هدایت شده از مدار 01:20
هدایت شده از یا حفیظ
18.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضور یابی ۵
سنگ پرتاب کنی۱۰
مامور بکشی ۲۵میلیون ‼️
@basirat400
هدایت شده از تبیین
⭕️مسئلهی مهدویت
🔹مسئلهی #مهدویت در شمار چند مسئلهی اصلی در چرخه و حلقهی معارف عالیهی دینی است؛ مثل مسئلهی نبوت مثلاً، اهمیت مسئلهی مهدویت را در این حد باید دانست. چرا؟ چون آن چیزی که #مهدویت مبشر آن هست، همان چیزی است که همهی انبیاء، همهی بعثتها برای خاطر آن آمدند و آن ایجاد یک #جهان_توحیدی و ساخته و پرداختهی بر اساس #عدالت و با استفادهی از همهی ظرفیتهائی است که خدای متعال در انسان به وجود آورده و قرار داده؛ یک چنین دورانی است دیگر، #دورانظهورحضرتمهدی (سلام الله علیه و عجّل الله تعالی فرجه). دوران جامعهی توحیدی است، دوران حاکمیت توحید است، دوران حاکمیت حقیقی معنویت و دین بر سراسر زندگی انسانهاست و دوران استقرار عدل به معنای کامل و جامع این کلمه است. خب، انبیاء برای این آمدند.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۰/۰۴/۱۸
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_زمان #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️جنگ ما، جنگ مکتب ماست
🔹مردم آزاده جهان همیشه از ابرقدرتها خصوصاً #آمریکای_جنایتکار صدمه دیدهاند و تا عزم خود را برای رویارویی با کفر و شرک جهانی و آمریکای سلطهگر جزم ننمایند، هر روز شاهد جنایتی تازه خواهند بود. مردم شریف ایران باید توجه کنند که امروز، روز مبارزه و جنگیدن با تمام شیاطینی است که حقوق حقه تمامی پابرهنگان جهان را صرف عیش و نوش و تهیه سلاحهایی مینمایند که برای همیشه حاکم دنیای گرسنگان باشند... جنگ ما، جنگ مکتب ماست علیه تمامی ظلم و جور؛ جنگ ما جنگ اسلام است علیه تمامی نابرابریهای دنیای سرمایه داری و کمونیزم؛
🔹جنگ ما جنگ پابرهنگی علیه خوشگذرانی های مرفهین و حاکمان بیدرد کشورهای اسلامی است. این جنگ سلاح نمیشناسد، این جنگ محصور در مرز و بوم نیست، این جنگ، خانه و کاشانه و شکست و تلخی کمبود و فقر و گرسنگی نمیداند. این جنگ، #جنگ_اعتقاد است، جنگ ارزشهای اعتقادی - انقلابی علیه دنیای کثیف زور و پول و خوشگذرانی است. جنگ ما، جنگ قداست، عزت و شرف و استقامت علیه نامردمی هاست. رزمندگان ما در دنیای پاکِ اعتقاد و در جهان ایمان تنفس میکنند و مسلمین جهان هم که میدانند جنگ بین استکبار و اسلام است، #جهانخواران را آرام نخواهند گذاشت و ضربههای خود را بر همه کاخ نشینان وارد میکنند.
بیانات حضرت امام ۶۷/۰۴/۱۳
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) ریشه اصلی «فتنه ها» را در چه می داند؟
🔹 #امام_علی (ع) در خطبه ۵۰ نهج البلاغه مى فرمايد: «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا كِتابُ اللهِ؛ #آغاز_پيدايش_فتنهها، پيروى از هواها و هوسها و بدعتهايى است كه با كتاب خدا مخالفت دارد». آرى ريشه اصلى فتنه ها دو چيز است: پيروى از هواى نفس و احكام دروغين خودساخته كه مخالف كتاب خداست. بى شك اگر #احكام_قرآن در ميان مردم حاكم باشد و #اصالت_قوانين_اسلام حفظ شود و بدعتهاى ناروا در دين خدا نگذارند، و همچنين در اجراى #قوانين_ناب_الهى هوى و هوس را حاكم نكنند، فتنه اى پيدا نخواهد شد؛ چرا كه اين قوانين مجرى عدالت و حافظ حقوق همه مردم و بيانگر وظائف است. #فتنه آن زمان شروع مى شود كه فزون طلبى ها آشكار گردد و قوانين الهى در مسير مطامع شخصى تحريف شود. حق و عدالت زير پا بماند و افراد و گروهها وظايف الهى خود را فراموش كنند و به بدعتها روى آورند.
🔹در واقع آنجا كه با تحريف و تفسيرهاى غلط، به هوى و هوس خود مى رسند، به سراغ آن مى روند و هر جا نياز به جعل احكام تازه اى ديدند دست به دامن #بدعت مى زنند. درست است كه آن بدعتها نيز از هوا و هوسها سرچشمه مى گيرد، ولى هوا و هوس و #تمايلات_شيطانى، گاه در نحوه تفسير و اجراى احكام الهى نفوذ مى كند، و گاه به صورت بدعتها و #احكام_مجعول نمود پیدا می کند؛ و به همين دليل در كلام امام علی (ع) از يكديگر جدا شده اند. به عنوان مثال مى توان به فتنه «بنى اميّه» - كه در اسلام از بزرگترين فتنه ها محسوب مى شود - اشاره كرد. آنها براى رسيدن به حكومت خودكامه خويش بر مركب هوا و هوس سوار شدند. تا آنجا كه توانستند در احكام اسلام تفسير و توجيه نادرست روا داشتند و آنها را به سود منافع شخصى خود توجيه نمودند؛ و هر جا امكان نداشت دست به بدعت جديدى زدند.
🔹«معاويه» خلافت اسلامى را با نيرنگ به چنگ مى آورد و بر اساس بدعتى جديد آن را در خاندان خود موروثى مى كند، «زياد» را برادر خود مى خواند و براى يزيد در حيات خود از مردم بيعت مى گيرد و سبّ و دشنام اميرالمؤمنين امام على (ع) را كه پاكترين و آگاهترين و بزرگترين شخصيت اسلام بعد از پيغمبر خدا (ص) بود، در قلمرو حكومت خود، سنّت مى شمرد. خود و يارانش در ريختن خون عثمان شركت مى كنند و سپس به خونخواهى او برمى خيزند. [۱] سپس مى افزايد: «وَ يَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَيْرِ دِينِ اللهِ؛ و گروهى چشم و گوش بسته و نادان، يا هواپرست آگاه، به پيروى آنان بر مى خيزند و از هواها و هوسها و بدعتهاى آنان بر خلاف دين خدا حمايت مى كنند». در جمله بعد اشاره به ابزار اين كار شده. ابزارى كه در تمام طول تاريخ از سوى همه هواپرستان و جنايتكاران مورد استفاده قرار گرفته و به صورت يك سنّت هميشگى در آمده است. و آن اين كه آنها هميشه براى رسيدن به مقاصد خود #حق و #باطل را به هم مى آميزند و حق را سپرى براى حمايت از باطل و يا پوسته شيرين و جالبى براى پنهان كردن زهر باطل قرار مى دهند.
👇👇👇
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ شناختی، مهمترین راهکار دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی
🔹سخن از #جنگ_شناختی سخنی تازه نیست، از روزگاران دور، هرگاه قدرتی قصد داشت حکومتی را براندازد، چنانچه #توان_نظامی این کار را نداشت و یا هزینه آن را سنگین می دید، سعی میکرد تا با روشهای مختلفی غیر از حمله نظامی به هدف خویش نائل آید. گاه از روشهای امنیتی و گاه از روشهای فرهنگی و تبلیغی استفاده میکند. متخصصان جنگ شناختی، به حضور #جنگ_شناختی در همه اعصار اذعان داشته و قدمت آن را به بلندای تاریخ انسان میدانند. #دوره_معاصر که مناسبات سیاسی و فرهنگی در جهان امکان جنگ مستقیم را کاهش داده و بهتر بگوییم #جنگ_نظامی به صرفه و صلاح حکومتها نمیباشد، #الگوی_جنگ_شناختی و تقابل بی صدای طرفهای درگیر نمایان شده و #جنگجویان این نوع از جنگ با اسلحههایی که به گلوله اندیشه و #فناوری_های_ذهن مسلح هستند، به مغز یکدیگر شلیک میکنند. #انقلاب_اسلامی به عنوان یک اندیشه و #الگوی_سیاسی_نوین، ضربه سنگینی بر استیلای جهان غرب وارد کرد.
🔹 #نظام_سلطه تمامی اشکال براندازی سخت از جمله شورش، کودتا و جنگ نظامی را علیه انقلاب تجربه کرد، اما ایستادگی و #مقاومت_ملت_ایران تحت رهبری #ولی_فقیه، #دشمن را بر این واقعیت رهنمون ساخت که استفاده از گزینه سخت و نظامی نمیتواند در برابر ایمان و اعتقاد مردم ایران کارآمد باشد، بلکه برعکس موجبات برانگیختن، وحدت و همبستگی هر چه بیشتر ملت ایران را فراهم میکند، لاجرم مقابلهای پیچیدهتر از پیش با رویکردی جدید با عنوان #جنگ_شناختی را بر گزید. از دید کارشناسان سیاسی کشورهای غربی دیگر نمیتوان با یورش نظامی و #جنگ_سخت #نظام_جمهوری_اسلامی را که امروزه به لحاظ وسعت سرزمینی، کمیت جمعیت، کیفیت نیروی انسانی، امکانات نظامی، منابع طبیعی سرشار و موقعیت جغرافیایی ممتاز در غرب آسیا به #قدرتی_کمنظیر تبدیل شده است، سرنگون کرد بلکه تنها راه پیگیری مکانیسمهای جنگ شناختی است. در واقع برخی اعتقاد دارند #جنگ_شناختی گستردهترین تلاشی است که علیه ملت ایران و انقلاب اسلامی تاکنون به مرحله اجراء گذاشته شده است. نامحسوس بودن، تدریجی و آرام بودن، ابهام و پیچیدگی داشتن، پر شمول و فراگیر بودن و غلبه بعد شناختی بر سایر ابعاد از مهمترین ویژگیهای این جنگ است.
🔹هدف اصلی آنان در این #نبرد_شناختی، مقابله با عناصر و مؤلفههای قدرت نرم و مقومهای نظام جمهوری اسلامی است، چرا که پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگترین و مهمترین انقلاب نرم و فرهنگی، خطر گسترش و نفوذ قدرت جمهوری اسلامی ایران را به دشمنانش گوشزد میکند. برخی معتقدند جنگ شناختی دشمنان جمهوری اسلامی ایران در بستر فرهنگ انجام میشود و دارای ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نظامی است. فرهنگ راه و رسم زندگی است، نقش آن برای یک جامعه، به مثابه روح برای جسم آدمی است و اساسا موفقیت و پیروزی یک قوم و ملت در زمینه مادی و معنوی جز به بالندگی فرهنگی امکان پذیر نیست. یکی از شئون مهم فرهنگ و یکی از زیرساختهای فرهنگ ملی، #فرهنگ_دفاعی است، یعنی هنر خوب عمل کردن در امر دفاع و استفاده بهینه از مجموعه دستاوردهای مادی و معنوی برای حفاظت از چیزی که قصد دفاع از آن را داریم، به عبارت دیگر یعنی هنر دفع خطر بر اساس موازین و معیارهای مکتبی است.
🔹اساسا #سیستم_دفاعی_کشورها به انحای مختلف تحت تأثیر فرهنگ دفاعی و راهبردی آنها قرار دارد، چرا که این فرهنگ که با گذشت زمان و مواجهه با تهدیدات و چالش های مختلف شکل گرفته و استحکام یافته است. فرهنگ دفاعی استحکام بخش قدرت درونی نظام است. اگر #فرهنگ_دفاعی_کشور به هر نحوی تضعیف و یا منحرف شود، ممکن است سنگرهای راهبردی نظام که تا کنون فتح ناشدنی بودند، مورد رخنه و هجوم قرار گیرند. در ایران با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تغییر شاخصههای بنیادین در عرصههای مختلف، در #حوزه_فرهنگ_دفاعی نیز مؤلفههایی همچون نفی سازش، دفاع از مظلوم، استکبارستیزی و مبارزه با دشمن، جهاد و شهادت و... شکل گرفت و نهادینه شده است به همین دلیل #دشمنان_انقلاب_اسلامی برای از پای درآوردن این درخت تناور، تمام نیروی خود برای دستیابی به اهداف خویش را به کار گرفتهاند که میتوان مهمترین اهرم برای دستیابی به این اهداف را «پیادهسازی الگوی جنگ شناختی علیه نظام جمهوری اسلامی» بیان کرد.
محسن علیکرمی؛ کارشناس ارشد علوم ارتباطات
منبع: فارس
#جنگ #جنگ_شناختی #جنگ_نرم #جنگ_روانی #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️طبق بیان امام علی (ع)، پیامبر اکرم (ص) چه فتنهای را برای امت اسلامی بعد از خودش پیش بینی کرده بود؟
🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۵۶ «نهج البلاغه» به سؤال خود از #پیامبر_اكرم (ص) در خصوص #فتنه و #آزمون_بزرگی که بعد از آن حضرت رخ می دهد اشاره نموده و می فرماید: «آن حضرت [به من] فرمود: اى علی، مردم بعد از من با ثروتشان آزمايش مى شوند؛ ديندار بودن را منّتى بر خدا قرار مى دهند و [با اين كه مرتكب گناهان بزرگى مى شوند] انتظار رحمت از خدا دارند و خود را از خشمش در امان مى بينند، #حرام خدا را با شبهات دروغين و هوس هاى غفلت زا حلال مى شمرند، #شراب را به نام «نبيذ»، و #رشوه را به نام «هديه» و #ربا را به اسم «تجارت»، حلال مى پندارند!». #رسول_خدا (ص) در اين بخش از فرمایشش بر جزئياتى از اين #آزمون_بزرگ و #فتنه_فراگير انگشت مى نهد و به پنج وصف از اوصاف گروهى كه امتحان مى شوند اشاره مى كند. قبل از هر چيز تصريح مى كند كه آنها به اموال شان امتحان مى شوند؛ اشاره به اينكه #مال، عمده ترين وسيله امتحان آنهاست؛ همانگونه كه در هر عصر و زمانى چنين است، و ديگر اينكه آنها گرفتار غرور بى دليلى اند؛ چرا كه مسلمان بودنِ خود را به رخ مردم مى كشند و گويا منّتى بر خدا دارند؛ با تمام آلودگى هايى كه مرتكب ميشوند خود را مشمول رحمت خدا و در امان از عذاب او مى پندارند و چنين است حال تمام گنهكارانِ مغرور و از خود راضى.
🔹«قرآن مجيد» درباره گروهى از اعرابِ تازه مسلمان كه داراى همين صفات بودند، مى فرمايد: «آنها بر تو #منّت مى نهند كه اسلام آورده اند؛ بگو: اسلام آوردنِ خود را بر من منّت نگذاريد؛ بلكه خدا بر شما منّت مى نهد كه شما را به سوى ايمان هدايت كرده است، اگر [در ادعاى ايمان] راستگوييد». [ترجمهی آيه ۱۷ سوره حجرات] و از ويژگى هاى ديگر آنها اين است كه #كارهاى_حرام را كه مورد علاقه آنهاست، زير #پوششهای_فريبندهاى قرار مى دهند، يا براى اينكه مردم را بفريبند و يا حتى وجدان خود را نيز فريب دهند، به سراغ #شراب مى روند. وقتى به آنها گفته شود: شراب از مُحرّمات مُسلّم است مى گويند: اين همان نبيذى است كه پيامبر اكرم (ص) و اصحابش از آن مى نوشيدند؛ در حالى كه آن نبيذ نه مُسكر بود و نه حرام؛ بلكه پيامبر اکرم (ص) هنگامى كه يارانش بعد از ورود به مدينه از سرد بودن طبيعتِ آب مدينه و ناراحتی هاى گوارشى شكايت كردند، به آنها فرمود: چند دانه اى خرما درون خمره آب بريزيد تا مشكل شما برطرف گردد. اين آب نه مضاف مى شد و نه خرما در حدّى بود كه مُسكر شود. از آن مى نوشيدند و وضو مى گرفتند؛ ولى بعضى از گمراهان آن را بهانه كردند؛ مقدار زيادى خرما در آب مى ريختند و در جاى گرمى قرار مى دادند تا تخمير و به مُسكر تبديل شود و آن را به نام نبيذ مى نوشيدند. همچنين بسيارى از افرادِ گناهكار و ضعيف الايمان در گذشته و حال، نام #رشوه را بر هديه مى گذاشتند و نيز در پوشش معاملاتِ صورى به #رباخوارى مشغول شده و میشوند.
🔹بديهى است در محيط هاى مذهبى كه گناهِ آشكار، مشكلات زيادى دارد، #گنهكاران ترجيح مى دهند كه اعمال خود را در پوشش عناوين فريبنده اى انجام دهند. اين همان است كه به نام #فتنه و #آزمون_بزرگ از آن خبر داده اند. به يقين، اين نوع مخالفت با قوانين الهى از مخالفتِ صريح و آشكار بدتر و خطرناكتر است؛ زيرا ممكن است به سرعت در جامعه فراگير شود، بى آنكه به مانعى برخورد كند؛ در حالى كه گناهانِ آشكار چنين نيست و در يك جامعه مذهبى با موانع زيادى برخورد مى كند. افزون بر اين، اينگونه فرار از قانون، گناه مضاعفى است؛ هم گناه رباخوارى است و هم رياكارى و بازى با احكام دين. به تعبير ديگر، در اين نوع فرار از قانون، تنها صورتى از قانون و حكم الهى باقى مى ماند، بى آن كه محتوا و فلسفه آن وجود داشته باشد؛ مثلا تحريم رباخوارى به دليل مفاسد زيادى است كه در نظام اقتصادى جامعه به وجود مى آيد و سبب فاصله طبقاتى و ثروتمندتر شدن ثروتمندان و فقيرتر شدن فقيران مى گردد؛ به همين جهت زشتى آن از زناى با محارم بيشتر شمرده شده و به جنگ با خدا رفتن معرفى شده است و در احاديث اسلامى، هفت نوع مفسده مختلف براى آن ذكر شده كه در بحث ربا شرح آن را داده ايم. آيا با يك صورت سازى و مثلا اضافه كردن يك سير نبات يا يك قوطى كبريت با يك معامله سنگين ربوى، همه اين مفاسد حل مى شود؟!! هرگز! آيا به گفته مرحوم وحيد بهبهانى تمام مشكل در كلمه سُحت و رباست؟ و تمام گناه ربا فقط به اين الفاظ بر مى گردد يا حكمتى در اين حكم بوده، كه بايد مورد توجه قرار گیرد؟!
• مآخذ در منبع موجود است
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فتنه #آزمون #آزمایش #گناه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت و جایگاه حجاب در روایات اسلامی چگونه بیان شده است؟ (بخش دوم)
🔸 #لزوم_رعایت_حجاب و پاسداری از مرزهای عفت و حیا، یکی از #مسلّمات و #واجبات بلكه از #ضروريّات_دين_اسلام است. در زمان ما همه كسانى كه با مسلمانان معاشرت دارند، فهميده اند كه يكى از برنامه هاى تمام فِرَق مسلمين #حجاب است كه كم كم به يك شعار تبديل شده و به آن پايبند هستند.
💠روایات اسلامی و تبیین اهمیت حیاء و عفاف
🔹 #حجاب، پیوند تنگاتنگی با مقوله #عفت و #حیاء دارد، چرا که با #رعایت_حجاب است که این گوهرهای اخلاقی به دست می آید. طبق فرمایش حضرت امیرالمؤمنین (ع): «أَحْسَنُ مَلَابِسِ الدِّينِ الْحَيَاء؛ نیكوترین پوشش دین، #حیا است». [غررالحكم و دررالكلم، ص ۱۹۳] پیامبر اسلام (ص) نیز تصریح می کند که: «إنَّ اللّهَ يُحِبُّ الحَيِىَّ الحَليمَ العَفيفَ المُتَعفِّفَ؛ خداوند انسان با حياىِ بردبارِ پاكدامنى را كه پاكدامنى مى ورزد، دوست دارد». [الکافی، ج ۲، ص ۱۱۲] بعید نیست که سبب جلب این محبت الهی، همانگونه که أمام علی (ع) فرموده این باشد که «العِفَّةُ رَأسُ كُلِّ خَيرٍ؛ #عفّت، سرآمد هر خوبى است». [غررالحكم و دررالكلم، ص ۶۲] و به همین دلیل نیز امام حسن مجتبی (ع) در تأکید بر حفظ حیا، #بیحیایی را برابر با بی دینی دانسته و فرموده باشد که: «لَا حَيَاءَ لِمَنْ لَا دِينَ لَه؛ آن كه #حیا ندارد، دین هم ندارد». [كشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج ۱، ص ۵۷۱] ضرورت پافشاری بر #عفاف ناشی از اهمیت آن برای نفس آدمی است.
🔹امام علی (ع) در تبیین این اهمیت می فرماید: «العَفافُ يَصونُ النَّفسَ و يُنَزِّهُها عَنِ الدَّنايا؛ #عفاف، نفس را ایمن نگه می دارد و آن را از پستی ها دور و پاک می کند». [غررالحكم و دررالكلم، ص ۱۱۰] حتی از آن بالاتر، #عفاف را برترین عبادات معرفی می کند: «افضَلُ العبادَةِ العِفافُ». [الکافی، ج ۲، ص ۷۹] و در جایی دیگر، این ویژگی نفسانی را به وصف «جوانمردی» می ستاید: «العِفَّةُ أفضَلُ الفُتُوَّةِ». [غررالحكم و دررالكلم، ص ۳۷] از امام باقر (ع) نیز وارد شده است که در ترسیم #جایگاه_عفاف فرمود: «مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَيْءٍ أَفْضَلَ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْج؛ هیچ عبادتی در پیشگاه خداوند برتر از #عفت در برابر شکم و مسائل جنسی نیست». [الکافی، ج ۲، ص ۷۹] ایشان در کلامی دیگر، اینگونه به آثار و برکات عفاف اشاره می کنند که: «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً عَفَّ بَطْنُهُ وَ فَرْجُه؛ هنگامی که خداوند خیر و خوبی برای بنده اش بخواهد به او توفیق می دهد که در برابر شکم و شهوت پرستی #عفت پیدا کند». [عيون الحكم و المواعظ، ص ۱۳۱]
🔹و در بیانی دیگر با تعبیری بسیار گویا، اینگونه #عفاف را توصیف می کنند که: «ايُّ جِهَادٍ أَفْضَلُ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْج؟؛ کدام جهاد بهتر از #عفت در شکم و در امور جنسی؟» [المحاسن، برقى، ج ۱، ص ۲۹۲] عاقبتِ مواظبت و مداومت بر این مؤلفه تربیتی، اینگونه از سوی امام علی (ع) بیان شده است که: «مَنْ عَفَّ خَفَّ وِزْرُهُ وَ عَظُمَ عِنْدَ اللهِ قَدْرُهُ؛ كسى كه #پاكدامنى ورزد، بار گناه او سبك شود و در پيشگاه خداوند قدر و منزلت او بزرگ گردد». [غررالحکم، ص ۶۲۵] هر آنچه هست، آراستگی به فضیلت #عفاف، ویژگی ای است که می تواند سبب تمایز و برتری هر شخص گردد، آنچنان که از پیامبر اکرم (ص) نیز نقل شده که: «إِنَّ خَيْرَ نِسَائِكُمُ الْوَلُودُ الْوَدُودُ الْعَفِيف؛ بهترین زنان شما، زنان زایا و #عفیفاند». [الکافی، ج ۵، ص ۳۲۴] این اندازه از تأکید بر ضرورت مراعات کردن مرزهای #عفاف در احادیث ائمه معصومین علیهم السلام بدون شک #جایگاه_حجاب را نیز به عنوان مقدمه تحصیل عفاف، برجسته می سازد. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حجاب #عفاف #عفت #حیا #زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️دعوت به آشوب، بازی تکراری دشمن
🔹 #آشوب، به عنوان ترفندی تکراری در سالهای اخیر، مورد استفاده #دشمن علیه انقلاب و نظام اسلامی قرار گرفته است. #هدف_دشمن از راه اندازی #اغتشاشات_خیابانی، ناکارآمد نشان دادن نظام و حاکمیت اسلامی است. #نظام_اسلامی در مدت بیش از چهار دهه حیات مبارک خود، آماج حملات زیادی از سوی #دشمنان داخلی و خارجی بوده است. دشمن به ویژه در سالهای اخیر #نظام_جمهوری_اسلامی را بزرگترین مانع برای رسیدن به اهداف خود در آسیای غربی و تثبیت و توسعه استیلایش بر خاورمیانه میداند؛ از این رو با استفاده از حربههای مختلفی مانند ترور، فشار اقتصادی، تفرقه، ارعاب و ترس، قطع روابط سیاسی، آشوب و... تلاش میکند تا نظام اسلامی را ساقط و آن را از مبادلات سیاسی دنیا حذف کند.
💠دعوت به آشوب به نام مطالبهگری
🔹 #دشمن به سبب ناکارآمدی روشهای مختلف، برای ضربه به ملت و نظام اسلامی روی راهبرد #آشوب حساب ویژهای در این سالهای اخیر باز کرده است. آنها در ترفندهای فتنهگون خود تلاش میکنند تا عامل ساقط نشدن نظام اسلامی را به ترس مردم از روحانیت و سازمانهای دفاعی جمهوری اسلامی، مانند سپاه گره بزنند و تنها راه شکست این حصر را قرار دادن مردم در مقابل نظام اسلامی به نام مطالبهگری میدانند. دشمنان داخلی و خارجی متفق هستند تنها راه نابودی نظام اسلامی، از بین بردن انسجام اجتماعی، امنیت و آرامش، و کشاندن مطالبات و اعتراضات به سمت #آشوب و #هرجومرج است؛ در همین راستا در سالهای اخیر، در حمایت آشکار از پروژههای صهیونیستی و در تکمیل نقش #رسانه_های_معاند، #عملیات_روانی علیه مردم را کلید زدهاند.
🔹از اینرو، از کوچکترین موقعیتهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای کشاندن مردم به خیابانها و ایجاد ناامنی استفاده نموده و در صددند تا از این طریق، پشتوانهی «جمهوریت» را از نظام بگیرند. با تمام این خباثتها و نیرنگهای عوامفریبانه، دستاوردی غیر از شکست برای دشمنان حاصل نشده است؛ چرا که همیشه از حمایت الهی از نظام اسلامی و پیوند قلبی عمیق مردم با اسلام و انقلاب و نهادهای برخاسته از آن، از جمله نهاد روحانیت و سپاه پاسداران، غافل بودهاند، که نمودی از این پیوند ناگسستنی را میتوان در بدرقه میلیونی مردم در تشییع جنازه حاج قاسم سلیمانی و مرحوم آیت الله بهجت مشاهده کرد.
💠نقش مردم در نظام اسلامی مقابل فتنهها
🔹در مقابل #فتنهها، مردم باید با اتحاد و یکپارچگی و اطاعت پذیری از فرامین رهبری مقابل این تفکر ضد انقلابی ایستاده و نقشههای آنان را با بصیرت خود خنثی کنند. هر چند مطالبهگری، حق حقوقی و قانونی مردم است، اما نباید فراموش کرد که #دشمنان گاهی این مطالبه به حق را به نفع خود وعلیه انقلاب مصادره میکنند؛ در چنین حالتی مردم باید هوشیارانه صف خود را از اغتشاشگران و آشوب گران جدا نمایند؛ که تا امروز هم چنین رفتار کرده و نشان دادهاند بصیرت و آگاهی بالایی دارند. البته #عمارهای_انقلاب نیز وظیفه دارند تا با #روشنگری، مرز حق و باطل را روشن کرده و #غبار_فتنه را بخوابانند، تا نامردم از صف مردم جدا و بیحیثیت شوند.
نویسنده: زاهدی مقدم محمد
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر
#دشمن #فتنه #فتنه_گر #فتنه_گران #آشوب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️یک آیه
🔸يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا
🔹ای پیامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران کسانی که مؤمن هستند بگو: چادرهایشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد.] این [پوشش] به اینکه [به عفت و پاکدامنی] شناخته شوند نزدیکتر است، و در نتیجه [از سوی اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است.
📕قرآن کریم، سوره احزاب، آيه ۵۹
#قرآن #حجاب #عفاف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت و جایگاه حجاب در روایات اسلامی چگونه بیان شده است؟ (بخش اول)
🔸 #لزوم_رعایت_حجاب و پاسداری از مرزهای عفت و حیا، یکی از #مسلّمات و #واجبات بلكه از #ضروريّات_دين_اسلام است. در زمان ما همه كسانى كه با مسلمانان معاشرت دارند، فهميده اند كه يكى از برنامه هاى تمام فِرَق مسلمين #حجاب است كه كم كم به يك شعار تبديل شده و به آن پايبند هستند. [۱] منشأ این موضوع، توصیه ها و تأکیدها و دستورهایی است که در متون مقدس اسلامی درباره #حجاب و #عفاف بیان شده است. در این بین و در کنار آیات قرآن، احادیث به جا مانده از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) و روایاتی که از سیره آن حضرات حکایت می کند، یکی از مهم ترین منابع استنباط #حکم_حجاب از منابع اسلامی اند. چرا که این موضوع را از جنبه های مختلفی، مد نظر قرار داده اند، به گونه ای که بررسی تمامی آنها به صورت کامل، امری ناشدنی در این نوشته مختصر است. در اینجا فقط به شکلی اجمالی، برخی از آن احادیث و روایات را مورد اشاره قرار می دهیم.
💠ضرورت رعایت حجاب و حدود و اندازه آن
🔹احادیثی از معصومین (علیهم السلام) به دست ما رسیده اند که صراحتا #پوشش_بانوان را مورد تأکید قرار می دهند. در حدیثی امام صادق (ع) می فرمایند: «لَا يَصْلُحُ لِلْجَارِيَةِ إِذَا حَاضَتْ إِلَّا أَنْ تَخْتَمِرَ... ؛ [۲] دختر بایستی باید بعد از بلوغ خمار [روسری] بر سر نهد...». شبیه به این روایت از آن امام (ع)، این بیان نیز نقل شده است که: «بر دختری که به سن بلوغ می رسد، روزه و حجاب واجب است». [۳] محدوده پوشش زنان و کسانی که این پوشش باید در حضور آنها رعایت شود، موضوعی است که این گونه در این بیان نبوی مورد اشاره قرار گرفته است: «نمایان ساختن تمام بدن براى زوج رواست و سر و گردن را مى توان در برابر پسر و برادر آشکار کرد، اما در برابر نامحرم باید از چهار پوشش استفاده کرد: پیراهن، روسرى، پوششى وسیع تر از روسرى که بر روى سینه مى افتد و چادر». [۴]
🔹این روایت نیز از آن جهت که بین پوشاندن موی زنان و دیگر زینت های شان ملازمت ایجاد کرده قابل توجه است: یکی از اصحاب امام صادق (ع) به نام فضیل بن سیار از ایشان روایت می کند که: «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاللهِ عَنِ الذِّرَاعَيْنِ مِنَ الْمَرْأَةِ أَ هُمَا مِن الزِّينَةِ الَّتِي قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِن؟ قَالَ نَعَمْ وَ مَا دُونَ الْخِمَارِ مِنَ الزِّينَةِ وَ مَا دُونَ السِّوَارَيْن؛ [۵] از امام صادق (ع) پرسیدم آیا ساق دست های زنان از زینت است؛ زینتی که خدا فرموده است: «باید زنها آنها را آشکار نکنند»؟ آن حضرت فرمود: آری [ساق دست زن باید پوشیده باشد] و نیز آنچه روسری آن را می پوشاند [مثل گردن] و بالاتر از جای دستبند [مثل ساق و آرنج و بازو] نیز از زینت محسوب می شود [که باید پوشیده شود]». شبیه به این بیان امام صادق (ع)، احادیث دیگری نیز وجود دارند که درباره میزان مجاز پوشیده نبودن زینت زنان وارد شده اند و به صورت ضمنی #ضرورت_حجاب را ایفاد می کنند. این احادیث به صراحت هم لزوم حجاب را برای زنان بیان می کنند و هم حدود و اندازه آن را روشن می سازند. #ادامه_دارد...
پی نوشت ها؛
نوشت:
[۱] ن.ک: كتاب النكاح، مكارم شيرازى، ناصر، انتشارات مدرسه الامام على بن أبیطالب(ع)، چ اول، ج ۱، ص ۵۳
[۲] الکافی، کلینی، دارالكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۵، ص ۵۳۲
[۳] وسائل الشيعة، شيخ حر عاملى، مؤسسة آل البيت(ع)، چ اول، ج ۴، ص ۴۰۹
[۴] تفسير الصافی، فيض كاشانى، مكتبه الصدر، چ دوم، ج ۳، ص ۴۳۰
[۵] الکافی، همان، ج ۵، ص ۵۲۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حجاب #عفاف #عفت #زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت و جایگاه حجاب در روایات اسلامی چگونه بیان شده است؟ (بخش دوم)
🔸 #لزوم_رعایت_حجاب و پاسداری از مرزهای عفت و حیا، یکی از #مسلّمات و #واجبات بلكه از #ضروريّات_دين_اسلام است. در زمان ما همه كسانى كه با مسلمانان معاشرت دارند، فهميده اند كه يكى از برنامه هاى تمام فِرَق مسلمين #حجاب است كه كم كم به يك شعار تبديل شده و به آن پايبند هستند.
💠روایات اسلامی و تبیین اهمیت حیاء و عفاف
🔹 #حجاب، پیوند تنگاتنگی با مقوله #عفت و #حیاء دارد، چرا که با #رعایت_حجاب است که این گوهرهای اخلاقی به دست می آید. طبق فرمایش حضرت امیرالمؤمنین (ع): «أَحْسَنُ مَلَابِسِ الدِّينِ الْحَيَاء؛ نیكوترین پوشش دین، #حیا است». [غررالحكم و دررالكلم، ص ۱۹۳] پیامبر اسلام (ص) نیز تصریح می کند که: «إنَّ اللّهَ يُحِبُّ الحَيِىَّ الحَليمَ العَفيفَ المُتَعفِّفَ؛ خداوند انسان با حياىِ بردبارِ پاكدامنى را كه پاكدامنى مى ورزد، دوست دارد». [الکافی، ج ۲، ص ۱۱۲] بعید نیست که سبب جلب این محبت الهی، همانگونه که أمام علی (ع) فرموده این باشد که «العِفَّةُ رَأسُ كُلِّ خَيرٍ؛ #عفّت، سرآمد هر خوبى است». [غررالحكم و دررالكلم، ص ۶۲] و به همین دلیل نیز امام حسن مجتبی (ع) در تأکید بر حفظ حیا، #بیحیایی را برابر با بی دینی دانسته و فرموده باشد که: «لَا حَيَاءَ لِمَنْ لَا دِينَ لَه؛ آن كه #حیا ندارد، دین هم ندارد». [كشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج ۱، ص ۵۷۱] ضرورت پافشاری بر #عفاف ناشی از اهمیت آن برای نفس آدمی است.
🔹امام علی (ع) در تبیین این اهمیت می فرماید: «العَفافُ يَصونُ النَّفسَ و يُنَزِّهُها عَنِ الدَّنايا؛ #عفاف، نفس را ایمن نگه می دارد و آن را از پستی ها دور و پاک می کند». [غررالحكم و دررالكلم، ص ۱۱۰] حتی از آن بالاتر، #عفاف را برترین عبادات معرفی می کند: «افضَلُ العبادَةِ العِفافُ». [الکافی، ج ۲، ص ۷۹] و در جایی دیگر، این ویژگی نفسانی را به وصف «جوانمردی» می ستاید: «العِفَّةُ أفضَلُ الفُتُوَّةِ». [غررالحكم و دررالكلم، ص ۳۷] از امام باقر (ع) نیز وارد شده است که در ترسیم #جایگاه_عفاف فرمود: «مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَيْءٍ أَفْضَلَ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْج؛ هیچ عبادتی در پیشگاه خداوند برتر از #عفت در برابر شکم و مسائل جنسی نیست». [الکافی، ج ۲، ص ۷۹] ایشان در کلامی دیگر، اینگونه به آثار و برکات عفاف اشاره می کنند که: «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً عَفَّ بَطْنُهُ وَ فَرْجُه؛ هنگامی که خداوند خیر و خوبی برای بنده اش بخواهد به او توفیق می دهد که در برابر شکم و شهوت پرستی #عفت پیدا کند». [عيون الحكم و المواعظ، ص ۱۳۱]
🔹و در بیانی دیگر با تعبیری بسیار گویا، اینگونه #عفاف را توصیف می کنند که: «ايُّ جِهَادٍ أَفْضَلُ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْج؟؛ کدام جهاد بهتر از #عفت در شکم و در امور جنسی؟» [المحاسن، برقى، ج ۱، ص ۲۹۲] عاقبتِ مواظبت و مداومت بر این مؤلفه تربیتی، اینگونه از سوی امام علی (ع) بیان شده است که: «مَنْ عَفَّ خَفَّ وِزْرُهُ وَ عَظُمَ عِنْدَ اللهِ قَدْرُهُ؛ كسى كه #پاكدامنى ورزد، بار گناه او سبك شود و در پيشگاه خداوند قدر و منزلت او بزرگ گردد». [غررالحکم، ص ۶۲۵] هر آنچه هست، آراستگی به فضیلت #عفاف، ویژگی ای است که می تواند سبب تمایز و برتری هر شخص گردد، آنچنان که از پیامبر اکرم (ص) نیز نقل شده که: «إِنَّ خَيْرَ نِسَائِكُمُ الْوَلُودُ الْوَدُودُ الْعَفِيف؛ بهترین زنان شما، زنان زایا و #عفیفاند». [الکافی، ج ۵، ص ۳۲۴] این اندازه از تأکید بر ضرورت مراعات کردن مرزهای #عفاف در احادیث ائمه معصومین علیهم السلام بدون شک #جایگاه_حجاب را نیز به عنوان مقدمه تحصیل عفاف، برجسته می سازد. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حجاب #عفاف #عفت #حیا #زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد