eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
171 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
*دعای روز ۳۰ ماه مبارك رمضان:* *"اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فِيهِ بِالشُّكْرِ وَ الْقَبُولِ عَلَى:* ۱ـ *مَا تَرْضَاهُ وَ يَرْضَاهُ الرَّسُولُ"* ۲ـ *"مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ"* *"بِحَقِّ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ"* ("خدايا؛ روزه‌‏ام را در اين روز و ماه، با آنچه تو و رسولت آن را مى‏‌پسندید مورد شکر و قبول قرار ده") ("تا فروعش بر اصولش استوار باشد") ("به حق سرورمان محمّد و اهل بيت پاكش در حالی که تمام حمد برای معبود و خداى جهانيان است") نکته۱: صِيَام: *إمساک* و با یک *طرح* مشخّص *منضبط* شدن است. نکته۲: روزه *سه نوع* است: اول: *روزه عام:* که امساك *شکم* و پرهیز از *خوردن* و *آشامیدن* است. *حضرت أمیرالمؤمنین* صلوات الله علیه مى‏ فرمايند: *كَمْ مِن صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنَ الصِّيامِ إلّا الظَّمَأ* (چه بسا افرادی كه جز تشنگى بهره‌‏اى از روزه ندارند.) دوم: *روزه خاص:* علاوه بر *مدیریت شکم،* شخص از گناهان چشم، گوش و *زبانش* نيز مى‏‌گریزد. آن حضرت مى‌‏فرمايند: *الصِّيِامُ اجتنابُ المَحارِمِ كَما يَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعامِ وَ الشَّرابِ* سوم: روزه أخص: که علاوه بر *امساک شکم* و *امساک از محرمات* شخص *قلبش* را فقط به *خدا* متوجّه می‌کند. پس: *صَوْمُ القلبِ* خَيْرٌ مِن *صيامِ اللِّسانِ* و *صِيامُ اللِّسانِ خَيرٌ* من *صِيامِ البَطْنِ* ‏ نکته۳: گاهی فقط *ظاهر* عبادات درست‌اند اما گاهی آنها بسیار *مفید* و *مقبول* اند. مثلا: دانش‌آموزی که *مسائل ریاضیش* را از کتاب *حل المسائل* فقط *کپی* می‌کند، شاید *نمره* بگیرد اما برایش *مفید* نیست و قطعاً در کنکور *قبول* نمی‌شود. ‌*وضو* ، *نماز* و *روزه‌ی* سپاه عمر سعد هم ظاهراً *ایرادی* نداشت و *درست* بود اما در *تطهیر* و *تحوّل* آنها اصلاً *مفید* نبود و لذا آنها *مردود* شدند. (مثلا: آنها برای *وضو* گرفتن *صورتشان* را می‌شستند اما *عینکشان* را کنار نگذاشتند و *نگاهشان* را آسمانی نکردند و یا *دستهایشان* را می‌شستند اما از *جاذبه‌های* ری، *دست* نشستند.) از نظر *قرآن* فقط *روزه‌ای‌ قبول* است که مرا به *تقوا* برساند: *كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ* ... *لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ* (بقره/۱۸۳) نکته۴: طبق عبارت: *اجْعَلْ صِيَامِي فِيهِ بِالشُّكْرِ وَ الْقَبُولِ،* فقط با *دو شرط* روزه من، *قبول* می‌شود: *شرط اول* اینست که من *روزه‌هایم* را *عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ يَرْضَاهُ الرَّسُولُ* مطابق با *رضایت خدا* و *رضایت مجری أمر خدا* (در هر زمان) انجام دهم. (یا انجام داده باشم.) *اولاً:* واضح است که *جلب رضایت،* عملی غیر از *رعایت احکام* و *شکل ظاهر* روزه است. *ثانیاً:* از منظر قرآن، *رسول* غیر از *نبی* و *تجسّم رضایت الهی* است که *مأموریت اجرائی* دارد و برای *انتصابش* به *معجزه* نیاز ندارد. *ثالثاً:* از نظر قرآن، *رسالت* رسول أکرم صلی الله علیه و آله در *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم ظهور دارد که *انتصاب الهی* آنها با *علم جامع*.، *کلام* و *رفتار* منطقی و کاربردی آنها إثبات می‌شود. *رابعاً:* مسلمان باید از *رسول* خدا *اطاعت* و *تبعیت* کند: *أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ* (نور/۵۶) *ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتي‏ كُنْتَ عَلَيْها إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ* (بقره/۱۴۳) پس من بدون *اطاعت* کامل و *تبعیت* دقیق از *رسول* زمانم، هرگز به *رضایتش* و در نتیجه به *رضایت خدا* نمی‌رسم و *عبادات* و *روزه‌ی* من شاید *مشکور* باشند اما در *إصلاح* و *تطهیر* و *تحوّل* ظاهر و باطن من *مفید* نیستند و قطعاً *مقبول* نخواهند بود. نکته5: *میوه* تا بر *شاخه* باشد از *ريشه* می‌نوشد و تازه می‌ماند، اما اگر از شاخه *جدا* شود از *ريشه* و *اصل* خود جدا و خیلی زود *خشك* شده و از بين می‌رود. پس *شرط دوم:* برای *قبول* شدن *روزه‌ام* اینست که: *مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ* باشد. یعنی: با *عبادات* سرگرم نشوم بلکه آنها را *مقدمه* و *أمور فرعی* بدانم برای *تحقق اصول دین* و *ظهور* دین در جهان. لذا *جهاد خوارج* و *عبادت منافقین* و *۱۶* بار *پیاده‌* به *حج* رفتن *شمر* هرگز برایشان *مفید* و *مقبول الهی* نبود. به همین خاطر می‌گویند: « نماز *بی‌ولایت* بی‌نمازی است. » *هزاران سال عبادت إبلیس* هم با استنکاف او از قبول *ولایت انسان کامل* همگی *باطل* شد. *خدایا؛* همیشه بر سر سفره محبّت توأم اما این ماه *مهمان ضیافت قرآنی* تو بودم پس *توجّه‌ات* را برای سید و سرورمان حضرت *محمّد* و *خاندان پاك* او و تمام حمدم را برای خودت قرار ده و به *شأن والای* آن عزیزان نازنین مرا به بالاترین عقلانیت، معرفت، تدیّن و تعهّد برسان و عاقبتم را ختم بخیر بفرما و در زمینه‌سازی ظهور آخرین حجّتت سهیمم
بخشی از دعای ۴۵ صحیفه سجادیه در « وداع » حضرت سید الساجدین صلوات الله علیه با « ماه رمضان »: *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ یَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ وَ یَا عِیدَ أَوْلِیَائِهِ،* بدرود اى بزرگترين ماه خداوند ، و اى عيد اولياى خدا. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ یَا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ وَ یَا خَیْرَ شَهْرٍ فِی الْأَیَّامِ وَ السَّاعَاتِ؛* بدرود اى گرامیترين اوقاتى كه ما را همنشين بودى، اى بهترين ماه در همه روزها و ساعتها. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مِنْ شَهْرٍ قَرُبَتْ فِیهِ الْآمَالُ وَ نُشِرَتْ فِیهِ الْأَعْمَالُ؛* بدرود اى ماه دست يافتن به آرزوها، اى ماه سرشار از اعمال شايسته. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مِنْ قَرِینٍ جَلَّ قَدْرُهُ مَوْجُوداً وَ أَفْجَعَ فَقْدُهُ مَفْقُوداً وَ مَرْجُ و آلَمَ فِرَاقُهُ،* بدرود اى ياری كه تا هست ارزشش با شکوه است، و چو رخت بر بندد فراقش رنج افزا و مايه اميدی كه دوريش دردناك، *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مِنْ أَلِی فٍآنَسَ مُقْبِلاً فَسَرَّ وَ أَوْحَشَ مُنْقَضِیاً فَمَضَ،* بدرود اى همدمی كه چون بيايى شادمانى آرى و چون بروى رفتنت وحشت خيز است و تألم افزاى. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مِنْ مُجَاوِرٍ رَقَّتْ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ قَلَّتْ فِیهِ الذُّنُوبُ،* بدرود اى همجواری كه تا بودى، دلهاى ما را نرمی بود و گناهان ما را نقصان. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مِنْ نَاصِرٍ أَعَانَ عَلَى الشَّیْطَانِ وَ صَاحِبٍ سَهَّلَ سُبُلَ الْإِحْسَانِ،* بدرود اى ياريگری كه در برابر شيطان ياريمان دادى و اى همنشينی كه راههاى نيکى را برما هموار ساختى. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مَا أَكْثَرَ عُتَقَاءَ اللَّهِ فِیكَ وَ مَا أَسْعَدَ مَنْ رَعَى حُرْمَتَكَ بِكَ،* بدرود كه چه بسيارندآزادشدگان از عذاب خداوند در تو و چه نيکبخت شد آنکه حرمت تو نگهداشت. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مَا كَانَ أَمْحَاکَ لِلذُّنُوبِ وَ أَسْتَرَکَ لِأَنْوَاعِ الْعُیُوبِ،* بدرود كه چه بسا گناهان كه از ما زدودى و چه بسا عيبها كه پوشيده داشتى. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مَا كَانَ أَطْوَلَكَ عَلَى الْمُجْرِمِینَ وَ أَهْیَبَكَ فِی صُدُورِ الْمُؤْمِنِینَ؛* بدورد كه درنگ تو براى گنهکاران چه به درازا كشيد و هيبت تو در دل مؤمنان چه بسيار بود. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مِنْ شَهْرٍ لَتُنَافِسُهُ الْأَیَّامُ،* بدرود اى ماهى كه ايام ديگری را توان همتايی با او نيست. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مِنْ شَهْرٍهُ وَ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلاَمٌ،* بدرود اى ماهى كه تا بودى، همه امن و سلامت بود. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ غَیْرَ كَرِیهِ الْمُصَاحَبَةِ وَ لَذَمِیمِ الْمُلاَبَسَةِ،* بدرود اى آن كه نه در مصاحبت تو كراهت بود و نه در معاشرتت ناخوشنودی . *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ كَمَا وَفَدْتَ عَلَیْنَا بِالْبَرَكَاتِ وَ غَسَلْتَ عَنَّا دَنَسَ الْخَطِیئَاتِ،* بدرود كه سرشار از بركات بر ما در آمدى و ما را از آلودگیهاى گناه شست و شو دادى. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ غَیْرَ مُوَدَّعٍ بَرَماً وَ لَمَتْرُوکٍ صِیَامُهُ سَأَماً،* بدرود كه به هنگام وداع از تو نه غبارى به دل داريم و نه از روزه ات ملالتى در خاطر. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مِنْ مَطْلُوبٍ قَبْلَ وَقْتِهِ وَ مَحْزُونٍ عَلَیْهِ قَبْلَ فَوْتِهِ،* بدرود كه هنوز نرسيده از آمدنت شادمان بوديم و هنوز رخت بر نبسته از رفتنت اندوهناك. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ كَمْ مِنْ سُوءٍ صُرِفَ بِكَ عَنَّا وَ كَمْ مِنْ خَیْرٍ أُفِیضَ بِكَ عَلَیْنَا،* بدرود كه چه بديها كه با آمدنت از ما دور شد و چه خيرات كه ما را نصيب آمد. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ وَ عَلَى لَیْلَةِ الْقَدْرِ الَّتِی هِیَ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ،* بدرود تو را و آن شب قدری كه از هزار ماه بهتر است. *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ مَا كَانَ أَحْرَصَنَا بِالْأَمْسِ عَلَیْكَ وَ أَشَدَّ شَوْقَنَا غَداً إِلَیْكَ،* بدرود، ديروز كه در ميان ما بودى آزمند ماندنت بوديم و فردا كه از ميان ما خواهى رفت اشتياق ما برتو شدت خواهد گرفت . *اَلسَّلاَمُ عَلَیْكَ وَ عَلَى فَضْلِكَ الَّذِی حُرِمْنَاهُ وَ عَلَى مَاضٍ مِنْ بَرَكَاتِكَ سُلِبْنَاهُ،* بدرود تو را و فضلت را كه اينك از آن محروم مانده‌ايم و برآن بركات پيشين كه اينك از كفش داده‌ايم. *اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْبُرْ مُصِیبَتَنَا بِشَهْرِنَا وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِ عِیدِنَا وَ فِطْرِنَا،* ....... بار خدايا، بر محمد و خاندان او توجه کن و اندوه ما را در فراق شهرمان جبران فرما و روز عيد و روزه گشادن را بر ما مبارك گردان. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
ببخشید استاد ، شما برای شرح و تبیین این دعاها ... درمواجهه با دعاها چون ، حضور ذهن و انس باقرآن دارید، نشانی آیات وشاهدمثالها رو بیان می کنید؟ ... چون *مهمان خداوند* بودیم، همه‌اش لطف او و رزق شما بود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
استاد اگر خود شناسی این همه مهم و راهگشا هست چطور می تونیم بهش برسیم آیا باید راجع به نیازها و توانایی هامون فکر کنیم؟ کمتر *آیه‌ای* در قرآن و *کمتر دعائی* در *ادعیه معتبر و مشهور* می‌توان پیدا کرد که ربطی به لزوم *خودشناسی* و *خودسازی* نداشته باشند. لذا اگر با قرآن و ادعیه، *انس* داشته باشیم به بالاترین سطح خودشناسی می‌رسیم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
... شما مدعی هستید بر اساس قران زن چنین وظیفه ای داره ... هر دو کتاب شما بزرگوار رو در خصوص ازدواج هم تهیه کردم و در حال مطالعه هستم. تکلیف و حق *فقهی* زن و مرد طبق قانون مدنی که بر گرفته از فقه هست به این ترتیبه ... ۱ـ از پاسخگوئی شما بسیار متشکرم. ۲ـ *برخی* از مواردی را که فرمودید با اینکه در قوانین جاری مطرح هستند اما *مستند صریح قرآنی* ندارند. ۳ـ *اصلی‌ترین* تکلیف زن و شوهر و *اولین مقصد* ازدواج *اسلامی،* تحقق *زوجیت* و *نکاح* و فراهم شدن شرائط *سکون* مرد است که تا این *حق* و این *تکلیف* روشن نشود سایر حقوق و تکالیف، مفید هیچ فایده‌ای برای *استحکام نهاد خانواده* نیستند. ۴ـ موردی را که اصلا *مطرح نکردید* مسئله *فرزند* بود و اینکه *قرآن* هیچگونه *مسئولیت* مستقیمی را به عهده *مادر* قرار نداده، در حالی که *اکثر زنان مذهبی* آنقدر که به *بچه* اهمیت می‌دهند به *خودشان* و *شوهرشان* و *قداست خانواده* اهمیت نمی‌دهند بلکه اینها را *فدای* آن می‌کنند. ۵ـ با اینکه *قرآن* به *مردها* و حتی به *دولت اسلامی* بارها دستور می‌دهد که *حقوق بانوان* را *رعایت* کنند و *بپردازند* اما شاید هیچ آیه و روایتی به *بانوان* حتی *توصیه نمی‌کند* که برای *دریافت حقوق* و *ارث* خود اقدام کنند که این *نکته* بسیار مهم، *زیبائی‌های فراوانی* دارد که *فقط* بانوان *خودیافته* و *مؤمن* در طول تاریخ آنرا *فهمیده* و *می‌فهمند.* البته *یک مورد* را *قرآن* مطرح می‌کند که بانوئی بخاطر *ترک روابط زناشوئی* از طرف *شوهر* به *رسول أکرم* صلی الله علیه و آله *شکایت* کرده و قرآن *جبران سختی* را برای آن *شوهران* واجب می‌کند. (در حالی که برخی از زنان ... رابطه زناشوئی را *سوء استفاده* از خود *می‌پندارند* و از ترک آن نه تنها شاکی نیستند بلکه از آن گریزانند!!!) ۶ـ *آیه ۲۲۸ بقره* (و آیات دیگر) اولا: *حق طلاق* را (به دلایل عقلی و اجتماعی) فقط برای *شوهر* قائل است، ثانیا: هیچ توصیه‌ای به *محبت دوطرفه* (که امر غیر ممکنی است) ندارد. اما بطور *غیر مستقیم* به *بانوان* می‌فهماند که باید آنقدر *جذابیت هنرمندانه‌ای* داشته باشند که شوهر به چنین *تصمیمی* نرسد. ۷ـ در *هیچ قانون* و *کشوری* به *شوهران* این *تکلیف* نشده که *تمام درآمدشان* را باید *فقط* برای *همسرشان* خرج کنند، پس آنها مختارند ضمن تأمین *رفاه نسبی* همسر و فرزندانشان، هر جا که صلاح می‌بینند درآمدشان را خرج کنند. ۸ـ هیچ *قانونی* به *ساعات حضور شوهر در خانه* هم *نمی‌پردازد* و شوهر را به خانواده‌اش *محدود* نمی‌کند که این *سکوت* قرآن و قانون، *پیام روشنی* برای *بانوان* دارد که باید *خودشان* را چنان *شیرین زبان* و *دلربا* عرضه کنند که *شوهر* و *فرزندان* از خانه *گریزان* و فراری نباشند. (که متأسفانه بسیاری از بانوان خصوصا *مذهبی* که بسیار *پرتوقع* هم هستند، به این وظیفه مهم خود کمترین توجهی ندارند. لذا شوهران و فرزندان *فراری* از خانه، هر روز بیشتر می‌شوند.) مواردی دیگر هم بماند برای فرصتی دیگر. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
در کتاب "ازدواج چگونه" استاد، ص۲۵ اداب همراهی زن و شوهر رو مطرح کردید (خطاب ب دختر و پسر) که نکات خوبی هستن، در ادامه صفحه۳۳ کارهای لازم و مفید برای بانوان در بیت رو ذکر کردید که به ۵۰ مورد می رسد، چند موردی که جالب هست برام رو ذکر میکنم اینجا. یکی از موارد انجام تعمیرات ساده وسائل منزل مثل خرابی دو شاخه ها، پریزها، شیرهای آب، میز، صندلی، کمد و...است با کمک همسر و فرزندان و ترغیب انها در تعمیر وسایل خانه و مرتبط با خود انها. تهیه ابزار و لوازم ضروری مانند آچار، انبر، چکش، اره اهنبری و نجاری، میخ و پیچ و واشر، لنت برق، انواع چسب، و غیره و قرار دادن وسایل برقی، تاسیساتی و...در مکان مناسب و با کمک گرفتن از طرح های پیشنهادی همسر و فرزندان. شرکت در فراخوان های علمی و تحقیقی رسانه ها و دانشگاه ها و تهیه و ارسال مقالات به انواع مجلات و رسانه های اسلامی. در اغلب موارد حتی به کمک گرفتن از همسر هم اشاره ای نشده و نهایتا بدون اشاره به کارهای لازم و مفید برای اقایان در بیت این بخش به پایان می رسد. دوست دارم بدونم بانوان متاهل گروه یا همسر خود استاد بزرگوار به چند مورد از این ۵۰ مورد که هرکدام خودش به تنهایی داستانی است، می رسند. و با توجه به اینکه در نقد اعضای گروه بارها ذکر شده ک گروه اغلب خانم ها هستن و به پرسش اون ها پاسخ داده میشه و وظایف اون ها گوشزد میشه و نه وظیفه اقایان، برام جای سوال هست که چرا در کتابی که خریدارش هر دو جنس هستند، همون طور که وظایف خانم ها رو این قدر جزئی و موردی مطرح کردید، به وظایف اقایان نپرداختید؟ ۱ـ کتاب ازدواج چرا و چگونه، محصول کلاسهای دهه شصت (بیش از سی سال قبل) در دانشگاه شریف است که (شاید برای اولین بار در کشور پس از انقلاب و *بر خلاف* فضای سیاسی حاکم آن زمان،) برای *دانشجویان پسر* اجرا شد و بعدا در دانشگاه تهران (و دانشگاهای مهم کشور) برای *عموم دختران و پسران* نیز مطرح شد و پس از دو بار تجدید چاپ و اتمام نسخه‌های آنها، همان کتاب و کتابچه *روش همسرگزینی* که چاپ آن هم به اتمام رسیده بود بر مبنای *مطالب جدید کلاسهای ازدواج* که بسیار مفصل‌تر در دانشگاه تهران بیان شد، توسط *استاد ارجمند جناب آقای رضازاده* به شکل امروزی آن *تلفیق* و *تدوین* گردید که به خاطر گرانی کاغذ و لزوم کم حجم کردن آن، بسیار *تلخیص* شد لذا این نسخه *تلخیص شده* در اختیار شما، *نوافص* و *محذوفات* زیادی دارد. ۲ـ در اکثر خانواده‌های غربی، زن و شوهر هر دو کار و درآمد دارند و در روابط اجتماعیشان *مستقل* از یکدیگرند و ممکن است در آغوش هر نامحرمی قرار بگیرند و با هم برقصند. آنها جز روابط جنسی، هیچ *بهره‌ای* از هم نمی‌برند و هیچ کارکرد *مشترکی* ندارند. ۳ـ اما زن و شوهر از منظر اسلام، برای تحقق *زوجیت* و *نکاح،* باید بکوشند تا *یک روح* در *دو بدن* شوند و مثل *دو قطب غیر هم نام،* به *همدلی* و *تفاهم* و *توافق* همه جانبه برسند و زندگی یکدیگر را *روشن* کنند که برای این مقصد موحدانه، زن *مؤمن* باید *شریک* شوهر خود باشد که برای اکثر افراد با سواد، متأسفانه معنی *شراکت* روشن نیست و در نتیجه برخی از بانوان تصور درستی از *شریک* بودن ندارند لذا غافلانه می‌خواهند مانند زنان غربی و مثل یک *مرد* در امور زندگی *نقش اجتماعی مستقلی* داشته باشند. ۴ـ این *هم نام* شدن دو قطب خانواده، طبق قوانین علمی، آنها را به *اصطکاک* داشتن و *جدائی* می‌کشاند. ۵ـ شما به راحتی می‌توانید زندگی *والدین* ، *خاله‌ها* ، *دائی‌ها* ، *عموها* و *عمه‌های* خود را بررسی کنید و ببینید در کدام خانواده *آرامش* ، *نشاط* و *رشد* بیشتر است و در کدامشان، *اضطراب* ، *بی‌احترامی* و *روزمرگی* بیشتر است و اینکه *گفتار و رفتار زن* در آنها چقدر در وضعیت آنها *نقش* دارد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
در کتاب ازدواج چگونه؟ در مبحث تمیز دادن واقعیت و حقیقت و بحث تحقیق .. لطفا راهنمایی جزئی و کلی میفرمایید این تحقیق چگونه است؟ وقتی که بحث مکاتبه به جای دیدار و جلوگیری از تأثیر نگاه در ازدواج و انتخاب رعایت نشده و دو سه جلسه حضوری و صحبت اتفاق افتاده است(من ۱۸ سال و دانشجو فرهنگیان و پسر ۲۱ سال و شاغل در سپاه هستند و انتخاب توسط مادر و معرف انجام شده است.روش تحقیق درست و قابل اطمینان چیست؟ سلام و رحمت الهی بر شما نورچشمی عزیز. ۱ـ ابتدا باید *علائق* و *آرزوهای* خود را *کنار* بگذارید و بعد باید *مهمترین باورها و مواضع* خود را به درستی *بشناسید.* ۲ـ به وبگاه: *به آسمان نگاه کن* مراجعه و *پرسشنامه ازدواج* را از آنجا کپی و آن را از طریق *واسطه* متأهل و مطمئن ــــ و با توضیحات إغنا کننده ــ به خواستگارتان بدهید و هر دو نفر *پاسخ‌های* خود را (توسط واسطه) *حتما در یک زمان* با هم *مبادله* کنید. ۳ـ آنگاه باید بکوشید *مطابقت* داشتن یا *نداشتن* آن *مهمترین باورهایتان* را *کشف* کنید. ۴ـ باید *بدانید* که این *مطابقت* و *کفویت نسبی،* وجود *عقلانیت* و *تعهد* و *تدین* آن خواستگار را در *شرائط مختلف آینده* هرگز *تضمین* نمی‌کند. ۵ـ لطفا بدانید که *موفقیت شما* در انجام این *تکلیف الهی* (نه خواسته طبیعی و غریزی) به *آمادگی* و *عملکرد* عاقلانه و مؤمنانه و هنرمندانه فقط *خود شما* بستگی دارد. اما اینکه *همسر* شما چه *مواضع* و چه *سرانجام* و *سرنوشتی* در آینده پیدا خواهد کرد، به *خود او* بستگی دارد و *بد* یا *خوب* بودن او *هیچ نقشی* در بهشت و جهنم شما *ندارد.* ۶ـ پس *تحقیق* در أمر همسرشناسی، به معنی *سونوگرافی* و *شناخت* تمام زوایای وجودی طرف مقابل و رسیدن به یکی زندگی *بی دغدغه* و *بی‌مشکل* نیست. بلکه *احراز کفویت* فقط برای *لحظه عقد* لازم است، اما فردای *هیچ فردی* (حتی خود شما) قابل پیش بینی *نیست.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
بچه مدرسه ای هامون که میگیم بهشون امشب شب قدره بیاید بریم مراسم میگن شنبه امتحان داریم سخته باید بخونیم. چجوری به این مراسم ببریمشون قبلا پاسخ دادم. نباید فرزندان را که خداوند آنها را *مختار* آفریده به کاری *مجبور* کرد، بکوشید اگر کاری خوب است، هنرمندانه برای آن *رغبت* ایجاد کنید تا فرزند خودش *خواهان* آن شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
در کتاب ... نوشتید: دختران می خواهند یکی بیاید به زندگی شان روح بدمد. تو باید او را متحول کنی، نه او تو را متحول کند. چرا اصلا کسی باید دیگری را متحول کند؟! و از کجا این نتیجه گرفته می شود که زن باید متحول کننده باشد؟ مگر نمی گوییم تربیت و شکل گیری شخصیت در سه تا ۷ سال اول زندگی است؟ چرا اصلا انتظار دارید مردی که شخصیتش شکل گرفته و دوره های تربیتیش رو گذرونده توسط زن متحول بشود؟! ۱ـ اینکه چه مخلوقی *نیازمند تحول* است و *نقش زن* یا *مرد* در این *تحول* چیست، به *انسانشناسی* و *خودشناسی* ما بستگی دارد. ۲ـ اسلام والدین را به *تربیت* فرزندان توصیه *نکرده* است. ۳ـ *هر زن* و *مردی* دائما در معرض *تغییر* و *تحول* و *تنزل* است. لذا تمام افراد بشر به *مراقبت دائمی* خودشان و *تذکر* همسر و *أهل ذکر* و *حمایت الهی* نیازمندند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
۲۳ سالمه محجبه هستم و اهل نماز و روزه ولی چند مدته خیلی یهویی ذهنم پراز شک شد مثلا تو ذهنم میاد که خب آیا واقعا امام ها وجود داشتند آیا امام زمان واقعا هستند و اینکه از کجا بفهمیم خدا احد و یگانه است. اصلا چجوری میتونم نسبت به ائمه و ۱۴ معصوم حبّ و ایمان قلبی پیدا بکنم؟ یا ی سری چیز هایی که دلیل براش هست تو ذهنم انکار میشه چکار کنم که ذهنم از این چیزا آزاد بشه؟ ۱ـ تا زمانی که *حجّیت عقل* برایمان کاملا روشن نشود و بر *نفسانیت* خودمان عاقلانه *غالب* نشویم، این *جدال خسته‌کننده* و این *شک* و *تردید* نسبت به همه باورهایمان، *ادامه* دارد. ۲ـ لذا در *دعای روز سی‌ام ماه مبارک* به خودم *فهماندم* که *نماز* ، *روزه* ، *حجاب* ، *کارهای مذهبی* حتی *جهاد* و *قتال* هرگز *نباید* عامل *دلخوشی* ، *سرگرمی* و *غفلتم* از اصول زندگی شوند. چرا؟ چون: *تمام عبادات* از نظر قرآن، *فروع* اند و نباید جای *اصول* را بگیرند بلکه آنها باید *اصول* را در من *محکم‌تر* کنند: *مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ* ۳ـ پس *اول* حجیّت *عقل* و امامت *رسول باطنی* خود را بفهمید و بپذیرید تا حجیّت و امامت *رسول ظاهری* و *نایبان* آن را همان عقل برایتان با *استدلال* اثبات کند. ۴ـ در دبستان خوانده و احتمالا *تجربه* کرده اید که *حبوبات* در لابلای پارچه نمناک (به خاطر غذای ذخیره شده در آنها) با سرعت (و بدون نیاز به خاک) *سبز* می‌شوند اما پس از کمی بزرگ شدن اگر در *خاک* نشا زده نشوند و از *زمین* غذا به دست نیاورند حتما خشک می‌شوند. ۵ـ *احساسات* خاص دوران نوجوانی و مدرسه رفتن نسبت به أولیاء الهی (یا ورزشکاران، یا بازیگران) نیز تحت تأثیر *اطرافیان* در *ذهن* افراد پدید می‌آیند اما چون *ریشه منطقی* ندارند و با *عقل* آبیاری نمی‌شوند، پس از مدتی از بین می‌روند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
باهمسرلجباز یک دنده چه کنیم؟ ۱ـ یا *در حال آزمایش* بودن خودتان را *باور نکنید* و شرائط *جدائی* خود را فراهم و *صورت مسئله* را پاک کنید و *کودکانه* و *مثل چک بی محل* به آغوش *والدین* خود *برگردید* و .... ۲ـ یا در حال *ازمایش الهی* بودنتان را از قرآن بپذیرید و عاقلانه *راه حل* را پیدا کنید و مؤمنانه چنان از ایشان *دلبری* کنید تا مثل *موم* در دستان هنرمند شما *نرم* شود و بتوانید *نگاهش* را *آسمانی* و ایشان را در *إصلاح خودش* تشویق و توانمند سازید: *فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ* (آل‌عمران/۱۵۹) ۳ـ لطفا بترسید از اینکه *یک دنده* بودن ایشان، *واکنشی* به گفتار و رفتار و اخلاق *غلط* و *غیر مجاز* شما باشد. زیرا در آنصورت شما هم در تخلفات ایشان سهیم خواهید بود. ۴ـ لطفا از خودتان بپرسید آیا طی سی روز *روزه* گرفتن توانستید *اسب چموش هوای نفس* خودتان را *رام* کنید؟ ۵ـ انسان تا *خودش* را *رام* نکرده باشد هرگز در *رام کردن* دیگران *موفق* نخواهد شد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
استاد میشه درمورد این آیه توضیح بفرمائید.آیه ۴۹. خداوند عذاب شونده رااینگونه خطاب میکند.العزیز الکریم عذاب رابچش که توپیروزمند وبزرگواری منظور خداوند از بیان این خطاب چیست درحالیکه این دوکلمه اسماءالله هستند آیه *ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ* «۴۹» *إِنَّ هذا ما كُنْتُمْ بِهِ تَمْتَرُونَ* «دخان/۵۰» می‌فرماید: (به آن فردی که در دنیا خیلی ثروتمند و قدرتمند و متشخص و مشهور بود گفته مى‌شود) بچش كه تو همانى كه به گمان خودت *عزيز* و *كريم بودى.* اين همان است كه (شما افراد خودپرست و متکبر و معاند) همواره در آن *ترديد* داشتيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2