دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅حقیر ترک زبان هستم اهل آذربایجانشرقی سوال بنده در مورد تفکر ایرانشهری
🔰نظر تکمیلی یکی از مخاطبین محترم
✅باتشکر از استادخوبم نجفی عزیز و سپاس از حوصله حضرتعالی ! قارداش در پاسخگویی در بخش دوم طوری سخن راندید که گویی مخاطبتان یک شخص نفرت پراکن قومی یا تجزیه طلب هست!!!! نخیر استاد بنده به عنوان یک ترک زبان سالهاست از نوشته های شما در مبارزه با مدرنیته نهایت استفاده را کردیم و شما را جامع تر از جریان فردیدی دیدم اما استادحقیر دانش آموخته الهیات دانشگاه قمم سالهاست مبارزه دارم با جریان تجزیه طلب ها انواع اقسام تلخی ها و تهدیدها دیدیم و حتی ضرب چاقو از طرف هم تجزیه طلب ها خوردم بنده انتظار پاسخ مناسبی داشتم که راهکار برای کوچکترین شاگردتون ارائه بدید در رسمیت شناختن زبان رسمی کشور مشکلی نداریم واصلا معتقدد به چن زبانی بودن زبان رسمی نیستیم درد امثال بنده این است که آیا تحریک کردن گسل های قومی و تمرکز گرایی از طرف برخی بظاهر مسئولین انقلاب اسلامی کار ما ها که ما معتقد به راه امام بزرگوار هستیم سخت نیمکنه ؟ شما بعنوان آنالیزگر آسیب های مدرنیته بر جوامع دینی رواج تفکر فرهنگستانی را نوعی ایرانشهری بومیی شده ناسیونالیست الحادی که میوه مدرنیته باشد نمیدانید ؟ فرق نوع حکمرانی جمهوری اسلامی با حکومت طاغوتی مگر در مبارزه با همه ارکان مدرنیته نبود حکومت طاغوتی بتبع خوی مدرنش دچار مسئولان ناسیونالیست و فاشیست بود اما در انقلاب اسلامی عدالت اسلامی را با معرفت دینی مروج است اما این طرح امامین انقلاب کجا و رفتار فرهنگستان کجا ؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم
سلام و ارادت خدمت استاد عزیز و فرهیخته جناب دکتر نجفی
✅انصافا وقتی سخن و سخنرانی براساس تفکر و تعقل باشد ، مطالب هم خواندتی هستند و هم شنیدنی ، مدت زیادی بود جنابعالی در رسانه ملی حضور نداشتید تا اینکه در برنامه جهان آرا توسط مجری خوب و توانمند و انقلابی به رسانه دعوت شدید و آن تحلیل خوب و دقیق را از انقلاب انجام دادید که کمتر کسی را دیده ام که چنین تفسیری از سیر انقلاب را داشته باشند ، خودم برنامه را دانلود کردم و یک بار دیگر مطالب را گوش دادم
🔴مطالبی که جنابعالی به آنها اشاره میکنید ، باتوجه به کم شدن مطالعه در جوانان و کلا مردم رو به فراموشی می روند و با اندک تلنگری مجددا آن مطالب باید مرور شوند، چون مردم ما حافظه تاریخی خوبی ندارند چون ابتدائا اهل مطالعه نیستند ، بنظر میرسد وجود استادی همچون شما رسالتی دارید برای بازخوانی انقلاب چه حوادث قبل از آن و چه بعد از آن ، اگر رسانه ملی از وجود شما بیشتر استفاده می برد ، مردم هم بهره وافی و کافی می بردند بخصوص اینکه مطالبی که از روی ایمان علم و فرهیختگی و با بیان عالمانه بیان شود بسیار تاثیر گذار تر خواهند بود، لطفا و خواهشمندم بیش از این رسانه ای تر باشید البته نمیگویم در رسانه ها نیستید ، خود رسانه هم باید به طرف شما بیاید و زبان ما در این خصوص قاصر است و سعی خواهیم کرد با نشر مطالب شما در گروههای مختلف ، مبلغ حرف خوب شما باشیم
🔵مطلب بعد تحلیل انقلاب ، بخصوص تحلیل تسخیر لانه جاسوسی و اسناد آن است که حقیر مطالب لانه را در سالهای ۷۶ و ۸۰که در دانشگاه شهید چمران اهواز در حال تحصیل مقطع کارشناسی بودم ، اسناد را در کتابخانه انجمن اسلامی بصورت جسته و گریخته با حیرت میخواندم که چرا مطالب موجود در اسناد بازنشر و تحلیل نشده اند چون همان زمان حزب منحله مشارکت داشت افکار نهضت آزادی گونه خود را در فضای سیاسی بازگو میکرد ، مطالب اسناد آنقدر شفاف بود که فقط احتیاج به بازخوانی برای نسل جوان داشت ، بدون هیچ روتوش و ... ، اگر چنانچه صلاح دانستید در این خصوص مطالبی را در گروه مطرح بفرمایید ، ببخشید مطالبم طولانی شد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰گروه فرهنگ و سیره رضوی - بنیاد پژوهشهای اسلامی - مشهد مقدس - خرداد ۱۴۰۰
دکتر موسی نجفی :
✅ بنیاد پژوهش در حقیقت نوعی
موسسات تحقیقاتی جدیدی هستند که بایستی به غیر از انتشار آثار مفید برای حوزه و دانشگاه و جامعه ، برای دهه پنجم انقلاب اسلامی نیز مطالب و دستاوردهای علمی داشته باشند این امر میسر نمی گردد مگر آنکه گروههای پژوهشی این نهاد با توجه به مناسبات و شرایط روز و تحولات انقلاب اسلامی شکل بگیرد و نوعی هماهنگی بین آنها از نظر همپوشانی علمی ایجاد گردیده شود۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰درس دیروز برای سیاست امروز
✅تفاوت عملکرد مدیران سالم با مدیریت افراد ناصالح در آسیب شناسی جامعه اسلامی قرن اول و شباهت آن و تاثیر آن با شرایط امروز ما۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دور باطل و فقر واژه ها در لیبرالیسم ایرانی
دکتر موسی نجفی :
✅لیبرال های وطنی در مقابل نظام دینی که مدام به استبداد و انحصار متهمش می کنند یک مشکل و بن بست تئوریک دارند و آن این است که در فلسفه لیبرال از انقلاب به معنای براندازی و ساختارشکنی خبری نیست ، آنان از یک طرف ، مزایای قوه مجریه و دولت را خواهانند و از طرفی فاقد "نظریه انقلاب" هستند لذا جبرا به اصطلاح روغن ریخته را نذر امامزاده می کنند ؛ ژست مخالف و قهر می گیرند ولی همیشه در سهم خواهی و استفاده از مزایای دولتی پیشتاز و حریص هستند۰ وقتی هر دو راهی برای آنها بن بست باشد ( نه توانایی انقلاب مردمی و نه کنار رفتن از قدرت ) لاجرم پشت شعار و ایده رفورم یا همان اصلاحات قرار می گیرند، در این میانه هم حالت نه قهر و نه آشتی یا همان طلبکار بودن را ادامه می دهند ، فرصت طلبانه میخواهند شریک امکانات نظام شده و با سیاست یک بام و دو هوا ، فقدان و محال بودن توانایی نظریه انقلاب را زیرکانه پنهان و یا بهتر بگوییم معامله کنند۰ به نظر می رسد لیبرالیسم برانداز ایرانی فاقد مبانی نظری منطقی و روشن برای توصیف یک نظام دینی شیعه که تقریبا شبیه هیچ نظام سیاسی در جهان نیست ، می باشد ۰ این عجز فلسفی در لیبرالیسم دینی و فقر واژه ها در مورد لیبرالیسم سکولار نیز قابل تسری است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
7.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه پندار - شبکه ۴ سیما -
✅موسی نجفی :
سه ضلع مثلث در ایران عصر صفوی تا امروز تغییری زیادی نکرده است
هویت ملی و تجددبومی و مدنیت شیعی
البته این مثلث نقطه مقابلش می شود :
بحران هویت و تجددظلی و مدنیت عرفی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر علمی یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم. یکی از اصلی ترین سرچشمه های انحرافات در جامعه ، دولت و فرهنگ ایران پس از جنگ تحمیلی، افکار مرجئهء جدید به ویڑه عبدالکریم سروش است. مجالی برای ورود مصداقی به مطالب مرجئی به ویڑه کارکردهای حداقلی دین و هم موضع عشق زمینی و نیز سازگاری اسلام و تشیع با لیبرال دموکراسی و همچنین قربانی کردن عدالت در برابر توسعه و نوسازی (مدرنیزاسیون) نیست و قصدم نگاهی کلی به دیدگاه فقاهتی اسلامی و دیدگاههای مخالف است: اقتصای رحمت خدا این است که به انسانها رشد بدهد. چنانکه اگر نظام آموزش و پرورش را حذف کنند یا معلمان بدون تلاش و زحمت دانشجویان به همهء آنها نمره بدهند و به کلاسهای بالاتر بفرستند، لطفی در حق آنها نکرده اند، چون رشدشان نداده اند. انسان برای غذا و پوشاک و ارضای نیاز جنسی و تولید مثل (زادآوری) نیاز به کار و تلاش دارد و همهء اینها مستلزم پذیرش و انجام دادن یک سری وظایف است (چه آن وظایف را خدا تعیین کند چه دولتها و چه عرف هر جامعه.). برای دفاع از خود در مقابل بیماریها، صدمات ناشی از حوادث، رفتارهای آسیب رسان بعضی از اعضای نابهنجار و مجرم یا کجرو درون هر جامعه، حوادث طبیعی مثل زلزله و رانش زمین و آتش سوزی جنگلها و مراتع، تروریسم، تحریم، محاصره، جنگ و سایر تهدیدکننده های حیات بشر، او هم به قوانین مختلف نیاز دارد، هم به مؤسسات و سازمانهای بهداشتی، اقتصادی، امدادرسانی، پڑوهشی، امنیتی، نظامی و غیره، و هم به مجریان و ناظرانی برای کارکرد درست آن مؤسسات و سازمانهای عمومی و تخصصی. حال اگر دولتی اعلام کند که از امروز ما همهء قوانین را لغو میکنیم. هیچ وظیفه ای را بر کسی تحمیل نمیکنیم. هیچ مؤسسه و سازمانی وجود نخواهد داشت که برای کسی محدودیت ایجاد کند. هیچ مجری و ناظری نخواهیم داشت که ارادهء دولت را بر مردم تحمیل کند و... ما چنین دولتی را دولت خوب و مهربانی نخواهیم دانست،،
مصطفی امه طلب،
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر علمی یک از مخاطبین محترم
✅کتابی که برای دیپلماتها و دیپلماسی اندیشان، مفید و بینش آفرین است
🔴کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران»، نوشته دکتر موسی نجفی و دکتر موسی حقانی بسیار جالبتوجه بوده و خواندن دقیق آن برای کارگزاران سیاست خارجی، دیپلماتها و دیپلماسی اندیشان سازنده و جهت بخش است. این اثر ۷۰۰ صفحه ای دارای امتیازات خاص از جمله موارد ذیل است:
🔶۱. بدون ورود به جزئیات تحولات تاریخی، کتابی به تمام معنا «تحلیلی- جامعه شناسانه» است و به چاپ شانزدهم نیز رسیده است.
🔷۲.گرچه نقطه تمرکز آن صفویه، قاجاریه و پهلوی است اما به طور مقدماتی تحولات اساسی سیاسی- فکری ایران را از عهد مادها تا صفویه بحث میکند و از این رو خواننده تصویری اساسی از کلیت تاریخ ایران ماقبل صفویه نیز بدست می آورد. تقسیم بندی فصول بیشتر موضوعی است و خواننده اسیر اطلاعات جرئی تاریخی وقایع نگارانه نمی شود. نوشتار به تعبیر ابن خلدون واقعا مایه عبرت است.
🔶۳ - کتاب توسط دو صاحبنظر انقلابی با علایق ایدئولوژیک نگاشته شده و قرائتی متفاوت از مستشرقین و روشنفکران ازجمله صاحبنظرانی مانند طباطبایی تا مرحوم فیرحی و دیگران بدست می دهد. بویژه اینکه قرائت آنها از تاریخ معاصر سنخیت خاصی با عینک و رویکردامامخمینی(ره) و مقام معظم رهبری دارد. از این رو قاعده مندی فکری آنها را در اختیار ما قرار میدهد و کمک میکند مبانی برخی حساسیتهای جدی رهبری معظم درباره روابط خارجی و غرب را بهتر درک کنیم. مثلا کار میرزا مهدی که از کمپانی هند شرقی آمده بود، ترساندن مقامات ایران از قدرت انگلیس بوده.( اکنون هم تاریخ تداوم دارد و مواضع رهبری در مقابل تهدیدات) یا آقاخان نوری ماموریت داشت در جنگ هرات اینقدر بر دیپلماسی و تاخیر در جنگ اصرار کند تا قشون انگلیس به سواحل جنوب برسد. آنگاه با چرخش،دیپلماسی را کنارگذاشته و تشویق به جنگ میکند.
🔷۴. کتاب، تاریخ نفوذ غرب و ایفای نقش جاسوسان انگلیسی، یهودیها و بهائیت را از آغاز قاجار و در نقاط عطفی مانند شکست زندیه، جنگهای ایران و روس، جدایی هرات، جنبش تنباکو، مشروطیت، قدرت گرفتن رضا خان، کودتای ۲۸ مرداد تا اقتدار محمد رضا را تشریح میکند. از افراد نفوذی از ابراهیم کلانتر گرفته تا میرزا مهدی خان، فرخ خان، اقاخان نوری، ایلچی بیک، انجمن باغ میکده، فراماسونهای مطیع لندن مانند فروغی و مهره انگلیسی مانند قوام، بهاییهایی مانند عین الملک هویدا و نقش او در همکاری با انگلیس در انتخاب رضاخان را توضیح داده و تبعیت روشنفکران مشروطه خواه ایرانی مانند فروغی، داور، تیموتاش از لندن و چرخش از آزادی خواهی در زمان قاجار به حمایت از استبداد منور رضا خانی را نام برده و وضعیت آنها را بررسی میکند. این فراز یعنی گردش روشنفکران قجری حول شمع انگلیس را، قاطبه روشنفکران امروزی سانسور میکنند.
🔶۵. ازدیگر نقاط مهم اثر، توضیح و تشریح قاعده مندی و اصول فکری- سیاسی روحانیت، روشنفکران، دربار و استعمار در تاریخ معاصر است. مثلا نویسندگان نشان می دهند که علما طرفدار استبداد نبوده اند اما جهت منع نفوذ اجنبی و صیانت از مذهب با حاکمان همراهی کرده اند. اما زمانی که استبداد و استعمار با هم بوده اند، علما در مقابل استبداد ایستادند که نمونه بارز آن تحریم تنباکو بود.
🔷۶. نویسندگان شیفته میرزای شیرازی و شیخ فضل اله هستند و شیخ را از نظر بصیرت سیاسی، درک غرب و درک تحولات عینی و ریز ایران؛ بسیار بلند مرتبه تر از هم قطاران معرفی میکنند. من اولین بار از طریق این کتاب روح رویکرد شیخ را درک کرده و گردونه ای که شیخ رابطه خود را با مشروطیت و مشروطه خواهان تنظیم میکرد را متوجه شدم.
🔶۷. نویسندگان روایتی متفاوت از روایت شایع در باره کسانی مانند جمال واعظ، خرقانی، صور اسرافیل و ملک المتکلمین ،فروغی و قوام بدست می دهند و استدلال می کنند که آنها همیشه آدم انگلیس و فراماسون بوده اند. دغدغه آنها هم آزادی نبوده بلکه ضدیت با دین و مبارزه با قاجار جهت ترویج غرب گرایی بوده است چراکه قاجار پایه شیعی قویی داشت. شکست ایران از روسیه بویژه در جنگدوم را به علت خیانت عمال انگلیس امثال ایلچی بیک( یهودی حقوق بگیر انگلیس که در زمان گلستان مذاکره کننده ارشد و در زمان ترکمانچای وزیر خارجه بود)میدانند چراکه در ماههای آغازین جنگ دوم، ایران همه سرزمینهای از دسته رفته را بازپس گرفته بود. اما خیانت کمر اردوی ایران را شکست.
🔷۸.امر مسلم اینکه ما برای تعالی فکری خود باید بتوانیم خود را در معرض دیدگاههای مختلف قرار دهیم. نیز شایسته است روح جهان بینی رهبران انقلاب را با مطالعه اینگونه منابع بهتر درک کنیم.
🔺نعمت اله مظفرپور-کانال اندیشه سیاسی و دیپلماسی
#نجفی_حقانی
https://t.me/Andishe_Diplomacy
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
مؤلفان:
موسی نجفی، موسی فقیهحقانی
ناشر: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
زبان: فارسی
سال چاپ: 1384
نوبت چاپ: 16
تیراژ: 1000 نسخه
تعداد صفحات: 770
قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)
شابک 10 رقمی: 9646357504
شابک 13 رقمی: 9789646357501
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مسئله شناسی پژوهش های تمدن نوین اسلامی،
✅شنبه ۱۲ تیرماه - سازمان سمت - کار گروه تمدن نوین اسلامی
🔴سخنرانان :
ساعت ۱۷ تا ۱۷.۱۰ قرآن و مقدمه
۱۷.۱۰ سخنرانی جناب دکتر سبحانی
۱۷.۲۵. سخنرانی دکتر همایون
۱۷.۴۰ سخنرانی دکتر واسطی
۱۷.۵۵ سخنرانی دکتر واسعی
۱۸.۱۰ سخنرانی دکتر الویری
۱۸.۲۵ سخنرانی دکتر میرزایی
۱۸.۴۰ سخنرانی دکتر برکت الله
۱۸.۵۵ سخنرانی دکتر مدنی
۱۹.۱۰ سخنرانی دکتر سیمبر
۱۹.۲۵. سخنرانی دکتر نوروزی
۱۹.۴۰ سخنرانی دکتر موسی نجفی
و ۱۹.۵۵ سخن پایانی، دکتر بابایی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰ما و غرب و تحولات سیاسی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
4_5814666608114666473.mp3
24.06M
🔰سخنرانی دکتر موسی نجفی
✅فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و نظریه پردازی های مدرن
پژوهشگاه علوم انسانی - سالن اندیشه -
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi