eitaa logo
دکتر ابوالقاسم فاتحی هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
283 دنبال‌کننده
131 عکس
309 ویدیو
23 فایل
این کانال برای ارائه تحلیل ها، دیدگاهها، گزارش ها و اخبار مربوط به مسائل اجتماعی ایران با رویکرد علمی و انتقادی و ارایه راهبردها و راهکارهای پیشنهادی در چهارچوب مبانی، اهداف و گفتمان‌ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی ایجاد شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر ------ امام علی علیه‌السلام در مورد ویژگیهای فرد پرهیزگار می فرمایند: مردم را با لقب های زشت نمی خواند، همسایگان را آزار نمی رساند، در مصیبت های دیگران شاد نمی شود ، و درکار ناروا دخالت نمی کند، و از محدوده‌ی حق خارج نمی شود منبع: نهج‌البلاغه، ۱۳۸۱، ترجمه‌ی مرحوم دشتی،خطبه۱۹۳ صفحه۴۰۷ ----- ۱۴۰۳/۱/۶
دکتر غلامپور را باید نمونه ای عالی از برآیند منطقی ، متوازن و طبیعی ( فرایندی ) تعامل چهار فرهنگ اسلام ، ایرانی ، غرب و انقلاب دانست . او خود را فرزند ایران‌، تربیت شده مکتب توحیدی اسلام ،تحصیلکرده غرب و بدهکار انقلاب اسلامی می داند . بی شک امثال ایشان کیمیا هایی هستند که قدردان ان ها نیستیم . امثال ایشان تربیت شده سنت های والای ایرانی اسلامی هستند که عمر خود را در فضای انقلاب اسلامی و برای نظام ،کشورو مردم صرف کردند. آیا باید فقط وقتی امثالدایشلن مهاجرت کردند از آنان یادی شود. در کجای برنامه های فرهنگی ، هنری و رسانه ای ما آسیب و مشکل وجود دارد که نباید امثال ایشان الگوی جوانان در رسانه های ملی جمهوری اسلامی باشد ، چند درصد از مردم ما و جوانان ما امثال ایشان را می شناسند ؟ رسانه با ما چه کرده است که ما اولویت های خود را جابجا کرده ایم .سلبریتی حقیقی امثال دکتر غلامپور هستند که نه تنها شهوت دیده شدن ندارند، از دیده شدن هم متنفرند، آنان نمی خواهند دیده شوند، چون اصالت دارند، اما چرا دستگاه رسانه ای ما نباید آنان را معرفی کند. یادمه حضرت امام خمینی ره در تذکری قریب به این مضمون به مسیولین وقت صدا و سیما فرمودند: چرا این همه عکس و تصویر مرا نشان می دهید، شما باید آن کشاورزی موفق ، آن تولیدکننده موفق ، آن کارآفرین موفق که در روستاها و شهرها برای مملکت افتخارآفرینی می کنند، باید آنان را نشان دهید . مهاجرت امثال ایشان فقط یک مهاجرت یک متخصص نیست ، مهاجرت بخشی از سرمایه های اجتماعی و فرهنگی ایران است. بنیاد ملی نخبگان و دیگر دستگاههای ذی ربط چه می کنند؟ جا دارد به صورت ویژه و خاص شخص رئیس جمهور به این گونه موارد ورود کند . نوشته شده در روز دوشنبه ششم فروردین ۱۴۰۲، توسط مدیر کانال https://eitaa.com/drfatehi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
11.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 رهبر انقلاب: رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد بر دشمن اثر میگذارد 📹 رهبر انقلاب امشب در دیدار شاعران: شعر رسانه است. امروز در دنیا چالش‌ها و درگیری‌ها، چالش‌های رسانه‌ای است. رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد و هواپیما در عقب راندن دشمن تاثیر می‌گذارند و دلها و ذهن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هر کس رسانه قوی‌تر داشته باشد در اهدافی که دارد موفق‌تر خواهد بود. 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از احمد جهان بزرگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. انقلابی مثبت ، حاضر است از آبرویش بگذرد. انقلابی منفی ، آن که می گوید من قبلا مبارزه ام را کرده ام. . .
🍀ولادت امام حسن مجتبی، مبارکباد یادداشتی کوتاه از مدیر کانال در مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام گاهی این مسئله به ذهن می آيد که آیا مظلومیت و نشناختن حق خاندان عصمت و طهارت منحصر به دوره ای است که آنان در قید حیات بودند؟ قطعا پاسخ منفی است ، اگر چه یکی از مصادیق بارز آن همان دوره حیات آن بزرگواران است. دلیل تداوم مظلومیت این بندگان خاص و معصوم و رهبران منصوب الهی نیزروشن است، اولا ابن ذوات مقدس حیات و مماتشان یکی است . ثانیا ، همه این انوار مقدس ، یکی هستند، پس اکنون که ما نمی توانیم یا نمی خواهیم حق آخرین ذخیره الهی ، حضرت صاحب الزمان را آن گونه که شایسته آن است ، ادا کنیم ، پس نتوانسته ایم حق هیچ یک از آنان را ادا کنیم. البته مردم انقلابی ایران ، و بویژه خانواده های شهدا ، ایثارگران و تمامی کسانی که به نوعی زندگی خود را وقف مردم و انقلاب اسلامی کرده اند، از این امر مستثنی هستند ، اما دیگرانی که تماشاچی هستند، نمی توانند ادعا کنند که در تداوم مظلومیت آنان نقش ندارند. امروز که روز مظلومیت انقلاب اسلامی، نظام اسلامی ، رهبری مقتدر و مظلوم ، مردم ایران در برابر مطامع جهانخواران بین المللی و در راس آن دولت سرمایه داری آمریکا و فرزند نامشروعش ، رژیم جعلی اسرائیل است، هر کسی بتواند به پیشبرد اهداف نظام و رفع مشکلات مردم کمک کند اعم از کمک عملی یا فکری و بویژه جهاد تبیین و جهاد رسانه ای ، اما کنار بنشیند و عافیت طلبی و آسایش طلبی کند، بی شک در تداوم مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام ، شریک است ، چه بداند یانداند، چه بخواهد یا نخواهد، بویژه خواص و کسانی که اهل علم و دانایی و درک و فهم هستند . ظهور امام زمان علیه السلام به ظاهر شدن و آمدن همه یا اکثریت مشتاقان و هوادارن آن امام در میدان عمل است . نوشته شده در نیمه ماه مبارک رمضان، روز تولد اولین نوه خاتم الانبیا و اولین فرزند دو گوهر ناب نظام هستی، امیرالمؤمنین علی علیه السلام و فاطمه زهرا علیهما السلام، https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر ---- امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند: در دنیا چنان برنامه‌ریزی کن - از نظر اقتصاد و صرفه‌جویی و .... - مثل آن که می خواهی همیشه دوام داشته باشی، و نسبت به آخرت به نوعی حرکت و کار کن مثل اینکه فردا خواهی مرد منبع: بحارالانوار، جلد ۴۴،صفحه ۱۳۸، حدیث ۶ ---- ۱۴۰۳/۱/۷
هدایت شده از داود
نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود: *نسلِ رو به اتمام و پر ماجرای ما، اگر متوسط سن رزمندگان دفاع مقدس را ۲۳ سال در نظر بگیریم و سال ۶۳ را متوسط هشت سال دفاع مقدس محاسبه کنیم، سن متوسط بازماندگان دفاع مقدس (رزمندگان، جانبازان و آزادگان) در سال۱۴۰۲ باید عددی حدود ۶۰ تا ۶۲ سال باشد، و البته آسیب‌های روحی و جسمی وارده به این افراد، آنان را مشابه پیرمردانی ۷۰ تا ۸۰ ساله (بسته به نوع و شدت آسیب‌های روحی و جسمی) نشان می‌دهد. دیگر خبری از والدین شهدا نیست و تقریبا پدران و مادران شهدا به آخرای خط رسیده‌اند و جمعیت بسیاری از آنان به فرزندان شهیدشان پیوسته‌اند. آرام آرام جانبازان، ایثارگران و رزمندگان بار و بندیل سفر را می‌بندند تا به رفقای آسمانی خود بپیوندند، و تقریبا هر روزه در هر کوی و برزنی صدای لا اله الا الله را برای تشییع این خون‌داده‌ها و خون دل خورده‌ها می‌شنویم. تا ده سال آینده، اگر خبرنگارانی هوس مصاحبه و گفتگو با یکی از رزمندگان زنده‌مانده از جنگ و دفاع مقدس را داشته باشند باید شهر به شهر، کوه به کوه و دیار به دیار، روزها و ماهها بگردند، تا شاید بتوانند یک کهنه‌سرباز پیر و فرتوت را، که نای سخن گفتن ندارد پیدا کنند تا مصاحبه‌ای نمایند. ما بی‌نظیرترین نسلیم! ما نسل انتقالیم. آخرین بازمانده‌های نسل سنتی، و اولین اهالی دهکده مجازی نسل مدرن. ما با تمام سختی‌هایی که داشته‌ایم نسلی بی‌نظیریم. نسلی هستیم که هم خانواده‌ی پرجمعیت را تجربه کردیم و هم خانواده کم‌جمعیت تک فرزندی را دیدیم . نسلی هستیم که عمو، عمه، دایی و خاله برایمان بسیار پررنگ بود، و نسلی را دیدیم که کم‌کم با آن غریبه شدن . نسلی هستیم که همسایه و هم‌محله‌ای بخش مهمی از خاطراتمان بود، و نسلی را دیدیم که در یک آپارتمان چند واحدی، کسی کسی را نمی‌شناسد. نسلی که گروه‌های گفتگویمان، جمع شدن‌هایمان داخل کوچه بود، و نسلی را دیدیم که با ایسنتاگرام و واتساپ و تلگرام، جمع‌های مجازی تشکیل دادند اما سال تا ماه یکدیگر را نمی بینند و بعضاً نمی‌شناسند. نسلی که روزها و هفته‌ها در خانه‌ی پدربزرگ و عمو و دایی و… می‌ماندیم، و نسلی را دیدیم که بعد از دو ساعت مهمانی در خانه‌ی پدربزرگ و عمو و دایی، در گوش پدر و مادر غر می‌زند که چرا نمی‌رویم؟  نسلی هستیم که تماشای آلبوم‌های خانوادگی، یکی از سرگرمی‌های مهمانی‌های مان بود، و نسلی را دیدیم که هزاران عکس بی‌حس را در حافظه گوشی و کامپیوتر  ذخیره می‌کند و هرگز هوس نمی‌کند آنها را بار دیگر ببیند. نسلی که در پذیرایی خانه‌هایمان فقط پُشتی و بالش‌ بود، اما با کلی مهمان و نسلی را دیدیم که مُبل، بخش زیادی از فضای خانه‌شان را اِشغال کرده است و کسی نیست روی آنها بنشیند. ما نسلی بی‌نظیریم! ما جنگ دیده‌ایم، آژیر قرمز شنیده‌ایم، دشمن بی‌رحم دیده‌ایم، بمباران و توپ و تانک و موشک دشمن دیده‌ایم. ما بی‌رحم‌ترین موجودات تاریخ را دیده‌ایم، داعش را تجربه کرده‌ایم و از آن طرف مردِ میدان را داشته‌ایم. (شهدا و جانبازان را) ...... ما با همه‌ی نسل‌ها فرق داریم. ما بی‌نظیرترین نسلی هستیم که نه قبلاً وجود داشته و نه بعدها به وجود می‌آید. در زمان ما سرای سالمندان اسمی ناآشنا بود، اما امروز در هر شهر و محله‌ای تابلوی این مراکز خودنمایی می‌کند. ما نسل انتقالیم. آخرین بازمانده‌های نسل سُنّتی و اولین اهالی دهکده‌ی مجازی نسل مُدِرن. ما با تمام سختی‌هایی که داشته‌ایم نسلی بی‌نظیریم ... : اگر دوباره جنگی شروع شد و ما نبودیم از قول ما *رزمندگانِ دیروز* به *رزمندگانِ فردا* بگوئید: در حین مبارزه با دشمنِ متجاوز، به *بعد از جنگ* هم بیاندیشید. مبادا *ارزش‌ها* در خاکریزها جا بماند، و ارزش‌ها، مثل امروز، *عوض* شود و *عوضی‌ها* ارزشمند شوند. می‌بینید که چگونه ما را غریبه می‌پندارند! آن روزها: قطارقطار می‌رفتیم واگن‌واگن برمی‌گشتیم. راست‌قامت می‌رفتیم کمرخمیده برمی‌گشتیم. دسته‌دسته می‌رفتیم. تنها تنها برمی‌گشتیم. بی‌هیچ استقبال و جشن و سروری. فقط آغوش گرم مادری چشم انتظارمان بود، و دیگر هیچ اما مردانه، ایستادیم... باور کنید که: ما هم دل داشتیم، فرزند و عیال و خانمان ‌داشتیم. اما با دل رفتیم بی‌دل برگشتیم. با یار رفتیم با بار بر گشتیم. با پا رفتیم با عصا بر گشتیم. با عزم رفتیم با زخم برگشتیم. با شور رفتیم با شعور برگشتیم. ما اکنون پریشان هستیم. اما پشیمان نیستیم. ما همان کهنه‌رزمندگانِ پیاده‌ایم که سواری نیاموخته‌ایم. ما همان‌هایی هستیم که به وسوسه‌ی قدرت نرفته بودیم. می‌دانید تعداد ما در هشت سال جنگ چند نفر بود؟؟؟ ۳/۵ درصد از کل جمعیت ایران اما مردانگی را تنها نگذاشتیم. ما غارت را آموزش ندیده بودیم. رفتیم و غیرت تجربه کردیم لذت بردم از این متن به عنوان یک شهروند دم هر کسی که اینگونه زیبا نوشته خیلی خیلی گرم.
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر ----- از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است که: وضو روی وضو، روشنایی روی روشنایی است محمدی ری شهری،۱۳۹۳، گزیدۀ میزان الحکمه، صفحه۷۰۰، حدیث۶۵۲۹ ------ ۱۴۰۳/۱/۸
جوان و کار فرهنگی (۵) جوان و سطح هنجاری کار فرهنگی (۱ ) قضاوت هایی که دیگران نسبت به کار فرهنگی می کنند،نوعا برخاسته از مشاهدات دیداری یا ادراکی یا کنشی در سطح هنجارها و نمادهای کلامی، برنامه ای ، رفتاری و بیرونی و عینی است که از متولیان و سیاستگذران و مدیران کار فرهنگی، دیده می شود و زندگی روزمره یا سبک زندگی و یا تحقق نیازهای اولیه و ثانویه آنان را تحت تاثیر قرار می دهد. و این به دلیل فراگیری عناصر فرهنگی است. فرهنگ، را به مثابه اکسیژن می دانند که در همه جا هست ، اگر چه دیده نمی شود و حیات آدمی بدان وابسته است. جوان،از زبان بدن تا نوع نمادهای کلامی ،و تا سبک زندگی متولیان کار فرهنگی و تا کمیت و کیفیت محتواهای برنامه های فرهنگی را ارزیابی و قضاوت می کند. گاهی فقط یک جمله ، حتی یک کلمه، یک رفتار، یک فیلم ، یک سریال، یک کتاب، یک کنش سیاسی، یک کنش اقتصادی، یک کنش فرهنگی و مانند آن ، در سطح وسیعی ارزیابی و قضاوت و نگرش نسل جوان را نسبت به کار فرهنگی متولیان فرهنگی به شدت و در سطح محلی ، ملی یا حتی جهانی تحت تاثیر قرار می دهد.فرقی نمی کند جنس کار فرهنگی از نوع سیاستگذاری باشد یا برنامه ریزی ،یا اجرا، تفاوت آن در مدت تاثیرگداری و شدت آن است . بی جهت نیست که در آموزه های اسلام اعم از وحی و سنت و نیز در میراث کهن فرهنگی ما ایرانیان و نیز در توصیه های مفاخر بزرگ فکری ما، این قدر به سطح هنجاری و نمادین در تعاملات با یکدیگر و بویژه با نسل جوان تاکید شده است. به عنوان نمونه، قرآن ،شکاف بین قول و عمل و گقتن و شعار دادن از چیری که بدان عامل نیسیم را در حد گناه بزرگ در نزد خداوند،معرفی کرده است و به شدت آن را سرزنش کرده است. و یا بر استفاده از نمادهای کلامی و رفتاری که با تواضع، اخلاص، صداقت، خداترسی، تعاون ، و مانند آن آراسته شده باشد،سفارش اکید شده است. و متقابلا پرهیز از نمادهای کلامی و رفتاری که در آن تکبر، خودخواهی ، قدرت طلبی، منفعت گرایی ، تظاهر و دوررویی و مانند آن وجود دارد ، به شدت نهی شده است . اشعار بزرگانی چون مولوی، حافظ، ناصرخسرو، سعدی نیز سراسر پر است از این نصابح هنجاری ، دیگران و بخصوص نسل حدید، ما را از روی سطح هنجاری و نمادین مان قضاوت می کنند. در این جا می خواهم بر نکته ای که فکر می کنم بسیار تعیین کننده است، تاکید کنم که از کوزه همان تراود که در اوست، یعنی سطح هنجاری و نمادین کارهای فرهنگی، با آن همه تاثیرگذاریش، میوه درخت پنهان عقاید، باورها و نفسانیات و درونی های عاملان و کنش گران کارهای فرهنگی است . میوه تلخ ، نتیجه درختی تلخ با ریشه ها و ساقه های تلخ است ،لذا ، اگر چه از منظر نسل جوان و دیگر کنش گرانی که ناظر کارهای فرهنگی ما هستند و مخاطبان ما را تشکیل می دهند، سطح هنجاری کارهای فرهنگی متولیان فرهنگی قضاوت می شود، اما باید توجه داشت که پیوستگی وثیق و عمیقی بین انگیزه ها، نیت، باورهای درونی و سطح معرفت و دانش و مهارت عاملان و کارگزاران فرهنگی با سطح هنجاری آنان وجود دارد. نوشته شده در روز چهارشنبه، هشتم فروردین ۱۴۰۳، توسط مدیر کانال ، ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی https://eitaa.com/drfatehi
هدایت شده از کوثری
⛔️ تجربه تلخِ سودان را جدی بگیریم 🔸 کشوری بود بنام سودان با ۹۷ درصد جمعیت مسلمان، دومین کشور بزرگ قاره آفریقا و از نظر معادن و ثروت در وضعیت مناسبی بود. دیدگاه های سیاسی این کشور به ایران و جبهه مقاومت و شخص رهبری نزدیک بود. 🔸 کم کم فشارهای بین المللی به این کشور زیاد شد؛ آمریکا و اروپا تحریمش کردند؛ اسرائیل به توطئه داخلی کشور دامن زد و کشورهای عربی و خصوصا عربستان به فشار بر او اضافه کرده، بگونه ای که حتی در سال ۱۳۹۲ اجازه عبور هواپیمای آن بر فراز آسمانش را ندادند، چون راهی ایران بود. 🔸 عمرالبشیر رییس جمهور این کشور بعد از مقاومتی سخت، به خیال خودش تسلیم شد تا بتواند فشارهای بین المللی را کم کرده و از مواهب رابطه با غرب و عرب بهره ببرد و آنها که به ظاهر یک خواسته بیشتر از او نداشتند: دست کشیدن و جدایی از جمهوری اسلامی ایران!!! 🔸 او تسلیم شد و رسماً با ایران قطع رابطه کرد و در پیمانهای ضد ایرانی عضو شد. اما باز رابطه با کشورهای عربی و غربی بهبود نیافت. او قدمی دیگر برداشت تا بتواند اعتماد سازی کند و آن قدم شوم، نامش رفراندوم بود!! 🔸 رفراندوم انجام داد و در کمال تعجب کشور به دو تکه تقسیم شد و سودان شد دو کشور شمالی و جنوبی که سازمان ملل و کشورهای غربی و عربی نیز آنرا با رسمیت شناختند، اما باز ماجرای مصیبت سودان تمام نشد. 🔸 سودان رسماً دشمنی خود با ایران و جبهه مقاومت را اعلام کرد و حتی در دفاع از عربستان به یمن هم لشکر کشی کرد. آمریکا و عربستان و دیگران هم تحریم های خود را برداشتند، اما بهانه ای جدید پیدا شد. و آن اینکه عمر البشیر دیکتاتور بوده و باید از قدرت کناره گیری کند. او هم چاره ای نداشت و از قدرت کنار رفت، اما بجای منزل به زندان انداختنش!!! 🔸 دیگر نه سودانی بود، نه سیاست خارجیِ حامی ایران و نه عمرالبشیری که حتی بر خلاف همه دیدگاههایش با اسراییل هم وارد رابطه شده بود، اما مصیبت سودان ادامه داشت. 🔸 در سودان کودتا کردند، جنگ داخلی راه انداخته و هزاران نفر کشته و زخمی شدند و دنیایی که این همه وعده به سودان داده بود، فقط دارد تماشا می کند و از کشته شدن مردم و ویرانی این کشور لذت می برد. 🔹 حال مقایسه کنید سرنوشت سودان را با کشورهایی همچون ایران، سوریه و یمن که دقیقا همین خواسته ها را از آنها داشتند. اینان تحریم‌ها و فشارها را تحمل کردند و ایستادند تا نشان دهند هزینه مقاومت بسیار کمتر از هزینه تسلیم است. 🔹و سودان شد درس عبرتی برای مردم ایران تا بدانند چطور در پس هر عقب نشینی از محور مقاومت و دیکتاتور دانستن رهبران سیاسی و حتی رفراندوم ادعایی آنان، پایان کار کشوری به نام ایران با تجزیه و جنگ داخلی هدفگذاری شده است. 🔹 اما مقاومت و اطاعت از رهبری تمام این معادلات را برهم میزند. 🟢پی‌نوشت: آنچه که بر سودان آوردند یک تجربه تلخ نیست بلکه بر اساس اسناد متقن و خدشه ناپذیر نسخه‌ای است که برای ما هم نیز نوشته بودند و طی ۳۶ سال اخیر در راستای نظم جدید جهانی و خاورمیانه جدید (نظم آمریکایی و قرن آمریکایی) با ده‌ها روش برای تجزیه ایران به چند کشور (که نقشه‌ی آن در اینترنت قابل مشاهده است) تلاش کردند اما نه تنها موفق نشدند بلکه به برکت نعمت ولایت فقیه تمام نقشه‌های آمریکایی‌ها در منطقه با وجود هزینه فوق سنگین هفت هزار میلیارد دلاری با شکست مفتضحانه مواجه شده و اینک طبق آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح به شدت عصبانی هستند اما این عصبانیت نه تنها برای آنها هیچ سودی ندارد بلکه بر سرعت نابودی آنها می افزاید 🔷بله ما به ولایت فقیه می بالیم و به جهان فخر می فروشیم الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ ۖ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ ۖ وَنُودُوا أَنْ تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ستایش خدای را که ما را بر این مقام رهنمایی کرد، که اگر هدایت و لطف الهی نبود ما به خود به این مقام راه نمی‌یافتیم، همانا رسولان خدایمان به حق آمدند (و ما را بر این مقام رهبری کردند). و اهل بهشت را ندا کنند که این است بهشتی که از اعمال صالح شما را به ارث داده‌اند. فعتبرو یا اولی الباب •┈┈••••✾•🌿🌺🌺🌿•✾•••┈┈• @meftahgolestan