🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم
✅سلام و عرض ادب
جناب استاد نجفی
🔴من چندین کتاب شما را خوانده ام . و با نظریه ی هویت ملی شما آشنا هستم .
فهم نظریه ی هویت ملی ، باعث درک بهترم از ادبیات فارسی و به ویژه شاهنامه شد و مهم تر از آن باعث فهم فرمایشات امام خامنه ای درباره ی پیش روندگی انقلاب ، رویش های انقلاب و پایبندی مردم به نظام شد.
قبل آشنایی با نظریه ی هویت ملی با این که می
دانستم رهبری بدون دلیل حرف نمی زنند و مبالغه نمی کنند ،اما چون با مقوله ی هویت ملی آشنا نبودم ، نمی توانستم زاویه ی دید ایشان راتشخیص بدهم.و کنه فرمایشات ایشان برایم نامکشوف بود.
سخنان ایشان که ملت ایران در طول تاریخ موحد بوده اند، انقلاب هر روز بالنده تر می شود، مردم انقلابشان را دوست دارند ، حماسه ی ۹ دی در تاریخ ماندگار شد یا این که ملت ایران در تاریخ بی نظیر است ، بیشتر برای من جمله های تحسین برانگیز بود تا جمله های حقیقی و برآمده از جریان تاریخی مبارزه حق و باطل .
🔵با این که من کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری را سال ها قبل خوانده بودم ، دید جریانی درباره ی حق و باطل را از قبل داشتم و انقلاب اسلامی را امتداد عاشورا و زمینه ساز ظهور می دانستم ولی ناشناخته بودن ، هویت ایرانی ، حلقه مفقوده ، درک کنه جریان انقلاب اسلامی ایران در مسیر حق بود.
آشنایی با نظریه ی هویت ملی دریچه ای تازه را بر روی من گشود .
♦️حلقه ای از سلسله الذهبی که قبل از آن با مهدویت و غرب شناسی آغاز شده بود و دید جریان شناسانه از انقلاب اسلامی را برایم به ارمغان آورده بود.
اما پرسشی پررنگ در این میان بی جواب مانده بود.
چرا ایران ؟و چطور ایرانی این نقش را ایفا کرده؟
🇹🇯شاهکار نظریه ی هویت ملی این جملات بود که سرزمین جغرافیایی فلات ایران ، وطن مردمانی شد عدالت خواه و حقیقت طلب و موحد ، که با بن مایه های توحیدی و زبان فارسی ، اسلام و تشیع ، از افق ولایت فقیه طلوع کرد و به سوی ظهور رهسپار شد.
انقلاب اسلامی حلقه ی وصل سلسله ی جلیله انبیا به سلسله خاندان اهل بیت شد.
خداوند متعال به شما جزای خیر دهد.
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام بر استاد عزیز
استاد میخواستم نظر شما درباره کتاب "ایران بین دو انقلاب " رو بدانم.
چون قصد دارم این کتاب رو مطالعه کنم. میخواستم قبلش نظر شما رو درباره این کتاب بدانم
از لطف شما ممنونم
🔴جواب :
نجفی :
با سلام لابد جمله مشهور آن حکیم صاحب اندیشه را شنیده اید که گفته بود هر نوشته ای به یکبار خواندنش می ارزد ۰
در ضمن قبلا در همین کانال شیوه علمی خودم را درباره اینگونه پرسشها بیان نموده ام و معتقدم من قرار نیست به جای شما فکر کنم تا شما نخوانید!! بلکه مطالعه کنید و فکر کنید، اگر مطلب و برداشت خاصی داشتید با من طرح نمایید۰البته مذاق علمی من با تحلیل های یکسویه و خاص امثال کتاب مذکور متفاوت است اما شناخت افکار و نظریات مختلف ولو انحرافی نهفته در این کتب را لازم میدانم ۰ نظریات درست و دقیق در مقایسه با این نظریات بهتر نمایان می گردد۰
در آخر هم به شما توصیه میکنم اگر این کتاب را نخواندید، البته هیچ اتفاق خاصی نمی افتد، فقط این نکته را در نظر بگیرید که چنانچه حال و حوصله خواندن و مطالعه ندارید لازم نیست دنبال دلیل و مدرک و بهانه باشید ۰
موفق و پر نشاط باشید۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔹همایش تخصصی مجمع بینش مطهر استان اصفهان(با مشارکت دفتر تبلیغات اسلامی)
🔹با رویکرد ترویج تمدن اندیشی و ارتقاء بینش تمدنی
🔹با موضوع: نظریه ی پیوستگی انقلاب اسلامی، حلقه ی وصل تمدن گذشته و آینده ی اسلام🔹
(در ایام چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی )
⭕️ سخنران: دکتر موسی نجفی
🔸مجمع فرهنگی تحقیقاتی بینش مطهر
🔵 @bineshmotahar
بیداری اسلامی و نقد سید جمال الدین.m4a
11.05M
🔰دو پرسش از دو نفر از مخاطبین کانال :
✅پرسش اول :
در کتاب نظریه تمدن جدید اسلامی مصاحبه ای دارید در خصوص نظر حضرت آقا راجع به بیداری اسلامی :
در حال حاضر با توجه به شکست بعضی از انقلاب ها آیا بیداری اسلامی شکست خورده یا هنوز ادامه دارد؟
✅پرسش دوم :
سلام آقای دکتر وقت تون بخیر سوال من از جانب تون اینه شما بارهای خط جمال الدین اسد آبادی رو در مقابل میرزای شیرازی اصیل نمی دانید و معتقدید اگر ما از اسدآبادی شروع کنیم به فهم درستی از انقلاب نمی رسیم خواستم اگر بیشتر در این مورد توضیح بدید و استدلال ها تون رو بشنوم ممنون
🔴جواب :
نجفی :
لطفا به پاسخ شفاهی بالای صفحه مراجعه نمایید ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰بحث "مشروعیت" در دو نظریه "وصایت" و "خلافت" ( انحراف از غدیر تا سقیفه و نقش تاریخی بی بدیل حضرت فاطمه س)
✅در مسئله بسیار مهم جانشینی پیامبر اکرم (ص) دو نظریه عمده وجود دارد:
۱ - نظریه نصب یا "وصایت " که امامت و ولایت و عصمت را شامل میشود ۲- نظریه" استخلاف " که مفاهیمی مثل "خلافت" و" اجماع " و "اهل حل و عقد " و حتی شورا و بیعت را هم در بر میگیرد ۰
🔴 در تاریخ اسلام و قرون بعدی تا به امروز بحث "مشروعیت" در هر دو نظریه از جمله مباحث سرنوشت ساز شیعه و سنی بوده است ؛ اما در این میان یک شاهد معتبر و زنده تاریخی از همان ابتدا توانست مشروعیت نظریه اول یعنی ولایت و جعلی بودن نظریه دوم یعنی خلافت را به طور شفاف و دقیق نشان دهد و آن حیات کوتاه ۷۵ و یا ۹۵ روزه و سپس شهادت حضرت فاطمه (س) بعد از رحلت نبی اکرم (ص) است ؛
🔵 جدا شدن این دو خط عقیدتی از همدیگر و غصبی و انحرافی بودن جریان حاکم سیاسی فقط در قالب انتقادات و نوحه سرایی و خطبه خوانی دختر بزرگوار پیامبر میسر گردید و سپس مخفی بودن قبر مطهر و اجازه نداشتن خلیفه و باند حاکم در تشیع جنازه ، عدم مشروعیت نه تنها شخص خلیفه بلکه اصل جایگاه خلافت را در مقابل وصایت نشان داد ۰
♦️اگر نشانه گذاریهای حضرت فاطمه (س) در حقانیت امامت نبود شاید تبلیغات خلفا تا دهه ها و حتی قرون بعدی با مقدس جلوه دادن و مشروعیت سازی خلیفه و خلافت به عنوان تنها گزینه جانشینی ، وجود داشتن نظریه اصلی و رقیب دیگری را تا ابد منکر می شدند و یا آن را ساخته تاریخی قرون بعدی شیعه وانمود می کردند۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تفاوت رهبری در انقلاب الهی و دینی با رهبران انقلابهای غیر الهی
✅ درست است که انقلاب اسلامی حدود 60 سالش به پهلوی می رسد اما اگر بخواهیم درست تر نگاه کنیم این یک بیداری اسلامی وسیع است که تنها به ایران هم مربوط نیست. امروز چون استعمار به استعمار فرانو تبدیل شده است بیداری اسلامی هم عمیق تر شده است. انقلاب اسلامی از طرفی معلول عمق بیداری اسلامی و از طرفی نیز علت بیداری اسلامی جدید است. ا
. درست است که امروز مشکلات هویتی و اخلاقی داریم اما توجه کنیم که آسیب های ما هم به تدریج عمیق تر شده است. فرق انقلاب ما با انقلاب های سکولار این است که رهبران راه ایجاد نمی کنند. انبیا از پیش راه را ایجاد کرده اند. رهبران انقلابهای الهی راه را نشان می دهند ولی در انقلاب های دیگر و بخصوص سکولار رهبران راه ایجاد می کنند.
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰قدرت جهانی انقلاب اسلامی در نظریه مهمترین استراتژیست و سیاستمدار امریکایی
(نظم جایگزین ، نظم چهار صد ساله صلح وستفالی)
✅یکی از ویژگیهای مهم انقلاب اسلامی ایران ابعاد جهانی و تاثیر بین المللی آن است ؛ اما جالب است ابعاد واقعی این مسئله را از زبان بزرگترین استرتژیست امریکا یعنی هنری کیسینجر در فصل چهارم کتاب نظم جهانی او بشنویم ۰ وی معتقد است نظمی که بر عالم سیطره یافته است ، معلول معاهده وستفالیا اروپا از ۱۶۴۸ میلادی تاکنون بوده و هست ؛ اما انقلاب اسلامی به دنبال ایجاد "نظمی جدید" بیرون از این نظم کهن چند صد ساله اروپایی است ۰ کیسینجر می نویسد : آیت الله خمینی معتقد بود خوانشی از قرآن ، جامعه را به سوی ایجاد نظم جهانی حقیقتا مشروع رهنمون میشود۰۰۰با انقلاب ایران ، جنبشی اسلام گرا که به سرنگونی نظام وستفالی همت گذاشته بود بر کشوری متجدد حاکم شد و اعلام کرد که اعتقاد و تعهدی به چنین نظامی (نظم جهانی وستفالی) ندارد و در پی جایگزینی آن است۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در نشست تخصصی بینش تمدنی
✅🔹با موضوع: نظریه ی پیوستگی انقلاب اسلامی، حلقه ی وصل تمدن گذشته و آینده ی اسلام🔹
(در ایام چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی )
🔴رجوع به تمدن گذشته اسلامی قرون اولیه اسلامی و تمدن اسلامی شیعی عصر صفویه و "محاوره" با آن کار عظیمی است که انقلاب اسلامی انجام داده است و عطمت این کار در این است که با این میراث عظیم به طور زنده میخواهد با تمدن مدرن غرب نسبت سنجی درست پیدا کند ۰
🔵حالا مطلب مهم اینجاست که در این نسبت سنجی ، دست برتر با کدام تمدن است ؟
🔴اگر این شرایط و مقدمات گفته شده محقق شود، ما میتوانیم از تمدن نوین اسلامی سخن بگوییم۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پیشنهاد یکی از اعضای کانال
✅سلام
کتابی به نام "مکتب مردمسالاری دینی" تالیف کرده ام
آیا دکتر نجفی گرامی وقت و علاقه ای جهت مطالعه دارند؟
با تشکر
✅جواب
نجفی :
با سلام و تشکر از پیشنهاد سخاوتمندانه که دادید ۰ مطلب شما دو بخش دارد : اول فرستادن کتاب ، که حتما من به دیده منت و با افتخار این هدیه باارزش را می پذیرم ۰ دوم در مورد وقت گذاشتن برای خواندن آن است که این مطلب هم به حجم کتاب و محتوای آن بر می گردد ، لذا مشروط کردن قسمت اول به دو شرط بعدی ظاهرا وجه مناسبی ندارد ؛ بنابراین عجالتا جنابعالی کتاب را بفرستید ، انشاالله مطالعه کرده و استفاده می کنم ۰
🔴موفق باشید ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ملیت و ملی گرایی در تاریخ.m4a
6.6M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام استاد
باستان گرایی ای(توجه به ایران باستان) که در قرون اولیه ورود اسلام به ایران در میان ایرانیان شکل گرفت (و وجه سیاسی آن مثلا در نهضت شعوبیه و وجه علمی و فرهنگی آن در آثاری مانند «آراء اهل مدینه فاضله»،«حکمت اشراق»،«السیاسه العامه»،«شاهنامه» و .... تجلی یافت، با باستان گرایی ای که در دوران پهلوی رواج یافت،چه تفاوت اساسی ای داشت؟ به چه دلیل، گرایش به ایران باستان در مورد اول،به تقابل با اسلام نینجامید؟ آیا گرایش مذکور در مورد اول را میتوان (مانند مورد دوم) یک انحراف فرهنگی در ایرانیان به حساب آورد؟ آیا ریشه این گرایش در مورد اول،صرفا تعصب در برابر اعراب بود،یا اینکه ریشه ی عمده ی دیگری هم داشت؟
✅جواب :
نجفی :
لطفا به پاسخ شفاهی در بالای صفحه مراجعه بفرمایید۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام استاد
همان طور که مستحضرید،مدتی است که به نظر میرسد به جنبه های مختلف شخصیت امام موسی صدر در قالب همایشهای متعدد،چاپ کتاب و ... بیش از پیش پرداخته میشود.در این میان،بعضی از شخصیت ها فرهنگی و سیاسی کشور(بعضا با مواضع سیاسی کاملا مختلف)از این جریان حمایت میکنند و در ترویج اندیشه های ایشان می کوشند.
با توجه به چنین فضایی،چند پرسش خدمتتون داشتم:
ارزیابی شما از اندیشه ی سیاسی و برنامه مبارزاتی امام موسی صدر چیست؟
آیا میتوان ایشان را مروج «اسلام رحمانی» دانست؟
آیا در مولفه های اندیشه و برنامه مبارزاتی ایشان با استبداد و استعمار،می توان تضاد و اختلافی مبنایی با اندیشه و عملکرد سیاسی امام رحمه الله و همفکران ایشان پیدا کرد؟
انگیزه ی جریان مروج ایشان را چگونه ارزیابی میکنید؟
وضعیت سیاسی و فرهنگی امروز کشور،چقدر نیاز به بازخوانی اندیشه های ایشان را دارد؟آیا ضرورتی را احساس میکنید؟
آیا میتوان شخصیت سیاسی و دینی ایشان را ادامه شخصیت سید جمال الدین اسد آبادی دانست؟
✅جواب :
نجفی:
با سلام و تشکر از شما بابت تقریبا ده پرسشی که در قالب این یک سوال آورده اید ۰ بیشتر مطالب شما حدس و نظر است و میتواند تا حدودی درست و تا حدی قابل نقد باشد ؛ این مهم بسته به زاویه دید و اصول فکری و مبانی شما دارد۰ به هر حال شناخت امام موسی صدر و روش ایشان بخصوص در جامعه متکثر لبنان قابل تحقیق و تامل است ۰ ایشان ابتکارات زیاد و به دنبال آن موفقیت هایی مهم داشته است و به نظرم اگر بخواهیم عنوانی برای حرکت ایشان در نظر بگیریم "اصلاح اجتماعی" نام مناسبی باشد ۰ از این زاویه تلاش و زحمات آن بزرگوار برای تطبیق با بزرگانی مثل امام خمینی دارای دو تفاوت است :
🔴 اول حرکت امام در قالب بیداری اسلامی و در ابعاد مختلف واز جمله سیاسی قرار می گیرد و امام را میتوان با عنوان " مصلح سیاسی" یاد نمود ؛ و این در حالی است که از مرحوم موسی صدر بیشتر با عنوان "مصلح اجتماعی" میتوانیم یاد کنیم۰
🔵 دومین تفاوت عمده به تفاوت محیطی و شرایط جغرافیایی و جمعیتی و تاریخی ایران با لبنان مربوط است ۰ اکثریت شیعه در لبنان غیر از ملیتی با هویتی شیعی است ۰ ایران در پنج قرن اخیر ، تشیع را در مرکز هویت ملی خود دارد و این در حالی است که در لبنان شیعیان در این نقطه مرکزی و سیاسی درجه اول قرار ندارند و تبدیل این اکثریت شیعه به یک هویت بزرگ و تاثیرگذار آرزوی آن فقید سعید بزرگوار بود ۰ از همین زاویه تفاوت ایشان با سید جمال الدین هم آشکار میشود چرا که حوزه عمل سید صدر ببشتر در لبنان و سید جمال الدین بیشتر در حوزه امپراطوری عثمانی قابل پیگیری است ۰
♦️موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مراسم ملی تجلیل از چهل قلم در اصفهان
✅همراه با رونمایی از کتاب :
♦️♦️ فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما ♦️♦️
اثر دکتر موسی نجفی
و به اهتمام محمد علی فولادگر
نشر آرما - به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی
🔴با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل و استاد اصغر طاهرزاده
🔵کتابخانه عمومی صائب - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi