eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.6هزار دنبال‌کننده
912 عکس
377 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅حقیر ترک زبان هستم اهل آذربایجانشرقی سوال بنده در مورد تفکر ایرانشهری بود؟ علت رواج این نوع تفکر ایا از سوی حکومت است یا جناح ها و ایا گفتارها و عملکردهای دکترحدادعادل موجب تحریک اقوام دیگر نمیشود؟ وامثال ما چگونه باید در مورد این تفکر باهمزبانان خود گفتگو کنیم نشان دهیم تفکر اصیل انقلابی برابری انسانهاست؟ 🔴جواب : 🔵نجفی: با سلام و تشکر از شما پرسشگر گرامی ، در مورد بخش اول سوال تان قبلا در مورد اندیشه ایرانشهری در پست های قبلی همین کانال نکاتی را گفته ام که میتوانید مراجعه نمایید ۰ این نکته را هم اضافه کنم اندیشه ایرانشهری گاهی از منظر یک اندیشه تاریخی نگریسته می شود و از این نظر مثل سایر اندیشه های درخور توجه در تاریخ روی آن بحث می شود و سیری از تاریخ فکری این مرز و بوم است ؛ ولی زمانی این اندیشه ایرانشهری ، جنبه سیاسی و جناحی آن برای گروهی از سکولارها و متولیان اندیشه غربی مورد بازنمایی و بازخوانی مهندسی شده قرار می گیرد ، در این صورت جنبه تفاخر قومی پیدا نموده و تعصبات نژادی و ناسیونالیستی آن از جنبه واقعی و تاریخی اش جلو افتاده و بخصوص زمانی که عده ای بخواهند آن را در مقابل اسلام قرار دهند این مسئله از جنبه علمی و پژوهشی نیز جدا می افتد و به نوعی وسیله سیاسی مبدل می گردد۰ 🔶در مورد بخش دوم پرسش تان یعنی مسئله فرهنگستان زبان فارسی ، شما باید قبول کنید که "زبان ملی" یک ملت با زبان برخی قومیت ها ممکن است متفاوت باشد ؛ همچنان که مذهب رسمی یک کشور منافاتی با وجود سایر مذاهب و حتی ادیان الهی در آن سرزمین ندارد ؛ اما برای ارتباط برقرار کردن بین افراد یک کشور ، همیشه از یک زبان مشترک رسمی استفاده می گردد وگرنه با وجود چند زبان رسمی در سطح ملی ، ارتباط افراد در زیست بوم یک کشور قطع می گردد ۰ در ضمن زبان از اجزا و ارکان مقوم ملیت در یک کشور است و بدون آن هویت ملی به طور جدی آسیب می پذیرد ۰ این نکته را هم حتما قبول دارید که هویت ملی از هویت قومی و منطقه ای قوی تر و والاتر است همچنانکه هویت تمدنی از هویت فرهنگی برتر است ۰ البته ذکر این نکته هم مهم است که حفظ زبان ملی جهت ارتباطات ملی و فراقومی و به کار بردن آن در محاورات و مکاتبات کشوری مانع به کار بردن السنه محلی و قومی در مناسبات محلی و قومی خاص یک منطقه نیست ؛ همچنانکه هر چند مذهب رسمی کشور ایران شیعه اثنی عشری است ولی مذاهب حنفی و یا شافعی و حتی ادیان مسیحی و ارمنی و یهودی نیز در انجام مراودات داخلی و عقیدتی خودشان در محدوده های خاصی کاملا آزاد و مختار هستند ۰ در پایان مطالعه کتاب هویت شناسی👇👇 و دقت در مباحث نظریه پردازانه و تاریخی آن را مجددا توصیه می کنم ۰ موفق باشید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰هویت شناسی ایرانیان در قرون اخیر ✅در سیر تاریخی هویت در ایران باید توجه داشت که سه عنصر مذهب شیعه و زبان فارسی در منطقه جغرافیایی فلات ایران تناسب و نسبت جدیدی را در قالب یک ملت و دولت مستقل شکل دادند ۰ در این راستا هر چند عناصر بسیار دیگری هم نقش داشتند ولی مهم این است که تمامی این عناصر و اجزا در خدمت یک کل به هم پیوسته قرار گرفتند و این روند بعد از،پنج قرن تاریخی هم چنان لایه مرکزی و هسته اصلی هویت ملی ایران را تشکیل می دهد ۰ کتاب هویت شناسی ، موسی نجفی ، ص ۳۱ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تراز ادبیات "نقد" در انتخابات (نقد درون گفتمانی یا برون گفتمانی ؟) دکتر موسی نجفی: ✅انقلاب اسلامی در دهه پنجم خود بیش از هر زمانی محتاج نقد دلسوزانه و منطقی و درست است ؛ منتها چنین نقدی اولین شرطش این است که به اصطلاح "درون گفتمانی" باشد ۰ 🔴 همان طور که در فضای جنگ سرد، نقدهای دو اردوگاه مارکسیستی و لیبرالیستی و ادبیات و معیارهای بکار رفته هر یک علیه دیگری فاقد اعتبار و جواب از سوی دیگری بود؛ امروز نیز نقد و ادبیات و منطق عالم جدید با ایدئولوژی اندیشه ترقی و سکولار نیز در بیان و نوع و میزان آسیب های دهه پنجم انقلاب اسلامی درون گفتمانی تلقی نمی شود و نسبت سنجی و واقع بینی لازم را دارا نمی باشد ۰ 🔵جالب است بدانید نقدهای امام امیرالمومنین علی علیه السلام در نقد سه خلیفه با منطق و درون گفتمان اسلام و قرآن صورت می گرفت ولی بر عکس در زمان خلافت حضرتش ، تمام مخالفت های قاسطین و مارقین و ناکثین با شمشیر و قلدری و خارج از گفتمان دینی تحقق یافت ۰ حتی خوارج نیز که ظاهری دینی داشتند در مقابل صبر و منطق امام و یارانش فقط خشونت و شمشیر را می شناختند البته این به غیر از بی بصیرتی و دست پنهان شامیان و حیله های باند اموی بود که ماهیت اصلی شعارهای خوارجی بود ؛ مانند سپاه داعش که امروز بیرق شان با چوب و وزش باد سازمانهای جاسوسی غربی به اهتزاز در آمده و حرکت می کند۰ 🔶لذا نقد و یا بهتر بگوییم نفی لیبرالیسم سکولار غربی و شاخه ظاهرا دینی شان یعنی سلفی های بنیادگرا دو روی یک سکه بوده و درون گفتمان عالم دینی نبوده و نیست و در نقد جریان بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران فاقد وجاهت و ارزش منطقی می باشند۰ این مسئله در ادبیات نقد انتخابات اخیر از سوی غربگریان بیشتر محل دقت و تامل است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مسئولیت مدنی پاسخگویی دکتر موسی نجفی: ✅گروهی از حامیان فکری دولت دوازدهم که از همکاران دانشگاهی ما هستند و به اصطلاح از خواص نواندیش محسوب می گردند، به بهانه تک صدایی ، جزو دلواپسان !! شده و از تحریم انتخابات ۲۸ خرداد می گویند ؛ این در حالی است که این افراد به جای فرار به جلو ، مسئولیت مدنی شان ایجاب می کند که به جای "آینده هنوز نیامده" بهتر است نسبت،به "گذشته قبلا آمده" پاسخگو بوده و بخاطر مسیر غلطی که هشت سال قبل به مردم نشان دادند، بیشتر تامل کرده ، لااقل کمی سکوت نمایند ! انتقاد از طبیب بعدی جواب درمان غلط طبیب قبلی نمی تواند باشد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
13.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹تاريخ در ايران، تاريخ بی‌تاريخی ماست؛ چرا كه از گذشته خود بريده شده و در تاريخ جديد غرب نيز شريك اصلی نبوده و اصولاً نمی‌توانستيم شريك جديی باشيم. تجدد واقعی و اصيل در ايران وقتی بومی می‌شود، كه ما بتوانيم بر اين بی‌تاريخی‌گری غلبه كنيم و اين در ذات و ماهيت انقلاب اسلامی، قابل رويت است. در اين صورت آيا نظريه‌‏پرداز غربی، اين انقلاب را در حالت و فرض بی‌تاريخی می‌بيند يا نه؟ يعنی آيا اين انقلاب برای اين به وجود آمده كه بر اين بی‌تاريخی‌گری عصر تجدد سده اخير، غلبه كند يا نه؟ نظريه‌‏پردازی غربی در اين صورت اگر بخواهد به اين مهم بپردازد، بايد بپذيرد كه معنای خروج از بي‌تاريخی كه فلسفه اصلی انقلاب اسلامی است، به معنای خروج از حاشيه تاريخ غربی است و اين به معنای خروج از مدرنيته و لوازم غربی ديدن عالم است. نظريه‌‏پرداز غربی اين خروج از حاشيه به متن را چگونه می‌خواهد توضيح دهد و در چنين شرايطی اين متن را چگونه غير از متن اصلی و غربی شدن تمام عالم می‌بيند؟ اينها همه به نحوی به معنای شالوده‌‏شكنی در عالم مدرن و مبانی آن خواهد بود كه نظريه‌‏سازان غربی، با آن خود را بيگانه نشان می‌دهند. @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰انحصاری کردن و جناحی نمودن آزادی ( درسی از نهضت مشروطیت برای امروز) ✅در نهضت مشروطه جریانهای سیاسی و اجتماعی به دو گروه مستبد و مشروطه خواه تقسیم می شدند ؛ اما به مرور زمان و با نفوذ افراد وابسته به انجمن های سری و اشخاص فرصت طلب به مناصب و کارهای سیاسی مشروطه هر کسی که میخواست به نحوی مخالفش را از میدان به در ببرد؛ از تهمت مستبد بودن به رقیب سیاسی استفاده می کرد۰ در این مورد چند ملاحظه مطرح است : 🔶اول : تقسیم بندی تمامی جریانهای یک نهضت به دو گروه و دو عنوان قدر مسلم درست و دقیق نبوده است ۰ 🔷دوم : برداشت های مختلف و قرائت های متفاوت از اهداف یک حرکت اجتماعی امری طبیعی است اما اینکه یک گروه ، مفاهیم خوب و مثبت را به خود نسبت دهد و الفاظ زشت و منفی را به رقیب ، کاری ناشایست تلقی میشود ۰ 🔶سوم : برخی مشروطه خواهان افراطی حتی نسبت به سایر مشروطه خواهان هم اینگونه بوده و به محض آنکه کسی با برداشت های تند و عجولانه آنان همراه نمی شد به او و تفکرش لقب مستبد را الصاق می کردند ۰ 🔷چهارم : گذشت زمان در دو و یا سه دهه بعد و آغاز استبداد رضاخانی خیلی زود صداقت گفتار هریک و "عیار" دو جریان استبداد و مشروطه را معلوم نمود ۰ 🔶پنجم : در آینه مشروطه، میتوان امروز در ایران معاصر پس از انقلاب اسلامی به عیار واقعی آزادی و آزادیخواهی بهتر پی برد و ضمن جدا کردن آزادی خواهی طبیعی از "لیبرالیسم وارداتی" به برخی از تقسیم بندیهای کاذب و دو قطبی های غیر واقعی با دید بهتر و عالمانه تری نگریست ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰انقلابهای بزرگ : رکود یا صعود ✅انقلابها گاهی مسیر مشترک و شرایط و یا محدویت های تقریبا یکسانی را تجربه می کنند۰ از مسائل مهم در تاریخ انقلاب فرانسه آن است که انقلاب فرانسه خیلی زود با سرنوشت و جاه طلبی های ناپلئون بناپارت گره خورد و با شکست او فرانسه شرایط سخت رکود و حتی فرسودگی را پیش روی خود دید۰ در این شرایط ، عقلانیت مردم باعث شد در عین حالی که از دستاوردهای انقلاب فرانسه حمایت و صیانت می نمودند، ولی به عنوان عضوی قدرتمند در شرایط نظم جدید اروپا ظاهر شوند ۰ ✅این صورت مسئله به نظر می رسد میتواند در مسیر هر انقلاب بزرگی قرار بگیرد تا ضمن غلبه بر شرایط سخت رکود (بخوانید تحریم و فشار) با صیانت از دستآوردهای قبلی و ظرفیت های نهفته انقلابش ، این شرایط خاص را طی نموده و قدرتمندانه در بین دیگر کشورها ظاهر شود۰ البته در مورد انقلاب فرانسه و اوج گیری زمانبر آن در دهه های بعد از معاهده وین این نکته جالب دیده میشود که فرانسه هر چند از جاه طلبی ها و کشورگشایی های ناپلئون بناپارت برای مدتی دست کشید ولی هرگز از توان و ظرفیت و ارزشهای فرامکانی و فرا زمانی کشوری که انقلاب فرانسه در آن رخ داده عقب نشینی ننمود و همیشه بزرگی و عظمت انقلاب خود را تا به امروز به رخ اروپا و سایر کشورهای جهان می کشد ۰ از این منظر این مسئله میتواند با نگاهی به گذشته و ذات هر انقلاب بزرگی مدنظر انقلاب اسلامی معاصر در کشور ایران هم باشد و این همان رمزی است که انقلابهای بزرگ مشکلات را حل ، و فراتر از زمان و مکان صدورشان می روند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه توحید خانه - شبکه ۴ سیما - ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - موزه آستان قدس رضوی ✅دکتر موسی نجفی : 🔴ارتباط ونسبت بین نحوه تحلیل تاریخ اسلام با تحلیل انقلاب اسلامی ایران و نقش آن در بصیرت امروز ما http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
5.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه توحید خانه - شبکه ۴ سیما - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - موزه آستان قدس رضوی ✅دکتر موسی نجفی : 🔴بصیرت افزایی از تاریخ اسلام 🔵تقسیم بندی تاریخی مهم و محتوایی از چهار دوره و سبک و سیره و حیات سیاسی امامان معصوم علیهم السلام بر اساس نظر کتاب انسان ۲۵۰ ساله http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه توحید خانه - شبکه ۴ سیما - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - موزه آستان قدس رضوی ✅دکتر موسی نجفی : 🔴بصیرت افزایی از تاریخ اسلام 🔵شرایط سیاسی و مقدمات فرهنگی در آستانه امامت حضرت رضا علیه السلام http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه توحید خانه - شبکه ۴ سیما - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - موزه آستان قدس رضوی ✅دکتر موسی نجفی : 🔴اندیشه سیاسی در تاریخ اسلام 🔵مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام به چه معنا است ؟ و چرا مدینه فاضله امامت بالاتر مدینه فاضله فیلسوفان است ؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
7.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه توحید خانه - شبکه ۴ سیما - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - موزه آستان قدس رضوی ✅دکتر موسی نجفی : 🔴اندیشه سیاسی در تاریخ اسلام 🔵مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام و مسئله ولایتعهدی چگونه بحران مشروعیت برای نظریه خلافت و سلطنت ایجاد نمود و چه دستآورد عظیمی برای تاریخ اسلام در بر داشت ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi