فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 آینده ایران از زبان رهبری
🌺صلوات خاصه امام جواد علیه السلام
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَىٰ
عَلَمِ التُّقىٰ،
وَنُورِ الْهُدَىٰ،
وَمَعْدِنِ الْوَفاءِ،
وَفَرْعِ الْأَزْكِياءِ،
وَخَلِيفَةِ الْأَوْصِياءِ،
وَأَمِينِكَ عَلَىٰ وَحْيِكَ .
اللّٰهُمَّ فَكَما هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلالَةِ،
وَاسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ،
وَأَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدىٰ،
وَزَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّىٰ،
فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيائِكَ، وَبَقِيَّةِ أَوْصِيائِكَ،
إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ.
🌺خدایا درود فرست بر محمّد بن علی بن موسی، نشانه تقوا و نور هدایت و معدن وفا و نژاد پاکان و جانشین اوصیا و امین تو بر وحی. خدایا چنانکه به وسیله او مردم را از گمراهی به عرصه هدایت آوردی و از سرگردانی رهایی بخشیدی و به وجود او راهنمایی کردی هرکه را که هدایت یافت و تربیت نمودی هرکه را که تربیت شد، پس بر او درود فرست، برترین درودی که بر یکی از اولیایت و باقیمانده اوصیایت فرستادی، به درستی که تو توانمند و فرزانهای.
🌺
فرهیخته گرامی با سلام «جشنواره ملی آثار و تألیفات حقوقی بینالمللی» با تأکید بر مسائل ایران، پذیرای آثار پژوهشی در قالبهای کتاب، پایاننامه، رساله و طرحهای پژوهشی میباشد. مهلت ارسال آثار تا 30 بهمن 1401 خواهد بود و به سه اثر در هرکدام از قالبهای مذکور جوایز نفیسی تعلق خواهد گرفت و چند اثر نیز به عنوان اثر شایسته انتخاب میگردد.
به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جشنواره و شیوه ارسال، به آدرس www.cilaresearch.ir مراجعه فرمایید.
تلفن: 88825071ـ021 داخلی 157
حديث قدسی
قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَأُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً.
امام باقر عليه السلام فرمود: خداي تبارك و تعالي فرموده است: هر آينه عذاب ميكنم هر رعيتي را كه در اسلام با پيروي از امام ستمگري كه از جانب خدا نيست دينداري كند، اگر چه آن رعيت نسبت باعمال خود نيكوكار و پرهيزگار باشد و هر آينه در ميگذرم از هر رعيتي كه در اسلام با پيروي از امام عادل از جانب خدا دينداري كند، اگر چه آن رعيت نسبت بخود ستمگر و بدكردار باشد.
🔻دسترسی به تصویر نسخه های ابلاغ و انتشار قوانین و مقررات؛
🔻امکان بررسی روند تاریخی یک قانون یا مقرره؛
🔻ملاحظه اطلاعـات شناسـنامــهای قانــون و مقـرره بـا پــایبـنــدی كـامل به سند انتشار (روزنامه رسمی و نسخه ابلاغی)؛
🔻تفكيک موضوعی (كدگذاری) قوانين و مقررات؛
🔻تفكيک قــوانين و مقـررات بر اساس وضعـيت اعتبار آنها؛
🔻جستجوی پیشرفته با داشتن متغیرهای متنوع؛
🔰 بهرهمندی از امکانات این سامانه، بدون عضویت و صرف هزینه میسر میباشد:
🔗 www.qavanin.ir
🌷اجتهاد در برابر نص
نص یعنی دلالت یک عبارت بر یک معنا به صورت صریح و روشن. از این رو، باید توجه نمود که عبارت «نص صریح» ترکیب نادرستی است، چرا که نص غیرصریح نداریم.
ممکن است نص روشن قانون حکمی کند که نتیجه آن را عقلا نپسندند؛ اما دیوار نص روشن، آنچنان بلند است که نمی توان از آن بالا رفت. در پرونده ای نسبت به یک معامله ملکی اقامه دعوی شده است. بعد از حدود ۴۰ سال از وقوع معامله، وراث مالک اول مدعی شده اند که بایع حین العقد مجنون بوده است و این ادعا را با سند و مدرک ثابت کرده اند. در این مدت حدود ۴۰ سال، ملک بارها مورد نقل و انتقال واقع شده است. دادگاه با استناد به مواد ۱۲۱۱ و ۱۲۱۳ قانون مدنی حکم به بطلان بیع اول داده است. با این حکم سرنوشت تعداد کثیری از تعاقب ایادی در خصوص مالکیت ملک و منافع آن چه می شود؟ شاید نتیجه این حکم منطقی به نظر نمی رسد، اما در مقابل نص چه می توان کرد؟
👈حال نویسنده ای نوشته است این معامله نباید باطل اعلام شود:
هرچند که معاملات مجانین باطل است، اما بر اساس اصل حسن نیت و ارج نهادن به آن، عدم اطلاع خریدار را باید حسن نیت دانسته و از ورود ضرر به وی جلوگیری کرد و لذا در چنین شرایطی، معامله را حداقل باطل مطلق ندانست.
https://eitaa.com/drtaherhabibzadeh
📗📗📗📗📗
پیشنهاد موضوع پژوهشی:
تقابل نئولیبرالیسم با حقوق عمومی: چالش ها و راه کارها
📙📙📙📙📙
☀️
وقتی صحبت از اعتبار عرف و تاثیر آن در تصمیمات حقوقی می شود به سه نکته باید توجه نمود:
👈 ۱. عرف وقتی حجیت قانونی دارد که خود قانون راهی برای ورود عرف باز کرده باشد و الا ملاک نص قانون است.
👈۲. عرفی حجت است که دقیق و قطعی باشد و لذا عرفی متزلزل و اختلافی ملاک نیست.
👈 ۳. عرفی حجت است که مربوط به خود موضوع در منطقه مراودات باشد. به بیان دیگر، اگر اختلاف در موضوع در یک منطقه باشد، عرف همان منطقه در آن موضوع ملاک است نه عرف مناطق دیگر.
https://eitaa.com/drtaherhabibzadeh
♨️به جرج جرداق گفتند: شما یک مسیحی هستی و خیلی هم مذهبی نیستی، چه شد که در مورد حضرت علی (علیهالسلام) کتاب نوشتی؟
♨️به گریه افتاد و گفت مرحوم علامه امینی هنگامی که کتاب الغدیر را نوشت چند جلد از کتاب را برای من فرستاد.
♨️یک نامه هم نوشت و گفت آقای جرد جرداق شما یک حقوقدان و وکیل دادگستری هستی، نه شیعه هستی و نه سنی که بگوییم طرفداری میکنی، کار تو دفاع از مظلوم است.
♨️ما با اهل سنت بر سر علی (علیه السلام) دعوا داریم ما می گوییم حق با علی است آنها می گویند نه.
♨️حالا این چند جلد کتاب الغدیر را به عنوان پرونده مطالعه کنید.
♨️تمام مدارک هم از اهل سنت است. من از شیعه چیزی در آن ننوشته ام. شما هم در حد یک وکیل دادگستری قضاوت خود را برای من بنویسید.
♨️می گوید: من دیدم وقتی انسانی مرا به عنوان یک وکیل دادگستری مخاطب قرار داده و از من کمک خواسته بی انصافی است اگر کمک نکنم بنابراین پذیرفتم.
♨️وقتی کتاب ها را دقیق خواندم دیدم در تاریخ از علی (ع) مظلوم تر نمی شناسم و لذا تصمیم گرفتم به اقتضای شغلم که وکیل دادگستری می باشم از این مظلوم دفاع کنم و کتاب «الامام علی صوة العدالة الانسانیة» را نوشتم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این نشست با عنوان سال های دور از خانه و برای انتقال تجارب تحصیل حقوق در انگلستان در قالب خاطره گویی برگزار شد که با استقبال بسیار ارزشمند عزیزان مواجه شد.
🗨️جلسه دوم این نشست به زودی برگزار خواهد شد، انشالله تعالی با محوریت گرایش های نوین حقوق در دانشگاه های مطرح جهان.
کانال حقوقی ما در ایتا👇👇👇
@drtaherhabibzadeh
عن الامام الصادق علیهالسلام
اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ تَزَيَّنُوا مَعَهُ بِالْحِلْمِ وَ الْوَقَارِ وَ تَوَاضَعُوا لِمَنْ تُعَلِّمُونَهُ الْعِلْمَ وَ تَوَاضَعُوا لِمَنْ طَلَبْتُمْ مِنْهُ الْعِلْمَ وَ لَا تَكُونُوا عُلَمَاءَ جَبَّارِينَ فَيَذْهَبَ بَاطِلُكُمْ بِحَقِّكُمْ.
طلب علم کنید و همراه با آن با حلم و وقار خود را بیارایید و نسبت به شاگردان خود تواضع کنید و نسبت به استاد خود هم تواضع کنید، دانشمندان جبار و قلدر نباشید تا شیوه باطل شما علم حق شما را از میان ببرد.
بحار الانوار، ج ۲، ص: ۴۱
آخوند را چه به کشور داری!
🔰سوال خبرنگار تایم از امام عزیز :
شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط بین المللی را مطالعه نکردهاید.
تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گیر و دار یک زندگی اجتماعی درگیر نبودهاید.
آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمیآورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمیتوانید درک کنید؟
🔰پاسخ امام عزیز :
ما معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسیای که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده میشده است را شکستهایم.
ما خود چارچوب جدیدی ساختهایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفتهایم. از هر عادلی دفاع میکنیم و بر هر ظالمی میتازیم ، حال شما اسمش را هرچه میخواهید بگذارید.
ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت.
امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند ، نه بر پایه نفوذ سرمایه داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند.
آری با ضوابط شما من هیچ نمیدانم و بهتر است که ندانم.
📚صحيفه امام ج١١ ص١٦٠
اقدام به ظاهر قابل تقدیر یک قاضی در محمدیار
🔹 یک قاضی در محمدیار به یک متهم به جای مجازات حبس، حکم خرید ۱۰ دستگاه بخاری برقی برای زلزلهزدگان خوی را داد.
💥نقد: رای در مرحله اجرا ابهام دارد. بخاری برقی از 100 هزار تومان تا بیش از 3 میلیون تومان در بازار هست. چه نوعی؟ چه قیمتی؟
@drtaherhabibzadeh
دکتر طاهر حبیب زاده🌱پژوهشگر حقوق، هوش مصنوعی
اقدام به ظاهر قابل تقدیر یک قاضی در محمدیار 🔹 یک قاضی در محمدیار به یک متهم به جای مجازات حبس، حکم
ضمن اینکه انجام خدمات عمومی مانند این است که بگویند بروید در خوی و به زلزله زدگان کمک کنید در تخصص خودتان، مثلا پزشک هستید، کار مداوا کنید، آشپز هستید غذا بپذیرد- یعنی خودت درگیر باشی، نه پولت! از این جهت این رای خلاف قانون به نظر می رسد.
دکتر طاهر حبیب زاده🌱پژوهشگر حقوق، هوش مصنوعی
اقدام به ظاهر قابل تقدیر یک قاضی در محمدیار 🔹 یک قاضی در محمدیار به یک متهم به جای مجازات حبس، حکم
طبق آیین نامه اجرایی ماده 79 قانون مجازات اسلامی که سال 1393 به تصویب هیات وزیران رسید
👇👇👇👇
ماده ۲- خدمات عمومی رایگان عبارتند از:
الف- امور آموزشی شامل سوادآموزی، آموزشهای علمی، فرهنگی، دینی، هنری، ورزشی، فنی و حرفهای و آموزش سبک زندگی و مهارتهای اساسی آن.
ب- امور بهداشتی و درمانی شامل اقدامات تشخیصی- درمانی، توانبخشی، مامایی، بهیاری و پرستاری، نگهداری سالمندان، معلولان و کودکان، مشاوره و روان درمانی، بهداشت محیط و درمان اعتیاد.
پ- امور فنی و حرفهای شامل خدمت در کارگاهها، کارخانهها، صنایع وابسته به نهادهای پذیرنده و بخشهای فنی آنها.
ت- امور خدماتی شامل نگهبانی و سرایداری نهادهای پذیرنده، نظافت اماکن عمومی، حفاظت و نگهداری از فضاهای سبز و بوستانهای شهری و باغبانی در اماکن مزبور، تعمیر و تنظیف وسایل نقلیه عمومی و دولتی و اماکن ورزشی و پارکبانی.
ث- امور کارگری شامل کارگری در بخشهای ساختمانی، راهسازی، معادن، شیلات، مراتع، سدسازی و دیگر طرحهای عمرانی متعلق به نهادهای پذیرنده.
ج- امور کشاورزی، دامداری، جنگلداری و مرتعداری شامل درختکاری، باغبانی، برداشت محصول، مرغداری، پرورش آبزیان و انجام کار در نهادهای پذیرنده و مؤسسات کشت و صنعت وابسته به آنها.
https://shenasname.ir/laws/6762-66862-2
🌷 اصل پنجاه و نهم :
در مسائل بسیار مهم اقتصادی, سیاسی, اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرا مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.
☀️ طبق نظریه تفسیری شورای نگهبان در سال ۱۳۸۱ : « درخواست مراجعه به آراء عمومی موضوع اصل 59 قانون اساسی از مصادیق مصوبات مجلس شورای اسلامی است و باید طبق اصل 94 قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال شود.»
👈👈 متن سوال این بوده است:
نظر به برخی شبهات و تشکیکات ایراد شده درباره شمول اصل نودوچهارم قانون اساسی نسبت به مصوبه درخواست مراجعه به آراء عمومی ـ موضوع اصل پنجاه ونهم قانون اساسی ـ لطفاً نظر تفسیری آن شورای محترم را در این زمینه اعلام فرمائید، که اصل 94 قانون اساسی شامل همة پرسی مصوب مجلس شورای اسلامی میشود یا خیر؟ با تشکر.
دکتر طاهر حبیب زاده🌱پژوهشگر حقوق، هوش مصنوعی
تعداد رفراندوم های برگزار شده در ایران👆👆👆 اصل 59 قانون اساسی شرایط برگزاری رفراندوم را مقرر کرده اس
دو رفراندوم اول غیرقانونی بوده!!! چون در قانون اساسی مشروطه، رفراندوم به رسمیت نشناخته شده بود.
سه رفراندوم بعدی قانونی بوده.
عالمی مشغول نوشتن با مداد بود.
کودکی پرسید: چه می نویسی؟
عالم لبخندی زد و گفت: مهم تر از نوشته هایم، مدادی است که با آن می نویسم. می خواهم وقتی بزرگ شدی مثل این مداد بشوی!
پسرک تعجب کرد! چون چیز خاصی در مداد ندید.
عالم گفت *پنج خصلت در این مداد هست. سعی کن آن ها را به دست آوری*
*اول:* می توانی کارهای بزرگی کنی، اما فراموش نکن دستی وجود دارد که حرکت تو را هدایت می کند و آن دست خداست!
*دوم:* گاهی باید از مداد تراش استفاده کنی، این باعث رنجش می شود، ولی نوک آن را تیز می کند. پس بدان رنجی که می برى از تو انسان بهتری می سازد!
*سوم:* مداد همیشه اجازه میدهد برای پاک کردن اشتباه از پاك كن استفاده کنی؛ پس بدان تصحیح یک کار خطا، اشتباه نیست!
*چهارم:* چوب مداد در نوشتن مهم نیست؛ مهم مغز مداد است که درون چوب است؛ پس همیشه مراقب درونت باش که چه از آن بیرون می آید!
*پنجم:* مداد همیشه از خود اثری باقی می گذارد؛ پس بدان هر کاری در زندگی ات مى كنى، ردی از آن به جا مى ماند؛
پس در انتخاب اعمالت دقت کن!
🔴 آيا در قرآن، اجری براى شركت در راهپيمايى و تظاهرات دشمن عصبانی کن داريم؟
♦️ خداوند در قرآن میفرمايد:
«ولايَطؤون مَوطئاً يَغيظُ الكفّار... الاّ كُتب لهم به عَملٌ صالح»(سوره توبه، آيه 120) هيچ حركت دسته جمعى كه كفّار را عصبانى كند، صورت نمیگيرد مگر اين كه براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود.
♦️آرى، راهپيمايى هايى كه دشمنان اسلام و مسلمين را عصبانى كند، عمل صالح است. اين راهپيمايى ها (بخصوص كه از طريق وسايل ارتباطى و ماهوارهها منعكس میشود) نوعى حضور در صحنه، عبادت دسته جمعى و امر به معروف و نهى از منكر عملى و عامل تقويت روحيّه مردم و مقابله با دشمن است.
@drtaherhabibzadeh
🌷🌷🌷🌷🌷
پای آرمان ها ایستاده ایم...
@drtaherhabibzadeh