✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) ریشه اصلی «فتنه ها» را در چه می داند؟
🔹 #امام_علی (ع) در خطبه ۵۰ نهج البلاغه مى فرمايد: «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا كِتابُ اللهِ؛ #آغاز_پيدايش_فتنهها، پيروى از هواها و هوسها و بدعتهايى است كه با كتاب خدا مخالفت دارد». آرى ريشه اصلى فتنه ها دو چيز است: پيروى از هواى نفس و احكام دروغين خودساخته كه مخالف كتاب خداست. بى شك اگر #احكام_قرآن در ميان مردم حاكم باشد و #اصالت_قوانين_اسلام حفظ شود و بدعتهاى ناروا در دين خدا نگذارند، و همچنين در اجراى #قوانين_ناب_الهى هوى و هوس را حاكم نكنند، فتنه اى پيدا نخواهد شد؛ چرا كه اين قوانين مجرى عدالت و حافظ حقوق همه مردم و بيانگر وظائف است. #فتنه آن زمان شروع مى شود كه فزون طلبى ها آشكار گردد و قوانين الهى در مسير مطامع شخصى تحريف شود. حق و عدالت زير پا بماند و افراد و گروهها وظايف الهى خود را فراموش كنند و به بدعتها روى آورند.
🔹در واقع آنجا كه با تحريف و تفسيرهاى غلط، به هوى و هوس خود مى رسند، به سراغ آن مى روند و هر جا نياز به جعل احكام تازه اى ديدند دست به دامن #بدعت مى زنند. درست است كه آن بدعتها نيز از هوا و هوسها سرچشمه مى گيرد، ولى هوا و هوس و #تمايلات_شيطانى، گاه در نحوه تفسير و اجراى احكام الهى نفوذ مى كند، و گاه به صورت بدعتها و #احكام_مجعول نمود پیدا می کند؛ و به همين دليل در كلام امام علی (ع) از يكديگر جدا شده اند. به عنوان مثال مى توان به فتنه «بنى اميّه» - كه در اسلام از بزرگترين فتنه ها محسوب مى شود - اشاره كرد. آنها براى رسيدن به حكومت خودكامه خويش بر مركب هوا و هوس سوار شدند. تا آنجا كه توانستند در احكام اسلام تفسير و توجيه نادرست روا داشتند و آنها را به سود منافع شخصى خود توجيه نمودند؛ و هر جا امكان نداشت دست به بدعت جديدى زدند.
🔹«معاويه» خلافت اسلامى را با نيرنگ به چنگ مى آورد و بر اساس بدعتى جديد آن را در خاندان خود موروثى مى كند، «زياد» را برادر خود مى خواند و براى يزيد در حيات خود از مردم بيعت مى گيرد و سبّ و دشنام اميرالمؤمنين امام على (ع) را كه پاكترين و آگاهترين و بزرگترين شخصيت اسلام بعد از پيغمبر خدا (ص) بود، در قلمرو حكومت خود، سنّت مى شمرد. خود و يارانش در ريختن خون عثمان شركت مى كنند و سپس به خونخواهى او برمى خيزند. [۱] سپس مى افزايد: «وَ يَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَيْرِ دِينِ اللهِ؛ و گروهى چشم و گوش بسته و نادان، يا هواپرست آگاه، به پيروى آنان بر مى خيزند و از هواها و هوسها و بدعتهاى آنان بر خلاف دين خدا حمايت مى كنند». در جمله بعد اشاره به ابزار اين كار شده. ابزارى كه در تمام طول تاريخ از سوى همه هواپرستان و جنايتكاران مورد استفاده قرار گرفته و به صورت يك سنّت هميشگى در آمده است. و آن اين كه آنها هميشه براى رسيدن به مقاصد خود #حق و #باطل را به هم مى آميزند و حق را سپرى براى حمايت از باطل و يا پوسته شيرين و جالبى براى پنهان كردن زهر باطل قرار مى دهند.
👇👇👇
👆👆👆
🔹ایشان مى فرمايد: «فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ؛ اگر باطل از آميختن با حق جدا مى گرديد، بر كسانى كه طالب حقّند پوشيده نمى ماند و اگر حق از آميزه باطل پاك و خالص مى شد زبان دشمنان و معاندان از آن قطع مى گرديد». چه تعبير جالب و گويايى، #باطل اگر در شكل اصليش نمايان شود خريدارى ندارد و #حق اگر به صورت خالص عرضه شود زبان بهانه جويان را قطع مى كند، لذا بديهى است نه #حق_خالص، مشكل #هواپرستان را حل مى كند؛ چرا كه منافع آنها در باطل نهفته است و نه #باطل_خالص آنها را به مقصد مى رساند؛ چرا كه مردم از آنها حمايت نخواهند كرد. اينجاست كه به سراغ آميختن حق و باطل مى روند، همان چيزى كه تمام سياستهاى مخرّب دنيا را مى توان در آن خلاصه كرد.
🔹امام علی (ع) در اين مورد مى فرمايد: «وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْث وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِی الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ وَ يَنْجُو الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللهِ الْحُسْنى؛ ولى بخشى از اين گرفته مى شود و بخشى از آن و اين دو را به هم مى آميزند و در اينجا است كه #شيطان بر پيروان و دوستان خود مسلّط مى شود و تنها كسانى كه مشمول رحمت خدا بوده اند از آن نجات مى يابند!». اين تعبير به خوبى نشان مى دهد كه آميختن حق و باطل به يكديگر مانع از شناخت باطل نيست، هر چند به دقّت و كنجكاوى يا پرسش از آگاهان نياز دارد. به همين دليل امام علی (ع) مى فرمايد: در گير و دار آميزش حق و باطل #شيطان بر دوستان و پيروانش چيره مى شود و خداجويانِ حق طلب، از خطر گمراهى در اين گونه جريانات در امانند.
🔹آرى #مستضعفين_فكرى و #ساده_لوحان ممكن است در اين ميان ناآگاهانه در دام شيطان بيفتند؛ در حالى كه آنها نيز اگر #رهبر و راهنمايى براى خود انتخاب مى كردند، گرفتار چنين سرنوشتى نمى شدند. به اين ترتيب مردم در برابر آميزش حق و باطل به سه گروه تقسيم مى شوند: گروه اول همان «الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى» [۲] و به تعبير ديگر #حق_طلبان_آگاه و مخلصند كه به لطف پروردگار از توطئه هاى شوم فتنه جويان در امانند. گروه دوم هوى پرستان بهانه جو هستند كه مى خواهند به بهانه حق در راه باطل گام بگذارند و در واقع نيمه آگاهند و با پاى خود در دام شيطان مى روند. گروه سوم افراد ساده لوحى هستند كه تشخيص حق از باطل در اين آميزه خطرناك براى آنها مشكل است و ناآگاهانه گرفتار دام شيطان مى شوند مگر اين كه در پناه #رهبر_آگاه و فرزانه اى جاى گيرند.
پی نوشت:
[۱] در اين زمينه به كتاب الغدير فى الكتاب و السنة و الادب، امينى، عبد الحسين، مركز الغدير للدراسات الاسلامية، قم، ۱۴۱۶ ق، چاپ اول، ج ۱۰ مراجعه شود.
[۲] اين جمله اقتباس از سوره انبياء، آيه ۱۰۱ «إِنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى أُولئِكَ عَنْها مُبْعَدُونَ» مىباشد كه به دنبال آيات مربوط به جهنم آمده، و اشاره به اين دارد كه اين گروه در جهنّم گرفتار نمى شوند و از آنجا كه فتنه هاى دنيا، جهنّم دنيا محسوب مى شود حضرت علی (ع) مى فرمايد اين گروه در دنيا نيز گرفتار فتنه هاى شياطين نمىشوند.
📕پيام امام امير المومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۲، ص ۵۶۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فتنه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش دوم)
🔸 #انقلاب_اسلامی_ايران را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها اعم از #سياسی، #فرهنگی، #اقتصادی، #اجتماعی، #علمی و... حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از #مهمترين_دستاوردها را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم.
💠دستاوردهای سياسی
2⃣استقرار نظام مردمسالار دينى جمهوری اسلامی ايران مبتنی بر ولايت فقيه
🔹همانطور که می دانيم اکثر مردم کشور ما پيرو مکتب شيعه هستند، که يکی از غير قابل خدشه ترين اصول آن عبارت است از لزوم کسب مشروعيت حکومت از جانب معصوم (ع)، و طاغوت بودن هر حکومتی که مشروعيتش منتسب به معصوم (ع) نباشد، که بر اين اساس با مراجعه ای به منابع دينى در می يابيم که تنها #فقها هستند که اين حق را از جانب امام معصوم (ع) دارا میباشند، و به عنوان #نواب_عام_امام_زمان (عج) #حق_حکومت را دارا هستند، که از آنها به عنوان #ولی_فقيه ياد می کنيم، لذا لزوم مشروعيت الهی حکومت و بحث ولايت فقيه، مهمترين محور انديشه سياسی شيعه در طول تاريخ بوده است، و از زمانی که نخستين کتاب های فقهی - استدلالی شيعه به رشته تحرير در آمده است، يعنی از زمان شيخ مفيد (ره) اين بحث به تعابير گوناگون همچون سلطان عادل، امام المسلمين و... در کتاب های فقهی مورد بررسی قرار گرفته است، هر چند به دليل عدم امکان اعمال حاکميت فقها در اکثر مقاطع تاريخى، اين بحث به صورت حاشيه ای و در ضمن مباحث ديگر مطرح شده است؛
🔹اما اصل آن به عنوان يک اصل خدشه ناپذير، همواره در ميان فقها مطرح بوده است. با تمام اين احوال، امکان اعمال ولايت فقيه به صورت کامل، تا زمان #انقلاب_اسلامی_ايران هرگز فراهم نشده بود، از اين روی #امام_خمینی (ره) که کوله باری از تجربيات هزار و چهارصد ساله تاريخ تشيع را بر دوش می کشيد، تصميم گرفتند تا پس از نابودی نظام منحط گذشته، #تئوری_ولايت_فقيه را به صورت عملی، در قالب يک نظام منسجم و نهادمند که امکان اعمال بسيارى از اختيارات ولی فقيه وجود داشته باشد، به مرحله اجرا بگذارند؛ و با توجه به لزوم نقش آفرينی مردم در تحقق عينی حکومت بر مبنای انديشه سياسی امام خمينی (ره)، نظريه ولايت فقيه را در درون ساختار نظامی دينى و در عين حال #مردمسالار تحت عنوان #جمهوری_اسلامی_ايران عملی نمودند که ويژگی آن اين بود که علاوه بر #مشروعيت_الهی_حکومت، #مردم نيز با پذيرش خود به آن جنبه مقبوليت بخشيدند و در نتيجه برای نخستين بار در طول تاريخ شيعه و پس از دوران صدر اسلام، حکومتی مبتنی بر انديشه سياسی شيعه جعفری توانست به صورت مستقيم، نظامی سياسی خود را پی ريزى نمايد که مردم نيز آن را با جان و دل پذيرا شدند. #ادامه_دارد...
نویسنده؛ سید روح الله لطیفی
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#انقلاب #انقلاب_اسلامی #حکومت #ولی_فقیه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️دوران امامت امام رضا علیه السلام
🔹شروع امامت #امام_هشتم (سلام الله علیه) در دوران سلطهى قاهرانهى هارون الرّشید بود، بعد از شهادت مظلومانهى موسى بن جعفر (سلام الله علیه) در زندان، و فشار عجیبى بر هر کسى که اندکى از خواسته هاى دستگاه حکومت سرپیچى می کرد برقرار بود. در یک چنین موقعیّتى #امام_رضا (سلام الله علیه) به امامت رسیدند. در روایت دارد که کسى از اصحاب گفت که این جوان، این فرزند موسى بن جعفر این مسئولیّت را به عهده گرفته است، در حالى که «وَ سَیفُ هارونَ یُقَطِّرُ الدَّم»؛ خون از شمشیر هارون میچکد؛ در یک چنین وضعیّتى. این بزرگوار توانستند در همان شرایط دشوار، خطّ روشن سیرهى نبوى و معارف قرآنى و اسلامى را بین جامعهى مسلمین توسعه بدهند و دلها را به مکتب اهلبیت و به خاندان پیغمبر نزدیک کنند.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۰۶/۱۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_رضا #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش ششم)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
🔹برخی معتقدند #جنگ_رسانه_ای بر خلاف جنگهای نظامی که عمدتاً میان دو یا چند کشور بهعنوان ائتلاف با یک کشور جریان مییابند، میتواند میان یک گروه از کشورها با گروه بزرگ دیگری از کشورها با ویژگیهای مشخص جریان یابد. #جنگ_رسانهای_غرب علیه جهان اسلام و جنگ رسانهای غرب علیه کشورهای جهان سوم، دو نمونه بارز از موضوعی هستند که میتوانیم آن را به جنگ جهانی رسانهای تعبیر کنیم. [۱]
🔹در تعبیر #جنگ_رسانهای، جنگ با نوع ابزار آن تعریف شده است. در واقع #رسانهها #ابزار جنگاند، اما نکتهی مهمتر، اهداف مدنظر کسانی است که از این ابزار استفاده میکنند. به عنوان مثال در #جنگ_رسانهای_آمریکا علیه جمهوری اسلامی در ابعاد منطقهای و جهانی، به طور کلی چند هدف راهبردی همچون ارائهی تصویری مخوف از اسلام و جمهوری اسلامی، نزد افکار عمومی جهان به ویژه غرب، ترسیم ایران به عنوان محور شرارت در منطقه، ارائهی تصویر آرمانی از ارزشهای آمریکایی و لیبرال دموکراسی، تلقین اجماع جهانی علیه ایران، و تصویرسازی از ایران بهعنوان ناقض حقوق زنان و اقلیتها مطرح است. [۲]
🔹از دیگر ویژگیهای جنگ رسانهای این است که همکاری و هماهنگی نزدیک بخشهای نظامی، سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی، رسانهای و عملیات روانی و تبلیغی یک کشور را میطلبد. پیچیدگیهای ابعاد مختلف #جنگ_رسانهای موجب شده تا تصمیمگیری درباره «طراحی»، «تدوین استراتژی»، «چارچوبها»، «تکنیکهای کاربردی»، «نحوه عملیاتی کردن اهداف و مأموریتهای تعریفشده»، «استفاده حداکثر از توان هر رسانه با توجه به امکانات انتشار مکتوب، چاپی، صوتی، تصویری، چندرسانهای، اینترنتی و سرانجام انتشار آنلاین» تنها به ژنرالهای نظامی واگذار نشود. #طراحان_جنگ_رسانهای نه لزوماً ژنرالهای پادگاننشین، بلکه ممکن است پروفسورهای کالجها و بخشهای رسانهای در دانشگاههای معتبر هر کشوری باشند. [۳]
🔹#فرماندهان_جنگ_رسانهای، کارشناسان عملیات روانی و متخصصان تبلیغاتی و کارگزاران رسانهای بینالمللی هستند؛ اما سربازان این جنگ را به ظاهر، نویسندگان، خبرنگاران، مفسران، تصویربرداران، تولیدکنندگان خبری و مطبوعاتی، کارگردانان، تهیهکنندگان و عکاسان رسانهها تشکیل میدهند. سلاح و تجهیزات این سربازان نیز رادیو، تلویزیون، اینترنت، ماهواره، خبرگزاریها، دوربین، کاغذ و قلم و دستگاههای چاپ و نشر است؛ اما واقعیت آن است که در پشت صحنهی عملیات رسانهای، #سیاست_رسانهای_قدرتها و #نظام_سلطه به مثابه راهبرد این حرکت قرار گرفته است که به صورت رسمی و سازمانیافته اما پنهان، با اختصاص بودجهای سرّی از سوی سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی و ارائهدهندگان خدمات جاسوسی و تشکیلات ویژه نظامی هدایت میشود. [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] مهسا ماهپیشانیان، «راهکارهای آمریکا در جنگ نرم با جمهوری اسلامی ایران»، فصل نامه عملیات روانی، شماره ۱۸
[۲] مهدی رضاییان، راهبردها و اهداف جنگ رسانهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، تابستان ۱۳۸۷
[۳] «رسانه و جنگ، چارچوبی برای تحلیل»، محمود عسگری، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره ۳۴، ویژه رسانه و جنگ، تابستان ۱۳۸۲، ص ۶۷
[۴] حمید ضیائی پرور، «جنگ نرم ۲، ویژهی جنگ رسانهای»، انتشارات ابرار معاصر، ۱۳۸۷
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت و جایگاه حجاب در روایات اسلامی چگونه بیان شده است؟ (بخش چهارم و پایانی)
🔸 #لزوم_رعایت_حجاب و پاسداری از مرزهای عفت و حیا، یکی از #مسلّمات و #واجبات بلكه از #ضروريّات_دين_اسلام است. در زمان ما همه كسانى كه با مسلمانان معاشرت دارند، فهميده اند كه يكى از برنامه هاى تمام فِرَق مسلمين #حجاب است كه كم كم به يك شعار تبديل شده و به آن پايبند هستند.
💠پوشش و منش اهل بیت (ع)، بهترین الگوی حجاب و عفاف
🔹 #سیره_اهل_بیت (علیهم السلام) شاهد همیشه زنده جایگاه عفاف و حجاب و قدر و منزلت والای آن در میان آموزه های اسلامی است. نگاهی اجمالی به زندگی #حضرت_فاطمه_زهرا (س) ثابت می کند که ایشان هم در مقام صدور راهنمایی های لسانی، راجع به این آموزه مهم و هم در سیره عملی خودشان، چه اندازه این حکم الهی را گرامی و محترم می داشته اند. توصیه تربیتی ماندگار ایشان به زنان این بود که «خَيْرٌ لِلِنّساءِ أنْ لا يَرَيْنَ الرِّجالَ وَ لا يَراهُنَّ الرِّجالُ؛ [۱] بهترين چيز برای زنان آن است كه مردان را نبینند و مردان آنها را نبینند».
🔹روایت قاضی نعمان از امام صادق (ع) نیز تصویری دیگر از مقام والای حجاب و عفاف آن بانوی مطهره را ترسیم می کند: «اسْتَأْذَنَ أَعْمَى عَلَى فَاطِمَةَ (س)، فَحَجَبَتْهُ. فَقَالَ لَهَا النَّبِيُّ (ص): لِمَ تَحْجُبِينَهُ وَ هُوَ لَا يَرَاكِ؟ قَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ! إِنْ لَمْ يَكُنْ يَرَانِي، فَإِنِّی أَرَاهُ وَ هُوَ يَشَمُّ الرِّيحَ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ: أَشْهَدُ أَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنِّی؛ [۲] مرد نابینایی از #فاطمه (س) اذن ورود به منزل گرفت، فاطمه (س) به خاطر او #حجاب گرفت. پيامبر (ص) به دخترش فرمود براى چه خود را از فرد نابينایى پوشاندى؟ #فاطمه (س) عرض كرد: اگر او مرا نبيند، من او را مى بينم و او [اگر چه نابیناست، امّا] بو را تشخیص می دهد. پيامبر فرمود: شهادت مى دهم كه تو پارۀ تن من هستى».
🔹انتقال این منش از آن حضرت به دیگر بانوان اهل بیت (علیهم السلام) تابلویی هایی بسیار زیبا و ماندگار را از حجاب و عفاف برای ما به یادگار گذاشت. #حضرت_زینب_کبری (س) یکی از مهم ترین وارثان اخلاق فاطمی شد. همان بانوی والاگوهری که هیچ کس از مردان در زمان پدر و برادرانش او را ندید، جز در واقعه کربلا. [۳] عفاف فاطمی در شخصیت حضرت زینب کبری (س) طی حوادث دردناک عاشورا و بعد از آن، به شکل غیرتمندی و تعصب بر حجاب ظاهر شد. او بود که در مجلس یزید بدون هیچ واهمه ای این گونه فریاد برآورد که: «ای پسر آزاد شده های [جدمان پیامبر اسلام]! آیا این از عدالت است که زنان و کنیزکان خویش را پشت پرده بنشانی، و دختران رسول خدا (ص) را به صورت اسیر به این سو و آن سو بکشانی؟! نقاب آنان را دریدی و صورت های آنان را آشکار ساختی!». [۴]
پی نوشت ها؛
[۱] وسائل الشيعة، ج ۲۰، ص ۶۷
[۲] دعائم الإسلام، ابن حيون، ج ۲، ص ۲۱۴
[۳] عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال، بحرانى اصفهانى، ص ۹۵۰
[۴] بحار الانوار، ج ۴۵، ص ۱۳۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حجاب #عفاف #عفت #زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️بصیرت افزایی، اساس کار طرفداران حقیقت
🔹در دنیایی که اساس کار دشمنان حقیقت بر #فتنه_سازی است، اساس کار طرفداران حقیقت بایست بر این باشد که #بصیرت را، راهنمایی را، هرچه میتوانند، برجستهتر کنند و این شاخصها را، این مایزها را، این معالمالطریق را بیشتر، واضحتر، روشنتر در مقابل چشم مردم قرار بدهند، که مردم بفهمند، تشخیص بدهند و گمراه نشوند.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۸/۰۹/۲۲
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در اسلام امنیت اجتماعی چه جایگاهی دارد و برای ارتقاء آن در جامعه چه بايد کرد؟ (بخش سوم)
💠راهکارهای ايجاد امنيت اجتماعی
🔸 #قرآن_کريم در جهت برقراری و #تأمين_امنيت_اجتماعی، راه حل ها و راهکارهای فراوانی را ارائه نموده که به طور يقين ذکر تمامی آنها در اين نوشتار نمی گنجد، و از همين رو ما به طور اختصار به دو مورد از اين راهکارها اشاره کرده و می گذريم.
2⃣اجرای حدود اسلامی (۱)
🔹 #حدود_اسلامی قوانین تنبیهی است که به منظور فراهم کردن #فضايى_امن و خالی از هرگونه ناامنی و نگرانی، در کنار فاکتورهای تشويقی برای دور کردن انسان ها از #عواملمخلّامنيتاجتماعی در نظر گرفته شده است؛ زيرا اين به تجربه ثابت گرديده که برخی انسان ها تنها هنگامی که با #مجازات سخت و کيفری شديد مواجه می شوند دست از گناه کشيده و خود را آلوده به معصيت نمی نمايند. از آنجا که گناهی که از آدمی سر می زند، اغلب به حيطه فردی خويش محدود نشده و عواقب و ثمرات آن دامنگير اجتماع نيز شده و در نتيجه #امنيت_اجتماعی را به مخاطره می افکند، اجرای اين قوانين و مقررات بايد از سوی #مجريان_حکومت_اسلامی با جديت دنبال شود.
🔹به عنوان نمونه دو گناه بزرگ قتل و دزدی از جمله عواملی هستند که اگر نسبت به آنها هرگونه سهل انگاری و مسامحه ای صورت گيرد بسيار زودتر از آنچه تصور شود در جامعه فراگير شده و در نتيجه امنيت اجتماعی را به طور جدی تهديد می نمايند. از همين رو در آيات بسيارى از قرآن کريم نسبت به اين دو گناه هشدارهايی داده شده است، تا انسان ها از ارتکاب آنها خودداری کنند و چنانچه کسی پا را از اين حدود الهی فراتر نهاد و عليرغم تحذيرات خداوند، مرتکب يکی از اين گناهان گرديد، بايد مطابق دستورات قرآن و شرع مقدس با مرتکبين آنها برخورد شود. درباره معضل دزدی که يکی از عوامل بر هم زننده نظم جامعه و ايجاد ناامنی اجتماعی است، قرآن کريم چنين فرمان می دهد: «والسّارق والسّارقه فاقطعوا أيديهما جزاء بما کسبا نکالاً من الله والله عزيز حکيم؛ [مائده، ۳۸] دست مرد و زن دزد را به #کيفر عملی که انجام داده اند به عنوان يک #مجازات_الهی قطع کنيد و خداوند توانا و حکيم است».
🔹با توجه به مفاد اين آيه شريفه اين مطلب به خوبی اثبات ميشود که از نظر اسلام، #امنيت_جامعه از چنان درجه ای از اهميت برخوردار است که فرمان ميدهد که به سبب برهم زدن آن، دست يک انسان قطع گردد و مرتکب ايجاد ناامنی در جامعه، يک عمر بدون دست زندگی کند، ولی امنيت اجتماع محفوظ بماند. اگر امروز دزدی در جامعه فراوان است، به خاطر آن است که چنين حکمی اجرا نميشود و لذا در محيط هايى که اين حکم اجراء ميگردد (مانند محيط عربستان سعودی که تا سال های اخير اين حکم در آن اجرا میشد) امنيت فوق العاده ای از نظر مالی در جامعه حکم فرما بود... و جالب اينکه اين حکم اسلامی با اينکه قرن ها اجرا می شد و در پناه آن مسلمانان آغاز اسلام در امنيت و رفاه می زيستند، در مورد تعداد بسيار کمی از افراد که از چند نفر تجاوز نمی کرد و در طی چند قرن اجرا گرديد». [۱] #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] تفسير نمونه، ج ۴، ص ۳۷۸
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#امنیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ نماز
🔹 #نماز مهمترین اعمال دینی است، که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول میشود و اگر پذیرفته نشود، اعمال دیگر هم قبول نمیشود؛ و همانطور که اگر انسان هر شبانهروز پنج نوبت در نهر آبی شستوشو کند، چرک در بدنش نمیماند، #نمازهای_پنجگانه هم انسان را از #گناهان پاک میکند. سزاوار است که انسان #نماز را در اول وقت بخواند. کسی که #نماز را پَست و سبک شمارد، مانند کسی است که نماز نمیخواند؛ پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «کسی که به #نماز اهمیت ندهد و آن را سبک شمارد، سزاوار عذاب آخرت است».
🔹روزی حضرت در مسجد تشریف داشتند، مردی وارد و مشغول نماز شد، رکوع و سجودش را کاملاً بهجا نیاورد. حضرت فرمودند: «اگر این مرد در حالی که نمازش اینطور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است». پس انسان باید مواظب باشد که به عجله و شتابزدگی #نماز نخواند و در حال نماز، به یاد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد و متوجه باشد که با چه کسی سخن میگوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگی خداوند عالم بسیار پست و ناچیز ببیند، و اگر انسان در موقع نماز کاملاً به این مطلب توجه کند، از خود بیخبر میشود، چنانکه در حال نماز تیر را از پای مبارک امیرالمؤمنین علیهالسلام بیرون کشیدند و آن حضرت متوجه نشدند.
🔹و نیز باید #نمازگزار توبه و استغفار نماید و #گناهانی که مانع قبول شدن نماز است، مانند حسد، کبر، غیبت، خوردن حرام، آشامیدن مسکرات و ندادن خمس و زکات، بلکه هر معصیتی را ترک کند. و همچنین سزاوار است کارهایی که ثواب نماز را کم میکند بهجا نیاورد، مثلاً در حال خوابآلودگی و خودداری از بول به نماز نایستد و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند. و نیز کارهایی که ثواب نماز را زیاد میکند بهجا آورد، مثلاً انگشتری عقیق بهدست کند و لباس پاکیزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نماید
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#نماز #آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش هفتم)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
💠دو نوع کلی جنگ رسانهای
🔹 #رسانهها در تمامی جنگهای قرن بیستم و بیست و یکم بهعنوان #ابزاری برای #جنگ_روانی و #تبلیغات_جنگی مورد استفادهی کشورها بودهاند. برجستهترین نمودها و کارکردهای جنگ رسانهای در بحبوحهی جنگها مشخص میشود. از «جنگ ویتنام»، «اشغال گرانادا»، «جنگ اول خلیجفارس»، «جنگ کوروو»، «جنگ دوم خلیجفارس» و «حملهی آمريکا به عراق» به عنوان نمونههای شاخص جنگ رسانهای همزمان با جنگ نظامی یاد میکنند. [۱] اگرچه #جنگ_رسانه_ای عمدتاً به هنگام جنگهای نظامی کاربرد بیشتری پیدا میکند، اما این به مفهوم آن نیست که در سایر مواقع، جنگ رسانهای در جریان نبوده و یا مورد استفاده قرار نمیگیرد. #جنگ_رسانهای، جنگی است که در شرایط صلح نیز بین کشورها ادامه داشته و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی خویش با استفاده از #رسانهها، بهرهگیری میکند. [۲]
🔹به طور کلی میتوان دو نوع جنگ رسانهای تصور کرد؛ با در نظر گرفتن اینکه جنگ رسانهای در طیف گستردهای اعم از زمان جنگ یا صلح در عرصههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… علیه کشورهای هدف به کار گرفته میشود، یک جنگ رسانهای بهعنوان #حلقه_واسط یا حمایتی از جورچین یک راهبرد، برنامه یا تاکتیک غیررسانهای (برای مثال نظامی، اقتصادی یا سیاسی) انجام میگیرد؛ و نوع دیگر جنگ رسانهای، که خود بهعنوان #هدف_راهبردی طراحی میشود و اقدامات غیررسانهای بهصورت حمایتی یا تکمیلی در ذیل آن شکل میگیرد. [۳] با وجود اینکه برخی معتقدند اصطلاح #جنگ_رسانهای بیشتر در میدانهای نبرد نظامی کاربرد دارد، اما از اهمیت این مفهوم در دیگر زمانها کاسته نمیشود؛ زیرا #هدف_جنگ_رسانهای کنترل و تغییر اذهان و افکار عمومی مردم و تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان است.
🔹بنابراین میتوان گفت جنگ رسانهای به معنای خاص آن به معنی استفاده از #ابزار_رسانه، در ضمن یک جنگ نظامی یا اقتصادی و سیاسی و به معنای عام کلمه، به معنی هرگونه فعالیت رسانهای برای #القاء_تصویر_مدنظر از خود و دشمن است. به عنوان مثالی برای تعبیر خاص از جنگ رسانهای در وقایع سالهای اخیر منطقه میتوان به جنگ سوریه اشاره کرد؛ به موجب پژوهشی که صبرا قاسمی محقق مصری و از فرماندهان سابق سازمان الجهاد در مصر تهیه نموده است، گروه تروریستی #داعش با بودجه سه میلیارد دلاری، مجموعه عظیمی از #فعالیتهای_رسانهای را همزمان با تحرکات نظامی خود، مدیریت میکند. در این پژوهش که با عنوان «بازوهای هفتگانه وزارت اطلاعرسانی داعش؛ اهداف و چگونگی مقاومت» تهیه شده، آمده است: داعش هفت بازوی رسانهای دارد که عبارتاند از شبکههای اجناد، الفرقان، الاعتصام، الحیات، مکاتب الولایات، رادیو البیان و پایگاه اینترنتی دابق. [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] مهدی رضائیان، «اهداف و راهبردهای جنگ رسانهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران»، ۹ مهر ۱۳۸۷
[۲] محمد سلطانیفر، «پژوهشنامهی رسانه و جنگ نرم»، فصلنامه عملیات روانی شماره ۳۵، بهار ۱۳۹۲
[۳] مهدی رضائیان، «اهداف و راهبردهای جنگ رسانهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران»، ۹ مهر ۱۳۸۷
[۴] «نگاهی به توان رسانهای داعش»، پایگاه تحلیلی خبری الوقت، ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عشق به امام زمان چگونه تحصيل ميشود؟ (بخش دوم)
🔸در خصوص اينکه چگونه عشق #امام_زمان (عج) را در دل خود ايجاد کنيم و اين شعله را در قلب خود فروزانتر از پيش گردانيم، توجه به اهميت و جايگاه محبت و عشق نسبت به امام زمان و اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام خالی از لطف نيست. ما شيعيان معتقديم که ارتباط ما با اهل بيت تنها از نوع ارتباط هادی و هدايت شونده منهای هر گونه پيوند و رابطه عاطفی و قلبی نيست، بلکه ارتباط با ائمه طاهرين و خاندان مطهرشان از جنس محبت، مودت و عشق ورزی است، تا آنجا که امام صادق (ع) ميفرمايد: «هل الدين الا الحب؛ آيا دين چيزى غير از محبت است؟».
🔹برای اينکه اندکی به نقش پر اهميت #امام_زمان (عج) در زندگی خود پی ببريم، داستان تشرف يکی از بزرگان را به محضر امام عصر (عج) نقل می نمائيم؛ «به حج مشرف شده بوديم، يک روز وقتی که در مدينه بوديم، با پای پياده از منزل حضرت زهرا (س) به سمت احد روانه شديم. در راه به محضر امام زمان (عج) گلايه کردم که ما شما را می خواهيم، ولی شما به ما عنايت و توجهی نداريد، ناگهان ديدم آن حضرت در کنارم ايستادند، سلام کردند، جواب دادم، فرمودند: شيخ حسين! چرا گلايه ميکنی؟ بعد هم فرمودند: تو کوچک بودی، بنا بود جايی بروی و فلان اتفاق بيفتد، ولی من نگذاشتم. ميداني چرا طلبه شدی؟ من کسی را در سر راه تو قرار دادم و... ؛ همين طور تک تک حوادث و اتفاقات زندگی ام را نام بردند. دلم می خواست از شدت خجالت، زمين، دهان باز کند و مرا فرو ببرد». [۱]
🔹آری آن عاملی که می تواند شعله های عشق #امام_زمان (عج) را در دل ما شعله ور نمايد، #معرفت و #شناخت_کامل وجود مقدس حضرت است، و البته تأثير اين عامل تنها به اينجا خلاصه نميگردد، بلکه هر قدر معرفت ما نسبت به امام بيشتر گردد، شعاع های بيشتری از نور عشق حضرت بر خانه دل ما خواهد تابيد. نکته ای که در خصوص معرفت و شناخت نسبت به #امام_زمان (عج) اهميت دارد، اين است که بايد شناخت خود را از اموری که در معرفی امام، اصل نيستند، بلکه در زمره فرعيات شناخت وجود امام اند، نیز بالاتر ببريم. با اين توضيح که شناخت عوامانه امام زمان، شناختی که محدود به فرزند رسول خدا (ص) دانستن ايشان، حلّال مشکلات بودن حضرت، در مواقع سختی فريادرس خود دانستن او و... ميشود، در راستای تحصيل معرفت تام و کامل به حضرت، کافی نيستند.
🔹#شناخت_کامل و در واقع اصلی ما نسبت به ايشان در ارتباط با جايگاه امام در هستی، نقش او در حيات مادی و معنوی مخلوقات، جايگاه امام پس از پيامبر اکرم، ديدگاه قرآن نسبت به امام، ولايت او و ساير محورهای کليدی اينچنينی تحقق و تجلی می يابد. در کنار اين محورهای کليدی و اصلی، امور پر اهيمت ديگرى نيز وجود دارند که اگر در دايره دانسته ها و شناخت ما نسبت به #امام_زمان (عج) قرار بگيرند، به طور حتم شعله های عشق و #محبت_ايشان را در دل و جان ما فروزانتر خواهند نمود؛ از جمله اينکه فضيلت ها، آثار و برکات محبت اهل بيت را بشناسيم و احاديث و روايات اين باب را مورد مطالعه و دقت قرار دهيم. به عنوان نمونه نبی مکرم اسلام فرمودند: «من مات علی حب آل محمد مات شهيدا؛ هر کسی با محبت آل محمد از دنيا برود، شهيد مرده است». [۲] و يا اينکه ابعاد نيازمندی خويش را به اهل بيت عليهم السلام در آينه روايات و احاديث بشناسيم، و بدانيم که اهل بيت گره گشای امور ما در مواقف مختلف، چه در دنيا و چه در آخرت هستند. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] آقا تهراني، مرتضي، حديث دل سپردن، نشر باقيات، چ چهارم، ص ۲۰۲
[۲] محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج ۲، ص ۱۵۱۷
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در اسلام امنیت اجتماعی چه جایگاهی دارد و برای ارتقاء آن در جامعه چه بايد کرد؟ (بخش چهارم و پایانی)
💠راهکارهای ايجاد امنيت اجتماعی
🔸 #قرآن_کريم در جهت برقراری و #تأمين_امنيت_اجتماعی، راه حل ها و راهکارهای فراوانی را ارائه نموده که به طور يقين ذکر تمامی آنها در اين نوشتار نمی گنجد، و از همين رو ما به طور اختصار به دو مورد از اين راهکارها اشاره کرده و می گذريم.
2⃣اجرای حدود اسلامی (۲)
🔹بسيار ضروری است که به يکی از آيات قرآن کريم که به روشنی فرمان مبارزه با عوامل ايجاد ناامنی در جامعه را صادر فرموده اشاره کنيم تا هرچه بيشتر به #اهتمام_قرآن_کريم در مبارزه با اخلال در #امنيت_اجتماع واقف شويم. در آيه ۳۳ از سوره مبارکه مائده، خداوند می فرمايد: «إنّما جزاء والذين يحاربون الله و رسوله و يسعون فی الأرض فساداً أن يقتلوا و يصلّبوا أو تقطّع أيديهم و أرجلهم من خلفٍ أو ينفوا من الأرض ذلک لهم خزی فی الدنيا و لهم فی الآخرة عذاب عظيم؛ کیفر آنها که با خدا و پیامبرش به جنگ برمیخیزند، و اقدام به #فساد در روی زمین میکنند، (و با تهدید اسلحه، به جان و مال و ناموس مردم حمله میبرند) فقط این است که اعدام شوند، یا به دار آویخته گردند، یا (چهار انگشت از) دست (راست) و پای (چپ) آنها، بعکس یکدیگر، بریده شود؛ و یا از سرزمین خود تبعید گردند. این رسوایی آنها در دنیاست؛ و در آخرت، مجازات عظیمی دارند».
🔹در اين آيه شريفه عبارت «إنّما جزاؤا الذين يحاربون الله و رسوله» بيان کننده حال کسانی است که به دشمنی با خدا و رسول خدا (ص) اقدام می کنند. مفسر کبير قرآن مرحوم علامه طباطبايی (ره)، در تفسير اين عبارت و توضيح کلمه «محاربه» می فرمايند: « ... مراد از #محاربه، دشمنی با خدا در خصوص مواردی است که رسول نيز در آن دخالتی دارد و در نتيجه تقريباً متعين می شود که بگوييم: مراد از #محاربه با خدا و رسول، عملی است که برگشت می کند به ابطال اثر چيزى که رسول از جانب خدای سبحان بر آن چيز ولايت دارد؛ نظير جنگيدن کفار با رسول و با مسلمانان و راهزنی راهزنان که #امنيت_اجتماعی را خدشه دار می سازد، امنيتی که با گسترش دامنه ولايت رسول، آن امنيت را گسترش داده و همين که بعد از ذکر محاربه با خدا و رسول جمله: «و يسعون فی الأرض فسادًا» را آورده، معنای مورد نظر را مشخص ميکند و میفهماند که منظور از محاربه با خدا و رسول #افساد در زمين از راه #اخلال به #امنيت_عمومی و راهزنی است...». [۱]
🔹پس از آنکه دانستيم مراد از محاربه با خدا و رسول، اخلال در امنيت اجتماعی است، با نگاهی به متن آيه شريفه استفاده ميشود که برای آنان که امنيت اجتماعی را برهم زده و #موجبات_ناامنی_جامعه را فراهم می آورند خداوند متعال چهار نوع کيفر معين فرموده است که بنا به نوع جرم، حاکم اسلامی يکی از آنها را برای مجازات در نظر می گيرد، که عبارت است از: کشته شدن، به دار آويخته شدن، بريدن دست و پای آنها به طور مخالف و تبعيد از محل زندگی. در ضمن، آيه شريفه به خوبی بيانگر اهميت والای #امنيت_اجتماعی در #آيين_اسلام است؛ چرا که آنان را که به اين امر مهم لطمه وارد می نمايند را با عنوان «محارب با خدا و رسول» ياد کرده است، يعنی «امنيت اجتماعی» امری است که به طور مستقيم وابسته به خدا و رسول است و جزو حدود الهی محسوب ميگردد، که هرکه به اين حدود تجاوز کند، در واقع حد و مرز الهی را مورد سوءقصد قرار داده است.
پی نوشت؛
[۱] تفسير الميزان، ج ۵، ص ۵۳۳
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#امنیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آفت های دینداری در آخر الزمان (بخش سوم و پایانی)
🔸یکی موضوعات مهم در زندگی امروز، #آفت_های_دینداری در #آخرالزمان است. انسان دیندار و عاقل در هنگام احساس خطر باید برای رفع آن اقدامات لازم را به عمل آورد. آفت هایی که در آخر الزمان، دین انسان را تهدید می کنند، متفاوت است.
3⃣بدعت و فتنه جویی در دین
🔹واژه #بدعت تنها در یک بار در آیات قرآن آمده است که در آن به بدعت (رهبانیّت مسیحیان) اشاره شده است: «...وَ رَهْبَانِیَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا کَتَبْنَاهَا عَلَیْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاء رِضْوَانِ اللهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَایَتِهَا فَآتَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَ کَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ؛ [حدید، ۲۷] و رهبانیّتى را که ابداع کرده بودند، ما بر آنان مقرّر نداشته بودیم، گرچه هدف ایشان جلب خشنودى خدا بود، ولى حقّ آن را رعایت نکردند. از این رو، ما به کسانى از آنها که ایمان آوردند، پاداششان را دادیم و بسیارى از آنها فاسق هستند!».
💠سیره معصومین علیهم السلام در برخورد با بدعت گزار و فتنه جو
🔹امام هادی (ع) برای #حفظ_اتحاد_جامعه، #تفرقه_افکنان را طرد و آنان را که دارای اندیشههای منحرف بودند، به جامعه معرفی میکردند. محمد بن عیسی میگوید: امام علی النقی (ع) در نامهای به من نوشت: «خدا علی حسکه قمی و قاسم یقطینی را لعنت کند! شیطان به نظر قاسم آمده و با القای سخنان فریبنده، او را مغرور کرده است». [۱] در این نامه امام هادی (ع) این دو عنصر #تفرقه_افکن را لعن و طرد کرد؛ زیرا آنها با ادعاهای غلوّ آمیز و سخنان گزافه، به دنبال ایجاد تفرقه در میان شیعیان بودند. فارس بن حاتم بن ماهویه قزوینی در ابتدا از یاران نزدیک امام هادی (ع) و نماینده آن حضرت بود؛ اما بعدها هواهای نفسانی و حب ریاست و دنیاپرستی باعث خروج او از مسیر حقیقت شد و به ترویج بدعت و اعتقادات کفرآمیز و انحراف مردم از حق پرداخت و عملاً در صفوف شیعیان دو دستگی ایجاد کرد؛ زیرا مردم گمان میکردند که او هنوز در سلک یاران امام علی النقی (ع) باقی مانده و نماینده آن حضرت است.
🔹با وجود آنکه امام هادی (ع)، فارس قزوینی را از اعمال کفرآمیزش برحذر داشت، اما او جسارت را از حد گذرانید و همچنان وجوهات شرعیه را از مردم میگرفت و بر خلاف مصالح دین و بدون رضایت خواسته امام (ع)، در آن تصرف میکرد. یکی از مهمترین عوامل لغزش فارس قزوینی، #دنیادوستی و #ریاست_طلبی بود که او را از امامت دور کرد و به سوی باطل کشانید. او در این مسیر چنان افراط کرد که حکم ارتداد و کفر وی از سوی امام هادی (ع) صادر شد. متن حکم حضرت امام هادی (ع) در مورد این عنصر فتنهانگیز این گونه بود: «هذا فارِسْ - لعنه الله - یَعْمَلُ مِنْ قِبَلی فتّاناً داعیاً اِلیَ اِلبدَعةِ وَ دَمُهُ هَدَرٌ لِکُلِّ مَنْ قَتَلَهُ، فَمَنْ هذا الذّی یُریحُنی مِنهُ یَقْتُلُهُ وَ اَناَ ضامنٌ لَهُ عَلیَ اللهِ الْجَنَّةَ؛ فارس بن حاتم - که خدا او را لعنت کند - خود را نماینده من میداند؛ در حالی که او شخصی #فتنه_ساز و #تفرقه_انداز است، مردم را به سوی #بدعت میخواند. قتل او واجب است و هر کس او را بکشد و مرا از شرّ او راحت کند، بهشت را برایش ضمانت میکنم».
🔹مدتی از صدور این حکم گذشت و کسی موفق به قتل او نشد؛ تا اینکه حضرت یکی از یاران شجاع و متعهد خود را به نام جنید احضار کرد و به او فرمود: «تو مأموریت داری آن مرد تفرقهافکن را به قتل برسانی و شیعیان را از سخنان تفرقهآمیز وی راحت کنی». بعد مبلغی به وی داد تا سلاحی تهیه کند. جنید نیز وی را هنگامی که از مسجد خارج میشد، او را به سزای اعمال ننگینش رسانید و به برکت دعای امام، جنید مورد سوءظن قرار نگرفت. آن حضرت جنید را که این عامل تفرقهافکن را از میان برداشته بود، مورد تفقد و تشویق قرار داد و جنید تا زمان رحلت امام عسکری (ع) زنده بود و از ائمه (علیهم السلام) مستمری دریافت میکرد. [۲]
پی نوشت:
[۱] رجال کشی، ص ۵۱۸
[۲] بحارالانوار، ج ۵۰، ص ۲۰۵
پدید آوردنده: محمد طاهری
منبع: وبسایت راسخون
#دینداری #بدعت #تفرقه #فتنه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد