؟ دین که در فطرت ما است پس چطور میتوانیم آن فطرت را نپذیریم وقتی درون ما است؟ ۱ـ عبارت *لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ* یک *جمله خبری* است و ترجمه آن اینست که *در* (مطلق) *دین، هیچ کراهت و ناخرسندی نیست.* ۲ـ چون طبق *آیه: ۳۰ سوره روم* دین یک *أمر فطری* و در *ذات تمام افراد بشر* هست، لذا *گزینشی* نیست. یعنی تمام افراد بشر چه بخواهند و چه نخواهند *دین فطری* و *فطرت دینی* دارند. لذا قرآن، *دینِ الهی* را *یکی* و آن را *اسلام* می‌نامد: *إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ* ... (آل عمران/۱۹) ۳ـ *دَیْن* یعنی: « *تعهّد به مخلوق* » اما *دِین* یعنی: « *تعهّد ذاتی به خالق.* » ۴ـ حضرت *رسول أکرم* صلی الله علیه و آله در معرفی « *دین* » فرمودند: *هل الدّین إلّا الحُبّ و البُغض؟* (یعنی: « دین » چیزی غیر از « عشق و نفرتِ عاقلانه » نیست.) *عشق عاقلانه* به چی؟ به *روشنائی* ، *زیبائی* ، *کمال* ، *پاکی* ، *خوبی* ، *محبت* ، *معرفت* ، *صداقت* ، *عدالت* ، *عزت* ، *حقیقت* ، *نظم* و به هر چیزی که *خیر* است. حالا لطفا خود شما بیاندیش و ببین آیا *فردی* را در جهان سراغ داری که نسبت به *این موارد* بالا *اکراه* داشته باشد؟ مثلا از *زیبائی* خوشش نیاید؟ یا از *نور* گریزان باشد، یا از *صداقت* بدش بیاید؟ جالب است که حتی *دیکتاتورها* و *ظالم‌ترین* افراد و *افراد شرور* هم دنبال *صداقت* و *زیبائی* .... هستند. *نفرت عاقلانه* از چی؟ از *تاریکی* ، *زشتی* ، *شلختگی* ، *خیانت* ، *نجاست* ، *نقص* ، *پلیدی* ، *دروغ* ، *جهل* ، *جهالت* ، *ظلم* ، *خباثت* ، *رذالت* ، *ذلت* ، *نفاق* و از هر چیزی که از جنس *شر* باشد. و باز لطفا خود شما بیاندیش و ببین آیا *فردی* را در جهان سراغ داری که از *این موارد* بالا *خوشش* بیاید؟ مثلا: *دروغ* و *خیانت* و *زشتی* و *شرارت* را *خوب* تلقی کند؟ جالب است که حتی *سارقین* از *دزدی* بدشان می‌آید، *دروغگویان* از دروغ دیگران *نفرت* دارند و جالب‌تر اینکه *قاچاقچی‌های* مواد مخدر، *خودشان* حتی *سیگار* نمی‌کشند و *معتاد* نیستند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۵۹۹۷ #پرسش خانمی هستم ۲۸ ساله، ۱ سال عقد و ۱ سال هم هست ازدواج کرده ام. همسر بنده در
سلام و تشکر از پاسخ گویی شما: ۱- بله آنچه در خانواده ام دیده ام همین بوده است. ۲- بله، همین حالا برای عروسانمان همینطوریم‌ ... سلام و رحمت الهی بر شما که ما شاء الله کمالات زیادی دارید. ۱ـ خلاصه اعتراض شما ظاهرا اینست که همسر محترم شما *اولویت* را در نحوه هزینه کردن درآمدش درست *تشخیص* نمی‌دهد. ۲ـ *طلاق* راه *حذف مسئله* است اما برای *حل این مسئله،* چه باید کرد؟ راهکار اول: اینست که *قدرت تشخیص* همسر محترم شما *توسط دیگران* تقویت شود تا ایشان *شما* را اولویت خود تشخیص دهد. راهکار دوم: اینست که: *مادر* ایشان، مقابل این *افراط* همسر شما بایستد و از او بخواهد *اولویت* را برای زن و فرزندانش قائل شود. ۳ـ آیا به نظر شما این دو راهکار *شدنی* و *محتمل* هستند؟ ۴ـ اگر این دو راهکار شدنی و محتمل نیستند (که احتمال آن خیلی کم است،) به نظر خود شما این مسئله، *چه راه حل دیگری* دارد؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
استاد گرامی با اینکه همیشه پرسش و پاسخ هارو می خوانم بخصوص در مورد امر به معروف در مورد حجاب هنوز دقیقا نمی دانم باید چه کنم؟از یک طرف بعضی ... به خاطر اینکه ابعاد مختلف این مواردی که فرمودید برای *عموم مردم* و *حتی بزرگان* اصلا روشن نیست و *تصورات غلطی* در اذهان مرور می‌شود، از اظهار نظر خودم معذورم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
نگرانی های روزانه خود رو بنویسیم اما آخرش از خداوند بخواهیم ما را به توکل حقیقی برساند. چون هیچ اتفاقی در عالم نمیوفته مگر به اذن و اراده او پس جای هیچ نگرانی نیست ... لابد توجه دارید که *آنچه را که خداوند برای ما می‌نویسد* فقط *آزمون‌ها* و *ابتلائات* و *مصائب* مناسب با سطح و مرتبه ماست، اما *سرنوشت* و کارنامه و بهشت و جهنم ما، فقط و *فقط* تابع عملکرد و قابلیت و لیاقت و استحقاق و *تلاش عاقلانه و مؤمنانه و عالمانه* و یا *تلاش جاهلانه و خودخواهانه و ظاهربینانه* خود *ما* است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
با توجه به وضعیت بی حجابی در جامعه تکلیف ما چیست ؟ آیا موظف به تذکر لسانی و امر به معروف و نهی از منکر هستیم؟ من مجاز نیستم برای دیگران، *تکلیف* تعیین کنم و شما هم نباید *تکلیفتان* را از *غیر مرجع* بپرسید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
با توجه به پاسخ زیبای شما برای دریافت شاءالله باید قابلیت و لیاقت و استحقاق و صلاحیت و تلاش خود را برای تحقق آن کار یا قرار افزایش دهیم. به نظر می رسد برای افزایش دادن این ها باید قبل از آن بتوانیم به عقل خودمان توجه داشته باشیم استاد چطور و با چه راهکارهایی می توانیم عاقل باشیم؟ پاسخ پرسش شما، چند جلد کتاب می‌شود اما خلاصه آن اینست که در *هر کلام و رفتار و موضعگیری* خود در هر زمینه‌ای، باید ببینید *نفسانیت* و خودخواهی شما نظرش چیست و نظر *بدیهیات عقلی* شما کدامست. پس با انواع *عبادات* و *ذکر* و *دعا* آنقدر *اراده* خود را تقویت کنید که بتوانید در هر شرائطی همواره بدیهیات عقلی را *ملاک* تمام گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خود قرار دهید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2